Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Zmiana tarcz hamulcowych w Ducato 2.3

siwydaniel - 2023-12-29, 19:01
Temat postu: Zmiana tarcz hamulcowych w Ducato 2.3
Z tego co się orientuję w Ducato 2.3 jest tarcza hamulcowa z przodu 280 mm. Teoretycznie jest to największa tarcza w tym modelu, gdyż tylko 3.0 mialy wiekszą tarczę. Niestety podmiana na tarczę z 3.0 nie wchodzi w rachubę bo wiąże się ze zmianą rozstawu śrub z 5x118 na 5x130 co spowoduje potrzebę zmian felg.
Czy jest jakiś patent na lepsze hamulce w Ducato 2.3? Pojezdzilłem trochę po Austrii i przy wadze ponad 3 tony i zjazdach po serpentynach mój układ hamulcowy nie daje rady. Trasa Grosslockner i 48 km serpentyn okazała się zbyt wymagająca. Zaznaczam, ze tarcze i klocki są perfekt, pompa i płyn hamulcowy również. Może jakieś rozwiązania lub porady?

kimtop - 2023-12-29, 20:10

siwydaniel napisał/a:
Może jakieś rozwiązania lub porady?

Hamowanie silnikiem?

Gewehr - 2023-12-29, 20:37

Montuje swoim klientom ATE, lub Textary i nie ma problemu. Są to w 99% kampery;) Tarcza i klocek zawsze z tej samej firmy!
Albo masz najtańszą chińszczyznę, albo zlą technikę jazdy. Co tam masz zamontowane?
Mikoda ma nawiercane i frezowane. Możesz je założyć i sprawdzić. Są głośne i trzeba dobrać odpowiednie klocki, bo nie z każdymi dają radę.

jacek2214 - 2023-12-30, 08:23

Pocwiczyc technike hamowania silnikiem i damy rade.
WaldekR - 2023-12-30, 10:34

Stosować starą zasadę z przed wielu wielu lat, kiedy nikt nie słyszał o ABS i innych wynalazkach.
Na jakim biegu wjeżdżałeś na takim i zjeżdżaj.

siwydaniel - 2023-12-30, 16:04

kimtop napisał/a:
siwydaniel napisał/a:
Może jakieś rozwiązania lub porady?

Hamowanie silnikiem?


Oczywiście stosuję, ale uwierz że podczas zjazdu nawet na 1 biegu napędza się bardzo, bardzo szybko. Raczej z techniką nie mam problemu (choć mistrzem nie jestem). Na tych trasach naprawdę czujesz smród klocków, tarcz, spalonej gumy jadących samochodów :roll: . Sam oglądałem z żoną Niemca, których zjezdzal z płomieniami wydobywającym się z klocków hamulcowych…..

siwydaniel - 2023-12-30, 16:19

Gewehr napisał/a:
Montuje swoim klientom ATE, lub Textary i nie ma problemu. Są to w 99% kampery;) Tarcza i klocek zawsze z tej samej firmy!
Albo masz najtańszą chińszczyznę, albo zlą technikę jazdy. Co tam masz zamontowane?
Mikoda ma nawiercane i frezowane. Możesz je założyć i sprawdzić. Są głośne i trzeba dobrać odpowiednie klocki, bo nie z każdymi dają radę.


Jak dobrze pamietam to tarcze Bosch, klocków nie pamietam. We Fiacie Punto II przekładałem tarcze+zaciski z modelu Fiat Punto GT pierwszej wersji (bo pasowało P&P) i dopiero te auto hamowało. W Ducato raczej nie ma takiej opcji
Mikode znam, stosuje w osobówce tylko nie wiem czy chce w kamperze słyszeć te buczenie podczas hamowania. Chociaż jeżeli nic innego nie ma to wole hamować z buczeniem :stop: .
Możliwe że zestaw ATE rozwiązałby ten problem :?:

Gewehr - 2023-12-30, 18:47

Części Boscha, to do kosza. Teraz to jest chiński badziew. ATE bardzo łatwo pokrzywić, tylko dla świadomych użytkownków. Pamiętaj o tym.
Rudiger - 2023-12-30, 19:07

Tak dumam - może nie bez powodu w większym silnikowo modelu (czyt.jeszcze bardziej przeładowany) dali większe tarcze? Może jak kamper waży ponad 3T to jednak coś jest na rzeczy.
W osobówkach można dokupić bardziej efektywne klocki np.do sportu . Ale obawiam się, że może być problem z takim patentem do busa. Wiem, że kiedyś w MINTEX można było zamówić klocki robione na zamówienie.
Bo jak nie, to pozostaje ci tylko takie rozwiązanie do chłodzenia :)

http://www.czarprlu.pl/wp...13/detale22.jpg

SlawekEwa - 2023-12-31, 09:29

Rudiger napisał/a:
Tak dumam - może nie bez powodu w większym silnikowo modelu (czyt.jeszcze bardziej przeładowany) dali większe tarcze? Może jak kamper waży ponad 3T to jednak coś jest na rzeczy.

Dobrze dumasz, dopiero Ducato Maxi z silnikiem 3.0 ma dobre hamulce, półosie, przeguby , zawieszenie i teoretycznie też dmc 3,5t :-P

Skoczek - 2024-01-01, 12:04

Jumper z silnikiem 3.0 na kołach 15 też ma tarcze 280mm i podczas zjazdów w Alpach niestety śmierdziały hamulce. A starałem się maksymalnie hamować silnikiem.
SlawekEwa - 2024-01-01, 12:53

Skoczek napisał/a:
umper z silnikiem 3.0 na kołach 15 też ma tarcze 280mm i podczas zjazdów w Alpach niestety śmierdziały hamulce.

Pisałem o MAXI :spoko

Rudiger - 2024-01-01, 12:53

Jak klocek jest dobry to nawet jak śmierdzi i odrobinę dymi to jeszcze dobrze hamuje, ale jest to już sygnał ostrzegawczy że za chwilę będzie po ptakach.
Daniel, rozumiem, że masz z tyłu tarczobębny a nie bębny?

Tarcza 300ka będzie lepsza, ale kwestia o ile, tzn na ile dłużej starczy temperaturowo? To tak naprawdę tylko 2cm więcej na średnicy, patrząc w katalog grubość jest ta sama co w 280ce. Czyli nie wiele większa pojemność termiczna.

Może zainwestuj parę złotych trochę czasu i zrób nawiew?
Na alli można za parę złotych kupić już kierownice powietrza, nie za duże co prawda ...

https://pl.aliexpress.com/item/1005005829072112.html?spm=a2g0o.productlist.main.27.255a60f5yLJv1I&algo_pvid=39070d63-ee8b-4348-bf58-c06446f50e1a&algo_exp_id=39070d63-ee8b-4348-bf58-c06446f50e1a-13&pdp_npi=4%40dis%21PLN%2117.34%2117.33%21%21%2130.61%21%21%402103854017041094593982301e7dec%2112000034499000567%21sea%21PL%210%21AB&curPageLogUid=3Vxo0ngUA9Tg

Tu są ciut większe
https://www.rallyshop.pl/...ietrza-63-76-mm

Rudiger - 2024-01-01, 13:15

Mając umiejętności manualne można zrobić większe wloty z żywicy lub aluminium, pasujące np. do zderzaka - nawet jeśli będzie to wymagało wycięcia jakiś większych otworów w w/w.

Trzeba pamiętać tylko o 3 ważnych sprawach
1. Rura pomiędzy lejkiem a zwrotnicą musi być neoprenowa, ze spiralą stalową. Jest to rura odporna na warunki atmosferyczne i zginanie. Te alu rurki po tygodniu będą w strzępach.
2. Doprowadzenie powietrza na tarczę wentylowaną musi być wykonane jak najbliżej osi obrotu tarczy a nie na boczną powierzchnię tarczy. Bo tarcza wentylowana działa jak wentylator odśrodkowy - zasysa powietrze środkiem a wyrzuca przez te otwory na obwodzie.
3. Często przy takich instalacjach trzeba rurę zamocować do wahacza aby pracowała razem z nim. Nie robimy tego trytytkami bo się się szybko przetrze materiał rury. Trzeba wykonać swego rodzaju prawidła trzymające rurę (foto poniżej).

tu kilka zdjęć z takich pomysłów, można klikać, nie bać się, to moja strona. Tam akurat były nadmuchy do bębnów i na tarcze lite a a więc nadmuch był na boczną powierzchnię tarczy. Przez 4 lata startowania w zawodach nie zabiłem małych litych tarcz a więc coś to dawało jednak :)

http://www.czarprlu.pl/wp...art19/lr404.jpg
http://www.czarprlu.pl/wp...art19/lr403.jpg
http://www.czarprlu.pl/wp...art19/lr405.jpg
http://www.czarprlu.pl/wp...art20/lr421.jpg

siwydaniel - 2024-01-03, 13:39

Daniel, rozumiem, że masz z tyłu tarczobębny a nie bębny?

Tak, mam tarczoębny.
A pomysł z kierownicami powietrza wydaje się słuszny :ok

siwydaniel - 2024-01-03, 13:58

Rudiger napisał/a:

Trzeba pamiętać tylko o 3 ważnych sprawach
1. Rura pomiędzy lejkiem a zwrotnicą musi być neoprenowa, ze spiralą stalową. Jest to rura odporna na warunki atmosferyczne i zginanie. Te alu rurki po tygodniu będą w strzępach.
2. Doprowadzenie powietrza na tarczę wentylowaną musi być wykonane jak najbliżej osi obrotu tarczy a nie na boczną powierzchnię tarczy. Bo tarcza wentylowana działa jak wentylator odśrodkowy - zasysa powietrze środkiem a wyrzuca przez te otwory na obwodzie.
3. Często przy takich instalacjach trzeba rurę zamocować do wahacza aby pracowała razem z nim. Nie robimy tego trytytkami bo się się szybko przetrze materiał rury. Trzeba wykonać swego rodzaju prawidła trzymające rurę (foto poniżej).tarcze

http://www.czarprlu.pl/wp...art20/lr421.jpg


Dzięki serdeczne, piwko poleciało. Chyba wykorzystam zaślepki od świateł przeciwmgłowych na kierownice powietrza i pociągnę od nich rurami powietrze na tarcze.

Rudiger - 2024-01-03, 19:03

Nie ma sprawy. Nie wiem czy takie wloty wielkości świateł przeciwmgłowych będą odpowiednio duże.
Na wcześniejszym zdjęciu które wkleiłem (żółta Skoda) są lejki wykonane prostą metodą - z rozciętej wzdłuż rury alu np. 60-70mm i trójkątów z blachy alu szybko można wyspawać dość szerokie łapacze i podwiesić poniżej zderzaka.

siwydaniel - 2024-01-04, 13:16

Te u chińczyka co pokazywałeś na zdjeciu, okragle mają na wejściu ponad 100 mm a potem na wyjściu 72 mm. Powinny dawać radę
Kazik II - 2024-01-04, 13:29

siwydaniel napisał/a:
kimtop napisał/a:
siwydaniel napisał/a:
Może jakieś rozwiązania lub porady?

Hamowanie silnikiem?


Oczywiście stosuję, ale uwierz że podczas zjazdu nawet na 1 biegu napędza się bardzo, bardzo szybko. Raczej z techniką nie mam problemu (choć mistrzem nie jestem). Na tych trasach naprawdę czujesz smród klocków, tarcz, spalonej gumy jadących samochodów :roll: . Sam oglądałem z żoną Niemca, których zjezdzal z płomieniami wydobywającym się z klocków hamulcowych…..

Prawda, w takich sytuacjach hamowanie silnikiem na przemian z "deptaniem" takim raczej pulsacyjnym po hamulcach. Jedynym wyjściem byłby retarder, ale coś takiego nie występuje w dostawczakach. I tu zadam najgłupsze pytanie sezonu: czy nie można by zrobić czegoś w rodzaju namiastki tego urządzenia poprzez dodanie jakiegoś ogranicznika/tłumika gazów wydechowych dla zwiększenia oporu przy hamowaniu silnikiem?

jb - 2024-01-05, 11:47

Prawda, w takich sytuacjach hamowanie silnikiem na przemian z "deptaniem" takim raczej pulsacyjnym po hamulcach. Jedynym wyjściem byłby retarder, ale coś takiego nie występuje w dostawczakach. I tu zadam najgłupsze pytanie sezonu: czy nie można by zrobić czegoś w rodzaju namiastki tego urządzenia poprzez dodanie jakiegoś ogranicznika/tłumika gazów wydechowych dla zwiększenia oporu przy hamowaniu silnikiem?[/quote]

Dla przypomnienia była już kiedyś dyskusja w tym temacie

https://www.camperteam.pl...pic.php?t=20002

Może teraz znajdzie się jakieś rozwiązanie?

jacek2214 - 2024-01-05, 16:40

Proponuje zamontowac na tylnej scianie spadachron.
Rudiger - 2024-01-07, 14:36

jacek2214 napisał/a:
Proponuje zamontowac na tylnej scianie spadachron.


"Pycha pomysł", cytując dziecko z filmu wiadomo jakiego :)
Równie dobrze można poradzić, że przecież w Audi Quattro S1 w rajdzie 1000 jezior stosowano natrysk wody na hamulce by się nie przegrzewały. Co prawda pękały tarcze ale...

W tamtym wątku były rozważania akademickie, strachy na lachy z wybuchami itd, poza tym nikomu się nie chciało niżej pochylić niż stopień wejściowy do kampera, nie mówiąc już o wejściu pod samochód i próbie wykonania czegokolwiek. Myślę, że w przypadku hamulca górskiego trzeba by zgłębić temat od strony technicznej (ciężarówki i przede wszystkim czy wydech jest zamykany w 100% czy jest kryza, np. napisać do p.Filipa z 40ton.net) i dodatkowo np. skonsultować sprawę z Gewehr'em bo On dobrze siedzi w temacie silników stosowanych w kamperach.
Z punktu widzenia wykonawczego/mechanicznego obecnie jest to dość proste do wykonania bo są różnego rodzaju przepustnice do wydechów https://allegro.pl/oferta/przepustnica-wydechu-elektroniczna-2-5in-63mm-14946854570

i można sobie pilotem przekierować "spaliny" do odnogi np. z kryzą.

Musiałby taką próbę wykonać ktoś kto mieszka w górach lub tam często jeździ aby potestować.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group