Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:27
Baterie słoneczne
Autor Wiadomość
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-06, 14:47   

Krzysztof - możesz opisać jak się układ sprawuje, czy już przetestowałeś - jak sprawdzają
się te panela słoneczne ?

Stoję teraz przed dylematem (oczywiście z przyczyn finansowych) co wybrać aby przeżyć około 3 tygodnie stacjonarnego przebywania bez zasilania 230V

1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli

Zasilanie jakie potrzebuję to pompka wody i wieczorem światło - doładowywanie komórki, czasem laptop 2-3 godz / tydzień - przetwornica 150W pracowała w tym samym czasie czyli około 3-4 godziny / tydzień

Co byście mi doradzili ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dred 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: prosie
Dołączył: 11 Maj 2009
Skąd: RK
Wysłany: 2009-07-06, 16:42   

witam, ostatnio zadałem to samo pytanie Krzyskowi i odpisał, żeby śledzić jego blog http://volkswagen-t3.moto-blogi.pl/ pozdr. lukasz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
roger 
Kombatant


Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 19 Sty 2009
Piwa: 42/38
Skąd: W-wa & Lubuskie
Wysłany: 2009-07-06, 17:13   

T
Cytat:
witam, ostatnio zadałem to samo pytanie Krzyskowi i odpisał, żeby śledzić jego blog http://volkswagen-t3.moto-blogi.pl/ pozdr. lukasz


Tylko że tam się nic nie dzieje :( a też jestem ciekawy wyników ....
_________________
rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 120/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2009-07-06, 21:51   

wg mnie to tylko dwie opcje,
pkt 1
lub pkt 3
(róznica dodatkowy aku a solar niewielka a akumulator będzie zawsze naładowany).
a co do 3 tygodni bez prądu to przy przebiegach 200km co 3 dni to się da i bez solara
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-06, 21:58   

papamila tylko właśnie to ma być wyjazd stacjonarny więc nie bedzie przebiegów 200 km co 3 dni - co najwyżej 20-30 km + doładowywanie

Ile to może spalić dodatkowo paliwa - gdzieś wyczytałem, 1,5 L/h i praca przez 3h (5x 4zł = 20 zł) - ale wydaje mi się to trochę mało ktoś policzył i wyjdzie znacznie więcej (x2 a może nawet i x3)
Liczyliście to kiedyś ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
roger 
Kombatant


Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 19 Sty 2009
Piwa: 42/38
Skąd: W-wa & Lubuskie
Wysłany: 2009-07-07, 10:20   

A może mały agregacik prądotwórczy :

http://allegro.pl/item670..._pg_850_gw.html

lub:
http://allegro.pl/item675..._800w_gwar.html

Lub troszkę większy 2KW:
http://allegro.pl/item672...ncja_2lata.html

Wtedy jesteś już totalnie niezależny ;)
_________________
rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-07, 10:44   

Czyli są cztery opcje

1. Odpalanie autka i doładowywanie aku co 2-3 dni (ile to kosztuje ?)
2. zakup dodatkowego akumulatora 75Ah i odpalanie autka co 5-7 dni koszt 650 zł
3. zakup takiego panelu 40W (na początek) + regulator (ewentualnie) koszt około 800 - 900 zł - tylko czy wydoli ?
4. zakup agregatu 0.95kW - około 400 zł + kanister + paliwo (spalanie 0,7l/h bezołowiowej)

Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł
2. Aku 650 zł + 4 doładowania x 3h pracy x 6l/h x 4zł = 938 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)

Czy dobrze policzyłem ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
JaWa 
Kombatant
Pierwsza "Mała Karawana"


Twój sprzęt: Fiat Ducato Roller Team Granduca
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 365/232
Skąd: Kutno
Wysłany: 2009-07-07, 11:19   

pirat666 napisał/a:
Koszty
1. 8 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 6l/h (tak zakładam) x 4zł = 576 zł

Do czego będziesz używał tego prądu ? Chyba, że iluminacja kampera 24 h na dobę, codzienne suszenie włosów suszarką z użyciem przetwornicy, muzyka z dużą mocą - 10 h dziennie, kostkarka do lodów i nie wiem co jeszcze. Jeśli natomiast potrzebne jest ci normalne oświetlenie + pompa wody, to mi wystarcza akumulator na tydzień. Po zakupie oświetlenie na ledy, ( koszt 150 - 200 zł) pewnie starczy na jakieś dwa miesiące. Jak mi kiedyś kończył się akumulator i przygasło światło, to włączyłem silnik na 15 minut i wtedy tradycyjne oświetlenie poszło jeszcze na 3 godziny. Koszt 15 min x 2 l/h x 4 zł. = 1 zł.
_________________
Wanda i Jacek Kutno
-------------------------------------------
www.youtube.com/@JacekKropidlowskikutno/videos
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-07, 11:59   

JaWa
Właśnie pytam czy dobrze liczę z tym spalaniem podczas doładowywania - (2l/h przyjąć ?)

jeśli tak to wyliczenia do poprawki

Koszty
1. 6 doładowań (na 21 dni) x 3h pracy x 2l/h (tak zakładam) x 4zł = 144 zł
2. Aku 650 zł + 3 doładowania x 3h pracy x 2l/h x 4zł = 722 zł (zostaje Aku)
3. 900 zł - i jeśli to wystarcza to problem rozwiązany na kilkanaście lat
4. Agregat 400zł + kanister 50 zł + 8 doładowań x 3h x 0,7l/h x 5zł = 534 zł (agregat posłuży jakieś 5-6 lat)

co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę)

coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
roger 
Kombatant


Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 19 Sty 2009
Piwa: 42/38
Skąd: W-wa & Lubuskie
Wysłany: 2009-07-07, 12:06   

pirat666 napisał/a:
coś u mnie jeszcze zżera prąd około 0,5A/dobę - jak tylko będę miał miernik to zdiagnozuje co to (prawdopodobnie radyjko albo alarm)


Ale zżera z rozruchowego czy pokładowego bo to różnica ?

PS
Cytat:
co do moich potrzeb energetycznych to tylko pompka wody + oświetlenie (1-2h/dobę)


Wogóle nie zawracałbym sobie głowy wynalazkami raz na tydzień odpalisz go pochodzi chwilkę i będzie OK. Przy takim zapotrzebowaniu na energie solar 40W ten z allegro w zupełności wystarczy i możesz stać i pół roku. A te wyliczenia hmmm stary nie można zyc z suwakiem logarytmicznym w ręku ;)
_________________
rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-07, 12:27   

Roger z suwakiem nie żyje tylko tak chce złapać orientację co się bardziej opłaca i co jest bardziej korzystne, komfortowe itp

prąd pobiera z rozruchowego
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
roger 
Kombatant


Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 19 Sty 2009
Piwa: 42/38
Skąd: W-wa & Lubuskie
Wysłany: 2009-07-07, 12:36   

Cytat:
prąd pobiera z rozruchowego


Jeśli z rozruchowego to zrób z tym porządek przed tak długim staniem bo będzie problem :(
musisz sprawdzić czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie ( to po pierwsze) często się zdarza że są mimo że nie powinny . Ponieważ nie ufam do końca elektronice sterującej ładowaniem ja u siebie zrobiłem wysterowanie przekaźnika 70A łączącego aku na ręcznym włączniku i sam decyduję kiedy maja być rozłączone a kiedy połączone.
Najprostsze rozwiązanie to zdejmować klemę z akumulatora rozruchowego albo założyć tzw "hebel" .
Tak więc po kolei najpierw zrób porządek z rozruchowym żebyś mógł odjechać albo podładować pokładowy a potem zastanawiaj się co ile prądu żre ;) . I dokładnie jak ci napisałem wyżej przy Twoim zapotrzebowaniu na prąd ja nie montowałbym nic.
Ponieważ znam Twoją pasję i wiem że łączy się ona z wyjazdami gdzieś w totalną czasem głuszę pomyśl przyszłościowo o solarze jakimś małym i temat z głowy .... ;)
_________________
rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-07, 12:50   

Heble i kabel już zamówiłem wczoraj :) + miernik
Przerobie to tak ze mając dwa heble (jeden odcina rozruchowy, drugi włącza w ten obieg pokładowy) i są w takim układzie 4 możliwości jakie mnie interesują

1. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy obsługuje tylko budę
2. rozruchowy odłączony całkowicie, pokładowy podpięty zamiast rozruchowego i do obsługi budy
3. W razie potrzeby podpinam oba jako rozruchowe
4. standardowo tak jak jest teraz osobno rozruchowy osobno pokładowy

A przyczynę pobierania prądu muszę poszukać i jeśli to możliwe wyeliminować
Cytat:

czy w momencie kiedy silnik nie pracuje twoje akumulatory są połączone ze sobą czy nie

Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
roger 
Kombatant


Twój sprzęt: TABBERT FFB Classic 570
Nazwa załogi: ROGER-y
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 19 Sty 2009
Piwa: 42/38
Skąd: W-wa & Lubuskie
Wysłany: 2009-07-07, 13:06   

Cytat:
Raczej nie bo po dwóch tygodniach stania padł rozruchowy miernik wskazywał 10,5 ale po próbie odpalenia i jak się świece żarowe odpaliły to spadło do 8, a pokładowy miał cały czas 12,5


Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności ;) ....
PS
Apropos 2 hebli .... myslę że 1 + 70A przekaźnik to lepsze rozwiązanie ;)
_________________
rkw1968@tlen.pl
ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ oʞlʎʇ˙˙˙ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pirat666 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 1.9D Dethleffs
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Kwi 2009
Piwa: 9/17
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2009-07-07, 13:13   

Cytat:
Masz walniętą jedną celę na bank i brakuje mu pojemności


To niby nowe aku są

co do takiego połączenia hebel + 70A przekaźnik to możesz coś więcej o tym przekaźniku ile gdzie i jak to podpiąć ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***