Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: koder
2015-02-07, 09:16
Sprinter wyprawowy 4x4 na mostach patrola.
Autor Wiadomość
ba 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Sprinter 4x4.
Dołączył: 15 Kwi 2013
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-12-10, 19:31   Sprinter wyprawowy 4x4 na mostach patrola.

Witam,
Jestem Bartłomiejem i wpadłem pochwalić się swoim kamperkiem 4x4. W zasadzie to nie jest kamper lecz typowa wyprawówka. Będę miał również kilka pytań odnośnie pomysłów na zabudowę wnętrza.

Koncepcja.

Koncepcja tego pojazdu pojawiła się na jednej z wypraw bodajże na Peloponez. Zaczęło padać i jakoś tak życie wokół Patrola stało się nieprzyjemne. Mokro, zimno, ciuchy wilgotne, pada trzeci dzień z rzędu.
Bo tak naprawdę jeżdżąc wyprawowo Patrolami Toyotami czy innymi żyjemy dookoła samochodu a nie wewnątrz jak w kamperze. Każdą czynność od mycia zębów akty cielesne wykonujemy na zewnątrz.
Zimno północy, deszcz wrześniowych Bałkanów , komary Syberii potrafią uczynić życie podróżnika 4x4 dość upierdliwym. Dodatkowo w naszym klimacie, chciałoby się pojechać choćby wikendowo gdzieś październik - kwiecień, ale.. j.w. tylko komarów nie ma.
Oczywiście można kupić kampera 4x2, lecz jednak mocny napęd 4x4 jest potrzebny w góry i dziksze odstępy podróży. Ponadto kamper co do zasady jest wielki i niegramotny a jesteśmy jednak przyzwyczajeni do wbijania na najwyższe połoniny i dzikie plaże. Nigdy też nie korzystamy z kampingów.
Zacząłem przeglądać dostępne busy 4x4 i wyszło mi, że lipa:

Stare Iveco 4x4 dużo pali, huczy i nie jedzie. A nowe Iveco 4x4 kosztuje majątek i dalej jest wynalazkiem.
Mercedes ma fajne silniki lecz nietrwały i awaryjny napęd, zazwyczaj bez reduktora. Wariacje Iglhauta, Achleitnera czy Obereignera kosztują zyliard i dalej są oparte na kulawym resorze poprzecznym. Kaczki się rozpadły. Lt pali, nie jedzie i się rozpada. Gazelle podobno zanimm wyjedzie z linii już się rozpada Części tylko u ruskich.. L200 l300 kosztują zylion, są wynalazkami i zazwyczaj anglikami. Wymyśliłem, że fajnym pomysłem byłby popularny bus na jakimś fajnym moście.
I zaczął pomysł kiełkować. Np. Sprinter 2.9 połączony z mostami patrola. Rozpoczęło się bieganie z miarkami pod busami na parkingach. Koncepcyjnie to miało szanse wyjść… Amerykanie robią cuda ze swoimi busami, przerabiają sprintery i latają tym po świecie. Australopitki to samo, jacyś hiszpanie stawiają mascotta na sztywnym. Fuso/cantery są drogie i egzotyczne.

Wykonanie.

Pal licho.. Kto nie ryzykuje nie jedzie. Więc kupiłem sprintera 2.9 z klimą w dobrym stanie lecz mocno zgnitego na drzwiach. Akurat mosty patrola GR walały mi się pod łóżkiem. Reduktor dostarczył kolega za flaszkę. Zaczęły się poszukiwania warsztatu. Wielu się nie podjęło (Paaaaanieee to się nie da), Inny uznali swą niemoc umysłową (przyjdź Pan jutro) niektórzy zaśpiewali jakieś zyliony, szukając podwykonawców. W końcu znalazłem chłopaków z Pasjateam.pl - nie było że się nie da. Tak się chłopcy na pomysł zajawili, że w zasadzie finansowaliśmy go wspólnie. Potraktowali to jako wyzwanie i wizytówkę możliwości firmy. Znaczy są jeszcze Mechanicy a nie wymieniacze. Muszę pochylić swój ogolony łeb przed pomysłowością i wytrwałością chłopaków, choć sam aktywność koncepcyjną miałem nielichą. Robiliśmy go dwa lata, ale chyba się udało?

Założenia.

Koncepcyjnie Sprinter ma być w tej hybrydzie… częścią zamienną. Chodzi o to aby nie było zbytecznego cięcia, spawania, czy pasowania przy zmianie sprintera. Po prostu, gdy jest potrzeba bierzemy naszą ramę pomocniczą, mosty, reduktor, parę pierdół, robimy dziurę w podłodze na wajchę napędu i wsadzamy do innego sprintera (większego, mniejszego, integrala, alkowe, cdi tdi skolko ugodno.). Po prostu nie cackam się ze sprinterem, robiąc go na wieki (jak większość motaczy wyprawowych, którzy budzą się z turbo wycyckaną zmotą z budżetem przekroczonym o koszt pięciu wypraw w połowie roboty ) - tylko wymieniam. W razie wielkiego w – mogę sobie takiego sprintera wymienić nawet w trakcie wyprawy. One jeżdżą wszędzie. Od jueseju po Vietnam. Silniki są tanie i trwałe, skrzynie jeszcze tańsze.
A jak będę miał takie widzimisię – to położę sanki pod ltkiem. Z również genialnym silnikiem 2.5 r5. Były produkowane do 2006 w ilościach miliardowych.

Podwozie.

Mosty Patrola. Zastanawiałem się nad koszernością konstrukcji i zastosowaniu mostów od G-klasy i reduktora od tegoż. Ale akurat miałem mosty parcha, znam tą konstrukcje i umiem je serwisować w warunkach wyprawowych. Ponadto cena mocno przez pół. Reduktor. Chciałem się poruszać w jak najmniejszym kalejdoskopie marek. Skoro doszedł do mietka Nissan to niech zostanie Nissan. Tani, dobry reduktor dostępny wszędzie, praktycznie niezniszczalny. Niekoszerne: Wał dorabiany, przejsciówka skrzynia reduktor, sprężyny przednie Jeep Wj, przekładnia omega (mocna, tania, dostępna – z mocowaniem od wewnętrznej strony ramy). Chciałem mieć części dostępne worldwide i do tego tanio.
Żeby nie było jak ze sławną półosią Iveco 4x4 wartą 8 tyś zł, dostępną w ASO na księżycu po 20 latach od zamówienia. W zasadzie w zabudowie busika możemy zdublować na wyprawę wszystkie newralgiczne części. A co.. upchnę se w nadkola stacyjki, komputery, pompy wspomagania, do ramy przyczepię po resorze, sprężynie, wahaczy i drążku kierowniczym itd. Przednia grucha weszła idealnie obok silnika. Jakby stamtąd była. Skok zawieszenia jest taki jak w patrolku. Z tyłu nie, bo wybrałem resor. Most z blokadą. Jest koncepcja na blokadę LSD z przodu (w zasadzie już leży w warśtacie).
Sprinter nie jest autem na ramie. Jest oparty na dwóch solidnych podłużnicach. Do tego dorobiliśmy sanki - ramę pomocniczą. Dodatkowo dołożyliśmy progi, więc konstrukcja auta jest sztywna na tyle, że bez problemu otwieramy ( - i co ważne zamykamy ) wszystkie drzwi na wykrzyżach. Z tyłu solidny stalowy zderzak odporny na szybko rosnące baobaby. Auto jest gotowe do jeżdżenia również po Ukrainie (wysokość nie jest problemem – tamtędy ma przejechać Gaz 66) – więc jest solidnie opancerzone. Zderzak przód, tył, progi stalowe, osłony podwozia, snorkel, odpowietrzenia wszystkiego pod maską. Sprinter gnije – wiem. Mam to gdzieś. Jak zgnije, kupię następnego. Są tanie w opór.

Serwisowalność

Główną ideą, która nam przyświecała podczas roboty, było a) pancerność b) wymienność części c) Brak „patentów”. Wszystko opiera się na budowie modularnej.

Miało być proste, grube, i serwisowalne hen przy pomocy zestawu prostych kluczy. Wszystkie części endemiczne są odkręcalne. Nic nie jest przyspawane do samego podwozia. Wszystko jest na ramie pomocniczej. W samym sprinterze staraliśmy się użyć naturalnych otworów do mocowania ramy pomocniczej. Wykorzystaliśmy również oryginalne mocowania silnika i skrzyni. W razie dużego W typu dzwon, robi się memoryfajndsiara i do miejsca przeznaczenia lecą z warśtatu nowe sanki,łączenie skrzyni z reduktorem, czy kryza, które zostały zwymiarowane w Cadzie. Nawet przedni zderzak ma budowę modularną – skrzynka i płyta montowane osobno.
Opona to mój wymarzony rozmiar 255/85r16 km2. Dobór przełożeń powoduje ,że przy prędkości ekonomicznej 85 km/h mam jakieś 1800 rpm. Po prostu bajka. Spalamy 8-9. Środek ciężkości umieszczony jest wbrew pozorom bardzo nisko. Nic nie poszło do góry. Żadnych ciężkich szafek, bagażników dachowych czy kół zapasowych. Natomiast pod spód wędruje co się da - dodatkowy bak, ciężkie części zamienne czy zbiorniki na wodę. Podejrzewam, że środek ciężkości mamy taki, jak w parchu. Auto świetnie prowadzi się w zakrętach – nic go nie przechyla. Porządny stabilizator skrętu zabrał co prawda prześwit, ale dał stabilność. Po drugie po to mam dwie blokady przód LSD, tył 100%. Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy też jest idealny. Auto prowadzi się jak po sznurku.

Reakcje gawiedzi.

Na co drugiej stacji muszę tłumaczyć co to jest i że ma reduktor i że łóżko w środku. Już widzę co się będzie działo na granicach. Ciekawe są reakcje ludzi na mieście. Śmieją się, machają, zdjęcia robią. Szczególnie jak moja filigranowa blondynka go prowadzi w mini i obcasach. W aucie siedzi się dość wysoko. Tak jak w Iveco Eurocargo czy autobusie rejsowym. Jest świetna widoczność. Nie mogę się doczekać długich wyprawowych przelotów. Auto ma tempomat, klimę, pompowany fotel. Zrobię mu fajne audio i będę se gonił tuitam.

Wnętrze.

Clou całej roboty. Auto waży koło 2.5 tony w kompletacji wyprawowej. Zabudowę starałem się zrobić

z lekkich materiałów a szafki oprzeć na aluminium i tkaninie.

Miejsca dużo do przebrania, mycia, bz.... się czy gotowania. Przyzwyczajony do długiej terenówki w tym aucie czuję się jak w hotelu. Tyyyyyylee miejsca. I komary nie tną po tyłku przy myciu. Dla opornych można wstawić kibel turystyczny. Na razie jest koncepcja i początek wykonania. Nie chcę robić typowego campera używanego tylko do wypraw. Na co dzień auto ma jeździć, wozić ludzi i szpej.

Koncepcja zabudowy modułowej dopiero kiełkuje mi w łepku. Postępy będę na bieżąco zamieszczał.

Muszę auto jeszcze ogrzać i zaizolować. Będziemy kombinować wspólnie.

No. .to tyle..

Focie:









Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
MAWI 
Kombatant


Twój sprzęt: HYMER E 700 INTEGRA
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 19 Sty 2010
Piwa: 99/17
Skąd: Kutno
Wysłany: 2014-12-10, 19:47   

Czapki z głów. :shock:
_________________
Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy.
MARZENKA i WIESIEK
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
WODNIK 
weteran


Twój sprzęt: HOBBY 600
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Gru 2009
Piwa: 53/205
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-12-10, 19:48   

Witaj na naszym forum. :spoko :spoko
Koledzy na pewno Ci pomogą.
_________________
--- B E S K I D N I K ---

Pozdrawiamy Bronia i Janek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2014-12-10, 20:10   

Piękne autko. Łazi za mną coś takiego, kiedyś pewnie sobie coś w tym stylu poskładam :P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZEUS 
Kombatant


Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Paź 2014
Piwa: 62/64
Skąd: Olimp ?
Wysłany: 2014-12-10, 20:18   

gratuluję pomysłu i wykonania... :) (fajny kierownik za fajerą na trzeciej foci :-P )
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorzalex 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato
Nazwa załogi: Grzegorz i Marzena
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Gru 2013
Piwa: 38/19
Skąd: Opalenica
Wysłany: 2014-12-10, 22:11   

Witamy :spoko
_________________
Pozdrawiamy Marzena i Grzegorz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Rowerek 
weteran


Twój sprzęt: FIAT DUCATO KNAUS SUN-TRAVELLER 658 LG
Nazwa załogi: Marek i MałgoŻata
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Cze 2012
Piwa: 28/4
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-12-10, 22:15   

bardzo fajne auto pozdrawiam :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojciechu 
Kombatant


Twój sprzęt: był - ducato frankia,jest- burstner t603
Nazwa załogi: marwoj
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2013
Piwa: 159/151
Skąd: Zgierz
Wysłany: 2014-12-10, 22:54   

Witamy :spoko
_________________
prof-os

Jesteśmy jedyni i niepowtarzalni, pamiętajmy tylko że niedoskonali…
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-12-10, 23:05   

Po szpeje okna umywalkę i inne jedz tym autem do Duni w N.Sączu ceny super i pomoc fachowa.Gratulację
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
miciurin 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato S.E.A A640
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Piwa: 17/83
Skąd: ja to wiem?
Wysłany: 2014-12-10, 23:08   

Fajne auto zbudowałeś :spoko
_________________
Fiat Ducato 1,9 TD, 1989r, zabudowa Fendt 560 SK - był
Fiat Ducato 2,2 MultiJet, 2007r, zabudowa S.E.A A640 - był
Na pewno będzie kolejny kamper :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tadeusz 
Administrator
CamperPapa


Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 06 Lis 2007
Piwa: 1571/2227
Skąd: Otwock
Wysłany: 2014-12-10, 23:16   

Witaj.

To się nazywa wejście. :ok

Pozdrawiamy. :spoko
_________________
W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarek73 
weteran

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Maj 2014
Piwa: 72/95
Skąd: torun
Wysłany: 2014-12-10, 23:20   

No gratuluję wiem ile z tym roboty sam motalem ramę patrola z silnikiem jaki ty masz z skrzynią od sprinter i reduktor od robura
_________________
DOBA MA 1440 MINUT I ŻADNA NIE WYKORZYSTANA NIE PRZECHODZI NA NASTĘPNY DZIEŃ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Donat 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot J5 i Citroen Jumper
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2010
Piwa: 71/57
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-12-11, 07:59   

Witamy w naszym zakręconym towarzystwie. Z chęcią zobaczyłbym kilka zdjęć z motania Twojego wynalazku. Jeśli masz jakieś zdjęcia z budowy to pochwal się jak to wyglądało.
_________________
Donat - Radom
Mój poprzedni sprzęt:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eMKa 
Kombatant


Twój sprzęt: Ducato 2,3 09 CAMPERIA
Nazwa załogi: eMKa
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 22 Sty 2010
Piwa: 296/156
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2014-12-11, 08:13   

Witamy i pozdrawiamy z Kalisza
:spoko :spoko
_________________
Gosia & Krzysiek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2014-12-11, 08:53   

No ładne dzieło sztuki. Trochę pracy kosztowało, ale jest.
Teraz jakaś zabudowa. Tu pewnie też zaskoczysz wiele osób. :mrgreen:

Wrzuć trochę fotek, na tym forum fotki są lubiane. :-P
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***