Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Z czego zrobić poszycie...

Pancio - 2012-02-14, 15:44
Temat postu: Z czego zrobić poszycie...
Tak się właśnie zastanawiam nad odpowiednim materiałem (lub nawet materiał plus polecany wykonawca) na skorupę kampera.

1. Blacha aluminiowa. Względnie tania, ale trudno się robi zaokrąglenia rogów. Przy nawet najmniejszym stuknięciu kamyka czy szyszki z drzewa pozostaje wgłębienie. Zerowe właściwości cieplne. Zerowa sztywność.

2. Poliwęglan komorowy biały. Lekki. Dość dobrze izoluje. Sztywny (struktura tektury). Cena jeszcze do przyjęcia. Brak możliwości zaginania na małym promieniu, więc kamper byłby kanciasty.

3. Włókno szklane. Cena akceptowalna. Raczej ciężkie. Słabo izoluje ciepło. Można dowolnie modelować choć jest to czasochłonne.

4. Włókno węglowe. Nawet jak się ma dojścia to i tak cena jest ogromna, ale za to bardzo lekkie i sztywne. Podaję ten przykład w sumie tylko teoretycznie.

No i co dalej?

Jakie są inne laminaty, które byłyby łatwe w obróbce i nie za drogie?

Muszę zrobić elementy zupełnie proste więc jakaś alternatywa do poliwęglanu by się przydała.

Muszę też zrobić okrągłe narożniki i inne obłe kształty, więc przydałby się materiał podobny do włókna szklanego, ale mniej upierdliwy, lżejszy i nie tak łamliwy.

Macie jakieś propozycje i pomysły?

4x4camper - 2012-02-14, 20:09

styrodur lub pianka dwustronnie laminowana


poz
Tolo

makdrajwer - 2012-02-14, 20:53

A może tak jak robiło się łódki? Sklejka wodoodporna a na zewnątrz laminat. Rogi można by wyoblić z samego laminatu a sklejka była by jakaś cieńka aby tylko stworzyć kształt. Zywica wpiła by sie w sklejke wiec 2 warstwy laminatu wystaczyły by . Może za lekkie by to nie było ale na pewno trwałe , szczelne , tanie, łatwo to zrobic i ma dobrą izolacje termiczną.
Yekater - 2012-02-14, 21:09

Wybór duży, ciężar mały, izolacyjność duża: http://www.plastics.pl/pr...twowe-z-tworzyw
Ducaciak - 2012-02-15, 09:11

witaj
może tu coś znajdziesz?
http://akces.sklep.pl/pl/..._spienione/106/

najlepsze ściany były by z tworzywa przeznaczonego do budowy chłodni.

jak jeśli będe budował na nowo Campera skorzystam odrazu z samochodów Deutsche Post cena nie zawysoka samochód w standarcie ma klime i webasto a zabudowa idealna do przerobienia na Campera + bardzo dobra izolacja - zabudowa firmy Kogel.
samochód w kwocie 20tyś.

wystarczy zamontować okna :)

http://www.car-copy.com/c...11526520052.jpg
http://www.car-copy.com/c...11525455835.jpg
http://www.car-copy.com/c...11527565704.jpg
http://www.car-copy.com/c...11528213758.jpg

http://www.engel-und-enge...fahrzeuge&cid=3

ccsrally - 2012-02-15, 11:05

a dlaczego chcesz zaokraglać narożniki? każdy kamper ma kanciaste narożniki tylko nakładki plastikowe zaokraglaja je. co do aluminium to jesli zrobisz stelaż drewniany lub aluminiowy do tego styrodur lub styropian i wszystko skleisz to aluminiowe poszycie nabierze sztywnosci.
Yekater - 2012-02-15, 11:38

Ducaciak napisał/a:
jak jeśli będe budował na nowo Campera skorzystam odrazu z samochodów Deutsche Post

To są 60 kilowatowe zawalidrogi. Auta z mocniejszymi silnikami są sprzedawane drożej. Przed zakupem warto sprawdzić ciężar auta gotowego do drogi.

koko - 2012-02-15, 13:54

Firma "DUNI"sprzedaje gotowy materiał NIE WYWAŻAJCIE OTWARTYCH DRZWI
Ducaciak - 2012-02-15, 15:54

Yekater napisał/a:
Ducaciak napisał/a:
jak jeśli będe budował na nowo Campera skorzystam odrazu z samochodów Deutsche Post

To są 60 kilowatowe zawalidrogi. Auta z mocniejszymi silnikami są sprzedawane drożej. Przed zakupem warto sprawdzić ciężar auta gotowego do drogi.


bez przesady, a co z tymi Ducato/J5 itd 85-89r? z budami to ma jeszcze mniej.
ponadto Camperem raczej sie nie ścigasz

makdrajwer - 2012-02-15, 18:38

Ale z tego co zauważyłem tam są skrzynie automatyczne. Czyli osiągi są mierzone kalendarzem ( jezdziłem beczką z automatem :gwm ).
maszakow - 2012-02-15, 18:40

Yekater napisał/a:
Ducaciak napisał/a:
jak jeśli będe budował na nowo Campera skorzystam odrazu z samochodów Deutsche Post

To są 60 kilowatowe zawalidrogi. Auta z mocniejszymi silnikami są sprzedawane drożej. Przed zakupem warto sprawdzić ciężar auta gotowego do drogi.

Silniki faktycznie słabe, zawalidrogami będą tylko na górzystych terenach bo niestety przy tej wielkości auta podjazdy nawet autostradami będą wymagały redukcji do trójki. POczta w końcu nie musiała startować spod świateł z piskiem opon...
Buda fajna ale może być ciut wąska dla niektórych - 175cm szerokości max.

Pancio - 2012-02-15, 18:40

Odpowiadam więc pokrótce na powstałe pytania. Otóż szukam jakiegoś materiału, który można by modelować, aby buda kampera wyglądała bardziej nowocześnie i aerodynamicznie. Po prostu większość kamperów samoróbek wygląda jak chłodnie, czyli kabina z kanciastym pudełkiem, a ja tego nie chcę. W załącznikach widać, że biały kamper wygląda jak z hurtowni mięsa, a szary jest bardziej opływowy i zaokrąglony, nawet od spodu.

Wiem, że za dawnych czasów wszelkie tego typu konstrukcje robiło się z włókna szklanego, ale nie wiem jak jest teraz... Kiedyś włókno szklane było ciężkie, musiało być grube i przy udarze czy zginaniu się kruszyło. Może teraz zmodyfikowano tę metodę, może jakieś plecionki aramidowe czy węglowe? Może jakieś laminaty w płynie, gdzie nalewa się na wzorzec wiele warstw płynu a potem całość odrywa od wzorca/kopyta i obrabia?

To, że na proste ściany są gotowe panele sandwich, to wiem, ale mnie interesuje modelowanie krzywizn i specyficznych kształtów.

Yekater - 2012-02-15, 19:12

Pancio napisał/a:
mnie interesuje modelowanie krzywizn i specyficznych kształtów.

Proponuję nawiązać osobisty kontakt z doświadczonym szkutnikiem, stosującym najnowsze technologie materiałowe.

4x4camper - 2012-02-15, 19:44

Plan ambitny i całkiem realistyczny, wiem bo zajmuje się zawodowo budową nadwozi aut z laminatów.
Przy współczesnej technice najlepiej zrobić to na cnc -kopyto- wyprowadzić pod lakier-polakierować -zrobić formy-zrobić wyrób
Za wszystkim idzie kasa Jeżeli będzie pięciu chętnych to inwestycja się zwróci.
Jeżeli ma być jedna sztuka to kopyto ma być wyrobem.Też się da --cena??????
Tanio nie będzie



poz
Tolo

IAAN - 2012-02-15, 22:45

4x4camper napisał/a:
Plan ambitny i całkiem realistyczny, wiem bo zajmuje się zawodowo budową nadwozi aut z laminatów.
Przy współczesnej technice najlepiej zrobić to na cnc -kopyto- wyprowadzić pod lakier-polakierować -zrobić formy-zrobić wyrób
Za wszystkim idzie kasa Jeżeli będzie pięciu chętnych to inwestycja się zwróci.
Jeżeli ma być jedna sztuka to kopyto ma być wyrobem.Też się da --cena??????
Tanio nie będzie



poz
Tolo

wszystko da się zrobić potrzeba tylko czasu i kasy
nie trzeba cnc ale z pomocą szablonów i gipsu
tu wymiar na zewnątrz 224 cm wewnątrz 200 wysokości prace wstrzymane zimno nie można szpachlować docelowo forma z laminatu i wyrób gotowy laminat ok 2 mm grubości

4x4camper - 2012-02-16, 07:46

Myślę że nasze podpowiedzi pomogą Pańciowi podjąć decyzję co do technilogi

powodzenia

Tolo

Yekater - 2012-02-16, 10:20

Wielościan, jakim jest buda kampa można wykończyć opartem.
http://anettaszota.blox.pl/2008/05/Op-art.html
Jedyny koszt oprócz materiałów to honorarium dla artysty.

zxcvbn - 2012-02-16, 23:07

Można zrobić to szybko i tanio , tylko trzeba mieć czas i pieniądze...
Pancio - 2012-02-20, 21:19

Decyzję w sumie już podjąłem i będę ryzykował wykonanie konstrukcji z włókna szklanego.

4x4camper, czy możesz rzucić trochę więcej informacji odnośnie cen obrabiarki CNC? W jakim materiale robi się kopyto i czy da się w jednej części wykonać na przykład taki dach mający 2x4m?

I jakiej folii się używa, aby ścisnęła laminat (pod wpływem próżni) ale się do żywicy nie przykleiła? Zamierzam to zrobić dobrze, więc zamiast martwić się czy wałeczkiem wycisnąłem wszystkie bąbelki, wolę zaaplikować próżnię i mieć pewność, że wszystkie warstwy mocno do siebie przylegają.

4x4camper - 2012-02-21, 11:32

Zakup maszyny cnc pod jeden projekt to strata kasy.
Znajdź firmę która świadczy usługi na cnc.
Dach i tych wymiarach śmiało można zrobić ze styroduru, poskładany z elementów.
dobrze by było, żeby od dołu był płaski.
Wszystko zależy od skomplikowania kształtu,łatwo zrobić płaszczyzny rozwijalne.
Wszystko zależy od projektu.

poz
Tolo

Pancio - 2012-02-21, 11:38

No źle się wysłowiłem. Chodziło mi o orientacyjny koszt usługi CNC.
4x4camper - 2012-02-21, 11:54

najprościej jest wygguglować

http://www.hypeboat.com/?id=uslugi-CNC&lang=de

poz
Tolo

IAAN - 2012-02-21, 16:13

Pancio napisał/a:
No źle się wysłowiłem. Chodziło mi o orientacyjny koszt usługi CNC.

koszt usługi na taką zabudowę może być straszny nie opłaca robić się 1 sztuki taki styropian biały nie jest dobrym pomysłem na formę do żywicy żywica go rozpusci
do form jest specjalny materiał podobny do gęstego styropianu ale bardzo twardy nie znam nazwy ale może ktoś się oriętuje
dach z bokami nachodzącymi na zabudowę taką wannę o wymiarze 2m na 4 m wysokości powiedzmy 10 cm na sciany boczne
można zrobić w 1 kawałku na modelu z płyty laminowanej wyjdzie w taniej o wiele taniej
na jakim podwoziu chcesz budowac może połączymy siły i środki

Pancio - 2012-02-22, 04:46

Dzięki za info. Rama, zawieszenie, silnik, skrzynia, reduktor to będzie Land Cruiser FZJ80. Mam już Ducato z 2003r. i wygląda to dobrze, ale jednak włoska technologia samochodów dostawczych to średniowiecze. Zawieszenie toporne, skrzynia chodzi ciężko, milion durnych małych bezpieczniczków w kilku lokalizacjach, silnik (2.8) ma mało mocy i nawet na autostradzie pod lekką górkę (niewidzialną gołym okiem) od razu trzeba redukować bo zamula strasznie. Teraz, na przykład, nie wiem dlaczego ale nie mogę go odpalić bo się jakaś durna kłódeczka świeci, a przecież samochód tylko stał nieodpalany jakieś 2 tygodnie. I wyobraźmy sobie, że mi to cholerstwo nie odpala gdzieś na pustyni w Tunezji lub nawet w albańskim interiorze. Gdybym podróżował sam, to bym parę dni poczekał, gdzieś się przeszedł pieszo itd. Jednak podróżuję z żoną i dwójką dzieci, więc takie debilne niespodzianki nie mogą się zdarzać. Warto zwrócić uwagę że przeglądałem wiele dukaciaków i wybrałem taki model, który faktycznie jest w perfekcyjnym stanie, a nie po jakichś budowlańcach. Po prostu Fiat stwierdził, że skoro prowadzisz samochód dostawczy, to masz cierpieć. :mrgreen:

Dla kontrastu mam właśnie Land Cruisera FZJ80, który stał pół roku wybebeszony. Dorabiałem wydech, demontowałem EGR, zmieniałem kable, świece i inne duperelki. Z braku czasu tyle mi się zeszło i jak wszystko złożyłem do kupy to przekręciłem kluczyk i samochód odpalił tak jak każdego dnia. Nic nie wariowało, obroty nie falowały.... Gotowy do jazdy.

Drugi mój samochód, właściwie żony, to stara Honda i mam to samo. Odpala z wielką radością i rwie się do jazdy.

Mam też quada Hondy i stoi sobie na świeżym powietrzu. Teraz przez ostatnie parę tygodni utrzymywały się mega mrozy i gdzieś pod koniec tych mrozów, przy sporej ujemnej temperaturze wziąłem kluczyki od quada i po prostu raz zakręcił i odpalił, gotowy do jazdy.

No i właśnie dlatego silnik i mechanika musi być japońska. Wiem, że koszt takiego kampera będzie wyższy o te 15-20tys. ale według mnie warto.

Może po prostu jestem za bardzo rozpieszczony 'luksusem' samochodów z połowy lat 90 :-)

W każdym razie naprawię tę świecącą się kłódeczkę (pewnie immobilizer) w dukaciaku i jakby co mam na sprzedaż pięknego, czystego kampera po kosztach materiałów, nawet nie wliczam robocizny.

4x4camper - 2012-02-22, 07:08

Używasz argumentacji która mnie przekonuje.
Jestem otwarty na każdą propozycje- to jest też mój kierunek

poz
Tolo

Remistenes - 2012-02-23, 00:10

Fajny film wczoraj widziałem:

http://youtu.be/VK3NTAmWLH8
http://youtu.be/oZgMLGDWVwY
http://www.zegluj.net/for...opic.php?t=2553
http://www.zegluj.net/for...php?f=22&t=9648

Może zainspirują :kawka:

4x4camper - 2012-03-11, 16:54

Ja bym zrobił tak.

Znalazłbym w dobrym stanie dudę która pasuje mi wymiarowo np. ducato z papierami.
zastosował mechanikę sprawdzoną silnik napędy itp.
I tu jest - najważniejsze.
Okleił nadwozie na zewnątrz styrodurem.
Ukształtowanie styroduru jest bardzo łatwe, następnie oblaminować go epoksydem i tkaniną szklaną.
Reszta zabudowy to już pikuś

poz
Tolo


http://www.lastrada-mobil...=3&languageid=2

IAAN - 2012-03-11, 18:06

4x4camper napisał/a:
Ja bym zrobił tak.

Znalazłbym w dobrym stanie dudę która pasuje mi wymiarowo np. ducato z papierami.
zastosował mechanikę sprawdzoną silnik napędy itp.
I tu jest - najważniejsze.
Okleił nadwozie na zewnątrz styrodurem.
Ukształtowanie styroduru jest bardzo łatwe, następnie oblaminować go epoksydem i tkaniną szklaną.
Reszta zabudowy to już pikuś

poz
Tolo

http://www.lastrada-mobil...=3&languageid=2



za przeproszeniem bez sensu taka budowa zadużo szlifowania i szpachlowania laminatu

4x4camper - 2012-03-11, 19:05

Kolego nie musisz przepraszać
Są tacy co tworzą i tacy co konsumują.


poz
Tolo

krimar - 2012-03-13, 19:44

ktoś już zaczął oferować konstrukcje o jakie prawdopodobnie chodzi założycielowi topicu
http://moto.allegro.pl/za...2204576796.html

WINNICZKI - 2012-03-13, 22:10

Ale jest to wysoce niebezpieczna konstrukcja , podczas wysiadania z zabudowy można dostać się prosto pod koła przejeżdżającego obok samochodu. :wow
Yekater - 2012-03-14, 07:23

W ruchu lewostronnym auta poruszają się po drugiej stronie szosy. Ten model przystosowany jest do ruchu lewostronnego. W internecie można znaleźć wiele opisów jak jeździć autem z kierownicą po prawej stronie.
Ducaciak - 2012-03-14, 09:19

bardzo fajna konstrukcja coś jak Niewiadówka.
ciekawe jak to w środku można wyposażyć?

WINNICZKI - 2012-03-14, 13:03

Yekater napisał/a:
W ruchu lewostronnym auta poruszają się po drugiej stronie szosy
Jak na razie w europie przeważa ruch prawostronny i chętnie oglądnął bym propozycję dopasowaną do Polskich realiów,a nie Japońskich. :-/
Ducaciak - 2012-03-14, 13:41

to chyba nie problem żeby drzwi wycieli z prawej strony a nie z lewej.
4x4camper - 2012-03-14, 19:56

Pewnie koledzy wrócili z UK i sądują polski rynek


poz
Tolo

WINNICZKI - 2012-03-14, 21:56

Wyciąć nie problem,gorzej przykręcić do samego laminatu np zawiasy trzeba zrobić stelaż z drewna zalaminować i dopiero wstawiać drzwi które tez trzeba mieć. itd.itp. :) :)
Pancio - 2012-03-14, 23:22

No fajna ta buda. A jaką metodą jest robiona, że stanowi jeden element? Robią osobno ściany i dach i potem jakoś łączą, czy też mają taką dużą formę? Właśnie próbuję znaleźć takie rozwiązanie, które będzie ładne i którego nie da się tak łatwo spaprać podczas budowy
4x4camper - 2012-03-15, 06:32

Jak będziesz robił kopyto?
Zrobienie skręcanej formy nie jest trudne



poz
Tolo

Pancio - 2012-03-15, 11:48

Ja myślałem o tym, żeby zrobić kopyto albo w częściach albo jako jedną całość.

1. Kopyto w częściach, czyli osobno profiluję dach i ściany. Najpierw płaskie powierzchnie wykonuję z płyty meblowej pokrytej gładkim laminatem. Łączenia między elementami pod kątem wypełniam pianką a potem szpachlą i szlifuję, tak aby uzyskać zaokrąglone narożniki. Następnie kładę na to żelkot i włókno szklane. Wszystko wzmacniam drewnem i grubo zalewam żywicą i kolejnymi warstwami włókna szklanego. Z tego powstaje forma, którą odrywam od kopyta. Później z tych form mam zamiar wykonywać poszczególne elementy i łączyć je sikaflexem a całej długości aby powstała buda. Taka budowa modułowa ma tę zaletę, że w razie problemów czy uszkodzeń można wymienić pojedynczą ściankę. Można też na tych samych czterech ścianach zrobić wyższy dach i w ogóle sobie poeksperymentować.

2. Druga opcja to zrobienie od razu kopyta na samochodzie. Stelaż z byle czego, np jakieś drewniane kantówki, poszycie ze sklejki i pianki a następnie wszystko wygładzone szpachlą. No i potem całe to kopyto przykrywa się włóknem szklanym i wzmocnieniem, aby odbić jednoczęściową formę. Pytanie tylko, czy taka forma oderwie mi się w całości, na przykład przy 11 barach sprężonego powietrza. Mogę zrobić ściany w postaci lekkiego trapezu (różnica 1cm), tylko czy to wystarczy, aby się forma w na kopycie nie zaklinowała?

No nie wiem, zaproponuj jakiś dobry sposób na kopyto i formę, bo ja się nie znam.

4x4camper - 2012-03-15, 19:27

Witam

Druga wersja bardziej mi odpowiada-tylko po co robić ze sklejki jak można ze styroduru
gotową budę zrobić.
Szpachlowania tyle samo .
Ja będę robił w następujący sposób.
Wybrałem sprintera
Konstrukcja stalowa oklejona styrodurem -ukształtowanie styroduru pod mój design.
Warstwa zewnętrzna z tkaniny szklanej i epoksydu szachlowanie i malowanie na gotowo
Wszystko mocowane do auta poprzez podkładki gumowe itp itd.
Jak projekt się spodoba to kolejnym etapem będzie zrobienie formy z czterech części.
Formy poszczególnych części są skręcane w całość i laminowane jaki jeden element -lub
każdy element laminowany osobno i sklejany w całość.
rozpoczęcie prac planuje z początkiem kwietnia

poz
Tolo

Pancio - 2012-03-16, 15:47

Styroduru chyba używa się się, gdy zamierzasz robić od razu wersję ostateczną na pojeździe a nie jedynie kopyto. Wtedy styrodur daje lekki szkielet, który następnie pokrywa się włóknem szklanym. Jednak wady są takie, że styrodur jest dość drogi, droższy od sklejki 4mm, nieelastyczny, więc nie zagnie się go w łuk i w dodatku wymaga żywicy epoksydowej, bo poliestrowa go rozpuści. A żywica epoksydowa jest o wiele droższa.

Jak się domyślam, Ty zamierzasz od razu robić konstrukcję ostateczną na samochodzie. Obawiam się jednak, że szkielet stalowy plus włókno szklane plus szpachla itd. wyjdzie strasznie ciężko. Poza tym stal nie nasiąknie żywicą, więc z czasem może zacząć się wykruszać spomiędzy warstw żywicy i styroduru.

Niestety trzeba pilnować wagi w kamperach i nawet ci ludzie z ogłoszenia nie wiedzą co robią dając podłogę składającą się z dwóch sklejek (mega grubych) i styroduru. Gdy podliczy się ich wagę wyjdzie podłoga ważąca ponad 140kg, a to sporo. O wiele lżej wyjdzie ożebrowanie aluminiowe i jedna sklejka 12 czy 15mm. Od spodu styrodur jako izolacja. Wtedy podłoga będzie ważyć około 50kg.

I gdy tak się wszystko zliczy to się okazuje, że końcowo zejdzie się z wagi nawet o pół tony, a to bardzo dużo.

Lekkie fotele na lekkich stelażach to oszczędność 20kg
Lekkie meble to też oszczędność od 20 do 60kg
Buda wykonana z lekkich materiałów to nawet 200kg oszczędności
Lekka podłoga to jakieś 60-80kg oszczędności
Wykorzystanie aluminium tam gdzie się da to jakieś 40kg
itd...

Kiedyś to bagatelizowałem bo myślałem sobie, że przecież kamper jest nieduży więc niewiele waży i nie da się go po prostu wagowo 'spieprzyć'. Teraz już wiem, że nierozsądne projektowanie bez problemu doprowadzi do wagi 3.5T niestety. Mój kamper wyszedł bardzo lekki ale teraz wiem, że i tak mógłbym mu 'ukraść' kolejne 150kg gdybym chciał.

Yekater - 2012-03-16, 17:17

Pancio napisał/a:
nawet ci ludzie z ogłoszenia nie wiedzą co robią dając podłogę składającą się z dwóch sklejek (mega grubych) i styroduru.

Nie odpowiadają na pytanie o wagę zabudowy, parametr najważniejszy w całym przedsięwzięciu.

4x4camper - 2012-03-16, 20:09

Poza tym stal nie nasiąknie żywicą, więc z czasem może zacząć się wykruszać spomiędzy warstw żywicy i styroduru.

Żyje ponad 50 lat i w laminatach i samochodach robię od zawsze -ale takiej bzdury to nie słyszałem

wymiękam

powodzenia

Tolo

koder - 2012-03-16, 21:14

4x4camper, zaryzykuję hipotezę, że dla większości z nas to jednak jest hobby, nie praca zawodowa - proszę więc, patrz na posty z tej prespektywy. Jeśli posiadasz doświadczenie w temacie to jesteś prawdziwym skarbem dla interlokutorów - prosiłbym jednak o bardziej, hm, serdeczne podejście do rozmówców.

AD REM: styrodur nie będzie się wykruszał na stalowym szkielecie przy wibracjach typowych dla samochodu?

ARCADARKA - 2012-03-16, 21:29

z czego byś nie robił poszycia :-P :-P :-P domowymi sposobami ,to i tak ci wyjdzie kaszanka z musztardą :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:
Pancio - 2012-03-16, 21:53

4x4camper napisał/a:

Żyje ponad 50 lat i w laminatach i samochodach robię od zawsze -ale takiej bzdury to nie słyszałem


No a ja się pytałem speców od laminatów (choć przyznam, że z Australii i USA) i właśnie odradzili stal. Napisali mi, że jeśli na próbę zalaminuję połowę stalowej rury w jakiejś konstrukcji z włókna szklanego i będę na drugą połowę oddziaływał wibracjami, to po pewnym czasie rura będzie się od laminatu odklejać. Można to porównać do zanurzenia rury do połowy w gipsie. Poddając odsłoniętą część rury wibracjom spowodujemy to, że po pewnym czasie będzie można całą rurę wyjąć. Z drewnem jest zupełnie inaczej, gdyż ono nasiąka żywicą na poziomie włókien i samo w sobie jest elastyczne, więc stanowi całość.

Sensem materiału kompozytowego jest połączenie się wszystkich elementów w całość a stal Tobie tego nie da. I życie przez 50 czy 90 lat nie ma tu znaczenia, bo człowiek uczy się całe życie.


I żeby nie było, że ja nie błądziłem. Początkowo też chciałem stworzyć stalowy szkielet, ale po wielu wyliczeniach okazało się, że to po prostu średniowiecze. Jest to materiał nie nadający się do tego zadania. Wytrzymałość konstrukcji osiąga się nie poprzez naspawanie tysiąca rurek, lecz poprzez przestrzenną konstrukcję. Jest to trudniejsze do wyliczenia i być może kosztowniejsze, ale ZNACZNIE lżejsze i tak samo wytrzymałe. Po angielsku taka konstrukcja nazywa się 'monocoque', ale nie wiem jak po polsku i zasada jest taka, że siłę osiąga się poprzez kształt elementu i jego zewnętrzne wymiary a nie poprzez grubość ścianki. Dobrym przykładem są rowery z włókna węglowego, które składają się z 'obłych' elementów o dużych wymiarach a nie z rurek i to kształt daje sztywność podczas, gdy grubość ścianki wynosi niekiedy i milimetr czy dwa.

Yekater - 2012-03-19, 14:23

Pancio napisał/a:
Napisali mi, że jeśli na próbę zalaminuję połowę stalowej rury w jakiejś konstrukcji z włókna szklanego i będę na drugą połowę oddziaływał wibracjami, to po pewnym czasie rura będzie się od laminatu odklejać.
Zapewne chłopaki mieli na myśli różną rozszerzalność stali i laminatu ale źle przetłumaczyli na język polski swoją myśl.
4x4camper - 2012-03-20, 07:17

Trudno dociec skąd te rozbieżności się biorą ale wyszła kicha.
Metal wlaminowuje się w miejsca gdzie skupione są naprężenia,montuje elementy itp.
Mój projekt polega na wlaminowaniu lekkiego stalowego szkieletu do montażu wyposażenia wewnętrznego i w miejscach gdzie będzie połączenie z ramą auta.
Laminat traci z biegiem czasy swoje właściwości dlatego dodatkowe wzmocnienia.
Laminat epoksydowo szklany ma rozszerzalność zbliżoną do stali laminat poliestrowo szklany dla mnie nie istnieje- jestem za biedny aby za jakiś czas remontować kampera.

poz
Tolo

Yekater - 2012-03-20, 08:02

Szkielet z sezonowanego drewna liściastego, twardego i metalowe węzły zapewnią sztywną konstrukcję. Laminat wzmocni całość i zapewni estetykę wykonania.
Konne powozy, dorożki (bez wzmocnień laminatem) wytrzymywały kulkudziesięcioletnią eksploatację po drogach z "kocich łbów".

Pancio - 2012-03-20, 08:39

4x4camper, nie zapomnij też o kwestii montażu wyposażenia... Przy metalowym szkielecie musiałbyś albo robić jakieś wyprowadzenia do środka kampera, jak wspawane krótkie śruby czy jakieś prowadnice. Ewentualnie musiałbyś nawiercać metal i nasadzać nitonakrętki.

W przypadku konstrukcji drewnianej umieszczasz szafkę tam gdzie chcesz i wkręcasz wkręt. Wychodzi z lekka łatwiej.

4x4camper - 2012-03-20, 09:13

Szkielet będzie z kątownika i profilu 20x20x2 dodatkowo perforowanego wlaminowany od środka
Usztywniam budę dodatkowo bo sprinter będzie uterenowiony (napęd4x4)
Samo monocoque nie załatwi problemu.

poz
Tolo


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group