Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:27 |
Baterie słoneczne |
Autor |
Wiadomość |
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-06, 14:47
|
|
|
Krzysztof - możesz opisać jak się układ sprawuje, czy już przetestowałeś - jak sprawdzają
się te panela słoneczne ?
Stoję teraz przed dylematem (oczywiście z przyczyn finansowych) co wybrać aby przeżyć około 3 tygodnie stacjonarnego przebywania bez zasilania 230V
1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli
Zasilanie jakie potrzebuję to pompka wody i wieczorem światło - doładowywanie komórki, czasem laptop 2-3 godz / tydzień - przetwornica 150W pracowała w tym samym czasie czyli około 3-4 godziny / tydzień
Co byście mi doradzili ? |
|
|
|
|
dred
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009 Skąd: RK
|
|
|
|
|
roger
Kombatant
Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy Dołączył: 19 Sty 2009 Piwa: 42/38 Skąd: W-wa & Lubuskie
|
Wysłany: 2009-07-06, 17:13
|
|
|
T
Tylko że tam się nic nie dzieje a też jestem ciekawy wyników .... |
_________________ rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
|
|
|
|
|
papamila
Kombatant
Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2009-07-06, 21:51
|
|
|
wg mnie to tylko dwie opcje,
pkt 1
lub pkt 3
(róznica dodatkowy aku a solar niewielka a akumulator będzie zawsze naładowany).
a co do 3 tygodni bez prądu to przy przebiegach 200km co 3 dni to się da i bez solara |
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-06, 21:58
|
|
|
papamila tylko właśnie to ma być wyjazd stacjonarny więc nie bedzie przebiegów 200 km co 3 dni - co najwyżej 20-30 km + doładowywanie
Ile to może spalić dodatkowo paliwa - gdzieś wyczytałem, 1,5 L/h i praca przez 3h (5x 4zł = 20 zł) - ale wydaje mi się to trochę mało ktoś policzył i wyjdzie znacznie więcej (x2 a może nawet i x3)
Liczyliście to kiedyś ? |
|
|
|
|
roger
Kombatant
Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy Dołączył: 19 Sty 2009 Piwa: 42/38 Skąd: W-wa & Lubuskie
|
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-07, 10:44
|
|
|
Czyli są cztery opcje
1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni (ile to kosztuje ?)
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli ?
4. zakup agregatu 0.95kW - około 400 zł + kanister + paliwo (spalanie 0,7l/h bezołowiowej)
Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł
2. Aku 650 zł + 4 doładowania x 3h pracy x 6l/h x 4zł = 938 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)
Czy dobrze policzyłem ? |
|
|
|
|
JaWa
Kombatant Pierwsza "Mała Karawana"
Twój sprzęt: Fiat Ducato Roller Team Granduca
Pomógł: 5 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 365/232 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 2009-07-07, 11:19
|
|
|
pirat666 napisał/a: | Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł |
Do czego będziesz używał tego prądu ? Chyba, że iluminacja kampera 24 h na dobę, codzienne suszenie włosów suszarką z użyciem przetwornicy, muzyka z dużą mocą - 10 h dziennie, kostkarka do lodów i nie wiem co jeszcze. Jeśli natomiast potrzebne jest ci normalne oświetlenie + pompa wody, to mi wystarcza akumulator na tydzień. Po zakupie oświetlenie na ledy, ( koszt 150 - 200 zł) pewnie starczy na jakieś dwa miesiące. Jak mi kiedyś kończył się akumulator i przygasło światło, to włączyłem silnik na 15 minut i wtedy tradycyjne oświetlenie poszło jeszcze na 3 godziny. Koszt 15 min x 2 l/h x 4 zł. = 1 zł. |
_________________ Wanda i Jacek Kutno
-------------------------------------------
www.youtube.com/@JacekKropidlowskikutno/videos
|
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-07, 11:59
|
|
|
JaWa
Właśnie pytam czy dobrze liczę z tym spalaniem podczas doładowywania - (2l/h przyjąć ?)
jeśli tak to wyliczenia do poprawki
Koszty
1. 6 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 2l/h (tak zakładam) x 4zł = 144 zł
2. Aku 650 zł + 3 doładowania x 3h pracy x 2l/h x 4zł = 722 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)
co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę)
coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm) |
|
|
|
|
roger
Kombatant
Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy Dołączył: 19 Sty 2009 Piwa: 42/38 Skąd: W-wa & Lubuskie
|
Wysłany: 2009-07-07, 12:06
|
|
|
pirat666 napisał/a: | coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm) |
Ale zżera z rozruchowego czy pokładowego bo to różnica ?
PS
Cytat: | co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę) |
Wogóle nie zawracałbym sobie głowy wynalazkami raz na tydzień odpalisz go pochodzi chwilkę i będzie OK. Przy takim zapotrzebowaniu na energie solar 40W ten z allegro w zupełności wystarczy i możesz stać i pół roku. A te wyliczenia hmmm stary nie można zyc z suwakiem logarytmicznym w ręku |
_________________ rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
|
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-07, 12:27
|
|
|
Roger z suwakiem nie żyje tylko tak chce złapać orientację co się bardziej opłaca i co jest bardziej korzystne, komfortowe itp
prąd pobiera z rozruchowego |
|
|
|
|
roger
Kombatant
Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy Dołączył: 19 Sty 2009 Piwa: 42/38 Skąd: W-wa & Lubuskie
|
Wysłany: 2009-07-07, 12:36
|
|
|
Cytat: | prąd pobiera z rozruchowego |
Jeśli z rozruchowego to zrób z tym porządek przed tak długim staniem bo będzie problem
musisz sprawdzić czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie ( to po pierwsze) często się zdarza że są mimo że nie powinny . Ponieważ nie ufam do końca elektronice sterującej ładowaniem ja u siebie zrobiłem wysterowanie przekaźnika 70A łączącego aku na ręcznym włączniku i sam decyduję kiedy maja być rozłączone a kiedy połączone.
Najprostsze rozwiązanie to zdejmować klemę z akumulatora rozruchowego albo założyć tzw "hebel" .
Tak więc po kolei najpierw zrób porządek z rozruchowym żebyś mógł odjechać albo podładować pokładowy a potem zastanawiaj się co ile prądu żre . I dokładnie jak ci napisałem wyżej przy Twoim zapotrzebowaniu na prąd ja nie montowałbym nic.
Ponieważ znam Twoją pasję i wiem że łączy się ona z wyjazdami gdzieś w totalną czasem głuszę pomyśl przyszłościowo o solarze jakimś małym i temat z głowy .... |
_________________ rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
|
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-07, 12:50
|
|
|
Heble i kabel już zamówiłem wczoraj + miernik
Przerobie to tak ze mając dwa heble (jeden odcina rozruchowy, drugi włącza w ten obieg pokładowy) i są w takim układzie 4 możliwości jakie mnie interesują
1. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy obsługuje tylko budę
2. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy podpięty zamiast rozruchowego i do obsługi budy
3. W razie potrzeby podpinam oba jako rozruchowe
4. standardowo tak jak jest teraz osobno rozruchowy osobno pokładowy
A przyczynę pobierania prądu muszę poszukać i jeśli to możliwe wyeliminować
Cytat: |
czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie |
Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5 |
|
|
|
|
roger
Kombatant
Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy Dołączył: 19 Sty 2009 Piwa: 42/38 Skąd: W-wa & Lubuskie
|
Wysłany: 2009-07-07, 13:06
|
|
|
Cytat: | Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5 |
Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności ....
PS
Apropos 2 hebli .... myslę że 1 + 70A przekaźnik to lepsze rozwiązanie |
_________________ rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
|
|
|
|
|
pirat666
weteran
Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Kwi 2009 Piwa: 9/17 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2009-07-07, 13:13
|
|
|
Cytat: | Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności |
To niby nowe aku są
co do takiego połączenia hebel + 70A przekaźnik to możesz coś więcej o tym przekaźniku ile gdzie i jak to podpiąć ? |
|
|
|
|
|