|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Podwozia - technika i eksploatacja - Ręczny gaz
darek 61 - 2011-07-06, 21:21 Temat postu: Ręczny gaz Czy ktoś z was ma coś takiego w swoim samochodzie.Wyjeżdżam do Bułgarii i interesowałoby mnie coś prostego.Na tempomat moje auto jest za stare,a poza tym wolałbym coś mało skomplikowanego.Nie mogłem na naszym forum znaleźć nic na ten temat,jeżeli jednak taki wątek istnieje to proszę odpowiednie służby do połączenia tematów.
eler1 - 2011-07-06, 21:29
kiedyś opisywałem moje dwie manetki w dwóch pojazdach ale chyba w temacie o tempomatach tak na szybko to masz link do mojej rzeźby na innym forum http://www.wolnycaravanin...topic.php?t=233
darek 61 - 2011-07-06, 21:43
O coś takiego mi chodziło,do wyjazdu zostało dwa tygodnie to chyba dam rade.
airgaston - 2011-07-06, 22:09
A nie masz fabrycznego w ducato, sporo egzemplarzy ma. Na foto oznaczyłem czerwoną kreską. Słuzy też do rozruchu ale ta linka jest podlączona tylko do pedału gazu. Normalny reczny gaz.
darek 61 - 2011-07-06, 22:26
tam mam tylko zaślepkę,może w j5 nie montowali
airgaston - 2011-07-06, 22:35
No to masz pracę domową. Wykręć na szrocie tą linkę z pancerzem z dukato. Jest to podłączone w prosty sposób do pedału gazu. Jak wyciągasz linkę opada powoli pedal gazu. Jak jade gdzieś daleko i jednostajnie wyciągam sobie te dźwigienkę i nóżki mam wolne
darek 61 - 2011-07-06, 22:38
właśnie szukam takiej na aledrogo
maszakow - 2011-07-06, 23:11
darek krupa napisał/a: | właśnie szukam takiej na aledrogo |
albo dopasuj coś z motocyklowych lub rowerowych
aroo59 - 2012-03-10, 23:25
Bardzo chętnie odkupię kompletny gaz ręczny do J5 lub Fiata. Może być sama dźwignia aby oryginalna.
krzysztofCz - 2012-03-11, 05:01
Bez rejestracji nie można wejść na to forum.
leszek1234 - 2014-11-15, 22:19
Odgrzeję temat - podoba mi się pomysł (shimano by eler1 pokazany na str.3 tematu "tempomat") prostego zluzowania prawej nogi na długich dystansach. Jedno pytanie do praktyków - czy przy konieczności nagłego przyhamowania ten ręczny gaz go nie utrudnia, nie jest to problemem????
zbyszekwoj - 2014-11-16, 09:26
Tak kiedyś było w maluchu. Trzeba mieć refleks, przy hamowaniu silnik wyje.
leszek1234 - 2014-11-16, 12:25
Maluch to jednak leciutkie auto. Kamper to auto ważące ponad 2 tony...
Krystian - 2014-11-16, 12:55
Jarku czy udało się z tym ręcznym gazem?
salut - 2014-11-16, 14:22
Mam u siebie zainstalowany patent Roberta , podobną rzecz zamontował u siebie Andrzej73
Obaj jestesmy z tego bardzo zadowoleni. Wiadomo, że nie jest to pełny tempomat i trzeba pamiętać o przestawianiu manetki. Czasami trzeba dodać trochę gazu nogą ale można sie do tego przyzwyczaić. Ja korzystam z tego tylko na autostradach i ekspresówkach.Tam naprawdę bardzo rzadko trzeba nieoczekiwanie hamować, przy normalnym hamowaniu najpierw manetka w dół i już.
Daje to odpocząć prawej nodze i mozliwośc powiercenia się na fotelu. Dla mnie super rzecz.
Jedyna wada to nieutrzymywanie stałej prędkości i jak sie jedzie jako pierwszy w karawanie to ci z tyłu troszkę się denerwują
leszek1234 - 2014-11-16, 16:58
salut - - dzięki za odzew. Ale jeszcze słowo o hamowaniu awaryjnym - czyli bez manetki w dół . Czy hamulec skutecznie hamuje auto z silnikiem na obrotach?
silny - 2014-11-16, 17:08
mam lepszy patent , kupujemy na szrocie membrane tempomatu od omegi B lub starej a8 , do tego 2 elektrozaworki powietrzne z tych pojazdow plus pstryczek elektrycznych szyb , calosc z 50-80 pln. nie bawimy sie w elektronike tylko nacisniecie klawisza w gore otwiera zaworek ktory puszcza podcisnienie do membrany pociagajacej przepustnice i przyspieszamy ile chcemy , zeby zwilnic naciskamy w dół i kolejny zaworek sie otwiera i upuszcza podcisnienie zwalniajac pojazd .
roznica taka ze zaworek upustowy czyli zwalniajacy mozna podlaczyc do czujnika stopu lub pedalu sprzegla i tempomat sam sie rozlaczy , automatyka jak orginal
leszek1234 - 2014-11-16, 17:33
majsterek - dobry sposób ale jak widzę masz benzyniaka.. Może głupie pytanie bo nie znam mojego starego diesla - skąd wezmę podciśnienie w prosty sposób?
salut - 2014-11-16, 18:33
leszek1234 napisał/a: | salut - - dzięki za odzew. Ale jeszcze słowo o hamowaniu awaryjnym - czyli bez manetki w dół . Czy hamulec skutecznie hamuje auto z silnikiem na obrotach? |
Silnik wtedy wyje na wysokich obrotach a hamulce działaja niezaleznie. Ja przyzwyczaiłem się i teraz juz nie mam takich sytuacji.
Socale - 2014-11-16, 20:15
leszek1234 napisał/a: |
...
Czy hamulec skutecznie hamuje auto z silnikiem na obrotach? |
No pomyśl...
Hamulce muszą wyhamować masę kampera i pokonać związaną z nią bezwładność wspomaganą mocą silnika taką, jaka do napędzenia tej masy była wykorzystywana...
W sytuacji awaryjnego hamowania trzeba będzie wysprzęglić, wówczas zyskujesz na skuteczności hamulców zasadniczych, ale tracisz na hamowaniu silnikiem.
Koniecznie użycie hamulca musi zwalniać gaz inaczej jest to nierozsądne, o upierdliwości nie wspomnę.
A dlaczego nie tempomat? Profesjonalne rozwiązanie.
Zobacz jaka frajda:
https://www.youtube.com/watch?v=ZnLb8O57YJ8
leszek1234 napisał/a: |
...
skąd wezmę podciśnienie w prosty sposób? |
Stąd, skąd hamulce biorą sobie wspomaganie hamowania, czyli z vacum pompy.
leszek1234 - 2014-11-16, 21:33
socale - o czym jest ten film??? O jeździe na tempomacie, no proszę Cię... Mam dwa samochody z tempomatem i dlatego nie wyobrażam sobie dłuzszej jazdy z nogą na gazie. A pytam o konkretne rozwiązanie, bo lubię dokonywać wyborów świadomych I chodzi mi o informacje od użytkowników takowego rozwiązania , nie jego przeciwników
salut - chodziło mi raczej o sytuację , gdy nie ma czasu na sprzęgło, czy hamulec pokona siłę inercji auta i napędzajacego go silnika?
silny - 2014-11-16, 22:28
Tak w dizelku z węża do serwa chamulców , tempomacik jak tralala i bezpieczny
Socale - 2014-11-16, 22:38
leszek1234 napisał/a: | socale - o czym jest ten film??? O jeździe na tempomacie
...
pytam o konkretne rozwiązanie
... |
Film jest o frajdzie w kamperze a nie w innych Twoich autach gdzie są też zgodnie z logiką działające i o bezpieczeństwie tego wynalazku, który właśnie ci przedstawiłem i nie kombinuj dobrze radzę.
Masz też stabilną prędkość - nie zauważyłeś na filmie?
Masz bezpieczeństwo bo hamulcami nie pokonujesz mocy generowanej przez silnik.
Masz też chyba nadzieję że ktoś podsunie ci niebezpieczne pomysły i nie daj Bóg będzie cię/was miał na sumieniu?
Jeśli to nie jest konkretne rozwiązanie to cześć, coś co może cię zabić - ja Ci nie podsunę.
leszek1234 - 2014-11-17, 07:05
Socale - odbieram Twój emocjonalny post jako troskę o bezpieczeństwo na drodze, dlatego nie będę ripostował, choć aż mnie korci . Nie irytuj się tym, że ktoś po prostu "chce wiedzieć"
majsterek - - bardzo pomysłowe rozwiązanie i zgrabnie omija problem skąd wziąć impulsy prędkości w starym aucie. W zasadzie to też ręczny gaz. Może zapodasz jakieś foto? Gdzie umieściłeś przycisk sterujący?
Socale - 2014-11-17, 11:02
leszek1234 napisał/a: | Socale - odbieram Twój emocjonalny post jako troskę o bezpieczeństwo
... |
A bo... widzisz... tyle się na drogach dzieje z samej tylko ludzkiej głupoty.
Sami o siebie musimy zadbać, dlatego nie jestem miłośnikiem prowizorycznych rozwiązań, ale... pomysł z odłączaniem gazu poprzez dotknięcie pedału sprzęgła czy hamulca jak najbardziej wdrożyć można.
salut - 2014-11-17, 16:34
leszek1234 napisał/a: | salut - chodziło mi raczej o sytuację , gdy nie ma czasu na sprzęgło, czy hamulec pokona siłę inercji auta i napędzajacego go silnika? |
Dlaczego nie ma czasu na sprzęgło?. Przy każdym gwałtownym, a zwłaszcza awaryjnym hamowaniu mam dziwny odruch użycia dwóch nóg jednocześnie. Hamujesz wtedy bezpiecznie i nie doprowadzasz do zgaszenia silnika. W razie czego można uciec przed nadjeżdzającym z tyłu.
W/g mnie albo prawdziwy tempomat albo najprostszy sposób ręcznego gazu. Ale każdy lubi co innego
Socale - 2014-11-17, 19:35
Oczywiście to kwestia nawyku.
Uzasadnione jest wykorzystywanie hamowania silnikiem i rozpinanie sprzęgła w ostatniej fazie hamowania i w kamperach gdzie jazda jest dostojna a nie sportowa, to taki nawyk by się najlepiej sprawdził.
Ja akurat samymi automatami jeżdżę więc niejako nie dotyczy, ale kamperem też często zdarza mi się zapomnieć o sprzęgle...
wlodo - 2014-11-17, 19:41
To może ktoś opisze jak ten tempomat w starszych autkach wykonać .Lewych rąk w większości nie mamy,a zima długa ,coś trzeba robić...
leszek1234 - 2014-11-17, 19:57
salut - jesteś tu jedyny , co to ma. Podpowiedz (a jakbyś mógł dać fotki to byłoby super) gdzie założyć manetkę (mam drążek biegów pod kierownicą ) i jak i gdzie masz mocowanie linki (do pedału czy gdzie?) i pancerza? W sumie foty wszystko by wyjaśniły
wlodo - O tempomacie napisano sporo np. tutaj
http://www.camperteam.pl/...hlight=tempomat
to jest temat ręczny gaz... nie róbmy bałaganu.
Socale - 2014-11-17, 20:09
No ja nie napiszę bo nie mam samoróbki. Mam "samozamontówkę"
Waeco Magic Speed MS50 - dosyć stabilny, ale na zjazdach z góry, gdzie już musi odcinać a prędkość wzrośnie powyżej żądanej, to potem na prostej trochę długo zastanawia się jak powrócić do żądanej prędkości. Zazwyczaj pomagam mu dodając gazu
Trzeba to wybaczyć bo to przecież kit-zestaw do samodzielnego montażu.
Socale - 2014-11-17, 20:13
leszek1234 napisał/a: |
...
mam drążek biegów pod kierownicą
...
to jest temat ręczny gaz... nie róbmy bałaganu. |
Najlepsze miejsce na drążek, podłogę masz wolną.
Możesz go dla wygody jeszcze skrócić.
Gdzieś widziałem ż efabrycznie cięgno gazu było po lewej stronie, linką zapewne zapięte przy pompie/przepustnicy.
.
Racja, tempo to inny temat, sorrki.
.
.
.
Edit:
aaaaa jeszcze zapomniałem. Zdajesz sobie sprawę, że jak zdecydujesz się ręczny gaz używać jako tempo, to wadą tego rozwiązania będzie też brak korekcji; pod górkę nie doda, z górki nie ujmie. Chyba że masz na myśli tylko autostrady to ok.
silny - 2014-11-17, 21:16
Nie mam przygotowanych zdjęć ale klawisz do elektrycznych szyb lepiej kupić uniwersalny w elektronicznym , z podświetlaniem po 8-10 złotych , reszta ze szrotu a i tak najwiecej problemow z zamontowanie cięgna z otworem fasolkowym żeby normalnie można jeżdzić jak sie nie urzywa tempomatu.
eler1 - 2014-11-18, 15:04
leszek1234 napisał/a: | salut - jesteś tu jedyny , co to ma. Podpowiedz (a jakbyś mógł dać fotki to byłoby super) gdzie założyć manetkę (mam drążek biegów pod kierownicą ) i jak i gdzie masz mocowanie linki (do pedału czy gdzie?) i pancerza? W sumie foty wszystko by wyjaśniły
. |
tutaj są foty www.camperteam.pl/forum/v...er=asc&start=30
leszek1234 - 2014-11-18, 17:02
cześć eler1 - właśnie Twoje posty mnie zaciekawiły tym tematem. Rozwiązanie piękne i proste. Widziałem te fotki wcześniej. Niestety biegi mam pod kierownicą, nie w podłodze. Nie widzę gdzie jest koniec pancerza , chyba musi być gdzieś złapany na sztywno? ...albo jestem ślepy. Mógłbym prosić o fotę z poziomu podłogi, tak przy okazji
Myślę o takim myku, żeby pancerz linki był przymocowany do pedału hamulca w taki sposób, że jego naciśniecie powodowałoby wypychanie pancerza , a tym samym podnoszenie pedału gazu do góry.
eler1 - 2014-11-18, 17:27
leszek1234 napisał/a: | Nie widzę gdzie jest koniec pancerza , chyba musi być gdzieś złapany na sztywno? | koniec pancerza opierał się o otwór w blaszce leszek1234 napisał/a: | albo jestem ślepy. Mógłbym prosić o fotę z poziomu podłogi, tak przy okazji | ja już tych samochodów nie posiadam
leszek1234 napisał/a: | Myślę o takim myku, żeby pancerz linki był przymocowany do pedału hamulca w taki sposób, że jego naciśniecie powodowałoby wypychanie pancerza , a tym samym podnoszenie pedału gazu do góry. | można by i tak a nie lepiej zamocować pancerz do pedału a w podłodze dać rolkę jedną lub dwie przez którą przeleje się linka do pedału gazu
Tylko nie wiem czy pedał hamulca nie będzie lekko opadał ale można dać mocniejszą sprężynę
dominik - 2014-11-18, 19:37
leszek1234 napisał/a: |
Myślę o takim myku, żeby pancerz linki był przymocowany do pedału hamulca w taki sposób, że jego naciśniecie powodowałoby wypychanie pancerza , a tym samym podnoszenie pedału gazu do góry. |
słabo szukasz,
są moje posty z fotami na montaż orginalnego tempomatu od OPLA, Krystian i inni koledzy widzieli, koszt całości nie przekracza 300pln.
leszek1234 - 2014-11-18, 19:43
eler1 -
dyha - 2014-11-18, 23:13
Mam podobny "tempomat" jak eler1, i chyba taki o którym pisze Salut z tym że linka jest goła bez pancerza.Urządzenie raczej prymitywne ,po wizycie na złomowisku koszt żadem a frajda niezastąpiona.Wrażenia z wyprzedzania Tira na autostradzie na tym ręcznym gazie z jednoczesnym gmeraniem dużym palcem nogi prawej u uchu lewym -bezcenne
A tak poważnie przy długich przejazdach sprawdza się znakomicie,jedynie do tej oski pod pedalem gazu musialem dołożyc małą roleczkę bo linka się przecierała.
leszek1234 gdybyś chciał to zobaczyć w realu to zapraszem bo też tu mieszkam
leszek1234 - 2014-11-19, 11:58
dyha - jasne , że będę chciał!!! W razie jakby co , skontaktuję się na PW .
No i za bardzo poglądowe foto
salut - 2014-11-19, 18:46
eler1 napisał/a: | leszek1234 napisał/a: | salut - jesteś tu jedyny , co to ma. Podpowiedz (a jakbyś mógł dać fotki to byłoby super) gdzie założyć manetkę (mam drążek biegów pod kierownicą ) i jak i gdzie masz mocowanie linki (do pedału czy gdzie?) i pancerza? W sumie foty wszystko by wyjaśniły
. |
tutaj są foty www.camperteam.pl/forum/v...er=asc&start=30 |
leszek1234 to jest dokładnie to co mam mu siebie. Taki sam tempomat albo może ręczny gaz zakladał w tym roku Andrzej73. Skontaktuj sie z nim a dowiesz się wiecej.
Więcej moich zdjęć mogę wkleic dopiero na wiosnę
leszek1234 - 2014-11-19, 21:25
Dziękuję za wszystkie wskazówki, ja też wezmę się za ten temat pewnie dopiero wiosną , teraz tylko chcę zdobyć max wiedzy
polaris20 - 2022-08-21, 13:17
Siema pozwolę sobie odkopać temat. Szukam takiej manetki od ssania która jest montowana po.pewej stronie od kierownicy tak jak to widać na fotce z pierwszego postu. Na tempomacie mi nie zależy, bardziej chodzi od delikatne podkręcenie obrotów na zimnym silniku. Problem jest taki że kamper wpada w spore wibrajce. Przy ciepłym nie ma.z tym problemu.
|
|