Twój sprzęt: Fiat Ducato L3H4
Nazwa załogi: @Nasze7m2
Dołączył: 11 Mar 2017 Piwa: 1/3 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-19, 21:09
Hmm, przeczytałem, bardzo rzeczowe opracowanie (choć czasem chaotyczne:) ) i wydaje mi się, że rozumiem wszystko, ale chyba zostało gdzieś pominięte (albo ja nie umiem czytać ze zrozumieniem) zabezpieczenie przed rozładowaniem się akumulatora pokładowego w przypadku pobierania 12 V bezpośrednio z niego. Przy przetwornicy mamy mechanizm zabezpieczający, ale podłączając np ledy na 12 V czy coś innego prądożernego bezpośrednio pod akumulator jesteśmy w stanie rozładować aku poniżej bezpiecznego poziomu, prawda?
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057 Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 194/154 Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-03-19, 22:44
Jak można pisać,że Świstak i chaotycznie.Pięknie i nad wyraz rzeczowo.W innych tematach wątek rozmywany bywa dużo bardziej.Aku pokładowy nie daje bezpośrednio prądu na urządzenia a poprzez regulator ładowania paneli solarnych i one, czyli regulatory takie zabezpieczenie posiadaję.Wyjątkiem może być mocna przetwornica np.3000 wat .Nie ma na takie prądy esek i trzeba łączyć z pominięciem zabezpieczenia z regulatora.Wtedy ew.coś extra lub zdrowy rozsądek
Twój sprzęt: Fiat Ducato L3H4
Nazwa załogi: @Nasze7m2
Dołączył: 11 Mar 2017 Piwa: 1/3 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-19, 22:50
Ok, trochę mi rozjaśniłeś. Ja cały czas myślałem, że podłączenie kabli pod ikonkę żarówki w regulatorze daje prąd tylko jak działa solar i dlatego nie mogłem pojąć tej prostej rzeczy:).
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057 Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 194/154 Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-03-19, 22:55
Mi też w tym poście objaśniano,gdy chciałem kupić bezpieczniki i nie doczytałem,że nadprądowe mogą być na 220v.Ja,z rozpaczą szukałem na 12V.Forum pomogło,nie pierwszy raz
Twój sprzęt: Fiat Ducato L3H4
Nazwa załogi: @Nasze7m2
Dołączył: 11 Mar 2017 Piwa: 1/3 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-19, 23:08
To ja od siebie dodam przerobiony schemat, gdzie lodówka (B10) zasilana jest z aku pokładowego, a nie tak jak na oryginalnym schemacie, tylko gdy alternator pracuje. W swoim pojeździe będę podłączał ją do całodobowego zasilania 12 V .
Wyjątkiem może być mocna przetwornica np.3000 wat .Nie ma na takie prądy esek i trzeba łączyć z pominięciem zabezpieczenia z regulatora.Wtedy ew.coś extra lub zdrowy rozsądek
To akurat nie chodzi o zabezpieczenie bo bezpiecznik i tak trzeba zastosować do każdego odbiornika prądu. Tu można dać zwykły (dedykowany) do prądu stałego bezpiecznik na 250A. Faktyczny problem polega na tym, że regulatory solarne, które używamy w naszych pojazdach to urządzenia przystosowane do pracy z odbiornikami 10-40A. Przetwornica 3000W to 250A po stronie DC. Ale tu niema problemu bo przetwornice też posiadają zabezpieczenie przed rozładowaniem akumulatora.
rakro1 napisał/a:
Mi też w tym poście objaśniano,gdy chciałem kupić bezpieczniki i nie doczytałem,że nadprądowe mogą być na 220v.Ja,z rozpaczą szukałem na 12V.Forum pomogło,nie pierwszy raz
ravael - Twój schemat jak najbardziej OK. O ile pamiętam oryginalny był dedykowany do lodówki 12V/230V. Czyli 12V podczas jazdy a na postoju ze słupka 230V.
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057 Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 194/154 Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-03-20, 14:17
Wiem,że są i trudno pominąć różnice cenowe to miałem kłopot znaleźć .Potrzebowałem 2x40,jedną 16 i kilka 10 amperowych.A od aku do przetwornicy założyłem automat z wyłącznikiem http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=26917 Od razu mam odcięcie prądu w razie w.Przetwornicę mam Volta 2000/4000 i oczywiście ona też ma swoje zabezpieczenie ale jeśli zabezpieczę zabezpieczenie to nie będę ew. musiał jej potem rozbierać.Takie tu porady wyczytałem i akceptuję.
Twój sprzęt: Boxer - bus
Nazwa załogi: andrzej
Dołączył: 11 Paź 2007 Piwa: 25/21 Skąd: Marki . mazowieckie
Wysłany: 2017-08-21, 09:07
Przyszedł czas podziękować kol. Świstakowi za opracowanie tematu ENERGOBLOK .
Dziękuję Swistaku .Opracowanie przeczytałem chyba ze cztery razy , skojarzyłem ze schematami zakupionych urządzeń i zacząłem mozolny montaż w naszym " trojaczku "
Zajęło mi to kilka wielogodzinnych podejść , ale kiedy zaczęły się testy - pierwsze włączenia prądu , z 230V , z solarów , włączanie lodówki z przetwornicy i nic nie wybuchło , rozparła mnie duma .
Było to na wiosnę przed zlotem na Białorusi . Co prawda pechowo nie działała przetwornica , ale gwarant naprawił . Teraz już testy mogę uznać za zakończone , bo miesięczny rajd po Rumuni , Mołdawi potwierdził że układ elektryczny w naszym kamperku działa znakomicie i nie ma żadnych problemów .
Naprawdę masz Bałałajkę na półce w kamperze ???
STRUŚ
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2018-03-02, 11:07
Nowości w handlu...
Dla tych którzy zbudowali skrzynki bezpiecznikowe w formie typowej dla instalacji samochodowych - dobra wiadomość. Pojawiły się w miarę sensownych cenach bezpieczniki automatyczne (termiki) niemieckiej firmy ETA mogące stanowić zastępstwo dla typowych jednorazówek płytkowych UNI w rozmiarze 19 mm. Dostępne wartości to 5, 7.5, 10, 15, 20, 25 i 30A. Ceny od 10 do 35 zł. za sztukę. Resetowanie przy pomocy czerwonego guziczka.
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Twój sprzęt: Peugeot Boxer Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Gru 2015 Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2018-03-11, 22:44
Mam pytanie do autora. Ze schematu wynika,że połączenie akumulatora silnikowego z akumulatorem zabudowy jest z użyciem dwóch kabli + i -.
Czy akumulator zabudowy nie może być tylko połączony z masą nadwozia?
Czy jest tak ,aby zmniejszyć spadek napięcia?
Opis instalacji jest super prosty,ale tej jednej rzeczy nie wyłapałem.
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2018-03-12, 00:43
Można oczywiście wykorzystać karoserię, ale takie połączenie zrobić dobrze i trwale nie jest wcale tak łatwo. Statystycznie najwięcej problemów (i to z kategorii tych "magicznych") w starszych instalacjach lub w starszych autach ogólnie, sprawia właśnie połączenie z karoserią (czy też właściwie jego słaba jakość).
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Twój sprzęt: Peugeot Boxer Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Gru 2015 Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2018-04-07, 21:13
Była dzisiaj dyskusja o regulatorach Tracer'a i to chyba już jasne.(dział budowy)
Doszedłem w wolnej chwili do instalacji słynnej "Świstakownicy"i zastanowiły mnie cieniutkie przewody z oprawek halogenowych. Z jednej strony kabel 16 mm i połączone z nim 3 cienkie kabelki. Czy to się nie rozgrzeje do czerwoności?
Twój sprzęt: Toyota Land Cruiser Bj45 camper 4x4
Dołączył: 29 Sty 2013 Skąd: Gliwice
Wysłany: 2019-02-03, 22:07
Witam Szanowne grono,
Studiuję forum i tematy elektryczne i nigdzie nie mogę trafić na rozwiązanie pozwalające na ładowanie aku pokładowego z PV i alternatora jednocześnie. ( suma Amperów). Jest jakieś rozwiązanie tego problemu w przystępnej cenie?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum