Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Brak ładowania akumulatora zabudowy z alternatora????

dziwaczek - 2011-04-20, 19:03
Temat postu: Brak ładowania akumulatora zabudowy z alternatora????
W trakcie ostatniego wyjazdu zauważyłem, że akumulator zabudowy nie jest ładowany z alternatora (samochodowy jest ładowany napięcie ok 14.5V). Zabudowa nie przełącza się także na zasilanie z alternatora w trakcie jazdy ciągnie prąd z akumulatora zabudowy :gwm Tydzień temu działało, akumulator był naładowany w jakiś 60-80% i się ładował. Pozostałe systemy działają łącznie z ładowaniem z prostowników z 230V. Bezpieczniki są dobre prąd z akumulatora dochodzi do panela sterującego (nad kuchnią). Pierwotnie założyłem ze padł przekaźnik (fot.) ale jest oki. przełącza prawidłowo napięcie pojawia się na układzie jest tam taka płytka z chyba 5 przekaźnikami, scalakiem, kilkoma diodami itp (fotki wrzucę po świętach). Jak przycisnę zworę drugiego przekaźnika od góry to pojawia się ładowanie z alternatora ale jak puszcze to znowu nie ma - możliwe ze padł przekaźnik ale nie jestem pewny.
Czy może ktoś ma pomysł co to może być albo jest w stanie to naprawić (okolice Piaseczna najlepiej)?????

EwaMarek - 2011-04-20, 19:58

witam burstnerka

ja miałm podobnego tylko że z wyświetlaczem i centralką sterującą ( monoblokiem) problem też taki był

niemiec założył taki własnie przekażnik bo monoblok nie sterował ładowaniem 2 akumulatorów

pytanie
- czy masz poprawne ładowanie aku samochodu? nie mruga lub żarzy się kontrolka? własnie sygnał z alternatora zalącza ten przekaznik. jeśli nie zgasnie kontrolka to nie załączy się przekażnik

JEŚLI DOBRZE PAMIĘTAM

dziwaczek - 2011-04-20, 21:15

Ładowanie działa poprawnie, kontrolka się nie żarzy i jest okei. Kontrolka gaśnie a ten przekaźnik się załącza i przełącza na płytce są jeszcze inne przekaźniki myślę ze to tam jest problem. Trochę boje się to ruszać bo jest tam kupa przewodów i mogę coś przekombinować. Dla mnie ten przekaźnik wygląda na fabryczny jest przynitowany do obudowy ma bardzo ładne styki, chociaż nie wiem jak naprawiają Niemcy - jeżeli to jest doróbka to szacun.
ps. postaram się wrzucić fotki całego układu wtedy będzie jaśniej.

lepciak - 2011-04-21, 18:55

dziwaczek
Cytat:
Dla mnie ten przekaźnik wygląda na fabryczny jest przynitowany do obudowy ma bardzo ładne styki

Przekaźnik jest dołożony gdyż fabrycznie byłby na podstawie albo wlutowany w płytkę. Ponadto u Niemca przewód "-" zawsze jest koloru brązowego a na fotce jest biały.

EwaMarek - 2011-04-21, 19:22

co do kolorów to UWAGA
w którymś burstnerze miałem niebieski plusowy a minus brązowy !!!!!!!!!!!!!!!!!

nie mam fotek ze sterego kampera centralki ( gdzieś umieszczałem na forum)ale fakt wszystko było lutowane na jednej płytce

w pierwszym tez mi poszły styczniki (przekazniki) ale od załączania wody i światła - wymontowałem płytke i od spodu dolutowałem dodatkowe kable z wlącznikami zamontowane przy scianie

daj fotki to może coś bedzie wiadomo więcej

dziwaczek - 2011-04-21, 21:42

No to się powoli wyjaśnia. Płytka z przekaźnikami jest obok, jak to wydłubie to dam fotki - mam nadzieję, że się wyjaśni. Osobiście podejrzewam przekaźnik na płytce ale muszę go pomierzyć. Też się zastanawiam nad obcują dodatkowego włącznika do ładowania tylko to trochę mniej wygodne niż automatyka. Wolałbym naprawić obecny układ ładowania niż robić obejście. Dzięki za sugestie :spoko
Rockers - 2011-04-22, 21:19

lepiej aby się automatycznie przełączało bo kiedyś zapomisz przełączyć i na postoju rozładujesz aku rozruchowy a wtedy może być problem, myślę że trza te przekaźniki posprawdzać a skoro piszesz że jak go przytrzymujesz to ładuje to może być jakiś problem ze stykiem lub konektorkiem, ja u mnie mam pęknięty konektorek i też czasami traci kontakt a że jest większy od normalnego to na razie go nie wymieniłem :-/
dziwaczek - 2011-04-23, 13:30

No właśnie wolałbym aby o ładowanie działało automatycznie. A ten przekaźnik jest jakiś dziwny mniejszy od zwykłych samochodowych i bez obudowy. Obstawiam ze padło uzwojenie - jak tak będzie to podłącze zwykły typowy samochodowy w to miejsce niestety na przewodach - puki co.

Czy ktoś wie jaki kolor ma przewód od alternatora D+ który wchodzi do tego sterowania? I gdzie go szukać?

dominik - 2011-04-23, 18:03

powinny być dwa grube czerwone i jeden cienki u mnie jest czerwony
dziwaczek - 2011-04-23, 20:11

dominik napisał/a:
powinny być dwa grube czerwone i jeden cienki u mnie jest czerwony


Dzięki za podpowiedzi. Ten przekaźnik na zdjęciu jest chyba przekaźnikiem na wejściu a D+ to będzie przewód z alternatora - jutro jak się uda to sprawdzę.
Wesołych Świąt dla wszystkich.

dziwaczek - 2011-04-24, 20:56

Dziś odwiedziłem dziwaczka, z uwagi że są święta nie miałem za dużo czasu. Zamieszczam fotki. Na jednym ze zdjęć zaznaczyłem przekaźnik w którym przy naciśnięciu na zworę załącza się ładowanie akumulatora zabudowy. Z pomiarów wychodzi, iż uzwojenie przekaźnika jest chyba sprawne (pomiary dokonane na płytce, więc nie do końca mogą być prawidłowe) trzeba by wylutować i pomierzyć. Znalazłem styki i dokonałem obejścia (dwa niebieskie przewody i przełącznik). Działa alternator ładuje aku. zabudowy ale to rozwiązanie tymczasowe chciałbym aby ładowanie było automatyczne tak jest bezpieczniej. Zastanawiam się czy w ogóle nie zrobić osobnego ładowania za pomocą przekaźnika sterowanego z alternatora +D i podającego od razu na aku. zabudowy tylko nie wiem jak na to zareaguje alternator? Generalnie chciałbym oddać ten układ w ręce specjalisty i go zreperować (doprowadzić do stanu fabrycznego).
Puki co działa - proszę o sugestię na rozwiązanie. :shock:

dziwaczek - 2011-05-03, 19:26

No i przetestowałem mój wymysł, no i nie do końca działa on tak jak zaplanowałem.
Akumulatory są owszem ładowane (ale oba naraz) w trakcie jazdy. Jak zgasimy silnik akumulatory są nadal połączone, więc na postoju grozi rozładowanie obu trzeba rozłączyć przełącznikiem i jest dobrze (akumulatory są rozłączone). Profilaktycznie nie odpalam silnika jak układ jest załączony aby nie obciążać za bardzo alternatora.

EwaMarek - 2011-05-04, 18:22

kup przekaznik samochodowy lub elektryczny (można dokupić gniazdo mocowania)
ustal tylko jak ma się zamykać, wyprowadź kable albo ten stary wymontuj

ja akurat miałem probem z tym co rozpoznawał ładowanie... opisałem wczesniej

dominik - 2011-05-04, 19:05

ja w swoim jak kupiłem też nie miałem ładowania aku zabudowy w czasie jazdy i ładowania aku silnika na postoju, dowiedziałem się o tym jak padł aku zabudowy no i chciałem uruchomić motor, na wyświetlaczu w części mieszkalnej pokazywał spięte oba aku czy to z silnika czy z sieci, przyczyną było zwarcie przewodu D+ z przewodem zasilającym aku silnika, a dochodzącym do energobloku, miejsce zwarcia pod płytą podłogową przy nogach pasażera,
mam podniesioną podłogę w szoferce, nie zawsze niemieccy robotnicy robią dobrze, przewody bez żadnej osłony, sklejka dociskała je do podłogi, dobrze że się zwarły między sobą, a nie do masy bo pożar pewny :-/

dziwaczek - 2011-05-04, 19:20

Przekaźnik już nabyłem, będę kombinował niebawem - tylko muszę mieć więcej czasu. Stawiam na padnięty przekaźnik na płytce, jak to będzie to wlutuję w to miejsce na przewodach zwykły samochodowy, a te przewody D+ tez muszę posprawdzać.
Dzięki za sugestię.

EwaMarek - 2011-05-04, 19:33

w tym wieku to może wszytko padać ...
w moim starym burstnerze jak wjechałem na dziure to sie wszytko rozłączało - taki urok

dziwaczek - 2011-08-28, 12:07

No czas zakończyć te zmagania.

Kombinowałem, sprawdzałem itp.
Rozwiązanie wyszło w Chorwacji :gwm okazało się że padł akumulator zabudowy. Wcześniej tez były jakieś objawy tj. prostownik próbował go ładować ale zaraz się rozłączał niby był naładowany, ale napięcie zaraz spadało. Spadła pojemność i to dość znacznie.
Elektroblok po prostu nie dopuszczał do jego ładowania ani przez alternator (chronił go) ani przez wbudowany prostownik. Ładowanie zewnętrznym prostownikiem było możliwe i na jakiś czas starczało.
Co ciekawe był to nowy akumulator miał 10 miesięcy - udało się go wymienić na nowy na gwarancji. (cala się zwarła)
Na wiosnę rozładowałem akumulator (zostawiłem lampkę :gwm na tydzień) wskaźnik mrugał na czerwono napięcie spadło na pewno poniżej 10V - myślę ze od tego się zaczęło.

Dbajmy o akumulatory a będą dobrze służyły :idea

dziwaczek - 2012-04-07, 19:57

To ja dokończę temat.
Mamy 2012 rok marzec właśnie "wróciłem" z I zlotu majsterklepków w Warce.
Problem - nie ładuje się akumulator zabudowy - znowu!!! zupełnie jak zeszłym roku!!

Zaczołem szukać, może znowu akumulator ale to nie to?

Przedzwoniłem przewody zasilające panel sterwujący, no i 12V dochodzi to z akumulatora także - tylko dlaczego jak pracuje silnik nie ładuje się auk. zabudowy?
Po pomiarach napięć okazało się, ze niema sterowania ładowaniem z alternatora tj. D+ i dlatego elektrobrok nie załącza ładowania na aku. zabudowy. No i znalazłem przyczynę:
- była nią niekontaktująca łączka znajdująca się w komorze silnika w okolicy akumulatora - zaśniedziła i niekontaktowała. Po oczyszczeniu zadziałało.
Złota rada - jak macie problem z ładowaniem aku. zabudowy sprawdźcie D+ to może być właśnie przyczyna.

lepciak - 2012-04-09, 08:08

dziwaczek
Cytat:
niekontaktująca łączka znajdująca się w komorze silnika w okolicy akumulatora

Tego typu złączka zawsze będzie przyczyną kłopotów z ładowaniem gdyż przeznaczona jest do połączeń chwilowych o małym obciążeniu prądowym. Nie jest wodoszczelna a umieszczona w przestrzeni gdzie wilgoć spod kól osiada na nie zabezpieczonych elementach powodując elektrolizę styku i w końcu jego zaśniedzienie i przerwę w obwodzie.
Rada: przenieść złącze do kabiny lub wymienić na wodoszczelne.

dziwaczek - 2012-04-09, 09:53

lepciak napisał/a:
Rada: przenieść złącze do kabiny lub wymienić na wodoszczelne.


Tak też uczynię, mam zamiar to polutować i zabezpieczyć taśmą izolacyjną tylko parcianą. Kiedyś nabyłem roleczkę - tania nie była ale sprawdza się znakomicie. A i na to koszulkę termokurczliwą i powinno być oki. A jak mi czasu starczy i wlezę pod pojazd - to pociągnę bezpośrednio do alternatora.
Ciekawi mnie tylko czy to rozwiązanie oryginalne? Osobiście raczej wątpię - ale kto to tam wie :spoko

lepciak - 2012-04-09, 13:58

Oryginalnie przewód powinien być zamocowany na zacisku alternatora.
artunia - 2012-06-25, 01:02

Witam serdecznie i zarazem mam pytanie ponieważ mam podobny problem z ładowaniem. Wszystko było niby ok, lecz doszło do kompletnego rozładowania aku pokladowego, Następnie mimo podłączenia do sieci 220v, nic nie działało. Podłączyłem zwykły prostownik do aku AGM, podładowało do 12v, urządzenia w kamperku zaczęły jakoś żyć ale po odłączeniu zewnętrznego prostownika elektroblok nadal go nie ładuje a po zbadaniu napięcia wychodzi z energobloku niecałe 11v mimo że aku pokładowy pokazuje ponad 12v, po przełączeniu na panelu na ładowanie aku rozruchowego (kwasowego), ładowanie się pojawia na rozruchowy 14,4v. Proszę o podpowiedź czy naładowanego aku pokładowego "zwykłym prostownikiem" inteligentny z nazwy elektroblok go nie będzie ładował a tym samym nie puści prądu na resztę urządzeń zabudowy? Elektroblok jest podłączony do sieci 220v mimo wszystko urządzenia pobierają prąd z akumulatora pokładowego ładowanego zewnętrznym prostownikiem. Nie wiem już czy energoblok jest do wymiany czy aku.
Dzięki z góry
Artur

dziwaczek napisał/a:
No czas zakończyć te zmagania.

Kombinowałem, sprawdzałem itp.
Rozwiązanie wyszło w Chorwacji :gwm okazało się że padł akumulator zabudowy. Wcześniej tez były jakieś objawy tj. prostownik próbował go ładować ale zaraz się rozłączał niby był naładowany, ale napięcie zaraz spadało. Spadła pojemność i to dość znacznie.
Elektroblok po prostu nie dopuszczał do jego ładowania ani przez alternator (chronił go) ani przez wbudowany prostownik. Ładowanie zewnętrznym prostownikiem było możliwe i na jakiś czas starczało.
Co ciekawe był to nowy akumulator miał 10 miesięcy - udało się go wymienić na nowy na gwarancji. (cala się zwarła)
Na wiosnę rozładowałem akumulator (zostawiłem lampkę :gwm na tydzień) wskaźnik mrugał na czerwono napięcie spadło na pewno poniżej 10V - myślę ze od tego się zaczęło.

Dbajmy o akumulatory a będą dobrze służyły :idea

lepciak - 2012-06-25, 07:12

artunia
Cytat:
po zbadaniu napięcia wychodzi z energobloku niecałe 11v

Wygląda na to, że w energobloku - w części dotyczącej aku pokładowego masz uszkodzony układ prostowniczy albo przebicie lub zwarcie na wyjściu powodujące spadek napięcia do niecałych 11V. Mogą być również zaśniedziałe lub luźne styki.

Wiesiek123 - 2012-06-25, 20:59

Pozdrawiam i mam pytanie.Przy zapalonym silniku jest ładowanie na oba akumulatory i zasilanie lodówki,a przy ładowaniu 240V po krótkiej chwili wyłącza się ładowanie obu akumulatorów bo rozumiem że powinno też być ładowanie w silniku.
cichy - 2012-06-26, 05:25

tak przy okazji jak już poruszyliśmy temat energobloku to jaki bezpiecznik powinien przy nim byc?
maszakow - 2012-06-26, 21:56

ale grunt dla trolla ... :roll: Cichy ... przy nim ? a w jakiej odległości masz gniazdo od energobloku ? im bo im dalej od EB tym większy bezpiecznik jest potrzebny. :diabelski_usmiech
cichy - 2012-06-27, 05:22

jest zaraz przy nim, na forum znalazłem schemat z wartością bezpiecznika 10A.
Ale coś się u mnie poważniejszego dzieje, chyba akumulator umiera. 10A bezpiecznik jest "palony" od razu, na 15A ładuje ale akumulator sie gotuję, mniemam że jest uszkodzony. Dzisiaj wyciągnę go i podjadę na sprawdzenie

dziwaczek - 2012-06-27, 09:38

cichy napisał/a:
Ale coś się u mnie poważniejszego dzieje, chyba akumulator umiera. 10A bezpiecznik jest "palony" od razu, na 15A ładuje ale akumulator sie gotuję, mniemam że jest uszkodzony.


A jakie jest napięcie ładowania? Bo jak aku się gotuje to bywa ono za duże?
Ile latek ma akumulator, może po prostu jego czas minął?

cichy - 2012-06-27, 09:40

nie wiem ila ma lat, niedawno kupile kampera razem z tym aku
dziwaczek - 2012-06-27, 10:04

A masz może prostownik? Jeśli tak to go wyjmij i spróbuj naładować (sprawdź i ew. uzupełnij elektrolit. Akumulator ma trwałość do 5 lat.
cichy - 2012-06-27, 10:07

dzisiaj się tym zajmę, podjadę do serwisu akumulatorów i nich go posprawdzają
maszakow - 2012-06-27, 15:11

Ewentualnie padł ogranicznik prądu w energobloku - i zamiast ładować ograniczonym prądem ładuje na maxa. a jak akumulator mały a prąd duży ... :rip
Sprawdzić trzeba amperomierzem prąd ładowania - tylko amperomierz jakiś pewniejszy weź z zakresem 20A najlepiej i włączaj się szeregowo (energoblok+->amperomierz-akumulator + )
Prąd ładowania ok 10A jest dla dużych akumulatorów - powyżej 100Ah, normalnie w autku tej daty powinien być rzędu 4-6A.

dominik - 2012-06-27, 15:44

akumulator dożył swoich dni, nie morduj elektrobloku bo polegnie, a wtedy koszty i kłopoty z naprawą będą spore
cichy - 2012-06-28, 06:02

wczoraj nie było czasu zając się aku ale dzisiaj żonka podjedzie z nim na sprawdzenie :kwiatki:
cichy - 2012-06-28, 12:08

no i wyrok zapadł, akumulator umarł, zwarcie na pierwszej celi, zaraz przy plusie :(

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group