Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Przednie zawieszenie

MER-lin - 2012-03-06, 17:05
Temat postu: Przednie zawieszenie
Z tego co się zorientowałem w moim kamperku są jeszcze oryginalne amortyzatory z pierwszego montażu ( koniec 1992 r. :) . Przymierzam się do ich wymiany, tym bardziej, że na diagnostyce wyszło, że ich skuteczność jest już wątpliwa. Zauważyłem również, że prawa przednia strona auta jest około 10 cm niżej niż lewa ( pomiędzy krawędzią błotnika i krawędzią koła ). Teraz pytanie do mądrzejszych ode mnie - czy "siedzenie" na jedną stronę wynika ze zmęczenia sprężyny przy amortyzatorze, czy może być spowodowane również inną przyczyną. Dodam od razu, że auto nie miało żadnej kolizji.
Jacek999 - 2012-03-06, 19:25

W subaru miałem podobny problem, tyle że z tyłu, mechanik stwierdził, że należy wymienić i amortyzatory i sprężyny, tył siedział prawie 10 cm. Co ciekawe, tej usterki nie wykazało badanie u diagnosty na przeglądzie, sprawność amorów podobno była ok 80%.
Skorpion - 2012-03-06, 20:55

Zalaczam opis jak trzeba interpretowac wyniki testow amortyzatorow bedac na przegladzie przedluzenia rejestracji.Wynik otrzymany to przyleganie opony podczas wspomnianego testu tu i teraz .Poczytajcie uwaznie.
WINNICZKI - 2012-03-06, 22:27

MER-lin napisał/a:
Teraz pytanie do mądrzejszych ode mnie - czy "siedzenie" na jedną stronę wynika ze zmęczenia sprężyny przy amortyzatorze, czy może być spowodowane również inną przyczyną. Dodam od razu, że auto nie miało żadnej kolizji.
Zerknij na autko i zobacz z której strony masz powieszoną markizę ;) Markiza jest ciężka i wisi wysoko , co powoduje przechył auta. Niemcy stosują klocki pod resory ,żeby zwiększyć napięcie resora i wyrównać auto. :bigok
przemo.d - 2012-03-06, 23:10

Witam,
Za "trzymanie wysokości" w większości aut( nie dotyczy forestera i kilku innych wynalazków) nie odpowiada amortyzator ponieważ jest elementem odpowiadającym za tłumienie drgań i jego wymiana nic nie zmieni.Jak nie cieknie tonie ma co go ruszać chba , że faktycznie nie trzyma koła na nierównościach to do wymiany.
Jak sprężyna nie jest pęknięta to można się czepić rozkładu masy.
Pozdrawiam.

MER-lin - 2012-03-07, 07:29

Z tego co piszecie wynika, że albo sprężyna, albo rozkład mas. Amortyzatory nie ciekną i nie stukają więc można założyć, że są sprawne. Markizę rzeczywiściwe mam po prawej stronie. Ale po lewej stronie jest 100 litrowy zbiornik z wodą co powinno w jakimś stopniu równoważyć ciężar markizy. Generalnie elementy zawieszenia z prawej strony ( tuleje wahacza, sworzeń zwrotnicy ) były już zużyte, natomiast po lewej stronie jeszcze o.k. Spróbuję wymienić same sprężyny amortyzatorów i zobaczymy jakie będą efekty.
gino - 2012-03-07, 07:48

przemo.d napisał/a:
Za "trzymanie wysokości" w większości aut( nie dotyczy forestera i kilku innych wynalazków) nie odpowiada amortyzator ponieważ jest elementem odpowiadającym za tłumienie drgań i jego wymiana nic nie zmieni

wszystko na temat...
co ma amorek do wysokości stania autka
MER-lin napisał/a:
o.k. Spróbuję wymienić same sprężyny amortyzatorów i zobaczymy jakie będą efekty.

Merlinku,troszke bez sensu...nawet jak amorki jeszcze troszkę''trzymają''
ale jak napisałes powyżej..sa juz stare..i słabe

i co...będziesz za chwilę płacił za ponowna rozbiórke zawieszenia?
skoro to ta sama robota...i przy wymianie sprężyn,nic doliczyc za zmiane amorków nie mogą..

ale jak zmienisz teraz same sprężyny spreżyny..a za chwile bedziesz chciał zmieniac amorki..
to 2xten sam koszt wymiany
przyznasz..że troszke bez sensu :spoko

MER-lin - 2012-03-07, 17:27

Masz rację Gino. Zrobić raz wszystko i zapomnieć na parę lat. Mądrego to i miło posłuchać. :spoko
Argo - 2012-03-07, 18:35

,,co ma amorek do wysokości stania autka''
Ma bardzo dużo (ciśnienie gazu, siła odbicia itp) w normalnym zawieszeniu może dochodzić do 5 cm. między sparwnym amortyzatorem, a zużytym.

Skorpion - 2012-03-07, 20:27

AiR, jestes w bledzie to sprerzna odpowiada za wysokosc a nie amorek.Amorek odpowiada za tlumienie wszystkich drgan przenoszonych poprez kola i zawieszenie na karoserie :spoko
Skorpion - 2012-03-07, 20:29

AiR, jestes w bledzie to sprezna odpowiada za wysokosc a nie amorek.Amorek odpowiada za tlumienie wszystkich drgan przenoszonych poprez kola i zawieszenie na karoserie.Sprezyna mozna zmienic wysokosc i twardosc zawieszenia.
Argo - 2012-03-07, 21:54

Mnie nie chodzi o rzeczywistą wysokość, za którą odpowiada element resorujący. Stwierdzam tylko fakt, że amortyzator ma wpływ na wysokość.
WINNICZKI - 2012-03-07, 22:10

AiR napisał/a:
amortyzator ma wpływ na wysokość.
Amortyzator gazowy, ale kamper opisywany na wstępie miał amortyzatory olejowe ,i te nie wpływają na wysokość .
Skorpion - 2012-03-07, 22:15

Amorek gazowy a tymbardziej olejowy nie maja wplywu na wysokosc. Potocznie nazywanym amortyzatorem gazowym jest zwykly amortyzator olejowy w ktorym dodatkowa moc tlumienia spelnia gaz czyli azot,gdyz sam olej nie nadaje sie by go sprezyc a gaz tak.Gaz w amortyzatorze utrzymuje go zawsze w polorzeniu uniesionym maksymalnie w goze.Nie ma stricto amortyzatorow wylacznie gazowych,po za tak zwanymi sprezynami gazowymi stosowanymi do podtrzymania maski silnika,pokrywy bagarznika lib 5 drzwi w kombi.Gaz w tych sprezynach jest pod dosc duzym cisnieniem rzedu ok 40 atm.
SlawekEwa - 2012-03-07, 22:20

W amorku gazowo-olejowym, gaz zapobiega spienieniu oleju podczas pracy amorka z dużą częstotliwością. Spienienie oleju powoduje czasową utratę zdolności tlumienia drgań przez amorek.
eMKa - 2012-03-07, 22:27

WINNICZKI napisał/a:
AiR napisał/a:
amortyzator ma wpływ na wysokość.
Amortyzator gazowy, ale kamper opisywany na wstępie miał amortyzatory olejowe ,i te nie wpływają na wysokość .


Przeczytajcie jeszcze raz co napisał Skorpion :diabelski_usmiech
Amory nie maja wpływu na wysokość zawieszenia, gazowy amor ma dwustronne działanie tzn. trochę pomaga sprężynie, i "inteligentniej " amortyzuje, nie występuję w nim zjawisko kawitacji

"Przy dużej prędkości jazdy przepływ oleju w amortyzatorze może spowodować wytworzenie się piany z oleju i powietrza, co ogranicza optymalną wydajność zaworów. Dodanie azotu pod ciśnieniem ogranicza efekt spienienia się oleju, nadając amortyzatorowi większą wydajność roboczą."

Argo - 2012-03-08, 00:24

Sprawny amortyzator olejowy obniża około 5-10% wysokość skoku dobicia. (zdjąć amortyzator bujnąć samochodem i zmierzyć wysokość. Amortyzator gazowy niskociśnieniowy (dwu rurowy) stosowany w autach 4X4 i rajdowych, są neutralne a gaz ma zapobiegać wzrostowi temperatury (zapobiega zapienieniu, zagotowaniu itrzyma precyzyjnie wysokość tłumienia). Wysoko ciśnieniowe (podwyższają o 10-15% dzięki sile odbicia 20-40kg), są stosowane do zawieszeń mających za zadanie wysoki komfort tłumienia. Amortyzator wysokociśnieniowy powoduje szybszy i bardziej precyzyjny powrót koła do punktu 0 (można stosować bardziej miękkie sprężyny) a zatem poprawić komfort resorowania. Temat dość mocno poruszany na forach 4x4 i tuningowych.
gino - 2012-03-08, 07:27

AiR
to co napisałes powyzej..mówi o SKUTECZNOŚCI działania gazówki takie czy innej..a nie o tym..że podwyższa zawieszenie ..

wiesz ze dzwonia...tylko...nie wiesz gdzie..

pewnie miałes na mysli tzw. sportowe amorki..które konstrukcyjnie pozwalaja na podwyższanie lub obnizanie mocowania spręzyny ..i dzieki takiemu amorkowi, autko moze byc niższe bąź wyższe..

ale nie dzieki pracy amorka.. :spoko

a jego twardośc, cisnienie gaz czy olej...nie ma wpływu na wysokośc STOJĄCEGO samochodu..
te czynniki mogą miec jedynie wpływ na ''skok'' zawieszenia samochodu JADĄCEGO
skok może byc dłuższy /wyższy/ w przypadku amortyzatrów miekkich np zuzytych..
lub krótki...czasem nawet bardzo krótki np. w przypadku amortyzatorów utwardzonych, sportowych zarówno gazowych jak i olejowych, bo jedne i drugie wystepuja jako amorki dwustronnego działania..

ale..autko stanie..i..to sprężyna/resor decyduje...na jakiej wysokośc autko stoi

:spoko

MER-lin - 2012-03-30, 11:42

Amorki i sprężyny wymienione. Problem zniknął i prawy przedni przód wrócił do właściwej pozycji. Po demontażu sprężyn porównałem wysokość starej i nowej. Różnica co najmniej 3-4 cm. Winna była więc zmęczona przez życie sprężyna. Druga sprężyna była znacznie mniej wygnieciona. Dziękuję wszystkim za pomoc w walce z upartą techniką :spoko :spoko
okonek - 2012-04-19, 08:40

Witam..))
..A jak odczułeś te zmiany w komforcie jazdy..?..jest zdecydowanie wyczuwalna poprawa...?:)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group