Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:30
PN-Instalacje elektryczne w kempingach i pojazdach wypoczynk
Autor Wiadomość
ZetKa 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2008
Piwa: 1/3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2008-10-08, 09:58   PN-Instalacje elektryczne w kempingach i pojazdach wypoczynk

W celu uporządkowania tematu i niejasności wokół niego pozwalam sobie załączyć scany z normy jakim powinny odpowiadać instalacje w kamperach a równiez na campingach.

http://images47.fotosik.p...aae6710amed.jpg

http://images25.fotosik.p...49d47ea1med.jpg

http://images34.fotosik.p...9539a96bmed.jpg

http://images26.fotosik.p...24e4387bmed.jpg

http://images48.fotosik.p...ad12660bmed.jpg

Tutaj znajdziecie odpowiedzi na pytania np. dot. połaczenia elementów metalowych pojazdu z przewodem ochronnym w punkcie 5.1.4
Inaczej mówiąc wszystkie dostępne elementy przewodzące wyposażenia np. Blaty metalowe kuchenek, zlewozmywaki itp powinny być wzajemnie połączone przewodem w celu wyrównania potencjałów ( połaczenia wyrównawcze) a całość tych połączeń połączona z przewodem ochronnym PE sieci.
Jeszce jedno, bezpieczniki zabudowane w kamperach nie służą do ochrony przed porażeniem i ch rolą jest ochrona instalacji przed skutkami zwarć, przed porazeniem chronią połaczenia wyrównawcze połaczone z przewodem ochronnym czyli z inaczej z ziemią. Układ taki może być wzbogacony o zabezpieczenie różnicowo- prądowe o progu zadziałania 30 mA.
Pozdrawiam,
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
matro 
weteran
musi być twardy!Tylko co piąta noc na campingu:)


Twój sprzęt: Ducato II Rimor
Nazwa załogi: Robert, Kamila, Amelia, Hubert
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 18 Lip 2008
Piwa: 71/111
Skąd: Trzcianka/Piła/Wlkp
Wysłany: 2008-10-08, 16:09   

super, dzięki! To powinno się wytłuścić i przykleić w tym dziale, żeby przy wejściu jakiekolwiek dyskusje rozpoczynać zawsze po przeczytaniu tego postu ;)
_________________


...może i integra bardziej przypomina dom za to alkowa bardziej przypomina kamper... ! ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
ZetKa 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2008
Piwa: 1/3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2008-10-08, 16:58   

Cieszę się, że komuś się to przyda. :-D

Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Załoga G 
stary wyga

Twój sprzęt: Trafic Grand Passenger
Nazwa załogi: Załoga"G"
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2010
Piwa: 20/3
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2013-08-01, 22:47   

Dzisiaj córka powiedziała mi, że kamperek ją kopnął:

Wygląda to tak, dziś pierwszy raz zauważyłem, że prąd pojawi sie na aluminiowych ramach kampera i na drzwiach kierowcy, jeżeli stoję na ziemi w butach i dotykam ramy to lekko drży, jeżeli stanę na trawie goła stopą to już trochę smyra. Obróciłem wtyczkę w gniazdku bez uziemienia o 180 stopni i to samo się dzieję.
Niestety mam w domu bardzo starą instalację, która czeka na wymianę i nie uwierzycie ale nie mam żadnego gniazdka z uziemieniem.
Na kempingach, gdzie w większości jest uziemienie nie zauważyłem tego by na ramie pojawiał się prąd. Czy to możliwe, że jak będzie uziemienie to ten prąd zniknie?
Nie rozumiem czy to jest jakieś zwarcie, czy fabrycznie tak jak tu ktoś pisał wyżej, w kamperach się łączy przewód z metalowymi kuchenkami itp. Jeżeli tak jest to nie wiem po co
instalacja 230v według mnie nie powinna nigdzie się łączyć z obudową kampera.

Co o tym sądzicie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mar78 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: VW Lt 28, 2.4d, 1991
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Lip 2012
Piwa: 4/8
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2013-08-01, 23:41   

Załoga G napisał/a:

Na kempingach, gdzie w większości jest uziemienie nie zauważyłem tego by na ramie pojawiał się prąd. Czy to możliwe, że jak będzie uziemienie to ten prąd zniknie?


Jeżeli podłączysz się kamperem do skrzynki za pomocą przewodu 3 żyłowego - czyli z uziemieniem, to prąd "zniknie" jak ręką odjął :spoko Miałem tak samo, tylko ja korzystałem z przedłużacza 2 żyłowego. Po wymianie na 3 żyłowy wszystko wróciło do normy.
Pozdr. :surf:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Track222 
weteran


Twój sprzęt: Była - Niewiadów n126
Nazwa załogi: Tracki
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Maj 2009
Piwa: 89/10
Skąd: Krosno
Wysłany: 2013-08-01, 23:55   

Fotki nie otwierają się.
_________________
„Panie, daj mi siłę, abym zmienił to, co zmienić mogę; daj mi cierpliwość, abym zniósł to, czego zmienić nie mogę, i daj mi mądrość, abym odróżnił jedno od drugiego.” - Marek Aureliusz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
piotr1 
Kombatant


Twój sprzęt: blaszak ducato w budowie
Nazwa załogi: ewaipiotr
Dołączył: 06 Wrz 2010
Piwa: 17/18
Skąd: gdańsk i okolice
Wysłany: 2013-08-01, 23:56   Re: PN-Instalacje elektryczne w kempingach i pojazdach wypoc

ZetKa napisał/a:
W celu uporządkowania tematu i niejasności wokół niego pozwalam sobie załączyć scany z normy jakim powinny odpowiadać instalacje w kamperach a równiez na campingach.

http://images47.fotosik.p...aae6710amed.jpg

http://images25.fotosik.p...49d47ea1med.jpg

http://images34.fotosik.p...9539a96bmed.jpg

http://images26.fotosik.p...24e4387bmed.jpg

http://images48.fotosik.p...ad12660bmed.jpg

Tutaj znajdziecie odpowiedzi na pytania np. dot. połaczenia elementów metalowych




pojazdu z przewodem ochronnym w punkcie 5.1.4

Te adresy są nieaktualne : :gwm
Inaczej mówiąc wszystkie dostępne elementy przewodzące wyposażenia np. Blaty metalowe kuchenek, zlewozmywaki itp powinny być wzajemnie połączone przewodem w celu wyrównania potencjałów ( połaczenia wyrównawcze) a całość tych połączeń połączona z przewodem ochronnym PE sieci.
Jeszce jedno, bezpieczniki zabudowane w kamperach nie służą do ochrony przed porażeniem i ch rolą jest ochrona instalacji przed skutkami zwarć, przed porazeniem chronią połaczenia wyrównawcze połaczone z przewodem ochronnym czyli z inaczej z ziemią. Układ taki może być wzbogacony o zabezpieczenie różnicowo- prądowe o progu zadziałania 30 mA.
Pozdrawiam,
:haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
piotr1 
Kombatant


Twój sprzęt: blaszak ducato w budowie
Nazwa załogi: ewaipiotr
Dołączył: 06 Wrz 2010
Piwa: 17/18
Skąd: gdańsk i okolice
Wysłany: 2013-08-01, 23:57   

te adresy są nie aktualne :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mar78 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: VW Lt 28, 2.4d, 1991
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Lip 2012
Piwa: 4/8
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2013-08-02, 00:05   

piotr1 napisał/a:
te adresy są nie aktualne :spoko


Siemka Piotr.
Nieaktualne bo pierwszy post z tego tematu jest z: 2008-10-08, 09:58 :spoko :spoko

"ZAŁOGA G" podłączyła się pod stary temat z nowym pytaniem :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
piotr1 
Kombatant


Twój sprzęt: blaszak ducato w budowie
Nazwa załogi: ewaipiotr
Dołączył: 06 Wrz 2010
Piwa: 17/18
Skąd: gdańsk i okolice
Wysłany: 2013-08-02, 00:24   

No to może ktoś da nowe adresy . pozdro :spoko :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
triodak 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak
Dołączył: 03 Gru 2014
Postawił 1 piw(a)
Wysłany: 2015-03-16, 17:10   

Podbijam temat.
Jakieś szanse na normy:
PN-HD 60364-7-717:2010 Instalacje elektryczne niskiego napięcia - Część 7-717: Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji - Zespoły ruchome lub przewoźne.
PN-HD 60364-7-721:2010 Instalacje elektryczne niskiego napięcia - Część 7-721: Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji - Instalacje elektryczne w przyczepach kempingowych i pojazdach z przestrzenią mieszkalną ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***