Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2010-04-23, 12:04
parametry ścian kampera
Autor Wiadomość
Inzynier
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Sie 2009
Wysłany: 2009-08-21, 15:39   parametry ścian kampera

Witam
Jestem na etapie planowania budowy własnej konstrukcji kampera od podstaw. Do budowy zamierzam wykorzystać auto typu kabina plus rama (czyli tak, jak w fabrycznych kamperach typu alkowa).
Analizując budowę kamperów zauważyłem, że najczęściej (lub się mylę) ich szkielet konstrukcyjny (ściany) wykonywany jest z drewna. Sporadycznie niektóre firmy stosują stal. Mnie coraz bardziej zaczyna się podobać stworzenie konstrukcji z profili aluminiowych. Może niekoniecznie z takich jak te:
http://www.andrzejewski.p...le%20aluminiowe
ale na przykład o przekroju prostokątnym lub takich (profili jak nr 92 tutaj):
http://www.tabal.pl/system_foga_id_336.html
Wygląda na to, że mają szansę być lżejsze od stali i mocniejsze od drewna. I tu moje pytanie: czy fabryki stosują takie rozwiązania, czy też może z jakiś względów alu się nie stosuje?
Drugie pytanie dotyczy parametrów izolacyjnych, tzw. sandwicha. Znalazłem panele piankowe o współczynniku przewodzenia ciepła blisko 2 W/m2K przy grubości 40 mm. To znacznie więcej niż domowe okna (poniżej 1) uchodzące przecież za najbardziej stratne elementy. Czy wiecie może jakie parametry mają ścianki fabryczne? Z góry dziękuję za podpowiedzi.

P.S. pominąłem etap przedstawiania się w "jestem tu nowy", ale w zasadzie nie byłoby o czym tam pisać. W tej dziedzinie sztuki jestem bardzo nowy, ale ogólnie z robotą manualną jestem za pan brat.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2009-08-21, 16:33   

Inzynier napisał/a:
I tu moje pytanie: czy fabryki stosują takie rozwiązania, czy też może z jakiś względów alu się nie stosuje?

Stosuje się w samochodach za setki tysięcy euro.
Ze względów ekonomicznych i konstrukcyjnych zastosowanie drewna jest najmniej problematyczne. Trzeba pamiętać że produkcja kamperów nie jest wielkoseryjna. To raczej manufaktura lub rękodzieło.
W budowie kamperów i przyczep elementy konstrukcyjne, najczęściej drewniane umieszczone są wewnątrz ściany. Zadko jest stosowana konstrukcja nośna obłożona płytą warstwową. Ściany kampera są samonośne w stosunku do mebli i wyposażenia auta.
Pewnie, że jest możliwa budowa samochodu aluminiowego, widzę jednak problem z zapewnieniem izolacji cieplnej takiego auta. Trzeba byłoby zrobić jego konstrukcję tak by nie było mostków termicznych. W amatorskich warunkach chyba dość trudno.

Co do stalowego szkieletu, liczy się waga. Mało który kamper mieści się w 3500kg.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
f68 
weteran


Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007
Piwa: 5/6
Skąd: 3city
Wysłany: 2009-08-21, 17:00   

w nadpalonym z 2004 roku widziałem że nic sie nie zmieniło z zewnatrz laminat i konstrukcja drewniana ale beleczki wykonane z klejonych warstwowo sklejek
reszta sprasowana z pianka i od srodka okładzina typu płyta hdf lub jakis materiał
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
ZetKa 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2008
Piwa: 1/3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2009-08-21, 19:18   

Inzynier,
Ja mam płytę CD, która kilka lat temu była dodatkiem do miesiecznika Pro Mobil,
jest tam pokazany montaż campera Eura mobil. Jesli chcesz to ci prześlę.
Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
f68 
weteran


Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007
Piwa: 5/6
Skąd: 3city
Wysłany: 2009-08-21, 19:21   

super
dawaj adres sle na pw bardzo mnie to ciekawi
swego czasu na discovery w którejś serii jak to jest zrobione było o budowie kampera
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 482/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2009-08-21, 23:35   

A i ja chętnie poczytam....
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
waldi 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Dukato FFB 560 EUROPA
Nazwa załogi: grawalki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Mar 2009
Piwa: 5/1
Skąd: Poznan
Wysłany: 2009-08-22, 12:16   

Sory kolego ale może to powielić na kilku płytach chętnie oglądne ten film :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Inzynier
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Sie 2009
Wysłany: 2009-08-22, 13:17   

No tak, zastosowanie drewna przynajmniej jeden problem rozwiązuje: w miejscu konstrukcyjnego wzmocnienia izolacja cieplna jest na akceptowalnym poziomie, a w chłodny poranek skraplająca się rosa nie "demaskuje" schematu konstrukcji wewnętrznej, co może się zdarzyć przy metalowej strukturze.
Z drugiej jednak strony, jakoś opieranie czegoś, co pomyka nawet ponad 100 km/h na drewnie nie za bardzo mi się podoba. Zastanawiam się czy aby stosowanie profilowanych sklejek w takiej jednostkowej produkcji nie wyjdzie drożej niż pospawanie z profili. Obchodzenie się z TIG-iem mam jakoś tam opanowane, więc nie powinno być problemów.
Muszę tylko podpatrzyć te sposoby izolowania. I tu mam pytanie: czy w typowej, profesjonalnej strukturze typu "sandwich" (powiedzmy 50 mm) poszycie zewnętrzne pcv jest przyklejane bezpośrednio do drewnianych wzmocnień oraz pianki izolującej? Od wewnątrz na to sklejka 5 mm i tak wygląda cała ściana? Pewnie jakieś folie jeszcze się pojawiają?

Chciałem jeszcze bardzo podziękować za wszystkie porady. Miło znależć w internecie takie miejsce, w którym spotykają się ludzie z pasją tworzenia, a nie odwrotnie.
Co do filmu, to jestem bardzo zainteresowany. W jaki sposób mógłbym wejść w posiadanie kopii? Może rzeczywiście jeżeli to technicznie możliwe, to znalazłoby się na to miejsce gdzieś na serwerze?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZetKa 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymer Camp Starline 640
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2008
Piwa: 1/3
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2009-08-22, 13:51   

Niestety nie mam możliwości umieszczenia filmu na serwerze, ale jeśli ktos może to zrobić to mu prześlę płytkę. Postaram się zrobić też kilka kopii i wysłać zainteresowanym.
Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2009-08-22, 13:54   

Nie ma żadnych folii - razem jest wszystko sklejane na prasie. Sklejka od wewnątrz ma 3 mm, a typowa ściana ma 28-30 mm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2009-08-22, 14:56   

Inzynier napisał/a:
poszycie zewnętrzne pcv jest przyklejane bezpośrednio do drewnianych wzmocnień

Przeważnie to nie jest PCV tylko jakieś takie tworzywo jak akryl. taki jak na wannach i brodzikach. Pod tym plastikiem jest sklejka i ona wraz ze szkieletem drewnianym, ociepleniem (pianka lub styropian) i poszyciem wewnętrznym stanowi konstrukcję ścian.
Plastykowa okładzina zewnętrzna przymocowana jest tylko w miejscach montażu okien, listew i dachu. Różna rozszerzalność cieplna powodowałaby powstawanie bąbli lub pękania okładziny.
Przy poszyciu zewnętrznym z blachy aluminiowej, blacha najczęściej jest sklejona z ociepleniem, choć nie zawsze.
Inzynier napisał/a:
Z drugiej jednak strony, jakoś opieranie czegoś, co pomyka nawet ponad 100 km/h na drewnie nie za bardzo mi się podoba.

Nie znaczy to że nie sprawdza się w praktyce. Autka mają po 30 lat i nie wszystkie rozsypały się. W kamperze (przyczepie) wszystkie elementy, a więc ściany, podłoga, dach ,meble, okna, drzwi w futryną współpracują ze sobą. To, że taka konstrukcja w ogóle jeździ i nie rozpada się to właśnie dzięki temu, że meble też tworzą szkielet pojazdu i usztywniają go.
Jeszcze jedna sprawa dla której rzadko stosuje się konstrukcje spawane. Nadwozie kempingowe wcale nie jest sztywne, poddaje się podczas jazdy po nierównościach. Świadczy o tym skrzypienie szafek podczas jazdy po wertepach. Spawana konstrukcja nie ma możliwości zmiany kształtów bez uszkodzenia spawów. Z tego powodu np ramy samochodów nie są spawane tylko nitowane lub skręcane. Spawana może być tylko sztywna konstrukcja nie odkształcająca się w czasie jazdy. Aby zbudować sztywne nadwozie do kampera musiałoby być bardzo solidne a więc i ciężkie.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 241/612
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2009-08-22, 15:53   

janusz napisał/a:
Z tego powodu np ramy samochodów nie są spawane tylko nitowane lub skręcane.

Żuk i Nysa miały ramy spawane :bajer
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2009-08-22, 20:03   

Slawek Dehler napisał/a:
Żuk i Nysa miały ramy spawane :bajer

I nie jeden Żuk i Nysa złamał się. :haha:
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Edmund 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Lut 2009
Wysłany: 2009-08-22, 20:46   

Witam,
ponieważ nie posiadam fotek z tamtego okresu, zmajstrowałem model poglądowy, żeby unaocznić sz. Kolegom sposób w jaki ja wysmerfowałem zabudowe kampera.
Jest to płyta warstwowa 60 mm połączona na rogach kątownikami na klej i nity zrywane.
Szparkę zapryskałem pianką montażowa

1.jpg
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 96,85 KB

2.jpg
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 89,1 KB

3.jpg
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 88,23 KB

narożnik.jpg
widok od środka
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 50,82 KB

tak to wygląda.jpg
po wierchu !
Plik ściągnięto 12423 raz(y) 83,16 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
radek_z_południ 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Już prawie mamy koncepcję jaki mam mieć :)
Dołączył: 02 Sie 2009
Piwa: 1/2
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-08-22, 22:59   

Jestem pod wrażeniem! Przymierzam się właśnie do budowy wnętrza kampera na busie, chętnie pooglądam postęp prac.
Może wykonanie budy to lepszy pomysł. Tak czy inaczej podaje pod rozwagę takie "coś":
http://moto.allegro.pl/it...tener_raty.html
wystarczy ocieplić i podziurawić :)

Pozdrawiam i życzę powodzenia i zadowolenia z realizacji :spoko
_________________
a my nadal pracujemy koncepcyjnie...
Ostatnio zmieniony przez radek_z_południ 2009-08-24, 23:19, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***