Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: koder
2016-06-21, 16:50
Ekonomiczna jazda w/g. kierowcy zawodowego
Autor Wiadomość
Tomasz1985 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.5d 1993
Dołączył: 19 Cze 2016
Piwa: 5/6
Skąd: Sośnie/Ostrów Wlkp
  Wysłany: 2016-06-20, 06:33   Ekonomiczna jazda w/g. kierowcy zawodowego

Dziękuję za miłe powitanie na forum. Udzielałem się na wielu forach ale tutaj jest jakaś magiczna atmosfera, którą sami tworzycie, ale wracając do tematu dzięki WAM poznałem i nadal poznaję tajniki auta jakim jest słynne Ducato 2,5d (moje z '93r). i chciałbym przekazać kilka porad z ekonomicznej jazdy ,,większym'' pojazdem jak tutaj ktoś napisał, że kampery to takie małe ciężarówki i to jest prawda. Burzliwe są wątki na temat spalań Waszych pojazdów mimo tego, że w wielu przypadkach są to takie same auta. Z własnego doświadczenia, prowadzenia TIRów (40t DMC), busów, solówek 8-12t DMC, jak i przebytych szkoleń z ECOdrivingu mogę co nie co napisać o ekonomicznej jeździe. Obecnie jeżdżę 16biegowym manualem. Zapraszam zainteresowanych do komentowania. ;)
Styl jazdy kierowcy.
Na zmniejszone zużycie paliwa kierowca ma wpływ w następujący sposób:
1. Wykorzystywanie max. momentu obrotowego jak i zmiana biegów przy obrotach gdzie jest największy moment obrotowy(dotyczy jazdy na płaskim terenie).-
2. Unikanie zbędnych wyprzedzań.
3. Przewidywanie zdarzeń drogowych w tym trzymanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu (jazda w tunelu aerodynamicznym TIRa nie wchodzi w grę).
4. Jazda w miarę z jednostajną prędkością (najlepiej tempomat) na płaskim terenie.
5. Dojeżdżając np: do sygnalizacji świetlnej lub do zjazdu z autostrady wcześniej zdjąć nogę z gazu ale najlepiej pozostawić auto jak najdłużej na biegu żeby się samo doturlało.
6. Auto z dużą masą własną posiada dużą siłę bezwładności i to trzeba jak najbardziej wykorzystywać (szczególnie w górach).
7. Unikanie zbędnych hamowań (oszczędzamy też klocki, tarcze, szczęki i bębny)
8. Jak najmniej wyhamowań do zera.
9. Hamować jak najwięcej silnikiem (w zimie również dla bezpieczeństwa).
10.Przed wzniesieniem zredukować bieg na taki na jakim pokonamy całe wzniesienie, każda zmiana biegów na wzniesieniu powoduje wyhamowanie auta i zwiększone zużycie paliwa jak i niepotrzebne kolejne redukcje biegów (o przeciążeniach dla silnika i skrzyni biegów nie wspominając).
11.Dojeżdżając do wierzchołka wzniesienia i czując, że auto już ma lżej i samo się przeturla przez wierzchołek puścić gaz. Przed wzniesieniem brać duży rozpęd jeśli to możliwe z jednoczesnym zredukowaniem biegu.
12.Płynność jazdy.Im większe natężenie ruchu tym gorzej dla nas, o korkach nie mówiąc.
13.Do rozpędzania się do maksymalnej prędkości np na autostradzie od zera używać całej, dostępnej mocy by samo rozpędzanie trwało jak najkrócej. W jeździe miejskiej warto ,,głaskać'' delikatnie pedał gazu bo szybkie rozpędzanie do 50km/h nie ma sensu bo np za chwilę światła.
14. W mieście widząc z daleka czerwone światło puścić gaz niech się autko turla a być może w tym czasie zmieni się na zielone. KAŻDE zatrzymanie to duża strata paliwa.
15. Nie przeciążać silnika na niskich prędkościach jadąc na wysokim biegu.
16.Nie jeździć na tzw: półsprzęgle a przy ruszaniu najpierw puszczać sprzęgło później wciskać gaz. (Przedłużamy też żywotność sprzęgła).
17.Przy silnym wietrze zredukować prędkość.
18.Na ekonomiczne zużycie paliwa też ma wpływ jego jakość, włączenie klimatyzacji, pora roku, pogoda, skupienie się kierowcy na prowadzeniu auta czy stan techniczny auta, jego kształt jak i rozmieszczenie ładunku (nieprawidłowe naciski na osie, szczególnie na oś napędową).

To na razie tyle, jak coś mi się przypomni to dopiszę.
P.S
Nie macie się czym przejmować, że kierowca TIRa siedzi Wam na zderzaku czy mruga światłami. Takie sytuacje świadczą, że ten niby kierowca zawodowy oprócz badań psychologicznych powinien mieć zrobione badania psychiatryczne, których by nie przeszedł i nie pracowałby jako kierowca. A to, że on pracuje na czas (tacho) to wcale go nie usprawiedliwia. Też jesteście użytkownikami dróg i macie swoje prawa, które warto egzekwować.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
StasioiJola 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Bürstner
Nazwa załogi: StasioiJola
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 25 Lip 2008
Piwa: 81/283
Skąd: Gąbin
Wysłany: 2016-06-20, 09:29   

Bardzo fajne porady odnosnie ekonomiki jazdy!! Myśle , że część z nas większość ich stosuje w jezdzie kamperem - a zreszta gdzie mamy sie spieszyc?? :ok :spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kubryk1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit 2,3 D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Maj 2012
Piwa: 40/8
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-06-20, 11:11   

Zwłaszcza uwaga o TIR-ach siedzących na "ogonie" i poganiających innych światłami powinna wielkimi literami być wydrukowana i powieszona w każdej bazie TIR
_________________
andrzej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2016-06-20, 12:02   

Do puki będą płacić kierowcom z kilometra (w Polsce jest to nie legalne) to nie którzy tak będą jezdzić.
Przykre ale prawdziwe. :kawka: :spoko
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tomasz1985 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.5d 1993
Dołączył: 19 Cze 2016
Piwa: 5/6
Skąd: Sośnie/Ostrów Wlkp
Wysłany: 2016-06-20, 20:03   

Płacenie z kilometra, z % frachtu to normalka ale z reguły kierowcom się spieszy bo sama praca jest ustawiana na styki czasowe, z własnego doświadczenia napiszę, że nawet kilkuminutowe spóźnienie na awizację rozładunku/załadunku może skutkować karami finansowymi a w najlepszym przypadku niezaładowanie auta w danym czasie lub przymusowym postojem :( np 24h.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2016-06-20, 23:33   

W ciągu ostatnich 9 ciu dni przejechałem ponad 1900 km po polskich drogach różnej klasy włącznie z A4 i jej korkiem. Górach, morenach i płaskim terenie

Góra 110 km/h i lekko więcej przy nielicznych wyprzedzaniach.

Tempomat włączony non stop, na każdym rodzaju dróg. To mój nawyk nawet gazu ddaję i ujmuję "ręcznie"

Jestem zdziwiony i mile zaskoczony Ducato 2012 MJ 110 2 litry TD

Spalił tylko ..... 8,6 l/100 km :

W moim przypadku w jeździe kamperem spalanie podnosi jazda po autostradach.

Wide Grecja 2x po ok 6000 głównie po autostradach i o ile pamiętam prawie 11/100km

Ponieważ lało i był ścisk, to A4 nie zniweczyła rezultatu spalania

Jechałem w ogóle nie myśląc o oszczędzaniu itp. ! :?:
Nic mnie tak nie cieszy jak start spod świateł. Mam swoje 5 sek szczęścia. Niestety przedni napęd niedociążony to lina przyczepność

Hamowanie na licznych zjazdach silnikiem, nawet z zejściem do trójki czy nawet dwójki


Ps. Ludzie boją się dawać w palnik i hamować silnikiem, gdyż odgłosy ich niepokoją. :idea

Sprawdźcie to na żonach. :roll:
Dajcie w rurę bez przekraczana prędkości.... Od razu będzie reakcja. Nawet przy 50ciu na godzinę :bigok


Ps psa....

Kurde :!: :!: Ale się buduje.....
Jeszcze tylu maszyn, piachu i robotników niewidziałem naraz zasuwających do wieczora w całej Polsce

Tylko kielcczyzna jakoś z lekka odstaje. Ruch mniejszy i drogi też, jakby gorsze. Albo tak trafiłem?
500+ kur...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-06-21, 09:43   

Również stawiam piwko, bo praktycznie wszystkie zasady stosuję od lat.

Rodzaj paliwa niestety też ma znaczenie i to smutna prawda. W Polsce zawsze tankowałem najlepszego diesla i nawet w nocy, na trasie nigdy nie udało mi się zejść ze średnimi, jakie na standardzie osiągałem we Włoszech nawet po Toskanii czyli górzystym terenie. A mowa o tym samym aucie, ten sam silnik.
Styl jazdy od lat podobny, jedynie kraj, paliwo i ...wilgotność inna. Poza tylko latem duużo wyższa niż w Polsce.
W bardzo wilgotne dni miałem wrażenie, że silnik jakby miał więcej mocy, a spalanie zawsze było niskie. I nie mówię o krótkim okresie, a kilkuletnim.

Tu lekko odbiegając od tematu, ale zastanawiam się czy faktycznie jakiś wtrysk pary do diesla nie zmniejszyłby jeszcze spalania. Był jakiś magik z Kielc, który przerobił coś w swoim mercedesie i chyba to właśnie o parę chodziło.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krimar
Kombatant


Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 07 Lip 2010
Piwa: 58/6
Wysłany: 2016-06-21, 13:18   

Bronek napisał/a:
Sprawdźcie to na żonach. :roll:
Dajcie w rurę


Bronek jak zwykle powoduje różne skojarzenia
_________________
Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a:

Jest tak jak mówi krimar.

Brat napisał/a:
(...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-06-21, 16:52   

Tomasz1985 napisał/a:
...nawet kilkuminutowe spóźnienie na awizację rozładunku/załadunku może skutkować karami finansowymi...


to nie do końca prawda, bo jeżeli nie dostarczasz towaru do fabryki bez magazynowej (w rodzaju "naszego" Opla, gdzie z naczepy od razu detale trafiają na taśmę produkcyjną (tu od razu trzeba się obchodzić jak z jajkiem) większych kar, jeżeli nie jest to zaznaczone w zleceniu transportowym nie ma, czasem zlecający zaznacza 10% frachu.
jeżeli przyjmuje się zlecenie to po prostu trzeba je dokładnie czytać i jeżeli przyjmuje się nie czytając to realizujący godzi się na wszystkie warunki, a takich może być trochę.

natomiast zachowanie na drodze kierowców pojazdów ciężarowych nie zawsze jest właściwe. trzeba zaznaczyć, że nie zauważymy 1000 kierowców jeżdżących poprawnie i dobrze wykonującego swoją pracę, ale w pamięć nam zapadnie jeden, który musi pokazać że jest panem na drodze.

kiedyś jechałem Fordem Fusion podczas mocnej ulewy, włączyłem światła przeciwmgłowe i co dziwnego mrugali mi tylko kierowcy pojazdów ciężarowych. kierowców samochodów osobowych mających oczy na wysokości metra może ciut wyżej nad drogą te światłą nie raziły, ale kierowców patrzących z wysokości ponad 3 metrów już mocno kłuły w oczy.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-21, 17:10   

Ja również stawiam piwko, a przy okazji podkreślę te, chyba mało intuicyjne, punkty:
Tomasz1985 napisał/a:
13.Do rozpędzania się do maksymalnej prędkości np na autostradzie od zera używać całej, dostępnej mocy by samo rozpędzanie trwało jak najkrócej.
17.Przy silnym wietrze zredukować prędkość.

Rozpędzając się dynamicznie średnio oszczędzam 3l/100km (mierzone w wypadach 100-200km). W zależności od wiatru, przy 130km/h smoczyca spala od 8 do 27 l/100km (to mierzone na wypadach 500-1700km).

Wiar ma duży wpływ, bo opory powietrza rosną z kwadratem prędkości, a opory toczenia liniowo. Zwykle za punkt wyrównania przyjmuje się 80km/h, ale to zależy od kształtu auta - kampery raczej mają niżej. Prędkość wiatru wiejącego z przeciwka dodaje się wprost do prędkości samochodu, jeśli chodzi o te opory. Więc kamper jadący 100km/h, przy wietrze 50km/h z przeciwka ma opory wiatru takie, jakby jechał 150km/h - 125% większe. I spalanie 125% większe.

toscaner napisał/a:
Tu lekko odbiegając od tematu, ale zastanawiam się czy faktycznie jakiś wtrysk pary do diesla nie zmniejszyłby jeszcze spalania. Był jakiś magik z Kielc, który przerobił coś w swoim mercedesie i chyba to właśnie o parę chodziło.


Wody. I mam do tego wyliczenia i przemyślenia - chcesz obgadać? Założymy osobny wątek.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2016-06-21, 17:50   

A propos paliwa, na co zwrócił uwagę Toscaner, zaskoczyło mnie mile, paliwo z Lotosu i to zwykłe, którym zalałem baczek z musu... bo tankuję z przyzwyczajenia na Shellu.

I to LOTOSowe pięknie pozwoliło mi i dynamicznie pokonać ostatnie 30 km do domu.
A i kawa niezła 2gie miejsce po Dzikiej Fasoli z BP.
Nie wiem ale autko jak koń przed stajnią, jakby lepiej zasuwało.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Misio 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Toskana 1,9 TD
Nazwa załogi: MisioKot
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 15 Maj 2010
Piwa: 743/1145
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-21, 20:51   

toscaner napisał/a:


Tu lekko odbiegając od tematu, ale zastanawiam się czy faktycznie jakiś wtrysk pary do diesla nie zmniejszyłby jeszcze spalania. Był jakiś magik z Kielc, który przerobił coś w swoim mercedesie i chyba to właśnie o parę chodziło.


Profesor Gulak wpadł na ten pomysł i przerobił swojego Mercedesa. Codziennie dojeżdżał z Kielc do Radomia na uczelnię i zaoszczędził sporą ilość paliwa. Jak ktoś chętny, jest to obejrzenia na Google pt. "prof Gulak-auto na wodę".
_________________
Pozdrawiamy - Danusia-Kotek i Henio-Misio

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą...ks.Jan Twardowski
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2016-06-21, 23:53   

Bronek Lotos to jedna z dwóch stacji co ma dizla :ok
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2016-06-22, 00:11   

Bronek napisał/a:
...
zaskoczyło mnie mile, paliwo z Lotosu i to zwykłe
...
Nie wiem ale autko jak koń przed stajnią, jakby lepiej zasuwało.

Potwierdzam.
Diesel roboczowóz codzienny, robię kilka tys km/miesiąc po Niemczech, zawsze najlepsze wyniki na Lotosowym Dieslu.
Najlepszy to 6,65/100, silnik 2,2 CDI, 4 lata, ponad 330kkm przebiegu i zawsze około 80kG w bagażniku.
.
Ale cichosza... bo zaraz normy obetną.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-06-22, 00:56   

koder napisał/a:

toscaner napisał/a:
Tu lekko odbiegając od tematu, ale zastanawiam się czy faktycznie jakiś wtrysk pary do diesla nie zmniejszyłby jeszcze spalania. Był jakiś magik z Kielc, który przerobił coś w swoim mercedesie i chyba to właśnie o parę chodziło.


Wody. I mam do tego wyliczenia i przemyślenia - chcesz obgadać? Założymy osobny wątek.


Przecież wiesz, że ja mam czas, chyba, że piję, albo robię coś innego :mrgreen:
Zakładamy, bo rozważałem to z 4-5 lat temu i miałem nawet robić w jednej osobówce, którą nawet jeździliśmy razem :mrgreen:
Temat zapomniany w czasie, bo kamperowanie mnie bardziej wciągnęło i tak wtrysk pary jak i auta elektryczne przesunęły się na "kiedyś" :ok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***