Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:31 |
Instalacja elektryczna |
Autor |
Wiadomość |
slaw
trochę już popisał slaw

Dołączył: 24 Sty 2007 Postawił 1 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2007-01-24, 10:31 Instalacja elektryczna
|
|
|
Buduję kampera od podstaw. Może ktoś udzielić paru rad o instalacji elektrycznej. Mam pomysł całą instalację zrobić na 12 V? + prostownik + dodatkowy akumulator? |
Ostatnio zmieniony przez janusz 2007-01-26, 11:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2007-01-24, 16:24
|
|
|
Na początek o ładowaniu tego dodatkowego akumulatora podczas jazdy taki prosty schemacik zapożyczony ze strony Jana
 |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
Ostatnio zmieniony przez eler1 2007-01-24, 20:10, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
kazbar
weteran

Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 36/4
|
Wysłany: 2007-01-24, 18:17
|
|
|
W moim samochodzie mam dwa akumulatory połączone ze sobą równolegle. Jeden stoi nad drugim za fotelem kierowcy. Pomiędzy nimi na jednym przewodzie mam taki specjalny kluczyk, którym mogę je rozłączyć.
Jeśli długo w czasie postoju korzystam z akumulatora to wyciagam kluczyk i mam pewność, że w każdej chwili zapalę auto z drugiego nie używanego.
Tylko raz "udało" mi się rozładować równocześnie oba akumulatory- zostawiłem włączoną lodówkę na 12V (primo: zapomniałem rozłączyć, secundo: nie wiedziałem, że lodówka jest taka prądożerna) i...skończyło się rano szarpnięciem kampera na lince za Mercedesem (facecik z pomocy drogowej krzyknął wtedy 60 zł za 2 metry holowania).
Innym razem przejechałem ok. 1000 km ( z Dortmundu do Krakowa) z uszkodzonym alternatorem, przełączając raz jeden akumulator raz drugi (jeden zostawiałem sobie zawsze do zapalenia auta rano po czym przełączałem drugi już prawie "padnięty" na drogę). |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2007-01-24, 18:38
|
|
|
a teraz trochę więcej czyli przekrojówka ze strony Jana
 |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
Ostatnio zmieniony przez eler1 2007-01-24, 20:10, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Jan Kowalski
początkujący forumowicz
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Sty 2007
|
Wysłany: 2007-01-24, 19:22 Schematy
|
|
|
Witam Robert
Ciesze sie ze wyzej zamieszczone schematy na mojej stronie Camper Club Poland uznales za interesujace i tu je umiesciles.
moze podam link sa tam jeszcze inne:
http://camperclubpoland.pl/Schematy.htm
Niech sluza innym. |
Ostatnio zmieniony przez Jan Kowalski 2007-01-24, 19:36, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Paweł P.
Kombatant

Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 1/2 Skąd: Mała Karawana
|
Wysłany: 2007-01-24, 19:35
|
|
|
Na tym forum te fotki będą się lepiej czuły. Jest rochę początkujących kamperowców, takich jak ja. ;-)
Pozdrawiam. |
_________________ Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda
 |
|
|
|
 |
Gość
|
Wysłany: 2007-01-24, 20:22 instalacje
|
|
|
Jesteście wspaniali. Mam już wizję jak to zrobić, ale wszelkie szczegóły zawsze się przydadzą. Nie przestawajcie pisać Może kiedyś powstanie POLSKI CAPER. Pozdrawiam zakręconych pozytywnie Slaw. Skończę do majówek???? |
|
|
|
 |
slaw
trochę już popisał slaw

Dołączył: 24 Sty 2007 Postawił 1 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2007-01-24, 20:28
|
|
|
Witam Pana Jana. Schemat instalacji wody znalazłem na Pana stronie. Dziękuję, a za jakiś czas zadam pytania co do szczegółów. Jak mogę? Pozdrawiam slawek |
|
|
|
 |
Jan Kowalski
początkujący forumowicz
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Sty 2007
|
Wysłany: 2007-01-24, 20:42
|
|
|
Witam
Osobiscie mysle ,ze kazde pytanie lepiej jest zadac na Forum (nie na maila), jezeli ktos bedzie mial cos do powiedzenia napewno bedzie sie staral pomoc.
Pozdrawiam
Jan |
|
|
|
 |
Gość
|
Wysłany: 2007-01-27, 19:44
|
|
|
Jakie przewody doradzacie dla instalacji wewnętrznej. 2,5mm2 (instalacja 12V) oświetlenia a dodatkowy akumulator na Lgy 6mm2 czy więcej? możę linka 16mm |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2007-01-27, 19:51
|
|
|
instalacja 12V to linka 2,5mm2 powinno starczyć nie mówimy gniazdach zapalniczek, a do ładowania 6mm2 jest dyskusyjne bo przy pełnym rozładowaniu akumulatora aleternator daje pełną moc czyli może to być nawet 60-70A więc radził bym 16mm2 lub nawet 25mm2 i wtedy wyłącznik akumulatorów od Żuka i można się posiłkować przy rozruchu jak nam padnie ten z przodu ale to wszystko zależy od długości przewodów ja u siebie poszłem na całoś i dałem 35mm2 to zima mi nie straszna [/i] |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
|
|
|
 |
slaw
trochę już popisał slaw

Dołączył: 24 Sty 2007 Postawił 1 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2007-01-27, 22:54
|
|
|
Dzięki Robert tak myślałem, ale potrzebowałem potwierdzenia. Cała instalacja będzie na 12V + 3 gniazda 220V. 35 mm2 to kawał bata... Pozdrawiam pozytywnie zakręconego. |
|
|
|
 |
BoMBowiec
trochę już popisał

Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007 Postawił 2 piw(a) Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2007-04-01, 15:34
|
|
|
Odswiezam temat.
1. Wg. rysunku - prostownik podlaczony na stale automatyczny. Gdzie taki dorwac? Mam rozumiec ze on sie wlacza i wylacza samoczynnie w momencie kiedy powstal ubytek pradu w akumulatorze i konieczne jest jego doladowanie?
2. Prad 220V podajemy albo z przetwornicy, albo poprzez gniazdo zewnetrzne 220V i teraz pytanie jak nastepuje automatycznie przelaczanie miedzy oboma tymi zrodlami zasilania? Jak to zrealizowac?
3. Inna opcja - to zasilacz z 220V na 12v, ktory zalaczal by sie w momencie podpiecia pod 220V, a automatycznie wylaczal i przelaczal na akumulator w momencie braku 220V. Jak to zrealizowac?
4. Co z urzadzeniami ktore maja jednoczesnie 12V i 220V - np. mam lodowke i video, ktore maja oba kable zasilajace. Co sie stanie jak podlacze jednoczesnie kabel zasilajacy 12V i 220V i nagle pojawi sie prad zarowno z akumulatora 12V, jak i z zewnetrznego 220V?
|
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2007-04-01, 19:41
|
|
|
Ponieważ mój kamperek to samoróbka to i instalacja elektryczna też.
Ad 1
Mam prostownik 30A taki z Selgrosa. Nie automatyczny. W zeszłym roku zostawiłem na tydzień samochód podłączony do 220V i akumulator umarł. Przeładował się. Kupiłem na alegro automatyczny prostownik za 240 zł ale okazał się tandetnie wykonany i nie odporny na wstrząsy. W końcu zautomatyzowałem stary prostownik dodając automatykę wykonaną z zestawu do samodzielnego montażu.
Automatyczność prostownika polega na tym że sprawdza on czy napięcie akumulatora utrzymuje się na poziomie 14,5V i w razie spadku napięcia doładowuje akumulator.
Są takie fabryczne ustrojstwa ale kasa nie do przeżycia.
Ad 2
Zastosowałem styczniki z instalacji elektrycznej domowej takie na listwę. Cewka stycznika jest na 230V. Gdy nie ma napięcia z sieci stycznik łączy przetwornicę z instalacją 220V samochodu.
Samą przetwornicę włączam do 12V ręcznie. Natomiast przy włączeniu zasilania z sieci odłaczana jest przetwornica a włączane jest napięcie z sieci do instalacji samochodu.
Ad 3
Prostownik jest na stałe przyłączony do do gniazda zasilania samochodu. Gdy samochód jest podłączony do sieci ładuje się akumulator, a po odłączeniu nie. Prostownik wyjście 12 V na stałe ma podłączone do akumulatora.
Ad4
U mnie tylko lodówka jest na 12/220V do włączania jej jest drugi stycznik. Przez niego lodówka stale jest zasilana z 12V. Jeżeli w instalacji samochodu pojawi się 220V to ten stycznik wyłącza 12V do lodówki a lodówka zasilana jest z 220V. Niezależnie czy z sieci czy z przetwornicy. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
BoMBowiec
trochę już popisał

Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007 Postawił 2 piw(a) Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2007-04-02, 01:01
|
|
|
Dzieki za odzew.
Ad1.
http://www.allegro.pl/ite...arpoint_6a.html
http://www.allegro.pl/ite..._oryginal_.html
Badziewia?
Jak wyglada ew. ta automatyka do samodzielnego montazu i gdzie to dostac?
Ad2.
http://www.allegro.pl/461...zdzielnice.html - pewnie ktorys z tych, tylko ktory? Zastosowales oprocz tego jakies zabezpieczenia w postaci bezpiecznikow? Ma to miec jakies parametry na ktore zwracac uwage?
Ad3. Niektorzy maja cos takiego, ze albo biora 230V bezposrednio z sieci i 12V poprzez zasilacz z 230V. Nie ma wtedy nawet w ogole akumulatora. Pomyslalem sobie, ze zeby nie meczyc caly czas akumulatora i prostownika, mozna by zastosowac taki zasilacz majac dostep do 230V, no i pewnie tez potrzebny bylby jakis stycznik ktory urzadzenia 12V przelaczalby na zasilacz lub na akumulator.
Ad4. Hmm ciekawe czy ta lodowka albo video maja takie styczniki zabezpieczajace i to na tyle inteligentne ze biora prad z gniazda 230V, a jak go nie ma to dopiero wtedy biora z gniazda 12V... Boje sie podlaczyc i sprawdzic, bo sie jeszcze co spali? :-?
PS. Masz jakies zdjecia tej swojej instalacji, opis - schemat, pewnie nie tylko ja bym chetnie zobaczyl |
|
|
|
 |
|