Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Dodatkowy prad

scuter0 - 2012-09-07, 12:45
Temat postu: Dodatkowy prad
:spoko Witam,bedac nad morzem spotkalem kamperka z Francji ktory oprocz solaru mial swoj wiatrak.Ciekawe rozwiazanie -prawda? :ok
Lutek - 2012-09-07, 13:22

tylko że ten wiatrak to koszt około 2 tys PLN :-/
scuter0 - 2012-09-07, 13:57

To fakt-ale fajny bajer :szeroki_usmiech
miciurin - 2012-09-07, 14:31

Cytat:

tylko że ten wiatrak to koszt około 2 tys PLN :-/

No to masz w cenie solara, a do tego to trzeba mieć ładną pogodę za to wiaterek to i za dnia i nocy zawsze jakiś tam masz :mrgreen:

przemo.d - 2012-09-07, 14:49

Nie zapominajmy o hałasie oraz drganiach ;)
Pozdro.

Argo - 2012-09-07, 16:13

Nie jest tak źle. Tu jest opis i cena. http://www.modernhome.pl/...0W-12V-24V.html
maszakow - 2012-09-07, 20:53

Panowie ... ALternator, śmigło 4łopatowe od Wilgi i mamy tanią elektrownię wiatrową :) Dla ambitnych załatwić sobie tzw propfana - np zdjąć z eurolotowskiego ATRa :diabelski_usmiech
janusz - 2012-09-10, 16:47

maszakow napisał/a:
ALternator, śmigło 4łopatowe

Z tym alternatorem to pomysł raczej średni, potrzeba 15 tys obrotów na minutę i skomplikowane wzbudzenie. Ale można byłoby zastosować silnik prądu stałego z magnesami taki od roweru albo hulajnogi. Silnik 1 KW/48V przy małych obrotach dałby pewnie spokojnie 12V i 15o/200 W. Przy tym silnik taki kosztuje 100-200 złotych. Do tego regulator od solara i jakieś śmigło.

silny - 2012-09-10, 19:21

w sumie wyjdzie na to ze trzeba by miec i solara i wiatrak bo za byle laskiem nie dmucha tak jaK od morza :-P :spoko
pannet1 - 2012-09-10, 19:38
Temat postu: jak prawda z solarem?
Używam 2 aku diesli,ale one nie wystarczają mi na wieczorne ogladanie TV 40Watowego przez ok 3-4godz.
Wieczorkiem nie będzie solar funkcjonował/ a czy będzie w deszczową pogodę?/
Słyszałem się że aku głębokiego rozładowania jest odporny na wiele cykli wyładowań poniżej 10 V ale jest tak samo jak zwykły aku-nie wystarczający do utrzymania napięcia min.11V więc przetwornica na 12/240V odłączy automatycznie zasilanie gdy napięcie obniży sie do 10.5V
Dlatego tu pytam Was kolegów tych co używacie solar; czy on dość szybko doładowuje główne aku i na jaki czas Wam gł.aku zaspakaja TV /Kompa/.
Jak to jest z tymi aku gł.rozładowania/ są tylko odporne na wielokroć cykli ład/wyład.?czy dłużej utzymują napięcie 11-12V?
Wożę agregacik 240V 300W spalinowy/mały ale nie postawię go przeciez na parkingu/ stawiam go przy hałaśliwych trasach bo tylko wtedy nikomu nie przeszkadza.Ale 1 godż praca nie doładowuje mi właściwie 2aku ,które chciałyby kilku godzin.Wogóle nawet jazda 1 godź nie wystarczająco doładowuje aku.
Zbiżają się długie jesienne wieczory,chciało by się podróżować ,ma być wyjątkowa ciepła jesień,ale jak nie stworzę silnego prądu to będziemy zmuszeni kłaść się spac o18ej.

lepciak - 2012-09-10, 20:02

janusz
Cytat:
Ale można byłoby zastosować silnik prądu stałego z magnesami taki od roweru albo hulajnogi. Silnik 1 KW/48V przy małych obrotach dałby pewnie spokojnie 12V i 15o/200 W.

Proponuję zestaw rowerowy. Wystarczy postawić rower na stojaku i znaleźć głupiego do pedałowania - to znaczy chętnego do zgubienia wagi.

janusz - 2012-09-10, 20:06

pannet1 napisał/a:
Używam 2 aku diesli,ale one nie wystarczają mi na wieczorne ogladanie TV 40Watowego przez ok 3-4godz.

To chyba te akumulatory są już zużyte. Albo telewizor więcej prądu pobiera.
Prosto sobie policz, telewizor 40W to około 3,5 - 4 Ampery prądu.
40W/12V 3,33A

100Ah akumulator powinien wystarczyć na minimum 10-15 godzin oglądania.
3,5A x 15 godzin = 52,5 Ah. To bezpieczna połowa pojemności akumulatora.

papamila - 2012-09-10, 20:31

pannet1 napisał/a:
Używam 2 aku diesli,ale one nie wystarczają mi na wieczorne ogladanie TV 40Watowego przez ok 3-4godz.

obstawiam zużyte akumulatory
to powinno pracować dużo dłużej
u mnie kampingowa 80Ah wystarcza z wieczorną tv na 2-3 dni

lepciak - 2012-09-10, 20:44

papamila - pozwolisz, że wpadnę do Ciebie na telewizję? Lubię oglądać TV w kamperze.
szymek1967 - 2012-09-10, 20:44

pannet,
nie trzeba iść spać o 18 tej , weż dobra ksiązke i zostaw tv bo i tak nic ciekawego w nim nie ma :)

maszakow - 2012-09-11, 00:29

janusz napisał/a:
Z tym alternatorem to pomysł raczej średni, potrzeba 15 tys obrotów na minutę i skomplikowane wzbudzenie. Ale można byłoby zastosować silnik prądu stałego z magnesami taki od roweru albo hulajnogi.

Zgadza sie - można i tak - tzw silniki bezszczotkowe lub inne - krokowe - mogą działać w drugą stronę jako generatory tylko wydajność jest hm... oględnie mówiąc mała.
Ale co do alternatora ... trochę przesadziłeś z tymi 15 tyś obrotów - jak silnik pracuje na luzie to nie sądze żeby nawet na tym małym kółeczku tyle kręcił. a nawet jeśli .. to mamy przekładnie pasowe :)
prąd z alternatora w stosunku do jego wymiarów jest naprawe nielichy ale ty przecież wcale nie potrzebujesz jego pełnej wydajności - nie mówimy tu przecież o ciągłym zasilaniu tylko wsparciu ładowania.
Jak wieczorny wiaterek powieje mocniej i rozbuja ci wiatrak - to masz 60 -70A do przekierowania na grzałke ciepłej wody w bojlerze :)
NIe jestem elektrykiem tylko elektronikiem amatorem ale na problemy ze wzbudzeniem myślę że spokojnie lepsi ode mnie znajda za chwilę lekarstwo.

janusz - 2012-09-11, 01:06

maszakow napisał/a:
trochę przesadziłeś z tymi 15 tyś obrotów - jak silnik pracuje na luzie to nie sądze żeby nawet na tym małym kółeczku tyle kręcił.

Ale silnik nie służy do pracowania na luzie tylko z 3/4 maksymalnych obrotów.

pannet1 - 2012-09-11, 10:41
Temat postu: jaki prąd postojowy dla tv 40W
TV 40W wg.wyliczeń pobiera 4-5amp.to jest dośc sporo aby kilka godź. napięcie Aku nie spadło o 1 V. Po 1-godź spada do 11V i jest zbyt niskie napiecie i przetwornica wyłącza się automatycznie,A gdy TV na 12V podepnę to przy 11V traci fonię.
Uzupełnienie /szybkie1godz/ nic nie daje/ np.praca alternatora -1godź jazdy lub prostowniekim przez krótki czas 1 -2 godź. -napięcie powróci ale ponowne postojowe rozładowanie przez 5 amp.TV jest jeszcze krótsze./niestety nalezy dłużej ładować.
Wieczorem solary nie pracują i podładowania 1 godzinne mini 300W agregatem 240v są niewystarczajace.
Wg.obliczeń ma funkcjonować ale w praktyce nie.Kiedyś gościu dał mi swój nowy aku mecz w TV i po 1.5godx nie mógł odpalić auta/wiec jest to dowód że zbyt szybko spada napięcie.
Trojan; tzw.najlepsze aku dla żeglarzy.Wedkarze zasilają swe silniczki 12V do pontonów,łódek i są zadowoleni/ podejżewan -dlatego że non-stop nie płyną na silniku oraz silnik nie rozłączy sie przy 10V a będzie pobierał prąd dalej
Koledzy; napiszcie mi jak to jest w rzeczywistości?
Proszę o kilka przykładów; jakie aku u Was i jak długo przetwornica pozwala na nieustanna pracę Tv lub Laptopa?

janusz - 2012-09-11, 12:51

pannet1. Ale to tak jest jak wyliczyłem Ci. Jeżeli akumulatory są OK to musisz coś mieć nie dopasowane pomiędzy TV i przetwornicą. Może przetwornica jest o małej sprawności, może nie sinusoidalna i sprawność układu jest niska.
Wiem, że rada może wydać się mało atrakcyjna ale rozważ wymianę telewizora na taki na 12V i do tego zasilacz samochodowy do laptopa. Odpada podwójna przemiana napięcia.
Masz do wyboru albo dołożyć akumulatorów, zmienić przetwornicę lub wymienić telewizor. Samymi naszymi radami nie poprawisz bilansu energetycznego kampera. Coś pobiera za dużo prądu.
Jeśli masz jakiś miernik (amperomierz) to zmierz jaki prąd pobiera przetwornica z włączonym telewizorem, w pierwszym lepszym serwisie RTV Ci to zmierzą jeśli sam nie masz czym. Wtedy zobaczysz ile rzeczywiście prądu pobiera telewizor przez tą przetwornicę.

maszakow - 2012-09-11, 23:12

pannet1, miałem zatrollować byś wywalił telewizor bo nie po to chyba jedzie się daleko od domu by oglądać TV...tak na dobrą sprawę radziłbym właczac wielkiego brata tylko tam gdzie masz podpięcie do fazy.
Janusz dobrze radzi - sprawdź jaki masz rzeczywisty pobór prądu.
Może być i tak że ani akumulator ani energoblok nie wyrabia bo w czasach w któych został skontruowany zasilał tylko skromne żarówki i lodówkę a nie nowoczesne pomysły ludzkości. No i napięcie siada bo ogólny pobór mocy może przekraczać możliwości EB co powoduje że sprzęt siada - a elektronika jest czuła na zmiany napięcia.
Krzysiu f68 miał dość podobny dylemat i chyba go jeszcze nie rozwiązał ...też miał robic bilans energetyczny autka.
NOrmalnie dla sprzętu 12V sugerowałbym dopięcie stabilizatora 12V w wykonaniu LDO z małym wspomaganiem na aku żelowym ale tu na tej odwyrtce trudno cokolwiek powiedzieć.
POmijając fakt że działasz na odwyrtkę potrzebowałbyś stabilizacji napięciowej i to w wersji LDO dla swojego srebrnego ekraniku. DO kompów TV i innych pierdół z tym związanych sugerowałbym zamiast taniej chińskiej przetwornicy, podpięcie małego UPSa z własnym malutkim akku żelowym.

janusz - 2012-09-11, 23:44

Post maszakowa podsunął mi pewien pomysł, spróbuj tą przetwornicę podłączyć bezpośrednio do akumulatora z pominięciem instalacji elektrycznej kampera, może gdzieś jest zły styk w samochodzie albo miernik akumulatora ma większy opór niż mógłby mieć i jest na nim spadek napięcia.
xr5pl - 2012-09-17, 21:26

Jeśli mogę coś podpowiedzieć ,to pomyśl o energo oszczędnym Tv lcd koniecznie
Z możliwością zasilania go napięciem 12v . Telewizor 19' lcd na 12v pobiera o
połowę mniej energii niż Twój.40W.

Rubitek - 2012-09-17, 22:39

Potwierdzam post Xr5pl. Nie ma sensu kombinować z przetwornica na 220V.
Robiłem takie testy z 15" LCD Samsunga i przetwornicą 1000W. Podpięte pod aku 74Ah - efekt mizerny.
Zimą kupiłem po przecenie 16" LED z napędem DVD, USB i tunerem DVB-T w Tesco - marka Technika za 440 zl - pobór mocy 20W :opis: http://www.tesco.pl/techn...nika-16-dvd.php

Ten TV używany głównie na oglądaniu bajek przez dzieci z USB, wytrzymuje na tych 74 Ah przy oglądaniu 2-3 godziny dziennie, oraz ładuję z tego akumulatora netbooka poprzez zasilacz samochodowy spokojnie 9 dni. Zabezpieczony jest modułem , który nie rozładuje akumulatora poniżej napięcia 10,5V - odcina odbiorniki. I po tych 9 dniach jeszcze nie odciął TV.
Jak łatwo policzyć z tych 74 Ah mamy maksymalnie 43 godziny oglądania TV - jeśli pojemność akumulatora Warta faktycznie jest 74 Ah - akumulator roczny, kwasowy.
Założyłem go jako 2 w zabudowie / w sumie 3 w aucie/ właśnie na potrzeby TV i netbooka, ponieważ koszt zakupu był dużo tańszy niż solar 55W. A i tak nie wyjeżdżam na dłużej niż 10 dni ;( , a jak już się zdarzy wyjechać to w 3 minuty mogę go wyjąć i naładować np. w łazience na cempingu /oczywiście mam prostownik/. Mam też możliwość łączenia obu akumulatorów zabudowy.

xr5pl - 2012-09-17, 22:58

Nawiązując do tematu to chciałem obalić stereotyp
Dotyczący hałasu płynącego z pracującej turbinki
wiatrowej, nowych praktycznie nie słychać . Co do drgań to dużo zależy od sposobu jakiego
uzyjemy do mocowania masztu.
Ja zastanawiam się jak wykorzystać "nadmiarowa" energię produkowaną przez solar
Gdy akumulator pobiera jej tylko trochę bo jest prawie pełen.
macie jakieś pomysły?

sławek w. - 2012-09-17, 23:05

xr5pl napisał/a:
Ja zastanawiam się jak wykorzystać "nadmiarowa" energię produkowaną przez solar
Gdy akumulator pobiera jej tylko trochę bo jest prawie pełen.
macie jakieś pomysły?


Wstaw dodatkowe akumulatory - na noc jak znalazł, nawet do lodówki kompresorowej :szeroki_usmiech

xr5pl - 2012-09-18, 12:01

Myślałem nad wspomaganiem pracy lodówki energia z solarów
Czy nasze lodówki mogą być zasilane jednocześnie z dwóch źródeł
Energii tzn. z solarow i gazu ?

maszakow - 2012-09-18, 21:25

xr5pl, Najprostszym sposobem na bieżące wykorzystanie nadmiarowej energii jest przekierowanie jej na grzałkę. Przelicz moc, wstaw sobie odpowiednią do boilera - i niech grzeje ci wodę.
KOlejne obwody które "istotne" fdla życia wkamperze które moga być wspomagane na bieżąco to np wentylatory lodówki lub szyberdachu, nawiewy samochodwe lub Webasto...
Sławek się naśmiewał ale poza tym nie ma innego sposobu na zapasy energii - albo akumulatory albo ... akumulatory :) .
A co do lodówki - nie wiem czy przełączenie na 12V nie odcina gazu ... teoretycznie są to niezależne media więc gaz na minimum i grzałka 12V - pewnie by jakoś tam to działało...

sławek w. - 2012-09-18, 21:25

xr5pl napisał/a:
Myślałem nad wspomaganiem pracy lodówki energia z solarów
Czy nasze lodówki mogą być zasilane jednocześnie z dwóch źródeł
Energii tzn. z solarow i gazu ?


Solary niewątpliwie naładują akumulator (pod warunkiem, że będzie słońce) ale w nocy prąd będzie pobierany z akumulatora - na jak długo wystarczy nie wiem - zależy od pojemności akumulatora i poboru prądu przez odbiorniki. W czerwcu noce są krótkie ale we wrześniu niestety już nie i akumulator może nie wyrobić lecz do rana lodówka może trzymać zimno.
Można lodówkę zasilać podwójnie ale to nic nie da ( lub niewiele jeżeli np. palnik źle jest ustawiony), temperatura wrzenia amoniaku jest stała.

sławek w. - 2012-09-18, 21:40

maszakow napisał/a:
A co do lodówki - nie wiem czy przełączenie na 12V nie odcina gazu ... teoretycznie są to niezależne media więc gaz na minimum i grzałka 12V - pewnie by jakoś tam to działało...


Nie odcina, sprawdzałem gaz + 230V - nic nie dawało (przynajmniej u mnie).

docent1773 - 2012-09-26, 21:08

Jeśli chodzi o jednoczesne podłączenie do akumulatora i wiatraka i baterii słonecznej to nie ma problemu. Trzeba zastosować regulator ładowania .
Jeśli chodzi o hałas to wiatraki nie wpadają zazwyczaj w wibracje i nie hałasują bardziej niż szumiące drzewa. Ważne jest żeby je solidnie przymocować do campera, wtedy wykluczamy wibracje. Z tego co mówili moi klienci to hałas nie przeszkadza. Jest to oczywiście troche inny dźwięk, bo przy silnym wietrze slychac lekki świst, ale nie jest to uciążliwe.
Z doświadczenia wiem że najczęściej generatory wiatrowe sprzedają się na jachty morskie, także myślę że nie są uciążliwe.

Jeśli chodzi o nadmierne rozładowywanie akumulatora to w tym właśnie celu używa się regulatorów ładowania. Ma on zabezpieczyc przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora i przed jego przeładowaniem co też mu szkodzi.

Jeśli chodzi o przetwornicę 220V to jeśli zależy nam na oszczędzaniu prądu to ją odradzam. Samo uruchomienie przetwornicy (bez podłączenia do niej czegokolwiek) kosztuje nas nawet do 2A (zależy od mocy przetwornicy).

Ja na żaglówce mam baterie słoneczną 45W którą mam podłączoną przez regulatory ładowania (własnej produkcji) do dwóch akumulatorów. Każdy regulator pilnuje osobny akumulator. W słoneczny dzień, bateria ładuje ok 2A. Można pracować na laptopie i go ładować (mam przejściówke na 12V żeby nie korzystać z przetwornicy). Telewizor LCD też jest. Oczywiscie jesli trafi się okres pochmurny to trzeba oszczędzać bardziej. Zawsze można prostownikiem się podładować z gniazdka.

Jesli chodzi o generatory wiatrowe to taki dajmy na to rutland 913 przy wietrze rzędu 20km/h ładuje ok 3A. Także jest to więcej niż ta bateria i dodatkowo jesli np. mamy wietrzny okres i wieje nam 24h/dobe no to w dzień można w ten sposób naładować 72Ah co jest już sporą wartością dzięki temu że działa on też w nocy.

Jaką metodę zastosować zależy od tego gdzie jeździmy. Baterie sprawdzą się wszędzie, wiatraki w wietrznych miejscach, ale są wydajniejsze.

Możecie też zajrzeć na ta strone:
baterie słoneczne, turbiny wiatrowe - porady
Nie ma tam co prawda przypadku kampera, ale schematy działania są zbliżone.
Być może jeśli będzie wiele pytan to poprostu stworzę tam dodatkowo porady odnośnie kamperów:). Dodam że te porady zostały stworzone pare lat temu, takze nie sugerujcie się kosztem który się już dawno zmienił. Chodzi mi o sam schemat działania.

Jesli macie jakieś pytania, lub wątpliwości, piszcie śmiało :)
Mam nadzieję że chociaż trochę pomogłem

wujek - 2012-09-26, 22:33

docent1773 napisał/a:
Jesli chodzi o generatory wiatrowe to taki dajmy na to rutland 913 przy wietrze rzędu 20km/h ładuje ok 3A.


Wszystko fajnie tylko cena chora. Koszt takiego rutlanda (90-250W), w zależności od sklepu to równowartość 1-2 solarów 240W razem z turbiną soltec (300-700W).
Rozumiem że słone środowisko itp, ale w naszym przypadku równie dobrze sprawdzi sie turbina za 1/3 ceny R913

docent1773 - 2012-09-26, 22:44

Zgadzam się. Tylko pamiętajmy do kogo przede wszystkim są one adresowane. Jeśli mamy campera to nie ma problemu z powierzchnią płaską. Można cały dach obudować bateriami słonecznymi. Można mieć też rozkładany zestaw i poprostu jak gdzieś sie zatrzymujemy na dłuzej go rozstawiać. Jeśli zaś chodzi o jachty to tutaj już jest większy problem z miejscem, szczególnie płaskim. Dlatego stosuje się tam mniejsze panele i turbiny wiatrowe, szczególnie na morzu gdzie wieje. No i teraz apropos ceny to dla człowieka który wypływa w rejs i bedzie np. przez tydzień bez dostępu do sieci, taki wiatrak z baterią jest jedynym źródłem energii. Wtedy wysoka cena ma uzasadnienie, bo poprostu nie ma alternatywy.
Co do cen wiatraków to myslę że niedługo będą taniały bo pojawią się chińskie. W tej chwili wiatraki sprowadza się (przynajmniej w moim przypadku) z Wielkiej brytanii. Obawiam się jednak że tańsze chińskie będą gorszej jakości (przynajmniej na początku).

Taka ciekawostka apropo rozkładanego zestawu
Ekspedycyjny Land Rover Defender z dwoma modułami SM45L w Rumunii.

lepciak - 2012-09-27, 06:27

docent 1773
Cytat:
jednoczesne podłączenie do akumulatora i wiatraka i baterii słonecznej
Nas nie interesuje wiatrak gdyż na parkingach szukamy miejsc osłoniętych w których nie życzymy sobie wiatru bujającego nasz autka i utrudniajacego tym samym odbiór TV sat. Na jachcie nie ma wyboru i tam wiatrak się sprawdza.
docent1773 - 2012-09-27, 11:21

Ale ja w żadnym razie nie namawiam do instalacji wiatraka.
Temat jest o turbinach wiatrowych więc się wypowiedziałem na ich temat. Ktoś wspomniał o problemie z rozładowywaniem akumulatora, inna osoba zapytała jaki w praktyce prąd produkują takie instalacje - solarne i wiatrowe, dlatego postarałem się odpowiedzieć podając konkretne rozwiązania i wartości które znam z testów które sam przeprowadziłem.
Starałem się pomóc na temat

WINNICZKI - 2012-09-27, 11:54

Uważam ,wypowiedź docent1773, za bardzo konstruktywną.Dużo się dowiedziałem,i życzył bym sobie takich fachowych wypowiedzi więcej na forum.Stawiam piwko :)
Argo - 2012-09-27, 13:07

lepciak napisał/a:
docent 1773
Cytat:
jednoczesne podłączenie do akumulatora i wiatraka i baterii słonecznej
Nas nie interesuje wiatrak gdyż na parkingach szukamy miejsc osłoniętych w których nie życzymy sobie wiatru bujającego nasz autka i utrudniajacego tym samym odbiór TV sat. Na jachcie nie ma wyboru i tam wiatrak się sprawdza.

Lepciak jesteś dyletantem jakich na tym forum, o prócz Ciebie nie ujrzysz. Po pierwsze każdy użytkownik kampera sam wybiera gdzie ma stać i jak ma korzystać z darmowej energii. Nie można krytykować osób którzy korzystają z energii której ty nigdy nie będziesz korzystał i jak stają na ocienionym miejscu to korzystają z prądu dostępnego za niewielką opłatą. A jak stoją na dziko to korzystają z wszystkich sposobów dostępnej darmowej energii. Poczytaj fora zagraniczne i dopiero wypowiadaj się na jaki kolwiek temat. Za 2-3 lata wiatraczki przewyższa w ilości montowań solary, tak jak solary wyparły agregaty.

lepciak - 2012-09-27, 14:13

AiR
Cytat:
Lepciak jesteś dyletantem jakich na tym forum, o prócz Ciebie nie ujrzysz.
Cieszę się, że trafiłem na zawodowca "z Polski" (cytat z awatara) który mnie to i owo w zakresie wiatraczków wyjaśni. Wierzę, że Twoje doświadczenia w temacie podparte są praktyką i obserwacjami pracy własnego sprzętu który niewątpliwie posiadasz. Z pokorą i niekłamaną radością przyjmuję stopień jedynego dyletanta na tym forum i dla Twojej satysfakcji przyrzekam pogłębić wiedzę w temacie. Przy okazji postaram się osobiście zaprezentować tylko Tobie moje kwalifikacje które zdobyłem latami nauki i pracy abyś był pewien, że nadany mi przez Ciebie stopień trafił w godne ręce.
docent1773 - 2012-09-27, 18:08

bardzo dziękuję za docenienie, a piwko zaraz skonsumuję:) :pifko
jeśli są jakies pytania bądź wątpliwości to chętnie na nie odpowiem:)

xr5pl - 2012-09-27, 20:01

docent1773 napisał/a:
bardzo dziękuję za docenienie, a piwko zaraz skonsumuję:) :pifko
jeśli są jakies pytania bądź wątpliwości to chętnie na nie odpowiem:)


Dzięki za rzeczowe informacje ,nie przejmuj się niektórymi wpisami
Jeśli o mnie chodzi. To interesowały by mnie sposoby mocowania masztu...

docent1773 - 2012-09-27, 21:36

Z wiatraka wychodzi krótka rura z 2 nagwintowanymi dziurkami po obu stronach. Ta rura będzie wchodziła w nasz maszt. Jest pusta w środku i wychodza z niej dwa kable które przeciągamy przez nasz maszt i podłączamy do regulatora ładowania. Rura która jest masztem (musimy sami ją kupić bo sprzedaje się bez nich) wchodzi na tą rurke wychodzącą z wiatraka i mocuje się do niej poprzez zwykłe śruby wkręcane w te dwie nagwintowane dziurki. Ogólnie opisać jest dość ciężko, ale jak się już trzyma turbinę wiatrową w ręku, wszystko jest jasne.
Teraz z takim masztem można zrobić wiele rzeczy. Można zaopatrzyć go np. w nogi i np. 3 stalówki. Taki zestaw możemy postawić na ziemi i ustabilizowac maszt stalówkami wbitymi w ziemię. Zaletą jest to że możemy taki wiatrak ustawić w nie zasłoniętym od wiatru miejscu, albo trochę dalej od naszego campera, tak żeby nie przeszkadzał jego świst.
Mszt można przymocować też poprostu do naszego campera. Myślę że najprostszym rozwiązaniem jest zamontowanie dwóch metalowych pierścieni, jednego na górze, drugiego na dole, w które będziemy wkładali maszt. Dzięki temu taki maszt będzie można demontować na drogę. Ważne! Nie mozna jechać z zamontowanym wiatrakiem, bo nie jest on przystosowany do bardzo dużych (relatynwie) prędkości 60km/h.

Myślę że sposobów zamontowania takiego masztu jest bardzo dużo, w zależności od naszych potrzeb i preferencji. Ja najczęściej u klientów spotkałem się z tymi dwoma sposobami.

Tutaj przykład masztu przymocowanego do campera.

maszakow - 2012-09-27, 22:24

AiR, to chyba nie twój dzień.
lepciak, Od tego żeby nie bujało sa podpory, prawda? przydają sie zwłaszcza niektórym jurniejszym kamperowiczom :diabelski_usmiech

docent1773, dziękujemy za bardzo rzeczowe informacje i solidny wkład w temat - i prosimy o jeszcze.
prezentowana tu turbinka to typowy wiatrak - nie można z nim jeździć. Ale to nie jedyna konstrukcja wiatrowa. są przeciez wiatraki VAWT znacznie bardziej odporne na wiatr. Już dawno temu kombinowałem jak zrobić mała eletrownię na aucie pracującą podczas jazdy - bo przecież podczas jazdy wiatru mamy dość. Inspiracją były ....wywietrzniki obrotowe montowane na wagonach PKP (zwłaszcza na skrzyniach ) dość dawno temu. Typowe wiatraki VAWT czyli o pionowej osi pracy sa wysokie ale w teorii przy prędkościach z jakimi się poruszamy my takich nie musimy mieć - ani nie możemy mieć. wystarczy wirnik odpowiednio umieszczony by jakiś tam amperaż dawać.
Problemów jest sporo do rozwiązania - mocowanie, hałas opory powietrza... pytanie czy zysk z tego byłby wart wysiłku opracowania takiej maszynki.

docent1773 - 2012-09-27, 22:55

Jeśli chodzi o ładowanie w czasie trasy to nie wiem czy ma to sens. Pamiętajmy przecież że silnik ładuje nam akumulatory. Przy prądzie jakim ładuje alternator (kilkadziesiąt A), ten który byśmy uzyskiwali z takiego wiatraczka byłby znikomy.
kaimar - 2012-09-27, 23:36

maszakow napisał/a:
pytanie czy zysk z tego byłby wart wysiłku opracowania takiej maszynki.


o tak, na pewno. Do tego silniki elektryczne na koła i przy odpowiedniej wielkości wiatraka jeździmy za darmo.
:mrgreen:

docent1773 - 2012-09-28, 20:53

niestety to by było zbyt piękne żeby działało:)
Den-tal - 2012-09-28, 23:17

Podrozowanie camperem i jachtem ma bardzo duzo wspolnych cech. A najwieksza z nich to sa kompromisy.Zarowno wiatraki jak i sonary maja swoje ograniczenia i jeszcze im daleko by wyprzec generatory szczegolnie w duzych camperach. Jachty w naszych szerokosciach geograficznych sezon maja stosunkowo krotki, natomiast wiele camperow uzytkowanych jest i zima kiedy sonary i wiatraki sa malo przydatne.Zastanawiajac sie nad extra zrodlem el. trzeba sobie zrobic balans zuzycia oraz zastanowic sie gdzie i kiedy uzywam mojego campera i pozniej dobrac odpowiednie wytwarzaczem energi elektrycznej.Rynek jest tym naprawde zawalony.Ciekawa strona jest np. www.windtrap.co.uk. Plus wiele innych
xr5pl - 2012-09-28, 23:34

Taaaaak my tu zastanawiamy się jak wcisnąć ostatnie soki z naszych solarow.
A tam po Marsie bryka sobie Ciekawski Łazik i śmieje się nam w twarz, bo ma lepsze źrodelko energii.
Malutką elektrownie jądrową :D

docent1773 - 2012-09-28, 23:41

Najpierw mówisz ze zarówno baterie słoneczne, jak i generatory wiatrowe są w zimie mało wydajne, po czym reklamujesz stronę na której są sprzedawane te dwa źródła energii.

apropos wiatru w zimie w Polsce:

Den-tal - 2012-09-29, 23:04

Gdybysmy wierzyli zawsze w reklame to bysmy(doslownie) daleko nie zajechali :diabelski_usmiech .Jak sie spedza zimowe miesiace w bardziej na Poludnie to sonary, wiatraczki etc dla srednio duzego campera napewno wystarcza, ale w Skandynawi to i malemu camperowi duzo nie pomoze :( Jak juz pisalem - trzeba dostosowac sprzet elektrotworczy do warunkow w ktorych przebywa sie najczesciej. To ze zima dmucha to jeszcze nie dowod ze bedziemy mieli energie elektryczna bo wiatraczki nie zawsze zimowa pora sa w zgodzie z aura o czym przekonalem sie na wlasnej skorze :gwm
koko - 2012-09-30, 16:43

Jeszcze kilka -kilkanaście lat temu widywało się kampery z wiatraczkami ale hałas towarzyszący skutecznie odstraszył użytkowników i sąsiadów i od kilku lat tylko raz widziałem w Rzymie na kamperze przeprawowym
.Zbyszek nie przejmuj się opiniami teoretyków kamperowania którzy tylko w wyobrażni
wiedzą jak będą stawać na dziko korzystać z wiatru, słońca rzeczywistość jest inna.
Wiatraczek na jacht to może?

docent1773 - 2012-10-01, 10:10

koko napisał/a:
Wiatraczek na jacht to może?

co masz na myśli?

kimtop - 2012-10-01, 10:38

docent1773 napisał/a:
koko napisał/a:
Wiatraczek na jacht to może?


co masz na myśli?


Konrad miał na myśli,że wiatraczki na kamperach to nieporozumienie.
Popieram Go całkowicie

docent1773 - 2012-10-01, 14:53

zgadzam się że wiatraki są głównie przeznaczone dla żeglarzy morskich, chociaż jak widać czasem ktoś się pokusi o wykorzystanie ich w innych miejscach
maszakow - 2012-10-01, 19:19

Ludzie, technologie co do wiatraków poszły już też do przodu. TO że ktoś nadal na starych konstrukcjach trzepie kasę bo Chińczycy skopiowali i zaczęli to robić na masową skalę - wcale nie znaczy że nie ma rozwiązań dobrych i cichych - aczkolwiek ja sam nie wiem ile mogą kosztować... :) ALe są.
http://www.windside.com/ chociażby

docent1773 - 2012-10-01, 19:28

są też ciche tradycyjne np. rutland 914i który jest nowym modelem stworzonym przez anglików.
Może pomyślą też o takich dla camperów specjalnie, ale w sumie ciężko określić co trzeba by zmodyfikować:) I czy wogóle jest sens takiej modyfikacji, czy nie pozostac na bateriach słonecznych:)

silny - 2012-10-01, 20:53

chyba trzeba by sobie odpowiedziec gdzie bedziemy jezdzic bo poludnie europy to raczej wiatraczkow nie potrzebuje i z kolei latwo sie domyslic dlaczego w UK tworza ludzie wiatraczki

wszystko zalezy od ilosci slonca

trpletrple - 2012-10-10, 19:02

Docent, widziałem u Ciebie te elastyczne baterie. U mnie szklane z racji krzywizny dachu odpadają, zresztą boje się że je poprostu zbiję bo z tego co widziałem są szklane i sztywne. Czy one nadają się do camperów?
docent1773 - 2012-10-10, 19:34

Tak. Powiem nawet więcej, te elastyczne 80W mam głównie z myślą o camperach i barkach turystycznych (takich mini, które w sumie są wodnymi odpowiednikami camperów).
Dlatego głównie z myślą o camperach, bo są poprostu za duże na żaglówkę. Ciężko byłoby je gdzieś zamontować.
Odpowiadając na Twoje pytanie, TAK, mozna je zamontować na camperze. Ogólnie baterie słoneczne są uniwersalne. Kwestia tego na czym zależy. Jeśli musisz ja zamontować na lekkiej krzywiźnie i boisz sie ze się zbije, to taka powinna Ci odpowiadać. Jeśli montujesz baterie na dachu np. domu to lepiej szklane bo będzie ekonomiczniej.

ARCADARKA - 2012-10-10, 20:15

SM 45L,,,ja kupuje po 840 zł ,,,,,,,trochę przesada, zresztą wszystko masz drogie jak dla mnie :bigok :bigok
ale reklama dźwignia handlu
pozdrawiam cieplusio :bigok :bigok :bigok

docent1773 - 2012-10-10, 22:36

pytanie padlo to odpowiadam :)
co do ceny to mam w ofercie poprostu jeszcze nie sprzedane (drogie) Niemieckie baterie. Te tańsze które pewnie kupiłeś, są Chińskie, na które zresztą będę się przerzucał. Z bateriami z Chin ciężko konkurować:) Ta którą mu poleciłem 80W jest właśnie Chińska, co widać po cenie.
No i wysoka cena 45L wyjasnia też dlaczego ją u siebie zamontowałem:)

trpletrple - 2012-10-16, 20:49

Kupiłem tą 80W elastyczną.
Jak widze jeśli o elastyczne chodzi to wcale nie mają takich drogich, a mi właśnie na elastycznej zależy, bo wole mieć na dachu 2kg solara elastycznego niż 12 kg szklaną, po za tym tak jak pisałem zależy mi żeby nie była szklana.
Wyszło drożej niż ze szklaną, ale kupiłem cały zestaw z regulatorem i przetwornicą więc rabat tez był:D No i wszystko ładnie i fachowo wyjaśnili także towar i obsługa zdecydowanie warta ceny.
Dziękuję i polecam, solar już podłączony :)
Niedługo w bardziej słoneczny dzień napiszę jak u mnie działa apropos tematu:)

docent1773 - 2012-10-19, 17:54

Również dziękuję:)
Wszystko dobrze działa? Może jakieś pytania miasz?

docent1773 - 2012-10-21, 18:07

ja mam tym razem pytanie, jeślibyście zastanawiali się nad zakupem baterii słonecznej, albo komponentów do niej to gdzie i w jaki sposob byscie szukali?
Jakies czasopisma, internet (jakie frazy), czy inne sposoby.
Z góry dziękuję za odpowiedź:)

trpletrple - 2012-10-25, 23:03

wszystko dobrze działa :)
ja znalazłem Was tu an forum, a tak to myśle że bym w google szukał pod baterie słoneczne, albo solary

Rockers - 2012-10-30, 19:05

ja mam inne pytanie > ponieważ chciałbym zamontować choć malutki solar coraz bardziej interesuje mnie sprawa podłączenia.
W solarach jest instrukcja podłączenia ( tak jak w temacie uziemienia solara ) ale ta instrukcja nie bierze pod uwagę innego doładowywania akumulatora.
Normalnie jest on ładowany przez instalację kampera, i tę instalację zapewne też od czasu do czasu używacie i tu pytanie jak dołączyć instalację solara do ładowania akumulatora ??

Gdzieś tam w instrukcji wyczytałem że nie powinno być innych zasilań ?? więc ??
W czasie jazdy kamperem akumulator ładowany jest z alternatora ale słońce też świeci ( w dzień ) więc jak to pogodzić ??

kaimar - 2012-10-30, 19:20

Rockers napisał/a:
Gdzieś tam w instrukcji wyczytałem że nie powinno być innych zasilań ?? więc ??

Pamiętaj że prawdziwy facet nie czyta instrukcji. Chyba że coś pójdzie nie tak.
Podłączasz solara i tyle. Pamiętaj o regulatorze solara lub gdy podłączasz bez niego o diodach zabezpieczających panel solarny.

CORONAVIRUS - 2012-10-30, 19:27

...i " +" z regulatora na aku przez BEZPIECZNIK :idea :spoko








=

przemo.d - 2012-10-30, 19:30

Witam,
łączysz równolegle regulator do akumulatora i pozostałych urządzeń.
Z solara + i - do regulatora a z regulatora wykorzystujemy zazwyczaj tylko wyjście na akumulator
Wyjście na odbiory w reg. zazwyczaj jest niepodłączone -> w zasadzie to wyjście załatwia i tak energoblok.
Jak uruchomisz pojazd to napięcie na zaciskach akumulatora podniesie się do wartości około 14,5V i regulator nie będzie ładował akumulatora z baterii słonecznej, to samo gdy podłączysz się do 230V.
Ps.
Mam jeszcze kilka solarów 130W GreenTech w cenie 550pln jak by ktoś był zainteresowany PW.
Pozdro.

docent1773 - 2012-10-30, 20:36

wygląda to z grubsza tak:

Dodatkowe ładowanie akumulatora można poprostu podłączyć bezpośrednio pod akumulator.

SlawekEwa - 2012-10-30, 21:02

Do czego te diody przy solarach? Regulator nie ma zabezpieczenia przed rozładowywaniem aku przez solary w nocy?
Rockers - 2012-10-30, 21:19

na tym schemacie nie ma dodatkowego prostownika czy też innego użądzenia z kamperka i w tym problem, ale rzeczywiście wyjaśnienie iż gdy regulator wykryje wysoki prąd na akumulatorze odłącza solar wyjaśnia sprawę ( mam nadzieję ) :ok
docent1773 - 2012-10-30, 21:28

Diody pilnują aby na module nie powstało zbyt duże napięcie. jeśli chodzi o nocne "cofanie się prądu" to taka dioda rzeczywiście blokuje je i wtedy to cofanie się jest rzędu mikroamperów. Ale nie jest to głównym jej zadaniem bo i bez nich takie cofanie się to maksymalnie miliampery także utrata prądu jest znikoma.

Co do podłączenia prostownika no to tak jak napisałem pod schematem, wystarczy podłączyć go bezposrednio pod akumulator.

Rockers - 2012-10-30, 22:21

O znalazłem > miałem na myśli ten zapis z instrukcji.
"Regulator LS0512 jest przeznaczony do systemów autonomicznych, nie połączonych z siecią
energetyczną."

Yekater - 2012-10-30, 22:23

docent1773 napisał/a:
Diody pilnują aby na module nie powstało zbyt duże napięcie. jeśli chodzi o nocne "cofanie się prądu" to taka dioda rzeczywiście blokuje je i wtedy to cofanie się jest rzędu mikroamperów. Ale nie jest to głównym jej zadaniem bo i bez nich takie cofanie się to maksymalnie miliampery także utrata prądu jest znikoma.
Co do podłączenia prostownika no to tak jak napisałem pod schematem, wystarczy podłączyć go bezposrednio pod akumulator.

Czy mógłbyś podać źródło swojej wiedzy na temat elektryki?

przemo.d - 2012-10-30, 22:56

W większości paneli zamontowane są diody fabrycznie przez producentów jak na zdjęciu w załączniku i nie ma potrzeby cokolwiek dodawać z wyjątkiem bezpiecznika po miedzy akku. a regulator na "+" jak dodał tam słusznie któryś z kolegów.
Jak nie ma diody to straszną tandetę kupiliśmy ..;)
Solar to nie elektrownia atomowa -> jak działa alternator bądź prostownik to regulator pokazuje ful naładowanie i solarki sie marnują.
Pozdro.

docent1773 - 2012-10-30, 23:00

Yekater napisał/a:
docent1773 napisał/a:
Diody pilnują aby na module nie powstało zbyt duże napięcie. jeśli chodzi o nocne "cofanie się prądu" to taka dioda rzeczywiście blokuje je i wtedy to cofanie się jest rzędu mikroamperów. Ale nie jest to głównym jej zadaniem bo i bez nich takie cofanie się to maksymalnie miliampery także utrata prądu jest znikoma.
Co do podłączenia prostownika no to tak jak napisałem pod schematem, wystarczy podłączyć go bezposrednio pod akumulator.

Czy mógłbyś podać źródło swojej wiedzy na temat elektryki?


Domyślam się że znalazłeś błąd w moim rozumowaniu.
Jeśli chodzi o ten konkretny schemat to diody są zastosowane po to aby prąd nie płynął z jednego modułu do drugiego, tylko do regulatora.
To co miałem na myśli mówiąc o zapobieganiu powstania zbyt dużego napięcia na module ma miejsce gdy moduły są połączone szeregowo. Wtedy gdy któryś z modułów zostałby zakryty odkładałoby się na nim napięcie z pozostałych modułów i mogłoby nastąpić przebicie. Dioda wtedy bocznikuje aby temu zapobiec. Dlatego wtedy też stosuje się diody i to miałem na myśli wtedy, choć rzeczywiście nie odnosiło się to do tego konkretnego schematu.

docent1773 - 2012-10-30, 23:04

przemo.d napisał/a:
W większości paneli zamontowane są diody fabrycznie przez producentów jak na zdjęciu w załączniku i nie ma potrzeby cokolwiek dodawać z wyjątkiem bezpiecznika po miedzy akku. a regulator na "+" jak dodał tam słusznie któryś z kolegów.
Jak nie ma diody to straszną tandetę kupiliśmy ..;)
Solar to nie elektrownia atomowa -> jak działa alternator bądź prostownik to regulator pokazuje ful naładowanie i solarki sie marnują.
Pozdro.


Zgadza się. Diody bocznikujące o których pisałem są wbudowane w baterie słoneczną. Na schemacie są dodatkowe diody które tak jak napisałem przed chwilą mają zapobiec przepływowi prądu między dwoma bateriami.

Andrzej 73 - 2022-03-07, 20:26

Dalej mnie nosi , aby coś dokupić do kampera.
Myślę jak się dodatkowo zabezpieczyć , aby pruunduu nigdy nie zabrakło.
Może zainwestować w wiatrak prądotwórczy.

WIatrak

SlawekEwa - 2022-03-07, 20:32

Andrzej 73 napisał/a:
Może zainwestować w wiatrak prądotwórczy.

Poczekaj na wyniki prób Kapitana Przyczepy

Mazur - 2022-03-07, 20:39

Ostatnio gdzieś na youtube widziałem prawie taki sam wiatrak (800W). Gość robił pomiary/testy, a mieszka "w polach" gdzie prawie cały czas wieje. (...) 100W to max przy ostrym wietrze.

EDIT: znalazłem :

Andrzej 73 - 2022-03-07, 21:12

Faktycznie słabo to wygląda.
Trzeba będzie pomyśleć w innym kierunku. :spoko

rakro1 - 2022-03-07, 22:10

Dużym problemem jest hałas takiego wiatraka. Miałbym możliwość mocować maszt do bagażnika na rowery wbijając koniec w ziemię. To mogłoby zniwelować ew. drgania przenoszone na auto. Kamperem raczej ucieka się z miejsc wietrznych ale jakiekolwiek doładowanie, zwł. przy pochmurnej pogodzie mogłoby być niezłe.
P.S. Fajny ten Kapitan, nie widziałem go wcześniej. Będę go śledził - dzięki !!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group