Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Energoblok - co to jest, do czego służy i jak to zrobić.
Autor Wiadomość
miklo75 
zaawansowany

Twój sprzęt: Tabbert na MB
Dołączył: 09 Sty 2012
Piwa: 3/26
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2017-01-08, 20:13   

Przyłączam się do podziękowań za przywrócenie tematu :spoko
Proszę więcej już nie usuwać :stop:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2017-01-08, 21:19   

OK :aniolek
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
xbartman 
stary wyga


Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Gru 2016
Piwa: 64/10
Skąd: Łódź/Pristina
Wysłany: 2017-01-11, 20:43   

Po lekturze tego tematu jak i tematu http://www.camperteam.pl/...r=asc&start=735 mam kilka pytań do autora.
Mam ogólne pojęcie o elektryce, co nieco potrafię zrobić. Nie jestem jednak biegły w temacie wysokiego napięcia a szczególnie zabezpieczeń.

Ponieważ w toku dyskusji przewijały się różne poglądy na temat podłączania przewodu ochronnego, chciałbym prosić o poradę, jak najlepiej powinienem to wykonać w moim przypadku. Najistotniejszym jest fakt, że w moim budowanym blaszaku będę używał małej hotelowej lodóweczki zasilanej głównie z przetwornicy. Oczywiście w przypadku możliwości podpięcia się pod słupek automatyka będzie przełączała zasilanie na sieć. Lodóweczka jest w I klasie ochronności czyli wymaga uziemienia PE. Czy wobec tego powinienem wykonać instalację z podpięciem PE do masy samochodu i przygotowaniem kołka uziemiającego? Ma to oczywiści sens na postoju, bo podczas jazdy ewentualne prądy pozostają na karoserii samochodu.

Druga kwestia jaka mnie nurtuje po przeanalizowaniu schematów podłączenia zasilania, to sprawa różnicówki. Różnicówka jest pierwszym zabezpieczeniem po podpięciu auta do słupka. Moje wątpliwość tutaj, dotyczy jednak prądu z przetwornicy, który przez wyłącznik różnicowoprądowy nie przechodzi. Wynika z tego, że w przypadku korzystania z przetwornicy nie jesteśmy w żaden sposób chronieni przeciwporażeniowo. Jest to szczególnie istotne podczas podróży, gdy samochód narażony jest na kolizje, podczas których może ulec uszkodzeniu instalacja. Czy w związku z tym można by puścić prąd z przetwornicy przez kolejną różnicówkę? A może przetwornice mają jakieś zabezpieczenie różnicowopradowe wbudowane?

Bardzo proszę o wszelkie sugestie bo nie wiem jak do tego tematu podejść.
_________________
Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com

"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekl61 
stary wyga


Twój sprzęt: Pilote
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Gru 2014
Piwa: 53/35
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2017-01-11, 21:20   

Z przetwornicy prąd nie popłynie na skróty przez ciebie na karoserię.
Jeżeli wepniesz się szeregowo w obwód różnicówka nie rozłączy gdyż w obu przewodach popłynie ten sam prąd.
A więc nie potrzebna różnicówka po przetwornicy.
_________________
https://www.youtube.com/c...xihGpxH8adyX-RQ
https://www.facebook.com/...100009089293943
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 90/174
Skąd: Nicelea
  Wysłany: 2017-01-13, 21:54   

Ponieważ kolega zarobiony to pozwolę sobie:

xbartman napisał/a:

Ponieważ w toku dyskusji przewijały się różne poglądy na temat podłączania przewodu ochronnego, chciałbym prosić o poradę.... Lodóweczka jest w I klasie ochronności czyli wymaga uziemienia PE. Czy wobec tego powinienem wykonać instalację z podpięciem PE do masy samochodu i przygotowaniem kołka uziemiającego?

Na pewno musisz podpiąć masę lodówki pod wspólną masę samochodu.
Przede wszystkim musisz zapobiec różnicy potencjałów jaka może wystąpić
między dwoma częściami metalowymi, które możesz dotknąć jednocześnie.
Więc po pierwsze wszystko co metalowe w samochodzie musi mieć wspólny potencjał.
czyli łączysz wszystko z PE lodówki.
Ale samochód musi mieć też ten sam potencjał co ziemia!
Bo jeśli będziesz wysiadać z kampera albo będziesz stać na ziemi i dotkniesz karoserii
to może wystąpić znów różnica potencjałów. Dlatego powinien być połączone Twoje PE
z PE z instalacji skąd bierzesz prąd. I wszystko fajnie... jak PE w instalacji jest dobrze
połączone. Ale jakbyś nie połączył PE z instalacji z PE samochodu to tak naprawdę
zabezpiecza nas przed różnicami potencjałów również różnicówka.
Proponowałbym wszystkie PE (wszystkie w kamperze zawsze razem) łączył z PE zasilania.
Choć czytałem też że były z tym problemy, ale według mnie to przyłącze było żle podłączone. Jakbyś miał okrutne obawy to zawsze możesz śledzia z PE w ziemię wbić,
(ale skonstruuj to tak, że jak odjedziesz bez wyjęcia to sam się wyjmie z ziemi :) ).
No i wtedy ważne, że takiego śledzia wtykasz w ziemię przed podłączeniem do słupka!
Ważne też, żebyś traktował oba przewody "gorące" (czyli N i L)
jako fazy i broń boże żadnej ulgi dla N, bo nigdy nie wiesz jak będzie połączone
gniazdo na słupku. Bezpieczniki też najlepiej stosować dwupolowe.

xbartman napisał/a:

Moje wątpliwość tutaj, dotyczy jednak prądu z przetwornicy, który przez wyłącznik różnicowoprądowy nie przechodzi. ..... Czy w związku z tym można by puścić prąd z przetwornicy przez kolejną różnicówkę?

Nic taka różnicówka nie da.
Działa ona tak, że jeśli pojawi się prąd upływu
(czyli część prądu np. przez człowieka idzie do ziemi i go razi)
to nierówność prądu między fazą a zerem spowoduje rozłączenie styków różnicówki.
W przypadku gdy zasilanie jest z przetwornicy to jest to zasilanie separowane
(no chyba że nie potraktowałeś równo L i N) i możesz dotknąć zarówno L i N
(L i N jest tu tak naprawdę umowne) i nie powinno Cię porazić.
Nie będzie prądu upływu i dlatego różnicówka nie powinna zadziałać
a zresztą Ciebie nie powinno porazić, bo i którędy w separowanym zasilaniu miałby popłynąć prąd?
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xbartman 
stary wyga


Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Gru 2016
Piwa: 64/10
Skąd: Łódź/Pristina
Wysłany: 2017-01-13, 22:26   

Bardzo dziękuje Panowie za wyjaśnienia. Już po poście Mirekl61 doszedłem do tego, że nie traktowałem prądu z przetwornicy jako zasilania separowanego i stąd moje błędne myślenie o włączaniu w układ różnicówki. Wyjaśnienie robba tylko utwierdziło mnie w tym przekonaniu ;) .

Co do zasilania ze słupka to instalacja bez bezpieczników dwuplolowych nie wchodzi w grę. Nigdy nie wiadomo gdzie w instalacji polowej będzie L a gdzie N. Odnośnie PE to zrobię tak jak robba radzisz czyli połączę z masą samochodu i PE zasilania. Pomyślę jeszcze o śledziu jako dodatkowym uziemieniu.
_________________
Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com

"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 90/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2017-01-15, 20:29   

xbartman napisał/a:

Co do zasilania ze słupka to instalacja bez bezpieczników dwuplolowych nie wchodzi w grę.


zawsze jako główne zabezpieczenie możesz zastosować różnicówkę zintegrowaną
z bezpiecznikiem. Masz wtedy zarówno różnicówkę jak i bezpiecznik dwupolowy.
A ceny zintegrowanych już spadły i są niewiele wyższe od ceny różnicówki.
A miejsca mniej i waży też mniej... :)

a ... i żeby różnicówka była również na prąd impulsowy, bo ta jest tylko
na przemienny (symbol falki, a powinna być falka i przebieg prostokątny...

BRP.jpg
Plik ściągnięto 7570 raz(y) 27,23 KB

_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
IAAN 
weteran


Twój sprzęt: Master 2,8 dti Blaszanka
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Lis 2008
Piwa: 31/9
Skąd: poznań okolica
Wysłany: 2017-01-29, 17:14   

Gdzie znajdę schemat połączeń do tego energobloku ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Miniuszek 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Citroen Challenger 502
Nazwa załogi: Miniuszki
Dołączył: 24 Lip 2011
Piwa: 4/4
Skąd: Ostrow Wielkopolski
Wysłany: 2017-02-05, 14:52   

Fajne opracowanie tylko szkoda że nie ma schematów. Po takim czasie to już pewnie nie będzie. Ale przynajmniej wiadomo jak się za to zabrać :pifko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2017-02-05, 19:17   

Gdzies zaginal przy odtwarzaniu z kopii

Energoblok - co to jest i jak zrobić, #1.jpg
Plik ściągnięto 494 raz(y) 67,22 KB

_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Miniuszek 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Citroen Challenger 502
Nazwa załogi: Miniuszki
Dołączył: 24 Lip 2011
Piwa: 4/4
Skąd: Ostrow Wielkopolski
Wysłany: 2017-02-05, 21:55   

Wielkie dzięki :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 195/156
Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-03-14, 00:09   

Przestudiowałem ten wątek wielokrotnie,porobiłem notatki i utknąłem przy próbie zrobienia zakupów i to na pierwszym bezpieczniku 40A,typ B,prąd DC 12 V.Proszę o pomoc,gdzie to kupić i też kolejne eski?Wydawało mi się,że to proste .. :(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2017-03-14, 06:10   

rakro1 napisał/a:
40A,typ B,prąd DC 12 V.Proszę o pomoc,gdzie to kupić i też kolejne eski?Wydawało mi się,że to proste ..

Bo jest proste tylko z tą różnicą że tam nigdzie nie jest napisane że mają być na 12V. Kupujesz standardowe na 230V :bigok
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 195/156
Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-03-14, 09:05   

mrsulki napisał/a:
rakro1 napisał/a:
40A,typ B,prąd DC 12 V.Proszę o pomoc,gdzie to kupić i też kolejne eski?Wydawało mi się,że to proste ..

Bo jest proste tylko z tą różnicą że tam nigdzie nie jest napisane że mają być na 12V. Kupujesz standardowe na 230V :bigok
Wielkie dzięki.Robię dużą przebudowę auta i co jakiś czas przymierzałem się do zakupu tych bezpieczników.Nie szło dobrze,więc zajmowałem się czymś innym aż osiągnąłem stan,że stoją nowe aku zabudowy,nowa przetwornica,panele,klima podłogowa i przeciągnięte kable i muszę zmontować skrzynkę bezpieczników.Ciągle to odkładałem.WIELKIE DZIĘKI !!!!!!!! :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
STRUSIE 
zaawansowany


Twój sprzęt: Boxer - bus
Nazwa załogi: andrzej
Dołączył: 11 Paź 2007
Piwa: 25/21
Skąd: Marki . mazowieckie
Wysłany: 2017-03-15, 10:37   

:bukiet: Wielkie uznanie dla autora opracowania " Energoblok " Przeczytałem jeden raz i .....mętlik w głowie , ale po trzecim razie jasność zobaczyłem i teraz mogę już pojechać do warsztatu Camelka , nie narażając się na irytację z powodu mojej ignorancji w temacie . :haha:
_________________
Co jest za zakrętem ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***