Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Jak to wygląda z przeróbką blaszaka na kampera? Stan na 2017

DigitalNomad - 2017-02-20, 19:45
Temat postu: Jak to wygląda z przeróbką blaszaka na kampera? Stan na 2017
Cześć,
Przeglądałem forum i natrafiłem na mnóstwo informacji na temat prawnych aspektów blaszaka na kampera. Rozumiem, że tutaj są dwie kwestie:
a) zmiana kwalifikacji pojazdu z ciężarowego na specjalny,
b) ew. zmiana ilości miejsc w kamperze,
c) ew. demontaż ściany grodziowej

Czy jak rozumiem do a) potrzebna jest opinia rzeczoznawcy + zdjęcia, potem na przegląd rejestracyjny i do WK? Czy potrzebna jest faktura firmy, która wykonała pracę? Jeśli tak to czy mogę sam otworzyć działalność tylko na ten cel?

Jeżeli chodzi o b), sprawa jest jak rozumiem poważniejsza. Czy jedyne "proste" wyjście to kupno brygadówki i zostawienie foteli w tych samych miejscach? Czy można zmienić położenie foteli, tj. zamocować w innym miejscu?
Czy można zamontować dodatkowe fotele w busie który nie miał drugiego rzędu?

Jeżeli chodzi o c), jeżeli pojazd jest ciężarowy to zawsze musi mieć ściane grodziową? Czy można zrobić drzwiczki w ścianie żeby przejść "na pakę"?
Jak rozumiem pojazd specjalny typu kamper nie wymaga już prawnie ściany grodziowej?
Co mi grozi, za brak ściany grodziowej podczas kontroli drogowej w Europie? Czy to tylko chodzi o "przegląd"?

Proszę kogoś obeznanego, który będzie w stanie rozwiać wątpliwości, bo ja już się trochę pogubiłem w tym wszystkim.

Zdaje sobie sprawę co to znaczy brak ściany grodziowej i źle zamontowane fotele podczas wypadku, ja po prostu pytam jak to wszystko ugryźć od strony prawnej. Technicznie zrobi się tak, żeby było dobrze i bezpiecznie.

Pozdrawiam :)

DC - 2017-02-20, 19:57

Dokładnie, przez ostatnie pół roku chyba w co drugim temacie przewija się wątek przeróbek, nowych warunków technicznych itp. Tak w jednym zdaniu, kupujesz blaszaka z taką ilością miejsc w dowodzie rejestracyjnym ( 3,5,7lub 9) i przerabiasz go sobie w środku jak chcesz. Wszystkie miejsca siedzące z pasami i okienkami i cieszysz się własnym kamperem :wyszczerzony:
DigitalNomad - 2017-02-21, 08:00

Dzięki za odpowiedź, czyli da się, a wracając do:
Cytat:
Wszystkie miejsca siedzące z pasami i okienkami i cieszysz się własnym kamperem :wyszczerzony:


Nie spotkałem się jeszcze ze stwierdzeniem że okno musi być przy miejscu siedzącym.
Czy okno jest potrzebne w przypadku pojazdu specjalnego kempingowego, czy raczej jest potrzebne do zmiany kwalifikacji? Jak to działa :)

WINNICZKI - 2017-02-21, 23:10

Czy okno jest potrzebne w przypadku pojazdu specjalnego kempingowego, czy raczej jest potrzebne do zmiany kwalifikacji? Jak to działa :) [/quote]
Okno jak sama nazwa wskazuje jest potrzebne przy stole do patrzenia na zewnątrz. Wieloletnie próby wykazały ,że najwygodniej jest zamontować okno przy stole ,żeby przy śniadaniu można było podziwiać okolice. Drugim miejscem jest łóżko,a trzecim łazienka.Doświadczenia wykazały ,że montaż w szafie jest zupełnie nie praktyczny. :? :evil: :ok

WINNICZKI - 2017-02-21, 23:12

DigitalNomad napisał/a:
Czy okno jest potrzebne w przypadku pojazdu specjalnego kempingowego, czy raczej jest potrzebne do zmiany kwalifikacji? Jak to działa :)

Okno jak sama nazwa wskazuje jest potrzebne przy stole do patrzenia na zewnątrz. Wieloletnie próby wykazały ,że najwygodniej jest zamontować okno przy stole ,żeby przy śniadaniu można było podziwiać okolice. Drugim miejscem jest łóżko,a trzecim łazienka.Doświadczenia wykazały ,że montaż w szafie jest zupełnie nie praktyczny. :? :evil: :ok

SlawekEwa - 2017-02-22, 07:22

WINNICZKI napisał/a:
Wieloletnie próby wykazały ,że najwygodniej jest zamontować okno przy stole ,żeby przy śniadaniu można było podziwiać okolice.

Tomku i wystarczy, reszta nie konieczna :szeroki_usmiech

WINNICZKI - 2017-02-22, 21:19

OK ;)
DigitalNomad - 2017-04-25, 08:39

Pytanie do całości.

Zakładając, że kupiłem auto ciężarowe z 3 miejscami z przodu i ścianą grodziową, mogę w miare w prosty sposób wyrzucić ściane grodziową i zrobić 2 miejsca obrotowe z przodu?
Czy łatwo zmienić kwalifikację pojazdu, w tym wypadku na osobowę... lub może od razu specjalny kempingowe jak zabudowa będzię skończona?

Podobna kwestia, myślałem żeby kupić brygadówkę min. L2H2. Przerobić fotele z przodu na obrotowę. Zostawić drugi rząd, bez jednego fotela. Wywalić ścianę grodziową. Efektywnie mamy kamperka 4 osobowego.
Pytanie, czy legalnie można będzie przerobić kanapę tak, żeby był jeden fotel mniej? Czy można w miejscy kanapy wstawić fotele od innego pojazdu?

Jak rozumiem, nowa dyrektywa unijna traktuje odnośnie zmiany ilości miejscy, a nie modyfikacji istniejących?

Dzięki za pomoc, ale od czytania i szukania już mnie głowa boli 8-)

Cytat:
Wieloletnie próby wykazały ,że najwygodniej jest zamontować okno przy stole ,żeby przy śniadaniu można było podziwiać okolice. Drugim miejscem jest łóżko,a trzecim łazienka.Doświadczenia wykazały ,że montaż w szafie jest zupełnie nie praktyczny. :? :evil: :ok

Dzięki za uświadomienie, czasem tak podstawowe rzeczy nie wydają się oczywiste. Dużo czytam, szukam, ale prawda jest taka, że w kamperze jeszcze nigdy nie siedziałem :)

ferguson - 2017-04-26, 11:58

DC napisał/a:
Dokładnie, przez ostatnie pół roku chyba w co drugim temacie przewija się wątek przeróbek, nowych warunków technicznych itp. Tak w jednym zdaniu, kupujesz blaszaka z taką ilością miejsc w dowodzie rejestracyjnym ( 3,5,7lub 9) i przerabiasz go sobie w środku jak chcesz. Wszystkie miejsca siedzące z pasami i okienkami i cieszysz się własnym kamperem :wyszczerzony:

No nie do końca. Gdy kiera po prawej stronie to na specjalny kempingowy nie przechodzi, tylko jako osobowy.

DC - 2017-04-26, 18:45

Temat akurat przerabia mój znajomy, niewiem jak to zrobił ale wycyganił ze stacji djagnostycznej kwit z przeróbki 4 na 8, jutro pozostał mu wydział komunikacji. Ciekaw jestem czy przejdzie i napewno dam znać. :spoko
Donat - 2017-04-26, 19:36

Że tak powiem wydział komunikacji ma g.. do gadania, on tylko ma wklepać to co stwierdził diagnosta. Ja z 3 miejsc robiłem 8 i nie było zbyt wielkiego problemu. Ale fakturę za przeróbkę wystawił autoryzowany serwis DAF-a.

Okna nie są wymagane w przypadku pojazdu specjalnego, w przypadku osobowego - tak.

DC - 2017-05-15, 22:00

I zarejestrował. Wydział komunikacji wpisał tak jak było w kwitach ze stacji diagnostycznej i z 4 ma teraz 8 miejsc.
mordka - 2018-06-19, 22:56

Cześć wszystkim, wiem, że temat się powtarza, nie chcę zaczynać nowego wątku, więc piszę tutaj bo sprawa dalej nie jest jasna. Planuję zakup Opla Vivaro
(zdjecie ) w wersji furgon, czyli z przegrodą ciężarową. Samochód sprowadzę z Niemiec i przerobię go na warunki mieszkaniowe czyli standardowo prysznic kuchnia i łóżko, wymontuję przegrodę i jedyne miejsca pasażerów będą w kabinie. I tu pytania:

Czy mogę od razu zarejestrować te auto jako osobowe? 2/3 miejsca siedzące z przodu, DMC 2,9 tony, wysokość 2,5m
+ Plusy:
    Brak kratki.
    Brak formalności związanych z uzyskaniem statusu "specjalny kampingowy".
    Niższe OC niż ciężarowy

Z drugiej strony taki podwyższany (L2H2) furgon może być zarejestrowany jako osobowy? Jeśli tak to wszystkie problemy z głowy, ale wtedy to byłoby za prosto...

Odnośnie "specjalny kampingowy", czy to prawda co tu jest napisane? https://www.camprest.com/...awczy-w-kampera Bo mi się wierzyć nie chce, ale w kraju nie mieszkałem parę lat więc takie absurdy mogą być możliwe.

wirefree - 2018-06-20, 06:55

zerknij na temat budowa domka ze złomka, a opel vivaro to sie na bude dla psa nadaje nie na kampera
SlawekEwa - 2018-06-20, 07:03

mordka napisał/a:
Planuję zakup Opla Vivaro
(zdjecie ) w wersji furgon, czyli z przegrodą ciężarową. Samochód sprowadzę z Niemiec i przerobię go na warunki mieszkaniowe czyli standardowo prysznic kuchnia i łóżko, wymontuję przegrodę i jedyne miejsca pasażerów będą w kabinie. I tu pytania:

Czy mogę od razu zarejestrować te auto jako osobowe?

Możesz tylko dolicz jeszcze akcyzę pewnie 18.6% :shock:

mordka - 2018-06-20, 11:09

wirefree napisał/a:
zerknij na temat budowa domka ze złomka, a opel vivaro to sie na bude dla psa nadaje nie na kampera

Temat ma ponad 200 stron, na pewno będę czytał przy przebudowie. Vivaro z podwyższanym dachem aż takie złe nie jest. Taki kompromis pomiędzy sprinterem a niskimi busami typu t5 czy vivaro, no i silnik nie może być powyżej 2.0l bo nie stać mnie na 18.6% akcyzy. Jeździłem kamperem sprinterem, bardzo wygodny, ale ciężko tym parkować. Raz dostałem mandat, że wystawał na drugie miejsce parkingowe równoległe - mimo że parking był za darmo.

SlawekEwa napisał/a:
Możesz tylko dolicz jeszcze akcyzę pewnie 18.6% :shock:

No właśnie te vivaro/trafic/primastar ma zazwyczaj silnik 2.0, więc haracz wyniesie tylko 3.1%
Jeśli mogę jako osobowy, to po co ta cała historia z rejestracją blaszaków jako kempingowy specjalny? Po co ludzie to robią?

Z tego co czytam państwo reguluje nawet to czy mogę zdemontować kratkę w swoim samochodzie. Oczywiście jak firma odkręci parę śrubek i wystawi papierek to jest koszernie.
Cytat:
Metalowej przegrody nie można samodzielnie zdjąć, mimo że jest to z reguły bardzo łatwe. Należy udać się do uprawnionego warsztatu (legalna firma posiadająca zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 7 października 1997 roku kod działalności gospodarczej PKD 45.20Z), który po przygotowaniu samochodu wyda oświadczenie o dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe. Bez wspomnianego dokumentu nie wykonacie badań technicznych ani nie przerejestrujecie auta.


To chyba martwy przepis, bo diagności mi mówili że nawet do samochodu nie zaglądają.

wirefree - 2018-06-20, 11:42

No własnie :"Temat ma ponad 200 stron, na pewno będę czytał przy przebudowie." to jest tylko 200 stron które warto przeczytać zanim coś spi....lisz. Zastanów się też czy aby ta baza to będzie baza pod kampera czy tylko tak jak napisałem wczesniej buda do spania bo za mało miejsca na cokolwiek innego. W sumie ludzie maja westfalie i sobie chwalą.
KASZUB - 2018-06-20, 12:56

Droga jest prosta. Warsztat wywala przegrode. Ty wbijasz sie z zabudowa. robisz wyro,klop,stolik,kuchenke I co tam jeszcze lubisz. Jesli nie zmieniasz ilosci miejsc to bierzesz za to fakture. I albo do rzeczoznawcy I na przeglad a w niektorych skp odrazu na przeglad. Dostajesz kwity ze tak I siak wyglada twoj samochod i lecisz rejestrowac jako specjalny kempingowy. Tyle w skrocie.
Ja mialem rzeczoznawce. 300zl wiecej ale I w skp nie srali kawalkami ze strachu.Bo wiekszosc z nich zawinieta jak warkocz Haliny.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group