Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h |
Autor |
Wiadomość |
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-11-10, 22:30 Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h
|
|
|
Cześć, rozbudowuje swój system prądowy w kamperze. Aktualnie jest tylko jeden panel Siemens o mocy 110watt (35v 3.14A w zwarciu) regulator mppt epsolar tracer 1210A. Jutro dotrze do mnie drugi taki sam panel który planuje połączyć równolegle aby uzyskać większe natężenie prądu.
1. Czy przy łączeniu równoległym połączyć panele na dachu i zejść już jednymi przewodami czy też można złączyć JE dopiero przed samym regulatorem? Bo chciałem wcześniej w każdy panel na biegunie dodatnim puścić przez bezpiecznik 5A oraz przełącznik kolyskowy .
2. W ciągu 2 tyg dotrą do mnie jeszcze 2 panele a więc 4 panele 110watt. I tutaj już zastanawiam się jak JE łączyć, czy nadal równolegle? W szczycie to ok 13A do regulatora i ok 32A na akumulator ale panele leżą na płasko także sprawności większej jak 50-60% nigdy nie uzyskają.
Czy może jednak 2 szeregowo a 2 równolegle ? Regulator będę i tak zmieniał na mocniejszy, a więc epsolar Tracer3210A. Tylko on jest do 100v jak pójdą 2 w szereg to da ok 70v. Ale to teoria bo teraz gdy temperatura jest np 5 stopni ten jeden potrafi przekroczyć 60v więc zima jest ryzyko że takie chwilowe 120v uszkodzi regulator.
A może 4 w szereg i zamiast regulatora mppt jakoś inwerter?
Albo nic nie kombinować 4 równolegle i każde osobno kable żeby wewnątrz na każdym z dać bezpiecznik i on/off ? |
|
|
|
|
cebek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2017-11-10, 23:40
|
|
|
Weź tracera 3215 i nie będziesz miał problemu z napięciem |
|
|
|
|
Roberto
weteran
Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 68/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-11-11, 11:34
|
|
|
Skoro te panele są na 35V, a Ty i tak chcesz każdy podłączać na osobnym przewodzie to spinanie ich w szereg raczej nie ma specjalnego sensu
I tak ładowanie masz około 14V.
Aby w pełni wykorzystać MPPT - 35V w zupełności wystarczy
Podepnij je równolegle i będzie OK.
Zastanawia mnie tylko po co te przełączniki i bezpieczniki na każdej z linii - w jakimś konkretnym celu |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
|
|
|
|
|
|
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-11-11, 19:39
|
|
|
W takim celu ze lubię mieć kontrolę nad każdym panelem i bezpieczeństwem oraz dlatego iż póki co dokupienie 3 paneli było pewna forma inwestycji. Dojdziebdo tego regulator większy oraz większy akumulator. Na tą chwilę potrzebuje 6-8A aby "być zaspokojonym" energetycznie. Bliżej lata będę montować grzalke do ciepłej wody pod prysznic wtedy to się zmieni.
Teraz gdy słońce jest nisko i ogólnie jest rzadko widoczne miewam zwykle zaledwie 1-2A za regulatorem, przy 4 będzie 4-8A przy złej pogodzie i na tym mi zależy. A jak wyjdzie słońce zawsze mogę 2 wyłącZyć. A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A |
|
|
|
|
Roberto
weteran
Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 68/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-11-11, 20:52
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A |
Spoko
Pierwotnie zrozumiałem, że już teraz masz zamiar wszystko kupować i instalować... |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
|
Roberto
weteran
Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 68/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-11-13, 15:14
|
|
|
toscaner napisał/a: | Hmmm 30 A z 440W. |
Czepiasz się
Teoretycznie jest to możliwe W praktyce, hmmm, no cóż... |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
|
VirMan
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017 Piwa: 12/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-14, 11:32
|
|
|
ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach
z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.
generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski |
_________________ Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad |
|
|
|
|
|
MisioKRAK
weteran
Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-14, 11:43
|
|
|
Ja myślę nad montażem trzeciego panelu na okres jesienno wiosenny (w kg zamiast roweru) - w lato bym go demontował, by zyskać kg "ładowności", a i tak prądu nawet pod drzewami będzie dla mnie wystarczająco z dwóch... |
_________________ Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
|
|
|
|
|
Darek Szczecin
Kombatant
Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Wrz 2014 Piwa: 113/163 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2018-01-14, 11:45
|
|
|
VirMan napisał/a: | ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach
z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.
generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski |
A silniczek wycieraczek |
|
|
|
|
VirMan
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017 Piwa: 12/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-14, 11:58
|
|
|
a po co jest DC-DC na 12v ? :P przeciez nie będę wszystkiego przerabiał :P |
_________________ Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad |
|
|
|
|
Roberto
weteran
Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 68/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2018-01-14, 12:20
|
|
|
VirMan napisał/a: | z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W. |
Sorry, ale albo Cię nie rozumiem, albo nie wiesz o czym piszesz....
VirMan napisał/a: | a po co jest DC-DC na 12v |
Wszystko chcesz tak przerabiać Żarówki, wskaźniki na liczniku, dmuchawy nawiewów Wiesz ile tego jest i ile to prądu bierze... jakie trzeba będzie stosować przetwornice...
A co z osprzętem w zabudowie, który jest przewidziany na 12V |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
|
|
|
|
|
Darek Szczecin
Kombatant
Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Wrz 2014 Piwa: 113/163 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2018-01-14, 12:43
|
|
|
chyba chodzi o to, że jak do kontrolera ładowania podłączy się akku 24V to można większą moc paneli zastosować. Czyli oszczędność tak jakaś dziwna, albo jest jakiś ukryty plan |
|
|
|
|
VirMan
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017 Piwa: 12/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-14, 13:21
|
|
|
kontroler 20A kosztuje powiedzmy 120 eur, kontroler 40A kosztuje już 280 eur - to apropos tej podwójenj mocy z napięcia - ten sam kontroler dwa razy więcej obsłuży.
To raz, dwa, że z 12v ma więcej strat przy przejsciu przez złącze ogniwa ze względu na większe prądy choć to jest strata na poziomie 2% dla MPPT przy 18v panelach versus użycie 37v paneli. Trzy - przy 1 kw użytym strat mamy na kablach i przetwarzaniu na poziomie 25% dla 12v czyli z dobrym sprzętem mamy 1.3kw zużyty na 1 kw użyteczny (zakłądając sprawność urządzenia na poziomie 95% - prawo ohma się kłania) w przypadku 24v różnica jest dramatyczna (nie mówiąc o mniejszych prądach i tańszych elementach automatyki) to mamy około 5% strat na processingu i 1.1 kw / 1 kw użytecznym
po prostu oszczędzamy na wszystkim zaczynając od dłuższej żywotności akumulatorów, cieńszych kablach, przełącznikach, czy mniej zużywających się stykach kończąc na mniej ciepła z urządzeń, łatwiejszym zapalaniu przy dużych mrozach , mniejszej masie czy dłuższym korzystaniu z tej samej pojemności baterii
to tak w sumie i w skrócie
A tak już z zasłyszanych rozmów od jachtowiczów, to 12v przy zwarciu częto zamienia kable w grzałkę i powoduje pożar ze względu na potrzebne prądy trudno dobrać efektywne bezpieczniki główne, a 24v pozwala na prądy które po prostu upalą główny bezpiecznik nawet bez szczególnie mocnych przewodów.
i to w sumie tyle powodów dla których przesiadłem się na 24v
(dla matematyków wzór na moc cieplną wydzieloną z rezystancji P=R*i^2 - kwadrat prądu - 2razy większy prąd = 4 razy większe straty - dlatego mamy linie WYSOKIEGO napięcia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Moc_elektryczna |
_________________ Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad |
|
|
|
|
|
|