Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Używane Webasto

koder - 2013-03-19, 13:27
Temat postu: Używane Webasto
Cześć,

Mam możliwość dostania używanego (starego, tak z 15-20 letniego - dokładnie nie wiem) ogrzewania Webasto (morke, benzyna) w tzw. "dobrych pieniądzach". Nie mam jednak pojęcia jaka jest żywotność takiego sprzętu, gdzie szukać śladów zużycia czy na co zwrócić szczególną uwagę. Wiadomo, to kwestie bezpieczeństwa.

Poradzicie?

Samochód z którego będzie wymontowanie (MB w124) nie jest na chodzie i nie mam za bardzo możliwości przetestowania przed zakupem i montażem u siebie.

szadok - 2013-03-19, 14:03

koder, rozumiem, że tak stare webasto będzie analogowe... Z zewnątrz bez odpalania raczej nic nie sprawdzisz..
Ale jeśli to analog, to w zasadzie dość proste do podłączenia i wysterowania.
Jeszcze pytanie, czy to webasto BW50 czy ThermoTopC.
Jeśli BW50, to nie ma pompki paliwa (korzysta z przelewu w samochodzie, posiada zbiorniczek wystarczający na ok. 30min pracy). Jeśli to TTC, to posiada impulsową pompkę paliwa.

Żeby sprawdzić działanie musi być możliwość podpięcia pod akumulator, no i żeby paliwo było i płyn chłodniczy.
Jeśli to TTC, to mogę podać Ci co i procedurę startu, wysterowanie. Jeśli to BW50, to niestety niec więcej o nim nie wiem.

Jeszcze jedno:
Tu http://ogrzewaniepostojowe.net.pl/instalacja.php trochę wiedzy o webasto thermo top c
Tu o procedurze testowania webasta bez kabla i komputera http://www.roverki.pl/zro...ie-webasto.html

silny - 2013-03-19, 19:29

sprawdz czy to webasto bo w MB czesto widzialem takie wynalazki wygladem przypominajace silnik odrzutowy :-P

BW50 podlaczasz do pradu i wtedy miga ci caly wyswietlacz . zeby odpalic nacisnij ikone plomienia na panelu i procedura odpalenia rozpocznie sie automatycznie.
zeby odpalil musi miec paliwko ktore mozesz zalac wezykami do zbiorniczka, sa tam strzalki gdzie wlata gdzie wylata benzyna.

jesli wlejesz paliwo i nacisniesz plomyk sam odpali po chwili , po kolejnej chwili uruchomi sie pompka wody i jesli zalozysz weze po pol metra , zalejesz pompe i wlozysz wezyki do jakiegos wiaderka to pociagnie i bedzie krazyc

za wiele sie tam nie zuzywa ale w srodkowej czesci jest palnik ktory sie wypala


tak na final to wg. mnie to jak nie jestes obcykany w majsterkowaniu to sie takim staruszkiem nie pocieszysz bo ja swoje rozebralem chociaz bylo sprawne i bylo tam tyle syfu , szczegolnie w silnikach i pompie ze jakbym tak zostawil to i tak by to padlo po jakims czasie

teraz dziala super , dalem za nie 200 zl.i bylo wszysciutko. do ogrzewania stalego wg. mnie to sie nie nada bo pradu przy rozruchu bierze prawie 15A a przy pracy ok,3A

:spoko

koder - 2013-03-20, 13:46

Dzięki serdeczne za informacje, mam temat do przemyśleń. Na pewno potrzebny mi byłby większy zbiornik paliwa i zasilanie tego z akumulatora pokładowego. W końcu lepsze takie niż żadne :-)



Ono faktycznie tak głośno pracuje, czy to ten filmik tylko tak nagrany? I druga sprawa - coś stoi naprzeciw temu, by sobie tym po prostu wodę grzać?

Cyryl - 2013-03-20, 14:33

no można, ale do grzania wody jest bojler gazowy.

on tylko zużywa gaz i bardzo niewiele prądu. natomiast to ogrzewanie ogrzewa płyn chłodzący, a za jego pośrednictwem wnętrze pojazdu.

ale załóżmy, że przystosujesz to do podgrzewania wody. co będzie jak zakręcisz kran?
gdzie ta woda pójdzie?
trzeba robić jakieś zawory zwrotne i odprowadzać powrót do zbiornika, tylko pytanie czy warto płacić za podgrzaną wodę, która wystygnie?

silny - 2013-03-20, 18:43

e nie , KODER dobrze kombinuje.

latwo zainstalowac bojler gazowy w kamperku ale w busie juz troche trzeba przemyslec bo miejsce nie zawsze starczy.

ogladalem ladnego kamperka kiedys i jedna fajna szafka byla cala zajeta przez bojler gazowy. :-/

ja mam podwojna podloge i bojler mam w podlodze bez mozliwosci wyprowadzenia bezpiecznie spalin. kupilem bojler elektryczny z obiegiem wody silnikowej z oferty EBAC-a i po jezdzie mam cieplo po silnikowe , na kempingu z 220 wolt a jak potrzebuje to nacisne plomyk i webasto w kilka minut nagrzeje mi wode . tu musialem dokupic 12 voltowy zawor wody DANFOSA zeby po zgaszeniu silnika nie szlo cieplo z webasta na silnik i poprostu zaworek w stanie spoczynku jest zamkniety a jak wlacze zaplon to sie otwiera i puszcza wode po calym obiegu . :spoko

Zduniol - 2013-03-20, 19:58

Cześć Koder! Ten typ webasta kupiłem w zeszłym roku i zamonotwałem w swoim samochodzie. Ja mam DW 50 czyli zasilanie dieslem. Jest jeszcze BW 50 zasilane benzyną. W budowie sa bardzo podobne. na co zwrócić uwagę, na stan pompki wody np. Moja padła ale postanowiłem jej nie demontować co by sie wiązało z rozbiórką agregatu i mozliwością uszkodzenia uszczelek i zamontowałem dodatkową zewnetrzną nie demontując przy tym starej. Jedynie kabelki przepiałem ze sterownika do nowej pompki. Wogóle to dysponuje interfejsem diagnostycznym do wszystkich typów webasto więc jak kupisz to chętnie pomogę w uruchomieniu bo pewnie bedzie zablokowane (a zablokować je mozna baaaardzo łatwo) przy okazji można sprawdzić stan wszystkich podzespołów z pozycji komputera :) Do tego agregatu dokupiłem bardzo fajne urzadzenie do uruchamiania webasta telefonem. Zegar tez mam ale przyznam szczerze ani razu go nie uzyłem. Urządzonko nazywa się GSM Control i moge szczerze polecic. Mozna tam też podpiąć alarm samochodowy i dostawac powiadomienia, sterować webastem, mierzy ci napięcie akumulatora i temperature wnętrza pojazdu a ty se to wszystko sprawdzasz na fajnym panelu jezeli masz fona z androidem. Szczegóły sa na stronie producenta.
Zaradek - 2013-03-20, 21:28

koder napisał/a:

Ono faktycznie tak głośno pracuje, czy to ten filmik tylko tak nagrany? I druga sprawa - coś stoi naprzeciw temu, by sobie tym po prostu wodę grzać?


Tak, pracuje tak głośno. Filmik był kręcony w pomieszczeniu zamkniętym ale i tak jest głośne. Do zestawu brakowało tłumika ale i zasysane powietrze nieźle hałasuje (gwizd). Poza tym z tego co pamiętam to BW50 działało 30 minut i potem się wyłączało nawet jeśli jeszcze miało paliwo w zbiorniczku. Testowałem uruchamiając je w czasie jazdy gdzie obieg paliwa był non stop.

Zduniol - 2013-03-20, 21:45

Wyłącza się po 30 minutach tylko wtedy gdy jest tak zaprogramowane na zegarze. Jezeli ustawić wyzszą wartość lub uruchomić zwykłym wyłącznikiem (da się gdyż to analog) to pracuje tak długo, póki nie braknie mu paliwa. Moje pracuje godzinę bez przerwy, bo na początku spala to co ma w swoim wbudowanym zbiorniczku a potem ciągnie z przewodu paliwowego. Ciągnie to za duze słowo, paliwko leci grawitacyjnie samo, ponieważ webasto wbudowałem w podwoziu w okolicach drzwi pasażera z tyłu więc trochę tego przewodu od silnika leci i jest z czego brać ;) A co do głosności to nie jest tak źle jak tu koledzy piszą. Owszem bez tłumika jest odgłos startującego odrzutowca i słychac dość konkretnie ale z tłumikiem bardzo ladnie wycisza i słychać tylko w bezpośredniej odległości od samochodu tak do kilku metrów i jest to taki ciekawy szum. Trzeba miec dobry akumulator ponieważ przy rozruchu agregat pobiera dość sporo prądu, później ten pobór się zmniejsza ale i tak do super energooszczędnych to to webasto nie należy.
silny - 2013-03-20, 21:54

oo , to to . ten szum , jest najlepszy.

najpierw nawiew -cykanie - zaplon i swizd ,gwizd i taki fajny, powolny wzrost obrotow wentylatora

calosc zeczywiscie jakby startowal malutki odrzutowiec :)

koder - 2013-03-27, 17:23

Okay, byłem obejrzeć. Obe webasto to BBW 46 (firmy Webasto), z 1992 roku. Znalazłem i czytam już serwisówkę. Tu kilka fotek:



Trochę mnie martwi jego wiek (21 latek). Ponoć sprawne, będę miał możliwość osobiście sprawdzić. Wygląda na montaż seryjny, ma też mercedesowy numerek (124 500 00 98). Całość mogę mieć za 300zł i będę miał możliwość przetestować na wszystkie strony przed zakupem.

Poradźcie, warto się w to pakować?

silny - 2013-03-27, 21:02

a nie mowilem ze wercedesowskie webasto wyglada jak silnik odrzutowy :haha:

starsze od wegla , kup tradycyjne bedzie latwiej kupic czesci zamienne , jak odpukac padnie plytka albo co to idziesz na szrot i praktycznie wszystkie prostokatne sa takie same

IAAN - 2013-03-28, 12:20

za 300 zł sprawne kompletne sam bym kupił
mam suche z 91 rp kupiłem za smieszne pieniądze uszkodzone ale naprawa kosztowała już 600 zł teraz chodzi super jednak jest troche za małe do mojej zabudowy ma tylko 1800 wat ,rozglądam sie za piecem gazowym
tez myslę mokrym do grzania wody jednak kupno sprawnego w tych pieniądzach jest raczej super okazją
jeśli twoje działa to myslę że po małym remoncie czyszczeniu pochodzi jeszcze długo

silny - 2013-03-28, 13:50

zalatwic webasto za dobre pieniadze ?

bo mam dojscie na szrocie w niemczech . mi Roman przywiozl za 200 zl. mysle ze za 300 przywiezie dla ludnosci .

zamowic ze 2 szt,?

IAAN - 2013-03-28, 15:55

poszło na PW
silny - 2013-03-28, 17:08

ja calkiem powaznie . dla kolegow z forum za piwo i pomoc oddam po kosztach wykupu i przywiezienia z niemiec . wszystko bredzie kompletne -zegar , wiazki, itp. wieczorem zadzwonie do Romka :spoko

aaa , zapomnialbym spytac .

jaki model czym sie rozni?
ktore modele moga pracowac ciagle a ktore 30 minut czy jakos tak.?

napewno moj nie ma wbudowanej pompki wiec pracuje na tym co zlapie z przelewu.

jesli mnie oswiecicie co i jak to powoli ale zalatwie :spoko

IAAN - 2013-03-28, 20:53

dlamnie bez różnicy czy bedzie pracowało ciągle czy tylko 30 minut
lepsze na ON
ważne żeby było kompletne tj podaję napięcie i paliwo i musi palic tak jest przy moim eberspracherze

napewno moj nie ma wbudowanej pompki wiec pracuje na tym co zlapie z przelewu.

czy twoje jest na benzynę

silny - 2013-03-28, 22:04

wsie zainteresowane istoty kamperowe prosze o zajzenie do tematu jutro . bede wiedzial co i jak ale glowe dac moge ze bedzie tanio przywozil tylko nie wiem jakie -wazne ze kompletne :spoko
elmo78 - 2013-03-29, 13:14

Majsterku, a webasto na benzynę jest w takiej samej cenie co na ropę? Bo mnie by benzyna urządzała...
silny - 2013-03-30, 08:08

przepraszam ze sie nie odezwalem ale wczorajszy dzien spedzilem w dziale PIJALNIA :haha:

swietuje cos waznego i to nie chodzi o wielkanoc :-P :spoko :spoko :spoko

dzisiaj bedzie wiesc o webascie

silny - 2013-03-30, 11:47

no i jest wiesc . webasta beda za miesiac czyli jak moj diler przyjedzie na majowki.

bez problemu moze zalatwic diesla bo tego rozbieraja najwiecej - mowimy tu o kompletnych zestawach a nie fabrycznych dogrzewaczach montowanych seryjnie i sterowanych z kompa samochodu.

kompletny diesel 350 zl :) kompletna benzyna 350 zl :) jakby ktos chcialby inne to moze dac namiary , marka-model-numer a jak sie pojawi na szrocie to bedzie nasze :lol:

mowa jest o THERMO TOP-ach itp marki WEBASTO z lat raczej 90 -2000 no chyba ze pojawi sie jakas nowinka.

ja w kazdym razie bede latwil i wystawial po kosztach w naszym forumowym ogloszeniaku :spoko

IAAN - 2013-03-30, 12:51

dla mnie diesel zaczekam nie spieszy się
HONORATA I MACIEJ - 2013-03-30, 14:34

Również jestesmy zainteresowani,czekamy w kolejce.Rodzaj paliwa do zasilania bez różnicy,może być zarówno diesel jak i benzyna. :spoko
maszakow - 2013-03-31, 16:27

HONORATA I MACIEJ, aż taki wybór autek macie ? Zasadniczo powinien być ten sam rodzaj paliwa co w aucie docelowym byście nie musieli drugiego zbiornika montować...:)
IAAN - 2013-05-18, 14:52

kupiłem webasto termo top z/c-d wszystko wskazuje na to że jest analogowe
wymontowałem z mercedesa w 210 z 1998 roku auto było po wypadku walneło w słup wnętrza auta a szczególnie deski rozdzielczej nie było drobny mak
wymontowałem pompke obiegu wody ,pompe paliwa i webasto jednak mam problem z uruchomieniem ,rozebrałem całe na części w środku jest bardzo ładne czyste nie wymeczone
do urządzenia dochodzą 2 wtyczki zasilanie plus i minus oraz 6 pinowa w której są podpięte 3 kable niebieski pod pin 6
pomarańczowy pod pin 2 i żółto zielony pod pin 3
czy ktos orietuje się jak odpalić je za pomoca wyłącznika włącz wyłącz
jak podpiąć i skad wziąść sygnał załączający urządzenie

szadok - 2013-05-18, 15:49

IAAN, jeśli to analog i
thermo top c,
to po podaniu +12V na pin 1 gniazda X1 oraz podanym zasilaniu (+12 i masa) na gniazdo X2 piec wystartuje (powinien).

Jeśli to jest
thermo top z
to +12 trzeba podać na pin 3 gniazda X1; oczywiście zasilanie na gniazdo X2 jak w ttc.


Cytat:


Gniazdo X1 - sterowanie pieca

1. Timer lub sterownik radiowy np. Webasto Telestart
2. Diagnostyka
3. Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)
4. Wentylator w kabinie
5. Przełącznik Lato/zima
6. Pompa paliwa


Gniazdo X2 - zasilanie pieca
Gniazdo X3 - świeca żarowa/czujnik płomienia
Gniazdo X4 - dmuchawa powietrza
Gniazdo X5 - pompa cyrkulacyjna cieczy chłodzącej - (w piecu Thermo Top Z (dogrzewacz) gniazdo nie jest używane, brak pinów lub piny są ale są nieaktywne)


UWAGA:

Powyższy schemat podłączenia do gniazda X1 jest w pełni prawdziwy tylko dla pieców analogowych Thermo Top C (ogrzewanie postojowe)
Tylko pin 2 i 6 w każdym piecu jest aktywny.
W piecach TTZ, czyli dogrzewaczach - piny 1, 4, 5, w większości przypadków są nieaktywne (brak funkcji)

Obrazek i opis pinów wzięty ze strony http://ogrzewaniepostojowe.net.pl/instalacja.php i tam proponuję Ci poczytać więcej. Warto.

A. Jeszcze jedno: zamiast zegara, który jest nieprzyzwoicie drogi i niespecjalnie dobrze ustawialny sugeruję Ci kupno centralki GSM (koszt ok. 300zł). Komfort i możliwości nieporównywalnie większe. Ew. można kupić programator domowy na 230V i przerobić na +12 ale tego nie testowałem w praktyce.

IAAN - 2013-05-18, 19:28

trochę poczytałem tutaj
http://ogrzewaniepostojowe.net.pl/instalacja.php
i z wyglądu płytki wychodzi że moje jest podgrzewaczem analogowym
podgrzewaczem bo nie miało pompki obiegu płynu na urządzeniu tylko kawałek obok
moc to 32 waty
do wtyczki X1 dochodzą kable na pin 6 ponoć zasilanie pompy paliwa
oraz 2,3 jednak po podaniu napięcia na 3 nic się nie dzieje
w x3i x4 dochodzą kable wentylatora i swiecy żarowej
nic się nie dzieje wentylator zasilany na krótko działa ,swieca 0,71 oma ,pompa na krótko działa
reszta to zagadka
nie zależy mi na zegarze i zdalnym sterowaniu ma służyć do podgrzewania wody w bolierze wody w obiegu zamkniętym bez wężownicy ,ma pobierać wodę z boliera ogrzewać i wracać do boliera czyli włączam i grzeje wyłaczam i przestaje grzać
chyba bedzie trzeba oddać do serwisu

szadok - 2013-05-19, 10:50

IAAN, a procedurę restartu próbowałeś? W przypadku trzykrotnego nieudanego uruchomienia (np brak paliwa) piec się blokuje (choć u mnie nic takiego nie miało miejsca - też mam TTZ)
Procedura resetu pamięci jest w pdfie. http://chomikuj.pl/msf/mo...,2050222219.pdf
Bezpiecznik 20A to bezpiecznik złącza X2.

IAAN - 2013-05-19, 13:16

biorę wszystko na krótko na kablach
ale przed wczorajszym postem robiłem próby i nie odpaliło bo chciałem zasterować minusem na pin 3
dziś podłączyłem znowu i przy zasterowaniu plusem odpaliło grzeje super 10 litrów wody w minutę
jeszcze jedno pytanie rozumiem że na pin 3 napięcie ma być podane tak długo jak ma działać ogrzewanie po zdjęciu napięcia następuje przedmuch i wyłączenie urządzenia ,czy w to miejsce można podpiąć jakiś wyłącznik termiczny aby wyłączyło się po uzyskaniu odpowiedniej temperatury a po spadku tej temperatury włączyło się ponownie

szadok - 2013-05-19, 13:53

IAAN napisał/a:
jeszcze jedno pytanie rozumiem że na pin 3 napięcie ma być podane tak długo jak ma działać ogrzewanie po zdjęciu napięcia następuje przedmuch i wyłączenie urządzenia ,czy w to miejsce można podpiąć jakiś wyłącznik termiczny aby wyłączyło się po uzyskaniu odpowiedniej temperatury a po spadku tej temperatury włączyło się ponownie

IAAN, dokładnie jest tak jak piszesz. Śmiało możesz zastosować np takie termiki: http://allegro.pl/wylaczn...3198864639.html
lub po prostu regulowany termostat od bojlera http://abc-hurt.bazarek.p...-0025-1232.html

Przy czym w obu przypadkach zastosowałbym dodatkowo drugi termik na 90'C wpięty w szereg z podstawowym (jako zabezpieczenie w razie sklejenia styków pierwszego termika). Teoretycznie webasto dogrzewa zdaje się do 80'C i posiada wyłącznik termiczny zabezpieczający przed przegrzaniem, ale strzeżonego... ;)

Jeszcze dwie rzeczy: producent pisze, że w obiegu płynu powinno być (OIDP) minimum 30% glikolu. Czemu - nie wiem. W Twoim przypadku jest to oczywiście nie do zrealizowania.
Druga rzecz: w pełnym webasto (TTC) pompka wody chodzi jeszcze jakiś czas po wyłączeniu webasto w celu wychłodzenia. W dogrzewaczach (TTZ) nie ma takiego problemu ze względu na to, że dogrzewacz pracuje tylko w czasie pracy silnika i zazwyczaj wyłącza się wcześniej niż pompa wody.
Można wymusić dłuższą pracę pompy wody np. przez układ NE555, albo przez gotowy przekaźnik czasowy http://ase.hoste.pl/sklep...zasowy-3srp1500 sensowny czas to ok. 3 minut.

IAAN - 2013-05-19, 21:22

szadok dziękuję bardzo za podpowiedzi dzięki którym udało mi się uruchomić webasto ,piwo dla ciebie
z tego co piszesz sprawa sterowania za pomoca termika wydaje się super ,też myślałem o dwóch dla lepszego zabezpieczenia,przekaznik czasowy też zastosuję
ale o tym wszystkim w osobnym dziale
niewiem jeszcze czy piec zamontować w środku auta wtedy wiercił bym tylko otwór na wylot spalin ,w czasie pracy hałas nie wydaje sie zbyt duży ,
czy zamontować na zewnątrz gdzieś za tylną osią łącznie z ocieplonym zbiornikiem ciepłej wody
ten glikol wydajemi się ze jest potrzebny do ochrony pieca przed zamarznięciem co w moim przypadku nie grozi bo na zimę wodę spuszczam ,napewno nie smaruje on żadnej częsci pieca

szadok - 2013-05-21, 10:15

IAAN, za piwko dzięki, cieszę się, że mogłem pomóc.
Co do umiejscowienia webasto - ja skłaniałbym się jednak do umiejscowienia pod autem, a zbiornik w środku. Połączyć wszystko rurkami PEX-AL-PEX (tylko przejściówki zrobić - wyjścia z TTZ są średnicy 20mm).
Pexy są dostępne w średnicach 16, 20, 25mm więc jest w czym wybierać ; są tanie, wytrzymałe i fajne w instalacji, z atestami do wody pitnej.
Złączki dostępne, skręcane łatwe w montażu i demontażu. Wystarczy ocieplić otuliną i gotowe.

Czemu pod autem..?
Zawsze jest jakieś niebezpieczeństwo rozszczelnienia się wydechu. A smród spalin - nie mówiąc o śmiertelnym tlenku węgla w kabinie mieszkalnej to nie jest dobra sprawa...
Druga sprawa hałas - odpalone webasto jednak mocno szumi (choć ja mam bez tłumika zamontowane).
Trzecia rzecz: nagrzewanie się pieca i okolicy... o ile w zimie to może byłoby i pożądane, to jednak kampera używamy częściej w lecie niż zimie...


IAAN, jeszcze jedno: pisałeś o tym, że rozbierałeś piecyk... Powiedz: dawałeś nowe uszczelki, stare, czy uszczelniałeś silikonem..?
Też mnie czeka rozbiórka, a gdzieś czytałem, że konieczne są nowe (nietanie ;) ) uszczelki...

elmo78 - 2013-05-21, 11:53

Ja też rozbierałem i wiem, że spokojnie można użyć silikonu motoryzacyjnego, choć wiadomo, że uszczelki są bardziej eleganckie.

O ile rozbiórka webasto na ropę może mieć swój sens, to nie polecam dotykania urządzeń na benzynę. Benzyna jest czystszym paliwem, więc jak rozebrałem swoje mocno spracowane Webasto, to w środku było czyściutko jak na stole operacyjnym, zero sadzy.

IAAN - 2013-05-21, 17:27

ja rozebrałem z ciekawości jak wygląda w środku bo jak ebresprachera dałem na generalny przegląd to okazało się że nawet go nie rozebrali w środku stare uszczelki problem ze śrubami
teraz rozebrałem webasto i uszczelka przy palniku wyglądała na nową a ta druga zerwała mi się na połowę chciałem dociąć nową ale na razie zostawiłem starą jak ogarnę temat to może ją dotnę samemu
w środku wyglądało na bardzo czyste
generalnie teraz kombinuję zbiornik do grzania wody z blachy nierdzewnej szukam spawacza co to pospawa dziś pojawiło się światełko w tunelu może w przyszłym tygodniu już będzie pospawany

szadok - 2013-05-21, 18:08

elmo78, ogromne dzięki. Mam właśnie problem z webastem na ON. Czasem zdarza się, że nie odpala tylko dymi na biało (czyli zabrudzenie komory spalania). No i coś rzegocze w środku. To się przed zimą wezmę i rozbiorę :) piecyk.
IAAN Przy okazji bojlera - przeanalizuj sprawę rozszerzalności termicznej wody. Przy 10l i różnicy temperatur 70'C masz 0,3l rozszerzalności. Więc albo zbiornik przeponowy (są nawet takie dedykowane do przyczep - nieprzyzwoicie drogie ;) ) albo można spróbować tak zrobić króciec wylotowy ciepłej wody, żeby była zachowana poduszka powietrzna w bojlerze. No i zawór bezpieczeństwa koniecznie...

kaimar - 2013-05-21, 22:57

szadok napisał/a:
przeanalizuj sprawę rozszerzalności termicznej wody. Przy 10l i różnicy temperatur 70'C masz 0,3l rozszerzalności. Więc albo zbiornik przeponowy (są nawet takie dedykowane do przyczep - nieprzyzwoicie drogie ) albo można spróbować tak zrobić króciec wylotowy ciepłej wody, żeby była zachowana poduszka powietrzna w bojlerze. No i zawór bezpieczeństwa koniecznie...


W ogrzewaniu Webasto Dual Top - ogrzewanie powietrzne zintegrowane z bojlerem - zastosowano zawór ciśnieniowy 4 bary którego zadaniem jest "upuszczenie" nadmiaru wody.
I jeszcze ciekawostka. W ogrzewaniach powietrznych Webasto AirTop w wersjach przeznaczonych do ogrzewania pojazdów kempingowych stosowana jest inna pompka paliwa. Ma mniejszy wydatek ale większa częstotliwość pracy. Efektem jest cichsza praca pompki.

IAAN - 2013-05-22, 19:20

szadok napisał/a:
elmo78, ogromne dzięki. Mam właśnie problem z webastem na ON. Czasem zdarza się, że nie odpala tylko dymi na biało (czyli zabrudzenie komory spalania). No i coś rzegocze w środku. To się przed zimą wezmę i rozbiorę :) piecyk.
IAAN Przy okazji bojlera - przeanalizuj sprawę rozszerzalności termicznej wody. Przy 10l i różnicy temperatur 70'C masz 0,3l rozszerzalności. Więc albo zbiornik przeponowy (są nawet takie dedykowane do przyczep - nieprzyzwoicie drogie ;) ) albo można spróbować tak zrobić króciec wylotowy ciepłej wody, żeby była zachowana poduszka powietrzna w bojlerze. No i zawór bezpieczeństwa koniecznie...

zastanawiam się czy w gazowym bolierze jest też zawór bezpieczeństwa i poduszka powietrzna
nie mogę nigdzie znależć zdjęcia zbiornika boliera gazowego nie wiem jak wygląda w środku jednak faktycznie trzeba będzie pomysleć o zaworze bezpieczeństwa i poduszce powietrznej
generalnie mój zbiornik będzie wykonany ze stali nierdzewnej mam dwie połówki takiego karnistra niestety lewe po złożeniu brakujące miejsca uzupełnione będą blachą
w to będą wspawane dwie rurki 22mm góra i dół i 2 rurki 8 mm wlew i wylew wody
miej więcej jak na zdjęciu czerwone to woda podgrzewana przez webasto
żółte ciepła woda ,rurki ciepłej wody miały być jak najwyżej teraz obniżę aby uzyskać poduszkę powietrzną
myślę ze taki zbiornik wytrzyma ciśnienie ok 2,5 atm jakie daje pompka dodatkowo wzmocnię go po wierzchu płaskownikiem stalowym aby nie zrobił się okrągły
teraz mam pompkę zanurzeniową ale wymienie chyba na ciśnieniową myslę o takiej
http://allegro.pl/pompa-w...3258699765.html
wtedy zastosuję zwykłe krany w łazience bez mieszacza róznica w cenie ok 3 razy mniej
będzie na pompę
do zlewu w kuchni dokupię mieszacz bo kran ma składaną wylewkę która w moim przypadku jest niezbędna

elmo78 - 2013-05-22, 20:40

Jeśli chodzi o nierdzewkę to się nie martw. Ciśnienie rzędu 3 atmosfer nic złego nie zrobi. Spawałem niedawno dla kolegi zbiorniki z nierdzewki o grubości 2mm i są takie solidne, że hoho. Do swoich zastosowań możesz spokojnie użyć blachy w okolicach 1,5mm.


Jeśli chodzi o pompkę, to mogę Ci takie sprzedać za 100zł/szt. Zostało mi kilka sztuk i ich nie potrzebuję. Oczywiście nówki sztuki ani razu nie użyte. Jeśli jesteś zainteresowany, to daj znać. Niby tylko 30zł taniej, ale zawsze coś. Nadwyżkę będziesz miał na pizzę :-)

szadok - 2013-05-22, 22:50

IAAN, przy pompce ciśnieniowej akumulator ciśnienia jest wskazany ze względu na cykle pracy pompy (zmniejsza się częstotliwość włączeń, zwiększa długość cyklu. )
Pisałem o dedykowanych akumulatorach - jest taki: http://allegro.pl/akumula...3245640854.html jakoś ostatnio jak patrzałem, były dwukrotnie droższe... Można też naczynie refixDE najmniejsza pojemność to 2l - średnica 132mm wysokość 260mm ale cena sugerowana przez producenta też w okolicy 100zł
Jeśli chodzi o zawory bezpieczeństwa - na pewno w Cascade Carver jest zawór bezpieczeństwa. To choćby na wypadek gdyby elektronika się zawiesiła i woda postanowiła się zagotować.

IAAN - 2014-09-20, 20:36

odgrzeję temat
dziś kupiłem webasto Termo top C na benzynę było zamontowane w osobowym aucie ale na pewno nie było montowane fabrycznie ,zdemontowałem całość i co mnie dziwi nie było w aucie żadnego włącznika do uruchomienia tego nie znalazłem żadnego zegara ani centralki radiowej ,węże wody były odłączone wtyczki z webasta odłączone
Na pewno jest analogowe poznaję po płytce sterownika
o ile w dogrzewaczu jaki mam wystarczyło podać napięcie na zasilanie i +12V na pin 3 we wtyczce X1 aby odpaliło
to teraz nie startuje oprócz napięcia +12 V na pin 3 we wtyczce X1 aby się uruchomiło muszę podać jeszcze +12 V na pin 1 tej wtyczki według schematu sygnał z zegara ,wtedy uruchamia się silnik dmuchawy kręci na pełnych obrotach jednak po chwili powinna ruszyć pompka paliwa ,a ta nie rusza nie ma napięcia na kabelku od pompki
wyczytałem gdzieś że jest jeszcze przełącznik zima/ lato podpięty pod pin 5 wtyczki x1


teraz pytanie czy na pin 5 też muszę podać +12V ( a może -)aby piec rozpoznał że zima i wtedy odpali czy przyczyny szukać gdzieś indziej ?
ktoś może wie

janek50 - 2014-09-21, 18:09

ja w tym temacie nie mam wiedzy , ale mogę wam powiedzieć że jeżeli macie jakieś problemy z gumowymi oringami to zerwany można naprawić, a z jakiegoś większego można dorobić używając kleju kropelki . Zerwany docinamy brzegi żyletką a nowy przecinamy i odcinamy tyle żeby mieć średnicę starego i sklejamy brzegi kropelką albo jakimś innym klejem anarobowym szybkoschnącym. U nas na giełdzie samochodowej w Gliwicach gość sprzedaje specjalny klej do gumy i tego czasem używałem na dole w kopalni gdy potrzebowałem na szybko dorobić jakiś nietypowy oring.
Oczywiście trzeba uważać żeby sobie paluszków nie skleić przy tak precyzyjnej pracy. :haha: :haha: :haha: :haha:

IAAN - 2014-09-21, 19:27

janek50 napisał/a:
ja w tym temacie nie mam wiedzy , ale mogę wam powiedzieć że jeżeli macie jakieś problemy z gumowymi oringami to zerwany można naprawić, a z jakiegoś większego można dorobić używając kleju kropelki . Zerwany docinamy brzegi żyletką a nowy przecinamy i odcinamy tyle żeby mieć średnicę starego i sklejamy brzegi kropelką albo jakimś innym klejem anarobowym szybkoschnącym. U nas na giełdzie samochodowej w Gliwicach gość sprzedaje specjalny klej do gumy i tego czasem używałem na dole w kopalni gdy potrzebowałem na szybko dorobić jakiś nietypowy oring.
Oczywiście trzeba uważać żeby sobie paluszków nie skleić przy tak precyzyjnej pracy. :haha: :haha: :haha: :haha:

ja o elektryce ten o gumach :gwm :gwm
pewnie nie wiesz ale gumę na oringi możesz kupić na metry ,gdzieś miałem nawet specjalną maszynkę do przycinania i klejenia

MAWI - 2014-09-21, 19:32

Jaan nie wiem dokładnie jakie masz ten ogrzewacz,ale ja miałem kilka w maszynach budowlanych. miałem kiedyś takie co miernik temperatury miały w sobie ,a dokładnie na wlocie powietrza. Ale są z tzw.termometr maja podłączony kablem i mierzą temperaturę z innego miejsca .Na przykład WEBAST w komorze silnika a miernik temp .w kabinie koparki.Podejrzewam , ze jeśli silnik zaczyna się kręcić a na pompkę nie idzie prąd to zaczął bym od sprawdzenia świecy.To najczęstsza przyczyna awarii .Bez dobrej świecy sterownik nie poda prądu na pompkę.Nie daję gwarancji ,że o to , ale od tego zacznij :spoko
janek50 - 2014-09-22, 00:17

IAAN , jak czytam dany temat to lecę od początku , i było kilka postów wyżej o oringach, nie patrzałem na datę, no cóż mogłeś zapomnieć bo pisałeś o tym rok temu, a ja tylko napisałem to co wiem, co stosowałem, co się sprawdzało i było prostym rozwiązaniem.
voice - 2014-09-23, 19:02

Panowie jakby ktoś był zainteresowany zakupem analogowego webasta Thermo Top C wraz z całą kompletną instalacją do fiata ducato z 2006 r. To proszę mogę podać kontakt, cena może nie 300 zł lecz sprawdzone z nowym sterownikiem itp... Cena 1250 zł.
Sam kupowałem od gościa do swojego auta i jestem zadowolony.

IAAN - 2014-09-23, 19:58

voice napisał/a:
Panowie jakby ktoś był zainteresowany zakupem analogowego webasta Thermo Top C wraz z całą kompletną instalacją do fiata ducato z 2006 r. To proszę mogę podać kontakt, cena może nie 300 zł lecz sprawdzone z nowym sterownikiem itp... Cena 1250 zł.
Sam kupowałem od gościa do swojego auta i jestem zadowolony.

to na zdjęciu to webasto cyfrowe odpalane zegarem
ja swoje dam do naprawy i też chyba będę próbował sprzedać za cenę dużo niższą od twojej ,jednak moje to benzyna
w mojej blaszance mam dogrzewacz na ON i dałem za nie 120 zł sprawne grzeję sobie nim ciepłą wodę
był kiedyś taki tu na forum co obiecał załatwić dewasto za 300 zł jednak wycofał się okoniem :mrgreen:
obraził się na forum :spoko

chętnie kupił bym suche na 12V

voice - 2014-09-23, 21:15

IAAN napisał/a:

to na zdjęciu to webasto cyfrowe odpalane zegarem
ja swoje dam do naprawy i też chyba będę próbował sprzedać za cenę dużo niższą od twojej ,jednak moje to benzyna
w mojej blaszance mam dogrzewacz na ON i dałem za nie 120 zł sprawne grzeję sobie nim ciepłą wodę
był kiedyś taki tu na forum co obiecał załatwić dewasto za 300 zł jednak wycofał się okoniem :mrgreen:
obraził się na forum :spoko

chętnie kupił bym suche na 12V


Panowie to nie moje webasto tylko kolesia co sprzedaje w mojej miejscowości. Więc jak ktoś zainteresowany to mogę podać kontakt. wszystko co tanie - w rzeczywistości tanie nie jest :)

IAAN - 2014-09-29, 11:12

temat rozwiązany
mam ogrzewanie postojowe termo top które ma wyjście pompki wody ze sterownika i sterownik musi widzieć że jest podłączona pompka wody inaczej nie zastartuje,
w przeciwieństwie do dogrzewacza który nie musi widzieć pompki wody bo ta jest w układzie chłodzenia samochodu i on stertuje bez sygnału z pompki wody
,dziś dokupiłem pompkę podłączyłem do układu i zadziałało ,jeszcze podłącze wszystko prowizorycznie do układu wody i paliwa i będę testował dalej
jak znajdę czas to zapodam układ jak zdiagnozować takie coś

silny - 2014-09-29, 20:02

IAAN napisał/a:
był kiedyś taki tu na forum co obiecał załatwić dewasto


webasto :!:

IAAN napisał/a:
obraził się na forum


jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie , forum tak mnie nauczylo , dzieki mu za to :diabelski_usmiech

IAAN - 2014-09-29, 23:03

to nie forum chciało kupić od ciebie Webasto ,tylko konkretne osoby czy ty obraziłeś się na mnie jeśli tak to za co ?
silny - 2014-09-30, 07:03

Oj , wyslalem niejednemu "koledze" , za darmoche praktycznie ,różne zmieniono automatycznie na - opowiadaj i aż wstyd mi bylo sie pożniej prosic a to zeby odebral , a to zeby dotrzymal slowa bo kiedys dogadalem sie z czyms innym zamiast kasy, taką nazwijmy to przyslugą której nie wykonal.

:spoko

IAAN - 2014-09-30, 09:17

majsterek napisał/a:
Oj , wyslalem niejednemu "koledze" , za darmoche praktycznie ,różne zmieniono automatycznie na - opowiadaj i aż wstyd mi bylo sie pożniej prosic a to zeby odebral , a to zeby dotrzymal slowa bo kiedys dogadalem sie z czyms innym zamiast kasy, taką nazwijmy to przyslugą której nie wykonal.

:spoko

czy coś wysłałeś mi czego nie odebrałem ?
wystarczyło tylko napisać mam sprawne webasto czekam na kasę to wyślę .

jest taki jeden na forum kolega który przysłał mi piec z drugiego końca Polski za 600 zł ,a zgodził się że zapłacę jak przetestuję że sprawne ,i kasę dostał po tygodniu ...
i nikt nie stracił ..
a ty zaraz obraziłeś się na forum

maszakow - 2014-09-30, 13:20

Panowie... :-/ PROSZĘ - ponoć dorośli jesteście :) ałatwcie to na privie.
IAAN - 2014-10-05, 12:31

pomijając fakt kto komu co obiecał
ja obiecałem
jak znajdę czas to zapodam układ jak zdiagnozować takie coś
doczytałem gdzieś że trzeba mieć diagozer do webasto długo szukałem układu aby zbudować /lub kupić gotowca a co się okazało aby,przeprowadzić diagnozę wystarczy mieć kabel diagnostyczny do auta w moim przypadku był to kabelek za 60 zł do opla i odpowiednio podpiąć piny i mieć program diagnostyczny
program nazywa się Webasto Termo Test 2002 testowałem na wersji niemiecko języcznej ale dziś znalazłem polską wersję V1.19
i mamy dostęp do diagnozy webasta
czerwony plus
czarny minus
żółty to diagnoza
dzięki temu zdiagnozowałem dlaczego moje webasto nie chciało odpalić a miało tylko przedmuch
po prostu ogrzewanie musiało widzieć pompkę wody której ja nie miałem i nie podłączałem
po dokupieniu pompki błąd zniknął a webasto odpaliło


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group