Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Światła do jazdy dziennej

Robin - 2007-11-30, 16:16
Temat postu: Światła do jazdy dziennej
Napisałem o takiej możliwości tutaj : http://www.campernetclub....c.php?p=981#981

Uważam, że to bez sensu pisać o tym jeszcze raz.Kogo interesuje ten temat to sobie wyświetli.

Pozdrawiam - Robin :idea:

eler1 - 2007-11-30, 16:32

Robin napisał/a:
Uważam, że to bez sensu pisać o tym jeszcze raz
leniwy jesteś :haha:
eler1 - 2007-12-08, 10:41

o co z tymi światłami chodzi ?
Robin napisał/a:
Uważam, że to bez sensu pisać o tym jeszcze raz.Kogo interesuje ten temat to sobie wyświetli.
zmuszasz ludzi aby pisali na innych forach i aby to zrobić muszę się tam rejestrować a nie zawsze chcą więc nie pisz że to nie ma sensu :evil:
ps. na każdym forum kierunek wypowiedzi może być zupełnie inny i spojrzenie na dany temat :gwm

Jerzy - 2007-12-08, 14:58

Dopóki, ta dyskusja dotyczy zagadnień prawnych, nie technicznych - zapraszam tu: http://www.camperteam.pl/...p?p=17784#17784
Robin - 2007-12-08, 15:29

eler1 napisał/a:
zmuszasz ludzi aby pisali na innych forach i aby to zrobić muszę się tam rejestrować a nie zawsze chcą


Mijasz się z prawdą, przyjacielu. Z tym tematem może się zapoznać każdy kogo to interesuje bez konieczności rejestrowania. Zapraszam. A jak uznasz, że masz coś ważnego do dodania to się "zmuś" i zarejestruj....

Pozdrawiam - Robin :idea:

P.S. Napisałeś o mnie, że jestem leniwy. To masz sprzymierzeńca. Tak samo uważa moja żona.

jelo71 - 2007-12-09, 23:34

Robin,
skorzystałem z Twojego odnośnika, rzeczywiście temat świateł bardzo ciekawy i dużo skrzystałem, za to dziękuję. Jednak jako obywatel bardziej leniwy niż Ty dodam że jak zaczynasz temat tutaj na forum CT to go powinieneś przedstawić w pełnej krasie.
pozdrawiam jelo

Robin - 2007-12-09, 23:56

Ty mnie jelo71 nie podpuszczaj. Tamto forum jest "zaprzyjaźnione" i nie ma sprawy. A to, że Janusz tam "umoczył" i akurat na tym temacie nie powinno Cię zniechęcać. Natomiast tutaj wszystko Ci wyjaśnię i odpowiem na każde pytanie.Jeżdżę na światlach dziennych od lipca tego roku. Nigdy nie miałem problemów ( nawet w Serbii gdzie policji jak psów ). A teraz, gdy dorzucę tylne pozycyjne (2x5W) to już będzie zupełnie spoko. Bo widzisz - "studnię kopie jeden a wodę piją setki".

Pozdrawiam - Robin :idea:

jelo71 - 2007-12-16, 13:08

Robin
cześć, żadnych zaczepek, absolutnie, forma zaprzyjaźnionego forum mi nie leży i każdy ma prawo to powiedzieć, nie obrażając tym nikogo myślę i absolutnie bez żadnej krytyki swoje zdanie wyraziem. Lubię mieć wszystko pod ręką i tyle. Myślę iż temat powinniśmy zakończyć.
W kwestii światełek to ja włączam tylko leflektory przednie resztę mam wypiętą na dzień. Prawo stanowi inaczej, wiem poczytałem i rozważam temat pociągnięcia kabelków do osobnych lamp tylnych ale dopiero jak dostanę mandat, bo w słoneczny dzień ciężko jest stwierdzić czy lampa świeci czy nie i podjąć dyskusję na temat ekologicznego aspektu zurzycia energii tylnych lampek. Co skończy się w 100% mandatem. Obym sobie nie wykrakał.
I na koniec dodam iż w kwestii studni to wolę być w tej setce pijącej ( ostatecznie mógłbym zarządzić tym co kopie)
pozdrawiam Cię serdecznie jelo

Robin - 2007-12-16, 13:27

Witaj jelo71 !
Dotychczas jeździlem tak jak Ty lecz nie na światłach mijania ("wypięte" pozostałe) tylko już na światłach do jazdy dziennej (i tylko).
Po prostu trzeba pociągnąć (tylko jeden) dodatkowy plus (do tylnych świateł pozycyjnych) aktywny w momencie włączenia świateł dziennych. I tyle i aż tyle. No i nadal uważam, że warto. Mandaty nie są tanie. Musimy też pamietać o zastosowaniu czterech diód (wystarczą na 1A i pow.12V - koszt ok. 2zł jedna) w celu uniemożliwienia działania świateł dziennych po włączeniu świateł mijania (dwie diody) i po to, żeby nie działały światla mijania po włączeniu świateł dziennych (kolejne dwie diody). Teraz będzie zgodnie z prawem i "prawem".

Pozdrawiam - Robin :idea:

jelo71 - 2007-12-16, 13:56

Robin_ku
nie dasz mi tego mandatu zapłacić?
Ja jestem z branży metalowej i czytam wszelkie schematy itp. Gdybyś mógł skreślić takie podłączenie to już byłbym w domu. A sprawa druga to ja mam sześć żarów z tyłu, dwie w każdej lampie i po jednej w obrysówkach górnych jak to ominąć?
jelo

Robin - 2007-12-16, 14:10

jelo71 napisał/a:
ja mam sześć żarów z tyłu, dwie w każdej lampie i po jednej w obrysówkach górnych jak to ominąć


Baardzo prosto.Załóż światła do jazdy dziennej. A potem:"trzeba pociągnąć (tylko jeden) dodatkowy plus (do tylnych świateł pozycyjnych) aktywny w momencie włączenia świateł dziennych".Tylne światła pozycyjne to tylko dwie żarówki (2x5W).
Co tu "kreślić" ?
Pozdrawiam - Robin :idea:

janusz - 2007-12-16, 20:02

Może być problem w niektórych nowych samochodach, czasami wszystko jest sterowane komputerem i przy ingerencji w fabryczną instalację może się zdążyć że komputer pokaże błąd (usterkę). Najprościej by było dołożyć dwie małe żaróweczki albo diody świecące obok dotychczasowych żarówek w tylnych lampach pozycyjnych i połączyć z przednimi do jazdy dziennej.
jelo71 - 2007-12-25, 15:45

witam
ja stere autko mam
temat od Kolegi Robina przemyślałem i rzeczywiście jest optymalnym rozwiązaniem przeciągnięcie przewodów i montaż lamp dziennych zarówno z przodu jak i z tyłu. opcja z najmniejszą ingerncją w istniejące układy samochodu i nawet niedroga.
dziękuję i pozdrawiam
jelo

janusz - 2009-07-17, 06:47

Odgrzewam trochę temat. Zmieniły się przepisy na normalniejsze.

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało nowe rozporządzenie zmieniające m.in. zasady działania świateł dziennych w pojazdach.

Dotychczasowe przepisy wymagały, by w pojazdach wyposażonych w światła dzienne przy uruchomieniu silnika włączały się również tylne światła pozycyjne (barwy czerwonej). Problem polegał na tym, iż większość nowych aut fabrycznie wyposażonych w światła do jazdy dziennej nie posiada funkcji automatycznego włączania tylnych świateł pozycyjnych. Tak więc używanie takich świateł w myśl obowiązujących w Polsce przepisów było nielegalne. To na szczęście uległo zmianie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, Poz. 639) zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 roku. W autach rejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Dzięki ostatniemu zapisowi użytkownicy pojazdów wyposażonych w światła dzienne działające zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie będą musieli dokonywać przeróbek instalacji elektrycznej.

Dodatkowe wymagania dotyczące świateł dziennych pozostają bez zmian. Ich umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 – 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się również wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny informujący o działaniu świateł, ale nie ma takiego obowiązku. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w momencie, kiedy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
Źródło informacji: samar.pl

TomekW - 2009-07-17, 11:00

Dobra wiadomość, alternator naszym kamperku już się cieszy :ok
Perspektywa 42W (mogłoby być mniej, ale jak wyglądałyby LED-y w OldKamperze?) zamiast prawie 150 wydaje się interesująca. Kiedy wchodzi w życie ten przepis?

janusz - 2009-07-17, 18:27

TomekW napisał/a:
Kiedy wchodzi w życie ten przepis?

§ 3. Rozporzàdzenie wchodzi w ˝żcie po upływie
30 dni od dnia ogłoszenia.
2009-06-20

Świstak - 2009-07-18, 23:08

No z tymi watami przesadziłeś. Proponuję 2 waty i do tego full automat. Zastosować diody zwykłe (kilka sztuk), 1W barwy białej - ciepłej (nie będą świecić na niebiesko i zbytnio rzucać się w oczy) albo na chipach - wtedy bilans energetyczny korzystniejszy ale światło niebieskawe - zbliżone do dziennego. Anoda (+ czyli środkowy) podłączona do przewodu wzbudzenia alternatora a katoda (- czyli z obudowy) do świateł mijania w lampie głównej (dopiąć sie do kabla zasilającego chyba środkowy pin). Po odpaleniu silnika zapalają się światła jazdy dziennej, po włączeniu świateł mijania gasną. Przy długich się zapalają, ale to już pikuś. Przy tak znikomym prądzie komputer nie będzie szalał.

Przykładowe żarówki:
http://allegro.pl/item680..._tr_gratis.html

http://allegro.pl/item685...te_6_x_led.html

http://allegro.pl/item689...y_dziennej.html i do tego http://allegro.pl/item691...iala_czerw.html


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group