|
|
podłaczanie 230v, zwiększanie pojemnosci akumulatorow, |
Autor |
Wiadomość |
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-09-08, 12:59 podłaczanie 230v, zwiększanie pojemnosci akumulatorow,
|
|
|
Czesc,
mam kilka pytan, posiadam kampera własnoręcznej produkcji z zabudowy Citroena Jumpera 2,5td 1996r,
Tematyka tyczy sie pradu, aktualnie posiadam panel 110Watt, regulator PWM ktroy daje max 42watt z niego w szczycie (3,14A*14,4v) oraz akumulator 18Ah, Chce nieduzym kosztem zwiekszyc moje mozliwosci prądowe i mam dylemat. Zakup regulatora MPPT nie fake'a z chin to koszt z 300zl, tansza opcja bo ok 100zl to zakupi drugiego akumulatora 18Ah i polaczeniu szeregowym, wtedy mialbym ladowanie pewnie ok 3,14A*26V max tylko przsy tego typu laczeniu podobno nie wzrasta pojemność akumulatorów co jest przeciez niemozliwe bo urzedzenie pobierajace ok 28watt bedzie przsy instalacji 24v pobierac 2A a nie 4A przy 12v,
2. zakupilem przetwornice 230v 300watt, powininem ja podlaczyc bezposrednio pod aku czy mozna pod wyjscie regulatora bez obaw? bo mam amperomierze przy nim i moge kontrolwoac pobor pradu ktory i tak nie przekroczy 100Watt (w zasadzie przetwornica tylko do naglosnienia Logitech 5,1)
21284548_1898862510131524_1403581032_o.jpg
|
|
Plik ściągnięto 43 raz(y) 146,08 KB |
|
|
|
|
|
krzlac
Kombatant
Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 100/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2017-09-08, 13:45 Re: podłaczanie 230v, zwiększanie pojemnosci akumulatorow,
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | w zasadzie przetwornica tylko do naglosnienia Logitech 5,1 |
A nie lepiej posłuchać śpiewy ptaków. Te kable ze zdjęcia to tak na stałe. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
|
|
|
|
|
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-09-08, 14:08
|
|
|
niestety jestem melomanem i naglosnienie jest dla mnie podstawa, a w takik pomieszczeniu graja nieziemsko.
poki co kable na stale, wychodzi tylko fragment kabli i jest to w miejscu w ktorym nieumyslnie nikt im nic nie zrobi, choc moze z czasem przeniose to w miejsce mniej widoczne z racji kuchebki obok, aby para nie leciala na nie. ale to po ukonczeniu wody, aktualnie mam zbiornik 20l z kranikiem nad zlewem i 30l zapasu a strasznie mi to nie estetycznie wyglada i zakupilem 55l plaskiego zbiornika pod lozko oraz pompe wody 3,6watt, kran oraz potencjometr aby regulowac cisnienie, do tego druga pompka do zrzucania brudnej wodny ze zbiornika, za montaz bede sie bral w przyszlym tygodniu jednak chyba pompka nie zda egzaminu bo gdy jest w niej powietrze to nie radzi sobie z zaciagnieciem wody, dopiero jak dostanie wode to juz leje w teorii 240l/h |
|
|
|
|
xbartman
stary wyga
Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy Dołączył: 15 Gru 2016 Piwa: 64/10 Skąd: Łódź/Pristina
|
Wysłany: 2017-09-08, 15:27
|
|
|
Boże, kto to podłączał, kto wybierał te przewody. Ja rozumiem, że chęć budowy auta niedużym kosztem, sam starałem się tak budować. Ale prąd to nie zabawka, może wywołać pożar.
Przetwornicę oczywiście bezpośrednio do akumulatora. Ale najpierw proponuję wymienić wszystkie przewody na odpowiednie. A zacząć od lektury forum, jest wiele wątków dot. elektryki, przewodów i zabezpieczeń. Albo zlecić prace komuś kto się na tym zna. |
_________________ Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com
"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis |
|
|
|
|
ZEUS
Kombatant
Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Paź 2014 Piwa: 62/63 Skąd: Olimp ?
|
Wysłany: 2017-09-08, 15:53
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | oraz akumulator 18Ah, Chce nieduzym kosztem zwiekszyc moje mozliwosci prądowe i mam dylemat. Zakup regulatora MPPT nie fake'a z chin to koszt z 300zl, tansza opcja bo ok 100zl to zakupi drugiego akumulatora 18Ah |
co to są za akumulatory o tak "dużych" pojemnościach? |
_________________ --------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r. |
|
|
|
|
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA
Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 24 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 179/131 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2017-09-08, 16:00 Re: podłaczanie 230v, zwiększanie pojemnosci akumulatorow,
|
|
|
Sosna91 napisał/a: |
Tematyka tyczy sie pradu......... aktualnie posiadam ....... akumulator 18Ah, ] |
Ten aku to z motorynki ? |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
|
|
|
|
|
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-09-08, 16:53
|
|
|
Co złego jest w tej instalacji? Filozofii nie było w tym , regulator PWm, prąd z paneli do aku i na odbiorniki, później amperomierze, i to wszystko, przetwornice dałem pod PWm póki co bo widzę ile prądu zużywam,
Akumulator 18aj żelowy MW power wbrew pozorom prądu wystarcza mi spokojnie ale dojdzie mi jeszcze zamiast netbooka laptop i projektor do filmów, oświetlenie wszystko w ledach także max 10-15watt |
|
|
|
|
cebek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2017-09-09, 05:34
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | Co złego jest w tej instalacji? Filozofii nie było w tym , regulator PWm, prąd z paneli do aku i na odbiorniki, później amperomierze, i to wszystko, przetwornice dałem pod PWm póki co bo widzę ile prądu zużywam,
Akumulator 18aj żelowy MW power wbrew pozorom prądu wystarcza mi spokojnie ale dojdzie mi jeszcze zamiast netbooka laptop i projektor do filmów, oświetlenie wszystko w ledach także max 10-15watt |
Laptop, projektor do filmów i pobór wzrośnie o 10-15W ? Co to za sprzęty takie energooszczędne? |
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2017-09-09, 10:27
|
|
|
Laptop, projektor, audio z Logitech przez przetwornicę i ...aku 18Ah.
O kablach już nie wspomnę, ale szeregowo to lepiej nie łącz tych akumulatorów, jak dokupisz drugi.
A najlepiej daj to do zrobienia komuś, kto coś wie o prądzie.
BTW, też jestem melomanem i do kampera polecałbym jak już dobre Car Audio, a nie protezy z przetwornicą. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-09-09, 10:46
|
|
|
Sosna91, bardzo ciężko mi się Twoje posty czyta. Proponuję przeczytać sobie ponownie przed wysłaniem i przeredagować. Chętnie bym pomógł, ale nie jestem pewien, czy dobrze Cię zrozumiałem.
Piszesz o łączeniu akumulatorów w szereg - masz odbiorniki (led, przetwornicę) 24V? PWM na 24V? W końcu panel daje >32V? W ogóle - masz doświadczenie z elektryką? Dużo niewiadomych. Jeśli na któreś z pytań odpowiadasz "nie", to radzę odpuścić.
Moim zdaniem najtańszym rozszerzeniem Twojego systemu będzie sprzedanie tej żelki 18AH i wsadzenie zamiast niej zwykłego akumulatora rozruchowego 100-120AH. Zakładając, że miejsce i waga nie jest przeszkodą. |
_________________
|
|
|
|
|
Sosna91
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017 Skąd: UK
|
Wysłany: 2017-09-09, 12:33
|
|
|
Przepraszam za styl pisania ale pisze je z pracy z telefonu.
Panel ma napięcie znamionowe 36v regulator PWN jest też na 12/24, gniazda zapalniczek też 12/24, ładowarki też 12/24 na 5v , przetwornica również 12/24. Ledy na 5v z USB z regulatora, pozostaje jeszcze trochę oświetlenia na 12 ale to kupię u chińczyków za 5 regulator napięcia i po problemie.
Wiem że aku przydałby się większy mogłem kupić za 100zł 45ah kwasowke ale każdy pisze że się nie powinno to uległam i kupiłem żelowy który naprawdę sobie radzi i nic bym pewnie nie kombinował ale chce jeszcze zakupić koc grzewczy a to ok 50watt więc to już aku by odczuło. |
|
|
|
|
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2017-09-09, 13:32
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | ale każdy pisze że się nie powinno to uległam i kupiłem żelowy |
Nie to czytasz co powinieneś
18Ah Sprzedaj go i kup 2 x 50-60 Ah to i tak takie minimum ( tak jak kombinujesz 24v było by najtaniej ).
Prądu nigdy za dużo. |
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
|
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2017-09-09, 14:33
|
|
|
toscaner napisał/a: | Alternator też ładuje na 24V |
Tys prowda
Ale wtedy musi zmienić również regulator na mppt bo szkoda połowy mocy Sosna91 napisał/a: | Panel ma napięcie znamionowe 36v | no i pozmieniać trochę drucików na grubsze , nie będzie już tak tanio, |
|
|
|
|
xbartman
stary wyga
Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy Dołączył: 15 Gru 2016 Piwa: 64/10 Skąd: Łódź/Pristina
|
Wysłany: 2017-09-09, 16:13
|
|
|
Sosna91 napisał/a: | ... nic bym pewnie nie kombinował ale chce jeszcze zakupić koc grzewczy a to ok 50watt więc to już aku by odczuło. |
Sosna91 - naprawdę zacznij od poczytania wątków o prądzie. Koc grzewczy 50W chcesz zapewne używać w nocy. Załóżmy przez 6h nocy to jest 24Ah. Na sam tylko koc potrzebujesz akumulator 40Ah i po 6 godzinach jego napięcie zejdzie do wartości granicznej tzn. dalsze rozładowywanie będzie prowadzić do spadku napięcia skutkującym uszkodzeniem akumulatora.
Wracając do Twojej instalacji (ze zdjęcia), czy jest ona odpowiednio zabezpieczona? Wiele osób myśli, że prąd to taka prosta sprawa, podłączenie kilku kabelków, jaki to problem? A problem jest taki, że zaoszczędzisz kilka złotych na odpowiednich przewodach, wyłącznikach czy bezpiecznikach a potem się okaże, że potrzebujesz nowe auto bo to się shajcowało.
I kolejna sprawa masz samochód z instalacją 12V. Taki też alternator czyli główne źródło ładowania. Poco więc kombinować z szeregowym łączeniem akumulatorów i robieniem instalacji zabudowy 24V.
Poczytaj, przemyśl sprawę, jest tutaj sporo osób które chętnie pomogą i doradzą. Jednak musi to być robione zgodnie ze sztuką bo nikt nie chce mieć na sumieniu Twojego auta a może i życia. |
_________________ Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com
"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|