Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozłącznik akumulatora a solary podpięte pod regulator
Autor Wiadomość
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 5/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2023-08-03, 11:31   Rozłącznik akumulatora a solary podpięte pod regulator

Panowie (i Panie) tak mnie męczy jedno zagadnienie - niemal wszyscy na schematach swoich instalacji umieszczają rozłącznik akumulatora od reszty instalacji, na wszelki W. Rozumiem, też radośnie zrobiłem. Ale kłóci mi się to, z również wszędzie powtarzaną uwagą, że panel nie może być podłączony do regulatora bez podpiętego akumulatora.
Przecież to sprzeczność - czy ja czegoś nie ogarniam :?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 44/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2023-08-03, 11:38   

Przylaczam sie do pytania, co prawda nie mam rozlacznika - ale zmontuje, bo juz by sie przydal kilka razy.
Natomiast kolejna kwestia jest jak wlpywa na wspomniany regulator fakt zablokowania ładowania LFP przez bms... sytuacja w gruncie rzeczy podobna...
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/158
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-08-03, 12:05   

Zadawałem to pytanie i odpowiedział na nie sensownie kolega Joko !!
Pierwsze połączenie to regulator solarny i akumulator. Wtedy regulator jakby uczył się z jakim aku ma do czynienia. Potem podłączamy solary.
Jeśli w przyszłości odłączymy aku regulator sobie poradzi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-08-03, 14:10   

rakro1 napisał/a:
Zadawałem to pytanie i odpowiedział na nie sensownie kolega Joko !!
Pierwsze połączenie to regulator solarny i akumulator. Wtedy regulator jakby uczył się z jakim aku ma do czynienia. Potem podłączamy solary.
Jeśli w przyszłości odłączymy aku regulator sobie poradzi.


Regulator nie zawsze jest odpowiednio sprytny (nie każdy) - mój prosty przewtownik PWM pogubił się jak miałem nawadowany LiFePO4, odpaliłem silnik (BMS w aku odciął ładowanie) - po wyjechaniu spod wiaty w instalacji pojawiło się 21V generowane z panela - włączanie dodatkowego obciążenia nic nie dawało. Po częściowym rozładowaniu aku pod wiatą sterownik PWM wrócił na prawidłowe tory.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 48 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-08-03, 22:53   

Ja stosuje wyłącznik. Nie ma wpływy na regulator victron. Jeżeli sprzęt jest inteligentny bms akumulatora czy urządzenia sterujące solara lub przetwornicy dc dc to można śmiało odłączyć akumulator.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 447/330
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2023-08-04, 08:38   

Ja mam inaczej: regulator z solara podłączony do Lifepo4 bezpośrednio.
Wyłącznik aku na instalację kampera na kablu + nie ma nic wspólnego z regulatorem solara bo to dwa całkiem różne obwody i różne przekroje kabli: 6mm2 i pewnie z 16mm2.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 5/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2023-08-04, 09:22   

LukF napisał/a:
(...)aku na instalację kampera na kablu + nie ma nic wspólnego z regulatorem solara bo to dwa całkiem różne obwody(...).
no ale jak to, przecież w ogólnym uproszczeniu instalacja wygląda tak:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 447/330
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2023-08-04, 10:41   

Wojadżer napisał/a:
LukF napisał/a:
(...)aku na instalację kampera na kablu + nie ma nic wspólnego z regulatorem solara bo to dwa całkiem różne obwody(...).
no ale jak to, przecież w ogólnym uproszczeniu instalacja wygląda tak:
Obrazek


Instalacja wygląda tak jak na Twoim rysunku jeśli sam ją tak zbudujesz.
W kamperach seryjnych (nie wiem czy wszystkich) instalacja jest inaczej zaprojektowana. Wcale nie opiera się o regulator napięcia solara. Z niego prąd idzie tylko do aku. Koniec. Nic nie wychodzi na oświetlenie/ odbiorniki. Natomiast to z aku wszystko wychodzi na elektroblok i dalej do odbiorników. Więc jeśli odłącznik zrobimy między + aku a elektroblokiem to mamy wszystko odłączone a panel nadal może ładować aku. :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 460/25
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-08-04, 10:54   

Pierwsza sprawa to trzeba uściślić o którym rozłączniku rozmawiamy i jaką funkcję ma on spełniać.
Rozumiem, że Wojażerowi chodziło o ten , który powinien być zainstalowany bezpośrednio przy samym aku i który ma go permanentnie odłączać OD WSZYSTKIEGO.
Taki rozłącznik ma dwie podstawowe funkcje, pierwsza to zabezpieczenie na wypadek jakichś problemów, zwarć, jakichś prac wykonywanych przy instalacji itp. , a druga to zabezpieczenie przed rozładowaniem aku w przypadku dłuższych postojów kampera bez ładowania.
Ten o którym pisze Łukasz to rozłącznik odbiorników instalacji zabudowy. Spełnia on podobną funkcję jeśli chodzi o zabezpieczenie aku przed rozładowaniem przy dłuższych postojach , natomiast trzeba pamiętać że ten drugi obwód do regulatora PV jest dalej podłączony do aku nawet przy wyłączonym rozłączniku i nadal może stanowić potencjalne źródło zwarcia .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 460/25
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-08-04, 11:26   Re: Rozłącznik akumulatora a solary podpięte pod regulator

Wojadżer napisał/a:
Panowie (i Panie) tak mnie męczy jedno zagadnienie - niemal wszyscy na schematach swoich instalacji umieszczają rozłącznik akumulatora od reszty instalacji, na wszelki W. Rozumiem, też radośnie zrobiłem. Ale kłóci mi się to, z również wszędzie powtarzaną uwagą, że panel nie może być podłączony do regulatora bez podpiętego akumulatora.
Przecież to sprzeczność - czy ja czegoś nie ogarniam :?


I jest sprzeczność i nie jest.
Podstawowa funkcja rozłącznika ,tak jak pisałem powyżej , to zabezpieczenie awaryjne akumulatora na wypadek W , oraz wszelkich prac wykonywanych przy instalacji (aby była pewność że aku jest odłączone ), a druga to odłączenie go od wszystkich odbiorników na czas dłuższego postoju bez ładowania.
Z obu funkcji nie korzystamy na co dzień , a czasami w ogóle. Jeśli rozłączamy aku, to robimy to świadomie w określonym celu i jeżeli mamy zainstalowane w kamperze PV to dobrze jest wiedzieć jak w określonych warunkach układ zachowa się po odłączeniu go od aku .
Dobrej klasy regulatory PV bez problemu znoszą utratę kontaktu z akumulatorem i mając taki w ogóle nas ten temat nie musi interesować.
Przy prostszych regulatorach istnieje ryzyko , że po odłączeniu aku regulator ulegnie uszkodzeniu , ale też nie zawsze i nie w każdych warunkach .
Jeśli przykładowo kamper zimował w garażu czy pod wiatą i miał rozłączony akumulator całą zimę, to warunki nasłonecznienia paneli PV nie były wystarczające , aby zrobić krzywdę regulatorowi. Jeśli natomiast się zapomnimy i wyjedziemy z tego garażu na pełne słońce mając nadal odłączony aku to jest duże prawdopodobieństwo że gorszej klasy regulator ulegnie uszkodzeniu. Podobnie może się stać jeśli przy silnym nasłonecznieniu przez przypadek lub w celu dokonania jakichś prac przy instalacji odłączymy aku .

Generalnie wszystko zależy od konkretnego sprzętu jaki mamy zainstalowany i określonych warunków nasłonecznienia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 460/25
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-08-04, 11:37   

LukF napisał/a:
Więc jeśli odłącznik zrobimy między + aku a elektroblokiem to mamy wszystko odłączone a panel nadal może ładować aku. :bigok


Weź tylko Łukasz pod uwagę to, że przy takim rozwiązaniu jak masz (rozłącznik na zabudowie, a PV na osobnym obwodzie bezp. do aku) , jeśli zimujesz kampera pod wiatą czy "pod chmurką" (nie w pom. zamkniętym i ogrzewanym) , istnieje ryzyko , że PV będzie Ci ładowało LiFePO4 w ujemnych temperaturach , co jest dla niego niezdrowe , a w skrajnych przypadkach zabójcze.

Zainstalowanie rozłącznika przy samym aku tak aby odłączał WSZYSTKO łącznie z PV jest praktyczniejsze i bezpieczniejsze. Trzeba tylko mieć świadomość i wiedzę na temat tego jak i w jakich warunkach zachować się regulator PV.
Można oczywiście na ten drugi obwód też zamontować oddzielny rozłącznik, ale ponieważ sens jego istnienia jest tylko w tym miejscu gdzie ten główny (przy samym aku) więc taka trochę sztuka dla sztuki :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 5/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2023-08-04, 12:06   

Czyli teoretycznie najlepiej jakby istniał rozłącznik dwutorowy (tak to się chyba nazywa) jednocześnie odcinając panel i aku - wydaje się tylko, że to ciężko praktycznie wykonać bo to dwa fizycznie odległe miejsca - u mnie prawie 3m kabla.

Dokładnie chodzi o rozłączanie w razie awarii i prac. Rozłącznik mam tuż przy aku i blisko łóżka więc jak coś spalenizną zaleci to wystarczy się wychylić i przekręcić. No i teraz pytanie czy regulator mam wystarczająco dobrej klasy aby to przełknął - to TRACER MPPT 3210an. W instrukcji stoi o kolejności podłączania i nie ma nic o konieczności późniejszego pilnowania aby aku zawsze było.

Joko wyjaśniasz przekonująco :kwiatki:

To jeszcze na koniec pytanie czy ten rozłącznik jest OK ? te zaciski jakieś takie małe, M5 chyba a podpinam 10mm2....
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 447/330
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2023-08-04, 13:07   

joko napisał/a:
LukF napisał/a:
Więc jeśli odłącznik zrobimy między + aku a elektroblokiem to mamy wszystko odłączone a panel nadal może ładować aku. :bigok


Weź tylko Łukasz pod uwagę to, że przy takim rozwiązaniu jak masz (rozłącznik na zabudowie, a PV na osobnym obwodzie bezp. do aku) , jeśli zimujesz kampera pod wiatą czy "pod chmurką" (nie w pom. zamkniętym i ogrzewanym) , istnieje ryzyko , że PV będzie Ci ładowało LiFePO4 w ujemnych temperaturach , co jest dla niego niezdrowe , a w skrajnych przypadkach zabójcze.

Zainstalowanie rozłącznika przy samym aku tak aby odłączał WSZYSTKO łącznie z PV jest praktyczniejsze i bezpieczniejsze. Trzeba tylko mieć świadomość i wiedzę na temat tego jak i w jakich warunkach zachować się regulator PV.
Można oczywiście na ten drugi obwód też zamontować oddzielny rozłącznik, ale ponieważ sens jego istnienia jest tylko w tym miejscu gdzie ten główny (przy samym aku) więc taka trochę sztuka dla sztuki :spoko


Kuba, parkuję kampera zimą pod wiatą. Słońce nie dochodzi nigdy do panela PV pod wiatą (ani zimą ani latem). Wnoszę, że mój regulator PV nie ma możliwości ładowania Lifepo4 w ujemnych temperaturach skoro promienie słoneczne nie mogą padać na panel.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 120/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2023-08-04, 14:25   

odłącznik jest ok (do100 A)
a oczka dobierzesz wg potrzeb

a nie prościej (jak to sporadycznie) na czas ew napraw czy zimowania odkrecić '+' panela od regulatora
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 5/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2023-08-04, 17:17   

papamila napisał/a:


a nie prościej (...) odkrecić '+' panela od regulatora


Ja rozumiem ten rozłącznik głównie jako hebel bezpieczeństwa - w razie zwarcia szybkie odłączenie zasilania. Tylko to mnie skłoniło do jego montażu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***