|
|
CampCat - alternatywa dla pontonu |
Autor |
Wiadomość |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2016-07-21, 10:29
|
|
|
Próby napędu i jego zasilania ze słoneczka zrobione i są bardzo obiecujące
Na razie próby "na sucho" a właściwie na mokro bo w basenie , ale jeszcze nie na zwodowanej łódce.
Silnik OSAPIAN Haswing 55lbs z maximizerem + Panel X-DISC Flex 250W + sterownik Tracer 2215BN 20A MPPT + wyświetlacz MT-50 + badziewny aku (tylko do prób bo docelowo będzie LiFePO4)
Solar położony koło basenu, słoneczny dzień , czas testu od 9.00 do 19.00. Moc silnika ustawiona na około 3,3 (w skali do 5), tak aby uzyskać najlepszy stosunek ciągu do poboru mocy. Ci , którzy używają silników elektrycznych do łodzi lub pontonu , wiedza że silnik z maksimizerem (płynna regulacją mocy) ustawiony na taka wartość , rozwija około 80% swoich możliwości przy około połowie maksymalnego poboru prądu. Pływanie na maksimum daje w praktyce około 1,5-2km/h więcej prędkości przy dwukrotnie większym poborze mocy, dlatego nie zaleca się pływać w takim trybie.
Napięcie na aku przed testem 12,4V. Po całym dniu kręcenia z moca ustawiona jak wyżej, z podpiętym solarem , napięcie na aku na koniec dnia 12,2V.
Przypuszczam , że gdybym ustawił ciąg na 3 a nie 3,3 to uzyskał bym równowagę , czyli w praktyce zasilanie silnika tylko z solara.
Wynik bardzo obiecujący , tym bardziej , że planowałem docelowo do łodzi zastosować 2x250W, ale w tej sytuacji nie ma to chyba sensu. Moc maksymalna silnika 55lbs to 540W i jest ona pobierana przy manetce ustawionej na 5, a to zdarzy się rzadko i nie na długo.
Ponieważ nie mam zamiaru pływać cały dzień non stop , więc podczas postoju będę miał ładowanie, a akumulator LiFePO4 60Ah (odpowiednik 100Ah kwasówki) zapewni bez problemu dodatkowy zapas energii.
O ile z zasilaniem z solarów nie ma problemów, o tyle ten konkretnie solar okazał się nie trafiony. Ponieważ planowałem docelowo 500W, dlatego uznałem , że 2x250W będzie optymalnie. Założenie jest takie, że solary mają być zamontowane w specjalnych uchwytach umożliwiających ich szybki montaż i demontaż z kampera do łodzi i odwrotnie (aby nie dublować gratów i nie wozić bez potrzeby balastu).
Problem polega na tym, że te 250W są zwyczajnie za duże i nie poręczne do takiego nimi wachlowania , a dodatkowo musiał bym je lekko podciąć od strony gdzie nie ma ogniw, bo kolidują mi z oknem od prysznica (brakuje 2-3 cm), a tego nie chce robić.
Ostatecznie będę je musiał wymienić na 150W i chyba poprzestanę tak samo na 2 sztukach , bo z testów wychodzi mi , że 300W będzie wystarczające .
W czasie kiedy nie będę pływał , będą zasilały kampera, więc się nie zmarnują.
Ten panel 250W wraz ze sterownikiem i wyświetlaczem będę chciał sprzedać, więc jak ktoś chętny to za lepszą kasę niż w sklepie , można zanabyć mocny , porządny i praktycznie nowy zestaw do kamperka. Aby nie wchodzić tutaj z handlem napisze posta w dziale sprzedam.
Jak dojdą mi panele 150W i nowy sterownik, to zrobię test "basenowy" jeszcze raz , a potem już praktyczny na j.żywieckim
Foto i video relację zamieszczę oczywiście jak nie utonę
Niewiadoma jest jeszcze dla mnie jak ten silnik będzie radził sobie z moim katamaranem, ale skoro radzi sobie przyzwoicie z pontonem, który ma o wiele wieksze opory od katamaranu to raczej jestem spokojny. W razie czego zawsze można będzie drugi dokupić
W basenie sprawdził mi się znakomicie jako przeciw-prąd
Przy ciągu ustawionym na te 3,3 , prąd był prawie do pływania żabką w miejscu i to tak bardziej dynamicznie. Przy ciągu na 5 , nie byłem w stanie mu podołać
Kiedyś firma od basenów oferowała mi przeciw-prąd za coś koło 20 tysi , a tutaj za 1,5 tys jest tak samo wydajny , i dodatkowo można nim łódkę napędzać
Trzeba by do tego tylko jakąś osłone na śrubę zrobić , bo może palce poucinać
DSC_3906.JPG
|
|
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 195,06 KB |
DSC_3903.JPG
|
|
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 224,37 KB |
DSC_3899.JPG
|
|
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 210,82 KB |
DSC_3890.JPG
|
|
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 207,17 KB |
|
|
|
|
|
frólik
zaawansowany
Twój sprzęt: Frólikowóz
Pomógł: 5 razy Dołączył: 28 Wrz 2014 Piwa: 28/30 Skąd: Jędrzejów
|
Wysłany: 2016-07-21, 11:16
|
|
|
Śledzę i kibicuję
Gdybyś zdecydował że trzeba dołożyć drugi silnik, to może nie testuj takiego zestawu w basenie żeby domek z działką nie odpłynął |
_________________ Buduje się następny...
Burstner Ixeo time 585
Frólikowóz 2014
Knaus Sun Traveller 2005
Bavaria i71 2008
www.campervan.pl
https://www.facebook.com/budowakamperow/ |
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2016-07-21, 12:46
|
|
|
frólik napisał/a: | Śledzę i kibicuję
Gdybyś zdecydował że trzeba dołożyć drugi silnik, to może nie testuj takiego zestawu w basenie żeby domek z działką nie odpłynął |
Jasne
U mnie basen solidny , na betonowej zbrojonej konstrukcji, to nie odpłynie ......... ale wodę wychlapać można |
|
|
|
|
vwyogi
zaawansowany
Twój sprzęt: James Cook
Nazwa załogi: Warmiaki
Dołączył: 04 Maj 2015 Piwa: 17/13 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-07-21, 13:08
|
|
|
Joko panle na płasko leżał czy co jakiś czas go przestawiałes w strone słońca? |
_________________ Sprinter Westfalia James Cook 1998 2.9TD |
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2016-07-21, 13:19
|
|
|
vwyogi napisał/a: | Joko panle na płasko leżał czy co jakiś czas go przestawiałes w strone słońca? |
Na płasko na obrzeżu basenu jak widać na fotce. Docelowo tez będę miał w łodzi na zadaszeniu montowane na płasko (w kamperze też) , więc w takich warunkach chciałem sprawdzić .
Ja tam specjalnie różnicy nie widzę w tym ustawianiu do słońca, zwłaszcza w okresie letnim jak słońce wysoko. Wiadomo rano i wieczorem to najbardziej ma znaczenie.
Z tego co pamiętam jak patrzyłem na wyświetlacz o 19.00 przed wyłączeniem to pokazywał coś koło 60W. W południe było ponad 200W .
Pomiary bardziej miarodajne, niż w układzie z ładowaniem samego akumulatora, bo obciążenie silnikiem spowodowało, że brane było z panelu wszystko co w danym momencie dawał. |
|
|
|
|
|
EwaMarek
Kombatant Marek
Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Piwa: 25/13 Skąd: Czołowo / Koło
|
Wysłany: 2016-07-21, 19:10
|
|
|
chcesz pływać na takim małym akumulatorku?
Takie maleństwo to i może ten solar naładuje ale jak ja używam 65ah to kiepsko to widzę... |
_________________ Pozdrawiam
Marek
Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r |
|
|
|
|
moskit
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Mar 2014 Piwa: 117/43 Skąd: Ożarów Maz.
|
Wysłany: 2016-07-21, 21:05
|
|
|
Bardzo ciekawa konstrukcja i rozwiązanie |
_________________ Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-07-24, 16:58
|
|
|
EwaMarek napisał/a: | Takie maleństwo to i może ten solar naładuje ale jak ja używam 65ah to kiepsko to widzę... |
Śledząc to, co Joko robi, jestem skłonny postawić flaszkę, że da radę:
1) Zasadniczo pływa z solara i aku mu jest potrzebny tylko na nagłe zachmurzenie. Jakby było cały czas słonecznie, to wcale go nie potrzebuje.
2) LiFePo4 deklasują akumulatory kwasowo-ołowiowe pod każdym względem oprócz ceny. I to tak o 100%.
3) Katamaran ma stanowczo najmniejsze opory z praktycznych turystycznie pojazdów pływających.
Ja bym jeszcze zaadaptował ten LiFePo4 do montażu w kamperze na zimę. I pewnie Joko też na to wpadł
Ogólnie - również kibicuję, nowocześnie, nowatorsko i "z głową". |
_________________
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2016-07-24, 20:55
|
|
|
Dzięki Mariusz, wyręczyłeś mnie w odpowiedzi
Masz rację we wszystkich trzech punktach. Tak sądzę , że Marek albo nie przeczytał dokładnie tego co napisałem wcześniej , albo przeczytał ale nie zrozumiał
Jeżeli chodzi o zastosowanie LiFePO4 w kamperze to oczywiście , że taka opcja też jest uwzględniona w moim projekcie. Pisałem już chyba o tym w innym temacie, ale nie pamiętam gdzie
Jednym z głównych założeń było to aby możliwie największa część komponentów składających się na moje pływadełko , mogła zostać użyta do innych celów , lub mogła zostać zaadaptowana z innych zastosowań.
Jednym z przykładów są solary, które w czasie kiedy nie będę z katamaranu korzystał, będą zasilały kamperka, drugim właśnie pakiety LiFePO4, które w obecnej chwili wożę w kamperku zamontowane w rowerach elektrycznych.
Pewną przeszkodą jest to , że w rowerkach mam dwa pakiety 36V/10Ah, natomiast do katamaranu i do kampera potrzebuję pakietów 12V.
Mam już na to koncepcję, aby pakiety ogniw nie połączonych wzajemnie ze sobą (styki każdego ogniwa wyprowadzone osobno na specjalne złącze) stanowiły osobny moduł, a do tego dopinał bym drugą część z odpowiednio skonfigurowanym i połączonym balanserem.
I tak w rowerkach mogę mieć na stałe zamontowane moduły z balanserami skonfigurowanymi na 36V (12 ogniw szeregowo), a w kamperku i katamaranie moduły z balanserami pod 12v (3x4 ogniwa ). Przekładanie akumulatorków polegało by jedynie na wypięciu odpowiedniego modułu samych ogniw z jednego miejsca i wpięcie go w drugie.
Dodatkowa zaleta to możliwość ładowania pakietów 36V dla rowerków w obwodzie 12V kampera lub katamaranu (czyli żadna dedykowana ładowarka na 36V nie jest mi wtedy potrzebna)
Ponieważ w rowerkach mam teraz dwa pakiety po 36V/10Ah, więc użycie ich obu w instalacji 12V da mi łącznie jeden akumulator 12V/60Ah.
I jeszcze raz, aby Marek zrozumiał - jest to odpowiednik akumulatora kwasowego 100-120Ah, więc takiego jaki zazwyczaj wędkarze tachają na ponton czy łódkę i pływają tym kilka godzin bez solarów
Ponieważ jak trafnie zauważył Koder, w moim zastosowaniu głównym źródłem zasilania będą solary (2x150W) , a akumulator stanowi jedynie bufor , aby cały układ działał stabilnie.
W takim przypadku energia z akumulatora będzie pobierana jedynie w dwóch przypadkach, kiedy nasłonecznienie będzie słabsze, lub będę pływał z silnikiem ustawionym w okolicach jego mocy maksymalnej. Dodatkowo każdy postój, lub pływanie na małej mocy, będzie powodowało ponowne doładowywanie akumulatora.
Nie sądzę więc abym miał problem z brakiem energii, a powiem nawet więcej, że na podstawie tego co wyszło mi z próbnych pomiarów , twierdzę że przy sposobie pływania jaki planuję uprawiać, wystarczającym może okazać się układ jednego solara 150W i jednego pakietu 12V/30Ah.
Jak sposób z przepinaniem pakietów się sprawdzi, to docelowo dokupię jeszcze 2-3 takie pakiety po 12 ogniw i wywalę tradycyjne akumulatory . Będę miał w ten sposób odpowiednik kwasowych 300Ah do wykorzystania w całości lub w dowolnych częściach do wszystkich urządzeń , który w sumie ważył będzie jakieś 20Kg.
W miejsce oszczędzonych kilkudziesięciu kilogramów będę woził sobie katamaran, tak jakbym woził worek pierza |
|
|
|
|
|
Witek zbooY
zaawansowany kamperuję odwrotnie
Twój sprzęt: C25D '88r , wcześniej J5 '90
Nazwa załogi: zbóje
Dołączył: 09 Mar 2010 Piwa: 3/19 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 2016-08-19, 17:34 Re: CampCat - alternatywa dla pontonu
|
|
|
joko napisał/a: |
Efektem finalnym poszukiwań w/g tych założeń jest rozkładany katamaran o wymiarach zewnetrznych 5,5x2,8m , płaskim pokładzie o powierzchni ponad 8m2, wyporności 2000kg, (...) Waga całości wraz z napędem , akumulatorem i fotowoltaiką jest zbliżona do wagi średniego pontonu (bez napędu) i wynosi 73kg.
Dodatkowo akumulator i solary będą mogły być użyte w kamperze , więc ich waga będzie w pewien sposób współdzielona ze standardowym wyposażeniem kamperka.
Całą zabawkę można rozłożyć na części , które zmieszczą się w kamperowym garażu.
(...)W miejsce oszczędzonych kilkudziesięciu kilogramów będę woził sobie katamaran, tak jakbym woził worek pierza |
Bardzo obiecujący kierunek rozwojowy...
Mam kilka "futurystycznych" pytań:
- jaką sztywność powinna mieć konstrukcja by można było wjechać na nią kamperem?
- do ilu kg ewentualnie należałoby odchudzić kampera by wjechał?
- jak rozwiązać dodatkowe awaryjne zabezpieczenie wypornościowe na wypadek jakby pływak zaczął tracić wyporność?
- jakiej mocy przydałby się silnik elektryczny by cały zestaw osiągnął bez wiatru marszową powiedzmy 5km/h ?
- jak zastosowanie filtrów do wody wagowo "zastąpi" konieczność wożenia wody ze sobą?
- jakie jest potrzebne prawo jazdy na taki zestaw? od czego to jest zależne?
- czy jak włączony jest spalinowy silnik/agregat na pokładzie (nie pod wodą...) to narusza to strefę ciszy?
|
_________________ najważniejsze rzeczy w życiu to nierzeczy
http://kamperwmiescie.blogspot.com | f: http://fb.com/KamperWMiescie |
grupa: kamper elektryczny na słońce http://fb.com/groups/1095821153781949/
300 dni wakacji wsparcie: http://fb.com/groups/612760585590737/
|
|
|
|
|
|
Świstak
Kombatant
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 2016-08-19, 20:44
|
|
|
Zarówno projekt jak i wykonanie - klasa.... |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
|
|
|
|
|
majsterus
zaawansowany
Twój sprzęt: Ahorn 610, T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008 Otrzymał 6 piw(a) Skąd: wielkopolskie
|
Wysłany: 2016-08-28, 14:02
|
|
|
Do katamaranu, tylko żagiel albo silnik spalinowy. Żadne zabawki elektryczne się nie sprawdzą. Gdyby tak było w akwenach używano by elektryków, a tak nie jest, wszędzie są spalinowe. |
|
|
|
|
krzlac
Kombatant
Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 100/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2016-08-28, 14:34
|
|
|
majsterus napisał/a: | Do katamaranu, tylko żagiel albo silnik spalinowy. |
A to dopiero teoria. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-08-28, 19:16
|
|
|
|
_________________
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|