Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Pneumatyka np. INTRAK

Bajaga - 2013-02-05, 09:53
Temat postu: Pneumatyka np. INTRAK
Jest temat o pneumatycznym zawieszeniu ale nie znalazłem tam odpowiedzi na parę pytań.
Myślę o założeniu w intraku poduszek tylnego zawieszenia - chyba na jednym manometrze, ale to się jeszcze zobaczy (auto- blaszak).

I mam pytanka do praktyków:
- Czy poduszki montuje się Zamiast jakichś fabrycznych odbojów czy obok ? Bo jeżeli obok tzn. że nie ma możliwości obniżyć tyłu względem stanu obecnego ? - chciałbym mieć tył ciut niżej dla wyglądu a także dla lepszego wypoziomowania na postoju. (poza tym w Ducato/Boxer/Jumper Maxi z silnikiem 3.0 przód jest mocno obciążony silnikiem i jest wrażenie że tył jest za wysoko)
- Jaki te poduszki mają wpływ na prowadzenie auta ? Jak można opisać różnice ? Czy wspomaga to dynamiczną jazdę ? (oj wiem wiem, kamper to nie wyścigówka :) ale... nie każdy kamper ;) )
- Czy na dłuższym postoju na kempingu te poduszki nie "popuszczają" ? Tzn. czy auto nie zaczyna jakoś głupio się układać względem gleby ? :)

Uprzejmie upraszam się o wasze wrażenia z użytkowania poduszek.

kaimar - 2013-02-05, 10:05

Poduszki o których myślisz są dodatkowym elementem resorującym i mogą powodować jedynie podniesienie poziomu nadwozia.
Obniżenie jest możliwe tylko poprzez przeróbkę zawieszenia, na przykład wymiany tylnego zawieszenia na takie gdzie jedynym elementem resorującym są poduszki (miechy) powietrzne.

Bajaga - 2013-02-05, 10:26

kaimar napisał/a:
Poduszki o których myślisz są dodatkowym elementem resorującym i mogą powodować jedynie podniesienie poziomu nadwozia.
Obniżenie jest możliwe tylko poprzez przeróbkę zawieszenia, na przykład wymiany tylnego zawieszenia na takie gdzie jedynym elementem resorującym są poduszki (miechy) powietrzne.


Podniesienie to mnie w ogóle nie interesuje. No chyba żeby zmienić resory na te z wersji nie-maxi (chyba jedno pióro mniej) ale to raczej sztuka dla sztuki. W sumie ta wysokość jest ok, miałem tylko nadzieję że da się jednak ciut niżej.
Ciekawe czy poduszki pomagają w zniwelowaniu efektu lekkiego "galopowania" nadwozia na pofałdowanych drogach i zmniejszają przechyły na zakrętach ?
Wiem, że to trochę "sportowe" pytania ale ja na autostradzie podróżuję przelotowo 140-160km/h (na razie więcej niż 180 się bałem 8-) , ale dla motoru to nie problem)

papamila - 2013-02-05, 21:08

możesz podnieśc również przod
robiłem to w Intrak-u (wymiana spręzyn na mocniejsze)
koszt to ok 700zł
P.S.
jesli ktoś jest zainteresowany to oddam nowe orginalne spręzyny
od ducato 2,3/ 2009r/ koła 15!!!

Bajaga - 2013-02-06, 13:16

papamila napisał/a:
możesz podnieśc również przod
robiłem to w Intrak-u (wymiana spręzyn na mocniejsze)
koszt to ok 700zł


Eeee.. to by kolidowało z moim sport-kamperem :wyszczerzony:

papamila - 2013-02-06, 14:47

Bajaga napisał/a:
to by kolidowało

u mnie kolidowało,
prześwit 13-15 cm nie zostawiał wielkiego marginesu na błędy
istniała obawa trafienia jakiegoś, nawet niedużego zwierzaczka,
kosztem chłodnic i zderzaka w integralu
nie chciałem ryzykować, :-P
Po zmianie (+/-10cm) własciwości jezdne nie zmieniły się

Argo - 2013-02-06, 16:52

W/g mojej wiedzy należy zachować poziom nadwozia. Jeżeli zwiększymy tylny prześwit to klapnie nam przód i możemy mieć problemy z przejazdem leżących policjantów. Do zwiększenia ładowności poprzez dodanie poduszek musimy brać to pod uwagę i albo jeździć z autem obciążonym lub regulować wysokość zmieniając ciśnienie. 99% zakładających poduszki nie zwraca się uwagi na amortyzatory, a z chwilą założenia poduszek zmienia się charakterystyka resorowania i amorki powinny być zmienione (występują drgania Shimmy). Auta posiadające systemy przeciw poślizgowe wymagają szczególnej troski w zestrojeniach. Nie które nie dają się zestroić trzeba dużo pracy w ustawieniach przedniego zawieszenia (dotyczy amortyzatorów). Nie zmieniamy przednich sprężyn tyko dodajemy gumowe podkładki. 1 cm podkładki powoduje podniesienie o około 5cm co jest bardzo dużo i nie zmienia nam charakterystyki amortyzacji, ale zmieni geometrię i należy ją pomierzyć.
koko - 2013-02-06, 18:59

Gdzie te podkładki się kupuje
Argo - 2013-02-06, 19:22

W temacie o AL-KO napisałem Ci.
kaimar - 2013-02-06, 19:42

AiR napisał/a:
dodajemy gumowe podkładki. 1 cm podkładki powoduje podniesienie o około 5cm co jest bardzo

Nie bardzo rozumiem. Dyskusja jest na temat Ducato. Ducato ma ma kolumny typu McPherson. Oś geometryczna sprężyny przecina wahacz w 2/3 - 3/4 jego długości. Jakim cudem przesunięcie wahacza w dół o 1 cm w 2/3 do 3/4 jego długości ma dać przesunięcie jego końca o 5 cm? Nawet zakładając że środek płaszczyzny koła jest oddalony o pewną odległość od końcówki wahacza, to przy założeniu że oś sprężyny przecina wahacz w połowie to daje mi dopiero 2 cm.

janusz - 2013-02-06, 20:15

Z podnoszeniem zawieszenia osi napędzanej to nie jest takie hop siup. W terenówkach potrafią wypadać przeguby napędowe. :haha:
papamila - 2013-02-06, 20:55

janusz napisał/a:
Z podnoszeniem zawieszenia osi napędzanej to nie jest takie hop siup. W terenówkach potrafią wypadać przeguby napędowe.

obawy miałem, dlatego tyle podchodów z tym było.
pisałem o niewielkim kosmetycznym podniesieniu, żadna extrema, stopien wysunięcia połosi został sprawdzony,
a cała przeróbka przetestowana na dystansie ponad 80.000km
Wszystko bez zarzutu

dodam że spręzyny to były orginały fiatowskie od ducato o innej twardości
kolega wspomniał o podkładkach gumowych, próby były - nie zdały egzaminu
auto było "nienaturalnie, " sztywne, dziwnie się prowadziło.

Argo - 2013-02-06, 21:14

Papamila napisał --auto było "nienaturalnie, " sztywne, dziwnie się prowadziło.

A geometria była sprawdzona, szczególnie kąty pochylenia. Ja osobiście preferuję tzw. NIVO dla ubogich poprzez zwiększenie ciśnienia gazu w amor. Przy usłudze wykonanej z regulacją amor autem jeździ się jak po szynach. Kamper ma z reguły stałe obciążenie i zawieszenie można dopracować na TIP TOP.

ARCADARKA - 2013-02-06, 21:18

AiR napisał/a:
Papamila napisał --auto było "nienaturalnie, " sztywne, dziwnie się prowadziło.

A geometria była sprawdzona, szczególnie kąty pochylenia. Ja osobiście preferuję tzw. NIVO dla ubogich poprzez zwiększenie ciśnienia gazu w amor. Przy usłudze wykonanej z regulacją amor autem jeździ się jak po szynach. Kamper ma z reguły stałe obciążenie i zawieszenie można dopracować na TIP TOP.


może walone :haha: :haha: :haha:

papamila - 2013-02-06, 21:38

ARCADARKA napisał/a:
może walone

AiR napisał/a:
geometria była sprawdzona, szczególnie kąty pochylenia.

przestańcie fantazjować,
auto było nowe, po zmianach sprawdzono dokładnie całą geometrię

ARCADARKA - 2013-02-06, 21:42

papamila napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:
może walone

AiR napisał/a:
geometria była sprawdzona, szczególnie kąty pochylenia.

przestańcie fantazjować,
auto było nowe, po zmianach sprawdzono dokładnie całą geometrię


to jak było nowe ,to poco sprawdzana geometria ,przecie w nowych nawet o tym się nie myśli

walone mocno było ,może nie wiedziałeś ,,,,,ale co tam olej to ,,,,aby prosto jechało :haha: :haha: :haha: :haha:

papamila - 2013-02-06, 22:20

Darek,
czytaj ze zrozumieniem :chytry
ARCADARKA napisał/a:
jak było nowe ,to poco sprawdzana geometria ,przecie w nowych nawet o tym się nie myśli

po zmianach sprawdzono dokładnie całą geometrię

ARCADARKA - 2013-02-06, 22:30

papamila napisał/a:
Darek,
czytaj ze zrozumieniem :chytry
ARCADARKA napisał/a:
jak było nowe ,to poco sprawdzana geometria ,przecie w nowych nawet o tym się nie myśli

po zmianach sprawdzono dokładnie całą geometrię


:bukiet: :bukiet: :bukiet:

slawwoj - 2013-02-17, 14:43

Zauważyłem że mojemu kamperowi wisi trochę d ... tył (chociaż diagnosta powiedział że jest wszystko OK). Niepokojacym widocznym objawem tego stanu są znaki oszorowania na zbiorniku na szarą wodę. Sprzęt z 1997 r.

- Czy w tym przypadku pomogłoby założenie poduszek ?
- czy nie miało skutków ujemnych
- czy przy wypusczonym powietrzu jest tak jakby poduszek nie bylo ?

kimtop - 2013-02-17, 14:51

Najpierw zrób resory.
Taniej i na pewno będzie o.k.

slawwoj - 2013-02-17, 15:17

kimtop napisał/a:
Najpierw zrób resory.
Taniej i na pewno będzie o.k.


Hmm może właśnie od tego zacząc.
Tyle lat w tym aucie nie było poduch i było dobrze ...

przemo.d - 2013-02-18, 23:28

Zamontujesz poduszki i Twój problem zniknie jak mój kiedyś ;)
A z tymi resorami to nie taka prosta sprawa..jak człowiek się zagłębi w ten temat.
Poduchy to 1h montażu bez doświadczenia w tej dziedzinie jak kupisz dedykowany zestaw;)
Na 2 atmosferach z 10cm wyżej stoi...a możesz nabić 6..
Tylko z tym korektorem może Ci wystąpić problem jak zaczniesz bawić się poduszkami, bo teraz to on raczej nie pracuje a jak pobawiłem się poduchami to mój zaczął cieknąć;/
Pozdro.

przemo.d - 2013-02-18, 23:31

Zamontujesz poduszki i Twój problem zniknie jak mój kiedyś ;)
A z tymi resorami to nie taka prosta sprawa..jak człowiek się zagłębi w ten temat.
Poduchy to 1h montażu bez doświadczenia w tej dziedzinie jak kupisz dedykowany zestaw;)
Na 2 atmosferach z 10cm wyżej stoi...a możesz nabić 6..
Tylko z tym korektorem może Ci wystąpić problem jak zaczniesz bawić się poduszkami, bo teraz to on raczej nie pracuje a jak pobawiłem się poduchami to mój zaczął cieknąć;/
No i co do komfortu to na pewno mniej trzęsie na dołach i przycierek nie ma na policjantach w końcu i na zakrętach dachem po asfalcie nie jedziesz.. :spoko Polecam.
Pozdro.

zibikruk - 2013-02-18, 23:33

Zamontowałem poduchy u siebie w Intraku, inna jazda. Chociaż resory miałem dobre to poduchy spowodowały inne zachowanie kamperka, jest bardziej stabilny, lepiej się prowadzi.
Kicio - 2013-02-19, 00:54

W mojej "Lali" poduchy ( z tyłu ) były fabryczne -mam zawieszenie Fiat Ducato .Po zakupie i przeglądzie okazało się że są sparciałe i trzeba je wymienić :gwm . Oryginalnych miechów trudno było kupić (u mnie były zamontowane zamiast odbijaczy) :( dlatego znalazłem na allegro kpl :poduszki , belka montażowa , przewody i zaworki -używane(za 400zł). :lol: Montaż zajął 3h (do ramy pod odbijacze nowo kupione i do belki tylnej na obejmy-były w zestawie) Same poduszki są od kabiny jakiegoś samochodu ciężarowego :idea . Po zamontowaniu (nowych) Lala prowadzi się super.Kamper się nie buja na zakrętach , nierówności pokonuje płynniej :spoko - fakt , tył jest wyższy o około 8 cm :roll: . Wiosną wyprowadzę przewody ciśnieniowe z boku żeby można było poziomować na postojach za pomocą małego kompresorka 12V. Podsumowując : poduchy- naprawdę super sprawa polecam. :spoko

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group