Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - CNG w kamperze

wujek - 2012-07-08, 11:42
Temat postu: CNG w kamperze
Wiemy że mimo niewielu punktów tankowania, CNG to duża oszczędność w podróży (~25-30zł/100km), dlatego zastanawiałem się nad przebudową blaszaka z CNG, ale po obejrzeniu tych materiałów mój zapał nieco osłabł... :shock:

http://www.cleanmpg.com/f...hotos-7555.html
http://youtu.be/jOf69xHnyrk


Czy któryś z kolegów ma może instalację CNG w swoim pojeździe?
Chciałbym poznać wasze zdanie, gdybyście mieli wybierać, czy wybralibyście CNG?

kaimar - 2012-07-08, 12:58

Co do zdjęć z pierwszego linku - to było podpalenie grupy samochodów a nie awaria pojazdu na gaz.
silny - 2012-07-08, 13:26

masz racje nie kupuj , zginiesz w meczarniach zaraz po wejsciu do kabiny tak samo jak kilka milionow innych samochodziarzy z cng. :rip :hihi:
wujek - 2012-07-08, 14:06

gazownik napisał/a:
masz racje nie kupuj , zginiesz w meczarniach zaraz po wejsciu do kabiny ...


Gazownik czytaj uważnie. Nie mówię że nie kupuję tylko że zapał mi osłabł. Rozumiem że osobiście nie miałbyś oporów posadzić żony i dzieci na bombie metanowej? :-P

makdrajwer - 2012-07-08, 14:30

a co z benzyną , LPG , gazem do kuchenki ??? a podziemne instalacje gazu ziemnego, biogaz , bomby w poduszkach powietrznych strach się bać. :lol:
wujek - 2012-07-08, 14:53

makdrajwer napisał/a:
a co z benzyną , LPG , gazem do kuchenki ???


Prosta różnica. Powyższe nie są skompresowane do 200 atm. Butla LPG to tylko marne 5-6 atm. Poza tym nieszczelności LPG da się wyłapać za pomocą czujnika i teoretycznie masz czas żeby się ewakuować. Rozszczelnienie CNG , jak widać na filmie następuje w ułamku sekundy.

DAKOTA - 2012-07-08, 16:38

wujek napisał/a:
makdrajwer napisał/a:
a co z benzyną , LPG , gazem do kuchenki ???


Prosta różnica. Powyższe nie są skompresowane do 200 atm. Butla LPG to tylko marne 5-6 atm. Poza tym nieszczelności LPG da się wyłapać za pomocą czujnika i teoretycznie masz czas żeby się ewakuować. Rozszczelnienie CNG , jak widać na filmie następuje w ułamku sekundy.



Wujek!
masz racje nie kupuj i nie buduj i koniec temata

pozdrawiam
DAKOTA

Jacek M - 2012-07-08, 17:58

Aleście kolegę zgasili. Temat bezpieczeństwa CNG nie jest u nas zbyt rozwałkowany, bo prawie nie ma pojazdów z CNG.

wujek ja to bym widział inny problem, a nawet półtora:
1. a gdzie to bydlę tankować?
1/2. bo przecież instalacja na CNG nie daje się równolegle zasilić benzyną jak LPG.

O!

janusz - 2012-07-08, 19:23

Z CNG w kamperze może być problem przede wszystkim z zachowaniem DMC.
Kamper raczej nie jeździ wkoło komina. Potrzeba aby na jednym tankowaniu przejechał ileś set kilometrów. Wiedza z internetu nie własne doświadczenie. Podobno 1 m3 gazu = 1 litrowi benzyny. Spręża się to do 200 atmosfer i 20 litrów płynnego paliwa odpowiada zbiornikowi 90 litrów. Taki zbiornik stalowy waży 50kg. Rozsądna ilość gazu spowoduje przekroczenie DMC kampera. Podobno też są kompozytowe butle, znacznie lżejsze tylko taka kosztuje 10 tyś za sztukę. Rozsądna ilość gazu spowoduje przekroczenie wartości kampera. Zastrzegam, dane z internetu.

eMWu - 2012-07-08, 20:34

Jacek M napisał/a:
1/2. bo przecież instalacja na CNG nie daje się równolegle zasilić benzyną jak LPG.


ooo to ciekawe. szkoda ze nieprawdziwe.

silny - 2012-07-08, 20:50

jedyna prawda to ciezkie butle , i to jak ciezkie . zeby tylko 50 kilo. :!:
janusz - 2012-07-08, 20:50

Cytat:
ooo to ciekawe. szkoda ze nieprawdziwe.

Oj tam szczegóły, nawet jak się daje to bez sensu jest wozić 200kg pustych butli. :haha:

Jacek M - 2012-07-08, 23:16

eMWu napisał/a:
Jacek M napisał/a:
1/2. bo przecież instalacja na CNG nie daje się równolegle zasilić benzyną jak LPG.


ooo to ciekawe. szkoda ze nieprawdziwe.

Się da???
No to musiałem sobie zmyślić. Ale pierwszy problem nadal ważny. Do pierwszej stacji CNG mam 100 km. Ile do drugiej - nie wiem.

maszakow - 2012-07-08, 23:21

wujek, CNG bardziej się nadaje do pojazdów które dużo jeżdżą i na stałej trasie. Autobusy, poczta, kurierzy na trasach lokalnych itp czyli tak jak to janusz napisał - wkoło komina.
montaż czegoś takiego do kampera to chyba przejaw kompletnego snobizmu o który trudno cię podejrzewać...:) LPG do diesla sobie już możesz założyć - o to będzie extrawagancja... tańsza o minimum połowę, i znacznie bardziej zrozumiała dla wszystkich dookoła.

wujek - 2012-07-09, 03:09

maszakow napisał/a:
wujek, CNG bardziej się nadaje do pojazdów które dużo jeżdżą i na stałej trasie. Autobusy, poczta, kurierzy na trasach lokalnych itp czyli tak jak to janusz napisał - wkoło komina.
montaż czegoś takiego do kampera to chyba przejaw kompletnego snobizmu o który trudno cię podejrzewać...:) LPG do diesla sobie już możesz założyć - o to będzie extrawagancja... tańsza o minimum połowę, i znacznie bardziej zrozumiała dla wszystkich dookoła.


Nie miałem na myśli montażu tylko zakup używane ducato z fabryczną instalacją. :spoko a jak tu czytam, niektórzy w czasie jednego wyjazdu potrafią zrobić z 10.000 km, więc oszczędność byłaby spora na takim wyjeździe. O ile byłoby gdzie zatankować oczywiście :mrgreen:
Faktem jest że te auta są droższe przy kupnie, ale też nie idą jak świeże bułeczki. Na niektórych zdjęciach z allego widać jeszcze resztki zimy, więc myślę że pewnie można byłoby coś zjechać z ceną.

papamila - 2012-07-09, 07:38

wujek napisał/a:
zakup używane ducato z fabryczną instalacją.

to będzie mocno wylatane
takie auta kupuje się tylko wtedy gdy jest korzystna cena paliwa/km
to bardzo ważne dla podmiotów dużo, podkreślam dużo i intensywnie jeżdzących
a to dużo to raczej w cyklach miejskich- wszelkie służby, kurierka, inne zaopatrzenie.

jacenty - 2012-07-09, 22:39

Instalację cng w kamperze załozyć można ,ale sens nie jest wielki.
Przy zastosowaniu kampera do dalekich podróży to jest mało sensowne bo:
1 mało jest stacji tankowania ,
2 Masa instalacji o sensownym zasiegu to 200-220 kg , a tu może być problem z przekroczeniem DMC . Bardzo wiele kamperów idzie na styk ,bez ładunku ,a w dobie powszechnej inwigilacji i Viatoli sratoli łatwo beknąć za przeładowanie.
Dodatkowe opłaty za przegląd .
3 Koszty założenia instalacji .
Taka instalacja ma sens tylko w kamperach jeżdżących lokalnie (Np na ryby) i po zadanych trasach, gdzie znane sa punkty tankowania i ich godziny otwarcia.

Jacek M - 2012-07-10, 12:13

Można jeszcze uzupełnić instalację o domową sprężarkę:
http://allegro.pl/sprezar...2455971322.html
Gdyby taki kompresor zamontować na tylnej ścianie kampera i podłączać do zaprzyjaźnionych kuchenek, najlepiej rozliczanych ryczałtem... :pifko :haha:

wujek - 2012-07-14, 21:40

Okazuje się że są już konstrukcje fabryczne oparte o CNG:
http://www.autocentrum.pl.../#strona-modelu

Ogólnie to chwalebne, marketingowe pienia ale znalazłem też część która mnie interesuje:
"CNG uznane jest również za najbezpieczniejsze z obecnie użytkowanych paliw samochodowych."
:shock:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group