|
|
Zapraszam do krytyki i dyskusji mojego projektu |
Autor |
Wiadomość |
Pedrinho
początkujący forumowicz
Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-08-04, 01:11 Zapraszam do krytyki i dyskusji mojego projektu
|
|
|
Witam serdecznie forumowiczów.
Chciałbym poddać swój projekt pod dyskusję bardziej doświadczonej braci kamperskiej jaka widzę tutaj rezyduje =)(studiuje forum od kilku dni). Cały temat muszę zacząć od słowa wstępu odnośnie moich celów, sytuacji i doświadczenia aby dało się z tego wydobyć większy sens.
A więc od 10 lat mieszkam w Anglii, ciągle podróżuje, zmieniam miejsce zamieszkania i pracy około 2-3 razy w roku. Ostatnie prace na planach filmowych powodowały że nie bywałem w "domu" przez 2 miesiące ciągle "płacząc" niebotyczne ceny za wynajem. Poszedłem wtedy po rozwiązanie alternatywne i kupiłem swojego pierwszego kampera w którym przemieszkałem 12 miesięcy parkując wszędzie do okoła, głównie w mieście.
Uznałem takie styl życia za bardzo mi odpowiadający choć w wielu aspektach niewygodny przede wszystkim z uwagi na brak bezpieczeństwa zawartości vana, brak ergonomii, niedobory energetyczne, niewystarczająca termoizolacja. Wszystkie te problemy postawiłem zaadresować w swoim nowym projekcie który powstał ze studiowania dostępnych relacji z budowy "samoróbek" oraz przeczytaniu kilku dedykowanych tematu książek. Bez bicia jednak przyznaje się że brak mi doświadczenia praktycznego w budowie czegokolwiek. Stąd mój post na forum i prośba o rady i krytykę. W osobnym poście będę też poszukiwał osoby która pomoże mi zbudować tenże projekt. Jestem przekonany że będzie haraszo =) To zaczynamy.
1. Baza to "luton" czyli box przeprowadzkowy z nadwisem nad kabiną (już zakupiony). Jest to długie nadwozie z najkrótszym boxem (3.6m +~80cm nadwis) całość to jakieś 6,4m. Chodziło mi o jak najlepszą kombinacje dostępnego rozmiaru do długości= dostępność i wygoda parkowania w mieście.
2. Kamper z założenia ma być "Stealth" czyli nie krzyczeć że jest tym czym jest. W związku z czym planuję wyciąć okna w laminacie / GRP (sam nie wiem czym są te ściany) i użyć ich jako okiennice. Obić ramy ,uszczelnić, ocieplić od środka, podwiesić na zawiasach i zamontować na rozpinanych siłowniczkach, tak aby można było trzymać je kompletnie zamknięte w trybie "stealth" lub otwarte do połowy, jak w standardowych oknach kamperowych lub po odpięciu siłowników i zaczepieniu na górnym zamku "wyjść ze stelath mode" . Wewnątrz zamontować rozsuwane okna jak w "horseboxach"
zalety jakie widzę to:
ukrycie/stealth, 100% zaciemnienie, dobra izolacja, zwiększone bezpieczeństwo
wady to: nie mam pojęcia jak trudne będzie wykonanie, "zimne mosty" boje się o kondensacje i wodę zbierająca między okiennicą a oknem i potencjalnie wnikająca w warstwę izolacyjną. Nie bardzo praktyczne. trudności w uszczelnieniu.
rysunek na prędce demonstrujący ogólną koncepcje.
Czy uważacie że to dobre rozwiązania? Czy coś takiego będzie bardzo trudne do wykonania?
3. Drzwi
Drzwi chciałbym także wykonać samemu z wyciętej ściany tak aby po zamknięciu tworzyły w miare jednolitą powierzchnie. I tutaj liczyłbym na podpowiedzi jak najlepiej wykonać takie drzwi?
Myślę że tutaj zakończę pierwszą część tematu i będę kontynuował w kolejnej inaczej napiszę encykopedie. |
|
|
|
|
Pedrinho
początkujący forumowicz
Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-08-04, 01:31
|
|
|
4. Wzmocnienie ramy/dach
Ponad to planuje w kamperze pare unikalnych bajerów jak podwieszana na suficie szafa, wysuwany dach/popup. Na dachu paneli słonecznych- ile wlezie, być może na stelarzu/bagażniku.
Wiem że będę musiał wzmocnić budę. Pytanie czy uważacie, że żebra które i tak będe musiał zamontować pod izolację to wystarczające wzmocnienie czy powinienem zbudować "klatkę". Mam fantazję aby zmieścić się w DPM a mam do dyspozycji ~1.2 tony (i ciężkie pomysły) więc zgaduję że jedyna rozsądna opcja to aluminiowa rama i żebra?
Obecnie rama wygląda tak
5. Elektryka
Czytałem post kolegi joko o 1.3kW instalacji i wiem, że zaraz i mi się oberwię a więc już wyjaśniam jakie są moje plany.
na dachu 750 lub 1kW solarów zależnie jak się ułoży z całą resztą no i bank 4x Trojan t105 tak aby przy założeniu dziennego zużcyia 1kWh pozwolić sobie na 2 dni bez ładowania i nie zejść poniżej 50%
Jeżeli chodzi o moc solarów to jest to kalkulowane aby nawet w póżniejszych miesiącach w UK można było odzyskać 1kWh+ energii a także aby się zbytnio o to nie starać czyli niekoniecznie zawsze być ustawionym prawidłowo do słońca.
Teraz pytanie czy w okresie letnim i optymalnych warunkach słonecznych potrzebuje odłącząć panele? Przy założeniu że będe używał 60A regulatora. |
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2015-08-04, 06:04
|
|
|
Rano ullżę sobie i Tobie w jednej kwesti : paneli nie odłączasz w ogóle . Po to jest regulator.
Nie ma obwodu , nie ma prądu.
A i z rozpędu , odpuść ten "peryskop", nad sypialnią. |
Ostatnio zmieniony przez Bronek 2015-08-04, 14:04, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
EBRP670
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: LMC na DUCATO 92r.
Nazwa załogi: ELA i JUREK
Dołączył: 12 Kwi 2008 Otrzymał 2 piw(a) Skąd: Łódzkie
|
Wysłany: 2015-08-04, 08:36
|
|
|
"lukarnię"nad sypialnią daruj sobie/będą kłopoty ze szczelnością/. |
_________________ "Pewna śmierć,nie godzina" |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-08-04, 12:10
|
|
|
Jeżeli myślisz poważnie o instalacji 750-1000W, to rozważ instalację 24V. Będziesz ją mógł obsłużyć regulatorem 30A, przetwornicę na 24V/230V znajdziesz bez problemu, a do zasilania urządzeń 12V można z powodzeniem stosować przetwornicę step-down. W sumie będziesz miał mniejsze prądy w instalacji i powinno wszystko wyjść taniej.
Podobne rozwiązanie sypialni, które planujesz, jest w Wothahellizat Mk1. Masz tam również relację z budowy, myślę, że jest dużo rzeczy do podpatrzenia. Jak koledzy piszą - możesz mieć problemy ze szczelnością, a przy złożonym dachu ścianki będą chyba przeszkadzały w korzystaniu z łóżka. Takie konstrukcje robi się zwykle jako "nasadki", gdzie ściany ruchome są od zewnątrz boksu mieszkalnego i po podniesieniu odsłaniają zamocowane na sztywno okna. To bardzo upraszcza uszczelnienie.
PS. Dodatkowe plusiki na neverwas haul i sketchup |
_________________
|
|
|
|
|
Pedrinho
początkujący forumowicz
Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-08-04, 12:23
|
|
|
EBRP670 napisał/a: | "lukarnię"nad sypialnią daruj sobie/będą kłopoty ze szczelnością/. |
Peryskop/lukarnia faktycznie nie jest obowiązkowa. Ale jeżeli będę się mieścił w wadze to definitywnie chcę zatrzymać. Oczywiście powoduje dodatkowe problemy z izolacją i szczelności a w mieście często nie będę jej używał.
Jednak przy poprawnej instalacji wszystko powinno działać cacy. A komfort z faktu że można sobie usiąść i łóżeczko pościelić, wpuścić trochę powietrza i światła, odsunąć sufit w lecie od czoła, i ogulnie powiększyć mikro powierzchnie życiową, sprawia że lookarnie definitywnie chcę zatrzymać.
Mam zaklepany ten dach za 1000zł wraz z oknami (przesuwane do vana)
wtedy w przypadku montażu na długość wklejał bym na niego jeszcze panelik lub dwa |
|
|
|
|
Pedrinho
początkujący forumowicz
Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-08-04, 13:23
|
|
|
koder napisał/a: | Jeżeli myślisz poważnie o instalacji 750-1000W, to rozważ instalację 24V. Będziesz ją mógł obsłużyć regulatorem 30A, przetwornicę na 24V/230V znajdziesz bez problemu, a do zasilania urządzeń 12V można z powodzeniem stosować przetwornicę step-down. W sumie będziesz miał mniejsze prądy w instalacji i powinno wszystko wyjść taniej. |
Rzeczywiście rozważałem 24V. O przetwornicę się nie martwie bo jak dotąd jedynym urządzeniem na 230V którego używałem był ręczny mixer do robienia soczków =) Reszta hula na 12V a są to:
-pomopa wody
-ogrzewanie lpg/wentylator
-lodówka
-światło
-laptop / dodatkowy monitor na 19V (step-up)
-wszelkie ładowarki
o ile parę urządzeń faktycznie dało by się przezbroić na 24V to drugą połowę trzeba by było przetwarzać tracić energię i komplikować układ. Dodatkowo stracił bym możliwość ładowania banku z alternatora.
Trzeba pamiętać że te 1k jest po to aby w zimowych miesiącach przy wydajności 20% znamionowej solarów i 5 godzinnej dobie dziennej w Anglii wyrwać jak najwięcej prądu. Reszta roku to nadwyżki którymi nie będę się przejmował.
A 60A regulator to koszt dla mnie do przełknięcia.
koder napisał/a: |
Podobne rozwiązanie sypialni, które planujesz, jest w Wothahellizat Mk1. Masz tam również relację z budowy, myślę, że jest dużo rzeczy do podpatrzenia. Jak koledzy piszą - możesz mieć problemy ze szczelnością, a przy złożonym dachu ścianki będą chyba przeszkadzały w korzystaniu z łóżka. [..]
PS. Dodatkowe plusiki na neverwas haul i sketchup |
No nic, raczej kupie ten dach i i się do tego przymierzę. Jeszcze go na żywo nie widziałem. Jeżeli okaże się nie do zrobienia to sobie daruje i puszcze dalej.
Wothahellizat już się na tknąłem i podziwiałem ale nigdy na stronę źródło nie trafiłem więc dziękować za link!
btw. "neverwas haul" ?? |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-08-04, 13:49
|
|
|
Pedrinho napisał/a: | btw. "neverwas haul" ?? |
|
_________________
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2015-08-04, 14:26
|
|
|
Miałem przyczepę Eriba Eribelle Hymer. Miała taki dach,
Po podniesieniu naokoło wodoszczelny brezent . dziura z kołnierzem , a dach po opuszczeniu zamykał jak pudełko od butów . Nic nie ciekło .
Wpisz w przeglądarkę Wygogluj
Złożony niczego nie blokuje, można korzystać z przestrzeni. |
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-08-06, 07:03
|
|
|
Podoba mi się pomysł z ilością paneli, ale...
Jako praktyk (w kamperze od stycznia tego roku) nie obawiałbym się 12V. I tak niemal wszystko pracuje na 12V, alternator daje 12V i te prądy to żadne cuda. Przetwornica ma własne kable odpowiedniej grubości (tu mogą być duże prądy) i alternator może dawać spory prąd.
Na UK też dawałbym więcej paneli, ale ja zrobiłem podnoszone i testowałem zimą. Zysk duuuuży. Generalnie moje 260W podniesione zimą do słońca dawały tyle ile ok. 3x więcej paneli musiałoby leżeć. Tylko wiadomo, niepodnoszone = brak ruchomych części. A to ma być "stealth".
Teraz alternator. Nie wiem jaki masz tam u siebie, ale ja mam 140A i na zabudowę wyciskam do 85A. To przy napięciu np. 14,0V daje mi już niemal 1,2kW. Dosłownie po bułki, albo jakiś przejazd 20-30km i aku prawie pełne, gdy słońca zero. W UK dodatkowo nie ma problemu z odpalaniem silnika w celu podładowania, o ile nie robisz tego w nocy lub porannych godzinach.
Ja u mnie zastosowałem (te główne) kable 25 mm2 i straty są pomijalne. Całkowite spadki napięć mam na bezpiecznikach i złączach (przekaźnik-hebel) rzędu 0,1V. Mowa o spadku przy takich 50-80A.
Przy słabszym alternatorze można by spokojnie zastosować 16 mm2. Czyli żadne cuda.
Dla instalacji 24V jedynie na plus, to mniejszy regulator i przez to taniej. Reszta same problemy.
Oczywiście kibicuję. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-08-06, 08:11
|
|
|
Pedrinho napisał/a: |
na dachu 750 lub 1kW solarów zależnie jak się ułoży z całą resztą no i bank 4x Trojan t105 tak aby przy założeniu dziennego zużcyia 1kWh pozwolić sobie na 2 dni bez ładowania i nie zejść poniżej 50%
Jeżeli chodzi o moc solarów to jest to kalkulowane aby nawet w póżniejszych miesiącach w UK można było odzyskać 1kWh+ energii a także aby się zbytnio o to nie starać czyli niekoniecznie zawsze być ustawionym prawidłowo do słońca.
Teraz pytanie czy w okresie letnim i optymalnych warunkach słonecznych potrzebuje odłącząć panele? Przy założeniu że będe używał 60A regulatora. |
Mam 300W i jak przełączyłem lodówkę na solary, to dziennie wyciągałem z nich 1,5 kWh. Mogłem więcej, ale nie miałem co z tą energią zrobić.
Nie rozumiem po co taka ilość solarów i akumulatorów. Co z tym będziesz robił? 500W to maks. Chyba że klimatyzacja, ale wtedy na UK i to za mało.
Solarów się nie odłącza. Pracują latami bez ingerencji.
Idź raczej w kierunku LED i oszczędzania energii. Będzie o kilkanaście tysięcy taniej i o sto kilkadziesiąt kg lżej. |
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-08-06, 08:19
|
|
|
Pedrinho napisał/a: |
A 60A regulator to koszt dla mnie do przełknięcia.
|
Trzy sztuki 20A podłączone równolegle do tych samych akumulatorów. Około 1200-1600 za trzy. |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-08-06, 08:22
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Trzy sztuki 20A podłączone równolegle do tych samych akumulatorów. |
Masz doświadczenie z podpinaniem kilku regulatorów równolegle do tych samych akumulatorów i paneli? |
_________________
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-08-06, 08:44
|
|
|
Nie mam. Teoretycznie nie powinno być problemu. Niektóre zbyt mądre ładowarki mogą zgłupieć. Dlatego zastosowałbym zwykłe, głupie MPPT. Należy oczywiście pamiętać o przekrojach przewodów oraz dostosować maksymalny prąd paneli do maksymalnego prądu ładowania akumulatorów.
Jest pewne ryzyko że jak jeden akumulator zacznie padać przed innymi, to dostanie duży prąd z kilku regulatorów i się stopi... Jednak takie samo ryzyko jest jeśli będzie jeden regulator i bateria równoległych akumulatorów. Lepiej zastosować 24V i duże akumulatory szeregowo. No chyba że bateria równoległych akumulatorów będzie się składała np z dwóch to raczej nic się nie stanie. Jeśli będzie z kilkunastu czy kilku to ja bym tego nie robił. Przy takiej mocy ciężko będzie to zrobić. Jeśli nie potrzeba dużej mocy np. do klimy to można też rozdzielić instalację zabudowy na dwie lub trzy. |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-08-06, 08:58
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Nie mam. Teoretycznie nie powinno być problemu. |
Nie widziałem regulatora - już tym bardziej MPPT - który by nie miał wbudowanego cyklu ładowania bulk-boost-equalize-float lub odpowiadnika i obawiam się, że podłączenie równolegle dwóch regulatorów spowoduje niemal natychmiastowe przejście ich na tryb float, w którym praktycznie nie ładują akumulatorów. To oczywiście hipoteza, tak samo jak Twoja - nie mając jednak doświadczenia z konkretnym modelem regulatora nie ryzykowałbym doradzać koledze, bo można doradzić źle i narazić na niepotrzebne koszty. |
_________________
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|