Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Regulator MPPT i przetwornica
Autor Wiadomość
Romus115 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Peugot J5 HymerCamp 46
Nazwa załogi: Samotny wilk
Dołączył: 10 Wrz 2015
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Kraków / London
Wysłany: 2016-04-19, 22:18   

Potrzebuję POMOCY PORADY
Mam Tracer 2215RN 20A 12/24V z systemem MPPT i chcę kupić przetwornicę 800-1000W praca Ciągla. Gdy zapytałem w sklepie Techtron taką otrzymałem odpowiedż
"Dzień dobry
>
> > Czy Przetwornicę można podłączać do regulatorów MPPT ?
>
> Przetwornica jest przystosowana do zasilania napięciem 10-15V,
jeżeli
> regulator nie spełni tych warunków to ją uszkodzi. Większość
regulatorów
> nie spełnia jednak tego wymogu."
Pytałem o przetwornicę - 12V 230V 800W Sinus PNB-800-S Blow
Firma Volt to samo wręcz zakazują stosowania z regulatorem PMMT.
Oczywiście firma Techtron poradziła mi zakup produktu firmy Volt z regulatorem PMMT i ładowarką takie trzy w jednym.
I co tu kupić ????
Ma ktoś doświadczenie z jakąś przetwornicą ok.800W w przystępnej cenie która radzi sobie z regulatorem PMMT czy jestem skazany na Trzy w jednym Volta???? :(
:gwm
>

[ Komentarz dodany przez: koder: 2016-04-20, 08:19 ]
Wydzielono z tematu o energobloku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-04-20, 08:13   

Romus115 napisał/a:
I co tu kupić ????
Ma ktoś doświadczenie z jakąś przetwornicą ok.800W w przystępnej cenie która radzi sobie z regulatorem PMMT czy jestem skazany na Trzy w jednym Volta????

Regulator MPPT po stronie akumulatora nie da większego napięcia niż 14.4, często mniejsze (zależnie od ustawienia). Przetwornicę podpinasz bezpośrednio do akumulatora. Akumulator dodatkowo zbije to napięcie w czasie ładowania. Myślę, że w Twojej korespondencji wkradło się nieporozumienie - wygląda na to, że otrzymałeś odpowiedź jak gdybyś chciał podłączyć przetwornicę tylko do regulatora ładowania, bez akumulatora.

Tyle teorii. W praktyce takiego lub bliźniaczego Tracera z różnymi przetwornicami użytkuje kilku kolegów na forum i nie słyszałem o problemach z napięciami >15V.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2016-04-20, 11:38   

Prawda. !

Nieporozumieniem z konsekwencjami jest podłączenie przetwornicy do regulatora .

Nie ma nic w związku z tym piernik do wiatraka. Regulator/Prztwornica

Przetwornica nie rozwali Ci żadnego regulatora , gdy będzie podpięta pod akumulator .

Pewnie ,że jakąś malutka można podpiąć pod wyjście z regulatora . ale tam 2A góra są.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Romus115 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Peugot J5 HymerCamp 46
Nazwa załogi: Samotny wilk
Dołączył: 10 Wrz 2015
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Kraków / London
Wysłany: 2016-04-20, 18:21   

Moja wina źle się wyraziłem.(totalny laik w prądach) Oczywiście wiem że zestaw to po kolei solar, tracer PMMT, akumulatory przetwornica. Ale sprawdzałem wątki na "Elektroda"żeby zasięgnąć opinii i tam wyczytałem że właśnie przetwornice "Volt" się palą mimo zabezpieczeń bo podobno są jakieś uderzenia większego napięcia niż 15V (wybaczcie jeśli używam niewłaściwego nazewnictwa) w każdym bądź razie Volt tym razem reklamację przyjęli ale wydzielili typy przetwornic i tylko oznaczone W, ES, I S ( ta ostatnia sama ma PMMT) mogą współpracować z w/w regulatorami ładowania( PMMT). Z resztą taką dostałem odpowiedż z Volt Polska
"Z fotowoltaiką mogą współpracować tylko modele zasilaczy sinusPRO W, ES oraz S. Wersja W i ES nie ma wbudowanego regulatora, potrzebny jest zewnetrzny podłączany do baterii akumulatora. Wersja S ma wbudowany regulator MPPT do środka. Więcej informacji w poszczególnych kartach produktów."
Dla mnie jako laika to 3w1 jest bez sensu bo wiadomo akumulatory powinny być w miejscu przewiewnym i w miarę chłodnym do nich podłączona przetwornica jak najkrótszym i najgrubszym przewodem ( straty energii) a regulator z kolei w widocznym miejscu i z możliwością podłączenia urządzeń 12V( zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem).
Ale może ja się mylę i to jest dobre urządzenie tylko nie zrozumiałem tego oznaczenia fachowego i ma możliwość podłączenia urządzeń 12V tak jak w typowym regulatorze? :gwm
wiem wiem było się uczyć!!
Oglądam tą sinus pro 700W ale jakąś taka wielka mi się wydaje z drugiej strony skoro ma ładowarkę i trochę waży to może i coś warta?? :(
Dlatego moja prośba o pomoc i doradę kogoś kto już trochę przetestował przetwornicę by uczyć się na cudzych a nie własnych błędach :mrgreen:
uff ale się naprodukowałem :kwiatki:
Za wszelkie rady i podpowiedzi z góry dz :spoko iękuję
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2016-04-20, 19:11   

Troche już było o przetwornicach np. tu http://www.camperteam.pl/...nica+pr%B1du%2A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
inhalt 
zaawansowany


Twój sprzęt: znowu tylko namiot
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Sie 2012
Piwa: 9/3
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-05-21, 21:54   

W związku z ogólnymi dość dobrymi opiniami o przetwornicach Volt zainteresowałem się wersją PRO 1000 z wbudowanym regulatorem MPPT. Wydawała mi się pozornie idealnym rozwiązaniem, bo podpinam panele fotowoltaiczne i akumulator, mam gotowy regulator MPPT i od razu przetwornicę i ładowarkę aku w jednym pudle. Cena nie niska, ale do zaakceptowania jak na urządzenie wielofunkcyjne.
Niestety realia są bardziej skomplikowane. Akumulator warto ładować z solarów zawsze gdy jest jasno, czyli regulator powinien pracować non-stop. Ale niestety wówczas pracuje też przetwornica non-stop i ciągnie prąd jałowy około 1A. Czyli dobowo gubisz na sam prąd jałowy 24 Ah z akumulatora. Nawet jeśli masz aku 200 Ah to tak realnie do wykorzystania jest powiedzmy 150 Ah albo i mniej (nie można zjechać do zera aku, bo go zabijemy bardzo szybko). Czyli sam prąd jałowy zabiera 1/6 pojemności akumulatora. Niech się trafi kilka pochmurnych dni. Co wtedy?
W rezultacie nie zdecydowałem się na to urządzenie. Trzeba będzie poszukać sensownej przetwornicy, z której startuje lodówka kompresorowa i przy tym prąd jałowy jest relatywnie mały. I taką przetwornicę podepnę pod niezależny regulator MPPT.

Argument dodatkowy - okres jesienno-zimowy. Panel fotowoltaiczny spokojnie sobie podładowuje akumulator, bo poboru energii nie ma więc nawet odrobina światła dziennie wystarczy na podtrzymanie. Ale wówczas przetwornica nie pracuje wcale (jest wyłączona). A jak kupisz Volt'a w wersji 3w1 to nie możesz wyłączyć przetwornicy nie wyłączając regulatora. No i jesienią na pewno słońca nie wystarczy nawet na pokrycie strat na prądzie jałowym przetwornicy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-05-22, 13:23   

Ehh ten Volt, chciałoby się używać, a się nie da. Jedna, którą kupiłem za głośna, teraz ta 3w1 okazuje się być pomyłką do kampera.
Może zdążą stworzyć coś sensownego, cichego zanim będę potrzebował do Z2. :roll:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2016-05-22, 16:30   

U mnie co prawda Volt 1500/3000 parzy kawę i ogrzewa czasem mleczko do niej lub jakieś żarcie w MV . Ewentualnie klima pochodzi ten split 380wat
Przetwornica nie jest na wierzchu, to mniej ją słychać.
Niemniej można termiczny oporniczek wstawić . Mam nawet kilka z innychinnych spalonych wentylatorów

Rozbebeszyłem w ramach gwarancji zaraz po dostawie i włącznik wywaliłem z metr na zewnątrz :mrgreen:

Czyli dla mnie ok
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-05-22, 17:44   

Maciej S. napisał/a:
Ja kupiłem Volta sinus 300/600W dla zasilania jakiś drobnych urządzeń. Na 400W piszczy ale zasila.Najgorsze, że jak podepnę lutownicę transformatorową 65W to wentylator przetwornicy odrazu hula pełną parą robiąc taki hałas, że jakby to miało w nocy pracować to bym od razu za okno wyrzucił.


Pocieszę Cię, że ta 1500/3000W Volta przy lodówce 65W też szumiała jak głupia. Dlatego wyleciała.
Ciężki chinol cichy nawet przy obciążeniach 200-300W. Przy wyrzynarce 400W albo suszarce 1200W szumi, ale wtedy go nie słychać. Pewnie jak u Bronka przy klimie czy mikrofali też nie, bo zagłuszają wiatrak w przetwornicy. :bigok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2016-05-22, 17:50   

Ano w samej rzeczy
W nocy...
Mnie wku,,,, aić potrafi dioda włącznika w chińskim przedłużaczu.
Kwestia nastawienia. Chrapanie psów nie. Żony tak.
.........
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-05-23, 06:49   

Rzeźbicie w gównie.
Proponuję tanio:
Regulator Tracer 400 zł z wyświetlaczem i wysyłką. Skrzynka dość duża i z kilogram waży.
Osobna przetwornica włączana okresowo może być tania.

"Drogo" i dobrze:
Regulator Votronic 250W MPPT ładujący dwa akumulatory zabudowy i silnikowy jednocześnie. Mikroskopijne wymiary i lekki ok. 300g. 135 EUR z wysyłką. Taki sam, ale 165W 90EUR + wysyłka. Przy tej cenie, jakości i możliwościach uważam to za produkt bezkonkurencyjny. Lepiej wydać kasę na Votronica bez wyświetlacza, niż Tracera z wyświetlaczem.
Wyświetlacz to niestety dodatkowe 90EUR, ale nie jest konieczny.
Dodatkowe możliwości tych regulatorów: sterowanie lodówką AES (wentylatorem itp) w przypadku nadmiaru mocy i pełnym akumulatorze, wiele ustawień napięć, które pozwalają podłączyć każdy akumulator. Np. AGM, kwas, żel, Li-Ion. Znajdźcie w tej cenie przyszłościowy regulator umożliwiający ładowanie akumulatorów litowych, które za parę lat staną się bardziej opłacalne od AGM.

Przetwornica Votronic z sinusem i automatycznym przełączaniem zewnętrznego gniazda 230V. Mikroskopijny prąd jałowy. Automatyczne odłączanie. Automatyczne włączanie po wykryciu obciążenia.
300W nominalna 600W szczyt 260EUR.
600W nom 460EUR.
1500W nominalna 3000W szczyt, sprawność 93%, pobór mocy stand by 5W, pobór mocy włączona bez obciążenia 10W, 5kg - 815EUR.

Sam używam zestawu Votronic regulator 350W oraz przetwornica 300W. Jestem mega zadowolony.
Testowałem również Tracera i mogę potwierdzić, że działa dobrze.

Gdybym potrzebował dużą przetwornicę używaną rzadko, to bym kupił dwie: małą Votronic dużą chińską. Pierwsza załatwi mi ładowanie komórek, laptopów, TV i resztę, a chińska obsłuży klimę itp. Używanie przetwornicy o tak niskim prądzie jałowym to wygoda. Nie trzeba pamiętać o jej wyłączeniu. Można zostawić włączoną na kilka dni przez całą dobę i solar doładuje na bieżąco. Pomyślcie czy z gównianym Voltem taki manewr przejdzie? Po pierwsze przez pierwszą noc zeżre akumulator, umili sen szumem wentylatora lub piszczeniem, a niewykluczone że spali kampera z powodu przegrzewania się nieobciążonej!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-05-23, 07:40   

Johny_Walker napisał/a:
wiele ustawień napięć, które pozwalają podłączyć każdy akumulator. Np. AGM, kwas, żel, Li-Ion.

Serio, Li-Ion obsługuje? Bo dobre ładowanie Li-Ion to nie tylko napięcie, trzeba też regulować prąd. Jeśli faktycznie obsługuje, to jak najbardziej godna uwagi pozycja. Daj proszę konkretny model, który masz na myśli, bo się ciężko googla za nim - czyżby miał to być Votrolnic MPP 250 Duo Digital? Chciałbym obejrzeć instrukcję.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-05-23, 08:20   

Potwierdzam Tracery są dobre. 7:20 rano w Szkocji, a tu ponad 4,4 A ze słońca już idzie :)
Przetwornice też miałem długi czas dwie, jak pisze Johny.
Jedna malutka pełny sinus 400/800W, jałowego 0,28A i pracowała 24h.
Druga duża 1500/3000W pełny sinus, do większych zadań.
Johny ma rację, im cięższa tym lepsza. Moja waży 6kg. Volt ważył 3kg, ale Volt to cienka blaszka i praktycznie zero aluminium. :-/
Od jakiegoś czasu została tylko duża, bo bez sensu było ładować laptopa i komórki z przetwornicy i podwajać straty na podwójnym przetwarzaniu napięcia 12V -> 230 -> 5V, albo dla lapków 12V -> 230V -> 16,5V.
Przetwornica DC/DC o większej sprawności niż DC/AC i tylko jedno przetwarzanie 12V -> 16,5V rozwiązała problem i obniżyła zużycie prądu.
Do komórek ładowarki USB. Dziś praktycznie zawsze są to przetwornice Step down 12V -> 5V.

A tym sprzęcikiem do LiIon też jestem zainteresowany. Kto wie, może Z2 będzie miał już LiIon'y :)
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-05-23, 10:04   

koder napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
wiele ustawień napięć, które pozwalają podłączyć każdy akumulator. Np. AGM, kwas, żel, Li-Ion.

Serio, Li-Ion obsługuje? Bo dobre ładowanie Li-Ion to nie tylko napięcie, trzeba też regulować prąd. Jeśli faktycznie obsługuje, to jak najbardziej godna uwagi pozycja. Daj proszę konkretny model, który masz na myśli, bo się ciężko googla za nim - czyżby miał to być Votrolnic MPP 250 Duo Digital? Chciałbym obejrzeć instrukcję.

Precyzyjniej mówiąc, to nie wszystkie Li-Ion, a konkretny rodzaj LiFePO4 z napięciami maksymalnymi w kilku zakresach od 13,9 do 14,8V. Jest też inna charakterystyka ładowania.
Na pewno wszystkie modele MPP na tej stronie. Nie kupujcie SR, bo to chyba zwykły PWM.
http://votronic.de/index....ing-controllers
Używam tego
http://votronic.de/index....dig#description
Jest instrukcja niemiecka.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-05-23, 12:09   

Ja mam Buetner Elektronik MT-350-PP
Ładuje również akumulator startowy i można go ustawić na "Litowce". Koszt ok. 100 Euro
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***