Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Problem z doładowaniem akumulatora

Jacek999 - 2012-12-30, 17:40
Temat postu: Problem z doładowaniem akumulatora
Witam
Musze opisać całą sytuacje, W czwartek wybraliśmy się na narty do Donovaly na Słowacji.
Po około 24 godzinach rozładował się akumulator 100 Ah. Nie zmartwiłem się specjalnie bo w planach mieliśmy wyjazd do Turcianskich Teplic, a potem do Vratnej, na pewno się doładuje.
Zrobiliśmy trase w sumie, ok 120 km w 2,5 godziny. Piec wystartował i po minucie zgasł, sprawdzilem napięcie na aku 10,5 V, pomyślałem spoko mam agregat 1KW .
Odpalam agregat, jest dobrze, idę do pieca włączam to samo, wentylator nie ruszy, zaczynam się martwić, podłączam farelke, buczy, za mało mocy, czytam opis jasne 1800 W.
Przy uruchomionym silniku wszystko jest ok , ale nie uśmiecha mi się spanie przy załączonym silniku, podejrzewam padnięty akumulator
Decyzja wracamy do domu, coby nie zamarznąć. Po powrocie dystans 170 km aku ożł 13,5 V.
W czasie jazdy do Vratnej używałem lodówki i wentylatora 15 W, wdmuchuje cieple powietrze do części mieszkalnej, podpiętego do akumulatora zabudowy. Czy to był powód niedoładowania akumulatora, czy za krótki odcinek trasy?
Drugie problem, czy agregat ładuje najpierw akumulator i dopiero z niego brany jest prąd do pieca, jesli tak, to po osiągnięciu jakiego napięcia włączy się wentylator.
Proszę o odpowiedzenie na te nurtujące mnie pytania. Jutro nie poddaje się i jadę znowu, może do Białki ?

lepciak - 2012-12-30, 19:00

Jacek999
Cytat:
Czy to był powód niedoładowania akumulatora, czy za krótki odcinek trasy?

Wyjechałeś z pustym aku i za krótki odcinek trasy aby się naładował do pełna. Może być również padnięty aku. To do sprawdzenia ale nie korespondencyjnie.

Jacek999 - 2012-12-30, 19:18

Akumulator sprawdzałem we wrześniu był ok, ma 1,5 roku
Tadeusz - 2012-12-30, 20:07

Jacku, podejrzewam, że Twój problem nie jest z doładowaniem akumulatora tylko z jego rozładowywaniem na postoju. W ciągu 24 godzin postoju można akumulator rozładować do 10,5 V jeśli pobiera się odpowiednio dużo prądu.

10,5 V osiąga akumulator przekraczając już krytyczny poziom rozładowania, czyli jego połowę pojemności. Oznacza to, że aku 100 Ah rozładujesz biorąc z niego tylko 50 Ah.

Zatem prąd o wartości 2A pobierany w ciągu doby da taki właśnie efekt. Albo dołóż jeszcze jeden aku pokładowy, albo ogranicz pobór prądu na dłuższym postoju. :)

Pamiętaj, że radio samochodowe, laptop i telewizor pobierają dużo prądu.

Jacek999 - 2012-12-30, 20:24

Mam wyprowadzoną instalacje na drugi, lecz nie sądziłem, że tak szybko sie wyczerpie, prawdą jest, nie oszczędzałem. Liczyłem, że agregat załatwi sprawę. Wnioski nasuwają mi się dwa, agregat należy użyć jeszcze przed całkowitym rozładowaniem oraz mieć w rezerwie akumulator naładowany.
kaimar - 2012-12-30, 21:06

Podczas zimowych wyjazdów przydaje sie drugi akumulator zabudowy. Ale nie powinno łaczyć się tych akumulatorów równolegle - awaria jednego z akumulatorów i tak spowoduje że zostaniemy bez prądu. Doskonale sprawdza się taki selektor .
Automatycznie przełącza akumulatory, w momencie zwiększonego poboru łączy je równolegle.
Akumulatory mogą mieć różną pojemność.
Sprawdzone w warunkach zimowych - postój pod wyciągiem z ogrzewaniem webasto od piątku popołudnia do niedzieli popołudnia (2x100Ah). Na jednym akumulatorze 100Ah ogrzewanie wyłączało się nad ranem pierwszej nocy.

Tadeusz - 2012-12-30, 21:10

Mariuszu, tak właśnie należy traktowac Kolegów. Starać się pomóc dobrą radą lub nawet wskazać dokładne rozwiązania. :spoko

Ukłony. :kwiatek2

zbychu - 2012-12-30, 21:16

Dobra sprawa taki selektor , gdzie to można kupić i ile kosztuje ?
makdrajwer - 2012-12-30, 21:28

Na allegro coś takiego było w okolicach stówki.
Jacek999 - 2012-12-30, 21:29

Dzięki, za informacje pewnie trzeba będzie się w taki selektor zaopatrzyć.
eMKa - 2012-12-30, 21:30

kaimar napisał/a:
Automatycznie przełącza akumulatory, w momencie zwiększonego poboru łączy je równolegle.


a w trakcie ładowania ?

Jacek999 - 2012-12-30, 21:35

Automatyczna bateria selektor
BATTERY DUO-SYSTEM to elektroniczne urządzenie, które może zarządzać dwa serwisowe baterii podczas fazy ładowania (z alternatora silnika, ładowarką i modułu fotowoltaicznego), jak również podczas fazy rozładowywania.
Urządzenie to pozwala na:

ładować dwa akumulatory, jeden po drugim do 100% ich mocy
rozładować dwa akumulatory, jeden po drugim
połączyć dwa akumulatory o różnej mocy i wieku
kontrolowania funkcjonowania baterii. W przypadku, gdy jeden z dwóch baterii jest uszkodzone urządzenia izoluje go. Żółta dioda LED na BDS-150 Informujemy, że akumulator jest uszkodzony.
oszczędzaj baterie: aby uniknąć trwałego uszkodzenia urządzenie odłączyć baterie, gdy poziom napięcia bezpieczeństwa zostanie osiągnięty
odłączyć dwie baterie usługi (w przypadku długich okresów bezczynności) przez przełącznik, który można również ustawić z dala od urządzenia
zarządzać dużych prądów napięcie (w fazach ładowania i rozładowania) do max 70A w szczycie 300A dla każdego akumulatora
łączenia użytkowników ze zużycia do max 140A
podłączenia panelu sterowania (MC-DUO), aby umożliwić wybór między automatycznym lub urządzenia obsługi działa.

kaimar - 2012-12-30, 21:41

eMKa napisał/a:
a w trakcie ładowania ?


ładuje po kolei a jak oba są naładowane to łączy równolegle (przy ładowaniu).
Prawdę mówiąc urządzenie cały czas pracuje aby jak najwięcej "wyciągnąć" z akumulatorów - sygnalizuje także uszkodzenie jednego z akumulatorów.

zbychu napisał/a:
gdzie to można kupić i ile kosztuje ?


Swego czasu było do kupienia w Movera itp. mam też u siebie. Cena netto 140 eu plus panel 40 eu.

Urządzeniem ma też funkcję odłączania akumulatorów i można to robić zdalnie.

zbychu - 2012-12-31, 16:41

Myślę , że na wiosnę zainwestuję w taki selektor , drugi akumulator dodatkowy już mam.
janusz - 2013-03-12, 00:46

Niestety prądu zawsze brakuje i dobrym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich odbiorników na "energooszczędne" wszystkie lampki na ledy. Wszystkie urządzenia mające Stand By na takie a wyłącznikami mechanicznymi. Nie zostawiać żadnych ładowarek w gniazdkach. Wszystko co trzeba naładować, komórki, baterie do aparatów, golarki ładować podczas jazdy. Gasić niepotrzebne oświetlenie. Przy zakupie np telewizora sprawdzać jaki prąd pobiera podobne telewizory potrafią pobierać 20 i 40 W. Na noc jeśli nie potrzeba wody wyłączać pompę. Zdarza się, że zawory pompy są minimalnie nieszczelne i pompa co jakiś czas dopompowuje wody. Wyłączać na noc bojler jeśli nie ogrzewa auta. Do laptopa używać przetwornicy 12/19V nie przetwornicy na 230 i oryginalnego laptopowego zasilacza.
woojtek - 2013-03-12, 06:38

Pora wymienić aku.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group