Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Baterie słoneczne

piokoer - 2009-02-04, 20:12
Temat postu: Baterie słoneczne
Witam i pozdrawiam wszystkich
Moje pytanie dotyczy ogólnie Waszych doświadczeń z bateriami słonecznymi jako źródłem zasilania i doładowywania akumulatorów.
A konkretnie np.: Camper stoi na ulicy i nie mam możliwości doładowywania akumulatorów. Jak mocna musi być bateria słoneczna i czy w ogóle jest w stanie utrzymać akumulatory w gotowości przy obecnej porze roku. No i oczywiście jak to wygląda w momencie normalnej eksploatacji (używając oświetlenia, pompy wody i np.wentylatora ogrzewania), czyli ile można postać bez 230V mając uczucie konfortu, że nie rozładowuje akumulatorów.

Z góry dziękuję za wszelkie rady
Pozdrawiam jeszcze raz

jaca_2009 - 2009-02-04, 20:33

W teorii według niemieckich testów pewnej fachowej gazetki wygląda to tak:

60wp - mały samochód kempingowy, bez TV/SAT, oświetlenie pompa wody oraz radio, bez użytkowania zimą

85wp- małe do średnich kamperów wyposażone w TV/SAT (do trzech godzin dziennie),oświetlenie,pompa ody,radio,ogrzewanie/bojler, bez użytkowania zimą.

100wp- średnie do dużych kamperów, wyposażone w TV/SAT,oświetlenie,pompa wody,radio,ogrzewanie/bojler, bez użytkowania zimą.

powyżej 160wp -średnie do dużych kamperów wyposażone w TV/SAT,oświetlenie,pompa wody, ogrzewanie/bojler, lodówka kompresorowa, użytkowanie całoroczne.

300wp duże campery pełna autonomia cały rok.

W praktyce niech piszą Ci co maja, ja zakładam wiosna 110 i myślę że starczy.
Prócz samego modułu solarnego potrzebny jest sterownik ładowania (zwykle odpowiedni do elektrobloku w autku cena około 300zł)
Baterie tanio są tu http://www.modernhome.pl/...-sloneczne.html

panel niemiecki firmy Solara (2 miejsce w tescie na wydajnośc, 26lat gwarancji) 110wp 1999zł, 75wp 1390zł -taniej nie znalazłem

Kamperfan - 2009-02-04, 20:35

Mam zamontowany na dachu kampera solar 75 W z regulatorem ładowania akumulatorów (łączny koszt 2 lata temu nieco ponad 1600 zł) i to mnie zapewne ratuje przed niedoborem zasilania odbiorników 12 V - alternator nie wyrabia przy dużym obciążeniu: włączonych światłach mijania, lodówce, przetwornicy, wentylatorach, itd. Podczas podróży np. na Sycylii prąd ładowania przy słońcu w zenicie przekraczał 5 A, a w dni pochmurne w Polsce oscyluje wokół 1A. Istotne jest to, że słoneczko pracuje cały czas i uzupełnianie stanu naładowania akumulatorów odbywa się także podczas postoju, a nie tylko podczas jazdy. Poprzednio, by uniknąć rozładowania akumulatorów, musiałem kamper parkujący przy domu mieć non stop podłączony do sieci 230V (ładowanie poprzez elektroblok) - teraz solar utrzymuje stan gotowości akumulatorów pokładowego i rozruchowego. Ładowanie odbywa się w sposób prawie ciągły "małym" prądem", co jak wiadomo akumulatory lubią najbardziej.
jacekiagatka - 2009-02-05, 12:17

Posiadam dwie baterie słoneczne 40 i 120 W. Latem idealnie, przez parę miesięcy nie muszę się nigdzie podłączać. Zimą lipa nic nie daje. Myślę ze na zimę należałoby wykombinować urządzenie zmieniający kąt pochylenia baterii. Przy ręcznym pochylaniu baterii i skierowaniu prostopadle do promieni słonecznych ładowanie wrastało prawię o połowę.
pąd ładowania wynosi w słoneczny dzień 3,5 A do 4,0 A.

Kamperfan - 2009-02-05, 18:16

Fakt - zimą i w ogóle w dni pochmurne niezależnie od pory roku jest znacznie gorzej z ładowaniem - prawie wcale. No bo, jak sama nazwa mówi - są to baterie słoneczne. Kombinowałem z manualnym ustawianiem solara prostopadle do promieni słonecznych na podobnej zasadzie, jak z anteną satelitarną i ... zrezygnowałem :( . Uznałem, że jest to kłopotliwe i chyba prościej dodać drugi panel zwiększający moc zainstalowaną. Warto to wziąć pod uwagę przy montowaniu solara i albo od razu iść "na maxa" albo zostawić miejsce na dachu i wyprowadzić końcówki kabli pod rozbudowę baterii słonecznej :spoko .
eler1 - 2009-02-05, 18:33

a może zamontować dwie baterie jedną podnieść po lewym dłuższym boku np. o10-15cm, a drugą po prawym dłuższym boku o 10-15cm i zamontować na stałe. W lato to raczej różnica powinna być minimalna jesienią,wczesną wiosnę i zimę może przynieść wymierne korzyści. Co do areodynamiki się nie wypowiadam bo jakieś zawirowania powietrza będą ale to i tak ściana jak by nie patrzył oczywiście mówię o kamperach z alkową.
jacekiagatka - 2009-02-05, 19:59

sprawdzałem, zimą żeby działało to musi być pochylonę bardzo mocno, prawie do pionu a i tak dni słonecznych niewiele.
Przy pomyśle eler1 latem jedna zacznie działać mocniej a druga przestanie. :gwm
Myślę że poprostu trzeba zwiększyć moc baterii i pogodzić się ze stratami wynikającymi z powodu złego ustawienia. :spoko

piokoer - 2009-02-05, 21:51

Witam ponownie
Dziękuje za wszelkie cenne dla mnie informacje.
Jak to zwykle bywa uzyskując odpowiedź na jedno pytanie, stajemy się bogatsi o pewną wiedzę ale też od razu pojawia się kilka nowych pytań.
Tak więc warto zamontować baterie. Pytanie jak? Czy bateria powinna być ruchoma?
Czy ktoś z szanownego towarzystwa ma tak zamontowane baterie? Uwagi o tym, że ładowanie w pochmurne dni i zimą jest znikome daje do myślenia. Tak więc może doradzicie jak zamontować baterie aby było to bezpieczne i skuteczne!!!??

KOCZOR - 2009-02-05, 22:39

Wiele Ci na ten temat (na razie) nie odpowiem, bo w naszym kampiórku jesteśmy w trakcie usuwania "problemów energetycznych",
ale proponuję zadać jeszcze jedno pytanie - czy solar solarowi równy? i jeśli wyjdzie, że nierówny, to na ile ta nierówność jest istotna?

Jak wielokrotnie powtarzałem - o prądzie wiem tylko tyle, że kopie więc naprawdę nie mam zamiaru się wymądrzać, ale po podjęciu decyzji
o montażu paneli dałem się namówić na jakieś "w najnowszej technologii"... jednak przy montowaniu ich i nowego dużego akumulatora
popełniono jakiś błąd i w Uniejowie miałem dalej kłopoty.
Sprawa ponoć poprawiona, ale od tego czasu jeszcze nigdzie się nie ruszaliśmy więc żadnych istotnych danych o eksploatacji Ci nie podam...
Na razie mogę tylko napisać, że w styczniu, właśnie w Uniejowie, ładowały prąd całkiem dobrze, ale najlepsze jest to,
że wracając do domu zatrzymaliśmy się w nocy na stacji benzynowej pod lampą oświetleniową i ..... wyświetlacz ewidentnie pokazywał ładowanie.

Zaznaczam jeszcze raz - to wszystko działo się w trakcie błędnego działania systemu więc taka opinia jest bezwartościowa.
Na pewno jeszcze w tym miesiącu lub na początku marca (ferie) pojedziemy kampiórkiem na termalne źródła
i wtedy (jeśli wszystko będzie działać OK) zdam relację szczegółowo i z konkretami.
Potraktuj więc ten post jako jeszcze jedno pytanie, nad którym warto się pochylić...

eler1 - 2009-02-05, 22:40

Jeszcze jest jeden aspekt: czym większa ilości paneli tym bardziej obciążona konstrukcja dachu która też pracuje i podnosimy środek ciężkości kamperka który jest i tak wysoko. Ja na razie zrezygnowałem ze względu na koszty i dodatkowy ciężar naszych obładowanych kamperków - nie stoję tak długo w jednym miejscu aby tej energii mi zbrakło a drugi aspekt to musi byś dobry akumulator pokładowy oraz dość duży alternator aby dał radę z ładowaniem całego układu baterii sam.i zabudowy oraz świateł ........... itd.
jacekiagatka - 2009-02-05, 22:58

Założenie baterii na dachu samochodu w pozycji poziomej na stałe jest bardzo proste i bezpieczne.
Powierzchnia baterii około 100 W jest spora i myślę, że założenie jej z możliwością zmiany konta nachylenia może być niebezpieczne. Kampery często jeżdżą z prędkościami 100km/h, mijają się z tirami, powstają potężne opory i zawirowania powietrza. System umożliwiający poruszanie baterii musiałby być bardzo solidny. Jeżeli bez zdalnego sterowania to wiąże się to z wykonywaniem dodatkowych otworów w dachu, a kamperki tego bardzo nie lubią. (Temat gnicia auta był wałkowany wiele razy) Biorąc to pod uwagą oraz fakt, że miejsca na dachu jest sporo chyba lepiej założyć jedną więcej i mieć spokój.

Co do zimy to rzeczywiście baterie się nie sprawdzają, ale jednak dużo częściej podróżujemy latem (ja akurat może jestem wyjątkiem). Zimą odpalam agregat, który przy niskich temperaturach robi się „cichszy” tj. mniej sąsiadów, pozamykane okna przed zimnem
:spoko

ARCADARKA - 2009-02-05, 23:01
Temat postu: ARCADARKA
panowie bardzo się sprawdzają tylko wy piszecie o jakiś wynalazkach :mrgreen: nawet w zimie , brak słońca ładują tyle , że nie wytrzymacie :?
jacekiagatka - 2009-02-05, 23:11

z tą masą to bym nie panikował - dane o baterii z allegro:

PARAMETRY

Moc P 50 W
Napięcie nominalne U 17.5 V
Napięcie maks.(jałowe) Uoc 21.5 V

Prąd zwarcia Isc 3.23 A
Prąd ładowania. Im 2.86 A
Wymiary
510x880x40 mm
Waga.
6.0 kg

wszystkie dane dla STC (Standard Test Conditions): natężenie promieniowania 1000W/m2, temperatura ogniwa 25°C, widmo promieniowania AM 1,5)

UWAGA!!!
W celu zwiększenia mocy panele można łączyć równolegle !
Na żądanie klienta wystawiamy faktury VAT.

jacekiagatka - 2009-02-05, 23:23

PARAMETRY

Moc P 100 W
Napięcie nominalne U 17.5 V
Napięcie maks.(jałowe) Uoc 21.5 V

Prąd zwarcia Isc 6.46 A
Prąd ładowania. Im 5.71 A
Wymiary
670x1250x40 mm
Waga.
10.0 kg wszystkie dane dla STC (Standard Test Conditions): natężenie promieniowania 1000W/m2, temperatura ogniwa 25°C, widmo promieniowania AM 1,5)

UWAGA!!!
W celu zwiększenia mocy panele można łączyć równolegle !
Na żądanie klienta wystawiamy faktury VAT.

papamila - 2009-02-06, 09:01

W pierwszym kamperku (Buerstner) miałem zamontowane panele
solarne typu "CIS" wg tego co helmut powiedział miały być wiele lepsze
- czy lepsze były faktycznie to nie wiem bo innych nie miałem
ale istotne było to że jak postawiłem kampera na zimę to do wiosny
mogłem zapomnieć o podładowywaniu akumulatorów- sprawdzałem ich stan wielokrotnie i były w pełni naładowane
a było ich: 1x 90Ah rozruchowy i 4x50Ah żelowe w zabudowie

piokoer - 2009-02-10, 19:19

Jeśli macie baterie i one waszym zdaniem funkcjonują prawidłowo (czyli utrzymują akumulatory w dobrej formie zimą i doładowują je wystarczająco podczas np. 3-dniowego postoju w trakcie podróży), proszę podajcie markę i moc zainstalowanych solarów.

Pozdrawiam

Sławek B - 2009-02-15, 15:01

Poniżej fragment mojego opracowania dotyczącego fotowoltaiki w kamperach. Dla cierpliwych cały artykuł do pobrania tu:

http://www.camper-service.pl/do-pobrania
...
Aspekty stosowania modułów fotowoltaicznych
w samochodach i przyczepach kempingowych oraz na jachtach:

Z uwagi na fakt, że moduły PV są specyficznym źródłem energii przy projektowaniu i wykonaniu instalacji należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

1.Moduł PV jest źródłem prądowym a nie napięciowym. Konsekwencją tego jest brak możliwości ograniczenia prądu przy pomocy bezpiecznika. Na szczęście moduły fotowoltaiczne są odporne na zwarcie. Popłynie przez nie prąd zwarciowy nieco wyższy od prądu nominalnego. Z drugiej jednak strony zwarcie może spowodować miejscowe iskrzenie i niebezpieczeństwo pożaru. Zabezpieczeniem przed tym jest prawidłowe wykonanie instalacji elektrycznej.

2.Moduł PV jest takim źródłem energii, którego nie da się w prosty sposób wyłączyć. Nawet w warunkach bardzo słabego oświetlenia na zaciskach modułu pojawi się napięcie nominalne. Aby „wyłączyć” moduł, jako źródło energii, należałoby go całkowicie zasłonić.
Na szczęście w instalacjach kamperowych i jachtowych korzystamy z napięcia 12 V. Typowe napięcia modułów dla tych aplikacji to 17 -21 V a więc napięcia zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczne. Jest jednak istotna uwaga:, Jeżeli będziemy w nieumiejętny sposób „majsterkowali” z modułem o mocy np. 130W to w momencie przypadkowego zwarcia może popłynąć prąd do 8A. Modułowi nic się nie stanie, ale zwarcie przy takim prądzie może trochę „wystraszyć”

3.Dobierając moc modułu fotowoltaicznego do swojego pojazdu należy wziąć pod uwagę szereg czynników:
-Jak długie postoje planujemy, bez dostępu do energii zewnętrznej?
-Jakie jest nasze dobowe zużycie energii? Czyli ile godzin pracuje oświetlenie (i o jakiej mocy)?, Ile czasu będzie pracował TV, (jaka moc)? Itd.
-Jaka jest pojemność naszego akumulatora pokładowego?
-Czy lubimy się zatrzymywać w cieniu czy na miejscach nasłonecznionych?
-Czy modułu PV mają skutecznie pracować również w zimie?

4.Miłym aspektem pracy modułów PV jest fakt, że przy prawidłowym podłączeniu do instalacji generują one prąd zawsze, gdy panele są oświetlone. A więc w czasie jazdy samochodem akumulator dodatkowy jest częściowo ładowany z alternatora a częściowo z modułu. (odbywa się to automatycznie) Przy module 130 W ma to niebagatelne znaczenie, bo odciąża alternator. Dla przykładu 130 W całkowicie pokrywa zapotrzebowanie na energię pobieraną przez większość lodówek...

Black Cadillac - 2009-05-16, 22:26

Ja kupiłem kampera już z solarami, dwa duże moduły połączone, leżą 5 cm nad dachem zaraz za alkową. Nie sprawiają zadnego problemu, ale za to dużo pożytku, akumulatory cały czas pełne, nawet w zimę. Prąd dają nawet w nocy po lampą na CPN, lub Campingu. Nigdy i nigdzie nie podłączaliśmy sie pod 220V i nigdy nie mieliśmy zadnych problemów z brakiem prądu. Używamy: CB-radio zawsze chodzi, telewizor 21" DVD, Cyfra+, laptop, oświetlenie, pompki, wentylatorki i wszystkie inne cuda elektryczne. Postoje na trasie do tygodnia bez odpalania, a potem odpala od pierwszego "tyknięcia". Zamontowane w kamperze 3 akumulatory po 90A każdy, połączone równolegle = 270A. Nie wiem jaka to marka ale jak wejdę na dach to podam.
Pierre94 - 2009-05-26, 17:57

Mam zainstalowany panel 75 W. na tak zwanym "Girasol" o regulowanym kacie pochylenia. Spedzam co roku w zime miesiac w Hiszpani lub Wloszech. Co prawda nigdzie nie zostaje dluzej jak 2 dni i nie zatrzymuje sie prawie nigdy na terenach kampingowych. Pradu nigdy mi nie brakuje. Co prawda nie uzywam telewizora z antena satelitarna ale laptopa conajmniej 3 godziny dzienne.
Pierre94 - 2009-05-26, 17:58

Przepraszam za dwie ilustracje. Piotr
Walendziak - 2009-05-26, 18:26

Ja od dwóch lat używam baterii słonecznej produkcji japońskiej firmy KYOCERA, akumulator 60Ah mam naładowany na full. Zakupu dokonałem w Piasecznie.
KC130GH-2P
Parametry elektryczne i wymiary
Nazwa parametru Ozn. Wartość
Moc max.: Pmax 130 W
Tolerancja: +10/-5%
Max. napiecie: Vmax 17,6 V
Max. prąd: Imax 7,39 A
Napięcie na otwartych
zaciskach: Voc 21,9 V
Prąd zwarciowy: Isc 8,02 A
Max. napięcie systemu
fotowoltaicznego: 1000 V
Długość: L 1425 mm
Szerokość: W 652 mm
Głębokość (bez skrzynki): D 36 mm
Waga: 12,2 kg

lord0905-1 - 2009-05-26, 22:39
Temat postu: Baterie słoneczne
Witam! Ja tez zamontowałem solar Kyocera 130 W dwa lata temu i nie mam żadnych problemów z brakiem energii. Skonstruowałem tak mocowanie panelu że na postoju mogę go uchylic pod katem 15-20 stopni. Ponadto zmieniłem całe oświetlenie wewnątrz kampera z normalnych żarowek,halogenowych na diodowe . Oszczędność energi bardzo duża pobiera około 1/10 wata w stosunku do normalnej żarówki przy takim samym oświetlenu. Jeżeli jest problem z podłączeniem się do zasilania 220 v to same suprlatywy.Pozdrawiam LORD
Sławek B - 2009-06-16, 20:55

W ubiegłym roku w Grecji brakowało nam trochę prądu. Było to spowodowane krótkimi dziennymi przejazdami w czasie których akumulator nie mógł się doładować. W związku z tym w tym roku przed wyjazdem do Grecji zainstalowałem w kamperku panel o mocy 90 Wp.

Po kilku dniach okazało się, że panel produkuję prąd "jak głupi" i mamy wręcz nadmiar energii. Zrobiłem prowizoryczny układzik pozwalający na podłączenie w czasie postoju lodówki do akumulatora "pokładowego" doładowywanego z baterii słonecznej.
W wyniku tego przez około 3 - 4 godziny w ciągu dnia lodówka "chodziła" na 12 V, pobierając prąd z panela i brakujący z akumulatora. Pozostałą część dnia paneł doładowywał akumulator pokładowy.
Takie rozwiązanie dało dodatkowo oszczędność gazu, co nie było bez znaczenia bo w ubiegłym roku w ciągu 30 dni zużyliśmy 2 pełne butle.

Konkluzja jest taka: Panel o mocy 90 Wp w zupełności wystarczył nam do pokrycia naszego zapotrzebowania na energię elektryczną.

W tabelce zawarte są wyniki pomiarów.
Pomiary wykonane w Grecji pod koniec maja.
W Polsce, z uwagi na to, że Słońce jest położone niżej nad widnokręgiem wartości prądu będą znacznie niższe.

dred - 2009-06-24, 10:45

witam. mam zamiar zalozyc bateryjke do autka. czy takie http://allegro.pl/item663...eczne_nowe.html sa czegos warte. dziekuje za podpowiedzi. pozdr lukasz
Krzysztof Lis - 2009-06-24, 11:36

Mam dwie dokładnie takie, póki co nie było okazji ich jeszcze przetestować, ale spodziewam się, że dadzą sobie radę.

Tutaj trochę o nich napisałem:
http://volkswagen-t3.moto...-ciag-dalszy-2/

jacekiagatka - 2009-06-24, 21:07

40W to trochę mało
DarekK - 2009-06-24, 23:14

Wydają isę podejrzanie tanie - jeśli ktoś przetestuje - proszę o opinię. Przy dobrym nasłonecznieniu powinny dawać około 3 A prądu - wydaje mi się że na światło, kompa i trochę muzy to starczy
jacekiagatka - 2009-06-25, 00:11

powinny dawać 3 A, ale podejżewam że na Polskie warunki nasłonecznienia będzie około 1,5A
Mr.Mclaren - 2009-06-25, 07:28

Witam, czy nie można czasami obliczyć mocy (Wat) w następujący sposób?

Napięcie przy mocy maksymalnej w tym wypadku 16,8V X prąd mocy maksymalnej (3,6A) = wychodzi mi 60,8 Wat, a w opisie aukcji napisano 40W.

Krzysztof, czyli coś jest nie tak, myślę ze sprzedawca trochę zawyżył parametry tej baterii i będziesz mógł go o to zapytać.


Posiadam dwie baterie i wyniki mojego obliczania się zgadzają.
17,3V x 4,2A =72,66 W
16,8V x 3.0A =50,4 W

Porównajcie wyniki z innymi aukcjami na allegro.

Pozdrawiam
Maciej

dred - 2009-07-03, 19:30

dzieki za wskazowki i uwagi pozdr. lukasz
pirat666 - 2009-07-06, 13:47

Krzysztof - możesz opisać jak się układ sprawuje, czy już przetestowałeś - jak sprawdzają
się te panela słoneczne ?

Stoję teraz przed dylematem (oczywiście z przyczyn finansowych) co wybrać aby przeżyć około 3 tygodnie stacjonarnego przebywania bez zasilania 230V

1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli

Zasilanie jakie potrzebuję to pompka wody i wieczorem światło - doładowywanie komórki, czasem laptop 2-3 godz / tydzień - przetwornica 150W pracowała w tym samym czasie czyli około 3-4 godziny / tydzień

Co byście mi doradzili ?

dred - 2009-07-06, 15:42

witam, ostatnio zadałem to samo pytanie Krzyskowi i odpisał, żeby śledzić jego blog http://volkswagen-t3.moto-blogi.pl/ pozdr. lukasz
roger - 2009-07-06, 16:13

T
Cytat:
witam, ostatnio zadałem to samo pytanie Krzyskowi i odpisał, żeby śledzić jego blog http://volkswagen-t3.moto-blogi.pl/ pozdr. lukasz


Tylko że tam się nic nie dzieje :( a też jestem ciekawy wyników ....

papamila - 2009-07-06, 20:51

wg mnie to tylko dwie opcje,
pkt 1
lub pkt 3
(róznica dodatkowy aku a solar niewielka a akumulator będzie zawsze naładowany).
a co do 3 tygodni bez prądu to przy przebiegach 200km co 3 dni to się da i bez solara

pirat666 - 2009-07-06, 20:58

papamila tylko właśnie to ma być wyjazd stacjonarny więc nie bedzie przebiegów 200 km co 3 dni - co najwyżej 20-30 km + doładowywanie

Ile to może spalić dodatkowo paliwa - gdzieś wyczytałem, 1,5 L/h i praca przez 3h (5x 4zł = 20 zł) - ale wydaje mi się to trochę mało ktoś policzył i wyjdzie znacznie więcej (x2 a może nawet i x3)
Liczyliście to kiedyś ?

roger - 2009-07-07, 09:20

A może mały agregacik prądotwórczy :

http://allegro.pl/item670..._pg_850_gw.html

lub:
http://allegro.pl/item675..._800w_gwar.html

Lub troszkę większy 2KW:
http://allegro.pl/item672...ncja_2lata.html

Wtedy jesteś już totalnie niezależny ;)

pirat666 - 2009-07-07, 09:44

Czyli są cztery opcje

1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni (ile to kosztuje ?)
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli ?
4. zakup agregatu 0.95kW - około 400 zł + kanister + paliwo (spalanie 0,7l/h bezołowiowej)

Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł
2. Aku 650 zł + 4 doładowania x 3h pracy x 6l/h x 4zł = 938 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)

Czy dobrze policzyłem ?

JaWa - 2009-07-07, 10:19

pirat666 napisał/a:
Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł

Do czego będziesz używał tego prądu ? Chyba, że iluminacja kampera 24 h na dobę, codzienne suszenie włosów suszarką z użyciem przetwornicy, muzyka z dużą mocą - 10 h dziennie, kostkarka do lodów i nie wiem co jeszcze. Jeśli natomiast potrzebne jest ci normalne oświetlenie + pompa wody, to mi wystarcza akumulator na tydzień. Po zakupie oświetlenie na ledy, ( koszt 150 - 200 zł) pewnie starczy na jakieś dwa miesiące. Jak mi kiedyś kończył się akumulator i przygasło światło, to włączyłem silnik na 15 minut i wtedy tradycyjne oświetlenie poszło jeszcze na 3 godziny. Koszt 15 min x 2 l/h x 4 zł. = 1 zł.

pirat666 - 2009-07-07, 10:59

JaWa
Właśnie pytam czy dobrze liczę z tym spalaniem podczas doładowywania - (2l/h przyjąć ?)

jeśli tak to wyliczenia do poprawki

Koszty
1. 6 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 2l/h (tak zakładam) x 4zł = 144 zł
2. Aku 650 zł + 3 doładowania x 3h pracy x 2l/h x 4zł = 722 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)

co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę)

coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm)

roger - 2009-07-07, 11:06

pirat666 napisał/a:
coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm)


Ale zżera z rozruchowego czy pokładowego bo to różnica ?

PS
Cytat:
co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę)


Wogóle nie zawracałbym sobie głowy wynalazkami raz na tydzień odpalisz go pochodzi chwilkę i będzie OK. Przy takim zapotrzebowaniu na energie solar 40W ten z allegro w zupełności wystarczy i możesz stać i pół roku. A te wyliczenia hmmm stary nie można zyc z suwakiem logarytmicznym w ręku ;)

pirat666 - 2009-07-07, 11:27

Roger z suwakiem nie żyje tylko tak chce złapać orientację co się bardziej opłaca i co jest bardziej korzystne, komfortowe itp

prąd pobiera z rozruchowego

roger - 2009-07-07, 11:36

Cytat:
prąd pobiera z rozruchowego


Jeśli z rozruchowego to zrób z tym porządek przed tak długim staniem bo będzie problem :(
musisz sprawdzić czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie ( to po pierwsze) często się zdarza że są mimo że nie powinny . Ponieważ nie ufam do końca elektronice sterującej ładowaniem ja u siebie zrobiłem wysterowanie przekaźnika 70A łączącego aku na ręcznym włączniku i sam decyduję kiedy maja być rozłączone a kiedy połączone.
Najprostsze rozwiązanie to zdejmować klemę z akumulatora rozruchowego albo założyć tzw "hebel" .
Tak więc po kolei najpierw zrób porządek z rozruchowym żebyś mógł odjechać albo podładować pokładowy a potem zastanawiaj się co ile prądu żre ;) . I dokładnie jak ci napisałem wyżej przy Twoim zapotrzebowaniu na prąd ja nie montowałbym nic.
Ponieważ znam Twoją pasję i wiem że łączy się ona z wyjazdami gdzieś w totalną czasem głuszę pomyśl przyszłościowo o solarze jakimś małym i temat z głowy .... ;)

pirat666 - 2009-07-07, 11:50

Heble i kabel już zamówiłem wczoraj :) + miernik
Przerobie to tak ze mając dwa heble (jeden odcina rozruchowy, drugi włącza w ten obieg pokładowy) i są w takim układzie 4 możliwości jakie mnie interesują

1. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy obsługuje tylko budę
2. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy podpięty zamiast rozruchowego i do obsługi budy
3. W razie potrzeby podpinam oba jako rozruchowe
4. standardowo tak jak jest teraz osobno rozruchowy osobno pokładowy

A przyczynę pobierania prądu muszę poszukać i jeśli to możliwe wyeliminować
Cytat:

czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie

Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5

roger - 2009-07-07, 12:06

Cytat:
Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5


Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności ;) ....
PS
Apropos 2 hebli .... myslę że 1 + 70A przekaźnik to lepsze rozwiązanie ;)

pirat666 - 2009-07-07, 12:13

Cytat:
Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności


To niby nowe aku są

co do takiego połączenia hebel + 70A przekaźnik to możesz coś więcej o tym przekaźniku ile gdzie i jak to podpiąć ?

roger - 2009-07-07, 13:04

Oryginalnie aby podczas pracy silnika alternator ładował oba akumulatory w układzie znajduje się przekaźnik 70A sterowany prądem wzbudzenia z alternatora ..... Wystarczy odpiać ten przewód i podłączyć wysterowanie przez zwykły włącznik (ja mam Ducatowy od ogrzewania szyby ) .... ;)

PS
Każdy akumulator na datę produkcji sprawdź z będziesz wiedział czy są nowe, poza tym nasze akumulatory są eksploatowane inaczej powiedziałbym nawet ,że ekstremalnie niezdrowo, jeśli autko długo stoi i nie jest podpinane do 220V .... ;)

pirat666 - 2009-07-07, 13:13

Czyli reasumując
Panel słoneczny dobrze im zrobi bez względu na wszystko :)

Nie bardzo kumam jak podpiąć się jednym heblem i przekaźnikiem aby uzyskać to co opisałem wcześniej.

tomo - 2009-07-07, 13:18

Roger. Z tych agregatów to ja osobiście polecałbym ten pierwszy. Ma on genialny silnik - 1-suwowy. Mam nadzieję tylko, że ten jeden suw jest suwem pracy a nie ssania. :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech :haha: :haha: No i oczywiście wypornośc ma mniejszą niż np M/S Batory
roger - 2009-07-07, 13:22

tomo napisał/a:
Ma on genialny silnik - 1-suwowy.


Hahahaha też się z tego uśmiałem ;) no ale cóż różni ludzie sprzedają rożne rzeczy na allegro ;)

Pirat+"Number of the Beast" wygrzebałem schemat takiego podłączenia zaraz podepnę

roger - 2009-07-07, 13:28

Cytat:
Nie bardzo kumam jak podpiąć się jednym heblem i przekaźnikiem aby uzyskać to co opisałem wcześniej.


Hebel montujesz na rozruchowym (najlepiej dostępny z kabiny, ale będziesz musiał pogłówkować ;) ) a resztę widzisz na schemacie w momencie gdy pracuje silnik ładowane są dwa , silnik wyłączony aku odseparowane ;) i wszystko jasne ;)

Ja zamiast sterowania z alternatora mam ręczny wyłącznik i mogę je połączyć kiedy chcę np przy podłaczeniu do 220V wtedy ładują się razem .

PS
Chyba odbiegliśmy od tematu tu jest o bateriach słonecznych ..... uppssss ;) ale może adminy i mody wybaczą "prunt to prónd" :haha: :haha: :haha:

pirat666 - 2009-07-07, 13:38

Wielkie dzięki

Czyli jak się naładuje 1 aku to potem dopiero 2 aku
rozumiem że masz hebel na przewodzie (+) do 1 aku i przy wyłączonym możesz podładowywać tylko 2 Aku
Ale czy działa to w drugą stronę tj czy podczas rozruchu jest możliwe pociągnięcie prądu z obu naraz ?
No i jeszcze jedno potrzebuję prąd w tym obiegu co jest rozruchowy na postoju coby alarm hulał (dlatego wymyśliłem taki układ z dwoma heblami)

A temat panelu słonecznego jest cały czas bo nie wiem czy już inwestować w to czy jeszcze poczekać he he

roger - 2009-07-07, 13:47

pirat666 napisał/a:
Ale czy działa to w drugą stronę tj czy podczas rozruchu jest możliwe pociągnięcie prądu z obu naraz ?
No i jeszcze jedno potrzebuję prąd w tym obiegu co jest rozruchowy na postoju coby alarm hulał (dlatego wymyśliłem taki układ z dwoma heblami)


add1
Jeśli dasz odpowiedni przekrój kabli to tak , tylko po co zakładając że stoisz jakiś czas ten pokładowy i tak i tak jest na wykończeniu ...... a ponieważ rozruchowy był odłączony musi być super ;)

add2
A nie prościej przełączyć zasilanie alarmu i np radia na aku pokładowy ? to tylko dwa urządzenia a nie pół tablicy bezpieczników ;)

pirat666 - 2009-07-07, 14:10

Jeszcze nie wiem co prościej będzie zrobić, jak się zabiorę za prace to będę widział co i jak jest podłączone jak przepuścić kabelki itp
Na pewno zacznę od hebla od rozruchowego i sprawdzę czy się uda łatwo przepiąć radio i alarm na ten pokładowy
Przeanalizuje zakup panelu słonecznego bo może to rozwiąże całkowicie problemy energetyczne.

Dziabong - 2009-07-07, 14:38

pirat666 napisał/a:
Jeszcze nie wiem co prościej będzie zrobić, jak się zabiorę za prace to będę widział co i jak jest podłączone jak przepuścić kabelki itp
Na pewno zacznę od hebla od rozruchowego i sprawdzę czy się uda łatwo przepiąć radio i alarm na ten pokładowy
Przeanalizuje zakup panelu słonecznego bo może to rozwiąże całkowicie problemy energetyczne.


I tu się z Tobą zgadzam!!! To słuszny kierunek, cena rządzi mocą solara, a ten jest źródłem prądu większego lub mniejszego i możesz spoko działać w terenie nawet z chmurkami. :idea:

Sławek B - 2009-11-07, 11:22
Temat postu: Fakty i mity
Dobór mocy paneli fotowoltaicznych nie jest sprawą prostą, tym bardziej, że nie rzadko posługujemy się myśleniem schematycznym.

I tak:
1.Jeżeli moc panela wynosi np 90 Wp (moc maksymalna) to nie oznacza to, że otrzymamy z niego prąd równy 90/12=7,5A
Należy zwrócić uwagę na parametr Vp (napięcie w punkcie mocy maksymalnej), które dla instalacji 12 woltowych będzie wynosiło 17 do 21 V
Tak więc prąd który możemy "wpompować" w akumulator będzie wynosił 90/17,8=5,06A (dla Vp=17,8V)

2.Magazynowanie i oddawanie energii przez akumulator odbywa się, jak wszystko w przyrodzie, w sposób stratny. Stosunek energii oddanej do energii włożonej do akumulatora to jego sprawność. Sprawność akumulatora w zależności od jego stanu, temperatury, rodzaju etc wynosi do 80%. Tak więc jeżeli do akumulatora "wpompujemy" 10Ah to wyjmiemy z niego 8 Ah.

3.Moc Wp osiągniemy tylko w czasie warunków optymalnych, czyli przy pochyleniu powierzchni panela prostopadle do promieni słonecznych i warunkach nasłonecznienia = 1000W/m kwadratowy. (dla takiego nasłonecznienia większość producentów podaje parametry paneli).

Poniższe tabelki pokazują co możemy otrzymać z panela o mocy 90 Wp, Up=17,8V w Warszawie i w Igoumenitsa.

Wyliczenia są wykonane na podstawie długookresowych średnich warunków pogodowych na danym terenie i oczywiście mogą się różnić od wielkości otrzymanych w danym roku czy miesiącu.

W każdej tabelce mamy dwie żółte kolumny; pierwsza dotyczy powszechnie stosowanego montażu paneli na dachu kampera, druga dwuosiowego systemu śledzenia Słońca.
Systemy dwuosiowe są niezwykle drogie oraz z uwagi na stosowanie serwomechanizmów narażonych na czynniki atmosferyczne dość zawodne. Analizując dane z obu kolumn rodzi się nieodparty wniosek:
Zamiast stosować system śledzący lepiej i taniej zastosować dwa panele - efekt będzie lepszy.

Wyliczenia zostały wykonane przy pomocy kalkulatora:

http://re.jrc.ec.europa.e...g=en&map=europe

pirat666 - 2009-11-07, 14:19

Zadziwiająco niskie nasłonecznienie w Sierpniu w Warszawie
gorszy jest tylko grudzień
może to tylko pomyłka ?

A tak poza tym to czy naprawdę się opłacają panele ?

Sławek B - 2009-11-07, 17:23

Tak ,pomyłka ,
Spróbuję poprawić.

Sławek B - 2009-11-07, 17:38

pirat666 napisał/a:
A tak poza tym to czy naprawdę się opłacają panele ?


Z ekonomicznego punktu widzenia, oczywiście nie- jest to najdroższa energia na Świecie (dosłownie)
Podobnie nie opłacalna jest jazda kamperami, którymi jednak jeździmy.
Stosowanie paneli daje natomiast całkowitą niezależność od przyłączy elektrycznych i jest mimo ceny najlepszym znanym rozwiązaniem na ciche i ekologiczne pozyskiwanie energii.

pirat666 - 2009-11-08, 09:03

Opłacalność to miałem na myśli tylko to aby nie musieć wpinać się do prądu przez te 3-4 miesiące.

Czy faktycznie nie trzeba się podpinać do sieci np od czerwca do września ?

i czy np 80W wystarczy ? (używam tylko pompki wody, oświetlenia, czasem radyjko)
wyjazdy raczej stacjonarne.

Jak to wychodzi z twojego doświadczenia ?

chris - 2009-11-08, 09:39

Mam solar polikrystaliczny 110W. Zużycie prądu w moim przypadku to tak średnio: oświetlenie (żarówka 35W) - około 3-4 godzin dziennie + oświetlenie w łazience (sądzę że 20W) - około 1 godziny dziennie, laptop zasilany z przetwornicy - 2 godziny dziennie, ładowarki do aparatów i telefonów 1-2 godziny dziennie, dmuchawa od ogrzewania w nocy oraz pompka do wody. Prądu miałem aż nadto przy słoneczku które świeciło na panel przez około 6 godzin dziennie (przełom września i października, Włochy). Samochód był w ciągu tygodnia uruchomiony 2 razy łącznie na około 20 minut. Także w moim odczuciu panel 80W w zupełności wystarczy. Ale biorąc pod uwagę że mogą się trafić pochmurne dni kiedy ładowania nie będzie z tego typu panela skłaniałbym się teraz do zakupu panela nawet 55W ale typu CIS.
Sławek B - 2009-11-08, 11:25

pirat666 napisał/a:
Opłacalność to miałem na myśli tylko to aby nie musieć wpinać się do prądu przez te 3-4 miesiące.

Czy faktycznie nie trzeba się podpinać do sieci np od czerwca do września ?

i czy np 80W wystarczy ? (używam tylko pompki wody, oświetlenia, czasem radyjko)
wyjazdy raczej stacjonarne.

Jak to wychodzi z twojego doświadczenia ?


Do tych odbiorników, które opisałeś wystarczy Ci w zupełności. Mam panel 90 Wp i w Grecji miałem taki nadmiar energii, że przez kilka godzin dziennie zasilałem lodówkę z 12 V zamiast z gazu.

W warunkach słabego nasłonecznienia panel typu CIS niewiele zmieni. Sprawność konwersji wynosi od 8 % dla modułów cienkowarstwowych amorficznych do 30% dla modułów z arsenku galu (technika kosmiczna).
Panele powszechnie stosowane, również w karawanigu mają sprawności na poziomie 13-17%

Zależność jest prosta i brutalna : mało światła - mało energii. Inaczej mówiąc ile energii promieniowania słonecznego padnie na panel tyle zostanie przetworzone na energię elektryczną, z uwzględnienie sprawności konwersji.

Tu mi się przypomniał kolejny mit o panelach:
Zatrzymanie się w nocy kamperem z panelem fotowoltaicznym po latarnią naprawdę nie spowoduję widocznej generacji energii elektrycznej.

bartolo - 2010-01-01, 21:13

zgadzam sie, wystarczy w zupelnosci :bigok
ja mam 100Ah i solarka 80w wystarcza w sloneczne dni (pazdziernik-listopad w grecji) na obsluge lodowki 36w (2,8A) z lekkim zapasem, po zmroku natomiast przeplyw pradu jest odwrotny ( z akumulatora do odbiornikow). i rachunek po dwoch dobach jest juz powaznie ujemny! (woltomierz monitorujacy napiecie akumulatora nie pozwala spac spokojnie :roll: ); gdy jeszcze nie bylo lodowki to zapas w akku byl tak duzy, ze pompka wody i oswietlenie led, czasem webasto, nie robily na nim wiekszego wrazenia przez kilka dni; nawet bez solarki :ok
i teraz sie zastanawiam, czy nie zrezygnowac z solarki (zawalidrogi przy przedzieraniu sie przez zarosla) na rzecz np podwojenia pojemnosci akku i dodatkowego alternatora; z doswiadczenia widze, ze trzy cztery doby bez przemieszczania (po wode, jedzenie itd) to dla nas max :roll:
ehh skazani na wybor :haha: a przeciez w domu jest tak milo :haha:

Michał Fendt - 2010-01-03, 21:45

Witam wszystkich . Pierwszy raz zabieram głos w tej dyskusji a jestem posiadaczem dukacika dopiero od września i tylko raz udało mi wyjechać na jurę ( ach gdzie ta wiosna) myslałem że pierwszym zakupem będzie solar ale po przeczytaniu chyba wszystkich postów stwierdzam że zaczne od kupienia dobrego aku a potem sie zobaczy oświetlenie już pzerobiłem na LED. dzieki za wszystkie nauki .
pirat666 - 2010-01-03, 23:46

ja się skusiłem jednak na solarka
zobaczymy po montażu teraz czekam aż będzie z +10 cobym mógł go zamontować

opowiem o moich doświadczeniach oczywiście

główny powód wynikał oczywiście z parkowaniu pod "chmurka" i braku możliwości łatwego
podpinania do 230V
bo z ekonomicznego punktu widzenia to zupełnie bez sensu :haha: :haha: :haha:

zobaczymy jak się sprawdzi.

tolo61 - 2010-01-23, 01:14

Witam
cos takiego bylo na ebayu
http://cgi.ebay.de/Solarm...=item3359580641
Moze mi ktos cos na ten temat podpowiedziec ........?
Czy toto cos jest gutes i co do tego jeszcze potrzeba aby bylo to co potrzebne do tego co trzeba..... :mrgreen:
:wyszczerzony:
dzieki
jest jeszcze takie cosik
http://cgi.ebay.de/Solarm...%3D10%26ps%3D63
:spoko

Mr.Mclaren - 2010-01-23, 07:54

Witam

Baterie które podałeś, przygotowane są do systemów 24 volt-owych.

tolo61 - 2010-01-23, 15:50

Witam
rozumiem ze w oznaczeniu
Solarmodul Titan 24 160 Wp
24 to volty a 160 Wp to waty???
:spoko

tolo61 - 2010-01-23, 15:52

Witam jeszcze raz
a toto???
http://cgi.ebay.de/Solarm...=item33595801ef
Na co zwrocic uwage aby bylo dobre????
Pozdrawiam
:spoko

Mr.Mclaren - 2010-01-23, 16:27

Witaj

Tak, w tym wypadku 160Wp to moc.

Jeżeli szukasz baterii do Twojego kampera to skoncentruj się na panelach 12 volt-owych, ich napięcie jałowe siega do ok. 21 Volt - dlatego potrzebował będziesz do zestawu regulator napiecia.
Zwróć uwagę aby regulator odpowiedni był do prądu zwarcia (Amper)

tolo61 - 2010-01-23, 19:56

Sorki :idea :oops:
Mozesz tak po chlopsku bo ten prad zwarcia i napiecia jalowe to mi cos wyjalowilo we lbie :haha:
Tak ze prostym odkrytym tekstem jak dla d..... :mrgreen:
PROSZE :roll:
Bo jak tak madrze piszesz to nie wiem czy mnie obrazasz i czy jak i czy co i czy mam sie glupio czuc :wyszczerzony:
i tak glupio sie juz czuje...... :haha:
Pozdrawiam
:spoko

Rockers - 2010-01-23, 22:44

a co powiecie o czymś takim ?? wiem że moc może nie jest największa z tego co czytałem minimum najlepiej by było conajmniej 70W ale mając ograniczony budżet, czy to było by dobre aby podratowac stan energetyczny kamperka, u mnie nie ma klimatyzacj, praktyczne prąd potrzebny jest aby działała elektronika w bojlerze, iskrownik w lodówce, oświetlenie które przerobiłem na diodowe, najbardziej prądożerne to chyba telewizorek malutki 7" i dmuchawa z ogrzewaniaa ale w lecie praktycznie nie używana, za to w lecie używany zapewne będzie patent prezesuu czyli wentylatorki do lodówki :szeroki_usmiech
WINNICZKI - 2010-01-23, 22:54

Rockers ale o czym :niewiem
gino - 2010-01-24, 07:14

tu maja troche paneli..i regulatorow,przetwornic itd..
http://www.soltec.sklep.pl/index.php?cPath=2_7
wydaje mi sie, ze podstawa, to REALNIE obliczyc, ile nam potrzeba pradu..
bo..ja..nie korzystalbym bezposrednio z paneli.,tylko nadal z akumulatora..ktory, ladowalbym wlasnie panelem..i nigdzie wiecej wyjsc bezposrednio z panela..bym nie robil..
wiec..przeliczanie..ile bierze TV czy inne odbiorniki...to troche bez sensu...tymbardziej.,ze raczej nie korzystamy z nich non stop..wiec..nawet jak wieczorkiem troche sie naogladamy,,to w dzien solarek nam to odda..

u tesciow na dzialece..jest taki 60w solar..
http://www.soltec.sklep.p...products_id=144
+ regulator napiecia
http://www.soltec.sklep.p...products_id=227
+ akumulator 50ah..
starcza do swiatla na caly wieczor,a pali sie i w domku i na werandce gdzie glownie sie wieczorkiem siedzi,do 3kompow,pompy wody ladowarek telefonow..itd..

aku..zawsze ma wystarczjaco duzo pradu..

Mr.Mclaren - 2010-01-24, 08:55

tolo61 napisał/a:
Sorki :idea :oops:
Mozesz tak po chlopsku bo ten prad zwarcia i napiecia jalowe to mi cos wyjalowilo we lbie :haha:
Tak ze prostym odkrytym tekstem jak dla d..... :mrgreen:
PROSZE :roll:
Bo jak tak madrze piszesz to nie wiem czy mnie obrazasz i czy jak i czy co i czy mam sie glupio czuc :wyszczerzony:
i tak glupio sie juz czuje...... :haha:
Pozdrawiam
:spoko



Witaj,

jeżeli kupisz przykładowy panel:

Parametry
Moc maks. [Pmax]130 W

Napięcie nominalne [U]12 V

Napięcie maks. (jałowe) [Uoc]21,6 V

Napięcie w punkcie mocy maks. [Um]17,2 V

Prąd zwarcia [Isc]8,02 A

Prąd w punkcie mocy maks. [Im]7,56 A


to regulator napięcia powinien mieć maksymalny prąd obciążenia (A) większy niż twoja bateria słoneczna.
Przy wyborze regulatora, zwróć też uwagę jakie ma on "zużycie własne prądu"

Pozdrawiam
Maciej

Rockers - 2010-01-24, 09:15

No tak chyba wczoraj już za dużo piw mnie zakręciło i linka zapomniałem :lol:
oto on http://www.allegro.pl/ite...gwar_5_lat.html

Mr.Mclaren - 2010-01-24, 11:29

Warte przemyślenia, taka bateria z powyższego przykladu daje maksymalnie 30W / 1,69 A ( w optymalnych warunkach!)
Sam z doświadczenia wiem że lepiej odczekać i kupić coś mocniejszego żeby później nie zmieniać.
Przeszedłem już to, zaczynając od 9W ,50W, 75W.
Obecnie mam 2 moduły słoneczne o mocy 50 i 125 Watt z których jestem w pełni zadowolony.

Pozdrawiam

Mr.Mclaren - 2010-01-24, 20:29

Zestaw ciekawy, cena mniej : ale inwestując kupujesz sobie na lata niezależność od sieci 230V
Rockers - 2010-01-24, 21:05

Cena jak dla mnie niestety nie do przejścia :( ale widziałem w tej cenie bogatsze zestawy, wraz z uchwytami, uszczelniaczami itp
pirat666 - 2010-01-24, 21:06

Jeszcze jedna ciekawa uwaga
nie wynika ona z mojego doświadczenia ale wiec proszę o potwierdzenie kolegów
ale z przyczyn technicznych lepiej stosować np 5x30W niż jeden 150W

po pierwsze nie trzeba odrazu kupować 150W - można kupować na raty
z tym, że najlepiej kupić odrazu regulator docelowy aby go nie wymieniać po
każdej rozbudowie.
po drugie w przypadku gdy pada cień na części tego jednego to daje on niewielką ilość prądu
(tu proszę o poprawienie jeśli się mylę)
po trzecie w przypadku uszkodzenia jednego z tych 5 dużo tańsza wymiana

to tyle moich przemyśleń :)

ps. mr.mclaren - jeszcze nie zamontowałem :)

Mr.Mclaren - 2010-01-25, 08:29

pirat666 napisał/a:
Jeszcze jedna ciekawa uwaga
nie wynika ona z mojego doświadczenia ale wiec proszę o potwierdzenie kolegów
ale z przyczyn technicznych lepiej stosować np 5x30W niż jeden 150W

....w przypadku gdy pada cień na części tego jednego to daje on niewielką ilość prądu
(tu proszę o poprawienie jeśli się mylę)





Witam

Czytałem, że moduły słoneczne posiadają diody (bypass-y) zapobiegające właśnie takiemu efektowi.
Czyli zacienione obszary baterii słonecznej zostają jakby odłączane.

Pozdrawiam
Maciej

Mr.Mclaren - 2010-01-26, 12:58

Ted69 napisał/a:
Ten zestaw - http://www.allegro.pl/ite...a_8a_12_22.html
tez wyglada ciekawie



Witaj

wygląda na to jakby sprzedawca "podciągnął" trochę parametry, aby uatrakcyjnić swój produkt.

Pmax [Wp] - 40
Isc [A] - 3,4
Voc [V] - 17
Impp [A] - 2,69
Vmpp [V] - 14,8
Nominal Voltage 12V

Poniżej parametry porównywalnego panelu z allegro

http://allegro.pl/item899...gwar_5_lat.html

Danie techniczne
Moc maks. [Pmax] 40 W
Napięcie systemu [U] 12 V
Napięcie maks. (jałowe) [Uoc] 21,96 V
Napięcie w punkcie mocy maks. [Um] 17,82 V
Prąd zwarcia [Isc] 2,54 A
Prąd w punkcie mocy maks. [Im] 2,27 A


Jeżeli cofniesz się do drugiej strony w tej naszej dyskusji znajdziesz rozważania na temat tych baterii słonecznych (z Twojego linku)
Na poprzednich aukcjach sprzedawca podawał moc (w punkcie mocy maksymalnej 3,6A) tym razem już 2,69A ale to chyba ciągle jeszcze za dużo.
Są to może nieznaczne różnice, ale jednak. Pozostaje jeszcze kwestia montażu - tak to zrobić...

Pozdrawiam

Maciej

Rockers - 2010-01-26, 15:10

Mnie jak na razie i tak na takie drogie nie stać z drugiej strony nie chce aby były droższe od kamperka :wyszczerzony: jak nazbieram to chyba kupie te tańsze, mam nadzieję że to dużo da, tym bardziej że w zeszłym roku jak jeździłem kamperkiem to praktycznie wogóle doładowywania nie potrzebowałem, a na zlotach co trwają parę dni to powinno wystarczyć ( gdyby akurat nie było gdzie się podpiąć do 220V )
tolo61 - 2010-01-26, 15:42

Witam
Pytanie do mr.mclaren...
Czy ktoras z pozycji na tej stronie jest godna uwagi...??? /w cenach dla normalnego smiertelnika pracujacego za biurkiem / :haha:
http://heimwerker.shop.eb...%2C59025%2C3187
Ja mysle o podlaczeniu latem klimy przez przetwornice lub ewentualnie urzadzenia klimo pochodnego jakim jest schladzacz wodny powietrza na 12v Trav-l-Cool model E100
Nie wiem ktore z w/w da rade naladowac akumulator lub podtrzymac jego wlasciwosci.
Wliczajac dodatkowo normalne uzytkowanie urzadzen elektrycznych.
Pozdrawiam
:spoko

tolo61 - 2010-01-26, 15:51

Znalazlem taki jak ten moj
co prawda ja mam dobrze juz uzywany ale parametry chyba takie same
http://cgi.ebay.de/KLIMAG...=item5d21efad76
:spoko

Mr.Mclaren - 2010-01-26, 16:26

tolo61 napisał/a:
Znalazlem taki jak ten moj
co prawda ja mam dobrze juz uzywany ale parametry chyba takie same
http://cgi.ebay.de/KLIMAG...=item5d21efad76
:spoko



Podane przez Ciebie urządzenie według opisu ma pobór prądu 3,3A do 6A
Taki pobór (6A) ma też nasza przenośna lodówka sprężarkowa, która podpięta była w zeszłym sezonie pod 2 baterie słoneczne o łącznej mocy 122W i 75Ah akumulator żelowy. Cały zestaw pracował nienagannie.
Pytanie tylko jak często włączał będzie się ten wodny "schładzacz" i jak długo będzie musiał pracować w ciągu dnia/wieczora.
Moduł słoneczny o mocy 120-130W zapewni Ci w optymalnych warunkach do 8A prądu.
Z podanych prze Ciebie przykładów na eBay-u, dobrze byłoby wyłowić aukcje a nie opcje "kup teraz" i przy poszukiwaniach proponuje uzbroić się w cierpliwość, a zostanie to zapewne nagrodzone stosunkowo atrakcyjną ceną :)

Pozdrawiam

tolo61 - 2010-01-26, 23:53

Tak mysle
Bo ceny rozne......na razie cierpliwosci ci u mnie dostatek.... :haha:
Tylko ktory z wariantow???
Jaka cena wg Ciebie jest atrakcyjna...??? :lol:
:spoko

Mr.Mclaren - 2010-01-27, 08:39

Dal przykladu poniższa aukcja:
SOLAR z eBay-a 130W

Poobserwuj za ile się zakończy.

p.s. wysyłka do Polski 44,80

tolo61 - 2010-01-27, 15:34

To jest kompletne ???
Czy trzeba jeszcze cos dokupic??? Jaka cena byla by dobra w tym przypadku???
Sorki ale w tej dziedzinie, to jestem :gwm zupelnie zielony
:spoko

Mr.Mclaren - 2010-01-27, 16:52

To jest tylko bateria słoneczna, potrzebujesz regulator napięcia min 8A ew. zestaw do montażu.

Porównaj sobie proszę ceny w sklepach ile kosztuje porównywalny panel o tej mocy i sam ocenisz ile jest Ci to warte.

tolo61 - 2010-01-27, 20:31

mr.mclaren :ok
a jaki regulator napiecia jest potrzebny ew zestaw do montazu???
Rozumiem ze zestaw zawiera instrukcje podlaczenia opisany jak dla de...a :haha:
sorki za zawracanie d...ale :oops:
:spoko

tolo61 - 2010-01-29, 12:34

JAki jest lepszy modul ?
polikrystaliczny czy monokrystaliczny ?
Czym sie roznia???
Dzieki
:spoko

K4 - 2010-03-16, 10:31

tolo61 napisał/a:
JAki jest lepszy modul ?
polikrystaliczny czy monokrystaliczny ?
Czym sie roznia???
Dzieki
:spoko


Panele monokrystaliczne mają nieco większą sprawność konwersji (o kilka %). Dla użytkownika znaczy to mniej więcej tyle, iż panel polikrystaliczny potrzebuje nieco większej powierzchni aby uzyskać tę samą moc co panel mono.

tolo61 - 2010-03-20, 23:26

Witam
i Dzieki
:spoko

tolo61 - 2010-03-20, 23:28

Chyba sie do Was zglosze...
:spoko

klemens - 2010-03-21, 16:58
Temat postu: solar w kamperku
prosze o pomoc kupiłem kampera z solarem na dachu fajna rzecz ale nie wiem czy moge podlaczyc sie pod 230v slyszalem ze moge spalic sterownik od solara caly zestaw byl orginalnie montowany w niemczech mam tylko instrukcje montazu i nic wiecej pozdrawiam
WINNICZKI - 2010-03-21, 18:58

Jak był oryginalnie montowany to nic nie spalisz. :spoko :spoko
papamila - 2010-03-21, 19:52

skoro kupiłeś auto z zamontowanym i działającym solarem
to wszystko powinno być OK,
u niemca też w gniazdku jest 230V :mrgreen:

WINNICZKI - 2010-03-21, 22:50
Temat postu: Re: solar w kamperku
[quote="klemens"]prosze o pomoc kupiłem kampera z solarem na dachu . Faktycznie Kogut Twoja pomoc bezcenna :-/ :-/
tolo61 - 2010-03-21, 23:39

Kogut
Dzisiaj dostali swieza dostawe... :haha:
tak ze sa zwarci i gotowi :mrgreen:
:spoko
zwlaszcza zwarci :haha:

klemens - 2010-03-22, 08:46

WINNICZKI napisał/a:
Jak był oryginalnie montowany to nic nie spalisz. :spoko :spoko

namieszal mi w glowie elektryk tez mi sie wydaje ze nie powinno sie nic stac

rysiol - 2010-03-22, 09:06

Ja także posiadam solar domontowany przez poprzedniego właściciela. Jest to urządzenie pracujące na 12V i wpięte w obwód ładowania akumulatora. Nie współpracuje on z oddzielną instalacją 230V. Jedyne połączenia tych instalacji to : prostownik pozwalający ładować akumulatory po podłączeniu kampera do sieci zewnętrznej i przetwornica pozwalająca korzystać z urządzeń działających na 230V wykorzystująca prąd z akumulatora.
klemens - 2010-03-22, 14:04

rysiol napisał/a:
Ja także posiadam solar domontowany przez poprzedniego właściciela. Jest to urządzenie pracujące na 12V i wpięte w obwód ładowania akumulatora. Nie współpracuje on z oddzielną instalacją 230V. Jedyne połączenia tych instalacji to : prostownik pozwalający ładować akumulatory po podłączeniu kampera do sieci zewnętrznej i przetwornica pozwalająca korzystać z urządzeń działających na 230V wykorzystująca prąd z akumulatora.
ja mam wlasnie cos takiego i elektryk stwierdzil ze jak podlacze auto pod 230v i zaczna sie ladowac akumulatory to wtedy spali sie sterownik od solara
WINNICZKI - 2010-03-22, 20:39

U mnie sie nie pali ,a jest tak samo podłączony jak opisujesz. Elektryk wie co robi,czy tylko szuka pieniędzy i snuje własne teorie. :chytry Zapytaj ile wcześniej naprawił instalacji w kamperach i czy posiada schemat do twojego,czy tylko robi to na "pałe" wg. własnego widzimisie .Po takim najtrudniej odkręcić skopaną instalację,bo nikt nie wie co autor przeróbki miał na myśli tworząc nową plątaninę przewodów :spoko
Eco - 2010-03-26, 19:21

Nie możliwe jest uszkodzenie modułu fotowoltaicznego w taki sposób.
Za ładowanie akumulatorów przez moduł fotowoltaiczny (solar) odpowiada kontroler ładowania. Taki kontroler może współpracować podczas ładowania akumulatora razem z innym źródłem prądowym np, ładowarką z sieci. Nie ma obawy, że cos zostanie uszkodzone.

trzeba zmienić elektryka :)

mip - 2010-04-02, 19:36

Witam,
Nie bede zakladal nowego tematu i dopne sie tutaj. Planuje zakup solara i w zwiazku z tym mam pewne watpliwosci.

Gdzie wpiac regulator solara? Chcialbym aby oba akumulatory byly z niego ladowane a tym sie juz zajmuje energoblok. Jesli podlacze regulator solara rownolegle z regulatorem silnikowym do energobloku to czy czegos nie upale? Podejrzewam ze w takiej sytuacji regulator solara bedzie wariowal bo jest sterowany napieciem z aku.
Jak sie to powinno "profesjonalnie" zrealizowac? :?:

pz

fiba56 - 2010-05-13, 20:21
Temat postu: montaż solara
noszę się z zamiarem montażu solara,proszę o namiary na elektryka do montażu w okolicy Wodzisławia Śl.
Darek1968 - 2010-05-23, 12:03

mam takie pytanko, kable od panelu solarnego dochodzą do regulatora, zostają dwa wyjścia na regulatorze do sieci i do akumulatora. Podłączam dotychczasowy akumulator pokładowy do regulatora a tym drugim wyjściem do sieci, nie rozwali to czegoś? bo jest jeszcze opcja dokupienia jeszcze jednego, trzeciego akumulatora i wpięcia za regulatorem, jestem laikiem a mój mechanik "złota rączka"coś mi sugerował o kupnie właśnie trzeciego akumulatora...
bartolo - 2010-07-19, 11:30
Temat postu: zamienił bartek solarke na altek
długo grzebałem w sieci w poszukiwaniu wątków na ten temat; może więc teraz kogoś zainteresują moje doświadczenia z solarką kyocera 80W i regulatorem sunsaver 6A.

2 lata używałem solarki z regulatorem i akku 100Ah, altek fabryczny 60A.

* żeby zaspokoić apetyt lodóweczki 2,8A 36W prawie cała energia z solarki w słoneczny dzień jest zjadana na bieżąco. w nocy zaś lodóweczka ssie z akumulatora. po 2 max 3 nocach auto zapalało jedynie "na pych", akku spadało do niebezpiecznych 10,8V ;(
a co dopiero w pochmurny dzień, albo w upalny dzień gdy się szuka cienia, a tu jakiś kawał krzemu będzie mi mówił gdzie i w którą stronę mam się odwrócic...
solarkę miałem, zeby być niezależnym, a tu ona stawiała warunki: w słońcu, na wschód, żeby rano złapać promienie, nie przez las, bo się podrapie... normalnie panna jakaś rozwydrzona!
basta!
uszedł mi entuzjazm energii solarnej.
ktoś powie, mały zestaw miałeś, załóż dwa razy większy a zobaczysz jaka frajda...
albo rozdziel akumulatory na startowy i hotelowy... z pustego i salomon nie naleje.
* przez dwa lata zestaw solarny stracił na wartości ok.300,- no to dwa razy większy straciłby min.500;)

teraz używam dodatkowego akumulatora 100Ah i alternatora 90A (razem 200Ah/150A równolegle)
po kilku tygodniach w plenerze i kilku rozładowaniach wiem, że było warto!

* za podobne pieniądze
* po 72h postoju w cieniu :) na dowolnie wybranej pozycji napięcie spadło do 11,3V co spokojnie wystarcza mojemu 2,5Td do zastartowania
* po 1 godzinie kręcenia ok.1000 obr/min akku podładowały się na kolejne 2 doby pracy lodóweczki itp
* w sumie np. przez 10 dni bobytu w plenerze przemieszczaliśmy się 3 razy po 1,5 godziny jazdy (w sumie ok.5 godzin) co z zapasem wystarczało na podładowanie akumulatorów.
* pomijalna różnica w spalaniu, znacznie większą różnicę stanowi miasto/trasa, szosą/brodem rzeki itp.

powodzenia na trasie i postojach
b:)

pirat666 - 2010-07-19, 12:31

bartolo, Ja obliczając i testując w realu doszedłem jak większość kolegów to wniosków podobnych.
Energia słoneczna jest droga i nie opłacalna w przypadku porównania jej nawet do zwykłego odpalenia silnika i podładowania aku.

W Twoim przypadku może nawet wystarczyło by odpalać silniczek co 2 dni na 1h i bez inwestowania w kolejne aku i mocniejszy alternator też zyskał byś taką niezależność.

Ja się zdecydowałem na solarek bo dzieki temu zyskałem to na czym nam najbardziej zależy czyli pewnej niezależności od energii elektrycznej 230V i od montażu solarka mam cały czas niemal 100% naładowany aku

Jeszcze w te wakacje będziemy testować dłuższy pobyt ale przy 4 dniach nadal miałem 100% czyli napięcie wieczorem było na poziomie 12,7 V :)

I mogłem to oczywiście załatwiać tak jak w poprzednim roku czyli odpalając silnik (o ile dobrze pamiętam to wychodziło jakieś 6 lat w moim przypadku aby kasa za solar się zwróciła)

Jest tylko ta ważna uwaga iż nie potrzebuję tyle prądu co Ty :diabelski_usmiech

bartolo - 2010-07-19, 16:01
Temat postu: spoko
kogut, nie dam się wciągnąć w dyskusje nt. prawdziwości kamperów i prawdziwego kamperowania... zrobiłoby się nieprzyjemnie... chyba, że na forum pl.rec.filozofia.campera. :spoko
pirat666, masz rację! fajnie jest mieć świadomość, że akumulator(y) są wciąż napakowane pod korek. właśnie tak to widziałem jak piszesz Ty :) dopóki nie dołożyłem lodóweczki, mimo, że najmniejszej z dostępnych to jednak głodnej prądu. jest jeszcze webasto, nie tak głodne ale zawsze.
REASUMUJĄC:
solarka 80w jest dla kogoś, kto staje w pełnym słońcu i (lub) ma niewielkie (mniejsze niż moja lodóweczka 36w) zapotrzebowanie na prąd.
b:)
ps
moja pisanina nie ma służyć mnie, tylko innym, którzy się nad założeniem solarki zastanawiają. ja już miałem :chytry

bartolo - 2010-07-19, 17:00

KOGUT napisał/a:
99% moich postów składających się z więcej niż trzy linijki zawiera w sobie jakąś myśl

a co myśleć o jednolinijkowych postach?
:chytry

roger - 2010-07-19, 17:57

A może byście piwko wypili ..?????... :> ...... nie napinajcie się jeden i drugi bo każdy swoje racje ma ..... ;)
bartolo - 2010-07-19, 18:56
Temat postu: dziękuję
dzięki...
wolałbym zwyczajnie, z wzajemną życzliwością.
bez trawy czy browaru
ale widzę, że trudno by było
pozdrawiam serdecznie
bartolo.

pirat666 - 2010-07-19, 19:39

KOGUT, przecież tu nie chodzi o to jaką lodówkę montować bo przecież gdyby kolega chciał taką zamontować to by zamontował ale... do tego potrzebna mu by była cała instalacja do lodówki gazowa i wiele innych problemów. Oftop na maxa

Problem był prądowy i taki został rozwiązany w tym co było dostępne.

I nie rozumie twoich Kogucie dywagacji na temat prawdziwego kampera ??? i nie chcę rozumieć - pozostaw to na jakiś zlocik to sobie przy pifku o tym pogadamy he he :diabelski_usmiech

Mr.Mclaren - 2010-07-19, 22:05

Bartolo, przerabiałem ten sam temat z lodówką i solarami, zaczynając od paneli 30, 50, 50+70 i ostatecznie kończąc na zestawie 125+50W lecz w tym wypadku nie baterie słoneczne były winne, a lodówka pracująca bezustannie.
W moim wypadku optymalnym rozwiązaniem był zakup sprężarkowej lodówko-zamrażarki, która jest znacznie sprawniejsza i włącza się tylko sporadycznie.
Według opisu producenta przy 20 st. temperatury zewnętrznej i 5 st. wewnątrz pobór prądu wynosi 0,6Ah/h (0,42 przy włączonej funkcji eco)

Pozdrawiam
Maciej

radek_z_południ - 2010-07-19, 22:27

Ted69 napisał/a:
mr.mclaren napisał/a:

W moim wypadku optymalnym rozwiązaniem był zakup sprężarkowej lodówko-zamrażarki

Mozesz cos wiecej o tej lodowce napisac ? Model, wielkosc, cena itp

Podłączam się do tematu i chętnie dowiem się czegoś o tej lodówce /może być w innym wątku ;)

Co do solarków to wiadomo że się nie opłacają... no chyba że się opłacają - a tak właśnie jest np. w kamperach, czy domkach letniskowych.
Co do lodówek większość jest źle lub słabo izolowana, oklejenie ich np. korkiem poprawia właściwości izolacyjne, zmniejszając zapotrzebowanie na energię np. elektryczną.
Osobiście uważam że oklejona może nawet ładnie wyglądać :)

Mr.Mclaren - 2010-07-19, 23:04

Ted69 napisał/a:
mr.mclaren napisał/a:

W moim wypadku optymalnym rozwiązaniem był zakup sprężarkowej lodówko-zamrażarki

Mozesz cos wiecej o tej lodowce napisac ? Model, wielkosc, cena itp


to tak krotko aby nie zmieniać tematu:
wolno-stojące urządzenie (nie do zabudowy) firmy Ezetil o symbolu EZC 35 (35 litrów)
sprężarka Danfoos BD35F, czynnik 134a. Średni pobór prądu 40W.
Długość = 580 mm, szerokość = 360 mm , wysokość = 390 mm
Waga 15,4 kg, regulacja temperatury co 1 stopień od +10 do -18 st.C.
Cena 398,50 euro

Lodówka sprężarkowa Ezetil EZC35





pirat666 - 2010-07-20, 08:32

No fajna :)
cena już trochę mniej fajna he he :spoko

Rockers - 2010-07-21, 21:43

takie lodówki mają służyć tylko w czasie jazdy na miejscu jedzonko ma trafić do normalnej lodówki, lub podłączać ją do prądu na kempingu, jeśli chodzi o dłuższe używanie lodówki na postojach to tylko na gaz.
ekosmak.dabrowska - 2010-07-21, 22:12

Rockers napisał/a:
jeśli chodzi o dłuższe używanie lodówki na postojach to tylko na gaz.

Święte słowa Rokersik :spoko

Mr.Mclaren - 2010-07-22, 07:47

Rockers napisał/a:
takie lodówki mają służyć tylko w czasie jazdy na miejscu jedzonko ma trafić do normalnej lodówki, lub podłączać ją do prądu na kempingu, jeśli chodzi o dłuższe używanie lodówki na postojach to tylko na gaz.


Użytkuję i nie podzielam Twojego zdania, nasza lodówka na wszystkich wyjazdach pracuje non-stop i bardzo dobrze sobie radzi.

Pozdrawiam.

piobar - 2012-05-19, 02:36
Temat postu: panele solarne, a cień
Witam
Czy to prawda że nawet malutki cień czy listek, nawet jedna-dwie zacieniona komórka powoduje spadek wydajności panela o 50-90% ? Mam na środku dachu klimatyzator, a po bokach relingi. Czesto mam z tego powodu jakieś małe zacienienie jak słońce pada pod kątem :(
Pomimo że mam panel 90w zauważyłem że nie jest za efektywny porównując z tym co tu niektórzy opisują i planuję dołożyć dwa małe panele 30w na alkowe gdzie beda miały idealną ekspozycję na słońce. Mam tylko wątpliwość. Moja obawa jest taka że mały cień na tej 90-ce bedzie obniżał proporcjonalnie wydajność całego zestawu. Czy jeżeli przycieni ten duży bedzie spadać tylko wydajność tego zacienionego, a te na alkowie bedą dawać maksymalna możliwa moc? czy cień na którymkolwiek i spada moc wszystkich?
Ma ktoś pojęcie?
Pozdrawiam

Andrzej 73 - 2012-05-19, 15:45

Zmierz miernikiem ładowanie aku i wszystko będziesz wiedział.

:spoko

piobar - 2012-05-21, 14:08

I tak zrobiłem. Elektryk ze mnie żaden ale mam w regulatorze wyjście na amperomierz to sobie podłączyłem. Z eksperymentów jakie przeprowadziłem wychodzi na to że zacienienie częściowe 5-8% powoduje nieznaczny ok. 10% spadek wydajności, za to zacienienie już ok. 20% powierzchni panela to już spadek wydajności 90% :(
I tak troche lepiej niż tu to podają: http://energia.nexun.pl/?p=1090
Ja kupiłem kampera juz z panelem zamontowanym, jednak w tak głupi sposób że mimo że jest to chyba 90-ka to w sumie działa jak 40w :(
Panel zostanie bo przyklejony, ale dokłądam jeszcze dwa i mam obawe graniczącą z pewnością czy ten duży nie będzie uwalał całości jak jego przycieni. W powyższym artykule opisują jaki temu zaradzić montując na kablu "+" jakieś diody blokujące, ale ze mnie beznadziejny elektryk i chociaż wydaje się to proste to moglbym cos spalić ;-)
Niewykluczone też ze panel ten ma już diode w swojej puszce, ale jest przyklejony i nie bardzo jest jak to sprawdzić :(

Mr.Mclaren - 2012-05-22, 06:43

I ja przeprowadziłem test na mojej baterii słonecznej

W słońcu 6,1A
Z niewielkim zacienieniem 3,7A

gino - 2012-05-22, 07:03

pies ganiał ''zacienienie''
co tam masz za ogóreczka w garazu ??
:-P

Mr.Mclaren - 2012-05-22, 07:13

Chłopak kupił z myślą o remoncie, ale chwilowo stoi i nic się nie dzieje :)






Sorry za OT :-)

miciurin - 2012-05-22, 19:34

gino napisał/a:
co tam masz za ogóreczka w garazu ??

Ty to masz wzrok :haha:

maszakow - 2012-05-22, 19:38

No żesz kurcze ty pieczone... Jak on go wypatrzył... :-P gino ty chyba zamias źrenic masz logo VW w oczach :-P
sklep-lc - 2013-03-21, 15:27
Temat postu: Re: Baterie słoneczne
Ogniwa słoneczne idealnie nadają sie do ładowania akumulatorów oraz zasilania campera. Niewielki zestaw może zasilić nam kampera i dodatkowo doładowac akumulator. Musimy jednak pamietać aby akumulator z któego kożystamy przy zasilaniu urządzeń w camperze był żelowy a nie zwykły kwasowy który sie do tego celu nie nadaje bo nie jest przystosowany dpo pracy cyklicznej i po kilkunastu głębokich rozładowaniach przestanie sie nadawać. Osobiscie proponuje wyposażyć sie w dodatkowy akumulator żelowy z którego będziemy kożystać do zasilania np. oświetlenia a nasz akumulator kwasowy wykożystywany w samochodzie do rozruchu może byćdoładowywany ciągle. Takie ładowanie akumulatora kwasowego dobrze na niego wpłynie wiec polecam są odpowiednie zestawy do połączenia akumulatora samochodowego typu kwasowy z akumulatorem który bedzie wykożystywany jako nasz sieć energetyczna.
K4 - 2013-03-22, 11:49

Kolega nade mną pobawił się trochę w archeologa i wykopuje tematy ;)

Odnośnie słabej pracy panelu piobara:
to, jak zachowuje się panel pod wpływem zacienienia zależy głownie od diod bocznikujących w nim zainstalowanych. Gdy mamy kilka diod, panel podzielony jest jakby na części. Przy zacienieniu jednego fragmentu, wyłączany zostaje tylko ten dany kawałek. Jeśli wszystkie stringi w panelu są połączone w jedną część, wtedy nawet ptasie odchody mogą wyłączyć cały panel.

Dokładniej opisane masz to na blogu:
http://solaris18.blogspot...ch-wpyw-na.html

SlawekEwa - 2013-03-22, 11:54

Ile diod mają przez Was sprzedawane ?
K4 - 2013-03-22, 12:26

Standardowo są podzielone na 3 fragmenty, tak jak na obrazku po lewej na blogu.

Jeżeli znajdę chwilę czasu i będzie dobra pogoda to postaram się cyknąć fotki lub nagrać film jak nasz panel reaguje na zacienienie/

Bogusław i Ewa - 2013-03-22, 14:44

Barzdo proszę bo coś mi tu nie teges ,mam na myśli ,,kolegę,,. :spoko
marmur - 2013-03-22, 20:37

K4 napisał/a:
Standardowo są podzielone na 3 fragmenty, tak jak na obrazku po lewej na blogu.

Jeżeli znajdę chwilę czasu i będzie dobra pogoda to postaram się cyknąć fotki lub nagrać film jak nasz panel reaguje na zacienienie/


Czegoś nie rozumiem
Standartowy panel 12V to szeregowe połączenie 36 ogniw. I żadne diody nic tu nie pomogą.
Zacienienie jednego ogniwa powoduje spadek wydajności całego solara.
Diody mocowane w puszkach są pomocne w przypadku szeregowego połączenia wielu paneli i nigdy nie zapobiegną spadkowi wydajności w przypadku pojedyńczego panela.

janusz - 2013-03-22, 20:57

marmur napisał/a:
Czegoś nie rozumiem

Ogniwa w panelu połączone są i szeregowo i równolegle. To znaczy kilkanaście ogniw połączonych szeregowo tworzy część ogniwa. Cały panel składa się z kilku bloków szeregowych połączonych równolegle.
Jedno fotoogniwo (jedna płytka) daje trochę ponad 0,5V 24 płytki szeregowo połączone dają trochę ponad 12V. Z reguły w łańcuchy jest łączone więcej ogniw i napięcie znamionowe wynoś około 20 lub więcej volt. Chodzi o to by ogniwo dawało więcej niż 12V nawet gdy jest słabo oświetlone. Dla 20V potrzeba około 32 do 40 ogniw a panel ma na przykład 96 ogniw. Są wtedy łańcuchy połączone równolegle. Mogą być połączone bezpośrednio z wyprowadzeniem i przez diodę do regulatora albo każdy łańcuch może mieć swoją diodę. Diody są po to żeby ogniwo nie rozładowywało akumulatora gdy napicie jest niższe niż 12V.

K4 - 2013-03-22, 21:22

no cóż, janusz chyba wyczerpał temat :)

w panelach 12V często ogniwa są dzielone na mniejsze. Panel nie ma wtedy 36 pełnych ogniw a np. 2 stringi po 36 połączone równolegle.

marmur - 2013-03-22, 21:42

K4 napisał/a:
no cóż, janusz chyba wyczerpał temat :)

w panelach 12V często ogniwa są dzielone na mniejsze. Panel nie ma wtedy 36 pełnych ogniw a np. 2 stringi po 36 połączone równolegle.


A macie takie w ofercie???
Dopiero bateria 180W posiada takie rozwiązanie.
Wszystkie mniejsze panele to szeregowe połączenie 36 ogniw.

marmur - 2013-03-22, 22:51

janusz napisał/a:
marmur napisał/a:
Czegoś nie rozumiem

Ogniwa w panelu połączone są i szeregowo i równolegle. To znaczy kilkanaście ogniw połączonych szeregowo tworzy część ogniwa. Cały panel składa się z kilku bloków szeregowych połączonych równolegle.
Jedno fotoogniwo (jedna płytka) daje trochę ponad 0,5V 24 płytki szeregowo połączone dają trochę ponad 12V. Z reguły w łańcuchy jest łączone więcej ogniw i napięcie znamionowe wynoś około 20 lub więcej volt. Chodzi o to by ogniwo dawało więcej niż 12V nawet gdy jest słabo oświetlone. Dla 20V potrzeba około 32 do 40 ogniw a panel ma na przykład 96 ogniw. Są wtedy łańcuchy połączone równolegle. Mogą być połączone bezpośrednio z wyprowadzeniem i przez diodę do regulatora albo każdy łańcuch może mieć swoją diodę. Diody są po to żeby ogniwo nie rozładowywało akumulatora gdy napicie jest niższe niż 12V.


Januszu
Po części masz rację.
Ale... innemu celowi służą diody równoległe (bocznikujące), o których pisał kolega k4.
Diody o których Ty piszesz są włączone w szereg z baterią.

K4 - 2013-03-22, 23:14

marmur napisał/a:
K4 napisał/a:
no cóż, janusz chyba wyczerpał temat :)

w panelach 12V często ogniwa są dzielone na mniejsze. Panel nie ma wtedy 36 pełnych ogniw a np. 2 stringi po 36 połączone równolegle.


A macie takie w ofercie???
Dopiero bateria 180W posiada takie rozwiązanie.
Wszystkie mniejsze panele to szeregowe połączenie 36 ogniw.


panel 180W ma standardowo 72 ogniwa - całe ogniwa. W mniejszych panelach ogniwa są często cięte na mniejsze kawałki. Zatem panel o mocy 100W może się składać z 72 (2x36) połówek ogniw zamiast 36 pełnych.

W poniedziałek gdy będę w pracy sprawdzę dokładnie układ ogniw w każdym panelu i zdam relację ;) Mogłem się mylić czy panel jest podzielony na 3 czesci czy na 2, jednak z pewnością nie jest wyłączany cały przy zacienieniu.

janusz - 2013-03-22, 23:45

marmur napisał/a:
Diody o których Ty piszesz są włączone w szereg z baterią.

Tak o tych właśnie pisałem, włączonych szeregowo z baterią albo z częścią baterii.

xr5pl - 2013-03-23, 14:21

A jak jest rozwiązany problem chlodzenia panela slonecznego elastycznego :)
Rambler - 2013-07-25, 21:39

Pozwólcie że odświeżę temat. Pojawiła sie na allegro całkiem interesująca oferta:
Link do aukcji:
http://allegro.pl/kolekto...3395057005.html

Link dla potomnych:
http://archi.inosak.org/db/item3395057005_1.html

Jak widać cena bardzo atrakcyjna.
Czy "takie coś" można zainstalować na dachu?

papamila - 2013-07-26, 06:38

Rambler napisał/a:
cena bardzo atrakcyjna.

wymiary już mniej (140x110) :-/ - duże i nieustawne
co do przydatnosci tego panelu się nie wypowiadam

Bydgoszczu - 2013-07-26, 07:46

Jeszcze waga 26kg się rzuca w oczy i te volty (napięcie) - chyba trzeba mieć do tego ten droższy regulator mppt?
Mikesz - 2013-07-26, 12:43

Rambler napisał/a:
Pozwólcie że odświeżę temat. Pojawiła sie na allegro całkiem interesująca oferta:
Link do aukcji:
http://allegro.pl/kolekto...3395057005.html

Link dla potomnych:
http://archi.inosak.org/db/item3395057005_1.html

Jak widać cena bardzo atrakcyjna.
Czy "takie coś" można zainstalować na dachu?

Jaka cena ,taki towar,sprawność takich baterii i żywotność jest dużo niższa od mono/plikrystalicznych.

jelo71 - 2013-11-05, 17:54

K4,
przepraszam że zaśmiecę temat
ale nie wychodzi mi PW do Kolegi K4
czy jeszcze zaglądasz na forum?
jak tak to napisz do mnie proszę
jelo71

papamila - 2013-11-05, 18:44

jelo71 napisał/a:
jak tak to napisz do mnie proszę

szybciej sam zadzwoń,
telefony masz na stronie modernhome.pl, proś Kamila ( to K4)

jelo71 - 2013-11-06, 19:54

papamila,
bardzo dziękuję

Roberto - 2014-02-11, 17:11

Mikesz napisał/a:
Rambler napisał/a:
Pozwólcie że odświeżę temat. Pojawiła sie na allegro całkiem interesująca oferta:
Link do aukcji:
http://allegro.pl/kolekto...3395057005.html

Link dla potomnych:
http://archi.inosak.org/db/item3395057005_1.html

Jak widać cena bardzo atrakcyjna.
Czy "takie coś" można zainstalować na dachu?

Jaka cena ,taki towar,sprawność takich baterii i żywotność jest dużo niższa od mono/plikrystalicznych.


Co do sprawności to kolega chyba nie ma racji. Panele amorficzne mają to do siebie, że generują prąd nawet przy kiepskim nasłonecznienu. Jeśli zaś chodzi o żywotność to trzeba uwzględnić sposób wykonania konkretnego panela. Technologia raczej nie ma na to wpływu. Wiem to z doświadczenia, bo wymieniłem u siebie polimorficzny na taki właśnie amorficzny (tylko 30V) i w połączeniu z regulatorem MPPT chodzi to o niebo lepiej.

andrzej34sto - 2014-02-11, 20:24
Temat postu: amorficzny 100w
A jaki masz prąd ładowania? pytam,bo umnie w poly mam max 7 a normalnie ok 4-5 A
jaxa - 2014-03-31, 18:28

chcę wrzucić na pokład dodatkowy akumulator (80) i używać go niezależnie od rozruchowego.
Stoję przed dylematem, czy grzebać w elektryce (nie znam się na tym) i podłączać ładowanie pod alternator, czy zainstalować elastyczny panel na dachu.
Wymagania są zasadniczo niewielkie - nocne oświetlenie 'salonu', ładowanie laptopów i korzystanie z nich (jeden stacjonarnie), ładowanie baterii foto i komórek - w zasadzie to wszystko. Zastanawiając się nad solarem natknąłem się na taki:
Moc maksymalna (W) .........................30 Wp
Napięcie mocy optymalnej (Vmp).........17,6 V
Prąd mocy optymalnej (Imp)...............1,70 A
Napięcie jałowe (Voc) .........................21,2 V
Prąd zwarcia (Isc) ..............................1,83 A
Tolerancja mocy maksymalnej (%) ..........3%
Napięcie maksymalne systemu : ......600V DC
Czy to wystarczy?
Nie podłączam żadnych pompek, grzałek, czy chłodziarek, a panel chcę nakleić na dachu. Pytam Was jako doświadczonych, znających się na rzeczy: czy to dobry pomysł?
Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

janusz - 2014-03-31, 18:33

Warto poczytać TU
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=18406

maszakow - 2014-03-31, 22:03

Oho - Trójmiasto i grupa VW się umacnia :)
Jaxa - akumulator nie za duży - ale solar dla niego za ZDECYDOWANIE mały. Musiałby ci dawać ze 4A prądu albo więcej by to miała sens instalacja w twoim aucie.
W elektryce dużo grzebać nie trzeba żeby zrobić sobie niezależne ładowanie z alternatora - albo z sieci 230V. Ono będzie konieczne - nawet nie masz pojęcia ile jak szybko laptop wydrenuje ci taki akumulator.
Jest o tym sporo na forum można poczytać pogłówkować - jest kilka schematów energobloków wystarczy wyjąć pomysł okroić do swoich potrzeb - i sprawa gotowa.

jaxa - 2014-03-31, 22:31

maszakow napisał/a:
...ładowanie z alternatora - albo z sieci 230V...

Problem w tym, że nie zawsze podróżujemy tam gdzie jest 230V (preferujemy większą, lub mniejszą dzicz), a niekiedy zatrzymujemy się na dłużej i nie jeździmy nawet po mleko ;) więc alternator też nie jest najlepszym rozwiązaniem - zastanawiam się wręcz, czy ew. jest możliwość ładowania akumulator rozruchowego i ile to może trwać (w razie czego).
mamy raczej niewielkie fundusze, więc wczytuję się w ten wątek - a nuż jakaś promocja?
poszukam też na forum czegoś o tych energoblokach, może tam znajdę jakieś rozwiązanie ciekawe?

maszakow - 2014-03-31, 23:14

to że stajesz w dziczy nie znaczy wcale że musisz zrezygnowac z opcji 230V jak będziesz w bardziej cywilizowanych miejscach. ładowanie z 230V załatwia ci najprostszy prostownik za 40-50 PLN.

Ale by mieć autonomię w dziczy niezależnie od jej wielkości - musisz mieć panel słoneczny o znacznie większej wydajności. A to już koszt - niestety. 4A prądu to absolutne minimum. mając 6A jesteś bezpieczny.
Alternatywą jest zwykły generator ale to głośnie nie lubiane i nie zawsze bezpieczne dla elektroniki rozwiązanie.(zwłaszcza jeśłi bardzo tanie) Sa tez generatory Efoy czyli ogniwa paliwowe. to już jest top of the top :)
Ładowanie rozruchowego na postoju jeśłi z niego nie korzystasz w nadmiarze - można pominąć choć to niewielki wysiłek by to zrobić. jak masz 80-90Ah pod maską - mozesz odpuścić.

jaxa - 2014-05-12, 13:33

hmm, zdecydowałem się na 2x30W (elastyczne baterie MH Flex 30W)
Moc:30W
Prąd ładowania: 1,7A
Prąd zwarciowy: 1,9A
Napięcie jałowe: 21,60V
Napięcie nominalne: 17,6V
podstawowy warunek to panele elastyczne, ograniczenie to wielkość i ukształtowanie dachu (podzielone wzmocnieniami poprzecznymi), no i oczywiście portfel ;)
Panele będą przyklejone do dachu, a obsługiwać je będzie regulator 10A - LS1024S.
Całość ma zasilać akumulator 80Ah, a jeśli nie da rady, to będzie się kombinować i dokupi najwyżej panel dodatkowy, albo mniejszy akumulator ;)
Oczywiście o prostowniku też myślę i jakiś tam pewnie kupię, choć one tak długo ładują... a te co krótko, to drogie są :(
na razie czekam na przesyłkę i zastanawiam się nad samym montażem :D

maszakow - 2014-05-12, 21:52

jaxa napisał/a:
Oczywiście o prostowniku też myślę i jakiś tam pewnie kupię, choć one tak długo ładują... a te co krótko, to drogie są :(

Nie wszystkie - pozwolę sobie zareklamować pewien temat - przeczytaj TUTAJ

jaxa - 2014-05-12, 23:15

ciekawe i szerokie opracowanie - dzięki
EDIT: literówka

levisdj - 2014-05-17, 22:25

Jeśli mogę dorzucić swoje "trzy grosze" to zamontowałem w moim poprzednim kamperku solar 130W kupiony w Modernhome wraz z osprzętem /regler, uchwyty solara/ cena 760zł wówczas i napewno mogę polecić bo daje radę bez przepłacania w inne "firmowe" solary.
Akumulator 80Ah i wszystko śmiga w długie wieczory :-) a jest tego trochę bo i oświetlenie i wentylacja i przetwornica 12/230V 150W oraz TV 22".
Jeśli tego moło to czasem jeszcze DVD :-)

Nie warto przepłacać bo to co oferuje Modernhome w zupełności wystarcza

P.S
w moim nowym kamperku zamontowałem niedawno solar 100W kupiony na allegro z regulatorem za 299zł /można go znaleść nadal/
Niestety pieniążki zamrnowane, regulator do d.... a sprawność solara to chyba 5%
Nie polecam

silny - 2014-05-18, 06:21

A to dobre , miales sprawdzone rozwiazanie i zamiast kupic to samo :?: hmm , ciekawe :roll:
Witek G - 2014-05-18, 07:36

levisdj napisał/a:
Nie warto przepłacać bo to co oferuje Modernhome w zupełności wystarcza

P.S
w moim nowym kamperku zamontowałem niedawno solar 100W kupiony na allegro


no właśnie, skąd pomysł zmiany na niesprawdzony zestaw ?

Fux - 2014-05-18, 08:06

Pewnie te 461 zeta oszczędności...
;)

silny - 2014-05-18, 09:11

No prawie 600 bo w MH zdrozalo
kimtop - 2014-05-18, 09:27

Mój dziadek zawsze mówił,że tanie mięso to psy jedzą
levisdj - 2014-05-18, 19:17

Macie rację.....oszczędności.
Spróbuję zmienić chociaż regulator chodź przy silnym słońcu w południe prąd z solara był rzędu 4A i nic więcej. Jak zmieni się kąt padania promieni np.popołudniu to prąd drastycznie spada do ok.0.7A
Zastanawiam się czy zmieni coś wymina regulatora.
Wynik jest prosty.............tanie - marne

silny - 2014-05-18, 20:17

W sumie szacunek ze sie przyznales i moze dzieki temu nikt nie popelni tego bledu :spoko
Bronek - 2014-05-18, 20:31

Rzut na taśmę ...... sprawdź kable i złączki.


Ps. rozebrałem kiedyś pół Syrenki , bo mi lampy przygasały .
Po 2 dniach walki ,sąsiad przechodząc z wiadrem śmieci : RZEKŁ ::::: sprawdzileś klemy ????

Witek G - 2014-05-19, 11:09

Czy ktoś podłączał lub wie jak podłączyć solara w moim kamperze Chausson Flash 08 z 2009 roku wykorzystując istniejącą instalację z centralką CBE DS 300 ładowarką CB-516 oraz panelem PC-150. Chciałbym w największym stopniu uniknąć demontaży i nowych okablowań. W DS-300 bezpiecznik (7) 20A opisany jest jako zewnętrzne źródło zasilania (solar regulator).
jaxa - 2014-10-12, 12:18

Wróciliśmy z kilkumiesięcznej drogi, panele podłączyliśmy w trasie i nie montowaliśmy na stałe - stawialiśmy obok kierując ku słońcu, bądź wiązaliśmy na dachu podczas jazdy (totalna prowizorka, ale się sprawdziło). Całe 60W (2x30) w zupełności nam starczyło. Zgodnie z założeniem ładowaliśmy tylko baterie w sprzęcie (aparaty, telefony, laptopy), choć raz nam zabrakło prądu, ale to przy ładowaniu Maca przez przetwornicę - staraliśmy się nie podłączać jej do akumulatora pokładowego, ale zdarzało się.
Jesteśmy zadowoleni i taka forma jest ok, ale nadal myślę o powiększeniu mocy i może dodatkowym akumulatorze (dzięki ci Apple).
Podsumowując:
panele 60W wystarczają by naładować i utrzymywać prąd w akumulatorze 80Ah (przynajmniej przy małym zużyciu)

toscaner - 2014-10-12, 13:12

kimtop napisał/a:
Mój dziadek zawsze mówił,że tanie mięso to psy jedzą


Wiem, że z maja, ale będąc ostatnio w Polsce i czytając skład konserwy dla ludzi i dla psów okazało się, że w tej psiej było 45% mięsa wołowego, a tej dla ludzi 20 kilka % z MOM.


A tak na szybko wyniki z moich paneli wyniki np. z obecnych dni. Mam 260W, jak leżą to idzie 8-9A (chyba, że aku pełne to skacze koło zera), ja podniosę do słońca to i pod 11-12A, latem dobijały na 15A.
Jeśli chodzi o zużycie, aktualnie od kilku miesięcy chodzi na słoneczku lodówka kompresorowa. Nawet gdy leje, to idzie ok. 1-2A prądu.
Natomiast co jest faktem, gdy słońce jest już mocno bokiem to prąd spada drastycznie. Niby jeszcze jasno, a prądu np. tylko 0,5-1,5A.

No ale panele to nie ekran LED 180 stopni.
Może gdyby nakleił jakieś folie z pryzmatami? Jak te "panoramy" na tylnej klapie w kombiakach z DE. Ze nikomu się nie udało wpaść na taki pomysł i przetestować.

maszakow - 2014-10-12, 19:00

toscaner napisał/a:
Ze nikomu się nie udało wpaść na taki pomysł i przetestować.

Udało. Widziałem prototypy paneli stacjonarnych - każde ogniwo z soczewką skupiającą, a nad każdym ogniwem soczewka Fresnela
Efektywność takiego panelu - ponad 40%. Masa też spora - ale zastosowanie stacjonarne więc nie grało roli. NIestety nie mogę znaleźć żadnych obrazów więc nie powiem kto się w to bawił :ok


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group