Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Instalacja elektryczna

slaw - 2007-01-24, 10:31
Temat postu: Instalacja elektryczna
Buduję kampera od podstaw. Może ktoś udzielić paru rad o instalacji elektrycznej. Mam pomysł całą instalację zrobić na 12 V? + prostownik + dodatkowy akumulator? :?:
eler1 - 2007-01-24, 16:24

Na początek o ładowaniu tego dodatkowego akumulatora podczas jazdy taki prosty schemacik zapożyczony ze strony Jana

kazbar - 2007-01-24, 18:17

W moim samochodzie mam dwa akumulatory połączone ze sobą równolegle. Jeden stoi nad drugim za fotelem kierowcy. Pomiędzy nimi na jednym przewodzie mam taki specjalny kluczyk, którym mogę je rozłączyć.
Jeśli długo w czasie postoju korzystam z akumulatora to wyciagam kluczyk i mam pewność, że w każdej chwili zapalę auto z drugiego nie używanego.
Tylko raz "udało" mi się rozładować równocześnie oba akumulatory- zostawiłem włączoną lodówkę na 12V :gwm (primo: zapomniałem rozłączyć, secundo: nie wiedziałem, że lodówka jest taka prądożerna) i...skończyło się rano szarpnięciem kampera na lince za Mercedesem (facecik z pomocy drogowej krzyknął wtedy 60 zł za 2 metry holowania).
Innym razem przejechałem ok. 1000 km ( z Dortmundu do Krakowa) z uszkodzonym alternatorem, przełączając raz jeden akumulator raz drugi (jeden zostawiałem sobie zawsze do zapalenia auta rano po czym przełączałem drugi już prawie "padnięty" na drogę).

eler1 - 2007-01-24, 18:38

a teraz trochę więcej czyli przekrojówka ze strony Jana

Jan Kowalski - 2007-01-24, 19:22
Temat postu: Schematy
Witam Robert
Ciesze sie ze wyzej zamieszczone schematy na mojej stronie Camper Club Poland uznales za interesujace i tu je umiesciles.
moze podam link sa tam jeszcze inne:
http://camperclubpoland.pl/Schematy.htm

Niech sluza innym.

Paweł P. - 2007-01-24, 19:35

Na tym forum te fotki będą się lepiej czuły. Jest rochę początkujących kamperowców, takich jak ja. ;-)
Pozdrawiam.

Gość - 2007-01-24, 20:22
Temat postu: instalacje
Jesteście wspaniali. Mam już wizję jak to zrobić, ale wszelkie szczegóły zawsze się przydadzą. Nie przestawajcie pisać Może kiedyś powstanie POLSKI CAPER. Pozdrawiam zakręconych pozytywnie Slaw. Skończę do majówek????
slaw - 2007-01-24, 20:28

Witam Pana Jana. Schemat instalacji wody znalazłem na Pana stronie. Dziękuję, a za jakiś czas zadam pytania co do szczegółów. Jak mogę? Pozdrawiam slawek
Jan Kowalski - 2007-01-24, 20:42

Witam
Osobiscie mysle ,ze kazde pytanie lepiej jest zadac na Forum (nie na maila), jezeli ktos bedzie mial cos do powiedzenia napewno bedzie sie staral pomoc.
Pozdrawiam
Jan

Gość - 2007-01-27, 19:44

Jakie przewody doradzacie dla instalacji wewnętrznej. 2,5mm2 (instalacja 12V) oświetlenia a dodatkowy akumulator na Lgy 6mm2 czy więcej? możę linka 16mm
eler1 - 2007-01-27, 19:51

instalacja 12V to linka 2,5mm2 powinno starczyć nie mówimy gniazdach zapalniczek, a do ładowania 6mm2 jest dyskusyjne bo przy pełnym rozładowaniu akumulatora aleternator daje pełną moc czyli może to być nawet 60-70A więc radził bym 16mm2 lub nawet 25mm2 i wtedy wyłącznik akumulatorów od Żuka i można się posiłkować przy rozruchu jak nam padnie ten z przodu ale to wszystko zależy od długości przewodów ja u siebie poszłem na całoś i dałem 35mm2 to zima mi nie straszna :lol: :lol: :lol: [/i]
slaw - 2007-01-27, 22:54

Dzięki Robert tak myślałem, ale potrzebowałem potwierdzenia. Cała instalacja będzie na 12V + 3 gniazda 220V. 35 mm2 to kawał bata... Pozdrawiam pozytywnie zakręconego.
BoMBowiec - 2007-04-01, 15:34

Odswiezam temat.

1. Wg. rysunku - prostownik podlaczony na stale automatyczny. Gdzie taki dorwac? Mam rozumiec ze on sie wlacza i wylacza samoczynnie w momencie kiedy powstal ubytek pradu w akumulatorze i konieczne jest jego doladowanie?

2. Prad 220V podajemy albo z przetwornicy, albo poprzez gniazdo zewnetrzne 220V i teraz pytanie jak nastepuje automatycznie przelaczanie miedzy oboma tymi zrodlami zasilania? Jak to zrealizowac?

3. Inna opcja - to zasilacz z 220V na 12v, ktory zalaczal by sie w momencie podpiecia pod 220V, a automatycznie wylaczal i przelaczal na akumulator w momencie braku 220V. Jak to zrealizowac?

4. Co z urzadzeniami ktore maja jednoczesnie 12V i 220V - np. mam lodowke i video, ktore maja oba kable zasilajace. Co sie stanie jak podlacze jednoczesnie kabel zasilajacy 12V i 220V i nagle pojawi sie prad zarowno z akumulatora 12V, jak i z zewnetrznego 220V?

:roll: :mrgreen:

janusz - 2007-04-01, 19:41

Ponieważ mój kamperek to samoróbka to i instalacja elektryczna też.
Ad 1
Mam prostownik 30A taki z Selgrosa. Nie automatyczny. W zeszłym roku zostawiłem na tydzień samochód podłączony do 220V i akumulator umarł. Przeładował się. Kupiłem na alegro automatyczny prostownik za 240 zł ale okazał się tandetnie wykonany i nie odporny na wstrząsy. W końcu zautomatyzowałem stary prostownik dodając automatykę wykonaną z zestawu do samodzielnego montażu.
Automatyczność prostownika polega na tym że sprawdza on czy napięcie akumulatora utrzymuje się na poziomie 14,5V i w razie spadku napięcia doładowuje akumulator.
Są takie fabryczne ustrojstwa ale kasa nie do przeżycia.
Ad 2
Zastosowałem styczniki z instalacji elektrycznej domowej takie na listwę. Cewka stycznika jest na 230V. Gdy nie ma napięcia z sieci stycznik łączy przetwornicę z instalacją 220V samochodu.
Samą przetwornicę włączam do 12V ręcznie. Natomiast przy włączeniu zasilania z sieci odłaczana jest przetwornica a włączane jest napięcie z sieci do instalacji samochodu.
Ad 3
Prostownik jest na stałe przyłączony do do gniazda zasilania samochodu. Gdy samochód jest podłączony do sieci ładuje się akumulator, a po odłączeniu nie. Prostownik wyjście 12 V na stałe ma podłączone do akumulatora.
Ad4
U mnie tylko lodówka jest na 12/220V do włączania jej jest drugi stycznik. Przez niego lodówka stale jest zasilana z 12V. Jeżeli w instalacji samochodu pojawi się 220V to ten stycznik wyłącza 12V do lodówki a lodówka zasilana jest z 220V. Niezależnie czy z sieci czy z przetwornicy.

BoMBowiec - 2007-04-02, 01:01

Dzieki za odzew.

Ad1.
http://www.allegro.pl/ite...arpoint_6a.html
http://www.allegro.pl/ite..._oryginal_.html
Badziewia?

Jak wyglada ew. ta automatyka do samodzielnego montazu i gdzie to dostac?

Ad2.
http://www.allegro.pl/461...zdzielnice.html - pewnie ktorys z tych, tylko ktory? Zastosowales oprocz tego jakies zabezpieczenia w postaci bezpiecznikow? Ma to miec jakies parametry na ktore zwracac uwage?

Ad3. Niektorzy maja cos takiego, ze albo biora 230V bezposrednio z sieci i 12V poprzez zasilacz z 230V. Nie ma wtedy nawet w ogole akumulatora. Pomyslalem sobie, ze zeby nie meczyc caly czas akumulatora i prostownika, mozna by zastosowac taki zasilacz majac dostep do 230V, no i pewnie tez potrzebny bylby jakis stycznik ktory urzadzenia 12V przelaczalby na zasilacz lub na akumulator.

Ad4. Hmm ciekawe czy ta lodowka albo video maja takie styczniki zabezpieczajace i to na tyle inteligentne ze biora prad z gniazda 230V, a jak go nie ma to dopiero wtedy biora z gniazda 12V... Boje sie podlaczyc i sprawdzic, bo sie jeszcze co spali? :-?

PS. Masz jakies zdjecia tej swojej instalacji, opis - schemat, pewnie nie tylko ja bym chetnie zobaczyl :mrgreen:

janusz - 2007-04-02, 09:03

Właśnie ten
http://www.allegro.pl/ite..._oryginal_.html
On działa jest ok to używania w domu ale jak go rozkręciłem to ma tam w środku takie dosyć ciężkie elementy przymocowane tylko końcówkami. Na 100% podczas jazdy uległ by rozpadowi.
A to ustrojstwo do automatyki to taki zestaw "kit" firmy AVT 2715 "Ładowarka akumulatorów ołowianych 10...200Ah" dostępny w sieci handlowej AVT za jakieś 20zł czy coś koło tego.
Schemat narysuje jak będę miał chwilkę.
Moim zdaniem całkowita rezygnacja z akumulatora (chociaż możliwa) przyczepy tak mają trochę komplikuje użytkowanie pojazdu. Jeśli to przyczepa to samodzielnie nie podłączona do gniazda 220V lub samochodu - ciemności egipskie a w innym wypadku groźba rozładowania akumulatora rozruchowego.

eler1 - 2007-04-03, 18:50

ja proponuję specjalny prostownik do akumulatorów żelowych posiadam od roku ten pierwszy jest ok.

http://www.stef-pol.pl

opis.

EST-514 12V/15A lub 515 lub 516

Ładowarki EST - 514 przeznaczone są do samoczynnego ładowania akumulatorów bezobsługowych, żelowych i ołowiowo - kwasowych o napięciu 12V i pojemności 34 ÷ 150Ah.

Ładowanie akumulatorów tymi ładowarkami gwarantuje pełne naładowanie akumulatora jak i przedłużenie jego żywotności. Ładowarki EST od innych ładowarek wyróżnia to, że po osiągnięciu właściwego napięcia przez akumulator układ nie rozłącza ładowarki, od tego momentu na akumulatorze podtrzymywana jest stała wartość napięcia, jest to korzystne dla akumulatora.

Ładowanie akumulatorów tą ładowarką spełnia oczekiwania użytkownika jak i producenta akumulatorów.

Napięcie znamionowe zasilania U1: 230V~
Prąd znamionowy zasilania I1: 1A
Prąd znamionowy bezpiecznika WTA: 1,6A
Napięcie znamionowe wyjściowe U2: 12V
Prąd znamionowy wyjściowy I2: 12A
Prąd szczytowy wyjściowy Is: 15A
Klasa ochronności: II
Limiter napięcia 14,9V (w 516 trzy zakresy 13,8 14,9 ; 16V)
Wymiar: 230x240x110
Waga: 2,60 kg
Cena: 170.00 zł netto

BoMBowiec - 2007-04-04, 01:29

O fajne te prostowniczki.

515 ma gniazdo zapalniczki - czyli od razu robi jako zasilacz dla urzadzen 12V, ciekawe z jakim efektem, jak podlaczymy ich wiecej. Tzn. ciekawe ile mozna pod niego podpiac.

516 ma natomiast limitowanie napiec 13.8V 14.9V i 16V, co chyba ma znaczenie, przy zelowkach trakcyjnych, bo przy innej dyskusji bylo pisane nie wiecej jak 14.5V.

PS. Inne pytanie. Ja mam ten drugi akumulator ladowany z drugiego alternatora (to wyklucza chyba zastosowanie niektorych akumulatorow zelowych trakcyjnych, gdyz napiecie ladowania jest za wysokie, co udowodnila inna dyskusja ...) :mrgreen: I teraz pytanie czy na podlaczony na stale do akumulatora taki prostownik nie wplynie jakos negatywnie ten prad plynacy z alternatora. Chyba nie... ale wole sie upewnic ;-)

eler1 - 2007-04-04, 07:41

BoMBowiec napisał/a:
I teraz pytanie czy na podlaczony na stale do akumulatora taki prostownik nie wplynie jakos negatywnie ten prad plynacy z alternatora. Chyba nie... ale wole sie upewnic

Pod warunkiem że podczas pracy alternatora będziesz miał odłączone zasilanie 230V

sasquatch - 2007-04-04, 10:09

Witam wszystkich - w temacie instalacji elektrycznych.

Ja mam jeden duży elektroblok. Ma przełącznik na ładowanie baterii kwasowych i żelowych. Zamieszczam schemat tego elektrobloku. Chyba to jest bardzo uniwersalne rozwiązanie - wiecej i elektryce kamperowej można poczytac na: http://www.schaudt-gmbh.de/6.0.html

Załatwia wszystko i wszelkie zasilania (słoneczne, 230, alternator) i wszystkie odbiory - zabezpiecza by lodówka nie zadziałała z 12V kiedy silnik nie jest włączony (w poprzednim kamperze miałem taką przygodę tuż przed wjechaniem na prom) - steruje ładowaniem z 230 i z alternatora - i autmatycznie obsługuje dwie baterie.

Ja się przyjżeć to widac że schemat jest bardzo podobny do takiego ogólnego schematu (jak ze strony Jana) jednak zebranie wszystkich "kabelków" w jednym centralnym punkcie ma wiele zalet.

Pozdrawiam.

BoMBowiec - 2007-04-07, 18:15

Zamieszczam wstepny schemat instalacji elektrycznej, ktora chce wykonac.

Linia przerywana na schemacie oznacza ze listwa 220V bedzie podpieta albo do przetwornicy, albo bezposrednio pod bezpieczniki 220V - zasilanie zewnetrzne.

Urządzenie, które zastosuję:
- przetwornica Profitexx 600W/1200W z miękkim starterm - kupiłem na Allegro
- prostownik - ładowarka do akumulatorów kwasowych, żelowych, z opcją podtrzymywania stałego napięcia po naładowaniu oraz z przełącznikiem napięć - Stef-Pol EST-516 - http://www.stef-pol.pl/produkt.php?idproduktu=38 - do kupienia np. na Allegro, lub ew. model EST-515 bez przełącznika napięć, ale za to z gniazdem zapalniczki...
- zabezpieczenie - automatyczny wyłącznik urządzeń podpiętych pod akumulator przy spadku napięcia na akumulatorze - Stef-Pol EST-805 http://www.stef-pol.pl/produkt.php?idproduktu=40 - do kupienia np. na Allegro

Aktualnie w instalacji istnieje:
- akumulator zasilany oddzielnym alternatorem - przekroje kabli stosunkowo cieniutkie... :/
- gniazdo 12V + trojnik


Pytania:
----------

1) Ma ktos jakis pomysl gdzie zamontowac gniazdo zasilajace 220V. Nie chce robic dziury w oryginalnych blachach nadwozia... Myslalem zeby to dac jakos pod autem, ale z tylu w poblizu zbiornika paliwa, moze nie do konca to bezpieczne? Problem w zasadzie zniknie w momencie wykonania belki z hakiem holowniczym, wtedy by to przypial gdzies obok gniazda przyczepy... Ale co zrobic na razie? Poza tym pewnie to gniazdo slabo jest zabezpieczone przed wilgocia, woda? Beda jaja? Wszelkie sugestie mile widziane :mrgreen:

2) Lodowka i video maja staly kabel 220V i staly kabel 12V. Co sie stanie jak podepne oba zasilania rownoczesnie i z obu zrodel poplynie prad? Cos sie spali? Ktores zasilanie ma priorytet i z tego bedzie szlo, czy jak?

3) Ile bezpiecznikow 220V i jakie? Jeden do prostownika, a drugie do listwy gniazd wystarczy, czy jak to ma wygladac? Moze jakis gotowy tani uklad do podlaczenia mozna kupic?

4) Jakie przekroj kabla w instalacji 220V? Jaki przekroj kabli z alternatora do akumulatora? Jaki przekroj kabla masowego akumulatora? Jaki przekroj kabli do gniazda 12V?

5) Urzadzenia 220V beda zabezpieczone bezpicznikami na wejsciu instalacji lub w przetwornicy, ktora posiada bezpieczniki i inne zabezpieczenia. A co z urzadzeniami na 12V? Zastosowac jakis bezpiecznik przed gniazdem zapalniczki? Jesli tak to jaki?

6) Jakiej pojemnosci akumulator zastosowac? Listwy grzewcze raczej nie beda szly przez przetwornice nigdy, chyba ze w sytuacji awaryjnej i wtedy wszystko inne bedzie wylaczone.

PS1. Moze kiedys dojdzie jakis zlew i pompa wody. Ale one chyba jakos strasznie prady nie zreja wiec sie wiele nie zmieni.

PS2. Moze dojdzie tez jakas pojedyncza lampka na 220V i na 12V, ale tez to wiele nie zmieni.

PS3. Na razie zaspokoje sie bogatym oswietleniem wewnetrznym podlaczonym coprawda pod akumulator rozruchowy samochodu. Dla dluzszego swiecenia na postoju zastosuje diodowe lampki na baterie. Np. Osram Dot it.

PS4. Akumulator będe zmuszony zastosować kwasowy trakcyjny lub kwasowy rozruchowy, a nie żelowy trakcyjny, gdyż alternator by go zniszczył.

Licze na Wasza pomoca. :-)

Sławek B - 2007-04-07, 19:23

Uwagi do Twojego schematu:
1.Przewody:
-możesz dla uproszczenia przyjąć 10 A/1mm2 linki.
-przy połączeniach alternator-akumulator, akumulator-gniazdo rozdzielacz przyjąłbym 5-8A/1mm2 linki.
-nie traktowałbym gniazda 12 V jako rozdzielacza
-ze szczególną starannością należy wykonać połączenia „wysokoprądowe” np. akumulator-przetwornica. Będzie tam płynął prąd na poziomie 60-150A – słaby kontakt może spowodować spadki napięć, grzanie połączeń do całkiem wysokich temperatur, iskrzenie styków.
-instalacje 230 V wykonałbym 3 –przewodowo, przewodem w podwójnej izolacji.
-zamiast bezpiecznika 230 V zastosowałbym wyłącznik różnicowo prądowy z bezpiecznikiem
2.Dodatkowy akumulator.
Dodatkowy akumulator powinien być połączony z alternatorem i i akumulatorem samochodu za pośrednictwem przekaźnika uruchamianego sygnałem D+ (z alternatora) . Stosowny schemat zamieszczał chyba Eler. Uniemożliwi to rozładowanie akumulatora samochodowego przy odbiorze energii z akumulatora dodatkowego.
Dobrze byłoby zastosować automatykę uniemożliwiającą:
-ładowanie akumulatora z sieci 230V i jednocześnie z alternatora. (Sytuacja gdy jesteś podłączony do 230V , zapominasz o tym i uruchamiasz silnik). Niektóre ładowarki mogą tego nie przeżyć.
-zasilanie TV i video jednocześnie z 230 i 12 V. ( Nie ryzykowałbym próby, aczkolwiek urządzenia powinny mieć własne zabezp

janusz - 2007-04-07, 19:54

Proponuję taką modyfikację Twojej instalacji:
Styczniki takie same jak bezpiecznik który narysowałeś, z cewką na 230V
Pierwszy przełącza zasilanie z sieci lub z przetwornicy odpada ręczne dbanie o to z którego źródła czerpane jest 230V i zabezpiecza przetwornicę przed podaniem 230V na jej wyjście (przetwornica może tego nie przeżyć).
Drugi zabezpiecza przed jednoczesnym zasilaniem z 12 i 230V.

Przewody powinieneś dobrać tak by prąd płynący nie przekraczał 10A na mm2.

Można by było zastosować trzeci stycznik do włączania automatycznego przetwornicy gdy brak zasilania zewnętrznego ale trzeba by było ingerować we wnętrze przetwornicy albo zastosować przekaźnik o dużym prądzie 100-200A.

Sławek B - 2007-04-07, 20:29

janusz napisał/a:
Drugi zabezpiecza przed jednoczesnym zasilaniem z 12 i 230V.

Nie bardzo. Przy takim położeniu styków jak na Twoim schemacie mamy zasilanie 12 V z akumulatora i 230 V z przetwornicy.

janusz - 2007-04-07, 20:56

Właśnie nie bo w momencie podania 230V z sieci St2 odłączy zasilanie 12V
ale masz rację sterowanie St2 trzeba dać z za St1.
U siebie mam taki układ zrobiony i w praktyce działa, przetwornica jest używana dosyć rzadko a w czasie działania np do klimy albo mikrofali pobór prądu z akumulatora jest tak duży że telewizorek na 12V i tak kuleje. A lodówka ma swój knyfelek od 230V a generalnie to chodzi na gaz.

BoMBowiec - 2007-04-07, 23:13

Dzieki, dzieki. Fajnie ze temat sie rozwija. Przyda sie mnie, ale pewnie takze innym.

- nie potrzebny mi zaden przekaznik i nie musze sie martwic o rozladowanie glownego akumulatora w samochodzie. Bo jak pisalem mam drugi alternator do drugiego akumulatora ;-)

- z tym trzyprzewodowym okablowaniem to gdzies czytalem, ze moga byc jaja na starszych kempingach ze stara elektryka? :roll: I czy do niego 10A/1mm2 tez sie odnosi?

- prosze podajcie jakies linki na allegro czy gdzies do rzeczy ktore mam zastosowac i jakie maja miec parametry:
* stycznik 1 i stycznik 2
* wylacznik roznicowo-pradowy z bezpiecznikiem
* automatyka przelaczajaca miedzy 220V, a alternatorem

- nie podoba mi sie akcja ze stycznikiem nr 2. Stycznik nr 2 wlaczy bezposredni obwod 12V w momencie jak nie bedzie zasilania zewnetrznego 220V, a i jak troche zmienimy rysunek, jak wspomnial Sławek, to i wtedy gdy nie bedzie zasilania z przetwornicy. Ale jak wlaczymy przetwornice to 12V bedzie wylaczone i urzadzenia ktore by mogly isc na 12V beda szly na 220V przez przetwornice i moze sie okazac ze przetwornica nie wydoli dla tych co tylko moga isc na 220V ... Wiec tak naprawde wychodzi ze zupelnie zbedne jest zasilanie 12V... :placze2 :gwm

PS1. No wlasnie ciekawe czy lodowka i video maja wbudowane styczniki skoro maja te kable na stale i zadnego ostrzezenia na ich obudowach. W telewizorze jest tak ze mozna podpiac albo kabel 12V albo 220V - Obu na raz sie nie da miec. Moze ktos mial takie urzadzenia i sprawdzal w ten sposob? :mrgreen:

janusz - 2007-04-07, 23:20

Moja lodówka z 1995r nie umie sama przełączać. Jak chodzi na 12 i 220 to nic się nie dzieje.
Można układ bardziej skomplikować i dać jeszcze jeden przekaźnik który będzie przełączał się przy zasileniu przetwornicy napięciem 12V i odłączy 12 od telewizora i lodówki.
Te 10A to tak ogólnie do większości prądów.

kaimar - 2007-04-07, 23:46

To może ja też wrzucę tu swoje dwa grosze.
1. W kamperach ( fabrycznych) lodówka jest zasilana z 12V tylko podczas pracy silnika samochodu. Na postoju 230V lub gaz. Krótkotrwałe zasilanie lodówki równocześnie 12V i 230V nie powinno jej zaszkodzić, ale dłuższa praca pewnie skończy się spaleniem którejś z grzałek.
2. Po ca kombinujesz z przełączaniem telewizora i video na 12V i 230V. Zasil te urządznia na stałe z 12V. Jak nie będzie sieci to zasilasz te urządzenia z akumulatora. Przy zasilaniu 230V masz przecież 12V z zasilacza. Prosto i skutecznie.
3. Ogrzewanie elektryczne z akumulatora jest nieporozumieniem Do ogrzewania albo Truma na gaz albo Webasto na benzynę lub olej.

BoMBowiec - 2007-04-07, 23:52

Zmodyfikowalem schemat :mrgreen:
Nie wiem gdzie mialbybyc jeszcze jakis przekaznik, ale tak jak teraz jest prosciej :mrgreen:

BoMBowiec - 2007-04-08, 00:14

kaimar napisał/a:


2. Po ca kombinujesz z przełączaniem telewizora i video na 12V i 230V. Zasil te urządznia na stałe z 12V. Jak nie będzie sieci to zasilasz te urządzenia z akumulatora. Przy zasilaniu 230V masz przecież 12V z zasilacza. Prosto i skutecznie. .


No mozna by tak zrobic, co i tak nie rozwiazuje problemu lodowki. Z reszta po co obciazac akumulator majac dostep do 230V i mozliwosc podlaczenia tych urzadzen do 230V. :mrgreen: Mysle ze tak jak teraz zrobilem schemat jest w miare logicznie, a dodatkowa listwa zasilajaca to 30-40zl. Stycznik dalem przed gniazdem 12V, zeby nie ciac oryginalnego okablowania. Chcac podlaczyc cos co tylko chodzi na 12V to sie najwyzej dorobi jeszcze jedno gniazdo 12V.
kaimar napisał/a:

3. Ogrzewanie elektryczne z akumulatora jest nieporozumieniem Do ogrzewania albo Truma na gaz albo Webasto na benzynę lub olej.


Na Trume nie mam miejsca, a szczegolnie odprowadzenie spalin do gory i dziurawienie dachu mnie zniechecaja. Ogrzewanie postojowe np. firmy Webasto lub Eberspacher typu powietrznego zasilanego benzyna i sterowane 12V się kiedyś znajdzie sie pod kanapą, jak będą fundusze. Na razie bardzo tanim rozwiązaniem, a dającym trochę ciepła przy zasilaniu 230V są listwy grzewcze. Coprawda 2 sztuki = 180W troszke malo, ale tez w mrozy nie zamierzam w nim spac. Chodzi tu raczej o lekkie dogrzanie, jak na zewnatrz zimno, ale powyzej +5. Z akumulatora jakos strasznie dlugo pewnie nie pociagna... Hmm jak to sie liczylo ile akumulator czasu pociagnie urzadzenie o danej mocy, no i jeszcze biorac pod uwage ze przetwornica go wylaczy jak napiecie spadnie do 10V.

kaimar - 2007-04-08, 10:07

BoMBowiec napisał/a:
Z reszta po co obciazac akumulator majac dostep do 230V i mozliwosc podlaczenia tych urzadzen do 230V.

I tu chyba wychodzi bład w Twojej koncepcji. W przypadku urządzeń i oświetlenia w kamperze jak podstawowe napięcie zasilania przyjmuje się 12V. Napiecie to pochodzi z trzech źródeł:
1. w czasie jazdy z alternatora
2. na postoju z akumulatora przy braku zasilania zewnętrznego
3. na postoju z zasilacza 230/12V przy dostępie do sieci zewnętrznej.

U Ciebie brak ostatni element nie jest do końca przemyślany. Ale jeśli według Twojego schematu ładujesz akumulator i równocześnie pobierasz z niego prąd, to akumulator jest obciążany dopiero wtedy gdy sumaryczny prąd pobierany przez odbiorniki jest większy od prądu ładowarki. Gdy prąd ten jest mniejszy akumulator ładuje się. Może to trochę uprościłem ale chcę przekonać Ciebie. W tym miejscu widać zadanie dla bloków zasilania stosowanych w fabeycznych kamperach.
Rzeczywiście , ponieważ nie masz lodówki na gaz, masz problem. Lodówka zużywa przy zasilaniu 12V około 10A które pobiera cały czas nie dając wyraźnych oznak pracy. Na postoju jest więc głównym "pożeraczem" prądu.
A co do ogrzewania, to dalej uważam podłączanie ogrzewania i to jeszcze przez przetwornicę do akumulatora za wątpliwe. Jakiej pojemności masz akumulatro?

BoMBowiec - 2007-04-08, 12:33

1. Podaj link do taniego fajnego zasilacza z 230V na 12V to sie zastanowie. Widzialem firmy Dometic - drogie jak cholera...

2. Ogrzewanie elektryczne raczej z akumulatora za dlugo nie pohula. Ale schemat jest troche teoretyczny. Po prostu byloby to wpiete do listwy, do ktorej beda wpinane tylko urzadzenia majace 220V i zadnego innego.

3. Akumulator. W sumie w momencie padniecia Exide Maximy to teraz juz nie mam w domu zadnego akumulatora do kampera. Jak sie okaze ze w samochodzie jednym jego oryginalny jest sprawny, no to mam jeszcze w zapasie Centra o poj. bodaj 75Ah czy cos takiego. Ale moze inne pytanie? Jaki akumulator powinienem miec o jakiej pojemnosci?

4. Lodowka ma funkcje gazu, nie wiem czy w ogole sprawna. Miejsca na butle brak. Mozna by skorzystac z gazu LPG w butlach paliwowych silnika, ktore sa pod autem, ale to tez dosc sporo przerobek, zeby go dociagnac do lodowki...

5. Nadal nie wiem o jakich parametrach mam kupic wylacznik roznicowy i te styczniki. Z tego co widze wszystkie sa na 220V i maja rozny amperarz. Kompletnie nie wiem jaki stycznik zastosowac w przypadku 220V i 12V...

:gwm

janusz - 2007-04-08, 13:16

ad 3
W swoim samochodzie mam dwa lub trzy. Konkretnie pod maską 100Ah.
Pokładowe 2x100Ah teoretycznie, miejsce na dwa i klemy dla dwóch równolegle ale aktualnie zamontowany jeden. Na normalne używanie bez klimy z aku wystarcza.

ad 4
Z zasilaniem lodówki z gazu LPG problem bo do lodówki potrzebny gaz w stanie gazowym a do silnika LPG w ciekłym trzeba by jakiś parownik aby z tego samego zbiornika.

ad 5
Z przekaźnikami to tak że trzeba by było obliczyć jaki prąd będzie płynął moc urządzeń podzielić przez napięcie i wyjdzie prąd jaki pobierają potem dołożyć trochę jakieś 20% zapasu na przeciążenie. Nie ważne w przypadku styków jakie napięcie. Napięcie ważne dla cewki sterującej musi być na 230 zmiennego.
Wyłącznik różnicowy dobrać taki, który pozwoli zasilać cały szmochód, Trzeba policzyć łączną moc jaka jest potrzebna przy pracujących wszystkich urządzeniach i podzielić przez 230V wyjdzie prąd jaki musi wytrzymać różnicówka.

kaimar - 2007-04-08, 13:30

Lodówka zużywa tak małą ilość gazu , że spokojnie wystarczy butla 1kg. W twojeje lodówce będzie to poniżej 200g gazu na dobę. Np. w lodówce Polar 12 butla taka spokojnie mieściła się z tyłu lodówki.
BoMBowiec - 2007-04-08, 13:41

janusz napisał/a:
ad 4
Z zasilaniem lodówki z gazu LPG problem bo do lodówki potrzebny gaz w stanie gazowym a do silnika LPG w ciekłym trzeba by jakiś parownik aby z tego samego zbiornika.



Yyy z tym gazem to chyba kolega cos pomieszal? Bo mi sie wydaje ze zarowno ten tankowany na stacjach, ten w standardowych butlach, jak i ten butlach w instalacjach lpg do zasilania wszystkich urzadzen domowych wlacznie z grzaniem jest taki sam - w fazie cieklej. A tylko w samochodach z instalacjami gazowymi fazy lotnej stosuje sie parownik, aby zmienic jego postac. Z reszta widzialem i czytalem, ze niektorzy w kamperach czy przyczepach kempingowych montuja samochodowe butle LPG, zeby miec spory zapas gazu i tankuja go na stacjach w czasie podrozy...

SlawekEwa - 2007-04-08, 13:50

Gaz jest taki sam tylko sposób pobierania go z butli jest inny.
janusz - 2007-04-08, 13:56

Ja mam taką butlę samochodową i trzeba ją było ztuningować. Instalator gazownik wymontował z niej taką rurkę co pobierała płynny z dna i teraz pobierana jest faza gazowa z góry zbiornika. Do lodówki trzeba by jakoś odparować gaz.
BoMBowiec - 2007-04-08, 13:56

kaimar napisał/a:
Lodówka zużywa tak małą ilość gazu , że spokojnie wystarczy butla 1kg. W twojeje lodówce będzie to poniżej 200g gazu na dobę. Np. w lodówce Polar 12 butla taka spokojnie mieściła się z tyłu lodówki.


Ja juz mam tak zrobiona zabudowe ze miejsca na butle brak:

Obudowa na lodówkę jest ściśle zwymiarowana pod lodówkę - brak wolnej przestrzeni z tyłu i boku. Ponieważ lodówka otwierana jest do góry, to u góry jest też otwierany blat, ze szparą wentylacyjną. Z prawego boku jest kratka wentylacja - dopływ powietrza. Są też drzwiczki od frontu, żeby można było całą lodówkę wysunąć i wyjąć :mrgreen:

Taka mała weszła by tam do schowka ewentualnie. Ale akumulator, prostownik, rozdzielnia elektryczna też gdzieś muszą się zmieścić...

Dobrze gadam, że ten wyłącznik różnicowy i te 2 styczniki maja być założone w takiej skrzynce plastikowej na szynie?

PS. A to cos szumnie nazwanego automatyka przelaczajaca miedzy alternator a prostownik, to po prostu zastosować kolejny stycznik???

janusz - 2007-04-08, 14:30

Myślę że tam nic nie potrzeba, alternator prostownikowa ani prostownik alternatorowi nie zrobi kuku. Śmiało mogą być podłączone do jednego akumulatora jednocześnie.
Zastosował bym jeszcze dodatkowo taki samochodowy wyłącznik akumulatora, włączony pomiędzy dwa akumulatory, pokładowy i samochodowy. Umożliwi on uruchomienie samochodu gdyby padł akumulator samochodowy, można też będzie skorzystać z samochodowego do chwilowego zasilania instalacji pokładowej gdyby padł pokładowy. Dodatkowo umożliwi jednoczesne ładowanie obydwu akumulatorów prostownikiem z części pokładowej w wypadku takiej konieczności.

BoMBowiec - 2007-04-08, 14:42

Tez mi sie wydaje ze nic sie nie powinno prostownikowi stac jak na chwile zacznie tez pracowac alternator... W koncu nieraz sie uruchamia samochod takze z prostownika, albo pozyczajac prad z drugiego zrodla. I chwilowo takie polaczenie nie robi szkod.

Co do tego przelacznika to myslalem nad tym. Ale w sumie jak padnie glowny, zawsze mozna od biedy zamienic akumulatory przenoszac je :mrgreen: A drugi prostownik do ładowania i tak warto mieć na pokładzie kampera. Także to aż takie konieczne nie jest.

Myslalem jeszcze nad czyms innym. Nad przelacznikiem alternatorow. Ze w momencie awarii glownego alternatora, moza by ten dodatkowy przelaczyc na glowny akumulator... Wtedy jedziemy bezstresowo dalej... A tak to chyba czlowiek by nie nadazyl podmieniac akumulatory co paredziesiat kilometrow. :lol:

janusz - 2007-04-08, 15:16

Tak piszę ja mam ja zrobiłem ale to nie o to chodzi co zrobiłem tylko jakie mam doświadczenia. Mam jeden alternator za to duży 120A. i zamontowałem przekaźnik taki 200A na 12V. Przekaźnik sterowany jest z kontrolki ciśnienia oleju. Łączy obydwa akumulatory równolegle podczas pracy silnika i ładowane są obydwa z jednego alternatora gdy jest ciśnienie oleju w silniku znaczy silnik pracuje. Zamontowałem dodatkowo przełącznik którym ręcznie mogę wymusić połączenie akumulatorów. Przydaje się podczas długiego postoju samochodu poza sezonem kiedy akumulatory należy co jakiś czas doładowywać, nie ma problemu z podłączaniem prostowników i przekładaniem akumulatorów. Przydaje się.
Myślałem też zamontować drugi alternator dla akumulatora pokładowego ale w Ducato nie ma miejsca.

BoMBowiec - 2007-04-08, 15:21

Hmm no wiec liczymy:
--------------------------

180W listwy + 15W DVD + 15W Video + chyba 60W lodówka + chyba 30W TV + 30W lampka podswietlenia barku = 330W. Zakładam 400W/230V = 1.73A :roll: + 15A ładowarka akumulatora = 16,73A... Czyli wynika z tego Wyłącznik różnicowy 20A ???

180W listwy + 15W DVD + 30W lampa podświetlenia barku = 225W. Zakładam 270W/230V = 1,22A... Czyli z tego wynika stycznik 1 = 2A?

15W video + 30W TV + 60W lodówka = 105W. Zakładam 130W/12V = 10,84A... Czyli z tego wynika stycznik 2 = 15A?

U mnie drugi alternator wskoczył w miejsce "pompy powietrza", która tłoczyła spaliny do ponownego dopalania... Był to jeden z paru amerykańskich patentów poprawiający ekologie spalin... Tyle, że to i tak wszystko pomaga jak umarłemu kadzidło, szczególnie przy dużo mniej zanieszczszonych spalinach z LPG.

janusz - 2007-04-08, 15:35

BoMBowiec napisał/a:
15A ładowarka akumulatora = 16,73A

Tutaj trzeba prąd jaki pobiera prostownik a nie oddaje. Różnica napięć.
15A to prąd ładowania 12V. 15A*12V = 180W do tego sprawność jakieś 50% jeżeli prostownik jest z automatyką to razem około 400W/230 to jakieś niecałe 2A a nie 15A
Razem 10A różnicówka wystarczy z dużym zapasem.
Nie wiem czy mniejsze robią.
Do 12V części trzeba większy bo tam niższe napięcie a więc większy prąd. Pozostałe wyliczenia chyba ok.

BoMBowiec - 2007-04-08, 16:24

Przegladam sobie katalog firmy Legrand:
http://www.e-catalogue.le...2007_01_001.pdf

Styczniki są od 16A do 63A czyli i tak muszę zastosować 16A?
Do tego są rózne rodzaje zestyków: 1z + 1r, a przy wiekszych 2z, 2r, 4z, 4r... Nie mam pojecie o co biega... :roll:

Wyłączniki różnicoprądowe P 302 są:
- dwubiegunowe A
- dwubiegunowe AC
- dwubiegunowe selektywne AC, s
- dwubiegunowe selektywne A, s
- dwubiegunowe krótkozwłoczne

tylko 2 pierwsze typy maja od 16A... Ale jest tez oznaczenie np. 10mA, 30mA, 100mA itd. i pod kazdym powtarzaja sie te same amperarze...

Tez nie bardzo wiem o co biega... :roll:

janusz - 2007-04-08, 17:47

BoMBowiec napisał/a:
1z + 1r,

Znaczy 1 zwierny 1 rozwierny czyli taki jak potrzeba (działa jak przełącznik)nie ma znaczenia może być z nadmiarem amperażu 16A będzie ok

BoMBowiec napisał/a:
, 4r

Stycznik ma dodatkowo styki rezerwowe przeważnie o mniejszej obciążalności można je stosować do sterowania innymi przekaźnikami lub samo podtrzymania.

Różnicówki z oznaczeniami A AC nie bardzo wiem co znaczą ważny jest ten parametr 10mA, 30mA, 100mA . To jest oznaczenie prądu jaki powoduje zadziałanie wyłącznika.
Tak dla ścisłości taki wyłącznik zabezpiecza przed porażeniem prądem elektrycznym. Jak wiadomo żeby odbiornik elektryczny działał muszą być podłączone dwa przewody i tak łopatologicznie jednym prąd dopływa a drugim odpływa (ogromne przybliżenie tematy). Aby było bezpiecznie w obydwu przewodach powinien płynąć jednakowy prąd. i ten wyłącznik różnicowo- prądowy porównuje te prądy. Jeżeli człowiek nieopacznie dotknie przewód doprowadzający prąd do odbiornika to część prądu popłynie przez człowieka do ziemi i wystąpi różnica potęcjału elektrycznego. Spowoduje to rozłączenie wyłącznika. Im mniejszy prąd zadziałania tym wcześniej zadziała zabezpieczenie. Potrzebny najmniejszy z możliwych
ale za mały może wyłączać przy zwiększonej wilgotności powietrza albo przy skoku obciążenia w układzie i będzie to upierdliwe.

Sławek B - 2007-04-08, 18:07

BoMBowiec napisał/a:
Wyłączniki różnicoprądowe P 302 są:
- dwubiegunowe A
- dwubiegunowe AC
- dwubiegunowe selektywne AC, s
- dwubiegunowe selektywne A, s
- dwubiegunowe krótkozwłoczne

To może oznaczać szybkość zadziałania. Wbrew pozorom powinieneś unikać zbyt szybkich (krótkozwlocznych) bo możesz mieć klopoty z samoczynnym wyłączaniem związanym z zasilaniem przetwornicy. Najlepiej ustalić jakie są przeznaczone do stosowania z falownikami- te właśnie bym zastosował.
Uzupełniając to co napisał Janusz:
Im większe prądy w obwodzie tym powinna być mniejsza czułość różnicówki, czyli większy prąd upływu (czyli ten parametr 10, 30, 100 mA).
Zastosowałbym różnicówkę "wolną" z czułością 30 mA

Sławek B - 2007-04-08, 18:23

BoMBowiec napisał/a:
PS. A to cos szumnie nazwanego automatyka przelaczajaca miedzy alternator a prostownik

Kiedyś na jakimś forum była na ten temat dyskusja. Wynikało z niej, że niektóre dedykowane do camperów ładowarki nie tolerują jednoczesnego ładowania akumulatora z alternatora i ładowarki. Ktoś nawet pisał, że miał z tego powodu kłopoty (uszkodzenie ładowarki). Szczerze mówiąc (jestem elektronikiem) widzę tylko jeden prawdopodobny moment uszkodzenia:
Jeżeli z jakiegoś powodu odłączy się akumulator (co jest w zasadzie niemożliwe) to alternator pracujący "na ładowarkę" zdecydowanie może (ale musi) ją uszkodzić. Wynika to z tego że alternator nie obciążony, wytwarza stosunkowo wysokie napięcie, co może spowodować "wpompowanie" prądu w ładowarkę.
W poprzednim moim camperku wielokrotnie ładowałem akumulator ładowarką przy pracującym silniku i nic się nie działo. W obecnym nie próbowałem i nie spróbuję - bo nie mam jego schematu i nie chcę ryzykować a ładowarka pełni jeszcze parę innych funkcji.

BoMBowiec - 2007-04-09, 15:24

Wyłącznik różnicowoprądowy - teoria, z wytłumaczeniem oznaczeń np. A, AC:
http://pl.wikipedia.org/w...owopr%C4%85dowy

RCCB w wielu firmach są to 302, RCBO to 312. Nie wiem tylko co daje to zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe? Chodzi o to że jak podlączymy za dużo Amperów to wywali?

Trochę na temat styczników:
http://www.tech.co.bydgoszcz.pl/stycz.html


Teraz jeszcze się zastanawiam czy wykonać instalację 1-fazową (kable 3 żyłowe) czy 3-fazową (kable 5 żylowe)??? I tak chyba wszystkie przewody do urządzeń są 3 żyłowe?
Do 3-fazowej jest większy wyłącznik różnicowoprądowy (dodatkowe pasma dla dla 2 faz).

No i nie wiem (schemat instalacji) wszysktkich kabli w skrzynce rozdzielczej przy wyłączniku różnicowoprądowym, stycznikach. Które żyły z przewodu jak się podłącza, jak zrobić rozgałęźnik na 3 wyjścia za różnicowoprądowym itd.

Sławek B - 2007-04-09, 17:45

BoMBowiec napisał/a:
Teraz jeszcze się zastanawiam czy wykonać instalację 1-fazową (kable 3 żyłowe) czy 3-fazową (kable 5 żylowe)??? I tak chyba wszystkie przewody do urządzeń są 3 żyłowe?

Oczywiście instalację 3 żyłową, czyli jednofazową.
Przewód 1 i 2 np niebieski i czarny przez wyłącznik różnicowy do odbiorników.
Przewód 3 żółto-zielony (jest kolor zarezerwowany normą) jest przewodem ochronnym / uziemieniem. Przewód ten bez styków ani bezpieczników idzie do punktów ochrony np karoseria samochodu, bolce uziemiające w gniazdkach. Nie wolno używać tego przewodu jako przewodu wiodącego prąd bo zakazuje tego norma i zdrowy rozsądek a poza tym instalacja nie będzie działała, gdyż będzie "wyrzucała" różnicówka.
Zabezpieczenie nadmiarowo prądowe to najprawdopodobniej bezpiecznik.

BoMBowiec - 2007-04-09, 18:04

Wlasnie mialem edytowac poprzedniego swojego posta bo znalazlem czesc informacji. No ale przynajmniej dostałem ich potwierdzeniem w Twoim poście. ;-)

http://www.dawel.prx.pl/wylrp.htm - podlaczenia wylacznika roznicowopradowego w roznych ukladach sieci. Przy czym w naszej instalacji jednofazowej jest tylko jedno L. Wynikałoby z tego, że układ sieci będe mieć TN-S.

Rozumiem, że przewód PE - ochrony, mam podłączyć do masy samochodu. Nie będzie go w gnieździe zasilania przyczepy/kampera? Czy może ma być bo gniazdo jest 3-bolcowe?

Natomiast, czy przez stycznik puszczam tylko kabel napięciowy L nazwany przec ciebie niebieskim, czy także czarny N?

Zrobie zaraz na szybko schemat elektryczny i się okaże czy on ma sens. :mrgreen: , czy też nie :czacha .

Sławek B - 2007-04-09, 18:20

BoMBowiec napisał/a:
Rozumiem, że przewód PE - ochrony, mam podłączyć do masy samochodu. Nie będzie go w gnieździe zasilania przyczepy/kampera? Czy może ma być bo gniazdo jest 3-bolcowe?

To jest właśnie bolec w gniazdku albo "dziurka" we wtyczce.

BoMBowiec - 2007-04-09, 18:24

Sławek B napisał/a:
BoMBowiec napisał/a:
Rozumiem, że przewód PE - ochrony, mam podłączyć do masy samochodu. Nie będzie go w gnieździe zasilania przyczepy/kampera? Czy może ma być bo gniazdo jest 3-bolcowe?

To jest właśnie bolec w gniazdku albo "dziurka" we wtyczce.


Ale ja mówiłem o takim gnieździe zasilania:
http://www.movera.com/sho...s1/08-073-1.jpg
Czyli przewod PE podłączyć do niego, czy do masy samochodu? :roll:

janusz - 2007-04-09, 18:29

Takie i ten gruby dolny to "0" albo uziemienie.
I jeszcze jak przy gniazdku to do niego są takie wtyczki które jakby na plecach czyli z przeciwnej strony mają dodatkowo gniazdko bardzo wygodne bo można podłączyć bezposrednio do naszej wtyczki drugi kamper albo inny odbiornik prądu.

BoMBowiec - 2007-04-09, 18:34

janusz napisał/a:
Takie i ten gruby dolny to "0" albo uziemienie.
I jeszcze jak przy gniazdku to do niego są takie wtyczki które jakby na plecach czyli z przeciwnej strony mają dodatkowo gniazdko bardzo wygodne bo można podłączyć bezposrednio do naszej wtyczki drugi kamper albo inny odbiornik prądu.


Czyli ten PE podlaczam pod ten dolny bolec...

A te wtyczki to masz na mysli trojnik?

BoMBowiec - 2007-04-09, 19:38

Zalaczam schemat okablowania do poprzedniego schematu poglądowego, ktory tu tez zalaczam, zeby nie bylo niejasnosci. Ciekawe czy wszystko w nim gra?

Czy przez stycznik 1z + 1r puszczam tylko kable + ??Nie potrzeba masy do stycznikow?

Jak coś nie jest tak to piszcie...

PS. Tak w sumie patrze, ze ładowarka akumulatora niekoniecznie musi mieć osobne gniazdo, możnaby ją wpinać w te listwe, która nie będzie miała zasilania z przetwornicy...

Sławek B - 2007-04-09, 20:01

BoMBowiec napisał/a:
Ciekawe czy wszystko w nim gra?

Hm... Postaram się jutro wysłać schemat z wyszczególnionymi podzespołami. Z Twojego schematu nie wszystko wynika.

Sławek B - 2007-04-09, 20:17

Schemat przygotuję zgodnie z założeniami:

1.Priorytetem jest zasilanie wszystkiego co możliwe z sieci zewnętrznej 230 V.
2.Dla urządzeń uniwersalnych 230/12V (TV, video, lodówka), jeżeli będzie brak sieci zewnętrznej 230 V to zasilanie z 12 V (ze względu na ograniczenie strat wynikających z przetwarzania napięcia 12/230V)
3.Urządzenia zasilane wyłącznie z 230 V będą zasilane odpowiednio z sieci zewnętrznej lub z przetwornicy.
4.Przy zasilaniu zewnętrznym 230V przetwornica nie będzie zasilana z 12 V (bo po co)

Schemat jest w zasaadzie gotowy tylko muszę go doprowadzić do czytelnej formy.
Jeżeli masz uwagi to napisz.

janusz - 2007-04-09, 20:22

Generalnie to jest tak.
Instalacja 12V w samochodach jest jednoprzewodowa. To jest troche myląca nazwa bo i tak są dwa przewody "+" dodatni i "-" masa. Prąd jest stały więc można tak określić. Przewód "-" ujemny stanowi nadwozie samochodu. A przewód jako taki czyli kabelek w izolacji jest jeden. Jeśli na przykład trzeba podłączyć żarówkę to przeważnie ten styk taki na środku na izolatorze to "+" a oprawka to minus. Plus do kabelka a oprawka do nadwozia pojazdu.
W niektórych pojazdach instalacja powinna być dwu przewodowa, (kamper) albo musi być dwu przewodowa (samochody do przewozu materiałów niebezpiecznych). W kamperze lub przyczepie dlatego że konstrukcla pojazdu jest w dużej części drewniana i nie przewodzi prądu.
Z 230V jest inaczej tu instalacja musi być dwu przewodowa, a tak naprawdę to trzy przewodowa. System energetyczny jest tak zbudowany że W elektrowni generatory prądu wytwarzają prąd trójfazowy. (To co pisałeś jaka instalacja 1 czy trzy fazowa). Zeby nie wdawać się w szczegóły do przesyłania takiego prądu wykorzystane są trzy przewody i między każdym z nich test różnica potencjałów 380V a teraz w Unii to 400. Jest jeszcze dodatkowy przewód "0" nie mylić z masą w instalacji 12V samochodu. Pomiędzy jednym (dowolnym) przewodem Fazowym (nazywają się (RST) a "0" jest potencjał 230V Prąd jednofazowy. Do zwykłego gniazdka elektrycznego doprowadzone są dwa przewody Fazowy i "0". Jest norma który jest który . Lewa dziurka w gniazdku to faza, prawa to "0" ( a może odwrotnie) i właśnie w tym co napisałem w nawiasie jest problem (może odwrotnie) nie ma pewności która dziurka w gniazdku jest fazą. Większości odbiorników elektrycznych nie sprawia różnicy jak jest podłączone, gdzie faza gdzie "0", ale człowiekowi nie. "0" można dotknąć i nic się nie stanie natomiast faza"kopnie" porazi prąd. Ponieważ nie ma pewności że gniazdo z którego będzie pobierany prąd jest prawidłowo podłączone to nie można "0" w instalacji 230V kampera połączyć z masą pojazdu. Przy prawidłowym podłączeniu gniazda z którego czerpiemy energię nic się nie stanie , ale jeżeli przewody w gnieździe będą pomylone to całe nadwozie będzie podłączone do 230V i będzie działało jak krzesło elektryczne. W gnieździe z uziemieniem trzeci bolec to uziemienie. Z jednej strony zabezpiecza przed odwrotnym włożeniem wtyczki do gniazda a z drugiej łączy odbiornik prądu (w tym wypadku kampera ) z uziemnieniem.

Oczywiście stycznik (cewka) musi musi być podłączony dwoma przewodami do fazy i do "0" ale nie do masy.

Jutro jak będzie widno zrobię zdjęcie wtyczki z tym gniazdkiem.

BoMBowiec - 2007-04-09, 21:30

Janusz fajnie ze opisales z grubsza jak dziala 12V a jak 230V. :-D

To akurat juz wiem i w zyciu bym nie podlaczyl "0" (N) do masy samochodu :shock: Mnie chodzilo o dodatkowy przewod uziemienia ten trzeci dodatkowy (PE) o ktorym pisał Sławek. Rozumiem, że nie ma różnicy czy on będzie do masy samochodu czy do bolca uziemienia w zaprezentowanej wtyczce. Tu chyba ważna uwaga, przedłużacz + ew. przejsciowki z wtyczką do gniazda zasilającego, też muszą być 3-żyłowe.

===

Sławek: No jak zrobisz czytelniejszy taki schemat w formie rysunkowej, to będzie fajnie wszystkim się przyda. Są na nim jakieś braki jeśli chodzi o przewody? Bo Janusz pisze ze czarny przewód N też ma iść na styczniki? W takim razie nie umiem jeszcze zrealizować poprawnego podłączenia stycznika 1z + 1r ( http://photos.allegro.pl/...39631/182396313 ), nie mówiąc o innych...

==
Janusz: porób też zdjęcia swojej instalacji. :mrgreen:

eler1 - 2007-04-09, 21:50

Co wam powiem że schematy są fajne ale skomplikowane i jest wiele elementów do awarii. Proponował bym układ prosty jak drut bez tych styczników i przekaźników czym prostszy tym bardzie funkcjonalny i łatwiejszy w eksploatacji.
BoMBowiec - 2007-04-10, 00:16

eler1 napisał/a:
Co wam powiem że schematy są fajne ale skomplikowane i jest wiele elementów do awarii. Proponował bym układ prosty jak drut bez tych styczników i przekaźników czym prostszy tym bardzie funkcjonalny i łatwiejszy w eksploatacji.


No w sumie tak, ale wtedy jest malo profesjonalnie. A urzadzenia np. firmy Dometic, ktore maja to w sobie wszystko zitegrowane za drogie.

Oczywiscie ze mozna sama listwe na 5 gniazdek miec w samochodzie i tylko podlaczac sie przedluzaczem do 230V w miejscu gdzie jest dostepne. Mozna tez recznie przelaczac wtyczki z 12V na 230V i recznie przelaczac listwe z 230V do przetwornicy. Tylko jest mniej bezpieczniej i mniej funkcjonalniej :mrgreen: .

Oczywiscie wylacznik roznicowy tez nie gwarantuje, ze to jego nam wybije, a nie w skrzynce na kempingu i wtedy i tak trzeba bedzie latac i szukac obslugi, ale mniejsze prawdopodoienstwo. W starej przyczepie z lat siedemdziesiatych, ktora byla w rodzinie, bylo tylko 230V, bez zadnych bezpiecznikow i wlasnie trzeba latac szukac obslugii jak wybilo :mrgreen: I przyczepa, kemping sie nie spalily i nikogo prad nie kopnal...

Ale tu sobie zrobie jak najbardziej zautomatyzowane wszystko, ladnie, estetycznie pomocowane i bedzie szpan :lol: .

sasquatch - 2007-04-10, 01:36

Pomyśl nad zastosowaniem jakiegoś UPSa komputerowego - jak będzie 230 to będzie jak braknie to to co potrzebuje 230 przełaczy się na akumumlator - a akumulator ładuj sobie jak chcesz i czym chcesz - przechodzony UPS i "wyrzucasz" akumulator (oczywiście nie do koszta :-)) - podłączasz do swojej instalacji 12V - i reszta się sama dzieje. Ja mam małego UPSa 300W i używam tylko i wyłącznie jako przetwornicę (całkowicie bezszumową :-) (bez wiatraczka) tylko brzęczek musiałem popsuć bo co minutę ostrzegał że na baterii pracuje.

Uważam że takie UPSy komputerowe są o klasę lepsze od tych przetwornic z allegro - używałem takiej i z UPSa jestem bardziej zadowolony.

I jeszcze jedno. UPSy - są z zasady do akumulatorów żelowych wiec możesz też taki zastosować i wykorzystać jego układ elektroniczy jako ładowakę tegoż akumulatora. Będzie dbał o prawidłowe ładowanie.

BoMBowiec - 2007-04-10, 02:56

Chyba zajarzylem. Do kazdego ze stycznikow musze doprowadzic zasilanie wbudowanych w nich cewek. (A1 i A2) :bigok
Tylko czy A1 to faza czy odwrotnie to najstarsi gorale nie wiedza :-)


Stycznik ma byc zasilany oczywiscie z zewnetrzego 230V.


Polaczenia w styczniku 1z+1r gdy stycznik nie jest zasilany:
---------------------------------------------------------------
Tor 1-2 (z - zwarty) - zasilanie z przetwornicy 230V (tylko przewod fazowy L)
Tor 3-4 (r - rozwarty) - zasilanie zewnetrzne 230V (tylko przewod fazowy L)
W momencie braku zasilania stycznika prad plynie torem 1-2.

W sumie chyba nic nie stoi na przeszkodze, zeby zamiast 2 potrzebnych w naszym przykladzie stycznikow zastosowac jeden 2z + 2r... :roll:


==
Poprawiłem ten wywód (10.04.2007), bo wreszcie wiem jak to działa :yay:

Sławek B - 2007-04-10, 11:40

1- Wtyk z trzema bolcami (ten na ścianie samochodu).
2- Wyłącznik różnicowoprądowy dwubiegunowy AC lub A 16A / 10 lub 30 mA
3- Wyłącznik nadprądowy jednobiegunowy (bezpiecznik) 16 A
4- Przekaźnik R15 – cewka 230VAC
5- Przetwornica 12/230 600W
6- Przekaźnik ze stykami ok. 100 A , cewka 12 VDC (może jakiś samochodowy)
7- Przekaźnik R15 – cewka 230V AC
8- Ładowarka
9- Wyjścia 12 V na których zawsze jest napięcie (np. wewnętrzne oświetlenie 12 V)

G1,G2,G3- gniazda zasilające 230 V do tych odbiorników ,które są zasilane z 230 V lub z 12 V.
G4 – gniazdo/gniazda dla tych odbiorników, które muszą być zasilanie z 230 V po zaniku sieci zewnętrznej (U Ciebie DVD, ogrzewanie ew. laptop, ładowarki telefonów, golarek etc)
B1 do B5 bezpieczniki 10 -20 A , np. samochodowe
B6 bezpiecznik 100 A (zabezpieczający przetwornicę)
Styki przekaźnika 7 są normalnie zwarte tzn jeżeli cewka nie jest zasilana to są zwarte.
Styki przekaźnika 6 są normalnie rozwarte tzn jeżeli cewka nie jest zasilana to są rozwarte.

Schemat jest byle jaki, bo zbiesił mi się program CAD.
Wszystkie możliwe elementy tzn pozycje: 2,3,4,7, zainstalowałbym na tzw s-szynie.

kaimar - 2007-04-10, 13:43

Całkiem fajny schemacik. Zastanowiłbym się jeszcze nad odłączaniem przekaźnikiem ładowarki od akumulatora przy braku 230V. Ładowarka, którą chce zastosować Bombowiec jest dosyć zaawansowana i boję się czy na wyjściu nie ma jakiś elementów układu pomiarowego, które mogłyby brać prąd z akumulatora w czasie postoju i tym samym rozładować go po paru dniach.
Sławek B - 2007-04-10, 14:19

Cytat:
Ładowarka, którą chce zastosować Bombowiec jest dosyć zaawansowana i boję się czy na wyjściu nie ma jakiś elementów układu pomiarowego, które mogłyby brać prąd z akumulatora w czasie postoju i tym samym rozładować go po paru dniach.

W zasadzie jedynym elementem który może obciążyć akumulator w tej sytuacji jest woltomierz w ładowarce (o ile taki jest). Pobór prądy jest jednak pomijalny. Bardziej wskazane było by wstawienie pomiaru napięcia na akumulatorze i prądu (po stronie 12 V) oraz wyłączników obwodów 12-voltowych.

janusz - 2007-04-10, 15:09

BoMBowiec napisał/a:
A te wtyczki to masz na mysli trojnik?

BoMBowiec - 2007-04-10, 15:29

Slawek to jest rewelacja!!! Profesjonalny schemacik :bigok


1. Czy istnienie przekaznika nr 6 to jest koniecznosc? Czy to jest automatyczny wlacznik przetwornicy? Ta moja ma liczne zabezpieczenia, wiec jak cos bedzie nie tak to sie sama wylaczy.

2. Opisz jeszcze stycznik/przekaznik nr 4. Czy to jest 2Z +2R? I czy przez 2Z (normalnie zwarte) ida przewody z przetwornicy?

3. B4 i B5 - do czego te bezpieczniki? Czy to jest bezpośrednie wyjście na 12v działające zawsze? Jesli tak to jeszcze masa by sie mu się przydala...

4. Przetwornica ma wbudowany odłącznik zasilania, jak napięcie na akumutorze robi się na niskie. Natomiast do obwdów obwodów zasilania z 12V pasowałoby zastosować automatyczny wyłącznik, o którym z resztą wcześniej pisałem. Jeśli punkt 3 jest prawdą to wtedy trzeba 2 takie wyłączniki chyba?

5. Przewód zabezpieczający PE podłączyć z gniazdem zasilającym, ale dodatkowo także z masą samochodu?


Jak CAD ci zadziała to fajnie jak pojawi się to w wersji komputerowej.
Albo jak Tobie sie nie uda to ja to zdigatalizuje. Tylko pasuje tam dolaczyc te automatyczne wylaczniki wylacznik na obwdach 12V. Nie wiem jakie oznaczenie.

Sławek B - 2007-04-10, 19:42

Ad1.Przekaźnik nr6 jest po to aby przetwornica nie była bez przerwy zasilana. Mało tego- w obwód cewki przekaźnika nr 6 należy wstawić wyłącznik. Nawet jeżeli z przetwornicy nie odbierasz energii to i tak pobiea ona prąd z akumulatora i może go rozładować.

Ad2.Proponuję zastosować przekaźnik R 15 z cewką na 230V AC. Jest on tani i będzie cichy. Typowy stycznik będzie „kłapał”. Styki R 15 wytrzymują 10 A – to zupełnie wystarczy. Przekaźniki na schemacie są w stanie : Jest zasilanie zewnętrzne 230 V.
Czyli:
-Do G4 dochodzi napięcie z sieci zewnętrznej.
-Przetwornica nie pracuje (styki przekaźnika 6 są rozwarte)
-TV, Video, i lodówka są zasilane z 230 V , Zasilanie z akumulatora jest zablowane przez rozwarte styki przekaźnika 7. Na wyjściu przekaźników B4 i B5 jest 12 V. Oczywiście brakuje tam przewodu z „minusem”. To jest pozycja 9 z poprzedniego postu.

Ad3.Tak jak w poprzednim poście:
9- Wyjścia 12 V na których zawsze jest napięcie (np. wewnętrzne oświetlenie 12 V)
Oczywiście masa potrzebna

Ad4. Trzeba sprawdzić na czym polega ten odłącznik. Jeżeli odłącza zasilanie po stronie 12 V to rzeczywiście można zrezygnować z przekaźnika nr 6- co ułatwi sprawę. Tyle tylko, że odłączenie nastąpi po częściowym rozładowaniu akumulatora.

Żadne dodatkowe wyłączniki nie są potrzebne. Zwróć uwagę że przekaźnik 7 odcina zasilanie 12 V przeznaczone dla TV, video i lodówki. Natomiast na B4 i B5 pozostaje napięcie, bo zawsze w samochodzie możesz mieć coś zasilanego tylko z 12 V np. oświetlenie wewnętrzne, pompkę do wody etc.

Ad5. To PE to przewód ochronny żółto zielony. Jak w żelazku. Podłączony jest do:
-karoserii
-obudowy ładowarki (o ile jest taka opcja), chyba że jest zasilana 3-przewodowo (jak żelazko)
-Do bolców uziemiających w gniazdach G1 do G4 ( o ile zastosujesz gniazda z bolcem)
-do obudowy przetwornicy (o ile jest taka opcja)

Bardzo ważna sprawa:
Do zamknięcia obwodu 12 V możesz użyć masy samochodu (karoserii) – choć nie jest to eleganckie i z różnych względów nie właściwe.

Do zamknięcia obwodu 230 V kategorycznie nie wolno używać masy.

Tak jak pisałem w jakimś poprzednim poście wstawiłbym w szereg z B1, B2, B3, B4 i B5 wyłączniki
Nie jest to konieczne ale stosowane w camperach.

BoMBowiec - 2007-04-10, 23:49

PRZEKAZNIKI R15.

Znowu rozgryzanie tematu:

Opis przekaznikow R15: http://www.relpol.com.pl/...l_PL/47/r15.pdf

Sa R15 napieciowe pradu stalego i przemiennych oraz pradowe pradu stalego i przemiennych.
Sa R15 2P, 3P, 4P w obudowach do gniazd wtykowych oraz bez obudow.
Ponizej zalaczam schematy podlaczen.

Tak mi sie wydaje, chyba dobrze:
- nr 4 na naszym rysunku - 2P
- nr 7 na naszym rysunku - 3P

PYTANIE 1: w naszym przypadku potrzebne napieciowe czy pradowe? :roll: Nie rozumiem o co chodzi.
PYTANIE 2: Czy zastosować te w obudowie + specjalne gniazdo do nich (drozsza zabawa) czy te bez obudowy?
PYTANIE 3: czy dobrze rozszyfrowalem ze wg. rysunku nr 4 to 2P, a nr 7 to 3P?

---------------------

I chyba ostatni temat - mini rozdzielnia elektryczna i szyna 35. Nie bardzo wiem jak dokonuje sie w niej polaczen i co nam ulatwi? Widzialem tez same obudowy skrzynek + listwy i osprzet do srodka oddzielnie... Tam w takiej skrzynce sa listwy ulatwiajace przylaczenie kolejnych obwodow jak i osprzetu skrzynki? Przydalby sie schemat takiej skrzynki dla naszych potrzeb. No i czy te R15 mozna montowac na taka zwymiarowana wneke, tak jak te znormalizowane roznicowki, "eSy", styczniki itp.?

BoMBowiec - 2007-04-11, 00:15

Co do przetwornicy to wg. informacji z Internetu:
http://www.profitexx.com....w&id_product=24

Co do wylacznikow mialem na mysli wylaczniki zapobiegajace rozladowaniu akumulatora (we wczesniejszych rysunkach go uwzglednialem) gdy bedziemy dlugo i intensywnie korzystac z 12V na postoju, nie majac dostepu do 230V.

Sławek B - 2007-04-11, 09:43

Zacznę od pytania 3
Rozszyfrowałeś dobrze. Ze względu na unifikację proponuję jednak zastosować obydwa przekaźniki 3P. W przekaźniku nr 4 jeden komplet będzie nie wykorzystany.

Pytanie 2
Zdecydowanie w obudowie plus gniazdo na szynę.

Pytanie 1
Wykonanie napięciowe.
Przy kupnie przekaźników wystarczy że powiesz : R15, 3P, cewka 230V AC.

Uwagą: Na schematach z katalogu styki są oczywiście w położeniu spoczynkowym – bez zasilania cewki.

Szyna 35 mm to tzw s-szyna, która ułatwia montaż mechaniczny. Schematu montażowego skrzynki nie jestem w stanie przygotować bo nie wiem gdzie chcesz umieścić wyłączniki , bezpieczniki, gniazda, etc.

Przetwornica:
Z opisu na stronie www nie wiele wynika. Zastosowałbym przekaźnik nr6 i w szereg z jego cewką dałbym wyłącznik. Tak samo dałbym wyłączniki w szereg z każdym bezpiecznikiem B1 do B5. Jak znajdę chwilę to uaktualnię schemat.

I jeszcze sugestia:
Jak sądzę nie masz doświadczenia w instalacjach. Proponuję abyś zlecił komuś wykonanie instalacj, albo wykonał ją sam ale potem przed uruchomieniem poprosił kogoś o sprawdzenie.
Zabawa może być o tyle niebezpieczna że w instalacji mieszają się napięcia 230V i 12 V i można sobie narobić kuku.

BoMBowiec - 2007-04-11, 17:53

Zamowilem u producenta RELPOL poprzez firmowy sklep internetowy przekazniki R15 3P 230V 50/60Hz AC w wykonaniu stndardowym:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Przekaznik R15-2013-23-5230-WT
WT - wskaznik zadzialania, mechaniczny + przycisk testujacy, czolowy z funkcja blokowania

Mogly byc tez z dodatkowymi opcjami:
+ wskaznik zadzialania, oewietlny (dioda LED) + element tlumiacy przepiecia (warystor)
Ale to chyba zbedne?


Zamowilem tez gniazda PZ11 + obejmy:
-------------------------------------------------
Gniazdo do R15 3P, montaż na szynie 35 mm lub wkrętami do płyty
Obejma sprężynowa, do PZ11, PS11, PZ8


=====
Jeszcze mam pytanie o co chodzi z tym:
Istnieje mozliwosc samodzielnej wymiany przycisku
typu T na: przycisk typu P bez funkcji blokowania
styków lub zaslepke eliminujaca funkcje testowania
i blokowania styków. Przyciski typu P oraz zaselepki
nalezy zamawiac oddzielnie


Wg. danych przekaznik ma maksymalny prad zasilania 20A, a trwala obciazalnosc zestyku 10A.
W przypadku naszych urzadzen 12V mamy prady powyzej 10A. To nie problem?

BoMBowiec - 2007-04-11, 18:12

Oczywiscie instalacje wykonam samodzielnie w takim stopniu w jakim dam rade. Bawiłem sie trochę z instalacją 12V w pojazdach, ale tylko proste rzeczy, albo wg. schematów. Mam znajomego komputerowca-elektronika a takze znajomego elektryka, to ktorychs z nich sprawdzi czy to wszystko ma sens co zrobilem, ewentualnie pomoze mi to zlozyc. Najwiekszy problem to rozdzielnia, bo tam bedzie multum kabli i trzeba to zrobic tak by sie nie pomylic, i je sensownie pogrupowac, zeby bylo przejrzyscie.


Co do przetwornic to czytalem gdzies, ze gdy sa wlaczone, a do nich nic nie podlacze to faktycznie biora prad i np. taka 300W pobiera ok. 0,3A. Zalozmy ze ta moja pobiera 0.6A. To w sumie duzo i malo, biorac pod uwage, ze lodowka bedzie pobierac moze i nawet 10A. A lodowka raczej bedzie chodzic praktycznie zawsze na postojach bez 230V, wiec jak sobie nie wylaczymy przetwornicy, to swiat sie nie zawali. Troszke krocej pohula lodowka, dopoki automatyka i tak nie wylaczy odbiornikow, bo akumulator bedzie slaby.

Wazna kwestia jest tez podlaczenie wszystkiego do klem akumulatora. Bedzie tam troche kabli. Sa takie klemy do ktorych mozna podlaczyc po 3 - 4 kable roznych srednic w dodatkowo estetyczne otwory. No ale tu tego bedzie wiecej, wiec tez jest maly problem :roll: Chyba ze jakies blaszki z otworami przykrecic do klem i do tych blaszek wszystko na sruby? :-|

Sławek B - 2007-04-11, 18:19

BoMBowiec napisał/a:
+ wskaznik zadzialania, oewietlny (dioda LED) + element tlumiacy przepiecia (warystor)
Ale to chyba zbedne?

LED to zbędny bajer, a warystor w tym przypadku nie potrzebny. Przyciski testujące też nie potrzebne ale jak są to nie szkodzi.

Sławek B - 2007-04-11, 18:25

BoMBowiec napisał/a:
Zalozmy ze ta moja pobiera 0.6A. To w sumie duzo i malo,

Problem nie w tym czy to dużo czy mało.
Problem w tym że jeżeli odstawisz samochód na tydzień i nie będziesz nim jeździł to nie masz możliwości odłączenia przetwornicy. W związku z tym cały czas rozładowuje ona akumulator. Owszem jak napięcie na akumulatorze spadnie to przetwornica się odłączy, tyle tylko, że masz rozładowany akumulator. Akumulatory natomiast bardzo nie lubią być rozładowane dłużej niż 24 h. Sytuacja jest trochę taka jakbyś miał na stałe podłączoną do akumulatora żarówkę baz możliwości jej wyłączenia - bez sensu.

BoMBowiec - 2007-04-11, 18:44

Rozwiazaniem bylaby taka... :mrgreen:
http://www.allegro.pl/ite...s_tylko_tu.html

Swoja droga ciekawe jak 5A prostownikiem chca ladowac akumulatory od 60Ah, a takie zalecaja... Ktos pisal ze prostownik powinien miec 1A na 10Ah.
No i cos mi sie wydaje ze napiecia ladowania za wysokie do takich zelowek...
:roll:

Sławek B - 2007-04-11, 20:21

BoMBowiec napisał/a:
Rozwiazaniem bylaby taka...

Niestety nie bo w stanie spoczynku pobiera 0,5A.
5A jest OK . Po prostu dłużej będzie się ładował. O żelówkach mam niewielkie pojęcie.

BoMBowiec - 2007-04-12, 10:13

A czy taka listwa łączeniowa do rozdzielnicy będzie mi potrzebna/przydatna?
http://www.allegro.pl/ite...azowa_adma.html
Co ona robi?

Czy są jakieś rozdzielniki przewodow? Wprowadzam jeden przewod, a wyprowadzam np. 3.
Stosuje w tym celu listwy torowe? Np.
http://www.allegro.pl/ite..._69_zl_szt.html
Czy tak nie moge robic i do kazdego miejsca ciagne osobny przewod?

BoMBowiec - 2007-04-13, 20:46

Zadalem chyba glupie pytania, chociaz podobno takich nie ma skoro nikt nie odpowiedzial :mrgreen:

Co do drugiego pytania wydaje mi sie ze moge na wejsciu miec jeden przewod, a na wyjsciu kilka o ile wejda. Ale z tego co czytalem to jednak wszelkie rozdzielenia przewodow powinienem dokonac w rozdzielnicy i tam sa stosowne zlaczki/gniazda do tego?

Pomalu kompletuje sprzet. Dzis przyszly prosto od producenta styczniki wraz z gniazdami + sprezynki zabezpieczajace przed wypieciem. :mrgreen:

Wymyslilem tez jak zamontuje gniazdo zasilajace bez robienia dziur w nadwoziu. :mrgreen:

EwaMarek - 2007-04-13, 22:42

pisaliście o przetwornicy

ja mam profitexa 1000w

i na nim slabo działa cokolwiek, juz raz wymieniałem bo się spaliła

na czym? na programatorze i pompie co jak niebyło prądu w domu.

próbowałem ruszać klimatyzator przenośny ale nie dawała rady.

piszą 1000w ale tak naprawde tylko połowe wytrzymuje.


JAKĄ KUPIĆ DOBRĄ I TANIĄ PRZETWORNICE DO KAMPERA?

Sławek B - 2007-04-16, 21:01

EwaMarek napisał/a:
JAKĄ KUPIĆ DOBRĄ I TANIĄ PRZETWORNICE DO KAMPERA?

Ogólnie rzecz biorąc to niestety albo tania albo dobra.
Nie zastanawiałem się nigdy nad przetwornicami ale obawiam się że miałeś z tą awarią pecha. W zasadzie każda przetwornica powinna się bronić przed przeciążeniem a nawet przed zwarciem. Jedyny sposób na uszkodzenie przetwornicy, który mi przychodzi do głowy to wpięcie jej do sieci 230V.
EwaMarek napisał/a:
próbowałem ruszać klimatyzator przenośny ale nie dawała rady.

Prawdopodobnie klimatyzator posiada jakieś elementy o charakterze indukcyjnym (np silnik, transtormator etc). Takie urządzenie w momencie rozruchu pobiera znacznie większy prąd od znamionowego. Zabezpieczenie przetwornicy to wyłapuje i prawdopodobnie zgłasza przeciążenie. Może to wystąpić nawet gdy moc klimatyzatora będzie poniżej 1000W. Dlatego też przetwornice zazwyczaj mają podawany drugi parametr - maksymalna moc chwilowa.
Jeżeli chcesz używać przetwornicy do klimatyzacji to najlepiej dogadać się ze sprzedawcą na zrobienie próby. Osobiście nie jestem zwolennikiem stosowanie przetwornic o tak wielkich mocach. Jest to dość duże obciążenie dla alternatora ( dla 1000 W będzie ok 100 A); w zasadzie należałoby zastosować specjalny alternator. Poza tym prąd 100 A to już nie żarty. Przy źle wykonanej instalacji jakiekolwiek iskrzenie może się źle skończyć (efekt bez mała spawania)

EwaMarek - 2007-04-16, 21:10

dam sobie spokój z dużą przetwornicą.

ta co mam wystarczy mi do laptopa i innych małych urządzeń. telewizorek mam na 12v to nie ma problemu :-)

dziękuje za informacje

BoMBowiec - 2007-04-17, 17:08

Hmm nikt nie skomentowal moich poprzednich wywodow. Wiec mniemam ze ta listwa mi niepotrzebna, swoja droga ciekawe co to. A przewody poza rozdzielnica ewentualnie za pomoca tych zaciskow moge rozgaleziac jakby byla taka potrzeba...

A teraz mam pytanie o przekaznik miedzy przetwornica a akumulatorem. Najmocniejsze przekazniki samochodowe maja ok. 40A. A tam chyba poplynie czasem prad rzedu 60A, a chwilowy takze wyzszy, nawet 100A. Czy taki przekaznik wystarczy??? No i czy przewod 16mm2 zakonczony konektorem podlaczony na przekaznik to bezpieczne???

:gwm

janusz - 2007-04-17, 18:28

Do tak dużego prądu potrzeba było przekaźnik z zaciskami śrubowymi taki dosyć poważny. W budowie przypominający elektromagnes od rozrusznika. W moim samochodzie jest taki kupiony w firmie Elfa - elfa.se - jest tam katalog tysięcy elementów i urządzeń elektrycznych i jest po polsku. Sprzedaż wysyłkowa. Kosztował coś ponad 100 złotych. Tam też kupowałem przetwornicę.
Przy przetwornicy nie mam przekaźnika na zasilaniu tylko na wyjściu 230V a przetwornice włączam ręcznie jej wyłącznikiem.
Ten duży przekaźnik służy u mnie do łączenia obydwu akumulatorów podczas ładowania przez alternator.

BoMBowiec - 2007-04-17, 19:45

No jest - wytrzymuje 100A... Cena zalamuje...
http://www.elfa.se/elfa-b...dok=2016736.htm

Ewentualnie do 50A na 220V
http://www.elfa.se/elfa-b...&dok=128089.htm

Chyba na razie pomine ten element w instalacji. Zastosuje pewnie wtedy, kiedy zapomne sobie wylaczyc przetwornicy i bede klnac sam na siebie jak akumulator bedzie slaby - rozladowany :mrgreen:

Jasiek - 2007-05-04, 22:22
Temat postu: inna instalacja
Witam serdecznie,

dorzuce jeszcze jedna instalacje elektryczna,ktora znalazlem w sieci,facet ma takiego "grubszego" Concorda i pomimo wszystko musial wiele rzeczy zmienic,ulepszyc, poszerzyc.

Hm, mozna tez i tak!!

na podstawie tego schematu zainstalowalem u siebie tego Sterlinga!

Jest to taki "ideal" istalacji......:-)


Pozdr.

Janek

BoMBowiec - 2007-05-15, 16:43

Zabieram sie do budowy tej mojej instalacji.

Kupilem sobie rozdzielnice z szyna PE+N i nie bardzo wiem jak mam zorganizowac polaczenia w rozdzielnicy....

Szyna PE wyglada tak: gniazda na przewody E1 E2 i od 1 do 9
Szyna N wyglada tak: gniazda na przewody E1 i E2 i od 1 do 9

Wchodze przewodem doprowadzajacym 3 zylowym i teraz jak to mam zrobic? Podlaczam N i PE sie do tych gniazd oznaczonych E1 lub E2?, a reszte to mam wyjscia?

A jak rozgalezic przewod fazowy???

Prosze o szybka pomoc... :-| :gwm

Paweł P. - 2007-05-15, 18:24

BoMBowiec, sa przekaźniki samochodowe 70A, mają duże konektory o wiele większe od normalnych, ja kupiłem w sklepie z częściami do ciężarówek za około 50 zł.
jacekj - 2011-02-19, 18:48

przeczytałem cały ten temat elektryczny i stwierdzam,że jestem głupi bo myślałem ,że sobie jakoś dam radę :?: :?: :?: :?:
Na szczęście kolega ARKADARKA obiecał,że pomoże :lol: :lol: :lol:

ARCADARKA - 2011-02-19, 19:25

jacekj napisał/a:
przeczytałem cały ten temat elektryczny i stwierdzam,że jestem głupi bo myślałem ,że sobie jakoś dam radę :?: :?: :?: :?:
Na szczęście kolega ARKADARKA obiecał,że pomoże :lol: :lol: :lol:


:bigok :bigok :bigok :bigok :bigok

jacekj - 2011-02-26, 22:07

nie poddaję się....dalej wałkuję temat,może jak przeczytam to jeszcze kilka razy to coś mi zaświta......nigdy nie miałem z elektryką do czynienia

jeżeli zastosował bym takie ustrojstwo

http://allegro.pl/elektro...1463494663.html

lub takie

http://allegro.pl/elektro...1468518826.html

to czy te całe schematy przedstawiane w tym temacie będą mi jeszcze potrzebne???

czy mógłby mi ktoś to obrazowo wyjaśnić :spoko

:spoko :spoko

koko - 2011-02-27, 11:11

Jacekj pisze że na elektryce się nie zna a robiąc sam NA PEWNO popełni błędy a tam nie widać i słychać awarii tylko od razu się pali jakieś urządzenie od bezpiecznika począwszy na camperze,domu,nie daj Boże ludzi kończąc
Pisze to pod rozwagę tej części ludzi poproście kogoś kto się zna.........

jacekj - 2011-02-27, 14:48

tak wiem co może się stać......dlatego nie chcę robić tego sam,tylko chce mieć jakieś rozeznanie.

Myślę o tym by zrobił mi to elektryk(taki od elektryki domowej).
-jak myślicie da radę,czy lepiej szukać serwisu kamperowego.

Szkoda tylko,że blisko mnie nie ma takiego serwisu-bo bym się nie zastanawiał.

Może ktoś z kolegów z tego forum zna się na tym i mógłby pomóc???

Kolega ARCADARKA zaoferował pomoc tylko do niego jest już duża kolejka(wolne terminy dopiero w sierpniu) no i 300 km w jedną stronę

:spoko :spoko :spoko

dziwaczek - 2018-06-14, 11:00

Hey

Właśnie zamontowałem separstor akumulatora busie znajomych który jest przerabiany na "kamperka" - działa toto nawet fajnie.

Teraz muszę im zmodyfikować elektrykę na 230V, okazało się że poprostubpodpinają sie przedłużaczem pod słupek i tyle. Trochę to ryzykowne szczególnie że pojazd to blaszak.
Zrobiłbym skrzynkę tylko zastanawiam sie co wstawić do środka.
Prąd max to 10A.
1. Czy dawać samą różnicówkę - jakiego typu?
2. Czy dokładać bezpiecznik?

W moim kamperku jest chyba tylko bezpiecznik 10A.

Świstak - 2018-06-14, 11:15

https://www.camperteam.pl...pic.php?t=27643
dziwaczek - 2018-06-14, 18:52

Dzięki Świstak, poczytałem i nabyłem.
Będzie różnicówka z wbudowanym bezpiecznikiem
https://www.ceneo.pl/13381702

na razie robię takie zabezpieczenie znajomym do przerabianego Fordzika a sobie też do kamperka wstawię :wyszczerzony:

Świstak - 2018-06-15, 06:01

:mikolaj

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group