|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
|
Hand made - ręczna robota - Montaż TEMPOMATu Fiat Ducato, Jumper, Boxer E4 X250
davidek102 - 2018-04-12, 20:36 Temat postu: Montaż TEMPOMATu Fiat Ducato, Jumper, Boxer E4 X250 Hej, jako że temat przechodziłem jakiś czas temu, i wiem że informacje w internecie są dosyć lakoniczne, oraz nie każdy może sobie poradzić z elearn, to zakładam temat i mam nadzieję że kilka osób skorzysta.
Opis dotyczy montażu tempomatu w samochodzie: Ducato, Jumper, Boxer silnik 3.0 od 2006 roku Tylko i wyłącznie Euro 4!
..czyli tym najpopularniejszym
Potrzebne:
1. Manetka Tempomatu 5 lub 6 pinowa- najlepiej zakupić z Fiata Cromy, bo są najtańsze.
2. Wiązka czterożyłowa do sterowania- 1 metr + 0,5m pojedynczy dla 12V włącznika manetki.
3. Cztery piny żeńskie, które wepniemy w kostkę sterownika silnika(polecam jechać na złom i kupić oryginalne, bo pasują z większości aut,a także kostkę do manetki(bardzo łatwo jest dopasować ją z czegokolwiek, ja np. przerobiłem kostkę iso radia)
4. Narzędzia(taśma izolacyjna, lutownica, koszulki termokurczliwe, kombinerki ect.)
Montaż:
1. Odłączyć klemę akumulatora
2. Podnieść pokrywę silnika, zlokalizować sterownik silnika po prawej stronie i wypiąć jego prawą kość.
3. Zlokalizować wolne piny o numerach: 77 78 38 56 (Kość jest numerowana, nie ma możliwości się pomylić) oraz rozebrać górną pokrywkę i zabezpieczenia kości, celem wpięcia naszych pinów do sterowania- uprzednio wyciągając białe zaślepki.
4. Wpiąć nasze nowe piny w wolne miejsca, uprzednio lutując je z naszym przewodem.
UWAGA: Należy upewnić się, że piny weszły do końca kości i blaszka blokująca pin o kość działa poprawnie.
5. Zapisać na kartce połączenie danego pinu z danym kolorem żyły.
Zaizolować, włożyć kość do sterownika silnika, zamknąć pokrywę silnika i zapomnieć.
6. Przewód przeciągnąć oknem wiązki, które znajduje się za reflektorem.
Polecam zdemontować cały reflektor, co znacznie ułatwi pracę.
PRZECHODZIMY DO KABINY.
7. W celu prawidłowego poprowadzenia wiązki, należy zdemontować plastikowy panel przed kolanami, a także dolną osłonę kierownicy. Możemy przy okazji zamontować już naszą manetkę. (w przypadku manetki z cromy, należy usunąć dodatkowy zatrzask-inaczej nie wchodzi do końca)
8. Pomagając sobie poniższym schematem, oraz opisem naszych kabli, ponownie łączymy (za pomocą lutownicy, koszulek, taśmy) nasz przewód, ale tym razem z kostką manetki.
77>>>4
38>>>1
78>>>5
56>>>6
SCHEMAT STEROWNIK>>>MANETKA
9. Do naszej manetki musimy dodatkowo podłączyć 12V po stacyjce. Można je wziąć z kilku miejsc ze skrzynki bezpieczników.
Poprawię ten punkt później o dokładną lokalizację żyły w kolorze BH, tak jak na schemacie, bo tak mam zrobione to u siebie.
10. Gdy podłączymy manetkę, zrobimy porządek z wiązką i upewnimy się że wszystko zostało zrobione należycie, możemy składać obudowy. W tym celu wycinamy nożykiem otwór na naszą manetkę w obudowie kierownicy (ja zrobiłem to lutownicą do plastiku) i montujemy wszystko na swoje miejsce
11. Podłączamy akumulator, przekręcamy zapłon na START, czekamy aż zgasną kontrolki i przekręcamy manetkę w pozycję ON- w tym momencie powinna zaświecić zielona kontrolka na tablicy wskaźników, informując o gotowości tempomatu.
Jeśli tak się nie dzieje, konieczne będzie podłączenie interfejsu diagnostycznego i przez program MES lub FES należy wykonać osiowanie proxy, dodając nowe funkcje.
Jeśli posiadamy interfejs, oraz któryś z powyższych programów- możemy w pełni sprawdzić działanie każdej funkcji naszej manetki, jeszcze zanim wyjedziemy na drogę.
Uwaga! Jeśli komputer wyświetla błędy silnika typu przepływomierz, egr - tempomat nie będzie działać podczas jazdy.
Należy pamiętać, że tempomat nie zadziała poniżej określonej przez producenta prędkości, oraz użytego biegu.
W przypadku Fiata jest to 3 bieg i 30/50km/h minimum, a także określone obciążenie silnika bodajże minimum 1700obr/m
(sprawdzę dokładnie i poprawię to miejsce)
Bywa tak, że oryginalna wiązka jest już przystosowana do działania z tempomatem. Aby to sprawdzić, należy zdemontować dolną obudowę kolumny kierowniczej i zlokalizować płaską, brązową kostkę na wysokości pająka/przełączników
Jeśli komuś ułatwiłem zadanie, to bardzo mi miło.
Postaram się również dodać moje relacje z montażu kierownicy wielofunkcyjnej, czujnika temperatury, rozwiązania cieknącego podszybia i z kilku innych przydatnych zabiegów.
Użyte zdjęcia zostały znalezione w internecie, jednak nie jestem w stanie wskazać źródła, ze względu na to, że robiłem to dawno.
rigg - 2018-04-12, 21:44
Bardzo fajny tutorial Chętnie poczekam na następny, bo czujnika temperatury nie mam, jest z zabudowy, ale czasem podczas jazdy też by się przydał.
Póki co piwko ode mnie leci
Hubert15_29 - 2019-10-16, 22:23 Temat postu: Witam Witam davidek mam pytanko zasilanie do manetki 12v podlaczyles pod 2 w kostce . Puściłes to przez bezpiecznik. I czy udało się podłączyć multifunkcje czekam na odp będę bardzo wdzięczny
decumanus - 2019-10-23, 22:40
Ze zniecierpliwieniem czekam na reszte
R
bennet - 2020-03-15, 12:04
Sam jestem na etapie instalacji tempomatu i ponieważ pinout na kostce wcale nie był dla mnie oczywisty wklejam poniżej. To ta po prawej stronie
Kapitan-Leni - 2022-08-04, 15:12
Hej, ma problem. Nie wiem skąd pozyskać i jakie to są piny. Zna ktoś ich symbol?
maugustynow - 2023-09-25, 09:53
Kapitan-Leni napisał/a: | Hej, ma problem. Nie wiem skąd pozyskać i jakie to są piny. Zna ktoś ich symbol? |
Witam, czy udało się znaleźć piny do podłączenia tempomatu w Ducato? Jestem właśnie na takim etapie.
|
|