Przesunięty przez: janusz 2010-04-23, 12:04 |
parametry ścian kampera |
Autor |
Wiadomość |
Inzynier
początkujący forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2009
|
Wysłany: 2009-08-21, 15:39 parametry ścian kampera
|
|
|
Witam
Jestem na etapie planowania budowy własnej konstrukcji kampera od podstaw. Do budowy zamierzam wykorzystać auto typu kabina plus rama (czyli tak, jak w fabrycznych kamperach typu alkowa).
Analizując budowę kamperów zauważyłem, że najczęściej (lub się mylę) ich szkielet konstrukcyjny (ściany) wykonywany jest z drewna. Sporadycznie niektóre firmy stosują stal. Mnie coraz bardziej zaczyna się podobać stworzenie konstrukcji z profili aluminiowych. Może niekoniecznie z takich jak te:
http://www.andrzejewski.p...le%20aluminiowe
ale na przykład o przekroju prostokątnym lub takich (profili jak nr 92 tutaj):
http://www.tabal.pl/system_foga_id_336.html
Wygląda na to, że mają szansę być lżejsze od stali i mocniejsze od drewna. I tu moje pytanie: czy fabryki stosują takie rozwiązania, czy też może z jakiś względów alu się nie stosuje?
Drugie pytanie dotyczy parametrów izolacyjnych, tzw. sandwicha. Znalazłem panele piankowe o współczynniku przewodzenia ciepła blisko 2 W/m2K przy grubości 40 mm. To znacznie więcej niż domowe okna (poniżej 1) uchodzące przecież za najbardziej stratne elementy. Czy wiecie może jakie parametry mają ścianki fabryczne? Z góry dziękuję za podpowiedzi.
P.S. pominąłem etap przedstawiania się w "jestem tu nowy", ale w zasadzie nie byłoby o czym tam pisać. W tej dziedzinie sztuki jestem bardzo nowy, ale ogólnie z robotą manualną jestem za pan brat. |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-08-21, 16:33
|
|
|
Inzynier napisał/a: | I tu moje pytanie: czy fabryki stosują takie rozwiązania, czy też może z jakiś względów alu się nie stosuje? |
Stosuje się w samochodach za setki tysięcy euro.
Ze względów ekonomicznych i konstrukcyjnych zastosowanie drewna jest najmniej problematyczne. Trzeba pamiętać że produkcja kamperów nie jest wielkoseryjna. To raczej manufaktura lub rękodzieło.
W budowie kamperów i przyczep elementy konstrukcyjne, najczęściej drewniane umieszczone są wewnątrz ściany. Zadko jest stosowana konstrukcja nośna obłożona płytą warstwową. Ściany kampera są samonośne w stosunku do mebli i wyposażenia auta.
Pewnie, że jest możliwa budowa samochodu aluminiowego, widzę jednak problem z zapewnieniem izolacji cieplnej takiego auta. Trzeba byłoby zrobić jego konstrukcję tak by nie było mostków termicznych. W amatorskich warunkach chyba dość trudno.
Co do stalowego szkieletu, liczy się waga. Mało który kamper mieści się w 3500kg. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
f68
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007 Piwa: 5/6 Skąd: 3city
|
Wysłany: 2009-08-21, 17:00
|
|
|
w nadpalonym z 2004 roku widziałem że nic sie nie zmieniło z zewnatrz laminat i konstrukcja drewniana ale beleczki wykonane z klejonych warstwowo sklejek
reszta sprasowana z pianka i od srodka okładzina typu płyta hdf lub jakis materiał |
|
|
|
 |
ZetKa
trochę już popisał
Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Wrz 2008 Piwa: 1/3 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2009-08-21, 19:18
|
|
|
Inzynier,
Ja mam płytę CD, która kilka lat temu była dodatkiem do miesiecznika Pro Mobil,
jest tam pokazany montaż campera Eura mobil. Jesli chcesz to ci prześlę.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
f68
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007 Piwa: 5/6 Skąd: 3city
|
Wysłany: 2009-08-21, 19:21
|
|
|
super
dawaj adres sle na pw bardzo mnie to ciekawi
swego czasu na discovery w którejś serii jak to jest zrobione było o budowie kampera |
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 482/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2009-08-21, 23:35
|
|
|
A i ja chętnie poczytam.... |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
 |
waldi
stary wyga

Twój sprzęt: Fiat Dukato FFB 560 EUROPA
Nazwa załogi: grawalki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Mar 2009 Piwa: 5/1 Skąd: Poznan
|
Wysłany: 2009-08-22, 12:16
|
|
|
Sory kolego ale może to powielić na kilku płytach chętnie oglądne ten film |
|
|
|
 |
Inzynier
początkujący forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2009
|
Wysłany: 2009-08-22, 13:17
|
|
|
No tak, zastosowanie drewna przynajmniej jeden problem rozwiązuje: w miejscu konstrukcyjnego wzmocnienia izolacja cieplna jest na akceptowalnym poziomie, a w chłodny poranek skraplająca się rosa nie "demaskuje" schematu konstrukcji wewnętrznej, co może się zdarzyć przy metalowej strukturze.
Z drugiej jednak strony, jakoś opieranie czegoś, co pomyka nawet ponad 100 km/h na drewnie nie za bardzo mi się podoba. Zastanawiam się czy aby stosowanie profilowanych sklejek w takiej jednostkowej produkcji nie wyjdzie drożej niż pospawanie z profili. Obchodzenie się z TIG-iem mam jakoś tam opanowane, więc nie powinno być problemów.
Muszę tylko podpatrzyć te sposoby izolowania. I tu mam pytanie: czy w typowej, profesjonalnej strukturze typu "sandwich" (powiedzmy 50 mm) poszycie zewnętrzne pcv jest przyklejane bezpośrednio do drewnianych wzmocnień oraz pianki izolującej? Od wewnątrz na to sklejka 5 mm i tak wygląda cała ściana? Pewnie jakieś folie jeszcze się pojawiają?
Chciałem jeszcze bardzo podziękować za wszystkie porady. Miło znależć w internecie takie miejsce, w którym spotykają się ludzie z pasją tworzenia, a nie odwrotnie.
Co do filmu, to jestem bardzo zainteresowany. W jaki sposób mógłbym wejść w posiadanie kopii? Może rzeczywiście jeżeli to technicznie możliwe, to znalazłoby się na to miejsce gdzieś na serwerze? |
|
|
|
 |
ZetKa
trochę już popisał
Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Wrz 2008 Piwa: 1/3 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2009-08-22, 13:51
|
|
|
Niestety nie mam możliwości umieszczenia filmu na serwerze, ale jeśli ktos może to zrobić to mu prześlę płytkę. Postaram się zrobić też kilka kopii i wysłać zainteresowanym.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2009-08-22, 13:54
|
|
|
Nie ma żadnych folii - razem jest wszystko sklejane na prasie. Sklejka od wewnątrz ma 3 mm, a typowa ściana ma 28-30 mm. |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-08-22, 14:56
|
|
|
Inzynier napisał/a: | poszycie zewnętrzne pcv jest przyklejane bezpośrednio do drewnianych wzmocnień |
Przeważnie to nie jest PCV tylko jakieś takie tworzywo jak akryl. taki jak na wannach i brodzikach. Pod tym plastikiem jest sklejka i ona wraz ze szkieletem drewnianym, ociepleniem (pianka lub styropian) i poszyciem wewnętrznym stanowi konstrukcję ścian.
Plastykowa okładzina zewnętrzna przymocowana jest tylko w miejscach montażu okien, listew i dachu. Różna rozszerzalność cieplna powodowałaby powstawanie bąbli lub pękania okładziny.
Przy poszyciu zewnętrznym z blachy aluminiowej, blacha najczęściej jest sklejona z ociepleniem, choć nie zawsze.
Inzynier napisał/a: | Z drugiej jednak strony, jakoś opieranie czegoś, co pomyka nawet ponad 100 km/h na drewnie nie za bardzo mi się podoba. |
Nie znaczy to że nie sprawdza się w praktyce. Autka mają po 30 lat i nie wszystkie rozsypały się. W kamperze (przyczepie) wszystkie elementy, a więc ściany, podłoga, dach ,meble, okna, drzwi w futryną współpracują ze sobą. To, że taka konstrukcja w ogóle jeździ i nie rozpada się to właśnie dzięki temu, że meble też tworzą szkielet pojazdu i usztywniają go.
Jeszcze jedna sprawa dla której rzadko stosuje się konstrukcje spawane. Nadwozie kempingowe wcale nie jest sztywne, poddaje się podczas jazdy po nierównościach. Świadczy o tym skrzypienie szafek podczas jazdy po wertepach. Spawana konstrukcja nie ma możliwości zmiany kształtów bez uszkodzenia spawów. Z tego powodu np ramy samochodów nie są spawane tylko nitowane lub skręcane. Spawana może być tylko sztywna konstrukcja nie odkształcająca się w czasie jazdy. Aby zbudować sztywne nadwozie do kampera musiałoby być bardzo solidne a więc i ciężkie. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 241/612 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2009-08-22, 15:53
|
|
|
janusz napisał/a: | Z tego powodu np ramy samochodów nie są spawane tylko nitowane lub skręcane. |
Żuk i Nysa miały ramy spawane |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-08-22, 20:03
|
|
|
Slawek Dehler napisał/a: | Żuk i Nysa miały ramy spawane |
I nie jeden Żuk i Nysa złamał się. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
Edmund
początkujący forumowicz
Dołączył: 16 Lut 2009
|
Wysłany: 2009-08-22, 20:46
|
|
|
Witam,
ponieważ nie posiadam fotek z tamtego okresu, zmajstrowałem model poglądowy, żeby unaocznić sz. Kolegom sposób w jaki ja wysmerfowałem zabudowe kampera.
Jest to płyta warstwowa 60 mm połączona na rogach kątownikami na klej i nity zrywane.
Szparkę zapryskałem pianką montażowa
1.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 96,85 KB |
2.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 89,1 KB |
3.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 88,23 KB |
narożnik.jpg widok od środka |
 |
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 50,82 KB |
tak to wygląda.jpg po wierchu ! |
 |
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 83,16 KB |
|
|
|
|
 |
radek_z_południ
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Już prawie mamy koncepcję jaki mam mieć :)
Dołączył: 02 Sie 2009 Piwa: 1/2 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-08-22, 22:59
|
|
|
Jestem pod wrażeniem! Przymierzam się właśnie do budowy wnętrza kampera na busie, chętnie pooglądam postęp prac.
Może wykonanie budy to lepszy pomysł. Tak czy inaczej podaje pod rozwagę takie "coś":
http://moto.allegro.pl/it...tener_raty.html
wystarczy ocieplić i podziurawić
Pozdrawiam i życzę powodzenia i zadowolenia z realizacji |
_________________ a my nadal pracujemy koncepcyjnie... |
Ostatnio zmieniony przez radek_z_południ 2009-08-24, 23:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
|