Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Elektryczna klimatyzacja w kamperze - np. z Toyoty Prius

Kamil_K - 2012-08-08, 09:41
Temat postu: Elektryczna klimatyzacja w kamperze - np. z Toyoty Prius
Wracając z wakacji miałem czas na różne przemyślenia stąd ten temat ... ale do rzeczy ;)

Większość starszych kamperów nie jest wyposażona w klimatyzację i można to na wiele sposobów rozwiązać ... ale czy ktoś próbował lub analizował zamonotowanie w używanym samochodzie układu klimatyzacji zasilanego z instalacji samochodu?

Układ klimatyzacji to:
- sprężarka
- skraplacz
- parownik
- chłodnica

Czy nie warto rozważyć zbudowania układu klimatyzacji z wykorzystaniem elektrycznej sprężarki np. z Toyoty Prius lub innej hybrydy?

Ewentualnie może ktoś "analizował" możliwość zasilania zwykłej sprężarki klimatyzacji dodatkowym silnikiem elektrycznym ... oczywiście odczujemy wtedy dodatkowe straty mocy ale zyskamy możliwość jej napędzania na postoju po podłączeniu do 230V oczywiście przy wykorzystaniu przetwornicy ;)

Wóczas klimę można by wykorzysytwać zarówno w trakcie jazdy jak i na postoju ...?
Ma ktoś w tym temacie jakieś doświadczenia?

Argo - 2012-08-08, 10:00

Wszystko można zamontować, tylko jakim kosztem. Cena baterii do zasilania jest nie do zaakceptowania 5-7tys $. Lepiej kupić cichobieżny agregat + klima dachowa, koszt w granicach 2000$
Kamil_K - 2012-08-08, 12:39

Jak dla mnie cena 2000$ też jest nie do przyjęcia przy aucie kilkunastoletnim wartym najwyżej 25tys "złotych" ;)

elementy używane do klimatyzacji można kupić już od ok 1500zł (da się nawet taniej) liczę że takie rozwiązanie może wystarczyć do chłodzenia wnętrza w czasie jazdy (ba na pewno wystarczy) a na postoju tam gdzie da się podłączyć pod zewnętrzne źródło prądu ...

Argo - 2012-08-08, 12:56

Czym zasilisz tą zmotę (potrzeba około 10kw), policz koszty całkowite plus koszty eksploatacji. Prawda jest taka jak się nie ma kasy, to należy kupić sobie wiatraczek, dobry aku., a nadwyżki przeznaczyć na paliwo.
StasioiJola - 2012-08-08, 13:30

Jeśli masz rezerwę załadunku i miejsce na umieszczenie agregatu/waga około 30-40kg/ to można się pokusić o normalną klimę pokojową ustawianą w kamperze a do nabycia w Castoramie lub innym sklepie. Agregat o mocy 2,5 -3,5KW umieszczony w skrzynce na rampie za samochodem z rozwiązanym odprowadzeniem spalin z powodzeniem ruszy klimę 1550W. Wtedy koszt całości tzn, niezły agreagat plus klimatyzator zamknie się w cenie 4000zł. Dodatkowym plusem jest to że z klimatyzatora można korzystać po podłączeniu do 220v przy założeniu że są wysokie zabezpieczenia :szeroki_usmiech :spoko
krynia i stan - 2012-08-08, 13:34

AiR napisał/a:
Czym zasilisz tą zmotę (potrzeba około 10kw),


Skąd wziąłeś taką informację :shock: , nie znam się na tym konkretnie ale stawiałbym na 2-3 kW maksymalnie, chociaż oczywiście jest to i tak bardzo dużo jak na zasilanie kamperka. Bez agregatu pozostawały by nam miejsca tylko z dostępem do sieci 230V, a jak tak to prościej i taniej kupić jakiegoś monobloka.

Argo - 2012-08-08, 13:47

Przecież to jest klima od samochodu, oprócz zasilenia kompresora nin 7 KW, należy schłodzić czynnik i wdmuchnąć pow do zabudowy. Klima samochodowa ma wydajność bardzo dużą i użytkownicy wiedzą jak obciąża silnik i o ile wzrasta spalanie. Kamperowe klimy są zupełnie inne tak jak inne są lodówki. kamperowa klima ma wydajność 10% klimy samochodowej. 1600-3200 BTU kamper do 30000-50000 BTU samochodowa
YAN - 2012-08-08, 14:30

A może ktoś ma lub przymierzał się do czegoś takiego
http://www.enatruck.pl/produkt.php?id=902

Skorpion - 2012-08-08, 15:08

No ciekawe to urzadzenie tylko cena nie zabardzo ciekawa ;)
Argo - 2012-08-08, 15:11

JJJB napisał/a:
A może ktoś ma lub przymierzał się do czegoś takiego
http://www.enatruck.pl/produkt.php?id=902

Wilgotne powietrze wzmacnia odczucie ciepła-zimna. Różnica 3 stopni przy wilgotności 70-80% daje odczucie różnicy temp. jak różnica 10 stopni w środowisku suchym. W/w nie nadaje się do kampera ze względu na izolowane ściany i możliwość występowania kondensatu pary, a co za tym idzie wilgoci. Idealne do nagrzanych ścian kabin i i kontenerów gzie odparowanie wilgoci schładza temp. środowiska. Na rynku jest dużo tanich i przenośnych schładzaczy działających na podobnej zasadzie.

YAN - 2012-08-08, 17:07

AiR napisał/a:
Na rynku jest dużo tanich i przenośnych schładzaczy działających na podobnej zasadzie.

W tym zaciekawiło mnie 12V jako napęd na postoju.Przenośne to zapewne 230.

krzysioz - 2012-08-08, 17:31

AiR napisał/a:
Czym zasilisz tą zmotę (potrzeba około 10kw), policz koszty całkowite plus koszty eksploatacji. Prawda jest taka jak się nie ma kasy, to należy kupić sobie wiatraczek, dobry aku., a nadwyżki przeznaczyć na paliwo.

To raczej gruba przesada. kolega ma na mysli raczej moc cieplna ukladu.
Sprezarka klimatyzacji samochodowej to zapotrzebowanie mocy rzedu ok 3kW ale i tak trudno sobie wyobrazic napedzenie tego silnikiem na 12V.
Czy te hubrydy rzeczywiscie napedzaja sprezarke silnikiem elektrysznym o zasilaniu 12 V?

Argo - 2012-08-08, 18:44

Na forum o przyczepach, temat był wielokrotnie wałkowany. Wniosek jest jeden - klima sprężarkowa 12V potrzebuje 40-50A. Klimy absorpcyjnej na LPG jeszcze nikt nie zbudował.
koko - 2012-08-08, 22:15

hybrydy używają napięcia ok.300V
Pancio - 2012-08-08, 22:50

Ja mam najlepszy pomysł na klimę w kamperze...

Nie pierdzieć w stołek kamperowy w ciepłe dni, tylko iść na spacer!!! Ja rozumiem, że nie ma nic lepszego niż pojechać sobie na południe Francji czy do Portugalii i tam przesiedzieć całe dwa tygodnie zamkniętym w samochodzie, no ale bez przesady.

Ja, pomimo posiadania dwójki dzieci w dość 'aktywnym' wieku (2 i 5 lat), zaraz po śniadaniu biorę aparat i wszelkie potrzebne graty na plecy i wracamy do samochodu wieczorem. Ruch to zdrowie a życie ma się tylko jedno, trzeba więc oglądać, nasiąkać informacją i poznawać różne miejsca. No i wtedy o klimie się nie myśli...

emicargo - 2012-08-08, 23:05

http://www.alibaba.com/pr...t=10&t=12&cids=

PROSZĘ!!!

Kamil_K - 2012-08-09, 01:34

@Koko - dziękuję za sensowny wkład w dyskusję :) muszę poczytać czy faktycznie ta spręzarka Priusa faktycznie korzysta z wyższego napięcia ...wówczas cały pomysł idzie w odstawkę ...

Moje założenie to wykorzystanie w starszym busie możliwości korzystania z klimatyzacji w trakcie jazdy i przy okazji także na postoju ... bo jeśli by się dało to czemu nie ..

Pomysł z wstawieniem przenośnego klimatyzatora zasadniczo jest najprostszy bo wystarczy mocny alternator i odpowiednia przetwornica ale chyba nie o to chodzi ... ;)

@Pancio - twoje komentarze jak zwykle "bardzo dużo wnoszą do tematu i są wyjątkowo pomocne ... nie ma to jak poklepać w klawisze" ;)

Pancio - 2012-08-09, 02:15

Czytaj między wierszami... Chciałem delikatnie zasugerować, że tylko wydasz ogrom kasy a i tak będziesz miał problemy i niepewność, że się wszystko powiedzie.

O ile w trakcie jazdy nie ma problemu z klimą, to zasilanie jej z 220V czy 12V to duży problem wynikający głównie z braku mocy. Gdy na kompresorze robi się ciśnienie to opory są spore i faktycznie wymagają silnika rzędu 1 czy 2 KW i to o szybkich obrotach. Może się okazać, że będziesz wywalał korki na campingu, a jeśli nie to ukamienują cię sąsiedzi. Silnik 2KW i kompresor to przecież nie jest bezszelestna maszyna. Podłącz sobie kompresor warsztatowy i posłuchaj. Będzie odrobinę ciszej, bo klima samochodowa ma pompę rotacyjną a nie tłokową, ale nie spodziewaj się cichego szumu. Ludzie w namiotach będą ciebie słyszeć 150m dalej.

Musisz jeszcze doliczyć do tego zasilanie i szum wiatraka, który wychłodzi te kilka KW sprężonej i rozgrzanej cieczy, a potem kolejny wiatrak, który rozpyli chłodne powietrze z parownika. Sporo roboty i sporo $$$

Reasumując, pomysł jest technicznie wykonalny i fajny, ale praktycznie nierealny z powyższych względów (między wieloma innymi).

emicargo - 2012-08-09, 16:45

Pomysł z wstawieniem przenośnego klimatyzatora zasadniczo jest najprostszy bo wystarczy mocny alternator i odpowiednia przetwornica ale chyba nie o to chodzi ... ;)

Pomysł jest średni. Przenośne klimatyzatory mają jedną wadę. Otóż są tak skonstruowane, że wykorzystują do chłodzenia środka chłodniczego powietrze z pomieszczenia które ochładzają. Jednocześnie to gorące powietrze przez plastikową elastyczną rurę musi być odprowadzone na zewnątrz. W to miejsce musisz dostarczyć swieże (również) ciepłe powietrze z zewnątrz, by nie tworzyło się podciśnienie wewnątrz pomieszczenia które chcemy schłodzić. Jednym słowem skuteczność takiego klimatyzatora jest (umówmy się) średnia. Pobór mocy to ok 2kw. By to ruszyć musiałbyś mieć naprawdę potężną przetwornicę. Prąd z akumulatora zniknie w jednej chwili. I tu koło się zamyka. Dwa posty wyżej wkleiłem link ze zdjęciem kompresora z napędem elektrycznym 12v. Takie "coś" można kupić w Chinach za ok 500-700$.(kompletna klima)

Argo - 2012-08-09, 17:29

Najmniejsza klima do przyczepki schładzająca pow zasysane o 2 stopnie ma wydajność 1600 BTU tzn oddaje 1600 watów w postaci schłodzonego powietrza. Dzisiejsze maszyny elektromechaniczne mają sprawność w granicach 80-90%. Brednio biorąc trzeba dostarczyć 1600 x 1,2 = 1920 watów na godz. 1920W/12v=160A. Jeżeli moc jest potrzebna przez 30% jednostki czasu tzn 20 minut to i tak wychodzi 53A. Jak ktoś ma pomysł na maszynę która daje więcej mocy niż pobiera, to ma pomysł na Perpetum Mobile. do dzieła Panowie, może doczekamy się najbogatszego człowieka Świata na Forum. 1600BTU dedykowane do pomieszczeń o kubaturze do 4 m3.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group