Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Co dzisiaj naprawiłem w swoim kamperze
Autor Wiadomość
mirek67 
trochę już popisał

Twój sprzęt: KNAUS
Dołączył: 24 Maj 2008
Piwa: 4/3
Skąd: Lublin, Łęczna
Wysłany: 2024-04-15, 21:07   

Sławek, popatrz, olej firmy np... BBBYXL można kupić 5 l za 300 -400 zł a jak poszukasz to znajdziesz taki sam udokumentowany z certyfikatem, pochodzeniem za 100 -150 zł - leki , woda mineralna i wiele innych rzeczy...... zawartość cukru w cukrze ... każdy ma dokument, certyfikat że najlepszy. Wniosek -zasobność, trochę wiedzy .... jak z lekarzem też pytamy który dobry.. najlepszy ..a efekt jest różny..... :spoko :spoko :spoko :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2024-04-15, 22:17   

SlawekEwa napisał/a:
jakieś wnioski z tego filmu?

Nie wiem czy serio pytasz, bo z Ciebie szyder, ale odpowiem.
Nie tylko z tego filmu, bardziej z calego kanału :

- z tego akurat filmu mozna sie dowiedziec jakie dodatki sa w jakich olejach, jak one dzialaja i co jest w cerateku i archoilu 9100 i pozniejszych .
- z innego filmu sie dowiedzialem ze 5w30 jest o 25% mniej lepki niz 5w40
- ze tylko niemcy i Japonia ma prawodawstwo zmuszajace producentow oleju do pisania prawdy, napisem Full Synthetic mozna sobie podetrzec :dupa
- ze najbliżej sytetycznym jest olej klasy C
- ze oleje te maja malo sadzy
- ze oleje syntetyczne nie traca tak szybko lepkości jak a i b
-

No i ze cwaniakown na olx nie brakuje i podejrzewaja ze naciagaczem jest mechanik...

R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/481
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2024-04-16, 21:40   

decumanus napisał/a:
Nie wiem czy serio pytasz, .

akurat w tym przypadku serio pytam :-P
decumanus napisał/a:
bo z Ciebie szyder,

z tą opinią o mnie to "pchasz się do gipsu" :haha:
decumanus napisał/a:
z tego akurat filmu mozna sie dowiedziec jakie dodatki sa w jakich olejach, jak one dzialaja

Tak dowiedziałem się , że oleje mają różne dodatki ,które na jedno pomagają, a na inne szkodzą i nawet na siebie w niektórych przypadkach niekorzystnie razem zastosowane oddziaływują :bajer
Podobnie jak z lekami nie ma "złotego środka"
Do swojego silnika stosuje Valvoline MAXLIFE 5 l 5W-30 i silnik nie narzeka , ani ja :szeroki_usmiech
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-04-16, 23:20   

decumanus napisał/a:
- z tego akurat filmu mozna sie dowiedziec jakie dodatki sa w jakich olejach, jak one dzialaja i co jest w cerateku i archoilu 9100 i pozniejszych .

A oprócz "teoretyzowania" to jakie są praktyczne korzyści z tej wiedzy?
decumanus napisał/a:
z innego filmu sie dowiedzialem ze 5w30 jest o 25% mniej lepki niz 5w40

W tym punkcie to raczej odkrycie Ameryki nie jest - bo chyba każdy przeciętny kierowca wie, co oznacza ta druga liczba.
decumanus napisał/a:
ze oleje syntetyczne nie traca tak szybko lepkości jak a i b

No i właśnie po to wynaleziono oleje syntetyczne - więc też żadne odkrycie.
A tak trochę w tym temacie: skąd moda na oleje 5W30 które teoretycznie są przeznaczone do użytkowania w temp. do 30 stopni? A od pewnego czasu latem temperatury bywają sporo wyższe, nawet w granicach 35-40. Czy rzeczywiście nieco lepsze parametry 5W30 w niższych temperaturach rekompensują nam zarzynanie motoru w tropikalnych upałach? Zwłaszcza w kamperze, gdzie silnik pracuje pod dużym obciążeniem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/481
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2024-04-17, 07:43   

Kazik II napisał/a:
A tak trochę w tym temacie: skąd moda na oleje 5W30 które teoretycznie są przeznaczone do użytkowania w temp. do 30 stopni?

raczej bym się z tym nie zgodził, bo w silniku temperatura jest ok 100 stopni i do niej odnosi się stwierdzenie, ze 40 jest bardziej lepka niż 30.
Czy na dworze jest temp. 30 czy 40 stopni to po to są chłodnice, żeby utrzymywać w miarę stabilną temp silnika.
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Dethleffs
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 114/122
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2024-04-17, 07:59   

Kazik II napisał/a:
skąd moda na oleje 5W30 które teoretycznie są przeznaczone do użytkowania w temp. do 30 stopni
jakie znasz silniki spalinowe w których temperatura robocza to 30-40 stopni?
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 76/80
Skąd: Suwałki
Wysłany: 2024-04-17, 08:36   

SlawekEwa napisał/a:
Kazik II napisał/a:
A tak trochę w tym temacie: skąd moda na oleje 5W30 które teoretycznie są przeznaczone do użytkowania w temp. do 30 stopni?

raczej bym się z tym nie zgodził, bo w silniku temperatura jest ok 100 stopni i do niej odnosi się stwierdzenie, ze 40 jest bardziej lepka niż 30.
Czy na dworze jest temp. 30 czy 40 stopni to po to są chłodnice, żeby utrzymywać w miarę stabilną temp silnika.

Stosuję olej 5W-30 Castrol, bo właśnie taki jest dedykowany do mojego silnika. Tak jak pisze Sławek termostat utrzymuje stałą temperaturę silnika niezależnie od warunków zewnętrznych. Dwa lata temu jadąc przez Serbię termometr pokazywał +25st.C. Nad ranem temperatura spadła do -3st.C. Takie skoki temperatury są również w Norwegii. Latem w dzień często temperatury greckie, w nocy :zimno :zimno :zimno
W takim przypadku jazdę dostosowywać do temperatury powietrza? Olej ma rządzić naszymi planami podróży?
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2024-04-17, 08:43   

dwa lata temu za namową sprzedawcy wlałem mobil1 8100 x-cess 5W30 (zamiast 5w40) do swojego ducato 2.3 120 euro 4, jeszcze wlałem 6 zamiast zwyczajowych 6,5litra... w połowie Austrii check engine, brak ciśnienia, pobocze.... na szczęście dolałem to pół litra i silnik postanowił współpracować... nie sądzę żeby decydujące było to pół litra, bo jak samochód trochę oleju weźmie, to często jest nawet mniej...

oszczędniej miało być...
tfu...

@SławekEwa rozumiem że lejesz do nowszego, z dpf-em...
ale sie moze nad tym valvoilne zastanów, bo szybko traci właściwości https://www.youtube.com/watch?v=5ApAOeZXVRk
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/328
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2024-04-17, 09:02   

decumanus napisał/a:
dwa lata temu za namową sprzedawcy wlałem mobil1 8100 x-cess 5W30 (zamiast 5w40) do swojego ducato 2.3 120 euro 4, jeszcze wlałem 6 zamiast zwyczajowych 6,5litra... w połowie Austrii check engine, brak ciśnienia, pobocze.... na szczęście dolałem to pół litra i silnik postanowił współpracować... nie sądzę żeby decydujące było to pół litra, bo jak samochód trochę oleju weźmie, to często jest nawet mniej...

oszczędniej miało być...
tfu...



Silniki z większym przebiegiem które jeździły na "gorszych" parametrach oleju nie powinny być traktowane "lepszymi" bo może to skutkować tym co napisałeś. Zmieniać na lepsze oleje można w silnikach z małymi przebiegami ale o tym chyba wszyscy wiemy.

Żeby wrócić do tematu o tym co naprawiłem u siebie:
Zamontowałem bocznik TK15 350A. Przyszedł z alli w mniej niż 2 tygodnie, po rozpakowaniu zaskoczyła mnie wysoka jakość wykonania i łatwy montaż. Teraz będę wiedział więcej o moim LiFePo4.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 76/80
Skąd: Suwałki
Wysłany: 2024-04-17, 09:30   

LukF napisał/a:

Silniki z większym przebiegiem które jeździły na "gorszych" parametrach oleju nie powinny być traktowane "lepszymi" bo może to skutkować tym co napisałeś. Zmieniać na lepsze oleje można w silnikach z małymi przebiegami ale o tym chyba wszyscy wiemy.

Jest to jeden z dowodów na to, że oleje "premium" mają dobre właściwości czyszczące.
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2024-04-17, 11:29   

Janusszr napisał/a:
LukF napisał/a:

Silniki z większym przebiegiem które jeździły na "gorszych" parametrach oleju nie powinny być traktowane "lepszymi" bo może to skutkować tym co napisałeś. Zmieniać na lepsze oleje można w silnikach z małymi przebiegami ale o tym chyba wszyscy wiemy.

Jest to jeden z dowodów na to, że oleje "premium" mają dobre właściwości czyszczące.


Właśnie wcale nie chodzi o to ze 5w30 jest "lepsze" tylko że inne. Dobrze się należy zastanowić nad zmiana lepkości oleju. Dobre oleje mają dodatki odpowiednie, a nie inna lepkość.

W czeluściach Internetu natknąłem się też na komentarz z czego wynika zlecenie producenta o pierwszej wymianie oleju po 40 tys.
Micha zwany Grubym, w jednym filmie powiedział że to wynika z ogólnych europejskich wymagań eko... żeby samochód zużywał mniej wszystkiego oleju również Powiedział ze nowy (europejskiej produkcji) samochód sprowadzony z USA miał w komputerze pierwsza wymianę po 15 tys, a po wgraniu mu europejskiego oprogramowania pierwsza wymiana zmieniła się na 40 tys... taka ciekawostka.

ale rzeczywiście może powinniśmy nie zaśmiecać wątku...
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 76/80
Skąd: Suwałki
Wysłany: 2024-04-17, 11:55   

Wymian oleju co 40tyś km?
Bzdura na resorach
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-04-17, 11:55   

mischka napisał/a:
Kazik II napisał/a:
skąd moda na oleje 5W30 które teoretycznie są przeznaczone do użytkowania w temp. do 30 stopni
jakie znasz silniki spalinowe w których temperatura robocza to 30-40 stopni?

Nie o to chodzi. Kiedyś zawsze pisano, że druga liczba w klasyfikacji SAE oznacza zalecaną maksymalną temperaturę powietrza (a nie samego oleju przecież). Może obecnie coś się zmieniło w odczytywaniu tej drugiej liczby. Tak czy owak im wyższa jest ta liczba tym wyższa lepkość w wyższych temperaturach. Ja w zeszłym roku latem na Bałkanach przy długich podjazdach i upale prawie 40 st. miałem odczyt temperatury oleju momentami skaczący do 140 stopni. Może nowsze silniki mają lepsze chłodzenie oleju i 5W30 się wyrabia - ale raczej nie u mnie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2024-04-17, 12:08   

Janusszr napisał/a:
Wymian oleju co 40tyś km?
Bzdura na resorach

kompletna, fiat mial nawet wiecej - na samym dole
R

obraz_2024-04-17_120743184.png
Plik ściągnięto 2 raz(y) 268,81 KB

_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PietraS 
początkujący forumowicz

Dołączył: 08 Sty 2024
Piwa: 1/1
Skąd: Toruń
Wysłany: 2024-04-17, 12:23   

Proponuje wydzielić wątek z olejami, bo zazwyczaj wątek olejowy na forach ma niekończąca się ilość stron.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***