System wspomagania jazdy w kolumnie/karawanie |
Autor |
Wiadomość |
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-01-24, 18:28 System wspomagania jazdy w kolumnie/karawanie
|
|
|
Jest problem do rozwiązania, opracowania. Chodzi o coś, może urządzenie, może wykorzystanie czegoś co umożliwiłoby kontrolowanie czy grupa kamperów/pojazdów trzyma się razem. Jadąc we wspólnej małej czy dużej karawanie często potrzeba wiedzieć czy wszyscy uczestnicy są, czy któryś gdzieś nie został. Jasne, są telefony, są CB radia ale to wymaga obsługi albo opłat. Chodzi o system bezobsługowy który informowałby o braku w jakiejś sensownej odległości jakiegoś uczestnika/uczestników.
Może jakaś burza mózgów. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
zibikruk
weteran
Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.8 JTD - LAIKA Kreos 3009
Nazwa załogi: Kruczki
Pomógł: 13 razy Dołączył: 24 Cze 2010 Piwa: 93/116 Skąd: Zielonka
|
Wysłany: 2013-01-24, 18:50
|
|
|
Janusz, CB lokal na umówionym kanale nic nie kosztuje (oprócz oczywiście urządzenia).
Inne urządzenia, bez możliwości określenia głosem czy się ktoś zgubił lub ma defekt sądzę, że się nie bardzo sprawdzi. Pod tym względem mamy przecież doświadczenia jeżdżąc karawaną. |
_________________ Retirement is the time of your life ... to have the time of your life!
|
|
|
|
|
Fux
Kombatant
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Sie 2007 Piwa: 29/96 Skąd: ze wsi
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:04
|
|
|
janusz, dobre.....
Pierwsze, czego trzeba się nauczyć, to prowadzenie kolumny.
Ile aut ma w niej jechać?
3, 5, 10, 15, 20, 40?
To jest temat rzeka....
Prowadzenie kolumny jest bardzo odpowiedzialnym i stresującym zajęciem.
Wymaga od przewodnika myślenia, myślenia, myślenia za siebie i innych oraz przewidywania.
Uczestnicy, wlokąc się najczęściej około 50-70km/h, stanowią zakałe na drodze dla innych, szybszych, uczestników.
Uczestnicy powinni zachować min. 20-30m odstępy, aby nerwowi mogli bezpiecznie wcisnąć się między nich.
Następna bajka. Hamowanie/zatrzymanie na leśnej, mało uczęszczanej drodze takiej grupy wymaga czasami przy 20 autach nawet kilkuset metrów!!!!
I to nie jest żart.
Ze 25 lat temu jeden niedorobiony kapitan koło Żagania usiłował na takiej drodze na 200m zatrzymać konwój 30 cystern i samochodów zaopatrzenia. Deszcz, ślisko.
12 samochodów zaliczyło okoliczne pola i rowy.
Szczęście, że nie było ofiar w sprzęcie i ludziach!
Inne trepy chciały tego kapitana zaje... za takie prowadzenie!
|
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:26
|
|
|
zibikruk napisał/a: | Janusz, CB lokal na umówionym kanale nic nie kosztuje |
CB ma dwie podstawowa wady, jak delikwent odpadnie od kolumny i straci zasięg to kicha.
Druga to konieczność co chwilę odpytywania czy są wszyscy.
Automat robiłby to automatycznie sam.
Fux napisał/a: | Pierwsze, czego trzeba się nauczyć, to prowadzenie kolumny. |
Najfajniej jest gdy cała kolumna/karawana jest zgrana. Jak rozumieją się bez slow. Przykład gdy pierwszy da znak, że wyprzedzamy na drugi pas pierwszy wjeżdża ostatni samochód z kolumny zamykając drogę, wtedy pozostałe mogą wyprzedzić bez rozdzielania się.
Wiele jest takich "trików".
Co do kolumny to na kwiecień potrzebuje coś wymyślić dla 3 samochodów.
Szczególnie przydatne byłoby w nocy kiedy trudno zidentyfikować kolegów. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
Fux
Kombatant
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Sie 2007 Piwa: 29/96 Skąd: ze wsi
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:29
|
|
|
janusz napisał/a: | Co do kolumny to na kwiecień potrzebuje coś wymyślić dla 3 samochodów.
Szczególnie przydatne byłoby w nocy kiedy trudno zidentyfikować kolegów. |
To raczej nie jest wielki problem, ale na 30km jednego kiedyś zgubiłem.
Ale kierownik, a w zasadzie kierowniczka, była baaaardzo początkująca. |
|
|
|
|
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA
Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 24 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 180/132 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:29
|
|
|
A jak to wygląda / jazda w kolumnie / w świetle przepisów ? Czy w ogóle jazda pow. 10-15 zawalidróg bez jakiś zezwoleń ,asysty Policji to jest możliwa ?
|
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
|
|
|
|
|
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:32
|
|
|
Analogia do lotnictwa jest taka :
Lot w szyku luźnym - lot w szyku, w którym statki powietrzne są na tyle odległe od siebie, że dla bezpieczeństwa wykonania takiego lotu nie są konieczne dodatkowe kwalifikacje pilotów.
Lot w szyku zwartym - lot w szyku, w którym statki powietrzne są usytuowane na tyle blisko siebie, że dla bezpieczeństwa wykonania takiego lotu konieczne są dodatkowe kwalifikacje pilotów.
Jaki szyk Januszu masz na myśli ? |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:51
|
|
|
No name napisał/a: | Jaki szyk Januszu masz na myśli ? |
Zwarty rozluźniony |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
Fux
Kombatant
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Sie 2007 Piwa: 29/96 Skąd: ze wsi
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:57
|
|
|
janusz napisał/a: | Zwarty rozluźniony |
Rozwolnienie... |
|
|
|
|
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:59
|
|
|
janusz napisał/a: | No name napisał/a: | Jaki szyk Januszu masz na myśli ? |
Zwarty rozluźniony |
Januszku ... analogicznie miało być a nie sraczkowato .... |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:01
|
|
|
Fux napisał/a: | Rozwolnienie... |
Prawie miałem jak w węższej uliczce niż nasze samochody jechałem za Elwoodem. Ulica była z górki, nie było szansy wycofać się nie niszcząc sprzęgła i dojechaliśmy do reklamy nad jezdnią niżej niż nasze alkowy. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:03
|
|
|
i wtedy też straciliście łączność CB ? |
|
|
|
|
Fux
Kombatant
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Sie 2007 Piwa: 29/96 Skąd: ze wsi
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:04
|
|
|
No name napisał/a: | i wtedy też straciliście łączność CB ? |
PADŁEM! |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:11
|
|
|
Cytat: | i wtedy też straciliście łączność CB ? |
Tam nie było czasu na łączność, tam było po centymetrze z każdej strony i minus 5 cm u góry. Miałem Elka w zasięgu wzroku, jakieś 2-3 metry przed sobą.
Bywało że łączność CB też straciliśmy kiedy Elek był z jednej strony góry jakieś 2 km z przodu a ja z drugiej. Nawet telefon komórkowy nie działał. Wjeżdżaliśmy na szczyt najwyższej góry na Sardynii i nie było gdzie nawrócić. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
koko
Kombatant
Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 70/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:15
|
|
|
Zgrać wszystkie nawigacje (sprawdzić na początku czy jednakowo prowadzą) wbić że jedzie się autobusem i powinno być OK
CB tylko awaryjnie( połowice ploty) |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
|
|