Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:27
Baterie słoneczne
Autor Wiadomość
piokoer 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Adria J5 '91
Dołączył: 07 Lut 2008
Skąd: Chojna
Wysłany: 2009-02-10, 19:19   

Jeśli macie baterie i one waszym zdaniem funkcjonują prawidłowo (czyli utrzymują akumulatory w dobrej formie zimą i doładowują je wystarczająco podczas np. 3-dniowego postoju w trakcie podróży), proszę podajcie markę i moc zainstalowanych solarów.

Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2009-02-15, 15:01   

Poniżej fragment mojego opracowania dotyczącego fotowoltaiki w kamperach. Dla cierpliwych cały artykuł do pobrania tu:

http://www.camper-service.pl/do-pobrania
...
Aspekty stosowania modułów fotowoltaicznych
w samochodach i przyczepach kempingowych oraz na jachtach:

Z uwagi na fakt, że moduły PV są specyficznym źródłem energii przy projektowaniu i wykonaniu instalacji należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

1.Moduł PV jest źródłem prądowym a nie napięciowym. Konsekwencją tego jest brak możliwości ograniczenia prądu przy pomocy bezpiecznika. Na szczęście moduły fotowoltaiczne są odporne na zwarcie. Popłynie przez nie prąd zwarciowy nieco wyższy od prądu nominalnego. Z drugiej jednak strony zwarcie może spowodować miejscowe iskrzenie i niebezpieczeństwo pożaru. Zabezpieczeniem przed tym jest prawidłowe wykonanie instalacji elektrycznej.

2.Moduł PV jest takim źródłem energii, którego nie da się w prosty sposób wyłączyć. Nawet w warunkach bardzo słabego oświetlenia na zaciskach modułu pojawi się napięcie nominalne. Aby „wyłączyć” moduł, jako źródło energii, należałoby go całkowicie zasłonić.
Na szczęście w instalacjach kamperowych i jachtowych korzystamy z napięcia 12 V. Typowe napięcia modułów dla tych aplikacji to 17 -21 V a więc napięcia zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczne. Jest jednak istotna uwaga:, Jeżeli będziemy w nieumiejętny sposób „majsterkowali” z modułem o mocy np. 130W to w momencie przypadkowego zwarcia może popłynąć prąd do 8A. Modułowi nic się nie stanie, ale zwarcie przy takim prądzie może trochę „wystraszyć”

3.Dobierając moc modułu fotowoltaicznego do swojego pojazdu należy wziąć pod uwagę szereg czynników:
-Jak długie postoje planujemy, bez dostępu do energii zewnętrznej?
-Jakie jest nasze dobowe zużycie energii? Czyli ile godzin pracuje oświetlenie (i o jakiej mocy)?, Ile czasu będzie pracował TV, (jaka moc)? Itd.
-Jaka jest pojemność naszego akumulatora pokładowego?
-Czy lubimy się zatrzymywać w cieniu czy na miejscach nasłonecznionych?
-Czy modułu PV mają skutecznie pracować również w zimie?

4.Miłym aspektem pracy modułów PV jest fakt, że przy prawidłowym podłączeniu do instalacji generują one prąd zawsze, gdy panele są oświetlone. A więc w czasie jazdy samochodem akumulator dodatkowy jest częściowo ładowany z alternatora a częściowo z modułu. (odbywa się to automatycznie) Przy module 130 W ma to niebagatelne znaczenie, bo odciąża alternator. Dla przykładu 130 W całkowicie pokrywa zapotrzebowanie na energię pobieraną przez większość lodówek...
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Black Cadillac 
trochę już popisał
a dużo można się od niego dowiedzieć.


Twój sprzęt: FORD-BENIMAR 496 NK
Nazwa załogi: K1-Agata i Janusz
Dołączył: 27 Kwi 2009
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Kąty Wrocławskie
Wysłany: 2009-05-16, 23:26   

Ja kupiłem kampera już z solarami, dwa duże moduły połączone, leżą 5 cm nad dachem zaraz za alkową. Nie sprawiają zadnego problemu, ale za to dużo pożytku, akumulatory cały czas pełne, nawet w zimę. Prąd dają nawet w nocy po lampą na CPN, lub Campingu. Nigdy i nigdzie nie podłączaliśmy sie pod 220V i nigdy nie mieliśmy zadnych problemów z brakiem prądu. Używamy: CB-radio zawsze chodzi, telewizor 21" DVD, Cyfra+, laptop, oświetlenie, pompki, wentylatorki i wszystkie inne cuda elektryczne. Postoje na trasie do tygodnia bez odpalania, a potem odpala od pierwszego "tyknięcia". Zamontowane w kamperze 3 akumulatory po 90A każdy, połączone równolegle = 270A. Nie wiem jaka to marka ale jak wejdę na dach to podam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Pierre94 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson Alegro 89 na Citroenie HDI 2,8l
Nazwa załogi: Piotr i Beata
Dołączył: 25 Maj 2009
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: Francja
Wysłany: 2009-05-26, 18:57   

Mam zainstalowany panel 75 W. na tak zwanym "Girasol" o regulowanym kacie pochylenia. Spedzam co roku w zime miesiac w Hiszpani lub Wloszech. Co prawda nigdzie nie zostaje dluzej jak 2 dni i nie zatrzymuje sie prawie nigdy na terenach kampingowych. Pradu nigdy mi nie brakuje. Co prawda nie uzywam telewizora z antena satelitarna ale laptopa conajmniej 3 godziny dzienne.

A-GI-100.jpg
Girasol firmy Alden
Plik ściągnięto 6199 raz(y) 17,88 KB

A-GI-100.jpg
Plik ściągnięto 6199 raz(y) 17,88 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pierre94 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson Alegro 89 na Citroenie HDI 2,8l
Nazwa załogi: Piotr i Beata
Dołączył: 25 Maj 2009
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: Francja
Wysłany: 2009-05-26, 18:58   

Przepraszam za dwie ilustracje. Piotr
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Walendziak 
początkujący forumowicz

Dołączył: 18 Mar 2007
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2009-05-26, 19:26   

Ja od dwóch lat używam baterii słonecznej produkcji japońskiej firmy KYOCERA, akumulator 60Ah mam naładowany na full. Zakupu dokonałem w Piasecznie.
KC130GH-2P
Parametry elektryczne i wymiary
Nazwa parametru Ozn. Wartość
Moc max.: Pmax 130 W
Tolerancja: +10/-5%
Max. napiecie: Vmax 17,6 V
Max. prąd: Imax 7,39 A
Napięcie na otwartych
zaciskach: Voc 21,9 V
Prąd zwarciowy: Isc 8,02 A
Max. napięcie systemu
fotowoltaicznego: 1000 V
Długość: L 1425 mm
Szerokość: W 652 mm
Głębokość (bez skrzynki): D 36 mm
Waga: 12,2 kg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lord0905-1 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.5 TD
Dołączył: 26 Kwi 2009
Skąd: warszawa
Wysłany: 2009-05-26, 23:39   Baterie słoneczne

Witam! Ja tez zamontowałem solar Kyocera 130 W dwa lata temu i nie mam żadnych problemów z brakiem energii. Skonstruowałem tak mocowanie panelu że na postoju mogę go uchylic pod katem 15-20 stopni. Ponadto zmieniłem całe oświetlenie wewnątrz kampera z normalnych żarowek,halogenowych na diodowe . Oszczędność energi bardzo duża pobiera około 1/10 wata w stosunku do normalnej żarówki przy takim samym oświetlenu. Jeżeli jest problem z podłączeniem się do zasilania 220 v to same suprlatywy.Pozdrawiam LORD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2009-06-16, 21:55   

W ubiegłym roku w Grecji brakowało nam trochę prądu. Było to spowodowane krótkimi dziennymi przejazdami w czasie których akumulator nie mógł się doładować. W związku z tym w tym roku przed wyjazdem do Grecji zainstalowałem w kamperku panel o mocy 90 Wp.

Po kilku dniach okazało się, że panel produkuję prąd "jak głupi" i mamy wręcz nadmiar energii. Zrobiłem prowizoryczny układzik pozwalający na podłączenie w czasie postoju lodówki do akumulatora "pokładowego" doładowywanego z baterii słonecznej.
W wyniku tego przez około 3 - 4 godziny w ciągu dnia lodówka "chodziła" na 12 V, pobierając prąd z panela i brakujący z akumulatora. Pozostałą część dnia paneł doładowywał akumulator pokładowy.
Takie rozwiązanie dało dodatkowo oszczędność gazu, co nie było bez znaczenia bo w ubiegłym roku w ciągu 30 dni zużyliśmy 2 pełne butle.

Konkluzja jest taka: Panel o mocy 90 Wp w zupełności wystarczył nam do pokrycia naszego zapotrzebowania na energię elektryczną.

W tabelce zawarte są wyniki pomiarów.
Pomiary wykonane w Grecji pod koniec maja.
W Polsce, z uwagi na to, że Słońce jest położone niżej nad widnokręgiem wartości prądu będą znacznie niższe.

gr_1.jpg
Plik ściągnięto 126 raz(y) 28,47 KB

_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Ostatnio zmieniony przez Sławek B 2009-06-16, 21:58, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dred 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009
Skąd: RK
Wysłany: 2009-06-24, 11:45   

witam. mam zamiar zalozyc bateryjke do autka. czy takie http://allegro.pl/item663...eczne_nowe.html sa czegos warte. dziekuje za podpowiedzi. pozdr lukasz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Krzysztof Lis 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Volkswagen T3 Munnich 1979
Dołączył: 03 Sty 2009
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2009-06-24, 12:36   

Mam dwie dokładnie takie, póki co nie było okazji ich jeszcze przetestować, ale spodziewam się, że dadzą sobie radę.

Tutaj trochę o nich napisałem:
http://volkswagen-t3.moto...-ciag-dalszy-2/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jacekiagatka 
weteran


Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 24 Mar 2008
Piwa: 9/3
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-24, 22:07   

40W to trochę mało
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DarekK 
zaawansowany


Twój sprzęt: IVECO SAFARIWAYS Amerigo Wespucci
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 23 Cze 2008
Piwa: 4/9
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2009-06-25, 00:14   

Wydają isę podejrzanie tanie - jeśli ktoś przetestuje - proszę o opinię. Przy dobrym nasłonecznieniu powinny dawać około 3 A prądu - wydaje mi się że na światło, kompa i trochę muzy to starczy
_________________
Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo do zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jacekiagatka 
weteran


Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 24 Mar 2008
Piwa: 9/3
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-25, 01:11   

powinny dawać 3 A, ale podejżewam że na Polskie warunki nasłonecznienia będzie około 1,5A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mr.Mclaren 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: VW T3 Westfalia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Wrz 2008
Piwa: 6/2
Skąd: Pieszyce/Fuerth
Wysłany: 2009-06-25, 08:28   

Witam, czy nie można czasami obliczyć mocy (Wat) w następujący sposób?

Napięcie przy mocy maksymalnej w tym wypadku 16,8V X prąd mocy maksymalnej (3,6A) = wychodzi mi 60,8 Wat, a w opisie aukcji napisano 40W.

Krzysztof, czyli coś jest nie tak, myślę ze sprzedawca trochę zawyżył parametry tej baterii i będziesz mógł go o to zapytać.


Posiadam dwie baterie i wyniki mojego obliczania się zgadzają.
17,3V x 4,2A =72,66 W
16,8V x 3.0A =50,4 W

Porównajcie wyniki z innymi aukcjami na allegro.

Pozdrawiam
Maciej
_________________
T3Forever
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
dred 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009
Skąd: RK
Wysłany: 2009-07-03, 20:30   

dzieki za wskazowki i uwagi pozdr. lukasz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***