Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Tempomat

kaimar - 2007-04-16, 13:57
Temat postu: Tempomat
Pochwalę się, jak zwykle. Założyłem sobie do kampera tempomat z opla omegi, kupiony na allegro za około 100 złotych. Miałem trochę kłopotu z dopasowaniem sygnału prędkości, ale już problem opanowany i tempomat działa. Zostałą mi jeszcze kosmetyka w guzikach, bo na razie są prowizoryczne.W dłuższej trasie moge juz zapomnieć o drętwieniu prawej nogi. A tym którzy twierdzą , że tempomat w aucie ze skrzynią manualną nie ma sensu, odpowiem ,że nie mają racji. Mam tempomat w "codziennym" samochodzie ze skrzynią manulaną i spisuje się doskonale. A w czasie wakacji, jeszcze z przyczepą kampingową, doceniłem zalety tego ustrojstwa.
janusz - 2007-04-16, 14:21

Czy można by troszkę więcej szczegółów :aniolek
kaimar - 2007-04-17, 22:20

janusz napisał/a:
Czy można by troszkę więcej szczegółów

Tempomat z Opla, szeroko stosowany w innych autach koncernu GM zarówno europejskich jak i amerykańskich. Jest w jednej obudowie mieści się część mechaniczna w postaci silnika z przekładnią napedzającą linkę , oraz sterownik elektroniczny. Ponieważ w moim Ducato jest elektroniczna pompa wtryskowa i nie ma linki gazu, linką siłownika tempomatu musiałem podczepić do pedału gazu połączonego cięgnem z potencjometrem gazu. Tym samym tempomat musiłem zmieścic pod deską rozdzielczą ,przez co linka tempomatu ma trochę "giętą" drogę. W autach z klasyczną linką gazu jest prościej, całość mieścimy w komorze silnika, a linkę tempomatu montujemy równolegle do linki gazu. Linka wewnątrz tempomatu jest połaćzona z siłownikiem za pomocą miękkiej taśmy . Dzięki temu gdy tempomat jest wyłączony, taśma jest maksymalnie "popuszczona" i tempomat nie przeszkadza w normalnym ruchu linki gazu. Skok linki tempomatu to 41 milimetrów.

Do sterownika doprowadzone są następujące sygnały:
- oczywiście zasilanie po stacyjce
- sygnał naciśnięcia pedału sprzęgła powodujący dezaktywację tempomatu. W moim samochodzie był wyłącznik na pedale sprzęgła
- sygnał naciśnięcia pedału hamulca powodujący deaktywację tempomatu. Tu oczywiście podłączamy wyłącznik świateł stopu.
- z wyłącznik tempomatu +12V (nie mylić z zasilaniem tempomatu)
- z dwóch przycisków sterujących tempomatu:
Przyciski sterujące są dwa :
+/set - naciśnięcie w stanie zdeaktywoanym powoduje ustawienie bieżącej prędkości, a gdy tempomat jest aktywny, zwiększenie ustawionej prędkości o około 1 km/h.
-/res - w stanie zdaktywowanym powoduje powrót do poprzednio ustawionej prędkości ( np. po przyhamowaniu lub zmianie biegu), lub zmniejszenie prędkości o 1 km/h.

Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości. W Oplu sygnał brany jest z ABSu, z prawego przedniego koła. Na 1 obrót koła przypada około 42 impulsów. W moim Ducato znajdował się nadajnik impuslow na wyjściu linki prędkościomierza ze skrzyni biegów, ale dawał tylko 8 impulsów na obrót koła . Kupiłem więc w sklepie internetowym kit AVT z powielaczem częstotliwości (około 20 złotych) i impulsy są mnożone 5 lub 10 razy. Przy monożniku 10 tempomat jest czulszy.
W samochodach ktróre nie posiadają nadajnika impulsów prędkości można załozyć nadajnik stosowany do taksometrów. Podobno można taki kupić w warsztacie montującym taksometry za około 60 złotych.
Tempomat działa bardzo dobrze, na razie na prowizorycznych przyciskach.
Mam nadzieję że nie zanudziłem niezainteresowanych, a dla zainteresowanych mam jeszcze więcej szczegółów pomocnych przy montażu tego ustrojstwa.

SlawekEwa - 2007-04-18, 22:12

W moim aucie jest zamontowany tempomat ale niestety nie dziala bo u poprzedniego właściciela zniknąl nadajnik impulsow.Mam pytanie czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny?
eler1 - 2007-04-18, 22:17

kaimar napisał/a:
Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości.
dlaczego jest ten sygnał niezbędny , bez niego nie będzie działał czy chodzi o utrzymywanie stałej prędkości na wzniesieniach?
SlawekEwa - 2007-04-18, 22:27

Sygnał prędkości jest niezbędny bo bez niego tempomat nie będzie wiedział z jaką predkością chcemy jechać
janusz - 2007-04-18, 22:58

Tak dokładnie to nie z jaką chcemy jechać tylko z jaką jedziemy aktualnie. Elektronika tempomatu porównuje prędkość z jaką jedziemy z tego właśnie czujnika z prędkością jaka jest ustawiona w tempomacie i w zależności od wyniku porównania dodaje lub ujmuje gazu.
kaimar - 2007-04-18, 22:58

Sławek Dehler napisał/a:
czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny?


Jeżeli jest to tempomat tak zwany uniwersalny, to można w nim ustawić ilość impulsów z nadajnika przypadających na 1 kilometr (lub mili) przebytej drogi. Gdy jest to tempomat dedykowany do konkretnego modelu samochodu, ważne jest by ilość impulsów z nadajnika (impulsatora) była zbliżona do oryginalnego, ale w przypadku kampera, nawet ilość dwukrotnie wyższa nie powoduje złego działania. Zmienia się zakres w jakim działa tempomat - moj działa od około 20 km/h do około 130 km/h zamiast jak w omedze od 40 do 250.

SlawekEwa - 2007-04-19, 19:52

Postaram się pokombinować coś z nadajnikiem impulsów od TAXI. O efektach dam znać :hammer
eler1 - 2007-04-19, 22:42

czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta ) :roll:
BoMBowiec - 2007-04-20, 01:03

W USA tempomatow uniwersalnych zatrzesienie zarowno elektronicznych jak i na linke... Szukajcie... Jak znajde dluzsza chwile czasu to poszukam i rzuce jakies linki.
kaimar - 2007-04-20, 11:21

eler1 napisał/a:
czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta )


Tempomaty uniwersalne do samochodów z elektronicznym pedałem gazu produkuje Waeco. Ale ta uniwesalność jest złudna. Do tempomatu z założenia uniwersalnego musisz kupić moduł przeznaczony do danego pojazdu lub raczej grupy pojazdów posiadających taki sam komputer wtrysku. Podobnie jest z sygnałem prędkości, obecnie w większości nowych samochodów sygnał prędkości brany jest z czujników ABS i do licznika przesyłany magistralą CAN. Może się więc okazać , że przy zmianie samochodu na inny model, albo nawet wersję silnikową, będzie trzeba dokupić odpowiednie moduły do nowego samochodu. A jak znam życie, to w tym momencie okaże się , że tempomat który posiadasz, jest już nieprodukowany, w związku tym nie jest możliwe dokupienie do niego modułów do nowszych samochodów.
A swoją drogą w większości współszesnych samochodów dołożenie tempomatu polega na dołożeniu manetki z samymi stykami, bez żadnej elektroniki, oraz na uaktywnieniu odpowiedniej funkcji w komputerze. Przerabiałem to Peugeocie - koszt całkowity około 100 złotych. A co śmieszne, Waeco sprzedaje do tego samego Peugeota tempomat uniwersalny ze wszystkimi modułam za duże pieniądze.

janusz - 2007-04-24, 18:27

Tempomacik już jest u mnie teraz prośba, Kaimar może byś tak mógł podesłać opis wyprowadzeń bo z tym zagranicznym mocno językiem mam kłopoty a także po co wyważać otwarte drzwi kiedy już Ty przebrnąłeś przez to, i jeszcze jedno jaki powinien być poziom sygnału z czujnika prędkości. U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić.
Paweł P. - 2007-04-24, 18:36

janusz napisał/a:
U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić.
słyszałem o takim bezprzewodowym: wiesza się kilkanaście puszek po konserwach(po piwie sa nietrwałe) za samochodem na lince max 3m, w kabinie musisz zamontować czujnik nasilenia hałasu taki z dyktafonu i he-ja w góry :bajer :mrgreen:
a, tak na poważnie, to miałem w VW T4 czujnik impulsów z taksometra. Zamontowany był na lince prędkościomierza.

Paweł P. - 2007-04-24, 18:46

janusz, gdzie kupiłeś to cacko, ja też chce :shock:
eler1 - 2007-04-24, 18:51

znalazłem jedną firmę w W-wie która ściąga takie uniwersalne do pedału elektronicznego a o to odpowiedź
Cytat:
eler1 napisał(a): > Mam pytanie o tempomat do fiata ducato 2.0JTD z 2002r w nowej budzie o cenę i termin dostawy
witam, cena to ok. 1200 PLN netto (w zal. od kursu Euro). dostępność w ciągu 3-4 tygodni. Pozdrawiam Sławomir Łyczkowski
autoKoncept ul.Estrady 70 B 01-932 Warszawa t
el/fax: (+48) 22 835 48 41 mobil: 0 - 502 230 333 e-mail: info@autokoncept.pl autokoncept@wp.pl www.autokoncept.pl

tylko dlaczego tak drogo :gwm :gwm

janusz - 2007-04-24, 19:11

Kupiłem go onego na Allegro za cenę 100 zł + przesyłka.
Taki nadajnik impulsów na linkę był by chyba ok tylko Dukato ma takie dziwne zakończenia linki że się wtyka a nie przykręca nakrętką jak to było np w Polonezie.

Paweł P. - 2007-04-24, 19:18

:chytry Poczekam, jak założysz u siebie, wtedy poproszę Cię serdecznie o pomoc w zakupie i montażu OK? :hello
janusz - 2007-04-24, 19:21

Ok ale ja to jestem tylko podglądacz wszelką wiedzę na ten temat posiadł Kaimar. :paly
Paweł P. - 2007-04-24, 19:31

janusz, przetestujemy na twoim kamperku, jak się powiedzie to mam bliżej do Pajęczna niż na Śląsk. :aniolek
kaimar - 2007-04-24, 22:32

janusz napisał/a:
może byś tak mógł podesłać opis wyprowadzeń


A- on/off do plusa
B- manetka przycisk set/+
C- manetka przycisk res/-
D- czujnik na sprzęgle , normalnie +12V, przerywa obwód po naciśnięciu sprzęgła
E- masa
F - zasilanie +12V
G - do świateł stopu. Uwaga , wejście jest sterowane "zabraniem "masy podanej przez żarówki - gdy nie będzie żarówek, tempomat nie zadziała.
H - niepotrzebne
K - impulsy prędkości z ABS, około 42 impulsów na obrót koła, ja podaję z powielacza częstotliwości bez przeróbek poziom TTL. Podejrzewam że ABS też taki wystawia.
(powinien być jeszcze czujnik w skrzyni na 4 i 5 bieg, w szereg ze sprzęgłem ale za dużo kombinacji).
Jeżeli nie znasz oznaczeń na wtyczce, to musisz poczekać. W tym celu muszę rozebrać spód deski rozdzielczej ,którą dzisiaj popołudniu skręciłem :gwm

W ducato po roku 95 nadajnik impulsów jest najprawdopodobniej z peugeota 405, Ulyssesa, 806 - linka jest zatrzaskiwana na impulsatorze. Pamiętajcie że z impulsatorów na linkę nie dostanie się 40 impulsów na obrót

kaimar - 2007-04-24, 23:17

Czego się nie robi dla kolegów. O tej porze grzebać w samochodzie ?
janusz - 2007-04-24, 23:28

Wielkie dzięki.
Wtyczki nie mam będę przewody lutował w gnieździe tempomatu, tam są literki o których piszesz i całość uszczelnię silikonem albo lepiej klejem do szyb. Jakiś nadajnik impulsów myślę zrobić na przegubie półosi przy skrzyni biegów ale na 100% jeszcze nie wiem zobaczę pomyślę.

Paweł P. - 2007-04-24, 23:31

janusz, zrób fotki tej wtyczki z innej perspektywy, spytam się w Wurcie, cz nie maja?
janusz - 2007-04-24, 23:34

Nie potrzeba kabelki przylutuję i założę typowe fiatowskie konektorki i będzie gudi.
SlawekEwa - 2007-05-10, 22:01

kaimar napisał/a:
Jeżeli jest to tempomat tak zwany uniwersalny, to można w nim ustawić ilość impulsów z nadajnika przypadających na 1 kilometr (lub mili) przebytej drogi. Gdy jest to tempomat dedykowany do konkretnego modelu samochodu, ważne jest by ilość impulsów z nadajnika (impulsatora) była zbliżona do oryginalnego

Jak ustawić ilość impulsów z nadajnika w tempomacie jeśli z nadajnika wychodzi cztery impulsy na jeden obrót linki ewentualnie kto mógłby mi to zmajstrować?

janusz - 2007-05-11, 07:51

Nie chodzi o ilość impulsów na obrót linki tylko na obrót koła. Ma być około 40 impulsów na obrót koła. Aby policzyć ile impulsów przy kręceniu kołami trzeba to wyliczyć na przykład z przebytej drogi podzielonej przez obwód koła i stałej licznika najczęściej 1000 obrotów linki na kilometr choć zdarza się 625 bywa różnie. Czasami jest to podane na liczniku jako stała "k". (k=1000). Specjalistą od impulsów jest Kaimar.
Paweł P. - 2007-05-11, 10:09

Do dukato można zastosować taksówkowy nadajnik, przecina się linkę prędkościomierza. Jeszcze nie widziałem takiego rozwiązania, ale słyszałem, że jest wykonalne.
martes - 2007-05-11, 15:13

Mam nową informacje do dukato pasuje podobno od fiata 125 p i mam numer telefonu do kolesia który jest góru w taksometrach .Pawle P podam Ci numer jak będziesz juz potrzebował.....
janusz - 2007-05-11, 15:38

Może do innego rocznika dukato niż ->1994. W 125p jest przykręcana a w dukato wciskana.
martes - 2007-05-11, 15:51

Nie wiem ale jak by coś to namiary mam ,pewnie coś podpowie....
SlawekEwa - 2007-05-11, 16:45

Dzięki Ci Januszu za informacje :lol: Może Kaimar coś mi jeszcze podpowie :cry:
kaimar - 2007-05-12, 02:03

do ducato po 94 roku na pewno pasuje impulsator z peugeota 806, fiat ulyses, i citroena evasion oraz prawdopodobnie z peugeota 405.
Uniwersalny tempomat powinien mieć możliwość ustawienia na przełącznikach ilości impiulsów na 1 km lub milę. Sławku, sprawdź ile impulsów przypada na 1 metr (powinno około 4) przy czym jeden obrót koła 15 to dwa metry (około). Wystarczy przybliżona ilość impulsów.

SlawekEwa - 2007-05-12, 22:51

Trochę póżno dziesiaj zabrałem się za czytanie Kaimar Twojej podpowiedzi dla mnie. Jutro robię próbę z moim tempomatem. Wyruszam w stronę granicy wschodniej. Jeśli długo dlugo nie odezwę się na forum to będzie znaczyło że zostałem internowany na Ukrainie za rozwalenie przejścia granicznego /wadliwe działanie tempomatu/ :zimno
eler1 - 2007-05-22, 14:58

Zamontowałem gaz ręczny ala tempomat koszt budowy 20zł plus 1godz. montażu.
max. prędkość ok 105km/h na płaskiej powierzchni. Po testach zlot w Borsku super zdał egzamin :bigok

janusz - 2007-05-31, 11:38

Byłem wczoraj w Cz-wie u takiego co montuje tachografy, chodziło o nadajnik impulsów i zaoferowali mi taki na linkę do ducato do 1994 i zawołali jakieś 500zł +VAT to sprowadzą.
Wymyśliłem taki patent, kupiłem klocki magnetyczne z magnesami neodymowymi, takie pałeczki z kolkami do układania. Przymocuję je do przegubu wewnętrznego i przemontuję halotron albo jakiś inny czujnik może zadziała.
Sam tempomat zainstalowany, linka do pompy podłączona, tymczasowe wyłączniki skonstrułowane jeszcze ten przetwornik prędkości. W moim samochodzie nic nie było ani przetwornika, ani wyłącznika na sprzęgle.

kaimar - 2007-06-02, 23:11

Czujnik prędkości to niestety problem. Ja się bardzo ucieszyłem, gdy się okazało że mam takowy a samochodzie. Możesz jeszcze spróbować pokombinować w liczniku. To jest przecież wirujący magnes. Może być łatwiej niż grzebać przy przegubie. Może np. dałoby się zamontować 4 halotrony do licznika. Albo coś fotoelektrycznego, na magnesie naprzemian białe-czarne paski ? Kiedyś córce kupiłem Hyundaia Accenta i ten miał sygnał prędkości wyprowadzony z licznika. Na schemacie narysowane to było jako styk (kontaktron?) ale nie robierałem tego.
eler1 - 2008-05-24, 13:24

a to mój wynalazek w transitach od 2002 do 2006r - wyszło mi lepiej bo uzyskałem cały zakres gazu co w ducato mi nie wyszło ale też dobrze funkcjonowało
janusz - 2008-05-24, 13:36

W temacie tempomatu. Ciekaw jestem czemu nikt albo się z tym nie spotkałem, nie montuje się obok tych przycisków czy dźwigni do sterowania, nie chodzi tu tylko o kampera, chodzi o wszystkie tempomaty, dodatkowych przycisków np 50km/h, 90km/h, takiego z ustawioną prędkością ekonomiczną dla danego typu samochodu. Przecież to niewielka komplikacja a jak zwiększałaby funkcjonalność. Coś takiego jak mają w F1 jak wjeżdżają do Pit-Stopu.

Na zdjęciu widać że masz Robercie elektroniczną przepustnice. Popytać by można czy nie ma do twojego auta tempomatu takiego jako dodatkowe ustrojstwo. Sama dźwignia i zmiana w programie sterownika silnika.

eler1 - 2008-05-24, 16:40

janusz napisał/a:
Na zdjęciu widać że masz Robercie elektroniczną przepustnice. Popytać by można czy nie ma do twojego auta tempomatu takiego jako dodatkowe ustrojstwo. Sama dźwignia i zmiana w programie sterownika silnika.
taką miałem przepustnicę i w ducato ale koszt takiego ustrojstwa to 1000-1500 zł z montażem więc wybrałem opcję sport "simano" i też działa rewelacyjnie za 15 zł + 1 roboczogodzina , a jak będziesz sprzedawał auto to nikt tego nie doceni czy włożyłeś 1500 zł czy 15 zł każdy uważa że to powinno być i już :-|
papamila - 2008-05-24, 19:02

janusz napisał/a:
dodatkowych przycisków np 50km/h, 90km/h, takiego z ustawioną prędkością ekonomiczną

myślę że w dobie tak dużego natężenia ruchu jest to niemożliwe do zrealizowania- tzn zdefiniowanie sztywnych predkości.
Sam używam tempomatu i skokowa regulacja co 1,5km/h jest wystarczająca.
często definiuję predkość, np 140 na autostradzie, jadę szybko a patrole się nie czepiają.
Deptając nogą łatwo się zapomnieć :gwm

MirekM - 2008-05-25, 09:20

papamila napisał/a:
janusz napisał/a:
dodatkowych przycisków np 50km/h, 90km/h, takiego z ustawioną prędkością ekonomiczną

myślę że w dobie tak dużego natężenia ruchu jest to niemożliwe do zrealizowania- tzn zdefiniowanie sztywnych predkości.
Sam używam tempomatu i skokowa regulacja co 1,5km/h jest wystarczająca.
często definiuję predkość, np 140 na autostradzie, jadę szybko a patrole się nie czepiają.
Deptając nogą łatwo się zapomnieć :gwm

Stosowałem tą technikę, gdy miałem 19 punktów. Nawet w mieście. Nieraz dawałem 19 km/h więcej niż dopuszczalna na danym odcinku. Tylko czasami krew mnie zalewała, kiedy nawet nauki jazdy mnie wyprzedzały. No i trzymałem się prawego pasa, coby innym nie przeszkadzać w normalnej jeździe. A wracając do "tempomatu" na linkę, jest to po prostu ręczny gaz. Zdaje egzamin tylko na płaskiej drodze, gdzie utrzymuje stałą prędkość. Na pochyłościach już nie za bardzo.

eler1 - 2008-05-25, 10:19

MirekM napisał/a:
Zdaje egzamin tylko na płaskiej drodze, gdzie utrzymuje stałą prędkość. Na pochyłościach już nie za bardzo.
zrobiłem na takim tempomacie ok 15tys.km i zdaje super egzamin bo głównie chodzi aby odpoczeła noga a można sobie na wzniesieniach dodawać lub ujmować ale noga wolna tylko ręka pracuje a na naszych drogach trudno utrzymać stałą prędkość , a na autostradach to i tak praktycznie 3,4gazu i czy jadę 100 czy 115 nie ma większego znaczenia a przy większej górce można i nogą dodać gazu :spoko
Jerzy - 2008-05-25, 15:00

Coś dla tych, którzy nie maja tempomatu:

Bywa, że podczas jazdy podświadomie czujemy jakiś dyskomfort prawej nogi. Przyczyną jest różnica - niekiedy nawet znaczna - pomiędzy ciężarem stopy a wymaganą siłą nacisku na pedał.
Założenia producentów samochodów nie zawsze odpowiadają indywidualnym wymaganiom kierowców. W przypadku pedału gazu często okazuje się, że wypychająca go ku górze siła jest źle dopasowana do potrzeby użytkownika - jest albo za duża, albo za mała. Konieczność ciągłego unoszenia stopy w kontakcie z pedałem gazu po dłuższym czasie skutkuje bólem mięśni nogi. Także potrzeba zbyt mocnego naciskania na pedał powoduje zmęczenie nogi. Największy komfort jazdy daje pedał gazu wymagający bardzo niewielkiego nacisku.
Jedną z pierwszych rzeczy, które robię w aucie po zakupie jest regulacja siły podnoszącej pedał gazu. Zwykle, jest to odpowiednie dobranie punktu zaczepienia oryginalnej sprężyny montowanej w różnych konfiguracjach konstrukcyjnych pedału przyśpieszenia.


dodaję:
W autach nowszej generacji sprężyna montowana jest przy potencjometrze pedału przyśpieszenia.

eler1 - 2008-05-25, 15:22

Jerzy napisał/a:
Natomiast, potrzeba zbyt mocnego naciskania na pedał, co prawda prowadzi do pasywnego stylu jazdy, co jest i bezpieczne i ekonomiczne, ale podobnie jak w pierwszym przypadku - też powoduje zmęczenie nogi.
tak właśnie jest w fordzie pedał jest za twardy co jest dobre tylko gdy jedziemy w butach o masywnej podeszwie i odpowiedniej wadze, a nie miękkich lekkich butach, a ducato był problem ze zbyt dużym skokiem oraz pedał był zbyt wysoko przy delikatnej jeździe
MirekM - 2008-05-25, 16:51

eler1 napisał/a:
w fordzie pedał jest za twardy co jest dobre tylko gdy jedziemy w butach o masywnej podeszwie i odpowiedniej wadze

W takim razie idealne zdają się być pomocne w prowadzeniu dla mężczyzn buty ortopedyczne, a dla kobiet glany (żelazka, itp.).

martes - 2008-05-25, 19:33

Należy kupić starego tzw. mietka i nie ma problemu.... ktoś to wymyślił i do dziś działa super lekko ...(mówię o pedale gazu oczywiście)
nie ukrywam że w poprzednim miałem tzw.ręczny gaz ,taki pokręcany i też z tego próbowałem korzystać , niestety było to niewygodne i trudne w obsłudze :-/

SlawekEwa - 2008-05-25, 19:41

Jerzy czy w swoim Karmanie też poprawiałeś pedał gazu?
TomekW - 2008-05-25, 21:02

martes napisał/a:
Należy kupić starego tzw. mietka i nie ma problemu.... ktoś to wymyślił i do dziś działa super lekko ...(mówię o pedale gazu oczywiście)

Działa super, ale pomimo to jadąc do Chorwacji ostatnie 50 km naciskałem gaz... lewą nogą :-P
martes napisał/a:
w poprzednim miałem tzw.ręczny gaz ,taki pokręcany i też z tego próbowałem korzystać , niestety było to niewygodne i trudne w obsłudze :-/

Chodzi Ci o pokrętło na desce rozdzielczej? W starych dieslach to było raczej coś zamiast "ssania", żeby zimny silnik nie wyskoczył z ramy, a szafki nie pospadały na podłogę :wyszczerzony:
Do tego celu wystarcza, w trasie nie używałem.

martes - 2008-05-25, 21:07

TomekW napisał/a:
Chodzi Ci o pokrętło na desce rozdzielczej
dokładnie ten tyle że u mnie nie był na desce a przy kolumnie kierownicy , on tylko wciska pedał gazu przy pokręcaniu, sprawdziłem... na autostradzie działa jak tempomat , tyle że trzeba się nakręcić , ale działa ...
TomekW - 2008-05-25, 21:12

martes napisał/a:
on tylko wciska pedał gazu przy pokręcaniu

Dokładnie tak działa, tylko zakres regulacji trochę mały; można by skorygować na drugim końcu linki...

martes - 2008-05-25, 21:40

U mnie wykręcał max obroty , w czasie jazdu na prostej bez wzniesień do 80 km/h ...
U Ciebie jest pewnie takie małe pokrętełko ,co to podnosi trochę obroty :-/

DJCHUCKY - 2008-08-22, 20:00

Mam tempomat z Omegi B i chciałem zamontować go do Omegi A.
W Omedze A sygnał prędkości pochodzi od czujnika ze skrzyni biegów i tempomat nie działa wogóle. Zapewne ilość impulsóe się nie zgadza.


kaimar napisał/a:


Kupiłem więc w sklepie internetowym kit AVT z powielaczem częstotliwości (około 20 złotych) i impulsy są mnożone 5 lub 10 razy.



Jaki to kit z AVT? Możesz podać symbol?


Dla zainteresowanych dołączam zdjęcie i schemat podłączenia.





kaimar - 2008-08-22, 21:55

Niestety, ale tego kitu już nie ma w sprzedaży. Potrzebuję takiego ustrojstwa aby podłączyć obrotomierz w Ducato. Urządzenie jest dosyć proste, jak znajdę schemat to wkleję link do niego.
W Omedze B sygnał prędkości brany jest z czujnika ABS-u i są to , jeśli dobrze pamiętam, 42 impulsy na obrót koła.

kaimar - 2008-08-22, 22:23

Tu jest schemat powielacza:


http://www.ep.com.pl/pobierz.php?id=13164

W przyszłym tygodniu będę eksperymentował z tempomatem w swoim nowszym kamperze Ducato z silnikiem 2,3 JTD. Tempomat będzie całkowicie elektroniczny oparty na ECU silnika.
Możliwe są trzy scenariusze:
1. Bardzo optymistyczny : tempomat rusza i auto rusza.
2. Mniej optymistyczny : tempomat nie rusza ale auto rusza. Wracam do wrzeźbienia tempomatu z Omegi.
3. Pesymistyczny : tempomat nie rusza i auto nie rusza. Szukam na Allegro używanego ECU.

Trzymajcie kciuki.

stefan - 2008-08-22, 23:38

Witam! Po co wzwazac otwarte drzwi? http://www.amazon.de/WAEC...19436288&sr=8-4 Moze to ktorys z kolegow zaopiniowac?Albo to: http://cgi.ebay.de/WAECO-...id=p3286.c0.m14 Pozdrawiam.Stefan.
janusz - 2008-08-23, 08:38

stefan napisał/a:
Po co wzwazac otwarte drzwi?
Wielu ludzi coś robi dla własnej satysfakcji. Możliwość kupienia czegoś nie zawsze sprawia taką frajdę jak własne rozwiązanie. Przyjedziesz na nasz zlot to zobaczysz ile autorskiej myśli i rozwiązań, zawarte jest w naszych samochodach.
kaimar - 2008-08-23, 10:10

Stefanie, jakoś nie widzę aby tempomaty które wskazałeś w linkach były całkowicie elektroniczne. I nie chodzi oto aby złapać króliczka ale żeby go gonić.
DJCHUCKY - 2008-08-23, 10:25

kaimar napisał/a:
Niestety, ale tego kitu już nie ma w sprzedaży. Potrzebuję takiego ustrojstwa aby podłączyć obrotomierz w Ducato. Urządzenie jest dosyć proste, jak znajdę schemat to wkleję link do niego.
W Omedze B sygnał prędkości brany jest z czujnika ABS-u i są to , jeśli dobrze pamiętam, 42 impulsy na obrót koła.


Sam będziesz tworzył ten kit?

A nie można kupić innego układu o podobnym działaniu? Widziałem jakiś scalak LM z taką opcją.

Kurcze sam tego nie stworzę, jedynie to mogę kupić i co najwyżej zmontować.


Też nie chcę kupować jakiegoś noewgo tempomatu bo na konkretny trzeba wydać przynajmniej z 1000 zł, te tanie to jakieś zabawki.

Tempomaty GM to poważny sprzęt i wogóle to mam już dwa takie tempomaty dlatego z ciekawości włsnej chcę je ruszyć w aucie w którym nie było i nie będzie montowanych tempomatów.

stefan - 2008-08-24, 12:19

Witam! Hallo prosze Kolezenstwa! Wszyscy sie na mnie rzucili jak na barbarzynce! :wyszczerzony: :wyszczerzony: :wyszczerzony: Moja intencja nie bylo odwodzenie kolegi od WLASNORECZNEJ (o wlasnopomyslowej nie wspomne) budowy tego tak pozytecznego (mam juz w ktoryms z rzedu osobowym)urzadzenia tylko chec pomocy.Nie przeczytalem tematu od poczatku tylko ze czegos juz nie ma w sprzedazy.Sam bardzo lubialem kiedys to czy co innego zrobic ale z braku opisow czy dostepnosci (konczysz jakies cudo a okazuje sie ze nie mozna ZDOBYC elementow) czesci.A potem idziesz na spacer i widzisz "takie same tylko lepsze cos" na jakiejs wystawie za 10 i 5 razy mniiejsze od tego czemu poswieciles kila wieczorow.W miedzyczasie wszystko juz tak poszlo do przodu ze z elementow ktore znam to chyba jeszcze tylko 2N30-55 produkuja. :wyszczerzony: Odnosnie elektronicznego tempomatu to calkiem niedrogo silnik z modulem elektroniki mozna od Forda zaprzac tylko NIKT kogo pytalem nie zna ukladu polaczen.Podobnie jak z miniaturowym nadajnikiem dla kota. :( Pozdrawiam.Stefan.
kaimar - 2008-08-27, 22:50

To się już mogę pochwalić sukcesem. Udało mi się uaktywnić funkcję tempomatu zaszytą w ECU (komputerze silnika). Wszystkie Fiaty Ducato w wersji pomiędzy 2002 i 2006 rokiem mają taką funkcję (silniki 2.0 2.3 2.8). Wystarczy ją uaktywnić do czego nie potrzeba serwisu z cudownym urządzeniem, dodać parę elementów zewnętrznych. Teraz czeka mnie "wystruganie" odpowiedniej manetki bo próby robiłem na pajęczynie. Mam problem jeszcze z sygnałem z pedału hamulca. Sygnał z niego powoduje zablokowanie włączenia tempomatu do momentu wyłączenia silnika. mam już pomysł jak obejść ten problem.
Włączenie tempomatu sygnalizowane jest zapaleniem się lampki w zestawie wskaźników. Lampka ta zapala się też na parę sekund podczas uruchamiania silnika.

dominik - 2008-08-27, 22:57

Ja użyłem jako manetki pilota do sterowania radiem z renaulta
stefan - 2008-08-27, 23:08

Witam! Moge odstapic bardzo przyzwoicie wygladajacy jojstik od sterowania radiem Forda.Pozdrawiam.Stefan.
kaimar - 2008-08-27, 23:17

Najpierw spróbuję dopasować manetkę z tempomatu z Alfy Romeo albo z Lanci - przełączniki w tych autach mają identyczną budowę jak w Ducato czy Punto. W Ducato w wersji z tempomatem przyciski do obsługi tempomatu znajdują się w kierownicy.
stefan - 2008-08-27, 23:58

Witam! To rozumiem ze czegos takiego nie zrobisz.Pozdrawiam.Stefan.
papamila - 2008-08-28, 08:53

kaimar napisał/a:
Fiaty Ducato w wersji pomiędzy 2002 i 2006 rokiem mają taką funkcję

a nie chciałbyś pogrzebać w komputerze forda ? ;)
może też ma taką funkcję i po niewielkich przeróbkach
wyszedłby z tego tempomat :mrgreen:

kaimar - 2008-08-28, 09:15

Jak będę miał swojego Forda to na pewno pogrzebię. Założę się , że ma taką funkcję. Jak zauważyłem, wszystkie obecnie sprzedawane kampery na Transicie, nawet te najtańsze, maja tempomat.
krzemien78 - 2009-03-31, 21:52

kaimar, witam.. jestem nowy na owym forum i mam pytanie co do tempomatu jaki pan uruchomil w ducato...
mam boxera z tych lat, sprawdzalem pod sprzeglem, tez mam juz wyłącznik, kontrolke na desce itp... gdzie pan wpiał kable do sterowania (czy to jakaś lużna kość) i w jaki sposób aktywowac tempomat w komputerze.. ??
sterowanie chce przerobic z fabrycznego sterowania radiem na kierownicy, a mianowicie usunąć z płytki rezystory i zostawic tylko włączniki.

santosgb - 2009-08-02, 20:46

Kaimar, Witaj zalozylem pare tych serwomechanizmow do samochodow w ktorych jezdzily, drobnostka, jakkolwiek pare dni temu zalozylem take cacko w innym aucie a mianowicie w starej Hondzie accord. O ile samo podlaczenie mechaniczne linki i eektryki to drobnostka o tyle .... torche sie napocilem odpalajac urzadzenie. wlascieiwe dziala ale tylko dziala zero funkcji urzytecznych :) problem oczywiscie w impulsach / ich ilosci / ktore niezbedne sa do poprawnej pracy sterownika... wiec tak po kolei:


podlaczyem sygnal do czujnika VSS samochodu w zaden sposob nie moglem odpalic sterwonika domyslalem sie coprawda ze problem w ilosci impusow ub samym sygnale,

po podlaczeniu oscyloskopu zrobilem rundke .. na wykresie piekna fala prostokatna tyle ze
jak sie domyslilem za niska czestotliwosc...

50km 33hz
90km 66


amplituda ok 1,9 volta


czyli wsio wporzo
no ale jesli rozdzielczosc sygnalu jet za mala to moze problem w amlitudzie... ciut za malo jak na hallotron choc to zalezy.
po chwili zastanowienia podlaczylem sie pod dystrybutor na jeden obrot na wyjsciu sygnal podwojony wiec o wiele wiecej mpulsow do uzyskania choc zmartwil mnie wykres sygnalu na oscyloskopie troche taka spikowana sinusoida, amplituda 4,9v... no to do samochodu...


przy 2500 obr zalapal wdusil pedal w podloge ale strasznei nierowna praca wgore w dol totalne szalenstwo

podejrzewam po pierwsze mala rozdzielczosc /za mala/ w porownaniu do warunkow pracy w oryginalnej knfiguracji no i nietypowy sygnal i ... i .. takie tam...
no coz szybkie oblicoznka i wyszlo ze przy 2500 daje 82 impulsy
szybko przepinam kabelek na czujnik VSS i na szybkiego ruchu sprawdzic czy jak VSS da mi ponad 80 impulsow to czy zalapie.... /przy okazji okaze sie czy taki sygnal 1,9 jest akceptowalny / wiec rozpedzam autko do prawie 140 i zalacza ladnie trzyma ... czyli taka czestotliwosc to granica zadzialania choc w oryginale pracuje od 240 okolo cos mi sie tak zdaje ....




troche sie rozpisalem a pytanie proste wlasciwie i ne warte tego pisania :)


choc sluze pomoca i wszelka wiedza ktora posadam.... .
moglbym oczywiscie problem rozwiazac przez zalozenie pierscienia abs na przegob... bo auto bez abs'u czujnik halla i jazda... ale w dobie eektroniki rozwiazanie niezbyt eleganckie... wiec pytanie do Kaimar'a: co za powielacz uzyles... bo wydaje sie ze to drobne urzadzonko umozliwilo by kazdemy na bezproblemowe przystosowanie serwa do zadan tempomatu w kazdym aucie ,,, kwestia pomnozyc mpulsy... wspomniales o kic'e z AVT coz napewno takiego czegos nie maja... wogole temat jest dosc zaily bo wszelkie mnozenie czestotiwosci, jest zadaniem hmmm trchoche zlozonym szczegolnie w elektronice analogowej, stad jak przeczytalem post ze jednak cos takiego posiadasz z ogolnie dostepnego zrodla poprstu mnie napawa optymizmem.... prosze wiec serdecznie mozesz jakos zidentyfikowac ten kit, moze schemat bo spedzielm pare dni na przeczeywaniu interentu i ofert w polsce i na zachodzie i dziwi wrecz znikoma ilosc informacji i prostych rozwiazan....




/jesli kogos interesuje ta tematyka i moze mial podobne probemy prosze o pomoc - ja rowniez sluze wszelka pomoca/


Serdecznie dziekuje i pozdrawiam

kubak - 2009-08-08, 10:12

To pewnie będzie spore zaskoczenie dla wielu z Was, ale w naszym GAZIE znajduje sie fabrycznie zamontowany prowizoryczny TEMPOMAT, a mówiąc precyzyjnie blokada gazu. Proste rozwiązanie, niezawodne i niesamowicie przydatne, szczególnie na długich eskapadach.



... może tak troche wstyd prezentować urządzenie z pajęczyną ;)




Pozdrawiam na GAZIE
/kk

Marek - 2009-08-08, 12:03

Eto rucznyj gaz.
Miałem taki również zamocowany w Fiacie 126 p. Znakomicie pomagał wyciągnąć auto ze śniegu lub błota. Wystarczyło włączyć urządzenie i będąc na zewnątrz trzymać lekko za kierownicę przez okno popychając z boku boksującego Fiacika i większość muld błotnych i śnieżnych nie była straszna. :spoko
Marek

kimtop - 2009-08-08, 16:54

A to się mój Teść zdziwi gdy Mu wytłumaczę ,że ma tempomat w swoim Ursusie C-330 :haha:
SlawekEwa - 2009-08-09, 06:53

Moja "Warszawa" M-20 miała też taki tempomat :haha:
janusz - 2009-08-10, 09:08

I 125p te przed MR miały takie tempomaty.
Tadeusz - 2009-08-10, 11:38

W Czarnogórze na przełomie lat 80 i 90-tych spotkany na parkingu w Alpach Dynarskich turecki kierowca pokazywał mi jak jechać na długich dystansach nie męcząc prawej nogi. Kładł na pedał gazu zwykłą cegłę.
Ot, taki tempomat po turecku. :haha:

StasioiJola - 2009-08-10, 14:24

A ja jak jeżdziłem często do Belgii, to nocą na autostradzie w Niemczech stosowałem tempomat drewniany!!!!!!!..................... :szeroki_usmiech tzn .miałem wymierzony kawalek wąskiej deseczki i zapierałem pedał gazu o konsole i prawa noga odpoczywała.. :spoko ;)
Rockers - 2009-08-10, 15:06

Ja kiedyś w Polskim Fiacie 125p miałem super tempomat - oryginalny, działał na tej zasadzie że przy naciśniętym do pewnego stopnia pedale gazu, ciągnęło się za specjalny linkowy wichajster ( tak jak ssanie w starych samochodach) , gdy poczuło się opór na lince znaczy że linka zablokowała pedał gazu, który teraz po puszczeniu poprostu zostawal w tym miejscu :mrgreen:

Bardzo prosta konstrukcja, rzadko z niej korzystałem wolę miec gaz pod kontrolą, jego wadą było to, że pod górkę i tak trzeba było dodać gazu aby samochód nie zwalniał, ale po puszczeniu pedału ustawiał się w poprzedniej pozycji, póki nie spóściliśmy wichajstra :szeroki_usmiech
Inną wadą było to że z górki trza było przychamowywać, bo samochodzik skoro był cały czas na gazie w bardzo szybkim tempie przyspieszal sobie :haha:

Ale pomysł ciekawy łatwy do wykonania samodzielnie, idealny na płaskie przestrzenie :bajer :ok

kubak - 2009-08-10, 19:08

Rockers napisał/a:
Ja kiedyś w Polskim Fiacie 125p miałem super tempomat - oryginalny, działał na tej zasadzie że przy naciśniętym do pewnego stopnia pedale gazu, ciągnęło się za specjalny linkowy wichajster ( tak jak ssanie w starych samochodach) , gdy poczuło się opór na lince znaczy że linka zablokowała pedał gazu, który teraz po puszczeniu poprostu zostawal w tym miejscu :mrgreen:

Bardzo prosta konstrukcja, rzadko z niej korzystałem wolę miec gaz pod kontrolą, jego wadą było to, że pod górkę i tak trzeba było dodać gazu aby samochód nie zwalniał, ale po puszczeniu pedału ustawiał się w poprzedniej pozycji, póki nie spóściliśmy wichajstra :szeroki_usmiech
Inną wadą było to że z górki trza było przychamowywać, bo samochodzik skoro był cały czas na gazie w bardzo szybkim tempie przyspieszal sobie :haha:

Ale pomysł ciekawy łatwy do wykonania samodzielnie, idealny na płaskie przestrzenie :bajer :ok


To dokładnie taki mechanizm, jaki mamy na pokładzie ;)

/kk

eler1 - 2009-08-11, 10:45

na stronie 3 tego tematu pisałem o simano jest chyba wygodniejsze bo zamiast nogi można ręką dodawać i odejmować gazu
kaimar - 2009-08-11, 12:26

A może wszystkie posty dotyczące ręcznego gazu przenieść do tematu "Ręczny gaz"? Ręczny gaz nie jest tempomatem , nawet "prawie" a w dodatku jest wyjątkowo niebezpiecznym urządzeniem i odszedł w zapomnienie. Ręczny gaz mam w kosiarce do trawy a w kamperach tempomaty.
Tadeusz - 2009-08-11, 12:31

kaimar napisał/a:
A może wszystkie posty dotyczące ręcznego gazu przenieść do tematu "Ręczny gaz"? Ręczny gaz nie jest tempomatem , nawet "prawie" a w dodatku jest wyjątkowo niebezpiecznym urządzeniem i odszedł w zapomnienie. Ręczny gaz mam w kosiarce do trawy a w kamperach tempomaty.


Masz oczywistą rację, Mariuszu. Rzecz w tym, że piszemy o tych urządzeniach z przymrużeniem oka i nie traktujemy ich poważnie. Właśnie dlatego, że są niebezpieczne. :wyszczerzony: :spoko

eler1 - 2009-08-11, 13:39

kaimar napisał/a:
Ręczny gaz mam w kosiarce do trawy
w kładzie też jest manetka :bajer
TomekW - 2009-08-11, 13:44

... ale "ręczny gaz" nie ma sprężyny.
lukee - 2009-10-29, 19:25
Temat postu: Montaż tempomatu
Witam,

Przepraszam za odświeżanie tematu, ale doszedłem do wniosku że jednak warto poświecić trochę czasu na montaż tempomatu.

Przechodząc do rzeczy, to chcę zainstalować go w benzynie. Gaz sterowany linką, silnik na pełnym wtrysku. Auto stare konstrukcyjnie (brak szans na jakiekolwiek wyposażenie i elektrykę), ale ciągłe pokonywanie autostrady daje się już we znaki i tempomat byłby zbawieniem, a wspomniane zostało w tym wątku że możliwa jest instalacja w każdym samochodzie.


Z tego co udało mi się dowiedzieć do instalacji potrzebny jest sterownik tempomatu, np. z omegi, który jest razem z serwomotorem i linką.
Żeby to wszystko działało potrzebuję jeszcze wziąć skądś pomiar prędkości. Dlatego mam pytanie, jak sprawdzić czy w kostce od radia mam sygnał prędkości? Zawsze jest to czerwono-niebieski kabel, czy szukać trzeba głębiej? Jak go sprawdzić? Nie mam dostępu do oscyloskopu. Są jakieś inne skuteczne sposoby badania rodzaju sygnału?

W sobotę będę grzebał przy samochodzie, dlatego wcześniej pragnę zaczerpnąć trochę informacji żeby wszystko jak najszybciej zrobic i żeby przypadkiem nie unieruchomić sobie auta ;)


Z góry dziękuję za pomoc.

drzewek - 2009-10-29, 20:27

najpierw musisz sprawdzić jak napędzany jest prędkościomierz czy linką mechaniczną wtedy sygnału nie będziesz miał jeżeli od skrzyni biegów będą odchodziły przewody elektryczne jeden z nich podaje sygnał nie pomylić z czujnikiem wstecznego .Ja przy montażu tempomatu waeco tak namierzyłem sygnał.
lukee - 2009-10-31, 16:52

Wszystko wskazuje na to, że prędkościomierz napędzany jest linką.

Zostają jeszcze jakieś opcje? ABSu nie ma więc pewnie bez dodatkowego nakładu pracy się nie obędzie...

RadekNet - 2010-08-12, 10:55

Orientuje sie ktos ile impulsow podaje czujnik w skrzyni w VW Sharanie? Spodobal mi sie pomysl z tempomatem z Opla, tylko pytanie czy sie beda impulsy zgadzac :)
kaimar - 2010-08-12, 15:33

Na 100% za mało do tempomatu z Opla.
RadekNet - 2010-08-12, 15:41

Wlasnie sie dowiedzialem - 4 lub 8 impulsow na obrot kola. Czyli potrzebny jest mnoznik czestotliwosci. Jakis pomysl na latwe zdobycie takiego (latwe w sensie, ze nie potrafie lutowac, jesli mialby to byc kit)?
RadekNet - 2010-08-13, 17:04

Mam pytanie od wykonawcy mnoznika czestotliwosci dla mojego Sharana - jakie napiecie potrzebuje ten tempomat z Opla? Bo napiecie wejsciowe sobie zmierze na czujniku...
kaimar - 2010-08-13, 17:44

Taki zrobiłem i chodziło



http://sklep.avt.com.pl/p...ba2f363a0367918

RadekNet - 2010-08-14, 18:05

OK, pojde ta droga.

A BTW - rzucilem temat mnoznika na pl.misc.elektronika i ... zostalem zbesztany, ze narazam innych urzytkownikow drogi na niebezpieczenstwo montujac niehomologowany tempomat (w sensie, ze nie homologowamny w TYM aucie). Pomiajac fakt, ze nie widze takiego zagrozenie (wiekszego niz rownie prawdopodobne zaciecie sie linki gazu) to jak sie ma do tego prawo? Diagnosta moze odmowic przegladu? Ubezpeczyciel w razie czego moze odmowic wyplany odszkodowania?

kaimar - 2010-08-16, 09:21

RadekNet - teraz do mnie dotarło - dlaczego chcesz rzeźbić do sharana tempomat z opla zamiast uruchomić fabryczny tempomat z VW?
RadekNet - 2010-08-17, 17:00

Jak zaczynalem o tym myslec to bralem pod uwage koszty,ale ... mnoznika sam nie zrobie, a ludzie chca za niego kosmiczne pieniadze, wiec kosztujacy 200 zl (z wysylka) tempomat z Opla przestaje byc tania zabawka. Tempomatu do Sharana zdobyc nie sposob - na allegro nie ma od jakiegos juz czasu, a jak sa komponenty na ebay'u to kosztuja duzo za duzo.
Wychodzi na to, ze nie ma co kombinowac i trzeba kupic za ok. 450 zl z ebay'a tempomat Waeco MS50. Nowy, z gwarancja oraz pewnoscia, ze zadziala.

kaimar - 2010-08-17, 22:48

A jaki masz silnik, bo w 1,9 tdi tempomat powinien być w sterowniku?
RadekNet - 2010-08-18, 10:19

Stety-niestety benzyna :) W dieslu tylko manetke przepinasz i uaktywniasz komputer. A w benzynie kombinacje... nie spiesze sie, ale do wiosny chce go miec na aucie - przed podroza wakacyjna :)
kaimar - 2010-08-18, 20:50

A abs jest?
kimtop - 2010-08-19, 08:34

A mój kamperek ,dzięki wiedzy i pomysłowości Kaimara, ma od wczoraj tempomacik.
Przez 216 km drogi powrotnej sprawował się wyśmienicie :ok
Mariusz :kufel

Oczywiście przy okazji sprawdziłem stan wilgotności (suchości?) zabudowy :lol:

RadekNet - 2010-08-19, 22:38

kaimar napisał/a:
A abs jest?


Nie ma.
Ale idac tym tropem - mozna by podlaczyc czujnik ABSu z Opla? Nie jest to zbyt skomplikowane?

darboch - 2011-05-20, 12:13

kaimar, czy istnieje możliwość zainstalowania w moim kamperze tempomatu?
VW LT35 2,5tdi rok 99 bez ABS

kaimar - 2011-05-22, 04:04

Jaki masz pedał gazu? - elektroniczny czy mechaniczny. Dołożenie dodatkowego urządzenia jest możliwe.
darboch - 2011-05-23, 14:57

Wydaje mi wię,że mechaniczny ale głowy nie dam :-P
kaimar - 2011-05-23, 16:26

darboch napisał/a:
Wydaje mi wię,że mechaniczny ale głowy nie dam


Według mojej świeżo nabytej wiedzy masz elektroniczny. Jeśli podwozie zostało wyprodukowane przed sierpniem 1998 są bardzo duże szanse na uruchomienie tempomatu.

darboch - 2011-05-23, 18:37

Spytam nieśmiało...z jakimi kosztami musiałbym się liczyć ??
maszakow - 2011-05-24, 22:31

darboch napisał/a:
Wydaje mi wię,że mechaniczny ale głowy nie dam :-P

Elektroniczny :)
jadąc na jakichś średnich obrotach spróbuj nacisnąć jednocześnie gaz i DELIKATNIE hamulec. przy mechanicznym silnik nadal trzymałby obroty, przy elektronicznym odcina paliwo i silnik schodzi z obrotów.
dawaj darboch dawaj - ciągnij temat, jako właściciel LTka chętnie posłucham :-P

darboch - 2011-06-22, 21:40

maszakow napisał/a:
dawaj darboch dawaj - ciągnij temat, jako właściciel LTka chętnie posłucham


temat jest taki,że jestem umówiony z Kaimarem na montaż tempomatu....jestem bardzo ciekaw jak mi to będzie działać?

Skorpion - 2011-06-22, 21:45

To ja zapytam sie z innej beczki czy takie cusik albo podbnego moze byc zainstalowane naprzyklad w miom skorpionku ??
gregu - 2011-06-22, 22:18

darboch, co zakladasz? oryginalny vw czy uniwersalny typu waeco?

Skorpion, npa takie cos dziala w zasadzie w kazdym aucie:
http://www.waeco.com/en/3512_452.php

Skorpion - 2011-06-22, 22:40

Tylko ile to cosi kosztuje i czy do starszego MB 602 T1 bedzie odpowiednie
dominik - 2011-06-22, 22:56

ja mam z opla w ducato z 1991r, a cała reszta zależy tylko od Ciebie, ile masz parcia by to posiadać w swoim aucie :spoko
Skorpion - 2011-06-22, 23:24

no parcia to ja niemam ale tak sie zapytowywuje jakby mi ktoregos dnia odbilo i bym zechcial zamontowac
gregu - 2011-06-23, 15:01

Skorpion napisał/a:
Tylko ile to cosi kosztuje i czy do starszego MB 602 T1 bedzie odpowiednie


http://cgi.ebay.de/WAECO-...=item5199c5be94

ok 500 pln bez przesylki...
silownik montuje sie do linki gazu wiec powinno...
nawet dodatkowy czujnik predkosci jest dodawany w komplecie.

kupilem to z rok temu do mojego busa ale okazalo sie, ze uruchomilem oryginalny tempomat.

darboch - 2011-06-23, 17:00

gregu napisał/a:
darboch, co zakladasz? oryginalny vw czy uniwersalny typu waeco?


chyba ani jedno ani drugie...z tego co zapamietałem to chyba jest z Opla vectry ale mogę sie mylić :-P

darboch - 2011-07-17, 10:32

maszakow napisał/a:
dawaj darboch dawaj - ciągnij temat, jako właściciel LTka chętnie posłucham :-P


Mam już zamontowany tempomat i powiem krótko REWELACJA :bigok
Kaimar to fachowiec którego mogę polecić z czystym sumieniem a jazdy bez tempomatu już jakoś sobie nie wyobrażam choć przejechałem na nim około 150km.
Kaimar uruchomił oryginalny tempomat z VW :ok

Mariusz wielkie dzięki i wirtualane piwko...Panie i Panowie mamy na Śląsku fachowca i to mnie bardzo cieszy bo czeka mnie jeszcze założenie solaru i poduszek pneumatycznych :-P

gregu - 2011-07-27, 09:56

darboch, LTek robi sie co raz bardziej wypasiony :ok
i tak podziwiam, ze tyle wytrzymales bez tempomatu w skandynawii..
mnie sie udalo uruchomic oryginalny samemu, winowajca byl nieszczelny zawor przy pedale hamulca.

andreamroz - 2011-08-30, 21:43

Panowie ważne pytanie - czy zamiast brać sygnał z Vss nie lepiej wziąć z cewki zapłonowej ?? O ile się nie mylę na każdy obrót są dwa impulsy ,czyli przy 3000 obr daje około 100 Hz
Chyba nie ma znaczenia czy bierzemy z koła czy z obrotów silnika?
Jeżeli sie mylę to mnie poprawcie ale walczę z tematem tempomatu do hondy civic i nie mam ABS-u

andreamroz - 2011-08-30, 22:05

P.S kit powielacza to avt 1082
lepciak - 2011-08-31, 17:47

andreamroz
Cytat:
Jeżeli sie mylę to mnie poprawcie ale walczę z tematem tempomatu do hondy civic i nie mam ABS-u

Chyba się mylisz - pomyliłeś fora.

andreamroz - 2011-09-01, 07:55

Owszem - jeszcze nie mam campera,ale czy nie mogę zadać pytania o tempomat i tu??
Kilka stron wczesnej było o tempomacie do starej Hondy Accord i nikt nikogo nie przeganiał.
Buduje tempomat od podstaw i myślałem ze będę mógł zasięgnąć porady i podzielić się tym co sam wymyśliłem .
NO cóż ....

darboch - 2011-09-01, 13:29

gregu napisał/a:
darboch, LTek robi sie co raz bardziej wypasiony
i tak podziwiam, ze tyle wytrzymales bez tempomatu w skandynawii..


LTek ponownie zdał skandynawski egzamin na 6...powiem Ci szczerze,że sam siebie podziwiam jak mogłem wytrzymać wcześniej bez tempomatu...to jest poprostu inne podróżowanie...polecam każdemu kto ma możlowość uruchomienia w swoim kamperze tempomatu żeby zrobił to jak najszybciej a nie będzie żałował.

Kaimar jeszcze raz wielkie dzięki za nakłonienie mnie do tempomatu a tak przy okazji to chyba została u mnie w aucie Twoja lampa led koloru marchewki :-P

kaimar - 2011-09-01, 16:25

darboch napisał/a:
a tak przy okazji to chyba została u mnie w aucie Twoja lampa led koloru marchewki :-P

A ja jej tak szukałem że prawie znalazłem.

gebi6 - 2011-12-12, 19:12

I ja mam nieśmiałe pytanie do Kolegi Kajmara.Czy do starego VW t4 z 1992 r z silnikiem 2,4 d,można załozyć tempomat?Jeżeli oczywiście koszt instalacji nie przekroczy wartości tego naszego obecnego kamperka.
gregu - 2011-12-12, 22:41

ok 500 pln zestaw, instalacja we wlasnym zakresie ;)
http://www.ebay.de/itm/Wa...=item2567a8eded

musze to wreszcie wystawic na allegro, bo udalo mi sie uruchomic fabryczny tempomat

darboch - 2011-12-13, 11:06

gebi6, pisz do Kaimara...jeśli istnieje możliwość uruchomienia to ten magik to zrobi :ok
gebi6 - 2011-12-13, 13:29

Jasne,znam możliwości Kajmara w dziedzinie elektroniki i ogólnie jest to fardzo sympatyczny i uzdolniony człowiek.Napisałam na forum bo myślę,że nie tylko my mamy takiego starego T4 i moze kogos jeszcze zainteresuje temat.

Pozdrawaim

kaimar - 2011-12-14, 21:29

Dziękuje za dobre słowo.
Co do VW to niespecjalnie wgłębiałem się w temat, ale z tego co wiem to starsze T4 (chyba do 95) miały "normalny" pedał gazu z linką. Były wersje z tempomatem ale stosowany był osobny sterownik , siłownik i jeszcze parę drobiazgów. Można te elementy spróbować kupić na Allegro ale ze względu na wysokie ceny samych sterowników (300 zł) , wydaje mi się że sensowniej założyć tempomat uniwersalny Waeco. Co do modeli z elektronicznym pedałem gazu sprawa jest teoretycznie prostsza - czasem to tylko dołożenie manetki , przeprogramowanie sterownika a czasem trzeba prowadzić kable do sterownika.

gebi6 - 2011-12-14, 21:48

Dzięki wielkie za odpowiedź ale chyba dopiero na wiosnę zajmiemy sie tym tempomatem.Wazne ,że mozna załozyć.

Pozdrawiam

aroo59 - 2012-03-08, 18:35

Czy warto eksperymentować ? Można wysłać list do Św. Mikołaja i zamówić taki ... http://www.conrad.pl/webs...dff057465a58dca
Skorpion - 2012-03-08, 21:11

No ciekawe urzadzonko tylko dlaczego niema wersii dla diesla ??
aroo59 - 2012-03-09, 09:00

Ten zestaw nadaje się i do diesla, kwestia podcisnienia np. z serwa. http://www.waeco.com/tmp/MS_50_EB_10S_01.PDF
gregu - 2012-03-09, 16:18

jeszcze raz przypominam, ze mam taki zestaw, nowka, kupiony do mojej californi ale udalo mi sie uruchomic oryginalny i mi zostal. wszystko oryginalnie zafoliowane, kompletne, nigdy nie montowane, jak ze sklepu. zabieram sie zeby wystawic na aukcji ale ciagle zapominam i lezy..
cena 450 pln plus wysylka.

rezerwacja skorpion ;)

aras777 - 2012-03-09, 16:19

podczepiam się pod temat :spoko
dominik - 2012-03-11, 11:30

Urządzenie spoko, tylko tłumaczenie instrukcji ktoś zbabrał no bo jak to rozumieć:
Możliwość podłączenia do wszystkich samochodowych systemów 12 V z instalacją gazową Pojazdy z silnikiem diesla wymagają dodatkowego urządzenia wspomagającego hamulec ze źródłem podciśnieniowym.
w urządzenie podciśnieniowe każde auto jest wyposażone, a instalacja gazowa to pedał gazu z linką lub potencjometrem,
no ale pasuje do:
Instalacja gazowa lub połączenie gazowe, :lol:

gregu - 2012-03-11, 14:10

wspomaganie hamulca nie zawsze bylo i nie zawsze bylo realizowane za pomoca podcisnienia.. ale dzisiaj juz chyba wszyscy uzywaja serwa podcisnieniowego..

podcisnienie dla serwa czy innych ukladow (np regulacja nawiewow) w dieslu uzyskiwane jest czesto za pomoca dodatkowej mechanicznej pompy podcisnienia.

w benzynie podcisnienie ukladu ssacego jest wystarczajaco duze by zasilic te uklady.
ale i tu dla zmyly czasem stosuje sie dodatkowa pompe - np w californi mam dodatkowa elektryczna pompe podcisnienia do fabrycznego tempomatu - nie wiem po co.

zestaw waeco dodatkowej pompy nie posiada bo wystarcza podpiecie sie do ukladu podcisnienia auta.

sam system podpiecia sie do fabrycznego gazu skonstruowany jest tak, ze chyba nawet dal by rade z elektrycznym gazem, bo da sie linke silownika podlaczyc bezposrednio do pedalu gazu - patrz ilustracje w instrukcji.

aroo59 - 2012-03-11, 15:33

Nie miałem nigdy auta w manualu z tempomatem. Posiadanie tempomatu w automacie jest uzasadnione jak i jego poprawność działania. Nie muszę chyba opisywać jak się zachowuje takie auto np. przy stromym zjeżdzie jak i podjeżdzie przy włączonym tempomacie. Mogłem się przekonać wielokrotnie w górach. Zastanawia mnie tylko czy ma sens oprócz dodatkowego gadżetu. Zauważyłem , że należę do grona kolegów ze starszym modelem kamperka i to w manualu. Rodzi się pytanie czy taki tempomat ma uzasadnione miejsce czy nie prościej zastosować gaz ręczny ? Myślę, że najbardziej to brakuje nam w naszych domkach na kółkach przekładni automatycznej i oczywiście z tempomatem. :spoko
Mr.Mclaren - 2012-03-11, 15:48

aroo59 napisał/a:
Posiadanie tempomatu w automacie jest uzasadnione jak i jego poprawność działania. Nie muszę chyba opisywać jak się zachowuje takie auto np. przy stromym zjeżdzie jak i podjeżdzie przy włączonym tempomacie. Mogłem się przekonać wielokrotnie w górach. Zastanawia mnie tylko czy ma sens oprócz dodatkowego gadżetu. Zauważyłem , że należę do grona kolegów ze starszym modelem kamperka i to w manualu. Rodzi się pytanie czy taki tempomat ma uzasadnione miejsce czy nie prościej zastosować gaz ręczny ? Myślę, że najbardziej to brakuje nam w naszych domkach na kółkach przekładni automatycznej i oczywiście z tempomatem. :spoko


Tempomat utrzymuje żądaną prędkość - ręczny gaz tego nie czyni.
Jadąc z góry na włączonym tempomacie nie ma chyba różnicy między automatyczną i ręczną skrzynią biegów. Jeżeli auto przekroczy ustawioną prędkość w obu przypadkach "gaz" zostaje ujęty i samochód hamuje silnikiem. Jeżeli przy stromym podjeździe pojazd wytraci znacznie prędkość tempomat zostanie automatycznie wyłączony (także przy znacznym przekroczeniu ustawionego limitu)
Od lat korzystam z tempomatu w samochodzie z ręczną skrzynią biegów i bardzo sobie takie rozwiązanie chwalę. Szczególnie właśnie w kamperku który ze względu na wagę i gabaryty ma ograniczoną prędkość maksymalną. Ustawiam satysfakcjonującą mnie prędkość i rozkoszuję się widokami za oknem bez konieczności kontrolowania licznika :)

SlawekEwa - 2012-03-11, 16:37

W kamperze o wadze np. 3.2t i wys ok. 3.15cm /alkowa/ i mocy silnika 82KM jazda na tempomacie po płaskim terenie jest ok, gdy zaczynają się wzniesienia już jest problem z brakiem mocy na 5 biegu. Zmiana silnika na 122KM powinna mi pomóc w pokonaniu tej niedogodności.
aroo59 - 2012-03-11, 16:42

Prawie rozumiem ... A co się dzieje jak ustawisz prędkość np. 80 km/h i jedziesz pod stromą górę ? W pewnym momencie brakuje mocy na biegu piątym i co robi tempomat ? Jak zachowuje się silnik jak prędkość spada do 30km/h a wybrany jest piaty bieg ? Bo to ,że kierowca podziwia widoki to już wiem. :?
aroo59 - 2012-03-11, 16:45

Kolega "Sławek" po części odpowiedział na moje pytanie ciekawy jestem co powie przedmówca. :roll:
Mr.Mclaren - 2012-03-11, 16:59

aroo59 napisał/a:
Prawie rozumiem ... A co się dzieje jak ustawisz prędkość np. 80 km/h i jedziesz pod stromą górę ? W pewnym momencie brakuje mocy na biegu piątym i co robi tempomat ? Jak zachowuje się silnik jak prędkość spada do 30km/h a wybrany jest piaty bieg
Tak jak napisałem poprzednio:
Mr.Mclaren napisał/a:
Jeżeli przy stromym podjeździe pojazd wytraci znacznie prędkość tempomat zostanie automatycznie wyłączony
przy znacznym spadku ustawionej prędkości (w moim przypadku tempomat firmy Waeco ok. 15-20km/h) tempomat automatycznie się wyłączy co oznacza konieczność przejęcia inicjatywy przez szofera ;)
Automat w tym czasie starał się będzie utrzymać prędkość redukując bieg/biegi, ale nie uważam, że dyskwalifikuje to auta z ręczną skrzynią przed montażem/posiadaniem w nich tempomatów.

aroo59 - 2012-03-11, 17:04

Mr.Mclaren napisał/a:
- przy znacznym spadku ustawionej prędkości (w moim przypadku tempomat firmy Waeco ok. 15-20km/h) tempomat automatycznie się wyłączy co oznacza konieczność przejęcia inicjatywy przez szofera
A tej opcji nie znałem. Hm... za mało wiem na ten temat. :spoko
gregu - 2012-03-11, 17:08

aroo59 napisał/a:

1. Rodzi się pytanie czy taki tempomat ma uzasadnione miejsce czy nie prościej zastosować gaz ręczny ?
2 Myślę, że najbardziej to brakuje nam w naszych domkach na kółkach przekładni automatycznej i oczywiście z tempomatem. :spoko


ad 1 ma. w moim 'cywilnym' aucie w manualu mam tempomat (nie adaptacyjny, ale zwykly) i bardzo czesto uzywam, nawet w miescie.
ad 2 nieprawda ;) moja california jest i w automacie i tempomacie ;)
czlowiek sie robi z wiekiem leniwy i chetnie wybiera to co wygodne ;)

Mr.Mclaren chyba rozwial watpliwosci ;)

aroo59 - 2012-03-11, 17:15

Dzięki ... będę dumał ... :spoko
dominik - 2012-03-12, 20:25

ja do dziadka adoptowałem z Opla, sam się wyłącza jak prędkość spadnie poniżej 35-40km/h, lub naciśniemy sprzęgło lub hamulec,
aroo59 - 2012-03-12, 22:29

Masz fotki montażowe ? :lol:
dominik - 2012-03-12, 22:42

jutro wkleję
chris_voyager - 2012-03-13, 00:52

A czy ktoś z kolegów rozpracował temat montażu tempomatu w Fordzie Transicie (do 94) diesel 2,5l?
Gaz mechaniczny - ale tempomat - nie ręczny gaz ;)

Pozdrawiam.

dominik - 2012-03-13, 19:27

tylna piasta zatoczona pod pierścień ABS-u
[img]
[img]
[img],
[img]
na fotach jest czujnik ABS-u od Renault(gryzie się z Oplem), lecz musi być od Opla :lol:

bravesek - 2014-02-12, 16:27

Wiatam, ja montowałem tempomat do Peugeota Boxera 2013r , i do Fiata Ducato 2008r u fachowca w Warszawie. Do Peugeota założył adaptacyjny a do Fiacka Ducato oryginalny. Oby dwa autka śmigają. Jak ktoś potrzebuje numeru telefonu zeby zamontować tempomat to proszę : 530024124
JaroW - 2014-03-08, 23:03

Witam
może komuś pomoże link ze zdjęciami montażu Tempomatu WAECO MS 50
do DUCATO 2.5TDI/2.8IDTD
http://www.wowaurlaub.de/...mpomat-einbauen

mobike - 2014-03-09, 19:00

dzięki kolego bravesek za namiar na fachowca.w piątek montował mi tempomacik orginał szybko i sprawnie do tego wgrał mi nowsza wersję oprogramowania silnika .Polecam stawiam :pifko :
Bronek - 2014-03-09, 20:17

Czasy się zmieniają . Nie wyobrażam sobie samochodu bez tempomatu. I dlatego dla mnie wyborem miał być camper z dużym silnikiem i i właśnie tempomatem w automacie.
Ale jak to bywa - mam manuala 2 litry i tempomatem.

Myślałem ,że tempomat ma sens tylko w automatycznej skrzyni biegów. I MYLIŁEM się.!!!

Jest dobrze, ponieważ "cywilne " moje samochody to automaty , to nawet po mieście często korzystam z niego. jedyny problem to ,że wajcha tempomatu jest inaczej niz w pozostałych . I zanim sie przestawię, to często włączam kierunki zamiast tempomatu lub odwrotnie.


Polecam tak jak solary , jako przydatne urządzenie.

zbyszekwoj - 2014-03-09, 22:19

Ja od 2 lat jeżdżę automatem i jeszcze ani razu nie właczyłem tempomatu. Może dlatego że za miasto zazwyczaj jeżdżę kamperem a tam ani automatu ani tempomatu,a może niedobre przyzwyczajenie?
chris_voyager - 2014-03-09, 23:02

Ja uważam tempomat za najważniejszy choć niekonieczny element wyposażenia po klimatyzacji i radiu ;) . WAECO sprawdza się już w drugim kamperku. Każdy kto ma i zaczął używać przyzna mi rację.

Pozdrówka

Dziabong - 2014-03-10, 07:34

zbyszekwoj napisał/a:
Ja od 2 lat jeżdżę automatem i jeszcze ani razu nie właczyłem tempomatu. Może dlatego że za miasto zazwyczaj jeżdżę kamperem a tam ani automatu ani tempomatu,a może niedobre przyzwyczajenie?

ee, dasz radę w mieście jak bedzisz zwracać uwagę na ograniczenia prędkości.

SlawekEwa - 2014-03-10, 22:31

Tempomat działał mi super przy silniku 1.9TD. Po wymianie silnika na 2.8 zastrajkował :placze2
Co może być nie tak :niewiem :placz

janus - 2014-03-11, 14:17

No i też czekam odpowiedzi bo w moim 2,8 idTD też kompletny nowy tempomat coś nie chce zastartować :-/
SlawekEwa - 2014-03-15, 08:52

Czy zmiana przełozeń skrzyni biegów wymaga jakiejś kalibracji tempomatu?
JaroW - 2014-03-15, 11:36

SlawekEwa napisał/a:
Tempomat działał mi super przy silniku 1.9TD. Po wymianie silnika na 2.8 zastrajkował :placze2
Co może być nie tak :niewiem :placz

SlawekEwa napisał/a:
Czy zmiana przełozeń skrzyni biegów wymaga jakiejś kalibracji tempomatu?


zerkaleś na linka co dalem wcześniej ??>>>http://www.wowaurlaub.de/...mpomat-einbauen

podciśnienie masz podłączone dobrze?

:spoko ]

SlawekEwa - 2014-03-15, 16:37

JaroW napisał/a:
zerkaleś na linka co dalem wcześniej ??>>>http://www.wowaurlaub.de/...mpomat-einbauen

podciśnienie masz podłączone dobrze?

Jarek ten link jest do Waeco, a ja mam VDO Kienzle i tu nie ma podciśnienia.
Pewnie Kaimar ogarnie ten temat /mam dokładną instrukcję montażu niestety po niemiecku/ tylko do Mariusza daleko :placze2

badgen - 2014-05-03, 00:32

witam, podpinam się pod temat i pytam czy jest możliwość założenia tempomatu w sprinterze 312d, nie mam za dużych umiejętności manualnych i wiedzy technicznej ale gdyby to nie było zbyt skomplikowane i kosztowne to jestem zainteresowany, pozdrawiam
Milki - 2020-10-28, 18:42

Odświeżę nieco temat?
Jest tu jeszcze ktoś kto ma tempomat VDO Kienzle?
Bo ja mam ale nie działa a bardzo bym chciał aby zadziałał....

Moje kontakty z "fachofcami" skończyły się marnie i nikt w moim zasięgu nie jest w stanie mi pomóc.
Mam takiż tempomat na podwoziu Sprintera 312. Działał.
Ale było za dużo kabli namieszane i poprosiłem elektryka aby nieco je uporządkował i niepotrzebne wyciął.
No to wyciął :evil:
Teraz "on się na tym nie zna" i "zarobiony jest" a ja mam prze....
Szukam i szukam.
Mam już schemat ale choć niby wg elektryka podłączenie jest już ok to tempomat nie działa.

Reasumując chciałbym aby ktoś porównał podłączenia i pomógł mi drogą eliminacji czy każdą inną oby skuteczną naprawić to cholerstwo.
Na dziś wersja elektryka jest taka że podłączenie jest ok ale silnik który napina linkę nie działa. Zastał się, zaśniedział, spalił(choć bezpieczniki dobre).
Może ktoś miał podobny problem?
Może rozbierał to cudo?
Każda wskazówka mile widziana!
Pozdrawiam :)

kolmen - 2020-10-29, 19:14

Masz taki sterownik jak na rysunku ?
Milki - 2020-10-30, 22:38

Nie powiadomiło mnie że ktoś odpisał :evil:
Moje urządzenie to najwyraźniej to:
http://oldhymer.com/storage/VDOCruiseControl.pdf

Niby podłączone zgodnie z opisem a jednak czegoś mu brakuje...
Trzeba by porównać punkt po punkcie.

kolmen - 2020-11-02, 21:10

Milki napisał/a:
Nie powiadomiło mnie że ktoś odpisał :evil:
Moje urządzenie to najwyraźniej to:
http://oldhymer.com/storage/VDOCruiseControl.pdf

Niby podłączone zgodnie z opisem a jednak czegoś mu brakuje...
Trzeba by porównać punkt po punkcie.

Jeżeli zasilanie i inne podłączenia są zrobione dokładnie tak jak w instrukcji, to sprawdź czy docierają impulsy z VSS lub ABS

kolmen - 2020-11-02, 21:22

Opcja druga
Przepytaj fachowca czy przypadkiem nie przestawił mu się jakiś switch konfiguracyjny
. Nigdy nie rozbierałem tego ale najprawdopodobniej będziesz miał po zdjęciu pokrywy i następnie płytki z elektroniką dostęp do silniczka i przewodów które go zasilają. Zobacz czy są to 2 przewody czy też więcej

Milki - 2020-11-13, 11:37

Tempomat działa.
Źle były podłączone kabelki do tego krańcowego przy sprzęgle.
Sam "naprawiłem".
Szkoda gadać nawet.
Dziękuję za pomoc.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group