Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ogrzewanie kamperka.
Autor Wiadomość
Donat 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot J5 i Citroen Jumper
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2010
Piwa: 71/57
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-03-01, 19:09   

Edyta i Krzysiek napisał/a:
Świstak napisał/a:
Kolektor to rura zbiorcza.

A można prosić o delikatne rozwinięcie zagadnienia "rury zbiorczej" ?


To taka rura z którą łączą się pozostałe rury:-) Z reguły ma trochę większą średnicę niż rury które z nią się łączą.
Np w samochodzie, kolektor wydechowy to taki element, który łączy ze sobą wszystkie wyloty spalin z silnika w jedną rurę wydechową (najczęściej jedną), a drugi - kolektor tzw ssący doprowadza powietrze z jednego filtra powietrza do wielu dolotów w głowicy . Na schemacie masz kolektor łączący wszystkie powroty z instalacji ciepłej wody oraz kolektor który zasila wszystkie odbiorniki.
_________________
Donat - Radom
Mój poprzedni sprzęt:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2016-03-02, 17:46   

Ok, teraz rozumiem. Zwykła dużej średnicy z wypustkami o mniejszej średnicy, do której "schodzi" się cała instalacja ;-) Już rozumiem, dziękuję :spoko
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Donat 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot J5 i Citroen Jumper
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2010
Piwa: 71/57
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-03-02, 18:24   

Mirekl61 napisał/a:
Wstawił bym zawór zwrotny na wyjściu / wejściu z silnika i pieca.
Nie trzeba wówczas stosować elektrozawory.
Zwykłe kulowe przydadzą się do serwisowania.


Po chwili zastanowienia przyznam Ci rację. Trzeba dać dwa zawory na silnik wtedy ewentualna potrzeba pogrzebania w ogrzewaniu nie będzie zmuszała do spuszczenia całego płynu z układu chłodzącego silnika.
Poniżej poprawiony i myślę że już ostateczny schemat grzania wody w kamperku.

schemat poprawiony (Large).jpg
Plik ściągnięto 50 raz(y) 57,56 KB

_________________
Donat - Radom
Mój poprzedni sprzęt:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Donat 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot J5 i Citroen Jumper
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2010
Piwa: 71/57
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-03-02, 21:56   

testy trwają :-)

20160220_184620 (Large).jpg
Plik ściągnięto 62 raz(y) 142,38 KB

20160220_184628 (Large).jpg
Plik ściągnięto 55 raz(y) 116,41 KB

20160220_184642 (Large).jpg
Plik ściągnięto 59 raz(y) 114,38 KB

20160220_184702 (Large).jpg
Plik ściągnięto 46 raz(y) 111,92 KB

_________________
Donat - Radom
Mój poprzedni sprzęt:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-03-03, 01:07   

Donat patrzę na ten schemat i nadal nie dawałbym podłogówki w szeregu za nagrzewnicami. Brak możliwości sterowania temperaturą w podłogówce. Po prostu będzie tam taka temperatura jaka wyjdzie z nagrzewnic na pełnym przepływie. A raczej nie będzie to np. +30C, a dużo więcej. Robiłem testy z różnymi wiatrakami i żaden nie wydmuchał tyle ciepła, żeby temp. na wyjściu nagrzewnic była poniżej +60C. To raczej za dużo dla podłogi, a kryzy nie dasz, bo zablokujesz przepływ w nagrzewnicy.
Nadal obstawiam przy moim, że takie ogrzewanie to powinny to być 2 układy równoległe z możliwością regulacji ilości płynu na podłogę coby "ściszać" temperaturę podłogi wg uznania.
:spoko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MAWI 
Kombatant


Twój sprzęt: HYMER E 700 INTEGRA
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 19 Sty 2010
Piwa: 99/17
Skąd: Kutno
Wysłany: 2016-03-03, 08:49   

Między nagrzewnicą a podłogówką wystarczy dać trójdrogowy zawór ( można automatyczny z wyborem temperatury) i połączyć go z króćcem wyjściowym z podłogówki.
_________________
Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy.
MARZENKA i WIESIEK
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-03-03, 10:42   

Wtedy tak. Mi chodziło o to co widzę na schemacie. :spoko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Donat 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot J5 i Citroen Jumper
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2010
Piwa: 71/57
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-03-10, 20:09   

Ratunku pomocy, jestem w trakcie lepienie zbiornika paliwa do ogrzewania (mój Ebersparcher jest na benzynę więc muszę zamontować niezależny zbiornik) Kupiłem w związku z tym na alledrogo zestaw: czujnik plus wskaźnik poziomu. Oczywiście jak się okazało,jedno z drugim nie jest kompatybilne mimo zapewnień, a sprzedawca mnie olał. I tu moja prośba czy da się to jakoś skalibrować: czujnik przy położeniu zerowym pływaka ma 5,6 Ohm'a, w połowie położenia pływaka ma 38 Ohm, a przy położeniu pływaka Full ma 80 Ohm. Natomiast wskaźnik pokazuje przy Full, pełnym położeniu pływaka pokazuje 1/4, natomiast przy położeniu pływaka zero, wskaźnik pokazuje zero. Da się to jakoś mniej więcej skalibrować dodając opornik w szereg albo coś :-) ????
_________________
Donat - Radom
Mój poprzedni sprzęt:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2016-03-10, 20:54   

rozumiem że Twój czujnik ma jeden kabelek plus masa.
A wskażnik jest mechaniczny (z cewkami dwiema) czy elektroniczny?

PS. może nie odpowiadam na Twoje pytanie, ale do przemyślenia:

nie wiem jak teraz, ale mam starsze webasto, które ma w sterowniku jedną zworkę,
która przełącza pomiędzy dieslem a benzyną. Zmienia się wtedy praca pompki i co za tym idzie dawkowanie.
Dodatkowo zmienia się tkaninki w palniku, ale to i tak się co jakiś czas zmienia, więc
może lepiej byłoby najpierw pogadać z jakimś człowiekiem od eberspeachera czy
nie da się tego tanim kosztem przerobić...
No chyba że nalegasz na benzynkę...
Po słowach "proszę zatankować oleju, benzyny i gazu do pełna"
mina obsługi stacji bezcenna! :)
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2016-06-22, 05:19   

ja bym obstawiał że ten pisk to poprostu suche jak pieprz łożyskowanie silniczka, rozbierz jesli to urzywane to będzie tam masa brudu.

ja tak miałem , świerszczało strasznie :haha:
_________________
----------------------------------------------------------

gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........

--------------------------------------------------------
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
typ 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Renault Master II
Dołączył: 24 Lip 2016
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2021-04-05, 11:47   

Poczytałem i mam wątpliwości. Odgrzewam więc starego kotleta. Może po kilku latach uzytkownicy, którzy tutaj dyskutowali mają odmienne przemyślenia albo też potwierdzają, że to działa. Byłbym wdzięczny za odzew.

Założenia:
- ma być niedrogo. Budżet ograniczony.
- ma być niezawodnie, choć wiem że idealnie nie będzie, bo jest tanio. Mogę mieć jakieś niedogodności z tym związane ale ma być jak najbardziej niezawodnie. Dlatego odrzuciłem pomysł z wymiennikiem i zasobnikiem ze względu na dodatkowy element mogący odmówić posłuszeństwa czyli pompkę i większe ryzyko zakamienienia wymiennika w porównaniu do wężownicy. Początkowo chciałem zrobić na samym wymienniku (ale moc webasto jest za mała, zapamiętałem że woda ogrzewałaby się przy takiej mocy o około 18 stopni a to może być w pewnych warunkach za mało, poza tym wymiennik w miarę jakby się "zakamieniał" miałby coraz mniejszą moc). Potem myślałem o wymienniku plus mały zasobnik warstwowy i pompka obiegowa, ale wróciłem do podstawowej wersji, najprostszej tak mi się wydaje...
- znam uciążliwości zewnętrzne "webasto", zazwyczaj jeżdżę na dziko więc nie mam komu przeszkadzać odgłosami
- inwestycje to: webasto (Eberspacher 5kW), które za kilka dni dostane od kolegi na testy w dobrej cenie, jakaś nagrzewnica samochodowa czy grzejnik (tylko gdzie ją umieścić żeby nie rzucała się w oczy?) oraz bojler z wspawaną wężownicą.
- zawory standardowe kulowe, silnik otwierany tylko na czas jazdy aby dogrzewał wodę, zamykany na czas postoju aby nie tracić energii. Podłogówka bardzo mocno zdławiona (na wyjściu czy na powrocie?), bojler cały czas "otwarty" (bez zaworu) jako jedyny, aby przez pomyłke nie zamknąć wszystkich zaworów...
Czy do tego schematu muszę kupić jakąś pompę dodatkową czy ta od "webasto" plus pompa obiegu silnika wystarczają? Nie będą sobie przeszkadzać?
Czy są tutaj jakieś błędy w schemacie? Zrobiłem go na podstawie schematu Donata oraz całej dyskusji tutaj, tylko "wyprostowałem" linie aby były bardziej schematyczne i abym łatwiej mógł zrozumieć i modyfikować w razie potrzeby.

Martwi mnie trochę zużycie paliwa w takiej wersji, ale niestety taki budżet więc trumy gazowej nie kupię na razie. Może kiedyś.
Ostatnio zmieniony przez typ 2021-05-02, 18:45, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-04-07, 21:44   

typ napisał/a:
...... oraz bojler z wspawaną wężownicą.
.....

coś możesz więcej? masz już coś takiego?
z jakiego materiału wężownica a z jakiego zbiornik?
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
typ 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Renault Master II
Dołączył: 24 Lip 2016
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2021-04-07, 22:18   

robba napisał/a:
typ napisał/a:
...... oraz bojler z wspawaną wężownicą.
.....

coś możesz więcej? masz już coś takiego?
z jakiego materiału wężownica a z jakiego zbiornik?


Szukam wykonawcy lokalnego i być może już znalazłem :-). Jak zrobię i zadziała to się pochwalę, ale to pewnie dłuższy jeszcze czas minie. Albo będzie to spawane z blachy albo wykorzystam jakiś gotowy zbiornik 10-20l za 200-300zł.
Np taki:
https://www.bridom.pl/atl...-opro-small-15l
albo taki:
https://www.dostudni.pl/z...wna,id2488.html
Musze dowiedzieć się tylko jak to się będzie spisywało i czy zadziała. Ma ktoś z Was jakieś zdanie na ten temat?
Co do wężownicy to będzie chyba z rurek miedzianych takich jak do CO...
Chciałbym też obok wężownicy dołożyć jakąś grzałkę 12v ale to już za dużo kombinacji i kosztów...
Gotowe takie zbiorniki były niedawno po 1700-1800 teraz już ponad 2100...

[EDIT] "Projekt" skończył się na pospawaniu całości z blachy 2mm i wężownica do środka. Zastanawiam się jeszcze nad grzałką 12v/150W lub 300V. Mam nadzieję że za 2-3 tygodnie coś się "stworzy".
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-04-08, 13:51   

typ napisał/a:
Co do wężownicy to będzie chyba z rurek miedzianych takich jak do CO...


Wężownica świetnie sprawdza się z karbowanej rury nierdzwnej, stosowanej w instalacjach solarnych.







  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-04-08, 15:44   

typ napisał/a:
....
Co do wężownicy to będzie chyba z rurek miedzianych takich jak do CO...
Chciałbym też obok wężownicy dołożyć jakąś grzałkę 12v ale to już za dużo kombinacji i kosztów...
Gotowe takie zbiorniki były niedawno po 1700-1800 teraz już ponad 2100...

[EDIT] "Projekt" skończył się na pospawaniu całości z blachy 2mm i wężownica do środka. Zastanawiam się jeszcze nad grzałką 12v/150W lub 300V. Mam nadzieję że za 2-3 tygodnie coś się "stworzy".


to w takim razie chyba nie wiesz....
nie możesz mieć zrobionej wężownicy i zbiornika z różnych metali. jak do zbiornika ze stali nierdzewnej założysz wężownicę ze stali albo miedzi to może rok pociągnie...
czy dłużej - mało prawdopodobne.
Będzie nieustannie postępować korozja elektrochemiczna, głównie w miejscu łączenia metali.
Więc jeśli masz zbiornik ze stali nierdzewnej to najlepiej coś takiego jak Reaven podrzucił powyżej. A z innego materiału zbiornik musisz właściwie z kolei pokryć emalią, a bez wyposażenia to raczej taniej niż nierdzewny nie będzie.
Więc włąściwie nierdzewka to jedyne wyjście....
ewentualnie jak spawasz zbiornik i tak z nierdzewki to
można zamówić do niego wężownice z rurki w jakimś specjalistycznym zakładzie, który będzie dysponował sprzętem zdolnym to wykonać....
Jak zapewne wiesz zwykłą giętarką nie pójdzie.... ewentualnie może być spawana z kolanek, ale to zawsze już rzeźba...

reaven22 napisał/a:
.....

Wężownica świetnie sprawdza się z karbowanej rury nierdzewnej, stosowanej w instalacjach solarnych.


...................
...................
EDIT: ale głupie było to moje pytanie... aż skasowałem... ona nie jest ściskana tylko karbowana ...
fajny bajer, a nie przyjrzałem się wcześniej jej budowie... sorki


PS. czy ta rurka po np. zwinięciu jest sztywna czy łatwo się wygina...
(w znaczeniu czy wewnątrz zbiornika trzeba jej zapewnić jakieś dodatkowe trzymanie?)
te karby też świetna rzecz, bo zwiększają powierzchnię wymiany...
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***