Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
CampCat - alternatywa dla pontonu
Autor Wiadomość
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-06-27, 16:56   

A jakby padało to zwinąć w lejek i gromadzić wodę. 3 w 1 :ok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-07-21, 10:29   

Próby napędu i jego zasilania ze słoneczka zrobione i są bardzo obiecujące :ok
Na razie próby "na sucho" a właściwie na mokro bo w basenie , ale jeszcze nie na zwodowanej łódce.
Silnik OSAPIAN Haswing 55lbs z maximizerem + Panel X-DISC Flex 250W + sterownik Tracer 2215BN 20A MPPT + wyświetlacz MT-50 + badziewny aku (tylko do prób bo docelowo będzie LiFePO4)
Solar położony koło basenu, słoneczny dzień , czas testu od 9.00 do 19.00. Moc silnika ustawiona na około 3,3 (w skali do 5), tak aby uzyskać najlepszy stosunek ciągu do poboru mocy. Ci , którzy używają silników elektrycznych do łodzi lub pontonu , wiedza że silnik z maksimizerem (płynna regulacją mocy) ustawiony na taka wartość , rozwija około 80% swoich możliwości przy około połowie maksymalnego poboru prądu. Pływanie na maksimum daje w praktyce około 1,5-2km/h więcej prędkości przy dwukrotnie większym poborze mocy, dlatego nie zaleca się pływać w takim trybie.
Napięcie na aku przed testem 12,4V. Po całym dniu kręcenia z moca ustawiona jak wyżej, z podpiętym solarem , napięcie na aku na koniec dnia 12,2V.
Przypuszczam , że gdybym ustawił ciąg na 3 a nie 3,3 to uzyskał bym równowagę , czyli w praktyce zasilanie silnika tylko z solara.
Wynik bardzo obiecujący , tym bardziej , że planowałem docelowo do łodzi zastosować 2x250W, ale w tej sytuacji nie ma to chyba sensu. Moc maksymalna silnika 55lbs to 540W i jest ona pobierana przy manetce ustawionej na 5, a to zdarzy się rzadko i nie na długo.
Ponieważ nie mam zamiaru pływać cały dzień non stop , więc podczas postoju będę miał ładowanie, a akumulator LiFePO4 60Ah (odpowiednik 100Ah kwasówki) zapewni bez problemu dodatkowy zapas energii.

O ile z zasilaniem z solarów nie ma problemów, o tyle ten konkretnie solar okazał się nie trafiony. Ponieważ planowałem docelowo 500W, dlatego uznałem , że 2x250W będzie optymalnie. Założenie jest takie, że solary mają być zamontowane w specjalnych uchwytach umożliwiających ich szybki montaż i demontaż z kampera do łodzi i odwrotnie (aby nie dublować gratów i nie wozić bez potrzeby balastu).
Problem polega na tym, że te 250W są zwyczajnie za duże i nie poręczne do takiego nimi wachlowania , a dodatkowo musiał bym je lekko podciąć od strony gdzie nie ma ogniw, bo kolidują mi z oknem od prysznica (brakuje 2-3 cm), a tego nie chce robić.
Ostatecznie będę je musiał wymienić na 150W i chyba poprzestanę tak samo na 2 sztukach , bo z testów wychodzi mi , że 300W będzie wystarczające .
W czasie kiedy nie będę pływał , będą zasilały kampera, więc się nie zmarnują.

Ten panel 250W wraz ze sterownikiem i wyświetlaczem będę chciał sprzedać, więc jak ktoś chętny to za lepszą kasę niż w sklepie , można zanabyć mocny , porządny i praktycznie nowy zestaw do kamperka. Aby nie wchodzić tutaj z handlem napisze posta w dziale sprzedam.

Jak dojdą mi panele 150W i nowy sterownik, to zrobię test "basenowy" jeszcze raz , a potem już praktyczny na j.żywieckim :szeroki_usmiech

Foto i video relację zamieszczę oczywiście jak nie utonę :haha:

Niewiadoma jest jeszcze dla mnie jak ten silnik będzie radził sobie z moim katamaranem, ale skoro radzi sobie przyzwoicie z pontonem, który ma o wiele wieksze opory od katamaranu to raczej jestem spokojny. W razie czego zawsze można będzie drugi dokupić :wyszczerzony:
W basenie sprawdził mi się znakomicie jako przeciw-prąd :haha:
Przy ciągu ustawionym na te 3,3 , prąd był prawie do pływania żabką w miejscu i to tak bardziej dynamicznie. Przy ciągu na 5 , nie byłem w stanie mu podołać :-P

Kiedyś firma od basenów oferowała mi przeciw-prąd za coś koło 20 tysi , a tutaj za 1,5 tys jest tak samo wydajny , i dodatkowo można nim łódkę napędzać :haha:
Trzeba by do tego tylko jakąś osłone na śrubę zrobić , bo może palce poucinać :diabelski_usmiech

DSC_3906.JPG
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 195,06 KB

DSC_3903.JPG
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 224,37 KB

DSC_3899.JPG
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 210,82 KB

DSC_3890.JPG
Plik ściągnięto 5483 raz(y) 207,17 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
frólik 
zaawansowany


Twój sprzęt: Frólikowóz
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2014
Piwa: 28/30
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2016-07-21, 11:16   

Śledzę i kibicuję :spoko
Gdybyś zdecydował że trzeba dołożyć drugi silnik, to może nie testuj takiego zestawu w basenie żeby domek z działką nie odpłynął :wyszczerzony: :spoko
_________________
Buduje się następny...
Burstner Ixeo time 585
Frólikowóz 2014
Knaus Sun Traveller 2005
Bavaria i71 2008

www.campervan.pl
https://www.facebook.com/budowakamperow/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-07-21, 12:46   

frólik napisał/a:
Śledzę i kibicuję :spoko
Gdybyś zdecydował że trzeba dołożyć drugi silnik, to może nie testuj takiego zestawu w basenie żeby domek z działką nie odpłynął :wyszczerzony: :spoko


Jasne :szeroki_usmiech
U mnie basen solidny , na betonowej zbrojonej konstrukcji, to nie odpłynie ......... ale wodę wychlapać można :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vwyogi 
zaawansowany


Twój sprzęt: James Cook
Nazwa załogi: Warmiaki
Dołączył: 04 Maj 2015
Piwa: 17/13
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2016-07-21, 13:08   

Joko panle na płasko leżał czy co jakiś czas go przestawiałes w strone słońca?
_________________
Sprinter Westfalia James Cook 1998 2.9TD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-07-21, 13:19   

vwyogi napisał/a:
Joko panle na płasko leżał czy co jakiś czas go przestawiałes w strone słońca?


Na płasko na obrzeżu basenu jak widać na fotce. Docelowo tez będę miał w łodzi na zadaszeniu montowane na płasko (w kamperze też) , więc w takich warunkach chciałem sprawdzić .
Ja tam specjalnie różnicy nie widzę w tym ustawianiu do słońca, zwłaszcza w okresie letnim jak słońce wysoko. Wiadomo rano i wieczorem to najbardziej ma znaczenie.
Z tego co pamiętam jak patrzyłem na wyświetlacz o 19.00 przed wyłączeniem to pokazywał coś koło 60W. W południe było ponad 200W .
Pomiary bardziej miarodajne, niż w układzie z ładowaniem samego akumulatora, bo obciążenie silnikiem spowodowało, że brane było z panelu wszystko co w danym momencie dawał.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
Kombatant
Marek


Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 25/13
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2016-07-21, 19:10   

chcesz pływać na takim małym akumulatorku?

Takie maleństwo to i może ten solar naładuje ale jak ja używam 65ah to kiepsko to widzę...
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2016-07-21, 21:05   

Bardzo ciekawa konstrukcja i rozwiązanie
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-07-24, 16:58   

EwaMarek napisał/a:
Takie maleństwo to i może ten solar naładuje ale jak ja używam 65ah to kiepsko to widzę...

Śledząc to, co Joko robi, jestem skłonny postawić flaszkę, że da radę:

1) Zasadniczo pływa z solara i aku mu jest potrzebny tylko na nagłe zachmurzenie. Jakby było cały czas słonecznie, to wcale go nie potrzebuje.
2) LiFePo4 deklasują akumulatory kwasowo-ołowiowe pod każdym względem oprócz ceny. I to tak o 100%.
3) Katamaran ma stanowczo najmniejsze opory z praktycznych turystycznie pojazdów pływających.

Ja bym jeszcze zaadaptował ten LiFePo4 do montażu w kamperze na zimę. I pewnie Joko też na to wpadł :)

Ogólnie - również kibicuję, nowocześnie, nowatorsko i "z głową".
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-07-24, 20:55   

Dzięki Mariusz, wyręczyłeś mnie w odpowiedzi :spoko
Masz rację we wszystkich trzech punktach. Tak sądzę , że Marek albo nie przeczytał dokładnie tego co napisałem wcześniej , albo przeczytał ale nie zrozumiał ;)

Jeżeli chodzi o zastosowanie LiFePO4 w kamperze to oczywiście , że taka opcja też jest uwzględniona w moim projekcie. Pisałem już chyba o tym w innym temacie, ale nie pamiętam gdzie :wyszczerzony:
Jednym z głównych założeń było to aby możliwie największa część komponentów składających się na moje pływadełko , mogła zostać użyta do innych celów , lub mogła zostać zaadaptowana z innych zastosowań.
Jednym z przykładów są solary, które w czasie kiedy nie będę z katamaranu korzystał, będą zasilały kamperka, drugim właśnie pakiety LiFePO4, które w obecnej chwili wożę w kamperku zamontowane w rowerach elektrycznych.
Pewną przeszkodą jest to , że w rowerkach mam dwa pakiety 36V/10Ah, natomiast do katamaranu i do kampera potrzebuję pakietów 12V.
Mam już na to koncepcję, aby pakiety ogniw nie połączonych wzajemnie ze sobą (styki każdego ogniwa wyprowadzone osobno na specjalne złącze) stanowiły osobny moduł, a do tego dopinał bym drugą część z odpowiednio skonfigurowanym i połączonym balanserem.
I tak w rowerkach mogę mieć na stałe zamontowane moduły z balanserami skonfigurowanymi na 36V (12 ogniw szeregowo), a w kamperku i katamaranie moduły z balanserami pod 12v (3x4 ogniwa ). Przekładanie akumulatorków polegało by jedynie na wypięciu odpowiedniego modułu samych ogniw z jednego miejsca i wpięcie go w drugie.
Dodatkowa zaleta to możliwość ładowania pakietów 36V dla rowerków w obwodzie 12V kampera lub katamaranu (czyli żadna dedykowana ładowarka na 36V nie jest mi wtedy potrzebna)
Ponieważ w rowerkach mam teraz dwa pakiety po 36V/10Ah, więc użycie ich obu w instalacji 12V da mi łącznie jeden akumulator 12V/60Ah.
I jeszcze raz, aby Marek zrozumiał - jest to odpowiednik akumulatora kwasowego 100-120Ah, więc takiego jaki zazwyczaj wędkarze tachają na ponton czy łódkę i pływają tym kilka godzin bez solarów :spoko
Ponieważ jak trafnie zauważył Koder, w moim zastosowaniu głównym źródłem zasilania będą solary (2x150W) , a akumulator stanowi jedynie bufor , aby cały układ działał stabilnie.
W takim przypadku energia z akumulatora będzie pobierana jedynie w dwóch przypadkach, kiedy nasłonecznienie będzie słabsze, lub będę pływał z silnikiem ustawionym w okolicach jego mocy maksymalnej. Dodatkowo każdy postój, lub pływanie na małej mocy, będzie powodowało ponowne doładowywanie akumulatora.
Nie sądzę więc abym miał problem z brakiem energii, a powiem nawet więcej, że na podstawie tego co wyszło mi z próbnych pomiarów , twierdzę że przy sposobie pływania jaki planuję uprawiać, wystarczającym może okazać się układ jednego solara 150W i jednego pakietu 12V/30Ah.
Jak sposób z przepinaniem pakietów się sprawdzi, to docelowo dokupię jeszcze 2-3 takie pakiety po 12 ogniw i wywalę tradycyjne akumulatory . Będę miał w ten sposób odpowiednik kwasowych 300Ah do wykorzystania w całości lub w dowolnych częściach do wszystkich urządzeń , który w sumie ważył będzie jakieś 20Kg.
W miejsce oszczędzonych kilkudziesięciu kilogramów będę woził sobie katamaran, tak jakbym woził worek pierza :haha:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Witek zbooY 
zaawansowany
kamperuję odwrotnie


Twój sprzęt: C25D '88r , wcześniej J5 '90
Nazwa załogi: zbóje
Dołączył: 09 Mar 2010
Piwa: 3/19
Skąd: mazowsze
Wysłany: 2016-08-19, 17:34   Re: CampCat - alternatywa dla pontonu

joko napisał/a:

Efektem finalnym poszukiwań w/g tych założeń jest rozkładany katamaran o wymiarach zewnetrznych 5,5x2,8m , płaskim pokładzie o powierzchni ponad 8m2, wyporności 2000kg, (...) Waga całości wraz z napędem , akumulatorem i fotowoltaiką jest zbliżona do wagi średniego pontonu (bez napędu) i wynosi 73kg.
Dodatkowo akumulator i solary będą mogły być użyte w kamperze , więc ich waga będzie w pewien sposób współdzielona ze standardowym wyposażeniem kamperka.
Całą zabawkę można rozłożyć na części , które zmieszczą się w kamperowym garażu.
(...)W miejsce oszczędzonych kilkudziesięciu kilogramów będę woził sobie katamaran, tak jakbym woził worek pierza :haha:


Bardzo obiecujący kierunek rozwojowy... :)

Mam kilka "futurystycznych" pytań: :mrgreen:

- jaką sztywność powinna mieć konstrukcja by można było wjechać na nią kamperem?
- do ilu kg ewentualnie należałoby odchudzić kampera by wjechał?
- jak rozwiązać dodatkowe awaryjne zabezpieczenie wypornościowe na wypadek jakby pływak zaczął tracić wyporność?
- jakiej mocy przydałby się silnik elektryczny by cały zestaw osiągnął bez wiatru marszową powiedzmy 5km/h ?
- jak zastosowanie filtrów do wody wagowo "zastąpi" konieczność wożenia wody ze sobą?
- jakie jest potrzebne prawo jazdy na taki zestaw? od czego to jest zależne?
- czy jak włączony jest spalinowy silnik/agregat na pokładzie (nie pod wodą...) to narusza to strefę ciszy?

:shock:
_________________
najważniejsze rzeczy w życiu to nierzeczy
http://kamperwmiescie.blogspot.com | f: http://fb.com/KamperWMiescie |
grupa: kamper elektryczny na słońce http://fb.com/groups/1095821153781949/
300 dni wakacji wsparcie: http://fb.com/groups/612760585590737/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2016-08-19, 20:44   

Zarówno projekt jak i wykonanie - klasa....
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
majsterus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Ahorn 610, T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: wielkopolskie
Wysłany: 2016-08-28, 14:02   

Do katamaranu, tylko żagiel albo silnik spalinowy. Żadne zabawki elektryczne się nie sprawdzą. Gdyby tak było w akwenach używano by elektryków, a tak nie jest, wszędzie są spalinowe.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-08-28, 14:34   

majsterus napisał/a:
Do katamaranu, tylko żagiel albo silnik spalinowy.


A to dopiero teoria.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-08-28, 19:16   

_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***