Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:27 |
Baterie słoneczne |
Autor |
Wiadomość |
piokoer
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Adria J5 '91
Dołączył: 07 Lut 2008 Skąd: Chojna
|
Wysłany: 2009-02-10, 19:19
|
|
|
Jeśli macie baterie i one waszym zdaniem funkcjonują prawidłowo (czyli utrzymują akumulatory w dobrej formie zimą i doładowują je wystarczająco podczas np. 3-dniowego postoju w trakcie podróży), proszę podajcie markę i moc zainstalowanych solarów.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Sławek B
stary wyga
Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 65/12 Skąd: Sulejówek
|
Wysłany: 2009-02-15, 15:01
|
|
|
Poniżej fragment mojego opracowania dotyczącego fotowoltaiki w kamperach. Dla cierpliwych cały artykuł do pobrania tu:
http://www.camper-service.pl/do-pobrania
...
Aspekty stosowania modułów fotowoltaicznych
w samochodach i przyczepach kempingowych oraz na jachtach:
Z uwagi na fakt, że moduły PV są specyficznym źródłem energii przy projektowaniu i wykonaniu instalacji należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
1.Moduł PV jest źródłem prądowym a nie napięciowym. Konsekwencją tego jest brak możliwości ograniczenia prądu przy pomocy bezpiecznika. Na szczęście moduły fotowoltaiczne są odporne na zwarcie. Popłynie przez nie prąd zwarciowy nieco wyższy od prądu nominalnego. Z drugiej jednak strony zwarcie może spowodować miejscowe iskrzenie i niebezpieczeństwo pożaru. Zabezpieczeniem przed tym jest prawidłowe wykonanie instalacji elektrycznej.
2.Moduł PV jest takim źródłem energii, którego nie da się w prosty sposób wyłączyć. Nawet w warunkach bardzo słabego oświetlenia na zaciskach modułu pojawi się napięcie nominalne. Aby „wyłączyć” moduł, jako źródło energii, należałoby go całkowicie zasłonić.
Na szczęście w instalacjach kamperowych i jachtowych korzystamy z napięcia 12 V. Typowe napięcia modułów dla tych aplikacji to 17 -21 V a więc napięcia zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczne. Jest jednak istotna uwaga:, Jeżeli będziemy w nieumiejętny sposób „majsterkowali” z modułem o mocy np. 130W to w momencie przypadkowego zwarcia może popłynąć prąd do 8A. Modułowi nic się nie stanie, ale zwarcie przy takim prądzie może trochę „wystraszyć”
3.Dobierając moc modułu fotowoltaicznego do swojego pojazdu należy wziąć pod uwagę szereg czynników:
-Jak długie postoje planujemy, bez dostępu do energii zewnętrznej?
-Jakie jest nasze dobowe zużycie energii? Czyli ile godzin pracuje oświetlenie (i o jakiej mocy)?, Ile czasu będzie pracował TV, (jaka moc)? Itd.
-Jaka jest pojemność naszego akumulatora pokładowego?
-Czy lubimy się zatrzymywać w cieniu czy na miejscach nasłonecznionych?
-Czy modułu PV mają skutecznie pracować również w zimie?
4.Miłym aspektem pracy modułów PV jest fakt, że przy prawidłowym podłączeniu do instalacji generują one prąd zawsze, gdy panele są oświetlone. A więc w czasie jazdy samochodem akumulator dodatkowy jest częściowo ładowany z alternatora a częściowo z modułu. (odbywa się to automatycznie) Przy module 130 W ma to niebagatelne znaczenie, bo odciąża alternator. Dla przykładu 130 W całkowicie pokrywa zapotrzebowanie na energię pobieraną przez większość lodówek... |
_________________ Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/ |
|
|
|
|
Black Cadillac
trochę już popisał a dużo można się od niego dowiedzieć.
Twój sprzęt: FORD-BENIMAR 496 NK
Nazwa załogi: K1-Agata i Janusz
Dołączył: 27 Kwi 2009 Postawił 1 piw(a) Skąd: Kąty Wrocławskie
|
Wysłany: 2009-05-16, 23:26
|
|
|
Ja kupiłem kampera już z solarami, dwa duże moduły połączone, leżą 5 cm nad dachem zaraz za alkową. Nie sprawiają zadnego problemu, ale za to dużo pożytku, akumulatory cały czas pełne, nawet w zimę. Prąd dają nawet w nocy po lampą na CPN, lub Campingu. Nigdy i nigdzie nie podłączaliśmy sie pod 220V i nigdy nie mieliśmy zadnych problemów z brakiem prądu. Używamy: CB-radio zawsze chodzi, telewizor 21" DVD, Cyfra+, laptop, oświetlenie, pompki, wentylatorki i wszystkie inne cuda elektryczne. Postoje na trasie do tygodnia bez odpalania, a potem odpala od pierwszego "tyknięcia". Zamontowane w kamperze 3 akumulatory po 90A każdy, połączone równolegle = 270A. Nie wiem jaka to marka ale jak wejdę na dach to podam. |
|
|
|
|
Pierre94
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Chausson Alegro 89 na Citroenie HDI 2,8l
Nazwa załogi: Piotr i Beata
Dołączył: 25 Maj 2009 Otrzymał 2 piw(a) Skąd: Francja
|
Wysłany: 2009-05-26, 18:57
|
|
|
Mam zainstalowany panel 75 W. na tak zwanym "Girasol" o regulowanym kacie pochylenia. Spedzam co roku w zime miesiac w Hiszpani lub Wloszech. Co prawda nigdzie nie zostaje dluzej jak 2 dni i nie zatrzymuje sie prawie nigdy na terenach kampingowych. Pradu nigdy mi nie brakuje. Co prawda nie uzywam telewizora z antena satelitarna ale laptopa conajmniej 3 godziny dzienne.
A-GI-100.jpg Girasol firmy Alden |
|
Plik ściągnięto 6199 raz(y) 17,88 KB |
A-GI-100.jpg
|
|
Plik ściągnięto 6199 raz(y) 17,88 KB |
|
|
|
|
|
Pierre94
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Chausson Alegro 89 na Citroenie HDI 2,8l
Nazwa załogi: Piotr i Beata
Dołączył: 25 Maj 2009 Otrzymał 2 piw(a) Skąd: Francja
|
Wysłany: 2009-05-26, 18:58
|
|
|
Przepraszam za dwie ilustracje. Piotr |
|
|
|
|
Walendziak
początkujący forumowicz
Dołączył: 18 Mar 2007 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2009-05-26, 19:26
|
|
|
Ja od dwóch lat używam baterii słonecznej produkcji japońskiej firmy KYOCERA, akumulator 60Ah mam naładowany na full. Zakupu dokonałem w Piasecznie.
KC130GH-2P
Parametry elektryczne i wymiary
Nazwa parametru Ozn. Wartość
Moc max.: Pmax 130 W
Tolerancja: +10/-5%
Max. napiecie: Vmax 17,6 V
Max. prąd: Imax 7,39 A
Napięcie na otwartych
zaciskach: Voc 21,9 V
Prąd zwarciowy: Isc 8,02 A
Max. napięcie systemu
fotowoltaicznego: 1000 V
Długość: L 1425 mm
Szerokość: W 652 mm
Głębokość (bez skrzynki): D 36 mm
Waga: 12,2 kg |
|
|
|
|
lord0905-1
trochę już popisał
Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.5 TD
Dołączył: 26 Kwi 2009 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 2009-05-26, 23:39 Baterie słoneczne
|
|
|
Witam! Ja tez zamontowałem solar Kyocera 130 W dwa lata temu i nie mam żadnych problemów z brakiem energii. Skonstruowałem tak mocowanie panelu że na postoju mogę go uchylic pod katem 15-20 stopni. Ponadto zmieniłem całe oświetlenie wewnątrz kampera z normalnych żarowek,halogenowych na diodowe . Oszczędność energi bardzo duża pobiera około 1/10 wata w stosunku do normalnej żarówki przy takim samym oświetlenu. Jeżeli jest problem z podłączeniem się do zasilania 220 v to same suprlatywy.Pozdrawiam LORD |
|
|
|
|
Sławek B
stary wyga
Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 65/12 Skąd: Sulejówek
|
Wysłany: 2009-06-16, 21:55
|
|
|
W ubiegłym roku w Grecji brakowało nam trochę prądu. Było to spowodowane krótkimi dziennymi przejazdami w czasie których akumulator nie mógł się doładować. W związku z tym w tym roku przed wyjazdem do Grecji zainstalowałem w kamperku panel o mocy 90 Wp.
Po kilku dniach okazało się, że panel produkuję prąd "jak głupi" i mamy wręcz nadmiar energii. Zrobiłem prowizoryczny układzik pozwalający na podłączenie w czasie postoju lodówki do akumulatora "pokładowego" doładowywanego z baterii słonecznej.
W wyniku tego przez około 3 - 4 godziny w ciągu dnia lodówka "chodziła" na 12 V, pobierając prąd z panela i brakujący z akumulatora. Pozostałą część dnia paneł doładowywał akumulator pokładowy.
Takie rozwiązanie dało dodatkowo oszczędność gazu, co nie było bez znaczenia bo w ubiegłym roku w ciągu 30 dni zużyliśmy 2 pełne butle.
Konkluzja jest taka: Panel o mocy 90 Wp w zupełności wystarczył nam do pokrycia naszego zapotrzebowania na energię elektryczną.
W tabelce zawarte są wyniki pomiarów.
Pomiary wykonane w Grecji pod koniec maja.
W Polsce, z uwagi na to, że Słońce jest położone niżej nad widnokręgiem wartości prądu będą znacznie niższe.
gr_1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 126 raz(y) 28,47 KB |
|
_________________ Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/ |
Ostatnio zmieniony przez Sławek B 2009-06-16, 21:58, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
dred
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009 Skąd: RK
|
|
|
|
|
Krzysztof Lis
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Volkswagen T3 Munnich 1979
Dołączył: 03 Sty 2009 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2009-06-24, 12:36
|
|
|
Mam dwie dokładnie takie, póki co nie było okazji ich jeszcze przetestować, ale spodziewam się, że dadzą sobie radę.
Tutaj trochę o nich napisałem:
http://volkswagen-t3.moto...-ciag-dalszy-2/ |
|
|
|
|
jacekiagatka
weteran
Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy Dołączył: 24 Mar 2008 Piwa: 9/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2009-06-24, 22:07
|
|
|
40W to trochę mało |
|
|
|
|
DarekK
zaawansowany
Twój sprzęt: IVECO SAFARIWAYS Amerigo Wespucci
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2008 Piwa: 4/9 Skąd: Podlaskie
|
Wysłany: 2009-06-25, 00:14
|
|
|
Wydają isę podejrzanie tanie - jeśli ktoś przetestuje - proszę o opinię. Przy dobrym nasłonecznieniu powinny dawać około 3 A prądu - wydaje mi się że na światło, kompa i trochę muzy to starczy |
_________________ Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo do zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn.
|
|
|
|
|
jacekiagatka
weteran
Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy Dołączył: 24 Mar 2008 Piwa: 9/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2009-06-25, 01:11
|
|
|
powinny dawać 3 A, ale podejżewam że na Polskie warunki nasłonecznienia będzie około 1,5A |
|
|
|
|
Mr.Mclaren
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: VW T3 Westfalia
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2008 Piwa: 6/2 Skąd: Pieszyce/Fuerth
|
Wysłany: 2009-06-25, 08:28
|
|
|
Witam, czy nie można czasami obliczyć mocy (Wat) w następujący sposób?
Napięcie przy mocy maksymalnej w tym wypadku 16,8V X prąd mocy maksymalnej (3,6A) = wychodzi mi 60,8 Wat, a w opisie aukcji napisano 40W.
Krzysztof, czyli coś jest nie tak, myślę ze sprzedawca trochę zawyżył parametry tej baterii i będziesz mógł go o to zapytać.
Posiadam dwie baterie i wyniki mojego obliczania się zgadzają.
17,3V x 4,2A =72,66 W
16,8V x 3.0A =50,4 W
Porównajcie wyniki z innymi aukcjami na allegro.
Pozdrawiam
Maciej |
_________________ T3Forever |
|
|
|
|
dred
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009 Skąd: RK
|
Wysłany: 2009-07-03, 20:30
|
|
|
dzieki za wskazowki i uwagi pozdr. lukasz |
|
|
|
|
|