Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Laika - Ładowarka Kreos 3009

zibikruk - 2020-03-25, 23:23
Temat postu: Ładowarka Kreos 3009
Jeden temat ogarnięty nagrzewnica), czas na następny.
Poszukuję schematów: blokowego jeszcze lepiej ideowego ładowarki Nordelettrica Alimentatore Mod Ts26-L.
Zgodnie z opisem ładowarka powinna ładować akumulator pokładowy (kamperowy) i jednocześnie podtrzymywać akumulator rozruchowy (nie wiem co przez to rozumieć?).
Wydaje mi się, że stan naładowania akumulatora rozruchowego nie ulega zmianie po podłączeniu napięcia 230V .Zanim zacznę "grzebać", chciałbym mieć pojęcie jak powinno być.
Nie mogę jednak znaleźć schematów. Może ktoś ma wiedzę na ten temat. :lol:

rjas - 2020-03-26, 12:05

A może napisz do Nordelletronica ?
Ja kiedyś miałem pytanie, wysłałem zdjęcie naklejki z serialem i odpisali po 3-ch dniach.
Może Tobie też pomogą :spoko

Socale - 2020-03-26, 18:08
Temat postu: Re: Ładowarka Kreos 3009
zibikruk napisał/a:
...
Zgodnie z opisem ładowarka powinna ładować akumulator pokładowy (kamperowy) i jednocześnie podtrzymywać akumulator rozruchowy (nie wiem co przez to rozumieć?).
Wydaje mi się, że stan naładowania akumulatora rozruchowego nie ulega zmianie po podłączeniu napięcia 230V
...

Kwestia interpretacji tłumaczenia instrukcji, moim zdaniem jest to prawidłowe zachowanie, to ustalone priorytety. Z alternatora najpierw ładuje się rozruchowy, potem nadwyżka idzie na pokładowy, po podpięciu do 230V jest na odwrót.
Podłącz pod 230V zmierz napięcie, zanotuj, zostaw na 24h i zmierz ponownie i porównasz.

Gewehr - 2020-03-26, 18:11

Wojtek ma rację. Podłącz i poczekaj, aż całkowicie naładuje pokładowy. Jeśli będzie problem, to mogę kiedy pojechać do Ciebie i pomóc w temacie. No ale to dopiero po zarazie :spoko
zibikruk - 2020-03-26, 18:42

Dotąd oba akumulatory ładował solar. Teraz jest odłączony.
Spróbuje zostawić na dłuższe ładowanie i zobaczę jak będzie.
Pytanie o chociaż blokowy schemat wynika z tego, że łatwiej byłoby szukać ewentualne niesprawności. Po poprawie warunków epidemiologicznych zajmę się dogłębnie tematem.
Może przyjdzie wymontować ładowarkę i sprawdzić "organoleptycznie".
Marcin, dzięki za ofertę. Na pewno skorzystam. :spoko

Funio - 2020-03-26, 19:40
Temat postu: Re: Ładowarka Kreos 3009
Cytat:

Kwestia interpretacji tłumaczenia instrukcji, moim zdaniem jest to prawidłowe zachowanie, to ustalone priorytety. Z alternatora najpierw ładuje się rozruchowy, potem nadwyżka idzie na pokładowy, po podpięciu do 230V jest na odwrót.
Podłącz pod 230V zmierz napięcie, zanotuj, zostaw na 24h i zmierz ponownie i porównasz.

Z tym, że prąd ładowania akumulatora rozruchowego może być ograniczony przez energoblok do jakiejś wartości. U mnie maks. 2A. Oczywiście przy podłączeniu 220V. :)
Znaczy ładowanie trwa trochę dłużej...

Gewehr - 2020-03-26, 19:46

Sporo elektrobloków ogranicza właśnie do 2A. Zawsze mnie to zastanawiało po co ograniczać na wstępie, jak można naładować i wtedy zdjąć natężenie.
Socale - 2020-03-26, 20:09
Temat postu: Re: Ładowarka Kreos 3009
Hm... a może jest tak jak Zibikruk pisał w pierwszym poście:
zibikruk napisał/a:
...
ładowarka powinna ładować akumulator pokładowy (kamperowy) i jednocześnie podtrzymywać akumulator rozruchowy
...

Kluczowe słowo na niebiesko, stąd uzasadnione byłoby ograniczenie prądu do 2A :idea
Nie zmienia to kolejności ładowania, ale i nie następuje przełączanie.

zibikruk - 2020-03-26, 20:23
Temat postu: Re: Ładowarka Kreos 3009
Funio napisał/a:

Z tym, że prąd ładowania akumulatora rozruchowego może być ograniczony przez energoblok do jakiejś wartości. U mnie maks. 2A. Oczywiście przy podłączeniu 220V. :)
Znaczy ładowanie trwa trochę dłużej...


Tak chyba jest, dlatego dobrze byłoby mieć schemat urządzenia.
Poniżej zdjęcie płyty czołowej (słaba jakość). :spoko

Socale - 2020-03-26, 21:10

Zibi, to jest goły "prostownik", on tylko dostarcza umowne "12V" i 20A do potrzeb i dyspozycji e-bloku.
Tu lepsze foto:

zibikruk - 2020-03-26, 22:51

Wojtek, to prawda.
Prawdopodobnie energoblok to NE185 (brak pewności, gdyż) Laika nie dała żadnych informacji, a energoblok jest w postaci płytki pod siedzeniem kierowcy z panelem bezpieczników na zewnątrz.

Od zakupu mam taki objaw.
Kiedy brak podłączenia pod 230V, test na panelu pokazuje jedynie napięcie akumulatora pokładowego, zaś na pozycji rozruchowego jest 0V.
Po podłączeniu pod 230V, pojawia się napięcie na pozycji rozruchowego, jednak jest ono różne od napięcia mierzonego przez wskaźnik solarowy. Wskaźnik solarowy pokazuje brak wzrostu napięcia akumulatora rozruchowego.
Dotąd wystarczało mi ładowanie solarem, który rozprowadza napięcie ładowania na 2 akumulatory.
Teraz mając "troszkę" czasu chciałbym to zrozumieć bez grzebania nadmiernego w instalację, analizując schematy, których nie mam. :-/

Socale - 2020-03-27, 20:40

zibikruk napisał/a:
...
Kiedy brak podłączenia pod 230V, test na panelu pokazuje jedynie napięcie akumulatora pokładowego, zaś na pozycji rozruchowego jest 0V.
Po podłączeniu pod 230V, pojawia się napięcie na pozycji rozruchowego, jednak jest ono różne od napięcia mierzonego przez wskaźnik solarowy.
...

Trudno mi tak cokolwiek stwierdzać, na myśl mi przychodzi to, że jest jakiś delikatny obwód pomiarowy związany z akumulatorem rozruchowym i jest on przerwany, choćby bezpiecznikiem lub... nawet upalony na ścieżce.
Po podłączeniu 230V może zapinać jakiś przekaźnik dublujący ten obwód dla większych prądów, np do ładowania.
Jeśli kiedykolwiek ów przekaźnik zawiódł, to mógł lub musiał zbyt duży prąd polecieć tym delikatnym obwodem w konsekwencji uszkadzając go trwale.
Różnica pomiarów wynosząca 0,7V może być nieskalibrowaniem miernika lub punkty pomiaru separuje jakaś dioda.
Ale to tylko gdybanie.

zibikruk - 2020-03-27, 21:38

Przy braku schematów trudno stwierdzić gdzie? Sa jakby 3 bloki logiczne: układ pomiarowy, energoblok oraz ładowarka.
Teraz przy ograniczonym dostępie do kampera (10km od domu w garazu) zostay tylko dywagację teoretyczne. :spoko

zibikruk - 2020-05-14, 19:09

Po wymianie informacji z LAIKĄ drogą email, uzyskałem niezbędne informacje. Podpowiedzieli, że istnieje jeden bezpiecznik ukryty pod fotelem pasażera przy ładowarce. Jest to bezpiecznik 4A szklany. Był spalony. Po jego wymianie na sprawny, mam już działające ładowanie akumulatora silnikowego równolegle z ładowaniem akumulatora pokładowego. Wskazania na panelu w trybie testu wyświetlają poprawne wartości stanu naładowania obu aku. Jest sukces, jestem szczęśliwy. :spoko
Socale - 2020-05-14, 22:14

A to mi miło bardzo że trafiłem z potwierdzoną później kompetentną diagnozą.
Brawo.
Problem rozwiązany ale...
Pozostaje niepokój, bo mamy skutek usunięty, a trzeba dojść przyczyny albo wozić ze sobą garść bezpieczników co nie jest najlepszym rozwiązaniem, przy połowicznym spokoju da się żyć lecz warto się zagłębić.

zibikruk - 2020-05-15, 00:53

Bardzo dziękuję za próbę rozwiązania problemu. Niestety dalej nie mam schematu logicznego połączenia, elektronicy firmy podali prawdopodobną przyczynę awarii i mieli rację. Ten stan rzeczy istniał od zakupu kampera (jestem 3 właścicielem). Brak dokładnych danych chociażby odnośnie istniejących bezpieczników i ich odpowiedzialność za poszczególne obwody zmusza do szukania praktycznego ich znaczenia. W obecnej chwili wszystko działa poprawnie. :spoko
ep08 - 2024-03-20, 21:10

zibikruk napisał/a:
Po wymianie informacji z LAIKĄ drogą email, uzyskałem niezbędne informacje. Podpowiedzieli, że istnieje jeden bezpiecznik ukryty pod fotelem pasażera przy ładowarce. Jest to bezpiecznik 4A szklany. Był spalony. Po jego wymianie na sprawny, mam już działające ładowanie akumulatora silnikowego równolegle z ładowaniem akumulatora pokładowego. Wskazania na panelu w trybie testu wyświetlają poprawne wartości stanu naładowania obu aku. Jest sukces, jestem szczęśliwy. :spoko


Witam

Pamiętasz może jak ten bezpiecznik wyglądał?
Wydaje mi sie, że mam podobny problem, ale u mnie pod fotelem pasażera są tylko 3 "zwykłe" bezpieczniki.

No i są niepodłączone dwa białe kabelki.

Pozdrawiam

SlawekEwa - 2024-03-21, 08:42

ep08 napisał/a:
Pamiętasz może jak ten bezpiecznik wyglądał?

Przykre to, ale ten user już Ci nie odpowie :placze

ep08 - 2024-03-21, 13:43

Hej.

Wiem, już mi Mazur napisał....


A przy okazji czy ktoś ma podobnego Kreosa i mogłby znaleźć miejsce tego bezpiecznika?

Pozdrawiam

Andrzej 73 - 2024-03-21, 21:40

Masz na pisane że przy ładowarce jest szklany bezpiecznik. Tam go szukaj.
:spoko

ep08 - 2024-03-21, 22:06

Przy ładowarce nie ma. Są tylko te co normalnie powinny być.
Wygląda na to, że poprzedni właściciel coś pokombinował...

PS
Przy próbie dodania zdjęcia wyświetla sie "tried to uplod empty file"...

slawwoj - 2024-03-22, 09:23

ep08 napisał/a:
zibikruk napisał/a:
Po wymianie informacji z LAIKĄ drogą email, uzyskałem niezbędne informacje. Podpowiedzieli, że istnieje jeden bezpiecznik ukryty pod fotelem pasażera przy ładowarce. Jest to bezpiecznik 4A szklany. Był spalony. Po jego wymianie na sprawny, mam już działające ładowanie akumulatora silnikowego równolegle z ładowaniem akumulatora pokładowego. Wskazania na panelu w trybie testu wyświetlają poprawne wartości stanu naładowania obu aku. Jest sukces, jestem szczęśliwy. :spoko


Witam

Pamiętasz może jak ten bezpiecznik wyglądał?
Wydaje mi sie, że mam podobny problem, ale u mnie pod fotelem pasażera są tylko 3 "zwykłe" bezpieczniki.

No i są niepodłączone dwa białe kabelki.

Pozdrawiam


Ten bezpiecznik jest pod fotelem pasażera. Nu luźnym kablu, w czarnej obudowie, rozłączanej. W środku tak jak pisał Zibi jest szklany rurkowy bezpiecznik.

ep08 - 2024-03-22, 12:40

Ok. U mnie tak to wyglada. I nie ma takiego bezpiecznika.
Tak jak pisałem, poprzedni właściciel chyba cos grzebał.

https://m.fotosik.pl/zdjecie/10938cf24f447b07


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group