Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Szczelność instalacji gazowej
Autor Wiadomość
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-18, 12:49   Szczelność instalacji gazowej

Badanie szczelności instalacji gazowej powinno być dokonywane w ramach co rocznego przeglądu technicznego kampera, najlepiej przed rozpoczęciem sezonu. W warunkach polskich, sprawdzanie przewodów i odbiorników gazu nie jest niestety obowiązującą praktyką. Ponadto, okazjonalne badanie nie gwarantuje bezpiecznej eksploatacji, gdyż drgania podczas jazdy mogą spowodować rozszczelnienie instalacji, a nawet wycieki gazu. Wygodnym rozwiązaniem jest manometr pozwalający na doraźny odczyt ciśnienia gazu i kontrolę szczelności instalacji gazowej na bieżąco, a nie tylko podczas jednorazowej próby w ramach przeglądu raz w roku. Ponadto, operując zaworami odcinającymi na rozdzielaczu, można sprawdzić wysokość aktualnego ciśnienia gazu zasilającego kuchenkę, termę, lodówkę i grill (podłączany poprzez "szybkozłącze") oraz po otwarciu zaworu odcinającego - także grzejnika gazowego. W swoim kamperze zainstalowałem mały manometr produkcji polskiej (kupiony w sklepie za marne pieniądze) o zakresie pomiarowym 0 - 60 mbarów. Dla ułatwienia odczytu przyrząd umieszczony jest w widocznym miejscu, na rurce wyprowadzonej nad blatem kuchennym obok kuchenki gazowej. Oczywiście należy pamiętać, że po każdej ingerencji w fabryczną instalację gazową należy dokonać odbioru przez uprawnionego "gazownika" (dysponującego wykrywaczem gazu). Bardziej zaawansowanym zabezpieczeniem jest czujnik obecności gazu, który również zainstalowałem w swoim kamperze. Powodzenia!
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-18, 13:08   Czujnik obecności gazu

Pojawienie się nieszczelności w instalacji gazowej i ulatnianie się gazu powinno być natychmiast sygnalizowane alarmem i najlepiej - skutecznie eliminowane. Dlatego czujnik 12V sygnalizujący obecność gazu kupiłem z dodatkowym wyjściem do podłączenia elektrozaworu odcinającego wypływ gazu z butli. Skompletowałem wszystkie elementy: elektrozawory, złączki przejściowe, przekaźniki, kabelki, itd. Ponieważ efektywny zasięg działania jest niewielki (zaleca się odległość od źródła gazu do 1,5 m) miałem dylemat w wyborze miejsca zamontowania czujnika w kamperze. Po kilku próbach, czujnik umieściłem w miejscu najbardziej prawdopodobnej emisji gazu w razie powstania nieszczelności - w pobliżu rozdzielacza gazu z zaworami odcinającymi poszczególne odbiorniki gazu. Czujnik współpracuje z elektrozaworami zamontowanymi na wyjściu z butli gazowych. W chwili pojawienia się gazu następuje automatyczne odcięcie wypływu gazu z butli. Jednocześnie elektrozawory służą do zdalnego otwierania/zamykania gazu z wnętrza kampera - bez potrzeby wychodzenia na zewnątrz. Układ sterowania składa się ze zwykłych przekaźników 12V (dwa z nich pracują jako styczniki, by po zadziałaniu czujnika podtrzymywały stan zamknięcia elektrozaworów) i wyłączników współpracujących z diodą żółtą - zamontowanych dla wygody przy kuchence. Niezależnie od sygnalizacji dźwiękowej (buzzer w czujniku) wyprowadziłem sygnał do czerwonej diody migającej, by w czasie jazdy zauważyć ewentualne wystąpienie nieprawidłowości w instalacji gazowej. Po próbach poprosiłem zaprzyjaźnionego specjalistę o sprawdzenie szczelności i dokonanie odbioru instalacji gazowej.
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-10-18, 13:15   

Witam! W moim aucie jest takie "ustrojstwo" do zdalnego odcinania doplywu gazu.Do pelnego szczescia potrzebuje jeszcze takiego czujnika ktory by zabezpieczal sprawe pozarowo na CO i gaz.Jeszcze lepiej gdyby byl (opcja) polaczony z alarmem.Czy ktos moze cos takiego widzial i wie gdzie bywa? Nie chce miec trzech czujnikow bo wowczas to juz nie bedzie wygladalo jak kamping tylko bankowoz jakis. :ok Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Ostatnio zmieniony przez stefan 2008-10-18, 20:18, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dominik 
stary wyga


Twój sprzęt: FIAT DUCATO 2,3 Burstner Nexxo T740
Nazwa załogi: dominiki
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2008
Piwa: 12/18
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2008-10-18, 19:33   

nie tylko dla stefana
LINK
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-10-18, 20:26   

Witam! Bardzo koledze dziekuje.To jest cos takiego(nie tylko ja) potrzebuje.Przeczytalem opis i"wyczuwalność 5% stężenia gazu przy 10% alarmowanie".Tu pytanie do kolegow znajacych zagadnienie:Czy podane stezenie nie jest zbyt wysokie?Dystrybutor jak sadze bedzie mowil ze wszystko zgodnie z norma.... :ok Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekmat
doświadczony pisarz

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Piwa: 11/2
Wysłany: 2008-10-18, 22:41   

Kolego Kamperfan,proszę wyjaśnić mi co Pan sprawdza tym manometrem 60mbar,jeżeli dobrze zrozumiałem to szczelność instalacji gazowej.Proszę przybliżyć na czym polega dokładnie stwierdzenie kiedy jest szczelne a kiedy nie.
Panie Stefanie,wg nauczeń niemieckich doktorów od gazu najbardziej niebezpieczna/a więc najbardziej wybuchowe/jest mieszanina gazu z powietrzem w stężeniu od 2 do 10 %.Jeżeli producent podaje że odczyt następuje w zakresie 5% więc chyba nie jest to zbyt czuły czujnik.Miłego wieczoru.Mirek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-10-18, 23:03   

Witam!
Mirekmat napisał/a:
co Pan sprawdza tym manometrem 60mbar
-sadze ze kolega obserwuje(to moje zdanie)czy po zakreceniu wszelkich kurkow spada cisnienie w ukladzie albo jakie ma rzeczywiste cisnienie zasilania.Wszystko zalezy od miejsca w ktorym manometr "wpiety".
Mirekmat napisał/a:
wg nauczeń niemieckich doktorów
-polskie tak samo nauczaja
Mirekmat napisał/a:
najbardziej niebezpieczna/a więc najbardziej wybuchowe/jest mieszanina gazu z powietrzem w stężeniu od 2 do 10 %
-tak za naukami doktorow obu narodowosci jest- potwierdzam.
Mirekmat napisał/a:
.Jeżeli producent podaje że odczyt następuje w zakresie 5% więc chyba nie jest to zbyt czuły
-tyle ze tu jest pytanie do kolegow znajacych zagadnienie:chodzi tu o [quote=CYTAT]od 2 do 10 %.[/quote]-stezenia dopuszczalnego czy zawartosc w badanym srodowisku.?TO JEST ZASADNICZA ROZNICA.Stad moje pytanie bo tego wlasnie nie wiem. :szeroki_usmiech Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-19, 14:16   

Sprawdzanie szczelności przez pomiar ciśnienia manometrem nawiązuje do znanego z fizyki prawa Boyle`a - Mariotte`a: objętość • ciśnienie = const. z upraszczającym założeniem stałej temperatury gazu w odstępach czasu pomiędzy odczytami. Temperatura gazu w kamperze może ulegać wahaniom wraz ze zmianą temperatury otoczenia, ale z reguły nie dzieje się to zbyt gwałtownie, chociażby z uwagi bezwładność układu otoczenie-gaz w zamkniętej instalacji. W praktyce, odchyłki odczytów ciśnienia wywołane naturalnymi zmianami temperatury w odstępach czasu nie dłuższych, niż kilka godzin, są na poziomie błędu pomiaru.
Bieżąca kontrola szczelności instalacji gazowej sprowadza się do odczytu ciśnienia na manometrze wmontowanym pomiędzy reduktorem a rozdzielaczem gazu z zaworami odcinającymi do poszczególnych odbiorników. Przy otwartej butli i włączonych odbiornikach, np. lodówce - manometr pokazuje stałe ciśnienie robocze około 50 mbar (z uwzględnieniem niewielkiej odchyłki, związanej ze zmienną w dłuższym czasie temperaturą otoczenia) – ustabilizowana wartość odczytu świadczy o szczelności instalacji. Przy zamkniętej butli i wyłączonych odbiornikach, gaz zamknięty w instalacji powinien mieć w przybliżeniu stałą objętość i ustabilizowane ciśnienie ( ± niewielkie odchyłki spowodowane zmianą temperatury otoczenia w dłuższym czasie) – natomiast przy ubytku gazu, na manometrze obserwuje się wyraźny spadek ciśnienia poniżej wartości roboczej. Dodatkowo, przed reduktorem mam zainstalowany standardowy manometr wskazujący ciśnienie gazu około 1,5 bara na wyjściu z butli (dokładnie: z przyrządu „changeover valves” automatycznie przełączającego zasilanie z butli pustej na pełną) – ale to już inny temat. Ponadto, odczyt „0” na manometrach pojawiający się w chwilę po włączeniu odbiorników (przy szczelnej instalacji) wskazuje na brak dopływu gazu, np. zapomnieliśmy otworzyć butlę.
Oczywiście, kontrola manometrem nie jest normową próbą szczelności – po stwierdzeniu nieszczelności należy natychmiast udać się na badanie techniczne do uprawnionego diagnosty, np. (pozwolisz Mirku) do Mirosława Matulewicza.
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekmat
doświadczony pisarz

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Piwa: 11/2
Wysłany: 2008-10-19, 14:57   

Witam.
Dzięki tera ju wszyćko wiem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-10-19, 16:30   

Witam!
Cytat:
Dzięki tera ju wszyćko wiem.
-jeszcze chyba nie....Ale jesli co to pewnie pomozemy! :szeroki_usmiech :ok Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-19, 18:13   

Wiedzy nigdy za wiele :szeroki_usmiech . W razie pytań i wątpliwości fani kamperów zawsze mogą liczyć na Kamperfana :spoko .
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-10-21, 16:10   

Witam! Napisalem do dystrybutora tego czujnika (?) i otrzymalem taka oto informacje:DOMOWY CZUJNIK PRZECIWWYCIEKOWY GAZU

Domowy Czujnik Przeciwwyciekowy Gazu zbudowany w technologii SCM i wykorzystujący zaawansowane komponenty wrażliwe na niskie stężenia obecności gazu w powietrzu, umożliwia wykrycie wycieku gazu w odpowiednim momencie, następnie prawidłowo nadaje sygnał alarmowy. Niniejsze Urządzenie pozostaje w zgodzie ze standardem „Domowego Czujnika Gazu” o symbolu CJ3057-1996.

WIDOK OGÓLNY

Rys. 1.
Alarm led – wskaźnik alarmu
Valve controller state led – wskaźnik stanu kontrolera zaworu
Working led – wskaźnik czujności
Valve controller interface – złącze kontrolera zaworu
Valve open/close – Zawór otwarty/zamknięty
Gas convection windows – okienko konwekcji gazu

-2-

Rys. 2.
Valve Controller – Kontroler Zaworu
Wires (connecting the Alarm) – okablowanie (uruchamiające alarm)
Handle – Rączka
Axis of rotation – oś obrotu
Tightener – zacisk

SPECYFIKACJA TECHNICZNA


Stosuje się do gazu: Gaz węglowy, gaz naturalny, LPG
Moc wejścia: AC 220 V 50 Hz lub DC 12 V
Głośność dźwięku brzęczka: Większa lub równa 70dB/m
Poziom wzbudzenia alarmu: 15% LEL (objętości krytycznej)
Poziom powrotu alarmu do stanu czujności: 8% LEL (objętości krytycznej)
Temperatura otoczenia: -10 do +40 st. Celsjusza
Wilgotność otoczenia: Poniżej lub 90% wilgotności względnej
Stabilność: Poniżej lub +/- 5% LEL
Powtarzalność: Poniżej lub +/- 5% LEL
Tryb alarmu: Poniżej lub +/- 5% LEL
Sposób alarmowania: Błysk światła oraz wydawanie dźwięku/wyłączenie zaworu dopływu gazu/sygnał alarmowy do sieci
Zużycie mocy: Poniżej lub 5 W
Wymiary: 125 x 70 x 42 mm

Uwaga: Gazem znamionowym jest CH4 (metan)

-3-

RYSUNEK BLOKU TERMINALA

Rys.3.
Green – zielony
Blue – niebieski
Yellow - żółty
Common – przewód wspólny
Red – czerwony
Black – czarny
N.O. – normalnie otwarte
N.C. – normalnie zamknięte
GND – uziemienie
+12 - zasilanie
+12 V Power Input – wejście mocy +12 V

INSTALACJA
Proszę upewnić się, że gaz testowany jest cięższy niż powietrze lub lżejszy niż powietrze. Gaz cięższy niż powietrze to: LPG itd. Gaz lżejszy niż powietrze: gaz naturalny, tlenek węgla, gazy wytwarzane przez człowieka, gazy mokradeł, bagien, torfowisk.
Wybór właściwej pozycji do zainstalowania Urządzenia zgodnie z tym, czy gaz jest cięższy od powietrza czy nie (patrz rys. 4.5). Wykrywanie gazu cięższego niż powietrza: wysokość instalacji nad podłożem: 0,3 do 1,0 metra. Odległość od źródła gazu < 1,5 metra. Wykrywanie gazu lżejszego niż powietrze: instalacja umocowana w odległości 0,3 do 1,0 metra pod sufitem. Odległość od źródła gazu < 1,5 metra.
Unikaj instalacji urządzenia w pobliżu następujących źródeł zakłóceń: bezpośredni wlot powietrza z wentylacji, nawiewów, drzwi, okien, źródeł pary, oparów oleju itd.
AC 220 V oraz DC 12 V – do wyboru. Jeżeli wybierzesz AC 220 V z białym kablem, Urządzenie będzie alarmowało dźwiękiem i światłem, oraz bez bez kabli czerwonego/czarnego/żółtego/niebieskiego/zielonego; w przeciwnym wypadku, Urządzenie bez białego kabla AC 220 V jeżeli zdecydujesz się na zasilanie DC 12 V.

-4-
Instalacja Kontrolera Zaworu (1). Kontroler Zaworu musi być zainstalowany nad Zaworem Kulowym, zaś jego rączka musi zamykać rączkę Zaworu Kulowego. Osie obrotu zarówno Kontrolera jak i samego Zaworu Kulowego muszą przylegać do siebie jeśli mają działać normalnie. (2) Umocowanie Kontrolera Zaworu na Rurze Gazowej (patrz rys. 2).

Uwaga: Kontroler Zaworu jest dodatkowy wyłączony.

Rys. 4.
Ceiling – sufit
Coal oven – kuchenka gazowa
Floor – Podłoga
Rys 5. bez napisów.

-5-

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE MONTAŻU OKABLOWANIA

Całość instalacji okablowania musi być zgodna z kryteriami wskazanymi w obowiązującym prawodawstwie narodowym jak i lokalnym. Kable muszą być odpowiedniego rozmiaru oraz posiadać kolorowe oznaczenia aby wykluczyć błąd przy podłączeniu. Co więcej, niewłaściwe podłączenie kabli będzie skutkowało błędem alarmu gdyby nastąpił wyciek gazu.

UŻYTKOWANIE

Domowy Czujnik Gazu może być używany jako alarm – samodzielnie, bądź jako część sieci, gdzie podłączenie do niej kontrolera zaworu oraz funkcji nawiewu spalin jest opcjonalne.

Podłączenie niezależne.
(1). Wybór odpowiedniej pozycji do zainstalowania Urządzenia zgodnie z INSTRUKCJĄ.
(2). Przy zasilaniu DC 12 V lub AC 220 V, zielona dioda miga raz na sekundę przez 3 minuty bez przerwy, następnie uruchamia wewnętrzny czujnik. Następnie Urządzenie wysyła dźwięk „Di” oraz zapala zielone diody, co oznacza, że podejmuje ono swoją normalną pracę.
(3). Pomarańczowa dioda świeci się, gdy Urządzenie jest używane niezależnie.

W sieci, podłączenie Kontrolera Zaworu.
(1). Wybór właściwej pozycji do zamontowania Urządzenia zgodnie z Instrukcją oraz trwałe połączenie Kontrolera Zaworu z Alarmem. Połączyć Urządzenie oraz Kontrolera, z opcjonalnym kontaktem N.C lub N.O. zgodnym z systemem Kontrolera.

-6-
(2). Przy zasilaniu DC 12 V lub AC 220 V, zielona dioda miga raz na sekundę przez 3 minuty bez przerwy, następnie uruchamia wewnętrzny czujnik. Następnie Urządzenie wysyła dźwięk „Di” oraz zapala zielone diody, co oznacza, że Urządzenie podejmuje swoją normalną pracę. Podczas zasilania, pomarańczowa dioda alarmowa miga zaś Kontroler Zaworu podejmuje swoją normalną pracę. Jeżeli pomarańczowa dioda świeci się w sposób ciągły, oznacza to, że wystąpił błąd w działaniu Kontrolera Zaworu lub, że jest on niepodłączony.
(3). Wciśnij włącznik Zaworu, Alarm wysyła dźwięk „Di”, Kontroler Zaworu zamyka zawór, pomarańczowa dioda gaśnie – oznacza to, że Zawór został zamknięty. Ponownie wciśnij włącznik Zaworu, Alarm wysyła dźwięk „Di”, Kontroler Zaworu otwiera zawór, pomarańczowa dioda Alarmu miga – oznacza to, że Zawór został otwarty.

Przy wykryciu wycieku gazu, zaczyna migać czerwona dioda, Brzęczyk wydaje dźwięk alarmowy „Di ... Di”, zaś wyjście sieciowe wysyła sygnały. Urządzenie powraca do stanu czujności po wyłączeniu gazu.
Długi dźwięk brzęczyka oraz zielona dioda w stanie wyłączonym oznaczają, że czujnik wewnętrzny urządzenia jest uszkodzony. Proszę odłączyć zasilanie urządzenia, oraz skontaktować się z Serwisem Posprzedażnym.
W wypadku używania Urządzenia w sposób niezależny, usunąć ulatniający się gaz przez okno. W tym celu, użyć kontaktu N.O. sygnału sieci do kontroli nad przewodem wentylacyjnym wyciągowym.
Jeżeli działanie Urządzenia jest zakłócane, odciąć dopływ prądu oraz uruchomić ponownie. Jeżeli błąd się utrzymuje, proszę skontaktować się z Serwisem Posprzedażnym.

-7-

TEST

Aby poddać testom zainstalowane Urządzenie podczas używania go w sposób niezależny bądź też w sieci, można wypuścić trochę gazu w odległości 5 cm od okienek konwekcji gazu poprzez użycie kurka bez samoczynnego zapłonu. Częste testowanie jak opisano powyżej może zmniejszyć czujność Urządzenia. Stężenie alarmowe gazu ustawiona jest według kryteriów CJ3057-1996. Urządzenie zatrzyma alarm i powróci do stanu czuwania jeżeli stężenie gazu zmaleje. Przełączniki wyjścia alarmu mogą podłączone do systemu alarmowego.

KONSERWACJA PRZEZ UŻYTKOWNIKA
Sugestia: użytkownik winien szczotkować i czyścić okienka konwekcji gazu za pomocą niewielkiej ilości środków czyszczących co trzy miesiące, jak też winien przetestować Urządzenie po jego wyczyszczeniu w celu zapobieżenia sytuacji, w której środek czyszczący dostałby się do Urządzenia.

POSTĘPOWANIE W WYPADKU ALARMU O NIEBEZPIECZEŃSTWIE
Urządzenie alarmuje w sytuacji, gdy stężenie gazu w powietrzu przekracza stężenie alarmowe. Wskazówki postępowania są następujące:
Odciąć natychmiastowo zawór rurowy.
Otworzyć okno i spowodować gwałtowny przepływ powietrza.
Zagasić wszelkie źródła ognia jak też wszystko, co może zaprószyć ogień: zapalniczki, zapałki, itd.
Unikać włączania lub wyłączania, otwierania bądź zamykania wszelkiego rodzaju elektryczności.
Sprawdzić powód wycieku gazu, oraz natychmiast powiadomić odnośne władze oraz specjalistów.

-8-

OZNACZENIE DIOD

Dioda czerwona miga: Wyciek gazu
Dioda żółta miga: Otwarty kontroler zaworu
Dioda żółta świeci się: Kontroler zaworu odłączony lub uszkodzony
Dioda żółta nie świeci się: Kontroler zaworu zamknięty
Dioda zielona miga: Uruchamianie wewnętrznego czujnika
Dioda zielona świeci się: Normalna praca Urządzenia
Dioda zielona nie świeci się: Brak zasilania lub czujnik zniszczony

UWAGI

Urządzenie musi być zainstalowane oraz podłączone w sposób prawidłowy. Nie może ono pracować prawidłowo bez zasilania prądem.
Proszę okresowo konserwować zgodnie ze wskazówkami.
Urządzenie winno być testowane raz na pół roku.
Dla różnych powodów, włączając w to lecz nie ograniczając się do, zmian w warunkach środowiska naturalnego, [nieautoryzowanych] zmianach oraz ingerencjach w Urządzenie, niniejszy produkt może nie działać tak, jak się tego oczekuje. Użytkownikowi sugeruje się, ażeby podejmował wszelkie konieczne środki ostrożności mające na celu swoje bezpieczeństwo oraz ochronę swojego mienia." Co koledzy po przeczytaniu tego opisu sadza? :ok Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
simplu 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Rapido
Nazwa załogi: simplu
Dołączył: 28 Kwi 2009
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2009-08-14, 23:41   

W przyszłą sobotę 22.08.09 prawdopodobnie będzie w Szczecinie Andrzej Pszczółkowski ,będzie badał szczelność instalacji gazowych w naszych camperach.Zachęcam szanowną brać do wykonania tej próby z certyfikatem ważnym przez 2 lata(ilość chętnych będzie decydowała o przyjeżdzie Andrzeja z Niemiec)Miejsce badania serwis camperów w Przesącinie koło Szczecina.Pozdrawiam simplu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***