|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - klimatyzacja
szczepan70 - 2011-09-04, 22:13 Temat postu: klimatyzacja W swoim aucie mam stacjonarną klimę/230 v/,w najbliższym czasie zamierzam założyć dodatkową w sypialni.Silnikowej klimy jeszcze nie uruchomiłem/powinienem wymienić węże,chłodnicę i sam nie wiem co jeszcze/.Kusi mnie dość prostę i stosunkowo tanie rozwiązanie aby korzystać w czasie jazdy z obu klimatyzacji stacjonarnych na przetwornicy.Pobór mocy dwóch agregatów to ok. 2,5 kw.Czy ktoś już może próbował takiego rozwiązania ?
maszakow - 2011-09-05, 23:04
Kolego - sprawdź dobrze jaki jest pobór mocy ELEKTRYCZNEJ tych agregatów, bo jak na razie mówimy chyba o wydajności temperaturowej lub klimatycznej ... pobór mocy 2500 watów z przetwornicy 12woltowej po prostym przeliczeniu oznacza pobór prądu z akumulatora rzędu ponad 200 amperów. Chcesz zamienić samochód w generator czy co ?
Przewody łączące przetwornicę z akumulatorem musiałbyś chyba z tramwaju demontować...
szczepan70 - 2011-09-05, 23:11
Na tą chwilę mam dwa alternatory po 140 amper,a przewody do przetwornicy -35 kwadrat
faktycznie z tramwaju n 105 /to nie żart/.Akumulatory o łącznej pojemności ok.600 Ah.
ekosmak.dabrowska - 2011-09-05, 23:23
szczepan70 napisał/a: | Na tą chwilę mam dwa alternatory po 140 amper,a przewody do przetwornicy -35 kwadrat
faktycznie z tramwaju n 105 /to nie żart/.Akumulatory o łącznej pojemności ok.600 Ah. |
Interesujące.
WINNICZKI - 2011-09-05, 23:31
I to wszystko po to ,żeby wionęło chłodem,tylko gdzie? Nad morzem jest bryza,jezioro też daje chłodem w nocy. W górach nie raz włączałem ogrzewanie nad ranem. Lubisz kamieniołomy granitu w Grecji,czy masz ochotę sypiać w centrum południowych miast typu Ateny ,czy Thessaloniki? W innych miejscach nie odczułem braku klimy. Klimatyzacja w kabinie auta,zgodzę się w 100% potrzebna podczas stania w korkach,przy przejazdach przez duże miasta,ewentualnie dla komfortu podczas jazdy.W zabudowie wystarcza wiatrak wiejący i uchylone okna.Chyba ,że masz dużą liczbę osób na pokładzie i nie mogą "dopchać się w pobliże kabiny. Ale wątpię czy będziesz zadowolony z klimy dachowej.W duży skwar nawet zasilana 230v słabo radzi sobie z temperaturą.W stosunku do samochodowej to przepaść i porażka
szczepan70 - 2011-09-06, 18:24
Nie neguje zalet ,ani wydajności klimatyzacji 'silnikowej'.Wydaje mi się jednak że w moim wypadku rozwiązanie z przetwornicą jest dużo prostsze,a i ze względu na umieszczenie elementu chłodzącego wydajniejsze, bowiem od wylotu klimy silnikowej do oparcia tylnej kanapy w części "dziennej" mam 5,2 m.Przy klimie stacjonarnej odległość ta jest niemal o połowe mniejsza.Co do wydajności klimy elektrycznej mam nieco odmienne zdanie.Wszystkie
współczesne autobusy miejskie bazują na klimatyzacjach elektrycznych i takie rozwiązanie się sprawdza.Odnośnie potrzeby klimatyzacji poza przestrzenią kierowcy w moim odczuciu jest ona jak najbardziej wskazana.
dziwaczek - 2011-09-06, 21:13
To ja dodam swoje przemyślenia. Mam kampera bez klimy ani silnikowej ani zabudowy. Samochody "cywilne" od ponad 10 lat maja klimę obecnie jest automatyczna. Nie wyobrażam sobie jazdy bez niej.
Ale Dziwaczek nie ma i wyjazd w te lato w lipcu do Chorwacji mnie trochę przerażał właśnie przez jej brak. A jednak było spoko. Mam kampera z alkową ona naprawdę chroni przed słońcem, jest gorąco ale da się spokojnie wytrzymać, okna uchylone i jedziemy, ważne aby nie stać tylko jechać. A z tyłu były dzieci spokojnie lufcik uchylony, szyby boczne na wentylacji i jakoś poszło. Przy alkowie dajemy radę przy integralu wydaje mi się ze jest gorzej (wielka szyba = dużo ciepła i słońca) - tak mi się zdaje ale takie kamperki jeżdżą.
A i jeszcze jedno brak klimy=czujemy zapach otoczenia, nie tylko smrody ale kwiaty pola, lasy> Magia zapachów poza krajem jest inna to kolejny sposób odczuwania
Ps. jak bym teraz miał wie......le za dużo kasy to kupiłbym kampera z klimatyzacją w kabinie kierowcy ale zabudowa zdecydowanie nie!!!!
Dziabong - 2011-09-06, 21:50
dziwaczek napisał/a: |
Ps. jak bym teraz miał wie......le za dużo kasy to kupiłbym kampera z klimatyzacją w kabinie kierowcy ale zabudowa zdecydowanie nie!!!! |
Jak już będziesz miał to kup też klimę w zabudowie, nie będziesz żałować. Zwłaszcza jak na kempingu zostaną miejsca tylko oświetlone przez słońce.
maszakow - 2011-09-07, 00:06
szczepan70 napisał/a: | Na tą chwilę mam dwa alternatory po 140 amper,a przewody do przetwornicy -35 kwadrat faktycznie z tramwaju n 105 /to nie żart/.Akumulatory o łącznej pojemności ok.600 Ah. |
Jasny gwint... on nie żartuje...
Zacznę moze od tego żę poprosze byś opisał i wrzucił fotke swojego auta. Coś mi się wydaje że mocno zaniżyłem rozmiary Twego auta bo myślałęm w kategorii klasy C a Ty masz chyba coś co goni Milke rozmiarami. i być może jeszcze rozsuwane boczne ściany
jak przystało na amerykańską klase A. TO już wiele tłumaczy.
Autobusy...mogą mieć takie rozwiązania - bo ich silniki na to pozwalają. 8 i więcej litrów, z potężnym momentem obrotowym n aniskich obrotach i ponad 300KM mocy - obróci bez problemu nawet 400A alternator. aha ... ich instalacja jest na 24V.
Wracając do Twojego problemu
1. Akumulatory musiałbyś miec spięte równolegle podobnymi kablami żeby cieszyć się klimą przez max dwie godziny na postoju. Obawiam się zę to wszystko na co będzie stać tę instalację bez wsparcia silnika.
2. Akumulatory muszą mieć identyczne lub podobe parametry - jeśli bateria nie jest zrównoważona, ten gorszy zagotuje się i od razu padnie, po czym padnie ten lepszy. dosłownie kroisz sobie katastrofę na pokładzie.
3. przy takiej ekspoloatacji optymalne warunki pracy wyznacza prąd ładowania oraz rozładowania. - z reguły 1/10 pojemności akumulatora. To że akumulator ma w parametrach 680A albo 720A - to oznacza że nie zniszczą go chwilowe milisekundowe pobory takiego prądu. Ale przy stałym prądzie prądzie 200A wysuszysz akumulator w niecałą godzinę. jeśli się z podniesie z głębokiego rozładowania to jego pojemność będzie już ileś tam procent mniejsza.
4. Może nie ta skala - ale zobacz jak są stawiane przemysłowe UPSy albo ukłądy zasilań awaryjnych. w ostateczności - bateria zasilania okrętu podwodnego. to jest Kilkadziesiąt mniejszych źródeł energii spiętych w układ rónwoległo szeregowy. NAJCZĘŚCIEJ JESZCZE o wyższym napięciu niż nominalne. Żeby twoja instalacja mogła funkcjonowac normalnie musiałbyś mieć łączną pojemnosć baterii 4kAh na pokłądzie i wtedy mógłbyś się cieszyć klimą przez długie lata, a nie co sezon wymieniać akumulatory.
Powyższe dywagacje tracą sens jeśli jesteś ciężarówką i masz na to miejce i brak masowych ograniczeń.
szczepan70 - 2011-09-07, 11:18
http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=9208
Z klimatyzacji stacjonarnej przy współudziale przetwornicy chciałbym korzystać tylko i wyłącznie podczas jazdy,ograniczeń masowych w zasadzie nie mam,a silnik z dwoma czy też trzema alternatorami sądze że poradzi sobie bez problemu.Samochód opisywałem w dziale nasze auta,dołączam na górze skrót.
pozdr.
maszakow - 2011-09-08, 00:13
No to się teraz wygłupiłem... Nazwa mi świtała ale wygląd nie...
Ze skruchą odrabiam lekcję... Silnik 6l, moc 170KM lub 240KM; montowany w Unimogach, Egipskich transporterach opancerzonych i ...holenderskich kombajnach nie wspomnę o zwykłych ciężarówkach Mercedesa. Faktycznie da radę, ale trochę zmuli i zużycie paliwa wzrośnie.
zrewiduję swoje uwagi:
1. KLima plus pobór mocy przez auto w niekorzystnych warunkach to może być blisko max. wydajności alternatorów. Ja bym ich tak nie żyłował ale ty jesteś mechanikiem i wiesz czy wytrzymaja czy tez nie i ewentualnie jak długo.
2. jaka przetwornica ? i jak stara ? potrzebna moc nominalna rzędu 4kW - licząc sprawnośc 80% powinna sobie poradzić bez specjalnego przegrzewania się. Mniejsze moga miec problemy zwłaszcza przy rozruchu. Aha i jeszcze jedna wazna rzecz - tu już szukaj porad elektryków. Musi być falownik by mieć czysty sinus na wyjściu. Silniki i jakiekolwiek agregaty nie cierpią tzw"aproxymowanej sinusoidy" można rozwalić klimę.
Na próby polecałbym podłożyć termopary przy przewodach i przy przetwornicy i sprawdzić jak całośc pochodzi w rzeczywistości.
Ogólnie - to się może udac POzdrawiam.
Mirekaszub - 2011-09-28, 14:42
Na rynku jest wiele kamperów w ofercie bez klimatyzacji. Jaki może być przybliżony koszt i czy można montować w Fordach i Fiatach klimatyzację w szoferce ?
SlawekEwa - 2011-09-28, 14:43
Cytat: | Jaki może być przybliżony koszt i czy można montować w Fordach i Fiatach klimatyzację w szoferce ?
|
Jest taki temat na forum http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=11116
Mirekaszub - 2011-10-03, 14:37
Dziękuję.
Świstak - 2011-10-03, 18:56
Szczepan, jest rozwiązanie znacznie prostsze niż przetwornice. Przetestowałem je w praktyce i doskonale się sprawdza. W czasie jazdy odpalam agregat i sprawa z głowy. Wyprowadź wydech oraz zapewnij odpowiedni przepływ powietrza do chłodzenia. Jedyny warunek - agregat musi być jednofazowy. W twoich uwarunkowaniach dobry byłby agregat dający napięcie 110 i 230. Kiedyś na allegro widziałem takie angielskie z dwoma gniazdkami - 110 i 230. O ile pamiętam oba napięcia podawał równocześnie ale nie pamiętam czy miał dwa regulatory.
Coś podobnego do tego ale mocniejsze... http://allegro.pl/agregat...1845343848.html
Świstak - 2011-10-03, 19:16
I jeszcze jedna uwaga - w tego typu zastosowaniach (klima, siniki z elektroniką sterującą) znacznie lepiej sprawdzają się agregaty diesla ze względu na cięższe koło zamachowe i większy moment obrotowy silnika. Wyżyłowany benzyniak w momencie załączenia dużego obciążenia (zwłaszcza z małym cosinusem fi) potrafi się przydusić na tyle aby elektronika obciążenia zwariowała i wyłączyła się. Tak więc albo benzyniak z dużym zapasem, albo diesel... To chyba najprostsze rozwiązanie.
Co do przetwornic - widziałem w sklepie dla TIR przetwornicę 24/230 o mocy ciągłej 3 kW, szczytowej 4,5 kW w cenie około 400 - 500 złotych, ale tak jak pisał Maszakow - tanie przetwornice mają aproksymowany przebieg napięcia, co przy indukcyjnym charakterze obciążenia będzie powodowało powstawanie mnóstwa harmonicznych i może ugotować elektronikę. Kiedy jeszcze nie było tranzystorów wytrzymujących prądy rzędu kiloampera przy oporności własnej rzędu tysięcznych części ohma, robiło się przetwornice mechaniczne czyli spinało się ze sobą silnik 12V i prądnicę 220V. Regulacja częstotliwości po stronie niskiego napięcia a napięcie wyjściowe - napięciem wzbudzenia. Straty energii ogromne, ale kształt napięcia - idealny.
Zrób bilans co wyjdzie najkorzystniej. Wydaje mi się że jednak agregat....
eler1 - 2011-10-03, 19:29
Nie jest problemem obciążenie (klimatyzator). Tanie przetwornice padają wcześniej - dwie już wykończyłem właśnie klimą i wiertarką. Problem jest w strefie prądów rzędu 60-100A aby taką przetwornicę zasilić potrzebny duży alternator i odpowiednie przewody zasilające.
ps.już kiedyś opisywałem moje przeróbki
Marek - 2011-10-03, 20:27
Proponuję ,żeby w tym temacie wypowiedział się kolega ANKUL z Lublina. Sprzedałem mu campera z przetwornica i klimatyzacją typu Truma Shapir. Wymieniłem alternator na 130 A , a jako przewody wykorzystałem odpowiednio grube od audio (wzmacniacze i głośniki) u mnie taki zestaw działał i się sprawdzał w trasie . Jak jest obecnie nie wiem.
Marek
szczepan70 - 2011-10-08, 23:03
Odnośnie sugestii ŚWISTAKA biorę i takie rozwiązanie /agregat/ pod uwagę.Mam już agregat z silnikiem lombardinii diesel o mocy ok 4 kw, w zimie będę go montował.Nie mniej nie rezygnuje z rozwiązania z przetwornicą,cały czas szukam odpowiednio dużej za rozsądną cenę,najchętniej z możliwością wcześniejszego wypróbowania.
Jako ciekawostkę dołączam kilka zdjęć prostej przetwornicy"mechanicznej".Kilkanaście lat temu dosłownie ją wykopałem podczas budowy domu,po oczyszczeniu z zewnątrz rozebraniu
i podaniu napięcia okazało się że jest w pełni sprawna.
ARCADARKA - 2011-10-08, 23:14
Panowie cobyście nie kombinowali ,i przerabiali,,,,,,,,,,,klima pokładowa tylko sieć 220 generatory ,przetwornice ,cały dach w solarkach to pomyłka ,,,,,,,,,,,,,,generator ,może na dziko ,ale w społeczności caravaningu,czyli cempingach ,,,dobre ale z dala od pozostałych , piszę o generatorach przenośnych na benzynę ,na gaz są cichsze i bardziej kaloryczne ,ale to wyższa półka moje skromne zdanie ,,,,,,,,,,,,,
dzisna - 2011-10-16, 19:13 Temat postu: Waeco Firma Waeco ma takie rozwiazanie do camperow do 6m długosci zasilanie normalne 240V w czasie podrozy 12V ale trzeba troszke zainwestowac jak sie dobrze poszuka mozna zaoszczedzic na razie mam klime ale własnie szykuje sie do zamontowania zasilania na 12 v
|
|