Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Z czego zrobić zbiorniki na wodę i paliwo?

elmo78 - 2013-02-13, 23:51
Temat postu: Z czego zrobić zbiorniki na wodę i paliwo?
Czekają mnie spore przeróbki w moim samochodzie i okazuje się, że muszę zrobić zbiornik paliwa o innym kształcie oraz wykonać zbiorniki na wodę. Od razu mówię, że ze względu na kształt, kupno czegoś gotowego nie wchodzi w grę.

No i teraz moje przemyślenia.

1. Stal odpada, bo ciężka i rdzewieje. Stal nierdzewna nie rdzewieje, ale też jest ciężka. Spawałem ostatnio (TIG) zbiorniki z nierdzewki dla klienta i ledwo je unosiłem. Koszmar jakiś.

2. Wiele firm robi baki (np dodatkowe do samochodów wyprawowych) z aluminium. Jednak, aby aluminium nie pracowało i pękało, to trzeba użyć blachy minimum 3-4mm, a to nadal daje sporą wagę. Przy zbiorniku na ponad 120-130 litrów trzeba by robić wiele wzmocnień i w sumie całość pewnie wyjdzie niewiele lżejsza od stali.

3. Bak z włókna szklanego odpada, gdyż ostatnio dodaje się np. etanol do benzyny, który rozpuszcza żywicę poliestrową do zera. Pewnie po nalaniu całego baku po paru dniach miałbym zwisającą pustą szmatę z włókna szklanego.

Ale....

Ale myślałem o wykonaniu baku z bardzo cienkiej blachy aluminiowej i następnie planuję obłożyć to aluminium włóknem szklanym. Dzięki temu włókno nada wytrzymałość, a cienkie aluminium będzie stanowić szczelną barierę dla benzyny. To coś na wzór kartoniku po napojach: w środku alu a na zewnątrz usztywnienie.

Czy to dobry pomysł?

Gdybym użył blachy alu o grubości 1,5mm i następnie obłożył ją włóknem o grubości 2 czy 3mm to chyba wyszłoby całkiem lekko i znośnie.

Będę wdzięczny za komentarze.

YoYoYo - teraz spoko - 2013-02-14, 06:08

Stawiam na kwasówkę .
http://www.camperteam.pl/...ghlight=#308010
Ja spawam inwertorem , elektrodami :-P blachy 0,8 mm 1mm a najbardziej to lubię spawać 1,25.

YoYoYo - teraz spoko - 2013-02-14, 06:24

Miałem takiego epizoda.
Jak jedna bańka się pociła to owijałem bandażem z firanki i wcierałem w nią piankę do okien szpachelką.Jak zastygło to cho cho cho .
Kwasówka też pięknie się lutuje cyną .
Na mosiądz pewnie też .
:spoko

szadok - 2013-02-14, 13:09

elmo78, jeśli chodzi o materiał... bardzo wdzięcznym jest polietylen PEHD. Nierozpuszczalny, chemicznie stabilny, łatwy w obróbce, łatwoformowalny na gorąco, spawalny.
Ja z takich beczek http://allegro.pl/kaniste...2980015888.html zrobiłem sobie pod podłogą zbiorniki na szarą wodę. Robiłem sam, o dziwo działa, o dziwo jest szczelne (a ciąłem i spawałem po długości) :)
Sądzę, że gdyby to robił zawodowiec efekt mógłby być jeszcze lepszy :)

erdis - 2013-02-14, 13:48

elmo78 napisał/a:
Wiele firm robi baki (np dodatkowe do samochodów wyprawowych) z aluminium. Jednak, aby aluminium nie pracowało i pękało, to trzeba użyć blachy minimum 3-4mm, a to nadal daje sporą wagę. Przy zbiorniku na ponad 120-130 litrów trzeba by robić wiele wzmocnień i w sumie całość pewnie wyjdzie niewiele lżejsza od stali.


Daltego fabryczne zbiornik robi się z cieńszej blachy, a dla usztywnienia stosuje przetłoczenia.
Rozumiem,że zrobienie przetłoczeń może w warunkach amatorskich stanowić problem, więc sądzę, że zatopienie wzmocnień (nawet drewnianych) w laminacie z włokna szlanego przyklejonego na zewnątrz spełni swoje zadanie.
Natomiast do wody proponuję w tej samej "technologii" blachę ocynkowaną.
Pozdrawiam

elmo78 - 2013-02-14, 17:27

Dzięki za informację, ale nadal nie wiem co dalej...

Kupno polietylenu byłoby OK, ale gdzie dostanę arkusze i jak je 'spawać', aby przy sporych obciążeniach nic nie pękło. Nie bardzo mi się widzi gaszenie 130 litrów rozlanej benzyny.

Nadal najbardziej się skłaniam ku alu plus żywica, lecz martwi mnie czy natrafię na jakieś nieprzewidziane komplikacje z tym związane. W środku oczywiście będą wspawane aluminiowe grodzie, aby zmniejszyć przeciążenia spowodowane masą płynów i jednocześnie usztywni to zbiornik.

No i pytanie do speców od włókna szklanego... Ile milimetrów tkaniny wystarczy, aby taki zbiornik był odpowiednio mocny i jakiej tkaniny użyć, bo są tkane w różne wzorki...

Banan - 2013-02-14, 20:25

elmo78, ja bym się zastanowił nad melanżem alu i żywicy...
Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Wydaje mi się, że może to być spowodowane chociażby różną rozszerzalnością cieplną użytych materiałów, zrobi się krótko mówiąc coś w rodzaju bimetalu i będzie "pracować", a w rezultacie pękać.
Ja bym raczej postawił na grubsze aluminium, materiał przewidywalny, doskonały wręcz na zbiorniki. Zarówno na wodę, nawet pitną, jak i na paliwo. Wagowo też nie wiele się będzie różniło. Jeszcze jeden "+" - łatwo obrabialne. :bigok
Zrobienie wewnątrz grodzi, z powodzeniem zastąpi przetłoczenia i całość będzie trwała i bezpieczna.

emicargo - 2013-02-14, 20:41

Jezeli ma to być zbiornik paliwa do wozu pancernego odporny na przestrzelenie, aluminium 4mm może być za malo. W samochodach ciężarowych stosuje się zbiorniki z blachy aluminiowej o grubości max 2mm i są praktycznie niezniszczalne. No chyba, że najedziesz na minę. :diabelski_usmiech
emicargo - 2013-02-14, 20:55

I jeszcze jedno - w zbiorniku o wymiarach 750x750x1500mm (ok 800l) są tylko dwie przegrody, które wzmacniają go i zapobiegają nadmiernemu, niekontrolowanemu przemieszczaniu się cieczy(paliwa). Najważniejsze jest mocowanie (podparcie) takiego zbiornika - pełny waży grubo ponad pół tony.
Banan - 2013-02-14, 21:01

No i sprawa wyjaśniona :bigok
inhalt - 2013-02-14, 21:26

Laminat ma ciężar właściwy okolo 2-krotnie mniejszy niż aluminium. Ale wiele na masie nie zaoszczędzisz, bo zamiast zrobić zbiornik alu z blachy 2mm to go wykonasz z blachy 0.8 mm i na to laminat z 2-3 mm więc szaleństwa nie ma. Jeśli jednak chcesz to daj 2 warstwy tkaniny rowingowej (płótna szklanego) i żywicę epoksydową - będzie ok. Pamiętaj, że to będzie nieodporne na UV więc trzeba pomalować stosowną farbą zabezpieczającą. Rozszerzalność termiczna obu materiałów jest na tyle podobna, że w zbiorniku pod samochodem nie będzie się nic działo. Raczej nie spodziewam się pękania.
Tylko pomyśl czy warto się babrać z laminowaniem, skoro i tak musisz wyspawać zbiornik. Zrób go od razu z blachy alu nieco grubszej i masz z głowy.
W przypadku zbiorników na wodę pitną to już nie jestem taki pewny alu - zdrowe to nie jest. Polietylen będzie lepszy - można kupić z atestem do żywności i pospawać samemu lub zapłacić w warsztacie spawającym zderzaki samochodowe. Jest w sieci trochę materiałów dotyczących spawania polietylenu i można poczytać.

Jan Olejnik - 2013-02-14, 21:36

Dorabiając dodatkowy zbiornik na wodę, udałem się do zakładu produkującego oczyszczalnie ścieków. Tam miły pan przedstawił mi dwie opcje, pierwsza, to wykonanie ze specjalnego plastiku u nich na miejscu, cena była jednak nie do przyjęcia. Druga opcja to
wycięcie i pogięcie przez nich blach stalowych i spawanie w zakładzie blacharskim. Po zakończeniu spawania blacharz wlał do środka zbiornika litr podkładu epoksydowego, obracał zbiornikiem, aby dokładnie zabezpieczyć wnętrze, po czym nadmiar wylał do puszki. Próba szczelności wypadła jednak źle i tutaj u mojego fachowca nastąpiło jakieś chwilowe zaćmienie, kiedy chciał zaspawać małą dziurkę, opary rozpuszczalnika nagromadzone w środku eksplodowały. Straty okazały się jednak małe, wypalona koszula i okopcony brzuch spawacza, a zbiornik z sześcianu zmienił się w beczkę, która w żaden sposób nie chciała się zmieścić pod podwoziem. Prasa 20-to tonowa pomogła zmienić z powrotem kształt zbiornika. W taki oto sposób stałem się posiadaczem dodatkowego, 120 litrowego zbiornika na wodę, który bez problemów eksploatuję od dwóch lat.

emicargo - 2013-02-14, 21:54

Jan Olejnik napisał/a:
Próba szczelności wypadła jednak źle i tutaj u mojego fachowca nastąpiło jakieś chwilowe zaćmienie, kiedy chciał zaspawać małą dziurkę, opary rozpuszczalnika nagromadzone w środku eksplodowały. Straty okazały się jednak małe, wypalona koszula i okopcony brzuch spawacza, a zbiornik z sześcianu zmienił się w beczkę, która w żaden sposób nie chciała się zmieścić pod podwoziem.


:haha: :pifko duuuże za tą historię!

Banan - 2013-02-14, 22:27

inhalt napisał/a:
W przypadku zbiorników na wodę pitną to już nie jestem taki pewny alu - zdrowe to nie jest.

Przecież aluminium jest powszechnie stosowane w przemyśle spożywczym: puszki do napojów, folia do pakowania, tacki do grilla, naczynia, garnki... itd

Ahmed - 2013-02-14, 23:03

Myślę , że zdajesz sobie sprawę z tego , że taki zbiornik paliwa będzie niezgodny z wymogami przepisów o dopuszczeniu pojazdu do ruchu :spoko
fiba56 - 2013-02-14, 23:04

a tak suma sumarum;gdzie się wybierasz;europa nie jest aż tak wymagająca,50l czystej wody+standartowy zbiornik paliwa
elmo78 - 2013-02-15, 09:54

Tutaj nie chodzi o to, że jest dużo stacji, ale raczej o wykorzystanie miejsca. Pod spodem będę miał miejsca na zbiornik benzyny około 130L, więc chcę to miejsce w pełni wykorzystać. Natomiast faktycznie nie będę musiał tankować do pełna. Podróżuję z żoną i dwójką dzieci i niestety 60L wody starczało na parę dni, co było dość kłopotliwe, gdyż musieliśmy wtedy wracać do cywilizacji i tankować wodę. Nie korzystamy z kempingów, tylko zapuszczamy się tam, gdzie większość nie dojeżdża.
Banan - 2013-02-15, 10:31

Z paliwem bym więc nie szalał, a wody nigdy za wiele :bigok
Tym bardziej, że oskp ma rację, przepisy...

maszakow - 2013-02-15, 18:30

MOżesz się narazić na problemy. Paliwo to nie woda nie wystarczy byle baniaczek w przypadku przeglądu technicznego... aczkolwiek pakiet kanisterków z tworzywa to też jakaś alternatywa.
wrzuć odpowiednie hasło w google i poszukaj

http://zbiornikipaliwa.com.pl/
http://www.atexweb.pl/pl/zbiorniki_index.php

elmo78 - 2013-02-15, 21:05

Ja się domyślam, że benzyna to nie woda i dlatego chcę zrobić zbiornik dobrze. Skoro w dużym zbiorniku cylindrycznym blacha aluminiowa 2mm się sprawdza, to w moim wielokącie też powinno być OK, ale zastosuję w razie czego wzmocnienia przy spawach.

O przegląd się nie martwię, gdyż zbiornik paliwa i tak będzie od spodu zabudowany, a diagnosta nie będzie przecież rozmontowywał samochodu, żeby sobie na baniak popatrzeć.

jacenty - 2013-02-18, 15:45

Ja dorabiałem dodatkowe 60l na ropę do t4 z alumium 3 mm pasowany do wnęki coby nie wystawał . W srodku dodatkowa przegroda i jest pancerny . Waga nie była tak duża , a odpornośc na uderzemia spora.
stan1april - 2013-02-19, 19:57

Ja zrobiłem w zeszłym tygodniu zbiornik na wodę z blachy cynkowe (nie mylić z blacha ocynkowana) Bardzo dobrze się lutuje i zrobisz sobie kształt taki jak potrzebujesz .Proponuje zorb tak samo jest wieczny i nigdy nie zardzewieje .
elmo78 - 2013-02-20, 05:00

Rozumiem to, że blacha z cynku jest wieczna, ale jest zaledwie kilkanaście procent lżejsza od stali, a aluminium trzykrotnie. Waga jest dla mnie kluczową sprawą, gdyż mam niską DMC (3 tony) a waga samochodu to niecałe 2 tony i to bez 'budy' mieszkalnej. A więc praktycznie w jednej tonie muszę zmieścić zabudowę, mebelki, urządzenia, wodę itd.

3 m2 blachy alu 2,5mm (tyle potrzeba na wszystkie zbiorniki) waży 20kg, a tyle samo stali o grubości 2mm waży 47kg. Mam prawie 30kg 'do przodu'. Podobnie ze sklejką. Jeśli na podłogę użyję sklejki 12mm zamiast 15mm, to oszczędzam kolejne 25kg. Jeśli zrobię sandwich sklejka/styrodur/sklejka to wyjdzie sztywna podłoga, która będzie lżejsza o kolejne 12kg. A więc wystarczy użyć innej technologii czy materiałów a na samej podłodze i zbiornikach urwie się pewnie jakieś 60kg. A to jest bardzo dużo.

A poza tym nie bardzo ufam materiałom, które się lutuje. Gdyby luty były mocne, to by lutowano rowery, samochody i mosty. Póki co większość rzeczy się spawa.

gino - 2013-02-20, 07:21

znajmy, który spawa zderzaki i inne plastiki, robi tez na zamówienie zbiorniki...z jakiegoś lekkiego tworzywa :spoko

a na paliwo, wykorzystałbym jakiś zbiornik fabryczny, również z tworzywa..jest tego pełno na allegro..wystarczy dobrać pasujący wymiar i pojemność

Mikesz - 2013-02-20, 11:04

Może to by cię usatysfakcjonowało?
http://www.bakista.pl/Tec...o+sztuczne.html

elmo78 - 2013-02-20, 23:17

Nie, nie usatysfakcjonuje mnie to. :(

To nie jest kwestia mojej fanaberii i tego, że chcę się narobić albo oszczędzić, tylko żaden standardowy zbiornik nie ma kształtu, który muszę wykonać. Poniżej na szybko zrobiony szkic baku z góry i z boku.

Fabrycznie mam bak około 100L, ale i tak muszę zmienić jego miejsce, więc przy okazji zwiększam pojemność do około 130L. Uzyskam to tylko poprzez taki dziwny kształt.

Dlatego też żadne gotowe produkty się nie sprawdzą.

Jadzia i Ryś - 2013-02-21, 15:11

Wejdz na Szopeneria.pl
Cyryl - 2013-02-21, 15:41

elmo78 napisał/a:
...Podróżuję z żoną i dwójką dzieci i niestety 60L wody starczało na parę dni, co było dość kłopotliwe...


optymista, ja mam zbiornik na wodę 140l i jak jadę z dzieciakiem starcza na dwa weekendy, natomiast jeżeli wezmę żonę, to na kepmpingu gdzie kąpiemy się w prysznicach kempingowych wody starcza na dwa dni.

pomysł mojej żony:
- wiesz zawiózł byś mnie i dzieciaka nad morze kamperem i tam zostawił na miesiąc.
- a jak ja wrócę do Wrocławia?
- zawracasz mi głowę, nie wiem, pociągiem, autobusem, wymyśl coś.
- ale kochanie, tam trzeba będzie dolewać wodę, wylewać szarą i opróżniać kasetę WC.
- to będziesz przyjeżdżał.

dobrze że to nie doszło do skutku.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group