Kamper na podwoziu Forda - uciąg haka |
Autor |
Wiadomość |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 193/420 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:22
|
|
|
Banan napisał/a: | rigg, rigg napisał/a: | HOME MADE | diagnosta nie dopuści do ruchu |
Dopuści jeśli jest poprawnie wykonany. |
_________________ komplet |
Ostatnio zmieniony przez Komplecik 2022-01-17, 18:21, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
armar
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Challenger 380
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Sty 2014 Piwa: 1/1 Skąd: oława
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:31
|
|
|
Banan może w za dużym skrócie chciałem wyjaśnić.Byłem na pierwszym przeglądzie i Pan diagnosta powiedział:Haka to pan tu nigdy nie założysz bo w homologacji dmc pojazdu i dmc zespołu pojazdów wynosi tyle samo 3500 kg,czyli pojazd konstrukcyjnie nie przygotowany do ciągnięcia przyczepy.Byłem u dwóch diagnostów jak coś😉 |
|
|
|
|
Rav
weteran
Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 31 Maj 2014 Piwa: 145/22 Skąd: z prawilnego kraju
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:46
|
|
|
Banan napisał/a: |
rigg napisał/a: | HOME MADE |
diagnosta nie dopuści do ruchu |
Banan - gdyby ktoś sobie ręcznie kulę haka cudował to i owszem, ale tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy sam hak ma homologację i tabliczkę znamionową, a sam montowany jest do niefabrycznej podkonstrukcji. Zaprawdę powiadam Ci ... nie będzie kłopotów z przeglądem i wbiciem haka, o ile tylko ktoś nie wykona podkonstrukcji w sposób urągający zdrowemu rozsądkowi. Powtórzę: praktycznie wszystkie lawety mają takie same lub zbliżone rozwiązania. |
_________________ Byle do przodu |
|
|
|
|
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 330/457 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:47
|
|
|
Komplecik napisał/a: | Dopuść jeśli jest poprawnie wykonany. |
Wiesiu, a tabliczkę znamionową skąd wziąć...?
armar napisał/a: | Haka to pan tu nigdy nie założysz bo w homologacji dmc pojazdu i dmc zespołu pojazdów wynosi tyle samo 3500 kg |
Czyli homologacja DMC pojazdu Cię blokuje i nikt Ci tego nie zalegalizuje. |
_________________ Pozdrawiam - Darek
|
|
|
|
|
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 330/457 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:50
|
|
|
Rav napisał/a: | tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy sam hak ma homologację i tabliczkę znamionową, |
Ooooo, o to właśnie biega - tabliczka
Tak to masz niewątpliwą rację. |
_________________ Pozdrawiam - Darek
|
|
|
|
|
marcincin
zaawansowany
Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 45/34 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-01-17, 15:18
|
|
|
Rav napisał/a: | Armar
1. Homologacji nie zmienisz
2. To, że pojazd wyjeżdża bez haka nie oznacza, że takowego założyć nie możesz - ja nie miałem, a w DR mam dopuszczalne 2.500 kg przyczepy hamowanej i 750 kg bez hamulca (hak oczywiście aktualnie na aucie siedzi)
3. Kluczem jest homologacja - jeśli zawiera satysfakcjonujące parametry - można walczyć (zrobić zdjęcia podwozia i posłać do speca od zabudów - oceni co da się zrobić). |
Widać różni producenci różnie podchodzą to homologacji - ja w DR w pozycji F3 mam 4250kg, O1 i O2 po 750kg.
Gdybym miał potrzebę zamontowania haka to zleciłbym usunięcie fabrycznych wsporników i w ich miejsce zamontowanie czegoś mocniejszego - zawsze to kilka kg mniej. |
_________________ Marcincin
|
|
|
|
|
armar
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Challenger 380
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Sty 2014 Piwa: 1/1 Skąd: oława
|
Wysłany: 2022-01-17, 15:50 Re: Kamper na podwoziu Forda - uciąg haka
|
|
|
PLopaPL napisał/a: | Witam wszystkich serdecznie,
Rozważamy zakup nowego kampera, padło na Chausson 720 na podwoziu Forda. Mam pytanie do osób, które posiadają kampera dowolnego producenta na podwoziu Forda. Jaki jest uciąg haka przy manualnej i automatycznej skrzyni biegów?
Sprzedawca twierdzi, że przy automacie to jedynie 750 kg. Na dodatek podobno nie ma możliwości doposażenia w hak holowniczy poza fabryką.. Czy ktoś ma kampera Chausson z hakiem? |
Reasumując ,w tym konkretnym modelu sprzedający ma pewnie rację. Hak można zamówić tylko w fabryce. Zmieniają konstrukcyjnie tył ramy pojazdu i w homologacji wpisują dmc zespołu pojazdów np.4250kg. Jeśli zamówisz bez haka w fabryce to będzie w homologacji dmc zespołu pojazdów 3500kg i później nie dołożysz haka . |
|
|
|
|
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 193/420 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2022-01-17, 18:20
|
|
|
Banan napisał/a: | Komplecik napisał/a: | Dopuść jeśli jest poprawnie wykonany. |
Wiesiu, a tabliczkę znamionową skąd wziąć...?
. |
Robku jak coś .
Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak. |
_________________ komplet |
|
|
|
|
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 330/457 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-01-17, 20:31
|
|
|
Komplecik napisał/a: | Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak. |
Bez tabliczki?
Tutaj jest opisana cała procedura i jak to powinno wyglądać.
Cytat: | Tabliczka znamionowa to jeden z najbardziej istotnych elementów w haku holowniczym. Na tabliczce znamionowej znajdują się takie wartości jak uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji europejskiej. |
Dobrze wiemy, że co SKP to interpretacja przepisów inna, ale do tego stopnia?
To wiesz, że przy kontroli drogowej, jak nie ma tabliczki na haku, mogą Ci zabrać dowód rejestracyjny? |
_________________ Pozdrawiam - Darek
|
|
|
|
|
Rav
weteran
Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 31 Maj 2014 Piwa: 145/22 Skąd: z prawilnego kraju
|
Wysłany: 2022-01-17, 20:49
|
|
|
Banan napisał/a: | Komplecik napisał/a: | Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak. |
Bez tabliczki?
|
Jak homologowany to z pewnością miał nabitą tabliczkę |
_________________ Byle do przodu |
|
|
|
|
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 193/420 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2022-01-17, 20:55
|
|
|
Banan napisał/a: | Komplecik napisał/a: | Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak. |
Bez tabliczki?
Tutaj jest opisana cała procedura i jak to powinno wyglądać.
Cytat: | Tabliczka znamionowa to jeden z najbardziej istotnych elementów w haku holowniczym. Na tabliczce znamionowej znajdują się takie wartości jak uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji europejskiej. |
Dobrze wiemy, że co SKP to interpretacja przepisów inna, ale do tego stopnia?
To wiesz, że przy kontroli drogowej, jak nie ma tabliczki na haku, mogą Ci zabrać dowód rejestracyjny? |
Sam hak/kula ma tabliczkę bo to wymienne jest.
Przecież nie polecę i nie dam za 3 kawałki blachy 5 koła jesze nie zgłupiałem |
_________________ komplet |
|
|
|
|
blue60
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-17, 21:32
|
|
|
Panowie, Wy piszecie o tabliczkach i wpisach w świadectwach homologacji.
Faktycznie jest 750 kg.
Ale na zdrowy rozsądek to 300 kg to za dużo.Przecież tam jest 2,5 m zwisu poza ramą plastikowego nadwozia.Nie ma do czego przykręcić końcowego ramienia haka.
Tą przestrzeń trzeba by było zabudować solidną ramą, bo ta fabryczna dokręcana część to z lekką przyczepą odleci po 20 kilometrach.Taka konstrukcja musiałaby ważyć 80-100kg.
Kolega ma zamontowany hak do ciągania łódki przez dealera w Rzeszowie i ten się rusza w pionie kilka centymetrów, z jego niewielką przyczepą!!!Już kilka razy jeździł na poprawki mimo, że sam jest profesjonalnym producentem przyczep.Jak się spotkam z nim to wypytam, czy dorobił sobie ramę. |
|
|
|
|
PLopaPL
trochę już popisał
Dołączył: 03 Gru 2017 Skąd: Lubuskie
|
Wysłany: 2022-01-17, 21:59
|
|
|
Na haku chciałbym mieć z 1500-1800 kg. Od biedy 750 też byloby ok. Hak wykorzystywałby właśnie do lekkiej przyczepki na którą wrzuciłbym motor lub quada
Czy ktoś, bardziej obeznany w rynku, może polecić kampera na z układem podobnym do chausson z uciągiem haka 1500 kg w Zwyż? Koniecznie automat |
|
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2022-01-17, 22:45
|
|
|
Już chyba Ci odpowiedzieli na pytanie. Spójrz pod podwozie. Z belki masz wyprowadzone dwa wsporniki na których wisi cały tył. Ja się zastanawiałem czy 60 kg na rowery to wytrzyma a Ty chcesz setki kilogramów na tym wozić i to na przyczepie która wpada w drgania ???? Nie trzeba być mechanikiem tylko w podstawówce na fizykę chodzić. Taki hak i jego przedłużenie to dźwignia. Czym dłuższe ramie tym większa siła działa. Kamper to nie traktor. Nikt przy zdrowym umyśle i minimalnej odpowiedzialności nic Ci takiego nie założy. Nie ma przy tej konstrukcji opcji na hak. To wymaga wspawania się w tylną belkę i założenia profesjonalnych wsporników. Rozbierałem cały tył kampera. Bo mi gość wjechał pod kampera. Zniszczył na szczęście tylko te plastikowe pseudo zderzaki. One są jak wydmuszki jajek. Potem masz już tylną ścianę. Żadnej belki zgniotu czy czegokolwiek !!! Kamper ma tylko przód i zero tyłu więc nie ma do czego dokręcić. Ja bym nie ryzykował ale może ktoś to testował. |
|
|
|
|
kaimar
weteran kaimar
Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2022-01-17, 23:12
|
|
|
W tym wątku jest dużo, delikatnie mówiąc, nieścisłości. Ponieważ temat haków w kamperach jest mi znany to postaram się przekazać parę informacji.
1. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy jest określona w homologacji, ale uwaga - w homologacji kampera a nie podwozia. Wartość tą możemy też obliczyć z tabliczki znamionowej kampera - podkreślam - kampera a nie podwozia. Na tabliczce znajdziecie nazwę producenta na przykład Laika, Capron dla Carado i Sunlight, Trigano dla Roller Team oraz oprócz innych oznaczeń cztery masy. Pierwsza to DMC kampera a druga to DMC zestawu pojazdów. Odejmując od drugiej masy pierwszą otrzymamy DMC przyczepy którą możemy ciągnąć tym kamperem. Bywają pojazdy w których na tabliczce obie masy są takie same. Oznacza to że takim pojazdem nie pociągniemy przyczepy.
2. W Europie jest tylko kilku producentów haków dedykowanych do kamperów.
3. Belka haka jest mocowana do dodatkowych podłużnic mocowanych do ramy pojazdu w okolicy tylnej osi. To mocowanie jest najważniejszym elementem haka - jest to zestaw przeróżnych blach, wsporników itp. Jest to węzeł konstrukcyjny przenoszący duże siły z kuli haka na konstrukcję podwozia. A podłużnice haka są długi i działają jak dźwignia. Haki tzw. rzemieślnicze w tym miejscu są zazwyczaj delikatnie mówiąc niedopracowane.
4. Hak do kampera waży co najmniej 60 kg.
5. Miejsce mocowania konstrukcji haka do ramy pojazdu często jest już "zajęte" przez konstrukcję belek pod garażem co wymaga dobrania odpowiedniego modelu haka.
6. Większość haków ma dopuszczalną masę przyczepy jaką możemy przy jego pomocy holować określoną w homologacji haka na 2000kg. Nawet jeżeli nasz kamper teoretycznie może ciągnąć przyczepę o masie 2500kg to może zdarzyć się tak że nie znajdziemy haka o takim uciągu pasującego akurat do danego kampera.
7. Można zamówić u niektórych producentów kampera z zamocowanym fabrycznie hakiem ale wtedy na pewno będzie o jedną osobę mniej w homologacji.
8. Do kamperów na podwoziu Al-Ko montuje się tylko belkę haka bez podłużnic. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
|
|