Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy da sie ładować aku żelowy lub AGM z alternatora ?
Autor Wiadomość
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Trafic Long własna zabudowa
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/5
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-02-23, 22:49   Czy da sie ładować aku żelowy lub AGM z alternatora ?

Witajcie
Mam kolejny problem, mianowicie chodzi mi o doładowywanie aku żelowego lub AGM z alternatora. Byłem w jednym sklepie i facio mi powiedział ze żelowy mozna ładować tylko ładowarka cetek itp. I ze nie mogę ładować z alternatora. To ze cza je ładować specjalnymi ładowarkami to wiem, ale czy jest jakieś urządzenie ktore podpina sie do alternatora a ono doladowywuje aku żelowy lub AGM podczas jazdy ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2015-02-24, 01:07   

Elektroblok załatwia sprawę.
Żelowy, AGM i kwasowy praktycznie różnią się tylko napięciem przy którym ładowanie jest odcięte. Jest to kilka dziesiątych volta różnicy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2015-02-24, 06:52   

Johny_Walker napisał/a:
Elektroblok załatwia sprawę.


We wszystkich znanych mi elektroblokach wybór typu akumulatora można dokona tylko dla ładowania z 230V volt. Przy ładowaniu z alternatora nie ma takiego wyboru - przekaźnik podczas jazdy łączy oba akumulatory i akumulator zabudowy jest ładowany pełnym napięciem alternatora pomniejszonym o spadki napięc na kablach, zaciskach i bezpiecznikach.

A tak na marginesie, im dłużej pracuję przy serwisowaniu kamperów tym bardziej dochodzę do wniosku że akumulatory żelowe i agm powodują więcej problemów technicznych i straty pieniędzy niż dobry aku kwasowy.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
martini44 
Kombatant


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 08 Paź 2010
Piwa: 72/171
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2015-02-24, 07:24   

kaimar napisał/a:
dochodzę do wniosku że akumulatory żelowe i agm powodują więcej problemów technicznych i straty pieniędzy niż dobry aku kwasowy.


kurde a już myślałem że tylko ja mam takie wrażenie..... ;)
_________________
możesz ufać i liczyć na innych ale przede wszystkim ufaj i licz na siebie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Trafic Long własna zabudowa
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/5
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-02-24, 08:12   

Czyli kolo dobrze mi mówił że w bezpieczny sposób nie da się tego naładowac z alternatora ;( w sensie by nie uszkadzać ładowaniem aku np. żelowego
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Trafic Long własna zabudowa
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/5
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-02-24, 08:18   

Chętnie bym kwasowe kupiła ale samochód bardzo mały, a one nie za bardzo nadają się do przestrzeni pasażerskiej w dodatku tak małej :)
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tadeusz 
Administrator
CamperPapa


Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 06 Lis 2007
Piwa: 1568/2196
Skąd: Otwock
Wysłany: 2015-02-24, 08:18   

kaimar napisał/a:
A tak na marginesie, im dłużej pracuję przy serwisowaniu kamperów tym bardziej dochodzę do wniosku że akumulatory żelowe i agm powodują więcej problemów technicznych i straty pieniędzy niż dobry aku kwasowy.


martini44 napisał/a:
kurde a już myślałem że tylko ja mam takie wrażenie.....


Takie wrażenie odnosi wielu użytkowników. Przyczyn jest kilka, a najważniejsza to ta, że akumulatory żelowe i agm traktowane są jako identyczne w swojej wyjątkowości.

A one są z różnych bajek.

Wprawdzie oba są kwasowe i główna różnica polega na "stanie skupienia" elektrolitu, ale to właśnie czyni z nich akumulatory bardzo różne.

Wśród czynników wpływających na przyśpieszone niszczenie akumulatorów, istotnym jest przeładowywanie. W przypadku żelowych ten czynnik jest wręcz zabójczy niszcząc bezpowrotnie elektrolit jako, że żel zamieniony w wodę nie wraca już do swej postaci.

Nie będę teraz omawiał dalszych różnic między nimi, bo najistotniejsze różnice tkwią w budowie samych akumulatorów kwasowych w zależności od ich przeznaczenia.

Byłoby dobrze, gdyby przeciętny użytkownik zdawał sobie sprawę, że akumulator rozruchowy, który przystosowany jest do ogromnych poborów prądu, może być, bo wynika to z jego fizycznych warunków (konstrukcji) ładowany znacznie wyższym prądem niż aku głębokiego rozładowania, przystosowanym do rozładowywania w dużej ilości cykli i w znacznym stopniu, bo do granicznego napięcia 10,8 V, ale prądami o niskiej wartości.
Niszczenie akumulatorów poprzez złe ładowanie jest znacznie częściej spotykane niźli nam się wydaje.

Dlatego uwaga kaimara:

kaimar napisał/a:
A tak na marginesie, im dłużej pracuję przy serwisowaniu kamperów tym bardziej dochodzę do wniosku że akumulatory żelowe i agm powodują więcej problemów technicznych i straty pieniędzy niż dobry aku kwasowy.


jest ze wszechmiar słuszna.

Wynika to głównie stąd, że ładowanie z alternatora jest w gruncie rzeczy nie sterowane przez elektroblok a oporność wewnętrzna tych akumulatorów nie wystarcza w przypadku ich głębokiego rozładowania.

Znając problemy z aku drogimi i wymagającymi staranności w obsłudze, od lat używam zwykłych akumulatorów kwasowych głębokiego rozładowania. W jachcie mój aku służy mi już 12 lat i nie ma zamiaru zakończyć służby, a aku pokładowy w kamperze jest dla mnie wręcz nieodgadniony. Używam go ósmy rok, a przecież gdy od @ndrzeja kupowałem kampera, ten aku już służył od kilku lat.

Reasumując - nie mogę ocenić do końca aku AGM jako, że nie miałem okazji ich długotrwałego wypróbowania, ale mogę powiedzieć o akumulatorach żelowych, że ich stosowanie na łodziach turystycznych i wędkarskich jest uzasadnione ponieważ podlegają wówczas normalnym cyklom rozładowania i ładowania w sposób kontrolowany, ale nie koniecznie sprawdzają się w kamperach.

Ich cena w stosunku do cech użytkowych mnie osobiście nie przekonuje.
_________________
W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-02-24, 08:33   

Ja jeszcze dodam, że stosuję ładowanie akumulatora AGM z alternatora - przez opornicę halogenową, ograniczającą prąd do 10A i napięcie do bodaj 13.8V. Ładuję tak drugi sezon i nie zauważyłem degradacji.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Trafic Long własna zabudowa
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/5
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-02-24, 08:42   

Czyli i tak powinienem wybrać AGM z racji tego że lepiej znosi wysokie temperatury, da się go naładować z alternatora, można je montować w kabinach itp.
Kurna ciężki wybór jest z tymi aku, ceny nie małe a nie chcę wtopy zaliczyć ;(
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2015-02-24, 08:48   

koder napisał/a:
Ja jeszcze dodam, że stosuję ładowanie akumulatora AGM z alternatora - przez opornicę halogenową, ograniczającą prąd do 10A i napięcie do bodaj 13.8V.


Wydaje sie że takie rozwiązanie jest poprawne dla trwałości akumulatora. Opornicę można z jeszcze lepszym skutkiem zastapic diodą. Ale producenci tego nie robią a mały prąd ładowania może spowodowa że akumulator nie zdąży się naładowac podczas jazdy. Na przykład na postoju zużyjemy 40Ah energii a w czasie przemieszczania się 3 godzinnego doładujemy np. 10A x 3h tylko 30Ah. Czyli też nie tędy droga.
Niektóre kampery mają tak przygotowane miejsce na akumulator (uwaga - akumulatory są w większości montowane przez dealerów przed sprzedażą) - z wężykiem do odprowadzenia gazów że można zamontowac normalny porządny aku kwasowy. W niektórych przypadkach takiej wentylacji już nie ma i wtedy tylko szczelny AGM albo żel.
W dodatku klienci naczytają się forum gdzie żelowe są przedstawiane jako kolejny z cudów świata i jak im proponuję dobry kwasowy zamiast jakiegoś z glutem w środku, to patrzą na mnie jak na oszusta.
A z ciekawostek - jeden z producentów akumulatorów dla akumulatorów kwasowych daje 24 miesiące gwarancji a dla AGM 18 miesięcy.
Może w końcu czas odczarować akumulatory żelowe i AGM ???
I jeszcze jedno. Najczęściej spotykane na rynku AGM są przystosowane do systemów START/STOP gdzie ważnym parametrem jest podanie dużego impulsu prądowego w krótkim czasie i może dlatego w kamperach nie zawsze się dobrze spisują.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Ostatnio zmieniony przez kaimar 2015-02-24, 08:52, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-02-24, 08:48   

Ja, gdybym miał w kabinie wystarczające miejsce (a nie mam), to włożyłbym tam akumulator rozruchowy Ca/Ca; moim zdaniem najlepszy kompromis ceny do jakości.

Zaletą żelowego akumulatora w stosunku do AGM jest wolniejsza degradacja z wiekiem. Podejrzewam jednak, że akumulator pokładowy w kamperze szybciej dopadnie degradacja ze względu na cykle pracy.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2015-02-24, 08:53   

koder napisał/a:
Podejrzewam jednak, że akumulator pokładowy w kamperze szybciej dopadnie degradacja ze względu na cykle pracy.

I tu chyba jest pies pogrzebany.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Trafic Long własna zabudowa
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/5
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-02-24, 08:59   

Ile wam ciągną aku AGM ? w sensie ile lat je macie ?
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2015-02-24, 10:57   

kaimar napisał/a:

We wszystkich znanych mi elektroblokach wybór typu akumulatora można dokona tylko dla ładowania z 230V volt. Przy ładowaniu z alternatora nie ma takiego wyboru - przekaźnik podczas jazdy łączy oba akumulatory i akumulator zabudowy jest ładowany pełnym napięciem alternatora pomniejszonym o spadki napięc na kablach, zaciskach i bezpiecznikach.


Myślę że się grubo mylisz. Zresztą sprawdzałem schemat mojego Schaudt i nie ma tam przekaźnika zwierającego obydwa akumulatory. Byłby on zresztą bez sensu. Po co zwierać żelowy i kwasowy?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2015-02-24, 11:34   Re: Czy da sie ładować aku żelowy lub AGM z alternatora ?

Harry napisał/a:
Witajcie
Mam kolejny problem, mianowicie chodzi mi o doładowywanie aku żelowego lub AGM z alternatora. Byłem w jednym sklepie i facio mi powiedział ze żelowy mozna ładować tylko ładowarka cetek itp. I ze nie mogę ładować z alternatora. To ze cza je ładować specjalnymi ładowarkami to wiem, ale czy jest jakieś urządzenie ktore podpina sie do alternatora a ono doladowywuje aku żelowy lub AGM podczas jazdy ?


Ja wybrałem opcję 2 x CaCA (100Ah + 62Ah) ale zastanawiałem się nad AGM + dodatkowy regulator solarny AGM podłączony do akumulatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***