Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
ladowanie aku rozruchowego z solarów zabudowy
Autor Wiadomość
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2017-08-31, 06:09   

Napisałem o odpalaniu silnika bo to kolejne wielkie źródło energii i jakoś regulatory współpracują
_________________
----------------------------------------------------------

gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........

--------------------------------------------------------
Ostatnio zmieniony przez silny 2017-09-01, 06:49, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wołodia 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Pilote Explorateur 715 FJ Master 2008 2,5 TDI
Nazwa załogi: Wołodia
Dołączył: 26 Sie 2013
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-31, 08:20   

To czy takie rozwiązanie jest możliwe ?????
nie znam innych parametrów starego solara, ani nazwy czy modelu, ma tylko napis 100W i boję się że solary mogą "gadać" innymi językami, a regulator szlak trafi :(

regulator
http://center-camp.pl/pl/...solara-10A/3603
solar nowy z tego zestawu
http://center-camp.pl/pl/...i-moc-150W/1960

Solar 2.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 52,45 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
serwan 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato 280, 1987, 2.5D, Burstner
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lip 2015
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-31, 08:51   

wołodia napisał/a:
To czy takie rozwiązanie jest możliwe ?????
nie znam innych parametrów starego solara, ani nazwy czy modelu, ma tylko napis 100W i boję się że solary mogą "gadać" innymi językami, a regulator szlak trafi :(

regulator
http://center-camp.pl/pl/...solara-10A/3603
solar nowy z tego zestawu
http://center-camp.pl/pl/...i-moc-150W/1960

:) moim zdaniem w skrócie:
1) prawie na pewno nie wybuchnie :) , ale
2) nie liczyłbym na to że efekt (ilość prądu, szybkość ładowania..) będzie taka jak byś chciał; moim zdaniem ładowanie będzie nadal takie samo jak gdybyś miał tylko jeden panel/regulator

pozdrawiam
serwan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2017-08-31, 09:11   

Wołodia musisz zmierzyć napięcie na panelu tym 100W bez podłączonego regulatora. Zacznij od tego, bo możesz mieć np. 24V i wtedy na pewno nie będą gadać.
Jeśli 12V czyli napięcie w słońcu od 18-22V (takie powinno być dla 12V) to możesz drugi też 12V podłączyć równolegle, ale nie ma wtedy sensu inwestować pieniędzy w MPPT, bo pomijalny zysk.
Już lepiej drugi 100W, bo wyjdzie taniej i w szereg z mppt. Wyższe napięcie MPPT przerobi na prąd nawet jak będzie słońce nisko czy chmurki.
A jeszcze lepiej zamiast nowego 150W, dać podobne kolejne 2 po 100W i w szereg z MPPT. Jeszcze wyższe napięcie (pod obciążeniem ok. 40-50V) które MPPT świetnie przerobi na większy prąd.
Ja aktualnie mam 4 w szeregu dobrane parametrami z tracer epever 40A. Nawet gdy pada to idzie ok. 3-6A do aku :spoko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 67/68
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2017-08-31, 09:51   

Podepnę się z pytaniem,bo w temacie. Mam na dachu 435 W, 2x 120 kwasiaki, regulator MPPT TRACER 30A.
Gdybym obkleił bok busa panelami elastycznymi to jak należy je w takim zestawieniu podłączyć ?
_________________
Moja budowa: http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2017-08-31, 10:18   

serwan napisał/a:


spróbuj podać na akumulator 120ah prąd ładowania o natężeniu 100a przez godzinę - akumulator/kamper/garaż nie przeżyje dłużej niż parę minut.

Zrozum żeby podać 100a na akumulator musi być odpowiednia różnica napięcia , a regulatory zazwyczaj nie przekraczają 14.5v
Gdy akumulator ma napięcie np. 14v a podaż mu 14.4v obojętnie o jak wielkiej wydajności to i tak popłynie do niego parę amperów a żeby go zmusić do tych twoich 100A to byś musiał zwiększyć napięcie do 16-18v.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wołodia 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Pilote Explorateur 715 FJ Master 2008 2,5 TDI
Nazwa załogi: Wołodia
Dołączył: 26 Sie 2013
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-31, 10:19   

toscaner napisał/a:

A jeszcze lepiej zamiast nowego 150W, dać podobne kolejne 2 po 100W i w szereg z MPPT. Jeszcze wyższe napięcie (pod obciążeniem ok. 40-50V) które MPPT świetnie przerobi na większy prąd.
Ja aktualnie mam 4 w szeregu dobrane parametrami z tracer epever 40A. Nawet gdy pada to idzie ok. 3-6A do aku :spoko


Tylko że ja już mam przyklejony ten 150W a ten 100W na pewno jest 12V
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2017-08-31, 20:02   

Aha, no to 150W przyklejony na 12V da ok. 8A, ten 100W to będzie ok. 5,5A. Razem 13,5A
Bez problemu możesz połączyć panele ze sobą tyle, że równolegle, czyli plusy paneli do wejścia plus w regulatorze. W takiej opcji regulator PWM. I ten co podałeś VS1024A to jest regulator PWM, tyle, że na 10A. Tu na starcie z obu paneli popłynie latem te 13-14, a może nawet 15A. Czyli podany regulator jest za mały.
Ale taka konfiguracja będzie najkorzystniejsza mając już te panele.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wołodia 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Pilote Explorateur 715 FJ Master 2008 2,5 TDI
Nazwa załogi: Wołodia
Dołączył: 26 Sie 2013
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-31, 21:05   

toscaner napisał/a:
Aha, no to 150W przyklejony na 12V da ok. 8A, ten 100W to będzie ok. 5,5A. Razem 13,5A
Bez problemu możesz połączyć panele ze sobą tyle, że równolegle, czyli plusy paneli do wejścia plus w regulatorze. W takiej opcji regulator PWM. I ten co podałeś VS1024A to jest regulator PWM, tyle, że na 10A. Tu na starcie z obu paneli popłynie latem te 13-14, a może nawet 15A. Czyli podany regulator jest za mały.
Ale taka konfiguracja będzie najkorzystniejsza mając już te panele.


a jak kupię MPPT ???
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2017-08-31, 21:14   

To i tak praktycznie nie skorzysta się z dobrodziejstw MPPT. MPPT ma sens gdy na panelach jest większe napięcie. Ja np. w słońcu mam np. 75V i niski prąd, np. 3A, a do akumulatorów już idzie kilkanaście amper.
Nie zalecam łączenia paneli 150W i 100W w szeregu. Już lepiej by było jeśli 150W jest przyklejony to wymienić ten 100W, na drugi 150W i wtedy obie 150tki dać w szereg i MPPT. Zysk będzie zauważalny.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
skrzychu 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Jumper 3.0
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Lip 2013
Piwa: 6/6
Skąd: Konopiska
Wysłany: 2017-10-13, 10:52   

A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany...
_________________
campi-van.pl
Podzespoły do budowy kampera
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brodacz77 
stary wyga


Twój sprzęt: Challenger Mageo 163, 2.8JTD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Piwa: 47/277
Skąd: Snochowice
Wysłany: 2017-10-13, 11:15   

skrzychu napisał/a:
A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany...


Aku zabudowy będzie naładowany do 14,4V - takie jest max napięcie ładowania z regulatora.
Aku samochodu będzie ładowany do napięcia 14,4V - 0,7V spadku na diodzie = 13,7V - tyle będzie szło, lepsze to niż nic ale chyba nie o to chodzi.
_________________
Odkupię każdą ilość używanych / zużytych / uszkodzonych baterii do laptopa / elektronarzędzi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
skrzychu 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Jumper 3.0
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Lip 2013
Piwa: 6/6
Skąd: Konopiska
Wysłany: 2017-10-13, 11:59   

Brodacz77 napisał/a:
skrzychu napisał/a:
A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany...


Aku zabudowy będzie naładowany do 14,4V - takie jest max napięcie ładowania z regulatora.
Aku samochodu będzie ładowany do napięcia 14,4V - 0,7V spadku na diodzie = 13,7V - tyle będzie szło, lepsze to niż nic ale chyba nie o to chodzi.


Zgadzam się, że rozwiązanie szału nie robi :) ale inwestycja rzędu kilku złotych, a autko zawsze odpali. Napięcie spoczynkowe aku to jakies 12,6 - 12,8V, wiec cos sie zawsze doladuje...
_________________
campi-van.pl
Podzespoły do budowy kampera
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2017-10-13, 12:07   

Brodacz77 napisał/a:
0,7V spadku na diodzie

Na diodzie schottky są mniejsze spadki ,
Można również zastosować :
http://jiggerjuice.info/e...iode.html#type3
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DigitalNomad 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ducato L4H2 - minimalizm
Dołączył: 13 Lut 2017
Skąd: Bielawa
Wysłany: 2019-11-06, 20:48   

Odgrzeje kotleta, ale nie udało mi się ze zrozumieniem przejrzeć całości.
Mam Cyrixa 120A, co by się stało jak bym podłączył regulator Tracer 40A do aku rozruchowego zamiast aku pokładowych?
Czy to ma prawo zadziałać?

Teoretycznie podczas ładowania ładowały by się wszystkie aku na raz (bo Cyrix po wykryciu napięcia ładowania by zwarł aku). Podczas obciążenia i rozładowywania aku pokładowych w pewnym momencie przy spadku napięcia z wszystkich aku równolegle Cyrix odseparował by aku rozruchowe, napięcie by pewnie wzrosło do poziomu kiedy Cyrix znów zwarł by aku i tak w kółko.
Jak nie ma słońca, to aku zawsze były by odseparowane, czyli nie rozładujemy rozruchu.

Wszystko brzmi dobrze, ale czy czegoś nie pominąłem? :D
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***