Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Ducato 2.8

Dziabong - 2012-03-18, 13:25
Temat postu: Ducato 2.8
Co ile fabryka radzi wymanę termostatu, bo mam wrażenie że silnik nagrzewa się i owszem, ale jakoś tak bardzo ospale. Płyn do chłodzenia jaki i co ile wymieniać radzicie.
dziwaczek - 2012-03-18, 13:32

Termostat wymienia się jak się zepsuje. Jeżeli silnik nagrzewa się długo to może faktycznie być uszkodzony termostat. Należy sprawdzić obiegi płynu duży i mały, możliwe że termostat się uszkodził i działa tylko duży obieg.

Płyn chłodniczy wymieniamy co ok. 3-5 lat i wtedy jak straci swoje właściwości (temperatura zamarzania).

Ja mam wymieniony na K-2 Kuler http://allegro.pl/plyn-do...2156561972.html

Agostini - 2012-03-18, 13:51

Ja w okresie zimowym, bez przesłonięcia chłodnicy w ogóle bym sobie nie poradził. Pomimo, że termostat powinien to regulować,
to silnik nagrzewa się bardzo powoli i osiągnąć temperaturę 80-90 czasami ma problem .
Na razie nie kombinuję z termostatem, bo latem jest w porządku.

dziwaczek - 2012-03-18, 14:02

Agostini napisał/a:
ilnik nagrzewa się bardzo powoli i osiągnąć temperaturę 80-90 czasami ma problem .


U mnie temperatura silnika jest na poziomie 70-80C (niebieskie pole) i tak jest dobrze.

Dziabong - 2012-03-18, 14:04

Dzięki!
kimtop - 2012-03-18, 15:32

Silniki fiata 2,8jtd mają to do siebie,że się długo dogrzewają.
W okresie jesienno-zimowym,najlepiej zasłonić część chłodnicy.

bbart - 2012-03-18, 15:47

Wydaje mi się, że gdyby przesłanianie chłodnicy było normalne to producenci aut montowaliby oryginalne przesłaniacze. Ma to o tyle sens (przy minus 30- pokrowce na przód), że , teoretycznie, osłaniamy cały silnik przed wychłodzeniem (pęd powietrza przez chłodnicę podczas jazdy) ale nie ma nic wspólnego z termostatem. Jak jest sprawny, odpowiednia temperatura powinna być. Innymi słowy: termostat do wymiany. Oryginalny. Podróby najczęściej są od razu zepsute. Szkoda pieniędzy.
Pawcio - 2012-03-18, 16:22

Krzysiu, sprawdź testerem punkt zamarzania i wrzenia płynu. W układzie chłodzenia, tak jak i w innych układach dochodzi do korozji i wytrącania się osadów, które najczęściej blokują przepływ cieczy w nagrzewnicach. Nie zaszkodzi wymiana jeśli stwierdzisz, że pojawią się w nim zanieczyszczenia.






bbart napisał/a:
Wydaje mi się, że gdyby przesłanianie chłodnicy było normalne to producenci aut montowaliby oryginalne przesłaniacze.


Dawniej takie urządzenia montowano bardzo często. Zrezygnowano z ich instalowania ze względu na oszczędności i postawienie na 'bezobsługowość' w pojazdach.

bbart - 2012-03-18, 17:38

Pawcio napisał/a:
Dawniej takie urządzenia montowano bardzo często. Zrezygnowano z ich instalowania ze względu na oszczędności i postawienie na 'bezobsługowość' w pojazdach.

Nie sądzę. Miałem stare samochody i nie miały takich oto. Widziałem w żukach, nysach, starach...Czyżby termostat nie był najłatwiejszym elementem do wykonania w sockraju?
Tak jak dzisiejsze zamienniki: uda się lub nie.

kimtop - 2012-03-18, 18:04

Jeszcze raz powtarzam,że 2,8jtd.należą do silników które się długo dogrzewają.Jak już złapią temperaturę to ją trzymają.Nic tu nie pomoże zmiana termostatu.Temat przerabiałem kilkukrotnie.
Pawcio - 2012-03-18, 18:08

bbart napisał/a:
Nie sądzę. Miałem stare samochody i nie miały takich oto. Widziałem w żukach, nysach, starach...

Żaluzje chłodnicy można znaleźć w VW Golfie do 99 roku. Znajdziesz je również w BMW (np. E46, X6) :-P

gino - 2012-03-18, 18:16

żaluzje sa nadal montowane..
np w BMW
:spoko

Misio - 2012-03-18, 18:33

kimtop napisał/a:
Jeszcze raz powtarzam,że 2,8jtd.należą do silników które się długo dogrzewają.Jak już złapią temperaturę to ją trzymają.Nic tu nie pomoże zmiana termostatu.Temat przerabiałem kilkukrotnie.


W moim Fiaciku jest motorek 2l. JTD, i też długo się rozgrzewa. Ale jak już swoje osiągnie, to już trzyma. ;)

StasioiJola - 2012-03-18, 21:13

W naszym 2.5 TDI też silnik długo łapie temperaturę, ale pózniej wszystko jest dobrze!! Ogrzewanie działa i silnik trzyma temperaturę. Zimą 2 lata temu w Uniejowie przy dużym mrozie zasłoniłem chłodnicę to nagrzał się szybciej i trzymał też odpowiednią temperaturę!! Widocznie tak Fiaty mają!!! :szeroki_usmiech :spoko
martini44 - 2012-03-18, 21:44

a co się stanie jeśli bedzie się jeździć z zepsutym termostatem (prócz zwiększenia zużycia paliwa i skoków temperatury na ogrzewaniu) ?
Witold Cherubin - 2012-03-18, 22:34
Temat postu: Re: Ducato 2.8
Dziabong napisał/a:
Co ile fabryka radzi wymanę termostatu, bo mam wrażenie że silnik nagrzewa się i owszem, ale jakoś tak bardzo ospale. Płyn do chłodzenia jaki i co ile wymieniać radzicie.

O ile wiem, to żaden producent nie określa terminu/przebiegu po którym należy wymienić termostat. Moim zdaniem trzeba go wymienić jak się stwierdzi, że jest zepsuty i nie spełnia swojej funkcji.
Według moich skromnych doświadczeń uszkodzenie termostatu objawia się przeważnie przegrzewaniem silnika (termostat nie otwiera "długiego" obiegu płynu chłodzącego przez chłodnicę), natomiast długi czas nagrzewania silnika przy niskich temperaturach można raczej uznać za normalne zjawisko.
U mnie w moim Citroenie C 6 z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym HDI też długo trwa osiągnięcie prawidłowej temperatury płynu chłodzącego, bo nie używam tzw. zimowej przesłony chłodnicy. Ale producent nie podał w instrukcji obsługi, że taką przysłonę należy zakładać w warunkach ostrej zimy. Mimo srogich mrozów nic złego się nie stało w mojej osobówce, a jedynie mogłem zaobserwować trochę większe zużycie paliwa. :diabelski_usmiech

Jeśli długi czas nagrzewania silnika występowałby w lecie (przy wysokich temperaturach powietrza) to można by się dziwić, ale też moim zdaniem nie jest to niebezpieczne, znacznie groźniejsze jest przegrzanie silnika.

Jeśli są wątpliwości co do prawidłowej pracy termostatu, to można go wyjąć i sprawdzić jak się zachowuje po włożeniu do napełnionego wodą naczynia i podgrzewaniu wody do coraz wyższej temperatury. Jeśli termostat nie będzie dawał oznak "życia" - t.zn. żaden z jego elementów nie zmieni swego położenia, to termostat trzeba uznać za uszkodzony i go wymienić, ale o ile wiem, to dość rzadko zdarza się, że termostat jest uszkodzony w pozycji "otwarty" tzn. uruchamiającej "długi" obieg płynu chłodzącego przez chłodnicę, znacznie częstsze są przypadki uszkodzenia termostatu w pozycji "zamknięty" tzn. uruchamiającej "krótki" obieg płynu chłodzącego przez blok silnika.

Ja coś takiego przeżyłem podczas ostrej zimy, gdy termostat "stanął" w pozycji "zamknięty" i płyn chłodzący nie przepływał przez chłodnicę. Co kilka - kilkanaście kilometrów musiałem stawać i chłodzić "układ chłodzenia" śniegiem, a po ostygnięciu powtarzałem tą operację wiele razy na trasie ok. 50 km - nikomu nie życzę takiej "zabawy", ale dojechałem do garażu i po zdemontowaniu termostatu okazało się, że jest uszkodzony i konieczna jest wymiana.

Dlatego radzę zaczekać do lata i wtedy przetestować termostat, a mam nadzieję, że okaże się, że Twoje obawy Dziabong były nieuzasadnione.

Pozdrawiam :spoko

SlawekEwa - 2012-03-19, 07:14

Silniki diesla nagrzewają się wolniej z racji wyższej sprawności tychże. Po prostu więcej paliwa zamieniają w pracę niż w ciepło tak jak benzynowce. I dlatego większość nowoczesnych diesli ma dogrzewacze silnika / takie mokre "webasto"/. W mojej praktyce spotykałem się raczej z większością przypadków "otwartych" termostatów po uszkodzeniu niż odwrotnie. Podejrzewam, że konstrukcja tego ustrojstwa jest tak zrobiona, żeby raczej po awarii wychłodzić silnik niż przegrzać.
eMKa - 2012-03-19, 07:54

Z termostatami do silników Sofim (2,5-2,8) jest trochę bałagan.Silniki te były montowane również w innych samochodach niż Fiat.Jest to bardzo prosty termostat w budowie, właściwie wkład.Z tego też powodu jest produkowany przez wiele firm.Niektórzy producenci z chęci zysku (chyba) uważają ze wszystkie silniki Sofim pracujące w różnych samochodach mają takie same warunki pracy, a tak przecież nie jest.Wpisują swój termostat do katalogów pod wszystkie samochody z silnikiem Sofim.I teraz jest problem - jaki silnik wybrali za bazowy do swojego produktu.Producent do Sofima w Ducatach przewidział.termostat o nr. 500329622 temp.82 * oficjalna cena 78 zł, ale można kupić taniej.Wiele termostatów które są crosami z oryginału ma niższą temperaturę !
Zwróćcie na to uwagę, temperatura prawie zawsze jest zaznaczona na termostacie
to problem od lat, najczęściej zły termostat ! w drugiej kolejności nagrzewnica i zawór nagrzewnicy.
zamienniki o temp.oryg np.
1.880.314 - 82*
B.346.83 - 83* jeszcze cieplejszy

gino - 2012-03-19, 08:20

eMKa napisał/a:
83* jeszcze cieplejszy

czyli w zimie...jeszcze dłużej zimno w kabinie

dodaje to..bo nie kazdy o tym wie.. :spoko

przypuszczam ,że gdyby dac termostat otwierający od 75...opcja szybszego ciepełka w kabinie w zimie byłaby lepsza....
tyle że dla odmiany silnik byłby ''niedogrzany''..co jest dla niego niekorzystne :roll:

MarekAn - 2012-03-19, 08:42

gino napisał/a:
eMKa napisał/a:
83* jeszcze cieplejszy

czyli w zimie...jeszcze dłużej zimno w kabinie

dodaje to..bo nie kazdy o tym wie.. :spoko

przypuszczam ,że gdyby dac termostat otwierający od 75...opcja szybszego ciepełka w kabinie w zimie byłaby lepsza....
tyle że dla odmiany silnik byłby ''niedogrzany''..co jest dla niego niekorzystne :roll:


Nagrzewnica jest w "małym" obiegu i "temperatura otwarcia" termostatu nie ma wpływu bezposredniego na ogrzewanie :oops: :spoko

Ducaciak - 2012-03-19, 08:55

witam
ja mam 2.8 JTD i wierzcie mi wskaźnik nagrzania tego silnika jest pon 1/4 przy temperaturze powietrza np 20stC
w Chorwacji na serpentynach z podłączoną przyczepą Kampingową dopiero zaczął pokazywać połowę.
te silniki tak mają.
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.

gino - 2012-03-19, 09:05

MarekAn napisał/a:
gino napisał/a:
eMKa napisał/a:
83* jeszcze cieplejszy

czyli w zimie...jeszcze dłużej zimno w kabinie

dodaje to..bo nie kazdy o tym wie.. :spoko

przypuszczam ,że gdyby dac termostat otwierający od 75...opcja szybszego ciepełka w kabinie w zimie byłaby lepsza....
tyle że dla odmiany silnik byłby ''niedogrzany''..co jest dla niego niekorzystne :roll:


Nagrzewnica jest w "małym" obiegu i "temperatura otwarcia" termostatu nie ma wpływu bezposredniego na ogrzewanie :oops: :spoko

no tak..w końcu to dośc nowa konstrukcja..
a ja opisuje starsze rozwiązania .. :spoko

kimtop - 2012-03-19, 09:29

Ducaciak napisał/a:
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.


W twoim przypadku stawiałbym jednak na termostat.
Te silniki dość długo się dogrzewają jednak osiągają i trzymają temperaturę (przynajmniej u mnie tak jest).

Ducaciak - 2012-03-19, 10:00

juz raz wymieniałem i nie ma żadnej różnicy.
Agostini - 2012-03-19, 11:42

Ducaciak napisał/a:
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.


Oj, chyba aż tak źle nie jest.

Może wskaźnik błędnie pokazuje.
Kiedyś też zdarzyło mi się testować termostaty w garnku w gorącej wodzie i z termometrem.
Na każdym była różnica, ale nie wielka. Stopień otwarcia też nieznacznie, ale się różnił.
Kończyło się na niezawodnej zasłonie chłodnicy.

bbart - 2012-03-19, 13:55

Pawcio napisał/a:
bbart napisał/a:
Nie sądzę. Miałem stare samochody i nie miały takich oto. Widziałem w żukach, nysach, starach...

Żaluzje chłodnicy można znaleźć w VW Golfie do 99 roku. Znajdziesz je również w BMW (np. E46, X6) :-P

Aż się muszę zainteresować... Miałem ponad 20 aut (fakt: nigdy golfa ani, akurat, bmw) i ni miałem żadnej zasłonki. Ford, nissan, mercedes, t4, audi, opel, jeep, renault, honda, mazda, fiat, i inne, co ich nie pamiętam. Zaden nie miał. Ale, skoro karton pomaga, to włożyć i nie pytać, dlaczego...Skoro wymiana termostatu nic nie da, a "ten typ tak ma" to nie ma co dociekać. Jedno jest pewne. Silnik zawsze powinien być dogrzany. Mnie denerwują usprawnienia i poprawianie oryginału, dlatego tak się upierałem, żeby bez...Że sam (samochód) powinien dawać sobie radę. Bo konstruktorzy liczą, rysują, latami projektują, planują a tu bęc. Karton musi być. Ta ich matematyka i fizyka, razem wzięte, nie dały rady.
Dlaczego nie dawali kartonu z autem w komplecie przy zakupie auta? Żartuję, oczywiście, ale skoro w bmw przesłony są, a te 2.8 się ciężko nagrzewają, to nie wiedzieli oni o tym , ci konstruktorzy? Mogli też przesłonę dać.
Albo była niepotrzebna, jak był sprawny termostat. (wiem, złośliwość)

Yekater - 2012-03-19, 14:11

eMKa napisał/a:
I teraz jest problem - jaki silnik wybrali za bazowy do swojego produktu.

Nie ma problemu, SOFIM to rodzina silników będąca w produkcji od ponad 30tu lat.
http://pl.wikipedia.org/wiki/SOFIM

eMKa - 2012-03-19, 15:43

Yekater napisał/a:
eMKa napisał/a:
I teraz jest problem - jaki silnik wybrali za bazowy do swojego produktu.

Nie ma problemu, SOFIM to rodzina silników będąca w produkcji od ponad 30tu lat.
http://pl.wikipedia.org/wiki/SOFIM


przeczytaj jeszcze raz moze zrozumiesz o co "biega" z doborem termostatu do Sofima, a jeżeli dalej nie rozumiesz to przeanalizuj dokumentacje w temacie "chłodzenie" np. Iveco i Fiat (tak na początek) :spoko

Cyryl - 2012-03-19, 16:15

kimtop napisał/a:
Ducaciak napisał/a:
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.


W twoim przypadku stawiałbym jednak na termostat.
Te silniki dość długo się dogrzewają jednak osiągają i trzymają temperaturę (przynajmniej u mnie tak jest).


ja miałem taką awarię: w moim kamperze Citroen C25 silnik nie uzyskiwał właściwej temperatury, która zatrzymywała się gdzieś na 50C.
postanowiłem wymienić termostat, który jest dośc tani.
ale po demontażu okazało się, że termostat jest OK, ale spuchła uszczelka pod termostatem, była pofalowana i płyn przechodził pod uszczelką.

Yekater - 2012-03-19, 17:34

eMKa napisał/a:
a jeżeli dalej nie rozumiesz to przeanalizuj dokumentacje w temacie "chłodzenie" np. Iveco i Fiat (tak na początek)

Ano, przeanalizowałem i wychodzi na to, że woda w moich stronach wrze w 100stC i tutejsze silniki mają specjalny termostat dostosowany do tej fanaberii przyrodniczej.

seba1 - 2012-11-06, 21:21

Ducaciak napisał/a:
witam
ja mam 2.8 JTD i wierzcie mi wskaźnik nagrzania tego silnika jest pon 1/4 przy temperaturze powietrza np 20stC
w Chorwacji na serpentynach z podłączoną przyczepą Kampingową dopiero zaczął pokazywać połowę.
te silniki tak mają.
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.

Dukaciak, i jak poprawiło się coś z temperaturą, czy jest bez zmian??. Pytam dlatego bo też mam ten sam problem (silnik 2.8hdi) i jeszcze wyżej niż 1\4 wskazówka nie poszła

SlawekEwa - 2012-11-06, 22:10

W 2.8idTD mam tak samo. Chłodnica jest /nowa/ z 1.9TD i dała radę w
Chorwacji na stromych pojazdach.

janus - 2012-11-06, 22:22

No, a już myślałem, że to w moim 2,8 idTD wskaźnik wariuje bo wskazuje zawsze mniej niż połowa, ale widać tak ma być :mrgreen:
krolisie1 - 2012-11-27, 22:08

Z wielkim zainteresowaniem czytam wątki a propos termostatu i ogrzewania wnętrza w okresie zimowym w Waszych samochodzikach i chciałbym się podzielić swoim skromnym doświadczeniem w tym zakresie . I w Ducatku 2.0 JTD i Jumperku 2.8 HDI którymi jeżdżę problem ciepełka od silnika jest bardziej złożony a mianowicie zależy on również poza drożnością małego obiegu i sprawnością termostatu od zaworu recyrkulacji spalin i jego sprawności bo to on reguluje przepływ spalin do wymiennika ciepła na wolnych obrotach który dogrzewa mały obieg a w konsekwencji podnosi temperaturę w małym obiegu i nagrzewnicy wnętrza...U mnie zawór ten się zawiesił w pozycji otwartej i jazda była przyjemna w ciepełku ale spaliny w pełnym zakresie obrotów silnika wlatywały do kolektora ssącego i zapaskudzały go ...Kiedy go zatkałem to silnik miał zawsze czyste powietrze ale wydatnie zmniejszyła się prędkość nagrzewania wnętrza i jazda po mieście z pełnym obciążeniem auta w ubiegłą zimę przy minus 15 stopniach skutkowała brakiem przełączania termostatu na duży obieg i zimną chłodnicą co zupełnie czyniło zasłanianie chłodnicy niepotrzebnym wysiłkiem...Wiele jak widać zależy również od miejsca po którym się przemieszczamy w mieście gdzie co kawałek są światła ogrzewanie w przypadku mojego autka i zatkanego zaworu recyrkulacji ( nie działa dogrzewanie spalinami wymiennika ciepła ) jest mało skuteczne więc jedynie dodatkowe Webasto pomaga przetrwać niskie temperatury...Oczywiście można udrożnić zawór EGR ale jest on mocno psującym się elementem i pewnie wiele osób nawet nie zwraca na niego uwagi i czasami te same auta "różnie grzeją" w zimie borykając się z tym problemem...
Sorki za przydługawy post ale i tak tylko zasygnalizowałem dla niektórych pewnie oczywiste sprawy a może komuś nasunąłem jakieś nowe spojrzenie na problem ogrzewania wnętrza naszych autek w zimie...
Pozdrawiam serdecznie Piotrek
To są tylko moje przemyślenia i obserwacje więc jeśli się mylę to proszę o sprostowanie ...

kimtop - 2012-11-28, 08:30

krolisie1 napisał/a:
Jumperku 2.8 HDI którymi jeżdżę problem ciepełka od silnika jest bardziej złożony a mianowicie zależy on również poza drożnością małego obiegu i sprawnością termostatu od zaworu recyrkulacji spalin i jego sprawności


O ile się nie mylę, to w silniku 2.8 nie ma zaworu EGR

majmarek - 2012-11-28, 13:07

na pewno 2,8jtd z 2005r. niema - przerabiałem to. nawet otrzymałem zwrot kosztów za diagnostykę bo przyrząd pokazał że jest egr a okazało się że nie.
Ducaciak - 2012-11-28, 16:57

seba1 napisał/a:
Ducaciak napisał/a:
witam
ja mam 2.8 JTD i wierzcie mi wskaźnik nagrzania tego silnika jest pon 1/4 przy temperaturze powietrza np 20stC
w Chorwacji na serpentynach z podłączoną przyczepą Kampingową dopiero zaczął pokazywać połowę.
te silniki tak mają.
mój mechanik mówi że dopiero może na pustyni wskaźnik tenp zaczął by pokazywać 90stC.

Dukaciak, i jak poprawiło się coś z temperaturą, czy jest bez zmian??. Pytam dlatego bo też mam ten sam problem (silnik 2.8hdi) i jeszcze wyżej niż 1\4 wskazówka nie poszła



witaj
nic sie nie zmieniło te motory tak mają.
w tym roku w upale 36st tak samo pokazywał, podobno tak te samochody zaprojektowali.

krolisie1 - 2012-11-28, 19:33

A to ciekawe bo u mnie i w Ducatku 2.0 JTD z 2005 jest EGR i w Jumperku z 2004 również i obydwa mają wymienniki ciepła ogrzewane spalinami a następnie spaliny idą do kolektora ssącego bądż są zatrzymywane powyżej wolnych obrotów przez sterowany podciśnieniowo zawór... :shock:
Pozdrawiam serdecznie Piotrek :spoko

SlawekEwa - 2012-11-28, 19:53

2.8idTD-jeden ma EGR, drugi nie ma :-P

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group