Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nasze opinie i pytania, - Jak zbudować kamper xxxl powyżej 3,5 tony

blajsero - 2021-04-18, 15:09
Temat postu: Jak zbudować kamper xxxl powyżej 3,5 tony
Na początku będzie chaos ale z czasem może się uda tutaj ogarnąć.

Pozwolę sobie w tym miejscu gromadzić informacje odnośnie przygotowań do budowy kampera w klasie ultra czyli powyżej 3,5 tony. Założenie jest aby uzyskać pełną świadomość problemów z jakimi przyjdzie się zmierzyć przy budowie i późniejszej eksploatacji pojazdu.

Zakładany styl życia:
Pojazd raczej do mieszkania całorocznego, niż do weekendowych wypadów. Powiększa się rynek pracy zdalnej w związku z czym to gdzie mieszkamy powoli przestaje mieć znaczenie. A na Południu europy zimą nie trzeba ogrzewać.

Dostępne opcje kamperowania:

poniżej 3,5 tony
- Samochód dostawczy do
- Fabryczny kamper do 3,5 tony

powyżej 3,5 tony
- Naczepa + ciągnik siodłowy
- Autobus
- Samochód ciężarowy

Naczepa + ciągnik siodłowy
+ dużo miejsca
+ wysokie limity wagowe
+ możliwość wymiany/naprawy ciągnika niezależnie od naczepy mieszkalnej
- brak możliwośći ciągnięcia lawety z normalnym autem
- przeglądy w polsce
- opłaty viaTool
- wysokie spalanie
- koszty promów

Autobus
+ dużo miejsca
+ wysokie limity wagowe
+ możliwość ciągnięcia lawety z normalnym autem potwierdzone https://www.camperteam.pl...p=861914#861914
- limit długości 12m temat do rozeznania https://www.camperteam.pl...p=861925#861925
- napęd zintegrowany z częścią mieszkalną
- przeglądy w polsce temat do rozeznania
- opłaty viaTool temat do rozeznania
- wysokie spalanie
- koszty promów temat do rozeznania


Ten pierwszy post będę starał się aktualizować wraz z pojawiającymi się informacjami, tak aby w przyszłości ludzie nie musieli przekopywać się przez niezliczoną ilość podstron.

blajsero - 2021-04-18, 15:18

Problem nr 1 czy autobusem mogę ciągnąć lawetę?
TAK, w trakcie zakupu należy sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pola O.1 lub O.2

temat został potwierdzony na grupie zrzeszającej kierowców autobusów: https://www.facebook.com/...955873817884552
Są autobusy które mają w dowodzie rejestracyjnym wpisane na haku nawet i 3,5 tony, co pozwala ciągnąć niemal dowolne auto osobowe

blajsero - 2021-04-18, 16:08

Problem nr 2 czy auto jest ograniczone do 12m długości?

Tutaj potrzebuje pomocy forumowiczów.
Ze wstępnego rozeznania wynika, że żeby było prawilnie to należało by zmienić rodzaj pojazdu z autobusu na specjalny kempingowy który jest "pojazdem samochodowym" a który według rozporządzenia może mieć maksymalnie 12m długości. Poniżej dywagacje na temat tego czy warto walczyć o dodatkowe metry.

Jakie są różnice zmiana rodzaju vs jej brak:
- limit długości
- koszty OC,
- koszt przeglądu,
- Podatek od środków transportowych (tylko dla autobusu)
- papierologia przy zmianie typu vs zmianie liczby miejsc
- potencjalne problemy na OSKP przy kolejnych przeglądach
- inna kategoria prowojazdy


Specjalny kempingowy
- LIMIT długości 12m, po przeróbce staje się "pojazdem samochodowym" http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858 wiarygodne
- OC ile? zapytać autora Milki 1
- koszt przeglądu 153,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html wiarygodne
- Podatek od środków transportowych BRAK Potwierdzone
- zmiana typu Wypytać na OSKP, jaki koszt? albo Jacek73 ostanio przerabiał https://www.camperteam.pl...t=36289&start=0
- spokojna głowa na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 21 lat potwierdzone
Kod:
C     - specjalny kempingowy
C + E  - specjalny kempingowy + laweta


Autobus
- LIMIT długości 15m, 18,75 z lawetą http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858
- OC 1700 temat do potwierdzenia u ubezpieczyciela
- koszt przeglądu 98,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html
- Podatek od środków transportowych 1222.5 PLN Względnie wiarygodne, patrz niżej.
- zmiana liczby miejsc w dowodzie na max 15 celem obniżenia podatku oraz kosztów przeglądu Wypytać na OSKP, jaki koszt?
- Jak będzie reagowało OSKP na pojazd z zabudową mieszkalną mający w dowodzie "autobus" do sprawdzenia, może forumowicze coś podpowiedzą?, wypytać na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 24 lata wiarygodne
Kod:
D     - autobus
D + E  - autobus + laweta




OC może być nawet i 10 000 pln według starego artykułu z 2016 ale według tego smaego artukułu jest szansa zbicia do 1800 pln jeżeli pojazd jest używany do przejazdów prywatnych a nie zarobkowych, https://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/534889,kierowcy-ubezpieczenia-polisa-oc-ac-kombinacje-metody.html?fbclid=IwAR0H8FAF2HzgsdamSrGLpGA8FqBPHWfFdUXbPssh_0sGh4UCvEdU34URqyE
1700 według ludzi z FB grupa Kierowcy i fani autokarow https://www.facebook.com/...955873817884552

Podatek od Środków transportowych dla 3 osiowego euro 3 z 5 miejscami według kalkulacji do deklaracji wyniósł 1222.5 PLN https://przyjazne-deklaracje.pl/kalkulatory/deklaracja/podatek-od-srodkow-transportowych/dt-1/

Wieluniak_1 - 2021-04-18, 19:36

Pamiętaj, że:
- autobus to przegląd co 6 m
- podatek od śr. transportu ustala Rada Gminy (te 1200 to raczej już mało spotykane w PL)
oc - 1700 to baaaaaaardzo dobra cena i raczej przy jednym pojeździe nie liczyłbym na taką ofertę

nie wspominając, że wymagania co do autobusu określają przepisy (i nie przejdzie przeglądu przerobiony na pojazd typu kamper).

W mojej ocenie jeśli autobus to tylko ze zmianą przeznaczenia na specjalny.

Matheus - 2021-04-18, 20:18

blajsero napisał/a:
Specjalny kempingowy
- LIMIT długości 12m, po przeróbce staje się "pojazdem samochodowym" http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858 wiarygodne
- OC ile? zapytać autora Milki 1
- koszt przeglądu 153,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html wiarygodne
- Podatek od środków transportowych BRAK Potwierdzone
- zmiana typu Wypytać na OSKP, jaki koszt? albo Jacek73 ostanio przerabiał https://www.camperteam.pl...t=36289&start=0
- spokojna głowa na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 21 lat potwierdzone


OC do 1000zł
zmiana na OSKP(około 300zł z tego co pamiętam) bez problemu i przerejestrowanie. Nie potrzeba rzeczoznawcy.

Piasek1 - 2021-04-18, 20:56

Ja bym się zastanowił nad sensem ogólnie pchania się w coś takiego.
- koszty eksploatacji - ogromne (spalanie, opony, serwisy olejowo-filtrowe, części mechaniczne itp) Obsługa tego typu pojazdów kosztuje krocie, nie wspominając o awariach wymagających interwencji specjalistycznych serwisów czy holowania.
- koszty przejazdów - opłaty, winiety, parkowanie, promy, operujesz w najwyższych stawkach, z wielu będziesz musiał rezygnować bo nie obsługują.
- ograniczenia dla gabarytu i tonażu. Niestety ale wiele miejsc stanie się niedostępnymi dla ciebie, jakiś sponton itp zupełnie odpada, każdy odcinek trasy musi być zaplanowany w najdrobniejszym szczególe bo tym nie przycupniesz sobie na chwilę w zatoczce gdzieś przy drodze.
- wyzwaniem będzie w ogóle znalezienie miejsca (o kampingach raczej można zapomnieć) gdzie zostaniesz wpuszczony lub będziesz w stanie wjechać takim gabarytem a Ty planujesz jeszcze przyczepę za tym targać. Dla mnie to już męczarnia i kierat. Był tu gdzieś MAN KAT1 jako campingowy ale ten ma taką zaletę i przewagę nad autokarem że jemu parking nie potrzebny. Jeżeli operujesz w krajach ciut mniej zbiurokratyzowanych niż UE władowanie się czymś takim na plażę gdzieś w Albanii każdemu koło dupy latać będzie.Ci się znudzi to pojedziesz na inną.

Moje zdanie: po co szarpać się z domem na kółkach kiedy uroki są wtedy kiedy możemy czas spędzać przed pojazdem delektując się otoczeniem. Camper jaki by nie był to zawsze miejsce głównie do spania i przyrządzania posiłków oraz toalety. Wyjątek to zimy jak ktoś lubi w taki sposób na narty jeździć. Ale Ty nie planujesz.
Spróbuj rozejrzeć się w camperach 3-osiowych. DMC zazwyczaj powyżej 5 ton, ten metr, półtora jednak dłuższy od standardowego a jednak znacznie mniej uciążliwy niż autokar. Albo opcja nr 3: dobry konik pociągowy, pokroju jakiegoś Tuarega, GL`a czy Q7 i jakaś armata pokroju Adria Alpina 903 na haku. Wtargasz się z tym na camping, zadekujesz a konik zostaje do hasania po okolicy bez zbędnego balastu.

ZbigStan - 2021-04-18, 21:21

Przerobiony autobus to duża powierzchnia mieszkalna, a przez to wygodne pomieszkiwanie, ale czy będziesz mógł wjechać na dziką plażę jak droga nieutwardzona i nierówna?
LukF - 2021-04-18, 22:18

Piasek1 napisał/a:
Ja bym się zastanowił nad sensem ogólnie pchania się w coś takiego.
- koszty eksploatacji - ogromne (spalanie, opony, serwisy olejowo-filtrowe, części mechaniczne itp) Obsługa tego typu pojazdów kosztuje krocie, nie wspominając o awariach wymagających interwencji specjalistycznych serwisów czy holowania.
- koszty przejazdów - opłaty, winiety, parkowanie, promy, operujesz w najwyższych stawkach, z wielu będziesz musiał rezygnować bo nie obsługują.
- ograniczenia dla gabarytu i tonażu. Niestety ale wiele miejsc stanie się niedostępnymi dla ciebie, jakiś sponton itp zupełnie odpada, każdy odcinek trasy musi być zaplanowany w najdrobniejszym szczególe bo tym nie przycupniesz sobie na chwilę w zatoczce gdzieś przy drodze.
- wyzwaniem będzie w ogóle znalezienie miejsca (o kampingach raczej można zapomnieć) gdzie zostaniesz wpuszczony lub będziesz w stanie wjechać takim gabarytem a Ty planujesz jeszcze przyczepę za tym targać. Dla mnie to już męczarnia i kierat. Był tu gdzieś MAN KAT1 jako campingowy ale ten ma taką zaletę i przewagę nad autokarem że jemu parking nie potrzebny. Jeżeli operujesz w krajach ciut mniej zbiurokratyzowanych niż UE władowanie się czymś takim na plażę gdzieś w Albanii każdemu koło dupy latać będzie.Ci się znudzi to pojedziesz na inną.

Moje zdanie: po co szarpać się z domem na kółkach kiedy uroki są wtedy kiedy możemy czas spędzać przed pojazdem delektując się otoczeniem. Camper jaki by nie był to zawsze miejsce głównie do spania i przyrządzania posiłków oraz toalety. Wyjątek to zimy jak ktoś lubi w taki sposób na narty jeździć. Ale Ty nie planujesz.
Spróbuj rozejrzeć się w camperach 3-osiowych. DMC zazwyczaj powyżej 5 ton, ten metr, półtora jednak dłuższy od standardowego a jednak znacznie mniej uciążliwy niż autokar. Albo opcja nr 3: dobry konik pociągowy, pokroju jakiegoś Tuarega, GL`a czy Q7 i jakaś armata pokroju Adria Alpina 903 na haku. Wtargasz się z tym na camping, zadekujesz a konik zostaje do hasania po okolicy bez zbędnego balastu.


Lepiej bym tego nie wyraził :bigok

Ps. Zawsze mnie ciekawiło jakie są argumenty by wielki autobus był kamperem? Bo mały to ja rozumiem. Pytam serio.

Socale - 2021-04-18, 23:37

Odnoszę wrażenie że temat założył kolega nie mający absolutnie doświadczenia w materii która nagle pod wpływem impulsu mu się spodobała.
Zjawisko się nasila nawet tu na forum za sprawą psychocovida :chory

ZbigStan - 2021-04-19, 06:41

Kombatanci nie ograniczajcie inwencji. Kolega chce pracować i mieszkać w dużym mobilnym pojeździe, przez cały rok. Każdy może marzyć i realizować swoje wybory. Widać że pragmatycznie stara się zanalizować swój pomysł. Jak miałbym mieszkać cały rok w pojeździe to też wolałbym aby był duży i wygodny, ale to nie będzie kamperowanie, które lubię.
Pozdrawiam

joko - 2021-04-19, 09:15

Nie wydaje mi się aby ktoś tutaj ograniczał inwencję, raczej Koledzy starają się dobrze doradzić.
Do życia w kamperze a nie kamperowania potrzeba faktycznie więcej przestrzeni, ale podzielam wcześniejsze wypowiedzi, że nie powinno to być kosztem kłopotów w przemieszczaniu i znalezieniu postoju.
Mam znajomych, którzy wyszli z założenia, że im większe tym lepsze i poszli w to duże Morelo wielkości autobusu i teraz przeklinają na czym świat stoi , bo kłopotów z tym więcej jak przyjemności z podróżowania.
Jak to ma jeszcze ciągnąć przyczepę z osobówką, to katorga to będzie a nie przygoda.

Jakbym miał coś poradzić to pickup'a (jakiś Ford F150, czy choćby zwykła Navara) , do tego siodło na pakę i naczepa kempingowa w stylu amerykańskim. Jestem prawie pewien, że taka naczepa ma więcej miejsca w środku od autobusu, a cały zestaw nie będzie od autobusu dłuższy.
Prowadzenie pickup'a z naczepą o wiele wygodniejsze i na pewno poręczniejsze, a w zestawie jest już pojazd do poruszania się wokół komina.
Jedyna wada taka, że pasażer na sikanie w czasie jazdy musi prosić kierowcę o zatrzymanie :-P ...... no ale bez przesady :spoko
Już nawet nie wspominam o takich oczywistych sprawach jak niewspółmiernie mniejsze koszty eksploatacji , jak choćby wiele niższe spalanie, czy wszelkiej maści opłaty drogowe, promowe , etc.etc.

LukF - 2021-04-19, 09:25

A M E N :brawo :brawo
Cyryl - 2021-04-19, 09:42

1. Pytanie: po co? Do czego Ci niezbędna taka powierzchnia? Czy posiadanie dodatkowych metrów zrekompensuje Ci włożoną w to pracę, bo raczej kampera na bazie autobusu, naczepy, ciężarówki ciężko kupić.

2. Większe wymiary, większa waga ograniczają możliwości podróżowania. Czy te dodatkowe metry zrekompensują Ci te ograniczenia?

3. Co Ci sprawia większą frajdę: turystyka, czy budowa kampera?

yamah - 2021-04-19, 10:36

joko napisał/a:

Jakbym miał coś poradzić to pickup'a (jakiś Ford F150, czy choćby zwykła Navara) , do tego siodło na pakę i naczepa kempingowa w stylu amerykańskim. Jestem prawie pewien, że taka naczepa ma więcej miejsca w środku od autobusu, a cały zestaw nie będzie od autobusu dłuższy.
Prowadzenie pickup'a z naczepą o wiele wygodniejsze i na pewno poręczniejsze, a w zestawie jest już pojazd do poruszania się wokół komina.
.

Spotkałem takiego w grudniu ub.roku w Piaskach na Mierzei :shock: ..rozsuwane ściany..podobał mi się :ok

ZbigStan - 2021-04-19, 11:12

yamah, Pod względem powierzchni prezentuje się dobrze. Każda wielkość kampera ma swoje zalety i wady. Jakie ten ma, to nie wiem. Swojego wybralismy, tak aby odpowiadał naszym potrzebom wynikających z doświadczeń zdobytych podczas podróży. Każdy na prawo realizować swoje marzenia.
Pozdrawiam.

hubertg - 2021-04-19, 12:38

yamah napisał/a:

Spotkałem takiego w grudniu ub.roku w Piaskach na Mierzei :shock: ..rozsuwane ściany..podobał mi się :ok


Byłem ostatniego lata w Piaskach. Takim zestawem, to tam chyba naprawdę tylko mocno poza sezonem można się zmieścić.

A w temacie, też mam plany na kampera >3,5t tylko z całkowicie innym przeznaczeniem. Nie dom, a typowe kamperowanie, głównie poza kempingami.
Biorę pod uwagę samochód maks. 7,5t i do 8m długości. Niewielkie ograniczenia z wjazdem, powyżej 7,5t już jest bardzo dużo ograniczeń. Często nawet jeśli jest zakaz, to taki pojazd nie różni się zbytnio od lżejszego kampera. Można liczyć że się przemknie. Dodatkowo potencjalny mandat jak służby zatrzymają, to nieporównywalnie mniejsze problemy niż nadwaga w małym.

Moje wnioski n.t. kampera na bazie małej ciężarówki <7,5t;
+ prawie nie trzeba zwracać uwagi na wagę, mam tu na myśli głównie wyposażenie, materiały do wykończenia, zapas wody, itp., waga załogi, zapasów itp, jest raczej podobna,
+ możliwość dobrania auta, które lepiej zachowa się poza asfaltem, dla normalnego kampera z przednim napędem, trochę piasku lub mokra trawa i jest problem nawet z wyjechaniem z parkingu, jeśli droga trochę pod górę. Bus 4x4 jest tak ciężki, że już niewiele zostaje na zabudowę i ładunek.
+ solidniejsza konstrukcja, w razie jakiegoś zdarzenia z pewnością bezpieczniejszy niż zwykły kamper,
+ cena samochodu bazowego, często można kupić taniej niż busa. Koszty serwisu i eksploatacji są zbliżone, drogo to jest jak wcześniej już pisaliście, przy naprawdę dużych pojazdach,

- dodatkowe koszty typu viatoll w Polsce i odpowiedniki za granicą, wyższe opłaty za autostrady, (chociaż na naszych autostradach jeśli w busie do 3,5t są bliźniaki, to zapłaci tyle samo co 18t ciężarówka) itp., trzeba policzyć czy to dużo, biorąc pod uwagę potencjalne kierunki.
- zakazy wjazdu, ograniczenia na parkingach, ale to raczej dotyczy miast,
- większe zużycie paliwa,
- jako że baza z pewnością będzie już trochę wiekowa, możliwe ograniczenia związane z kategorią spalin, EURO 6 nie wchodzi w grę. Poważnie rozważam coś w takim wieku, aby zarejestrować na żółtych tablicach, wtedy większość ograniczeń nie dotyczy, do tego zawsze trochę oszczędności na ubezpieczeniu i przeglądach.
- trochę ograniczeń w razie awarii, mniej warsztatów, a za tym wyższe ceny,


Każdy ma inne plany, gusta i potrzeby. I na tym trzeba się skupić zanim zaczniemy oceniać pomysły innych.
Co nie znaczy, żeby nie zwracać uwagi na czasem naprawdę dziwne pomysły. Można przestrzec przed poważnym błędem, który może generować spore problemy.

yamah - 2021-04-19, 13:25

ZbigStan napisał/a:
yamah, Pod względem powierzchni prezentuje się dobrze. Każda wielkość kampera ma swoje zalety i wady. Jakie ten ma, to nie wiem. Swojego wybralismy, tak aby odpowiadał naszym potrzebom wynikających z doświadczeń zdobytych podczas podróży. Każdy na prawo realizować swoje marzenia.
Pozdrawiam.

Masz rację :bajer dlatego moja fascynacja takim zestawem kończy się na "podoba mi się" pomimo że mam konia do takiego zaprzęgu :szeroki_usmiech ..moim zdaniem zabudowa dobra dla np.dużej rodziny lub szerokiego grona tolerowanych znajomych na wyjazd :chytry

Istvan - 2021-04-19, 14:40

Witam
Sprawdź czy powyżej 11 ton dmc nie trzeba jeździć wg tacho.

LukF - 2021-04-19, 14:44

Yamah,
Ładnie to wyjaśniłeś. Zgadzam się w pełni. :bigok

Ps. A autora wątku brak :roll:

LukF - 2021-04-19, 14:45

Istvan napisał/a:
Witam
Sprawdź czy powyżej 11 ton dmc nie trzeba jeździć wg tacho.


W transporcie zarobkowym trzeba. W kamperowym nie :spoko

Istvan - 2021-04-19, 14:50

LukF napisał/a:
Istvan napisał/a:
Witam
Sprawdź czy powyżej 11 ton dmc nie trzeba jeździć wg tacho.


W transporcie zarobkowym trzeba. W kamperowym nie :spoko


Swego czasu pytałem w itd i tak było.
Może się zmieniło ?

darek 61 - 2021-04-19, 15:16

Jeżeli musi być to autobus to z garażem na smarta.Przyczepa to porażka.
ZbigStan - 2021-04-19, 17:44

LukF napisał/a:
Yamah,
Ładnie to wyjaśniłeś. Zgadzam się w pełni. :bigok

Ps. A autora wątku brak :roll:


To dobrze, że się wszyscy zgadzamy. A autor wątku, po tylu światłych wskazówkach, głęboko przemyśliwuje.
Pozdrawiam.

Cyryl - 2021-04-19, 20:30

jakiś czas temu (kilka lat) był na tym forum chłopak, który marzył o wielkim amerykańskim kamperze,
za wielkie pieniądze sprowadził ze Stanów kampera wielkości autobusu z rozsuwanymi ścianami i miał kłopoty z zarejestrowaniem go.

ponieważ był z Wrocławia umówiliśmy się na jednej stacji benzynowej i ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że robił kat. C w firmie, której pracuję.

pojechaliśmy na "moją" stację, gdzie kamper został zarejestrowany.

w efekcie pół roku później widziałem tego kampera wystawionego na sprzedaż za cenę dużo mniejszą, od ceny kupna.
jeżeli do tego dołożylibyśmy ilość kłopotów z załatwianiem formalności, to trochę bez sensu, bo nie wiem czy ten chłopak chociaż raz wyjechał tym kamperem na choćby krótką wycieczkę.

więc stąd moje pytanie: po co?

Cyryl - 2021-04-19, 20:31

Istvan napisał/a:
LukF napisał/a:
Istvan napisał/a:
Witam
Sprawdź czy powyżej 11 ton dmc nie trzeba jeździć wg tacho.


W transporcie zarobkowym trzeba. W kamperowym nie :spoko


Swego czasu pytałem w itd i tak było.
Może się zmieniło ?


nie zmieniło się:
rozporządzenie 561/2006

natomiast wymogi jakie musi spełnić kierowca:
Ustawa o Transporcie Drogowym art. 39a.

Matheus - 2021-04-20, 08:31

hubertg napisał/a:
dodatkowe koszty typu viatoll w Polsce i odpowiedniki za granicą, wyższe opłaty za autostrady, (chociaż na naszych autostradach jeśli w busie do 3,5t są bliźniaki, to zapłaci tyle samo co 18t ciężarówka) itp., trzeba policzyć czy to dużo, biorąc pod uwagę potencjalne kierunki.
- zakazy wjazdu, ograniczenia na parkingach, ale to raczej dotyczy miast,
- większe zużycie paliwa,
- jako że baza z pewnością będzie już trochę wiekowa, możliwe ograniczenia związane z kategorią spalin, EURO 6 nie wchodzi w grę. Poważnie rozważam coś w takim wieku, aby zarejestrować na żółtych tablicach, wtedy większość ograniczeń nie dotyczy, do tego zawsze trochę oszczędności na ubezpieczeniu i przeglądach.
- trochę ograniczeń w razie awarii, mniej warsztatów, a za tym wyższe ceny,


viatoll w polsce wychodzi tylko nieznacznie drożej(mam Euro0) niż osobówka z przyczepą(Euro4).
Za granicą w wielu przypadkach kupuje się winietę jak na małego kampera więc ceny opłat drogowych nie są aż takie straszne jak wszystkim się wydaje.
co do ograniczeń wjazdów tonażowych to w wielu miejscach dotyczą one cięzarowych a nie kamperów.

Cyryl - 2021-04-20, 09:46

jeżeli jest znak B-5 dotyczy on:
pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t DMC,
pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych powyżej 3,5t DMC,
ciągników samochodowych (siodłowych i balastowych),
pojazdów wolnobieżnych i ciągników rolniczych.

jeżeli jest znak B-5a dotyczy on:
pojazdów ciężarowych powyżej 6t DMC,
pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych powyżej 6t DMC,
ciągników samochodowych (siodłowych i balastowych),
pojazdów wolnobieżnych i ciągników rolniczych.

więc jeżeli mamy w dowodzie "pojazd specjalny", to owe znaki dotyczą naszego pojazdy w zależności od DMC.

Matheus - 2021-04-20, 09:59

a jeśli mamy pojazd specjalny powyżej 3,5t kategorii M1 ? ;)
Cyryl - 2021-04-20, 10:28

zacytowałem rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów na drodze, tam jest to co zacytowałem, ani więcej ani mniej.

a jak kto będzie postępował, jak będzie to egzekwowane, to już osobna sprawa.

hubertg - 2021-04-20, 13:40

Cyryl napisał/a:
zacytowałem rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów na drodze, tam jest to co zacytowałem, ani więcej ani mniej.

a jak kto będzie postępował, jak będzie to egzekwowane, to już osobna sprawa.


I tu potrzebna kalkulacja, nie wiem jak poza Polską, ale u nas najgorsze co może nas spotkać to mandat 500 zł + 3 pkt. karne.
Ryzykujemy 500PLN czy idziemy pieszo :wyszczerzony:

A w dużym to zawsze więcej miejsca na rowery/skuter a nawet motocykl.

blajsero - 2021-04-20, 20:59

ZbigStan napisał/a:
LukF napisał/a:
Yamah,
Ładnie to wyjaśniłeś. Zgadzam się w pełni. :bigok

Ps. A autora wątku brak :roll:


To dobrze, że się wszyscy zgadzamy. A autor wątku, po tylu światłych wskazówkach, głęboko przemyśliwuje.
Pozdrawiam.

Jak najbardziej dalej jeste, czytam, analizuje, "stwierdzenie będziesz miał dużo problemów odpuść" do mnie absolutnie nie trafia, dlatego założyłem ten wątek, aby te problemy dokładnie zmaterializować, żeby nie zrobić tak jak ten człowiek od wspomnianego amerykańskiego kampera. Sam pomysł chodzi już za mną od dawien dawna, tylko jak zobaczyłem kiedyś cenę nowego takiego busa 1 mln euro to poszedłem dalej.

Ograniczenia pól namiotowych i kempingów mnie nie interesują, bo według mnie te są nie opłacalne, już lepiej sobie wynajmować mieszkanie w danej lokacji. A fura musi być duża żeby zmieścić chociażby zapas wody na conajmniej 2 miesiące i solary do pełnej niezależności.

Natomiast, dziękuje wszystkim za konkretne informacje zwłaszcza od faktycznych użytkowników kamper autobusów. :pad:
W wolnych chwilach będę się starał rozwijać pierwsze posty z wątku tak aby zgromadzić jak najwięcej wiedzy w jednym miejscu, wyeliminować mity i zostawić fakty.

mischka - 2021-04-21, 07:44

blajsero napisał/a:
zapas wody na conajmniej 2 miesiące

To brzmi bardzo ciekawie, jak myślisz jaki zbiornik zaspokoi takie potrzeby?
My (4osoby) potrzebujemy ok 120litrów na +/-3 dni, dwa miesiące to +/-2500litrów

Cyryl - 2021-04-21, 07:48

Co do wody, jeżeli wyjeżdżam z synem nam zbiornik (100l) wystarcza na weekend, z żoną tylko na dzień, więc jeżeli chcesz kampera, który miałby zbiornik mieszczacy zapas wody na 2 miesiące, to gdzieś między 3, a 6 tysięcy litrów, czyli w grę wchodzi tylko ciągnik siodłowy z dużą kabiną z naczepą cysterną.
Przypominam, że chodzi tu o przebywanie poza kempingami, więc bez korzystania z sanitariatów.

Z grzeczności nie pytam o zbiornik szarej wody.

Jak jeszcze ma być kaseta na 2 miesiące, to już odjazd.

LukF - 2021-04-21, 18:12

blajsero napisał/a:
zapas wody na conajmniej 2 miesiące

[/quote]

2,5 tony wody czystej plus 2,5 tony szarej z kotem... To może warto zmienić temat na " Jak przerobić cysternę na kampera?" :haha:

Przepraszam, nie mogłem się powstrzymać :haha:

bert - 2021-04-21, 18:45

Istvan napisał/a:
Witam
Sprawdź czy powyżej 11 ton dmc nie trzeba jeździć wg tacho.


specjalnym kamper nie

Maverick_Norwegia - 2022-12-26, 01:17

Kurcze :-/ Zakrzyczeliście człowieka i jak widać przestał kontynuować założony temat a chętnie bym skorzystał z tych informacji do których dążył.
Też jestem na etapie realizacji podobnego "projektu" czyli kampera na bazie autobusu.
Dla tych którzy zechcą zaraz zakrzyczeć i mnie to proszę o powstrzymanie się od tego ;)
Od kilku lat podróżuję swoim kamperem po Polsce a jest nim STAR 266 8-) Tak, więc proszę bez komentarzy w stylu: "Człowieku ile to będzie palić" lub "ile to będzie problemów z takim autem" ;)
Wiem doskonale ile pali taki samochód - mój obecny pali 35L na 100km a waży 12 ton, i wiem jakie to wielkie problemy z nim są - ja nie mam żadnych jeśli chodzi o kamperowanie i kempingi a już tym bardziej aby gdziekolwiek mnie nie wpuszczono czy też abym miał problem z wjazdem na nie 8-)

Pozdrawiam wszystkich pozytywnie zakręconych karawaningiem :spoko

bert - 2022-12-26, 12:18

nie będę zakrzykiwał, niemniej zwrócę Ci uwagę na różnicę między terenową ciężarówką a jakimkolwiek autobusem. Taka mianowicie (no może poza starymi mocno konstrukcjami typu ogórek czy autosan by określić czasokres inzynieryjny;) ), że autobus nie znosi pod kołami wszystkiego co jest nieutwardzone. Mokra łąka, piasek (że o błocie nie będę ględził) to absolutny koniec jazdy.

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.

joko - 2022-12-26, 13:00

bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko

Komplecik - 2022-12-26, 13:47

joko napisał/a:
bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko


Autor wątku w innym wątku preferuje dzicz a kemping omija szerokim łukiem.

joko - 2022-12-26, 14:00

Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:
bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko


Autor wątku w innym wątku preferuje dzicz a kemping omija szerokim łukiem.


Autobusem ? :szeroki_usmiech

Komplecik - 2022-12-26, 14:03

joko napisał/a:
Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:
bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko


Autor wątku w innym wątku preferuje dzicz a kemping omija szerokim łukiem.


Autobusem ? :szeroki_usmiech

Jeździ Sarem 266

Maverick_Norwegia - 2022-12-27, 00:21

Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:
bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko


Autor wątku w innym wątku preferuje dzicz a kemping omija szerokim łukiem.

Jeździ Sarem 266



Nie jestem autorem wątku to pierwsza kwestia ;)
Druga kwestia to taka, że nie mam bladego pojęcia skąd czerpiesz informacje, że preferuję "dzicz" i unikam kempingów a wręcz omijam je szerokim łukiem??? Nie sugeruj się obrazkami tylko czytaj ze zrozumieniem lub gdy nie jesteś czegoś pewny czy też nie wiesz to najpierw zapytaj ;) Bo tak wychodzi na to, że klepiesz bezmyslnie w klawiaturę i krytykujesz by krytykować tylko. W 99% zatrzymuję się tylko i wyłącznie na kempingach. Tak! Starem 266 :) A teraz aby była jasność to mam zamiar mieszkać, żyć i podróżować po świecie z całą moją familiją i nie zamierzam tego robić na "dzikusa" a zatrzymywać się na kempingach do tego przeznaczonych. Nie mam zamiaru też przy tym żyć "w ścisku" tylko naprawdę wygodnie, więc potrzebuję do tego odpowiedniej powierzchni ;) Bardzo proszę o to by nie mówić mi, że lepiej wybrać przyczepę czy też "taką czy inną" opcję bo ja wiem doskonale co robię i czego potrzebuję, a mało tego wiem lepiej od Was czego mi do tego potrzeba ;) Piszę to bez żadnej złośliwości i tylko dlatego. Tak, więc proszę sobie nie dorabiać innych "interpretacji" tego co piszę ;) Zalogowałem się tutaj tylko po to by ewentualnie skorzystać z porad ludzi, którzy przerabiali taki temat przebudowy lub też mają wiedzę na ten dokładnie temat. Ja nie przyszedłem się tutaj radzić czy też pytać czy dobrze wybrałem życie w kamperze zrobionym z autobusu. Ot, cała tajemnica mojego "bytectwa" tutaj ;)

Pozdrawiam Maverick

Komplecik - 2022-12-27, 07:13

Maverick_Norwegia napisał/a:
Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:
bert napisał/a:

Autobus wymaga i miejsca (dużo) i podłoża (twardego).
Zniknie Ci możliwość dojeżdżania gdzie chcesz i stawania gdzie Ci się podoba.


Amen

Nikt tu nikogo nie zakrzykiwał, tylko podawał sensowne argumenty na wątpliwy sens takiego rozwiązania.
Autor wątku widać przemyślał i zrozumiał :spoko


Autor wątku w innym wątku preferuje dzicz a kemping omija szerokim łukiem.

Jeździ Sarem 266



Nie jestem autorem wątku to pierwsza kwestia ;)
Druga kwestia to taka, że nie mam bladego pojęcia skąd czerpiesz informacje, że preferuję "dzicz" i unikam kempingów a wręcz omijam je szerokim łukiem??? Nie sugeruj się obrazkami tylko czytaj ze zrozumieniem lub gdy nie jesteś czegoś pewny czy też nie wiesz to najpierw zapytaj ;) Bo tak wychodzi na to, że klepiesz bezmyslnie w klawiaturę i krytykujesz by krytykować tylko. W 99% zatrzymuję się tylko i wyłącznie na kempingach. Tak! Starem 266 :) A teraz aby była jasność to mam zamiar mieszkać, żyć i podróżować po świecie z całą moją familiją i nie zamierzam tego robić na "dzikusa" a zatrzymywać się na kempingach do tego przeznaczonych. Nie mam zamiaru też przy tym żyć "w ścisku" tylko naprawdę wygodnie, więc potrzebuję do tego odpowiedniej powierzchni ;) Bardzo proszę o to by nie mówić mi, że lepiej wybrać przyczepę czy też "taką czy inną" opcję bo ja wiem doskonale co robię i czego potrzebuję, a mało tego wiem lepiej od Was czego mi do tego potrzeba ;) Piszę to bez żadnej złośliwości i tylko dlatego. Tak, więc proszę sobie nie dorabiać innych "interpretacji" tego co piszę ;) Zalogowałem się tutaj tylko po to by ewentualnie skorzystać z porad ludzi, którzy przerabiali taki temat przebudowy lub też mają wiedzę na ten dokładnie temat. Ja nie przyszedłem się tutaj radzić czy też pytać czy dobrze wybrałem życie w kamperze zrobionym z autobusu. Ot, cała tajemnica mojego "bytectwa" tutaj ;)

Pozdrawiam Maverick


Aaaa to sorki biję się w piersi, musiałem nie opacznie zrozumieć, faktycznie jeśli będziesz jeździł na kempingi i jest to na długi okres, duży kamper będzie dobrym rozwiązaniem, :oops: :spoko

joko - 2022-12-27, 10:46

Maverick_Norwegia napisał/a:
Bardzo proszę o to by nie mówić mi, że lepiej wybrać przyczepę czy też "taką czy inną" opcję bo ja wiem doskonale co robię i czego potrzebuję, a mało tego wiem lepiej od Was czego mi do tego potrzeba................. Zalogowałem się tutaj tylko po to by ewentualnie skorzystać z porad ludzi, którzy przerabiali taki temat przebudowy lub też mają wiedzę na ten dokładnie temat. Ja nie przyszedłem się tutaj radzić czy też pytać czy dobrze wybrałem życie w kamperze zrobionym z autobusu. Ot, cała tajemnica mojego "bytectwa" tutaj ;)



Jak umieszczasz wpis na forum publicznym ,w dziale otwartym i dodatkowo w nie własnym wątku to musisz być przygotowany i otwarty na wpisy innych.
Uwierz, że mało kogo tu obchodzi czy wiesz co ci potrzeba i po co przyszedłeś. Post Bert'a , a już na pewno mój nie odnosił się do Ciebie i Twoich potrzeb , tylko do samego pomysłu kampera na autobusie (a ten Twój nie jest , tylko autora wątku).
Jeśli masz inne zdanie w temacie to go broń (za pomocą sensownych argumentów) , a jak masz na to wywalone , bo wiesz lepiej czego potrzebujesz , to nie zabieraj głosu tylko czekaj grzecznie aż napisze ktoś coś co będzie odpowiedzią na Twoje oczekiwania.
Wątek czyta wiele ludzi o różnych poglądach i różnych potrzebach i każdy ma prawo wyrazić tu swoją opinię.
Komplecik pomylił Cię z autorem i grzecznie przeprosił ...... teraz piłeczka po Twojej stronie .

Komplecik - 2022-12-27, 11:58

joko napisał/a:

Wątek czyta wiele ludzi o różnych poglądach i różnych potrzebach i każdy ma prawo wyrazić tu swoją opinię.
Komplecik pomylił Cię z autorem i grzecznie przeprosił ...... teraz piłeczka po Twojej stronie .


Zrobiło się zamieszanie kolega Maverick pisał w 2 wątkach swoim i tym tu w swoim wątku opisał co chce, kamperowanie jak i budowa kampera ma być po taniości, tak ja to zrozumiałem i kilku kolegów w tym Ty joko , doradzamy bo mniej więcej wiemy czym to pachnie, podróże autobusem do najtańszych nie należą, autobus ma pewne trudność w poruszaniu się w lekkim terenie , teren ogranicza możliwości autobusu a to znacznie podnosi eksploatacyjne/bytowanie, najlepiej w miejscach temu przeznaczonych lub podobnych.

Kolega Świstak wymienił autobus na bardziej kompatybilny pojazd dający więcej możliwość wjechania w trudniejszy teren, sam się teraz zastanawiam czy następną nie będzie półintegra 4x4 bo tradycyjnymi kamperkami zawsze zastanawiamy się nad byle łączką
Tylko tyle i aż tyle podpowiadamy z naszych doświadczeń

joko ;) kolega ma też swój wątek ja po kurtce złapałem obydwa robiąc zamieszanie,
Ciekawi mnie czy Maverick w ogóle wie czego chce i ma ochotę posłuchać karawaningowcow
Maverick słusznie należą się Tobie przeprosiny, nie mniej słuchaj doświadczonych by uniknąć zbędnych wydatków o których piszesz.
:spoko

Cyryl - 2022-12-27, 13:05

Maverick_Norwegia napisał/a:
Bardzo proszę o to by nie mówić mi, że lepiej wybrać przyczepę czy też "taką czy inną" opcję bo ja wiem doskonale co robię i czego potrzebuję, a mało tego wiem lepiej od Was czego mi do tego potrzeba................. Zalogowałem się tutaj tylko po to by ewentualnie skorzystać z porad ludzi, którzy przerabiali taki temat przebudowy lub też mają wiedzę na ten dokładnie temat. Ja nie przyszedłem się tutaj radzić czy też pytać czy dobrze wybrałem życie w kamperze zrobionym z autobusu. Ot, cała tajemnica mojego "bytectwa" tutaj ;) ...


Musisz być bardziej wyrozumiały dla nas.
Jesteśmy tylko ludźmi I każdy z nas opisuje swoje poglądy, nie cudze, na podstawie swoich doświadczeń, a nie doświadczeń innych.

Zrobisz jak uważasz, czy weźmiesz pod uwagę jakieś rady lub fragmenty rad, to już Twój wybór.

Tak jak napisałem: ja nigdy nie wszedłbym w jakieś roboty, bo dla mnie szkoda czasu, ale rozumiem, że masz inne spojrzenie i chętnie pokibicuję.

RadekNet - 2022-12-27, 13:09

Autobus autobusowi nie równy...my rozmyślamy o Mercedesie Vario, który ma ok. 7.5m, czyli klasyczny kamper może być od niego dłuższy. Dla jasności trzebaby przy słowie "autobus", długość podawać ;)
Komplecik - 2022-12-28, 21:51

https://www.mobile.de/pl/.../348615353.html

Nawet drzwi ma idealne bez przeróbek :ok

Robert-4 - 2022-12-28, 23:07

Jak widzę takie sprzęty za taką kasę to zastanawiam się "kto to kupi i po co"?
Piasek1 - 2022-12-29, 19:32

Ten akurat drogi bo ma bardzo mały przebieg, ale takiego z przelotem w okolicach 300 i troszkę zawszawionego z zewnątrz spokojnie w okolicach dychy dostaniesz. Przeszklonego po autobusie za połowę tej kwoty ale tam już przebiegi bańka +
Komplecik - 2022-12-29, 20:28

Piasek1 napisał/a:
Ten akurat drogi bo ma bardzo mały przebieg, ale takiego z przelotem w okolicach 300 i troszkę zawszawionego z zewnątrz spokojnie w okolicach dychy dostaniesz. Przeszklonego po autobusie za połowę tej kwoty ale tam już przebiegi bańka +

Jak już robić to robić, kupić towar na bazę
Kupując bunkra czy jest sęs pakować w niego grubą kasę, przecież będzie to niekończąca się historia, Vario i ogólnie Mercedesy mają bardzo słabą blachę na pewno wyjdą jakieś kwiatki w dobrym egzemplarzu nie mówiąc o podniszczonym, no i sama zabodowa to wór kasy, ja bym nie inwestował w złomka, takie moje zdanie
Na YouTube jest kilka Vario w wersji expedycyjnej 4x4 jak i długiej
fajnie zrobionych, widać na filmach że dzielnie radzą sobie w terenie, te nowsze to nawet bogate euro5 mają.
:szeroki_usmiech

Piasek1 - 2022-12-30, 18:57

Ale panie za wer. 4x4 to trzeba drugie tyle dopłacić. Poza tym na to trzeba amatora. Amatora Albanii, amatorów okolic Morza Kaspijskiego itp. Większości RWD w zupełności wystarcza. 4x4 to od razu dużo wyższa koza, robi się uciążliwa w pewnym wieku jak się trzeba doń każdorazowo skrabać a jeszcze więcej uwagi przy wychodzeniu zachować.
joko - 2022-12-30, 23:40

Na tym Vario to raczej kampera XXXL się nie zrobi ;)
Maverick_Norwegia - 2022-12-31, 06:53

joko napisał/a:
Na tym Vario to raczej kampera XXXL się nie zrobi ;)


W punkt! :ok
Ale jak widać wątek zaczął żyć własnym życiem i to kompletnie poza jego konkretnie określonym tematem czyli budowie Kampera w rozmiarze XXXL, a tutaj nagle Vario jest proponowane i omawiane, które to może być co najwyżej kamperem w rozmiarze "M" :wyszczerzony: :mrgreen:

Cyryl - 2022-12-31, 09:11

Varius miał sprężarkę napędzaną elektrycznie do układu hamulcowego i z tą sprężarką były wieczne kłopoty.

W późniejszych modelach zrezygnowano z tego rozwiązania.

Ale po co wyważać otwarte drzwi?
Świstak zrobił kampera na bazie Atego i na pewno nie będzie skąpił rad.

Wieluniak_1 - 2022-12-31, 09:26

Mam 4 autobusy na podwoziu Iveco ( nie mylic z typowymi busami) . Dlugosc ok 8-9 m. To jak najbardziej na kampera sie nadaje.
Dobry silnik, spalanie 14-16 ltr pod pelnym obciazeniem., dmc ok 7 -8 ton ( nie pamietam dokladnie). Dobrze sie prowadzi, manewruje.

Komplecik - 2022-12-31, 09:29

joko napisał/a:
Na tym Vario to raczej kampera XXXL się nie zrobi ;)

:szeroki_usmiech oczywista oczywistość :szeroki_usmiech

RedekNet rozmyśla o Vario, pomyślałem że takie było by dobre ;)

Comsio - 2022-12-31, 10:34

[quote="Komplecik"]
Piasek1 napisał/a:
Ten akurat drogi bo ma bardzo mały przebieg, ale takiego z przelotem w okolicach 300 i troszkę zawszawionego z zewnątrz spokojnie w okolicach dychy dostaniesz. Przeszklonego po autobusie za połowę tej kwoty ale tam już przebiegi bańka +

Jak już robić to robić, kupić towar na bazę
Kupując bunkra czy jest sęs pakować w niego grubą kasę, przecież będzie to niekończąca się historia, Vario i ogólnie Mercedesy mają bardzo słabą blachę na pewno wyjdą jakieś kwiatki w dobrym egzemplarzu nie mówiąc o podniszczonym, no i sama zabodowa to wór kasy, ja bym nie inwestował w złomka, takie moje zdanie


Dokładnie :ok
Miałem w kupnie i takowe myśli już bardzo dawno. Dużo oglądałam w realu.

Ale taka jest prawda po paru konsultacji z kolegami od blacharki, zrezygnowałem.

Maverick_Norwegia - 2023-01-03, 04:45

joko napisał/a:
Na tym Vario to raczej kampera XXXL się nie zrobi ;)

Cyryl napisał/a:

...Ale po co wyważać otwarte drzwi?
Świstak zrobił kampera na bazie Atego i na pewno nie będzie skąpił rad.

Wieluniak_1 napisał/a:
Mam 4 autobusy na podwoziu Iveco ( nie mylic z typowymi busami) . Dlugosc ok 8-9 m. To jak najbardziej na kampera sie nadaje...

Komplecik napisał/a:
RedekNet rozmyśla o Vario, pomyślałem że takie było by dobre ;)



Panowie ;) ja swoje rozważania na temat wyboru autobusu na kampera przeniosłem do swojego tematu bo tutaj zaśmiecamy komuś jego temat.
Także jakby co to zapraszam do mojego tematu i wyrażania tam swojej opinii na temat moich poczynań i wyborów :mrgreen: :spoko
Tu link do mojego tematu: https://www.camperteam.pl...pic.php?t=39479




Pozdrawiam Maverick

____________________________________________________________________
Wolę mieć wrogów, oby szczerych, niźli fałszywych przyjaciół kupę.
Zresztą tak jedni jak i drudzy, mogą mnie pocałować w du...

RadekNet - 2023-01-03, 14:26

joko napisał/a:
Na tym Vario to raczej kampera XXXL się nie zrobi ;)


Każdy ma swój sufit i swoją podłogę ;) Ale faktycznie - XXXL to trzeba się do tych 12m chociaż zbliżyć ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group