Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rejestracja kamperka na zabytek
Autor Wiadomość
slawekmal 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato
Dołączył: 03 Lip 2015
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Grudziądz
  Wysłany: 2017-03-21, 23:52   Rejestracja kamperka na zabytek

Wygonili Mnie z mojego tematu więc zakładam tutaj :) . Jeżeli jakieś pytania będą a Ja będę potrafił odpowiedzieć to pomogę. Pozdrawiam Sławek.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Spax 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato i Hobby 495
Nazwa załogi: Spax
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 08 Mar 2016
Piwa: 193/346
Skąd: Kolumna
Wysłany: 2017-03-22, 00:15   

:ok Nikt cie nie wyganiał. Dzisiaj już w kimono, ale jutro parę pytań zadam :haha:
_________________
Moje miescówki w Grecji »»» https://bonvoyage-travel.eu/maps/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
slawekmal 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato
Dołączył: 03 Lip 2015
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Grudziądz
Wysłany: 2017-03-22, 00:22   

Troszkę teorii:

Zgodnie z polskim prawem, pojazd zabytkowy to samochód lub motocykl w wieku minimum 25 lat, który od co najmniej 15 lat nie jest produkowany.

Aby zostać uznanym za zabytkowy, pojazd musi być oryginalny w 75 proc. Co ciekawe, samochód zabytkowy może mieć kierownicę po prawej stronie, czyli być tzw. anglikiem.

Istnieje furtka, aby zarejestrować jako zabytkowy samochód czy motocykl młodszy niż 25-letni. Musi to być pojazd rzadki, który ma unikalne rozwiązania konstrukcyjne, dokumentujące znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej albo jeździła nim osoba wyjątkowo ważna lub był związany z istotnym faktem historycznym albo brał udział w przełomowym wydarzeniu sportowym lub posiada oryginalne wykonanie czy został odrestaurowany lub został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji. O tym czy auto spełnia te cechy decyduje konserwator zabytków, na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy.

Rejestracja samochodu zabytkowego - zaczynamy od udokumentowania własności
Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek kroki związane z rejestracją pojazdu zabytkowego, musimy mieć dokument stwierdzający własność. Zdarza się, że wiele lat temu dowód rejestracyjny zaginął, faktura czy umowa kupna poszła na makulaturę. Co w takim razie?

Należy mieć dowód na prawne posiadanie samochodu czy motocykla. Może to być umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT lub wyrok sądu, na przykład w sprawach spadkowych. Oczywiście, ktoś zapyta, a co z brakiem dowodu rejestracyjnego. W takim przypadku wystarczy przy rejestracji pojazdu zabytkowego złożyć w wydziale komunikacji oświadczenie o braku dowodu. Takie wyjście przewiduje znowelizowany kodeks drogowy. Jest to możliwe tylko przy rejestracji pojazdów zabytkowych.

Może się jednak zdarzyć, że znajdziemy auto w opuszczonej stodole czy poniemieckim bunkrze. Co wtedy?

Musimy przed sądem udowodnić, że staliśmy się prawnym właścicielem rzeczy przez zasiedzenie. Pamiętajmy jednak, że rzecz ruchomą można zasiedzieć jedynie w dobrej wierze po upływie lat trzech. W dobrej wierze, to znaczy, że wnioskodawca musi wykazać, że czuje się właścicielami pojazdu i dołożył wszelkich starań w odnalezieniu poprzedniego właściciela.

"Biała karta" to pierwszy krok do rejestracji samochodu zabytkowego
Pierwszym krokiem na drodze do rejestracji pojazdu na żółtych tablicach jest założenie karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, potocznie zwanej „białą kartą". Ten dokument musi być sporządzony w trzech egzemplarzach.

– Taką kartę może sporządzić właściciel pojazdu lub rzeczoznawca samochodowy. „Biała karta" to opis historii marki i modelu, danych techniczny zabytku, określenie odsetka oryginalnych części.

– Wszystkie główne podzespoły auta muszą być oryginalne. Pojazd w minimum siedemdziesięciu pięciu procentach musi być zbudowany z tych oryginalnych części. .

Koszt wykonania przez rzeczoznawcę tzw. białej karty w trzech egzemplarzach wraz z odpowiednimi fotografiami pojazdu to wydatek od 450 do 650 złotych.

Na podstawie "białej karty" Wojewódzki Konserwator zabytków podejmuje decyzję o włączeniu „weterana" do ewidencji pojazdów zabytkowych. Na tę decyzję urzędnik ma siedem dni. Włączenie do ewidencji jest bezpłatne.

Po pozytywnej decyzji konserwator wydaje stosowne zaświadczenie o wpisaniu pojazdu do wojewódzkiej ewidencji pojazdów zabytkowych, z którym należy się udać naszym samochodem lub motocyklem do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Musimy przygotować się na kolejne wydatki.

Jeżeli jednak staramy się o rejestrację samochodu lub motocykla zabytkowego na podstawie "białej karty", sytuacja jest złożona. Z wnioskiem o rejestrację pojazdu zabytkowego oraz dowodem własności pojazdu musimy pojechać do OSKP. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego nazywa się „Wniosek o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego". Jest to formularz składający się z 71 szczegółowych pytań technicznych o pojeździe z dołączoną dokumentacją fotograficzną (cztery zdjęcia). Wniosek ten składa w OSKP właściciel pojazdu zabytkowego.

Jeżeli auto pomyślnie przejdzie badanie techniczne, wówczas diagnosta wydaje zaświadczenie z końcowym wnioskiem o dopuszczeniu go do ruchu drogowego.

– Diagnosta może też wydać zaświadczenie o dopuszczeniu z ograniczeniami, na przykład prędkości jazdy, gdy samochód zabytkowy ma archaiczny układ hamulcowy, na przykład hamulce mechaniczne. Przepisy zakładają, że po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu, pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych. Koszt badania technicznego pojazdu zabytkowego to 99 złotych. Z kompletem dokumentów i dopuszczeniem do ruchu można już rejestrować pojazd na żółte tablice.

DOKUMENTY WYMAGANE DO REJESTRACJI POJAZDU ZABYTKOWEGO: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny lub gdy dowodu brak oświadczenie złożone w Wydziale Komunikacji, dowód tożsamości właściciela lub właścicieli pojazdu, decyzja w sprawie wpisania pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury, zaświadczenie z badania technicznego pojazdu z wynikiem pozytywnym z OSKP.

Podsumowanie kosztów rejestracji pojazdu zabytkowego
Przygotowawcze:
koszt „białej karty" – 450-650 zł,
badanie techniczne – 99 zł

Opłaty w wydziale komunikacji:
rejestracja samochodu na żółte tablice – 200,50 zł (198,50 zł + 2 zł opłaty ewidencyjnej),
bez zmiany właściciela – 205,50 zł (204 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej),
rejestracja motocykla, ciągnika rolniczego, przyczepy, motoroweru na żółte tablice – 131,50 zł (130 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej),
bez zmiany właściciela – 136,50 zł (135 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej).

Sprowadzanie pojazdu zabytkowego z zagranicy
Jeśli pojazd pochodzi z Unii Europejskiej nie płacimy cła, natomiast, żeby uniknąć płacenia akcyzy, auto lub motocykl musi mieć co najmniej 30 lat. Jeśli jest młodsze, płacimy ten podatek jak od innego sprowadzanego auta. W prawie jest rozbieżność - ustawa o zabytkach mówi o 25 latach jako minimalnym wieku zabytku, a celna o 30 latach.

Jeśli samochód lub motocykl pochodzi spoza UE, trzeba rozpocząć procedurę celną - zgłoszenie do obrotu w Polsce. Jeśli pojazd ma 30 lub więcej lat, nie płacimy cła i akcyzy, jedynie 8 proc. VAT. Trzeba jednak przedstawić opinię rzeczoznawcy, że pojazd jest zabytkowy.

Przy sprowadzaniu pojazdów zabytkowych nie płaci się opłaty recyklingowej, ale niezbędna jest opinia rzeczoznawcy.


Informacje zaczerpnąłem z portalu internetowego zajmującego się pomocą przy rejestracji zabytków.

Pozdrawiam Sławek.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
slawekmal 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato
Dołączył: 03 Lip 2015
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Grudziądz
Wysłany: 2017-03-22, 00:43   

Oto tajemnicza Biała Karta, zapisałem jako załacznik w formacie PDF, więc nie powinno być kłopotu z otwarciem. Jak sami zobaczycie jest tam dość dużo szczegółowych danych potrzebnych ale wszystko jest dla ludzi ;)

Wzór karty ewidencyjnej zabytków ruchomych techniki-1.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 280 raz(y) 117,22 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal_ZUMBA 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Peugeot FFB Europa 650 (Emek)
Nazwa załogi: MMMM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sie 2014
Piwa: 2/1
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2017-03-22, 06:55   

bardzo dobry wątek :) mój ma już 26 lat więc pomyślę nad tym :) dzięki
_________________
Emek -> http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=24314
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2017-03-22, 07:19   

Michal_ZUMBA napisał/a:
bardzo dobry wątek :)



dokładnie . piwko poleciało dla autora .


Jeśli można nowy do kolekcji zarejestrować jako zabytkowy to jakie są ramy najmniejszej kolekcji ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Adampio 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: L300 Dethleffs Globetrotter '85+MulitvanT4
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2008
Piwa: 3/7
Skąd: DC
Wysłany: 2017-03-22, 10:44   

A przypadkiem nie ma jakichś sęków z wywozem zabytku za granicę? W Unii to się jeszcze jakoś przemknie, ale co jak się jedzie zabytkiem dalej?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian 1949 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato HOBBY 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2011
Piwa: 24/4
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2017-03-22, 13:25   

Bardzo dobry temat poruszył kolega w sprawie rejestracji na zabytek może ja dopisze parę sprostowań to tego tematu bo widzę że jest spore zainteresowanie.
Ja mam już wiekowego kamperka HOBBY 600 rok 1985. jest to kultowe autko zakupiłem go w 2007r i teraz postanowiłem wyposażyć go w żółte tablice
W lutym tego roku ściągnąłem rzeczoznawcę techniki samochodowej aby sporządził potrzebne dokumenty do przerejestrowania na zabytek żółte tablice
Gotowe dokumenty po 3 dniach przywiózł mi do domu i za to zapłaciłem 800zł. Bardzo solidny i dogadany gorąco polecam
Te dokumenty złożyłem 7 luty. 2017r. w WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KRAKOWIE .
Kartę ewidencji ruchomego zabytku - techniki samochodu kempingowego marki FIAT DUCATO HOBBY 600 Z 1985r otrzymałem listem poleconym 16 luty 2017r na adres domowy i za to nic nie zapłaciłem
Za tą kartą dopiero udałem się do stacji okręgowej kontroli pojazdów gdzie zrobiłem ostatni przegląd techniczny dopuszczający samochód do ruchu i za ten przegląd zapłaciłem 305 zł.
Z tymi dokumentami udałem się do wydziału komunikacji w celu przerejestrowania na żółte tablice
Koszty przerejestrowania 200,50 zł
na 1 miesiąc otrzymałem dowód męki a 18 marca odebrałem już twardy dowód i na tym zakończyłem procedury z rejestracją

Czy potrzebie utopiłem tyle pieniędzy pozostawiam do oceny zainteresowanym mnie osobicie wydaje się ze to moje autko warte było żółtych tablic :spoko

Dane o aktualnych kosztach z internetu

Ile kosztuje przerejestrowanie samochodu na zabytkowy?

Opinia rzeczoznawcy i przygotowanie białej karty to koszt około 600–800 zł. Wpisanie do ewidencji zabytków to drobne 17 zł. Badanie techniczne kosztuje 305 zł, a samo przerejestrowanie 200,5 zł. Zamknięcie się w kwocie rzędu 1400 zł nie powinno być problemem, choć wiele zależy od ceny usług rzeczoznawcy. Możecie zapłacić sporo mniej lub nieznacznie więcej.

7. Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie samochodu starszego niż 25 lat bez żółtych tablic?

Z wykupieniem ubezpieczenia OC na pojazdy ponad dwudziestopięcioletnie lat nie ma w Polsce większego problemu, istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Volkswagena Garbusa z 1980 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami i oto rezultat jej poszukiwań:

Dane ubezpieczającego:

Wiek: 31 lat

Stan cywilny: panna

Zniżki 60%

Dane pojazdu:

Data produkcji: 1980

Data pierwszej rejestracji: 1981

Kod parkowania pojazdu: 09-410

Dotychczasowy przebieg: 300 tys./km

Planowany przebieg roczny: do 5 tys./km

Masa własna: 710 kg

Pojemność: 1200l

Moc: 34KM
Towarzystwo Proponowana roczna składka za OC
AVIVA 470 zł
Liberty Direct 530 zł
Link4 326 zł
Proama 915 zł
PZU 267 zł

Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia pojazdów zabytkowych PZU jest bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o oldtimery.

pozdrawiam :spoko :spoko :spoko
_________________
Pozdrawiamy
Zofia i Marian
Ostatnio zmieniony przez Marian 1949 2017-03-22, 13:43, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Ahmed 
Kombatant
Burak


Twój sprzęt: Bezdomny
Nazwa załogi: Buraki
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lut 2009
Piwa: 207/306
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-22, 13:33   

slawekmal napisał/a:
Troszkę teorii:
badanie techniczne – 99 zł



A dlaczego nie 98 zł. :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ahmed 
Kombatant
Burak


Twój sprzęt: Bezdomny
Nazwa załogi: Buraki
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lut 2009
Piwa: 207/306
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-22, 13:45   

Marian 1949 napisał/a:
Badanie techniczne kosztuje 305 zł


Nie 98 tylko 305 :bajer

No to jak to jest :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian 1949 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato HOBBY 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2011
Piwa: 24/4
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2017-03-22, 13:51   

Ahmed napisał/a:
slawekmal napisał/a:
Troszkę teorii:
badanie techniczne – 99 zł



A dlaczego nie 98 zł. :bajer


Jak rozmawiałem z diagnostą to oświadczył mi że jest to ustawowo ustalone że wszystkie stajcie okręgowe maja takie stawki za wykonanie takiego ostatecznego przeglądu i wydania zaświadczenia dotyczy przeglądu na zabytkowe.
_________________
Pozdrawiamy
Zofia i Marian
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ahmed 
Kombatant
Burak


Twój sprzęt: Bezdomny
Nazwa załogi: Buraki
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lut 2009
Piwa: 207/306
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-22, 14:08   

Marian 1949 napisał/a:


Jak rozmawiałem z diagnostą to oświadczył mi że jest to ustawowo ustalone że wszystkie stajcie okręgowe maja takie stawki za wykonanie takiego ostatecznego przeglądu i wydania zaświadczenia dotyczy przeglądu na zabytkowe.


A Dziennik Ustaw pokazał czy się akurat zagubił :haha: :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kisielak 
zaawansowany

Twój sprzęt: bezdomny :(
Dołączył: 27 Lis 2010
Piwa: 12/14
Skąd: Piaseczno k Warszawy
Wysłany: 2017-03-22, 15:54   

... a w jakim zakresie dopuszczalna jest "modernizacja" autka na żółtych tablicach.
Mam tu na myśli np. montaż solarów, zmianę lodówki czy bojlera na nowocześniejsze i inne drobne usprawnienia?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian 1949 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato HOBBY 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2011
Piwa: 24/4
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2017-03-22, 16:36   

Ahmed napisał/a:
Marian 1949 napisał/a:


Jak rozmawiałem z diagnostą to oświadczył mi że jest to ustawowo ustalone że wszystkie stajcie okręgowe maja takie stawki za wykonanie takiego ostatecznego przeglądu i wydania zaświadczenia dotyczy przeglądu na zabytkowe.


A Dziennik Ustaw pokazał czy się akurat zagubił :haha: :bajer


Starałem się sprawdzić kwotę opłaty za wykonanie takiego badania technicznego zadzwoniłem do 6 okręgowych stacji diagnostycznych w różnych miastach i okazuje się że oni mają ceny chyba umowne ale koszt wykonania takiego badania wynosi od 280 zł a w Warszawie zażyczyli ponad 400 zł.
Jeden z pytanych diagnostów powiedział mi wprost ze a zabytki nie mają ustalonych
cen za przegląd i ustala to kierownik stacji. niewiem ile w tym prawdy :spoko
_________________
Pozdrawiamy
Zofia i Marian
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian 1949 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato HOBBY 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2011
Piwa: 24/4
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2017-03-22, 16:47   

kisielak napisał/a:
... a w jakim zakresie dopuszczalna jest "modernizacja" autka na żółtych tablicach.
Mam tu na myśli np. montaż solarów, zmianę lodówki czy bojlera na nowocześniejsze i inne drobne usprawnienia?

Ja na swoim kamperku mam zamontowane solary został zarejestrowany jako zabytek bo zmieścił się w tych wymogach 75 procent . :spoko
_________________
Pozdrawiamy
Zofia i Marian
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***