Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Ogrzewanie Truma

jackdruid - 2022-09-25, 15:35
Temat postu: Ogrzewanie Truma
Witam mam pytanie dotyczące ogrzewania gazowego . W nowym nabytku mam Trumę 3002 i chciałbym się dowiedzieć , czy tego typu urządzenia można użytkować bez nadmuchu ? Chodzi mi o użytkowanie w nocy , kiedy trzeba podtrzymać temperaturę , a odgłos nadmuchu niekoniecznie pomaga w zasypianiu. Ponadto mam pytanie co do końcówki kominka . Na wylocie komina od ogrzewania mam dziwne "ustrojstwo"w formie kwadratowej nasadki wykonanej z blachy . Nie wiem , czy to radosna twórczość poprzedniego właściciela , czy jakiś "patent" konieczny do użytkowania ogrzewania ?
Grooby78 - 2022-09-25, 15:47

Ta blacha to własnoręcznie zrobiony daszek komina. Oryginalny pewnie z racji wieku się rozpadł, a był z plastiku. Zostaw tak jak jest. Uszczelniacz tez jest „elegancko” położony :)
Co do nadmuchu, to z technicznego punktu widzenia ogrzewanie może chodzić bez. Jednak z nadmuchem, szybciej się kamper nagrzeje.

dziwaczek - 2022-09-25, 15:51

to na dachu to "radosna twórczość" :gwm - jak tam jest więcej takich kwiatków to powodzenia....
Masz piecyk z taka kratką z przodu - prawda, można używać bez nawiewu a nawet bez prądu też działa :idea

tu masz instrukcję https://www.truma.com/dam...ng-pl(1998).pdf

a tumasz kominek dachowy https://allegro.pl/oferta/komin-dachowy-pieca-wylot-spalin-truma-s3002-s5002-9554352577

ps. pytaj :spoko

jackdruid - 2022-09-25, 15:53

Grooby78 napisał/a:
Ta blacha to własnoręcznie zrobiony daszek komina. Oryginalny pewnie z racji wieku się rozpadł, a był z plastiku. Zostaw tak jak jest. Uszczelniacz tez jest „elegancko” położony :)
Co do nadmuchu, to z technicznego punktu widzenia ogrzewanie może chodzić bez. Jednak z nadmuchem, szybciej się kamper nagrzeje.

Piękne dzięki za odpowiedź . Co prawda na zdjęciu nie widać , ale plastikowy kominek jest w środku tej metalowej osłonki i wygląda na to , że tak naprawdę trzyma ją od dołu i góry. A co do użytkowania bez nadmuchu , to czy jest jakaś graniczna wartość , co do której można w ten sposób go użytkować , czy zadana temperatura nie ma wpływu na przykład na zbyt mocne nagrzewanie obudowy ?

dziwaczek - 2022-09-25, 15:56

Grooby78 napisał/a:
Ta blacha to własnoręcznie zrobiony daszek komina. Oryginalny pewnie z racji wieku się rozpadł, a był z plastiku. Zostaw tak jak jest. Uszczelniacz tez jest „elegancko” położony :)
Co do nadmuchu, to z technicznego punktu widzenia ogrzewanie może chodzić bez. Jednak z nadmuchem, szybciej się kamper nagrzeje.


Kolego co ty piszesz!!!
- kominek bezwzględnie do wywalenia i uszczelnienia - bo to jest rzeźba, która moze spowodować zagazowanie ludzi w środku lub pożar, nie wiesz co jest w środku? a i trzeba by uszczelnienie zrobić bo moze tooto przeciekać.
- ten piecyk spokojnie nagrzeje i działa bez nadmuchu - wiem miałem.

Ciekawe czy ta modyfikacja miała na celu, zmuszenie trumy do pracy w trakcie jazdy, możliwe że tak, tylko u mnie był normalny kominek a truma działała ale ja nie jeżdżę szybko :wyszczerzony:

jackdruid - 2022-09-25, 16:25

dziwaczek napisał/a:
Grooby78 napisał/a:
Ta blacha to własnoręcznie zrobiony daszek komina. Oryginalny pewnie z racji wieku się rozpadł, a był z plastiku. Zostaw tak jak jest. Uszczelniacz tez jest „elegancko” położony :)
Co do nadmuchu, to z technicznego punktu widzenia ogrzewanie może chodzić bez. Jednak z nadmuchem, szybciej się kamper nagrzeje.


Kolego co ty piszesz!!!
- kominek bezwzględnie do wywalenia i uszczelnienia - bo to jest rzeźba, która moze spowodować zagazowanie ludzi w środku lub pożar, nie wiesz co jest w środku? a i trzeba by uszczelnienie zrobić bo moze tooto przeciekać.
- ten piecyk spokojnie nagrzeje i działa bez nadmuchu - wiem miałem.

Ciekawe czy ta modyfikacja miała na celu, zmuszenie trumy do pracy w trakcie jazdy, możliwe że tak, tylko u mnie był normalny kominek a truma działała ale ja nie jeżdżę szybko :wyszczerzony:

Tak jak pisałem wcześniej , wewnątrz tej nasadki jest taki okrągły kominek z daszkami , jak w przesłanym linku z allegro. Ale skoro radzisz to zdemontować , to tak zrobię , chociaż przyznam ,że nie miałem problemu z odpalaniem piecyka. Czy aby go zastąpić mam kupić jakiś konkretny kominek , czy nie ma to znaczenia ? Ale najbardziej ucieszyła mnie możliwość użytkowania bez nadmuchu :lol:

dziwaczek - 2022-09-25, 18:07

wstaw nowy kominek i tyle, przy okazji sprawdź stan rury tej co idzie do kominka, to jest specjalna rura https://allforcamp.pl/produkt/rura-do-odprowadzenia-spalin/
Wymień uszczelnienie na nowe, zrób na butyl (sznur butylowy, sika 221 itp.) tak aby było szczelnie i nie ciekło, przy okazji zweryfikujesz stan dachu.

Na noc ustaw na tym piecu nie za dużo - masz już instrukcję :idea , ja ustawiałem na noc na "2" ale to nie był duży kamperek.

Mirekmat - 2022-09-26, 20:14

Witam.W ramach sprostowania,to nie jest radość twórcza ale oryginalny wyrób.Takie coś na wylocie komina służy do tego aby zapobiec zdmuchnięciu płomienia przy silnych wiatrach np.nad morzem czy w terenach podgórskich.Pozdrowienia
grzechotnik2 - 2022-09-27, 07:57

Prawdę prawi Mirekmat...... Też mam nasadkę z blachy na kominku Trumy. Mam to w Arce i jak oglądałem takie modele na zdjęciach to też takie miały. Możliwe że takie nasadki z blachy dokładali producenci zabudów.
dziwaczek - 2022-09-27, 18:35

A to ja nie wiedziałem i przepraszam za wprowadzenie w błąd kolegów. :gwm :spoko
chris_66 - 2022-09-27, 20:28

dziwaczek napisał/a:
Ciekawe czy ta modyfikacja miała na celu, zmuszenie trumy do pracy w trakcie jazdy, możliwe że tak, tylko u mnie był normalny kominek a truma działała ale ja nie jeżdżę szybko :wyszczerzony:


Deflektor - ma na celu ustabilizowanie ciągu (czasem jego wzmocnienie), zabezpiecznie przed podmuchami wiatru, deszczem itp. w formie cylindra albo rurek połączonych w literę H

Bardzo czesto stosowany w normalnych systemach kominowych

W kamperach też czasem

jackdruid - 2022-09-29, 17:13

chris_66 napisał/a:
dziwaczek napisał/a:
Ciekawe czy ta modyfikacja miała na celu, zmuszenie trumy do pracy w trakcie jazdy, możliwe że tak, tylko u mnie był normalny kominek a truma działała ale ja nie jeżdżę szybko :wyszczerzony:


Deflektor - ma na celu ustabilizowanie ciągu (czasem jego wzmocnienie), zabezpiecznie przed podmuchami wiatru, deszczem itp. w formie cylindra albo rurek połączonych w literę H

Bardzo czesto stosowany w normalnych systemach kominowych

W kamperach też czasem

No i piękne dzięki za dyskusję ;) . Teraz nie wiem , czy mam wymienić kominek , czy jednak jest Ok i wystarczy tylko tunning optyczny ?

nikita55 - 2022-09-29, 23:02

Jeśli to kamper i ma Trumę 3002 S czyli przeznaczoną do kamperów w ruchu ( nie przyczepy która stoi) to ten kominek jest oryginalny i unikatowy ( nie do dostania teraz) ponieważ teraz są inne piece. Ten piec różni się jeszcze dodatkowym czujnikiem temperatury na jego obudowie co ma wpływ podczas grzania podczas jazdy. Ja bym oczyścił ,uszczelnił i ponownie zamontował. Podobne piece są dziś np. w przyczepach Truma 3002 ale je można używać tylko na postoju. Taka jest właśnie różnica.
jackdruid - 2022-09-30, 05:44

nikita55 napisał/a:
Jeśli to kamper i ma Trumę 3002 S czyli przeznaczoną do kamperów w ruchu ( nie przyczepy która stoi) to ten kominek jest oryginalny i unikatowy ( nie do dostania teraz) ponieważ teraz są inne piece. Ten piec różni się jeszcze dodatkowym czujnikiem temperatury na jego obudowie co ma wpływ podczas grzania podczas jazdy. Ja bym oczyścił ,uszczelnił i ponownie zamontował. Podobne piece są dziś np. w przyczepach Truma 3002 ale je można używać tylko na postoju. Taka jest właśnie różnica.

Jeszcze raz dziękuję . A tak przy okazji jak mam sprawdzić, czy to model 3002S czy 3002 ? Nie wiem w którym miejscu ma być ten czujnik ( u mnie na blaszanej obudowie nic nie widzę ),a nie chciałbym ,żeby coś stało się przy włączeniu ogrzewania podczas jazdy.

nikita55 - 2022-09-30, 06:24

Napis Truma 3002S jest na obudowie ale po latach może go nie być.
Jak zdejmiesz obudowę to czujnik ten jest ..z tyłu..do kierunku jazdy. Na obudowie aluminiowej z radiatora. Dlatego jest tam umieszczony by mierzyć czy podczas jazdy ciepło kierujące się ..w tył..zbyt bardzo nie przegrzewa pieca.

Brat - 2022-09-30, 10:56

Czasami grzeję BEZ nadmuchu, gdy temperatura nie jest zbyt niska (lubimy ciepełko ;) ), ale przy ustawieniu regulacji na 2-3. Przy wyższym obudowa się nagrzewa w stopniu wzbudzającym niepokój o pożar ręczników suszących się nad obudową ;)
Gdy jest naprawdę zimno (a jeździmy także w porze jesienno-zimowej) oczywiście pracuje nadmuch; można się przyzwyczaić...

jackdruid - 2023-01-04, 16:45

Żeby nie zakładać osobnego tematu mam jeszcze jedno pytanie dotyczące Trumy. Po odpaleniu i włączeniu nawiewu jest bardzo duża róznica zarówno w sile nawiewu jak i w temperaturze wydobywającego się z kratek powietrza. Tak naprawdę ,jeżeli nie zamknę kratki znajdującej się najbliżej piecyka , to z pozostałych wylotów ledwo wydobywa się powietrze i jest ono mocno chłodniejsze od tego z pierwszego. Przewody sprawdziłem , nie są nigdzie pozagniatane , więc nie powinny być przyczyną tak znacznego spadku zarówno temperatury jak i przepływu powietrza . Po zamknięciu pierwszych trzech wylotów z ostatniego wydobywa się trochę cieplejsze powietrze , ale nie takie jak z pierwszej. Co mogę sprawdzić i jaka może być przyczyna takiego stanu rzeczy (chyba ,że to normalne i szukam dziury w całym ).
Diavolo - 2023-01-04, 21:25

Wszystko zależy, jak poprowadzone są rury od Trumy. Jak z głową, to powinno się to w miarę dobrze rozprowadzać, ale też naturalne jest, że im bliżej pieca, tym więcej ciepła i mocniejszy strumień powietrza, a im dalej, tym powietrze wyhamowuje i też traci energię cieplną. Warto generalnie pracować na przelotkach i zamykać / otwierać je w zależności od potrzeb. U siebie na przykład prawie zawsze zacząłem zamykać przelotkę w łazience, bo jest to przy piecu, pod podłogą idzie rura od ogrzewania i bez nawiewu jest bardzo ciepło (z nawiewem, to istne piekło :diabelski_usmiech ). W nocy zacząłem w tym roku zamykać przelotki pod stołem i w centralnej części kampera, a otwieram w alkowie i z tyłu kampera, na dzień odwrotnie itd. Dzięki temu zawsze jest przyjemnie, a w zeszłym roku miewałem niedogrzaną alkowę i dolne łóżko z tyłu kampera.
dudusie34 - 2023-01-04, 21:35
Temat postu: ogrzewanie truma
witam. mam, podobnie. nic z tym nie zrobimy.tak musi być.wpiąłem webasto w ten sam obieg i jest podobnie. pierwsze mocniej ostatnie słabiej. trzeba pierwszą odpowiednio przymknąć ,następne trochę mniej i mniej.trochę wyrównasz.pozdrawiam. :spoko
jackdruid - 2023-01-05, 05:20
Temat postu: Re: ogrzewanie truma
dudusie34 napisał/a:
witam. mam, podobnie. nic z tym nie zrobimy.tak musi być.wpiąłem webasto w ten sam obieg i jest podobnie. pierwsze mocniej ostatnie słabiej. trzeba pierwszą odpowiednio przymknąć ,następne trochę mniej i mniej.trochę wyrównasz.pozdrawiam. :spoko

Z tego co piszecie , to niestety nic wiecej nie można zrobić :( , jednak mimo wszystko zskakuje mnie róznica pomiedzy skrajnymi kratkami ( w pierwszej powietrze parzy , w ostatniej wieje ledo ciepłe ). Spróbuję pomierzyć różnice temperatur na poszczególnych wylotach i napiszę , co mi wyszło .

Diavolo - 2023-01-05, 06:23

Każdy centymetr tej aluminiowo-papierowej rury zabiera ciepło - wystarczy dotknąć rur - im bliżej pieca, tym są cieplejsze. Dlatego u mnie w ogóle nie ogrzewało alkowy - Niemcy wymyślili, że rura rozprowadzająca ciepło, okrąży cały kamper, nim trafi do alkowy - po około połowy drogi rury były już chłodne, a w alkowie wylatywało już tylko zimne powietrze (nawet przy zamknięciu wszystkich przelotek). A czy nic więcej nie można z tym zrobić? Można zmodyfikować rozprowadzenie rur - u siebie doprowadziłem krótszą drogą ciepłe powietrze do alkowy i jak chcę, to mogę puścić tam ciepły nawiew.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group