Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ford Transit Instalacja 12V 230V dodatkowy akumulator
Autor Wiadomość
pyciu123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford Transit mk6 blacha/campervan
Nazwa załogi: Pynio Fasola
Dołączył: 13 Sty 2015
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Lincolnshire
Wysłany: 2015-01-19, 21:58   Ford Transit Instalacja 12V 230V dodatkowy akumulator

Witam,jestem nowy na forum i proszę mi wybaczyć jeżeli coś wpisałem w zły wątek Jak już wspomniałem wcześniej w niedalekim czasie zamierzam stać się właścicielem Forda transita i przerobić go na campera (a raczej sleep van-a)O mechanikę się nie martwię bo nie jestem z nią na bakier. Ocieplić i wygłuszyć dzięki wam też dam radę. Rozplanowałem sobie jak urządzę część mieszkalna(bez przepychu :wyszczerzony: łóżko przy tylnych drzwiach, pod nim miejsce na bagaże , na bocznej ścianie szafka na kuchenkę turystyczna i przybory kuchenne oraz szafka zlewozmywak i kran z pompką ręczną)To wszystko powinienem sam lub z lekką pomocą znajomych zrobić.Tylko ta nieszczęsna elektryka spędza mi sen z powiek.
A więc jak w temacie myślę o zakupie drugiego akumulatora.

1)72Ah, 680 A prąd rozruchowy czy taka bateria jako druga będzie dobra ?http://www.okazje.info.pl/okazja/motoryzacja/varta-72ah-680a-plus-p-blue-dynamic.html

Wyczytałem że w sytuacji założenia drugiego akumulatora powinienem założyć Moduł ładowania dodatkowego akumulatora - Separator SLA

2)pada tam pytanie 12V - 40A czy 12V - 150A jeżeli drodzy forumowicze byli by tak uprzejmi i weszli na ten link aby podpowiedzieć który powinienem w przyszłości wybrać :
http://techtron.pl/p2523,...arator-sla.html

3) jakiej grubości plusowy kabel powinienem kupić (jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego) aby połączyć akumulatory.

Po założeniu Moduł ładowania dodatkowego akumulatora i podłączeniu drugiego akumulatora planuję pociągnąć od niego oświetlenie górne tzn w suficie około 5 lampek tego typu :
http://www.ebay.co.uk/itm...=item2ed5bce96c

Oraz dwie lampki na wysokości głowy do czytania ;) tego typu
http://www.ebay.co.uk/itm...=item35e32e47df

A w szoferce jeszcze jedną taką
http://www.ebay.co.uk/itm...=item1c3c1cc8cc

4) Czy od akumulatora dodatkowego powinienem pociągnąć gruby plusowy kabel(załóżmy taki sam jaki użyliśmy pomiędzy akumulatorem startowym a dodatkowym) do puszki z bezpiecznikami samochodowymi ,a stamtąd już cieńszymi kablami(proszę o podpowiedź jakich użyć) do lampek.
4a) Czy te 5 lampek w suficie może być połączone równolegle i mieć tylko jeden włącznik?
Puszczam jeden kabel plusowy ze skrzynki bezpieczników i łączę z plusem tych 5 lampek a minus od lampki przykręcam do masy(czyli blachy auta)?
Jakiego bezpiecznika użyć do takiego oświetlenia ?

Następnie trójnik samochodowy 12V do podłączenia ładowarek i chłodziarki ,takowy trójnik posiada dwa kable +i-

5)Czy dobrze rozumiem że + ciągnę z puszki bezpieczników a minus przykręcam do masy auta (blachy) no i jakiego bezpiecznika użyć?

Kolejną rzeczą jaką myślę zakupić i podłączyć to inverter:
http://www.ebay.co.uk/itm...=item3f25095b1b

6)Chciałbym podłączyć go bezpośrednio pod klemy wspomnianego akumulatora dodatkowego na stałe. Ma on swoje zabezpieczenia i wyłącznik tak więc nie powinno to być problemem :)

To by było na tyle w kwestii instalacji 12V

Chcę do Vana doprowadzić też instalację 230V nic skomplikowanego
Gniazdo zasilające zewnętrzne

7)czy jest jakieś jedno uniwersalne na całą europe

podejrzewam że 3 żyłowy kabel wchodzący do puszki z bezpiecznikiem
8)proszę o poradę jaki to bezpiecznik, najlepiej proszę wkleić link

dalej kabel łączący z listwą gniazdek 230V

To by było na tyle w kwestii 230V :idea

9)To już ostatnie nurtujące mnie pytanie ,do listwy 230V chcę podpiąć prostownik do ładowania akumulatora dodatkowego w czasie postoju.Czy w czasie ładowania muszę odpiąć klemy ze wszystkimi urządzeniami ,czy mogę założyć krokodyle prostownika gdy cały osprzęt jest podpięty :gwm

Będę wdzięczny jeżeli ktoś to przeczyta i pofatyguje się o odpowiedź.
Wszystkie podpowiedzi i sugestje bardzo mile widziane . :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-19, 23:14   

Możesz założyć separator sla 40 . Ja tak mam w vw t4. Ja mam 40 A i do tego bezpiecznik 30 A i nigdy nie miałem problemów. Można taniej na przekaźniku jak w orginale vw ale mi SLA40 lepiej pasuje bo podłączając prostownik do akumulatora silnikowego ładuję obydwa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nikita55 
stary wyga

Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 28/12
Skąd: Nieokreślone
Wysłany: 2015-01-19, 23:33   

A więc zanim doczytałem do końca to już zapomniałem o czym pisałeś na początku :mrgreen:
Co do separatora akumulatora jest w opisie , że do około 80 ah wystarczy 40A.
:idea
Co do reszty chciałbym ci sprecyzować jak to jest w nowoczesnych kamperach choć wersji może być tysiące.
:shock:
Po pierwsze to nie jest tak , że pociągniesz sobie 2,3 obwody na 12v i ok. Normalny pojazd tego typu potrzebuje w zależności od wersji od 10 do 20 obwodów. :-P
Są do tego specjalne energobloki itd...
Oczywiście w prosty sposób można sobie coś samemu zrobić mniej skomplikowanego.
Z akumulatora startowego poprzez bezpiecznik i separator podłączasz akumulator zabudowy.Do niego na stałę podłącza się specjalną >>>nie taką z lidla>>>tylko z prawdziwego zdarzenia ładowarkę ,która przy podłączeniu do 230v automatycznie ładuje tę baterię.Jak wspomniałeś ,że chcesz podłączyć też przetwornicę z 12v na 230v to w zależności od jej mocy może ona zasilać 1 lub np. wszystkie gniazda na 230v, przy czym odległość od akumulatora pokładowego nie może być większa niż dwa metry....kable musisz dać bardzo gróbe i duży bezp. jest to w dokumentacji przetwornicy.....
Wtyczka 230v jest standardowa.Potem kablem zasilającym idziesz do skrzynki głównej na 230v gdzie montujesz bezpiecznik 16A z różnicówką jest to jeden podwójny moduł działający jak bezp. i różnicówka w jednym.Dalej dokładasz np dwa bezp. 16a moduł podwójny i jeden jest to np zasilanie wszystkich gniazd 230v , a drugi idzie bezp. do klimatyzacji dachowej np...
Z klem akumulatora zabudowy a nie z masy pojazdu robisz centralkę 12v oczywiście wszystko z bezp. i tam rozdzielasz na obwody. Dla przykładu w małym aucie to 10A oświetlenie, 15A schodki elektryczne,20A dwa gniazda 12v np tv itd,,,zasilanie solara w zależności od wielkości,10A pompka wody itd...
Lodówka na 12v może tylko działać podczas uruchomionego silnika z alternatora i było już z ilustracjami opisane jak to zrobić.
Jest to tylko przykład jak można się do tego zabrać , ale przedewszystkim trzeba sobie rozplanować wszystko i narysować schemat z opisem. :idea
Mam nadzieję , że choć w części przyda się ten skromny opis do óźniejszych twoich prac. :spoko
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
chemik 
weteran


Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2014
Piwa: 115/19
Skąd: podlaskie
Wysłany: 2015-01-20, 07:20   

proponowałbym Ci zamontować większy akumulator - ok. 120Ah - i większy separator - zawsze potem okazuje się, że potrzeba więcej prądu ( zawsze dochodzi coś,,) , ja zamontowałem w kamperze Fordzie Transit poza 75Ah jeszcze 120 Ah i lodówka może chodzić na postoju w nocy na prąd. ( nie na full , ale zawsze,
A przekrój kabli - o ile wiem - 1mm2 - max. 10A
I unikaj prądozjadliwych oświetleni - (halogeny)- raczej diody LED - są bardzo jasne. Podobne lampki do czytania mają diody LED i są jasne
Pozdrowienia i miłej budowy :spoko
_________________
Chemik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 09:48   

Cytat:
kable musisz dać bardzo gróbe i duży bezp. jest to w dokumentacji przetwornicy.....


To już lepiej użyć oryginalnych kabli. Kolega nie zaczął jeszcze budowy, więc zaprojektowanie umiejscowienia przetwornicy tak, aby nie zmieniać kabli nie będzie problemem. Kable 230V można już dowolnie długie dać.

72Ah na same lampki wydaje się z ogromnym zapasem, ale nie wiemy co pyciu123 chce zasilać przetwornicą. Jeśli np. tylko laptopa, to też wystarczy, ale jeśli wymagania są większe i przetwornica ma mieć np 1000-2000W to 72Ah zdecydowanie za mały.

Zasada 1 mm2 - 10 A ok, ale dla kabli prądu przemiennego. Dla prądu stałego i to jeszcze przy długościach np. 5 - 10 m. to już będą spadki. Szkoda "tracić prunda na grzanie miedzi". Zalecam grubsze.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 10:09   

chemik napisał/a:
proponowałbym Ci zamontować większy akumulator - ok. 120Ah - i większy separator - zawsze potem okazuje się, że potrzeba więcej prądu ( zawsze dochodzi coś,,) , ja zamontowałem w kamperze Fordzie Transit poza 75Ah jeszcze 120 Ah i lodówka może chodzić na postoju w nocy na prąd. ( nie na full , ale zawsze,
A przekrój kabli - o ile wiem - 1mm2 - max. 10A
I unikaj prądozjadliwych oświetleni - (halogeny)- raczej diody LED - są bardzo jasne. Podobne lampki do czytania mają diody LED i są jasne
Pozdrowienia i miłej budowy :spoko

Separator SLA dobiera się do prądu ładowania alternatora a nie pojemności akumulatora, więc nie ma sensu kupować większego. No chyba że kolega ma zamiar w transicie zamontować jakiś super mocny alternator to wtedy trzeba myśleć o mocniejszym separatorze. W viciaku miałem alternator 120A , akumulator zabudowy raz wydoiłem tak że diody nie chciały świecić a i tak po odpaleniu auta akumulator się doładował i nie spaliło bezpiecznika 30A na zabezpieczeniu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chemik 
weteran


Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2014
Piwa: 115/19
Skąd: podlaskie
Wysłany: 2015-01-20, 10:45   

Oparłem się na instrukcji fabrycznej separatora
Cytat:
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji

dla SLA40 do 70Ah
dla SLA80 do 150Ah
dla SLA150 do 250Ah
:spoko
_________________
Chemik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 11:07   

chemik napisał/a:
Oparłem się na instrukcji fabrycznej separatora
Cytat:
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji

dla SLA40 do 70Ah
dla SLA80 do 150Ah
dla SLA150 do 250Ah
:spoko


Ehhh te instrukcje. :mrgreen:
Ktoś je pisze, ktoś czyta. Ale jaki związek ma w tym wypadku pojemność akumulatora? Chyba tylko taki, że małej pojemności jest tani, a dużej droższy. Duży kupi ten co ma więcej $, a więc cyferkami skusimy go do kupna większego separatora?

Jasne, że to od prądu, który będzie płynął trzeba dobrać przekaźnik, czy separator w tym wypadku, a nie pojemności aku.
Mam np. 250Ah aku zabudowy, ale alternator miałbym 70A i wg instrukcji mam brać SLA150?
Po co?
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Ostatnio zmieniony przez toscaner 2015-01-20, 11:15, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 11:14   

Rzeczywiście tak producent zaleca, ale czym to jest powodowane to nie mam pojęcia:P Na logikę to można podłączyć akumulatory nawet powiedzmy 500AH i ładować je prądem 40A .To tak jakby napisali że do tego samego silnika w zależności od pojemności baku trzeba dawać różnej wielkości przewody paliwowe :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 11:18   

W UK, Irlandii stosuje się RTFI dopiero jak wszystko inne zawiedzie. :mrgreen:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 11:36   

A wracając do tematu 230V to ja zrezygnowałem z rozciągania takiej instalacji ( z racji ilości miejsca). Do laptopa dokupiłem zasilacz samochodowy który wpinam do gniazdka 12V telefony tablety tak samo (teraz wszystkie te urządzenia mają takie same ładowarki). Jedynie jak jedziemy na wyjazd gdzie będą potrzebne wiertarki to zabieram przetwornicę żeby można było ładować akumulatory do wiertarek. Znacznie upraszcza to budowę instalacji :P
Po prostu zadaj sobie pytanie czy będziesz jeździł na campingi i na stałe podłączał się tam do prądu czy raczej na dziko i wtedy instalacji 230 V raczej nie wykorzystasz.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 13:21   

Jeśli chodzi o używanie 230V "na dziko", to żaden problem. Kwestia zbudowania odpowiedniej instalacji z magazynem energii.
Ja na dziko nawet spawarkę, krótko, bo krótko ale mogę użyć. A urządzenia jak kątówka, odkurzacz Zelmera, suszarka do włosów, maszynka do mielenia mięsa, robot kuchenny, mikser, czy lodówka, która u mnie pracuje całą dobę tylko na 230V, to bez najmniejszego problemu.
Na stałe mam lodówkę, drukarkę i jeszcze parę drobiazgów na 230V ...nawet jak kamperek stoi pod domem. Net np. ciągnę z kampera przez Wifi. :)

230V na stałe bez najmniejszego problemu, ale... nie z 72Ah. :-/
Przy takim aku to mija się z celem. No i przydałyby się panele.

Może... niech pyciu123 się pochwali jakie ma plany z tym inwerterem, bo my tu zgadujemy, doradzamy ile gniazdek, a okaże się, że żona będzie chciała w łazience mieć prąd do suszarki i na nic nasze rady czy jedno czy 10 gniazdek. :mrgreen:
Albo okaże się, że to tylko do laptopa.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 15:18   

toscaner napisał/a:
Jeśli chodzi o używanie 230V "na dziko", to żaden problem. Kwestia zbudowania odpowiedniej instalacji z magazynem energii.
Ja na dziko nawet spawarkę, krótko, bo krótko ale mogę użyć. A urządzenia jak kątówka, odkurzacz Zelmera, suszarka do włosów, maszynka do mielenia mięsa, robot kuchenny, mikser, czy lodówka, która u mnie pracuje całą dobę tylko na 230V, to bez najmniejszego problemu.
Na stałe mam lodówkę, drukarkę i jeszcze parę drobiazgów na 230V ...nawet jak kamperek stoi pod domem. Net np. ciągnę z kampera przez Wifi. :)

230V na stałe bez najmniejszego problemu, ale... nie z 72Ah. :-/
Przy takim aku to mija się z celem. No i przydałyby się panele.

Może... niech pyciu123 się pochwali jakie ma plany z tym inwerterem, bo my tu zgadujemy, doradzamy ile gniazdek, a okaże się, że żona będzie chciała w łazience mieć prąd do suszarki i na nic nasze rady czy jedno czy 10 gniazdek. :mrgreen:
Albo okaże się, że to tylko do laptopa.

Dokładnie. Dlatego napisałem o 12v ładowarce do laptopa. Wychodzi dużo prościej i taniej niż inwerter i cała dodatkowa instalacja 230v .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 15:44   

Masz w 99% rację. :spoko

Ale, gdy ktoś używa np. Macintosh'a?
Przerobiłem temat jakiś czas temu. Oryginalnych zasilaczy do maca na 12V nie było, gdy szukałem. Może teraz są. Zostawało druciarstwo, albo noname'y za 99-199zł, a gdy trzeba 3 szt. to już... :-/
Taniej i bezpieczniej dla sprzętu zastosować przetwornicę.
Ale to wyjątek. Ja zawsze muszę inaczej. :mrgreen:

Ostatecznie pracuję nad alternatywnym rozwiązaniem, aby nie robić strat na podwójnym przetwarzaniu napięcia, ale to akurat już całkowity OT.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 15:51   

Przy akumulatorze 72AH podwójne przetwarzanie napięcia wbrew pozorom ma spore znaczenie. Spadek napięcia jaki spowoduje podłączenie przetwornicy nie pozwoli korzystać z laptopa tak długo jak z 12V zasilacza. To akurat przerobiłem gdy w pierwszym odruchu uniwersalności kupiłem przetwornicę 600w . Jak masz sporo prądu w akumulatorach i najlepiej solar do tego który uzupełnia braki na bieżąco to taki problem można pominąć. Wniosek jest jeden. Trzeba przemyśleć swoje potrzeby i do tego dostosować instalację :P
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***