Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Elektroblok Evs 30/18 DS

asia11 - 2013-04-03, 15:09
Temat postu: Elektroblok Evs 30/18 DS
Witam i aż zębami zgrzytam :gwm Nie działa mi lodóweczka na 12 v.
Coś się popsuło w elektrobloku.Na panelu kontrolnym nie dochodzi +/ czerwony kabel z oznaczeniem 3/.Po nitce do kłębka i elektroblok.Boję się sama dotykać a podejrzewam przekażnik.Potrzebuję schematu w/w urządzonka i dopiero do elektryka .Przeszukałam w necie i nie znalazłam.Wszelkie inne są ale nie mój.Pozdrawiam asia11



1Elektroblok zamontowany za siedzeniem kierowcy.
2i3 fotka po zdjęciu obudowy, może komuś się przyda


Dodam jeszcze że bezpieczniki sprawdzone, lodówka wyjęta i też sprawdzona.

Banan - 2013-04-03, 20:07

Może sprawa jest bardziej prozaiczna - lodówka na 12V działa tylko z alternatora, przy uruchomionym silniku - sprawdzałaś?? ;)
maszakow - 2013-04-03, 22:54

Jak już pokusiło cię by otworzyć obudowę ... to przedmuchaj wszystko sprężonym powietrzem żeby pozbyć się kurzu - i zrób zdjęcie z nieco większej odległości by było ostrzej i żeby było całą płytkę widać. :)

Banan - Lodówka w tym modelu to kabelek nr 5.
Nr 3 to ogólne zasilanie na 20A bezpieczniku.

asia11 - 2013-04-04, 05:18

maszakow napisał/a:
Jak już pokusiło cię by otworzyć obudowę ... to przedmuchaj wszystko sprężonym powietrzem żeby pozbyć się kurzu - i zrób zdjęcie z nieco większej odległości by było ostrzej i żeby było całą płytkę widać. :)

Banan - Lodówka w tym modelu to kabelek nr 5.
Nr 3 to ogólne zasilanie na 20A bezpieczniku.


Nie ma możliwości zrobić lepdzych zdjęć.Elektroblok zamontowany jest za tylnym siedzeniem kierowcy a praktycznie zaraz za zim jest łóżko.Zdjęłam obudową,wsadziłam komórkę i stąd takie zdjęcia.Boję się odkręcać płytę i odpinać kable. Niby to tylko parę wsuwek ale zawsze jednak.Boję się że rozładuję akumulatory.Są też i solary.To już raczej robota dla elektryka.
Może szanowni koledzy i koleżanki znają takiego ,,kumatego,,pana co się nie będzie bał ?
Zrobię dziś zdjęcie panelu kontrolnego .tam jednak podpięty jest kabelek,,3,,Jeszcze raz dla spokojności sprawdzę.

Pozdrawiam

W przypływie natchnienia i powiedzenia ,,gdzie diabeł nie może tam babę pośle,,zdjęłam obudowę z panelu kontrolnego.
W miejscu kabelków od lodówki jest taka czarna skrzyneczka -to jakiś przekażnik?A może w środku jakiś bezpiecznik?
Tam nie dochodzi prąd ,w pozostałych jest i wszystko ładnie działa.Wyjęłam kabel czerwony ,,3,,i włożyłam go na chwilę w miejsce obok i wtedy lodówka zadziałała.
Stąd moje zapytanie co ta za ustrojstwo? Jak to się nazywa?
Na fotce zaznaczyłam strzałeczką.Proszę o jakieś sugestie .Może i baba coś sama naprawi.
Z góry ślicznie dziękuję.

kaimar - 2013-04-04, 13:29

Zobacz czy na zacisku 18 pojawia się napięcie po uruchomieniu. Powtarzam - nie po włączeniu zapłonu ale po uruchomieniu silnika.
asia11 - 2013-04-04, 16:33

kaimar napisał/a:
Zobacz czy na zacisku 18 pojawia się napięcie po uruchomieniu. Powtarzam - nie po włączeniu zapłonu ale po uruchomieniu silnika.


Przy elektrobloku są 3 bezpieczniki 50,25 i 2 .I właśnie do tego o wartości 2 amper nie dochodzi prąd.Według w/w schematu właśnie ten 2 amperowy zabezpiecza lodówkę .Wnioskuję że muszę iść po kabelkach aż od alternatora do elektrobloku i tam szukać przyczyny.Aż mnie głowa rozbolała.Moje pytanie jest takie; od czego zacząć?
Od alternatora to chyba jakiś cienki kabelek który powinien być podłączony do + akumulatora?A jakiś przekażnik po drodze to jest?
Uparłam się na te przekażniki .Chyba sobotę spędzę pod maską :lol:

pozdrowionka

kaimar - 2013-04-04, 20:44

asia11 napisał/a:
kaimar napisał/a:
Zobacz czy na zacisku 18 pojawia się napięcie po uruchomieniu. Powtarzam - nie po włączeniu zapłonu ale po uruchomieniu silnika.


Przy elektrobloku są 3 bezpieczniki 50,25 i 2 .I właśnie do tego o wartości 2 amper nie dochodzi prąd.Według w/w schematu właśnie ten 2 amperowy zabezpiecza lodówkę .Wnioskuję że muszę iść po kabelkach aż od alternatora do elektrobloku i tam szukać przyczyny.Aż mnie głowa rozbolała.Moje pytanie jest takie; od czego zacząć?
Od alternatora to chyba jakiś cienki kabelek który powinien być podłączony do + akumulatora?A jakiś przekażnik po drodze to jest?
Uparłam się na te przekażniki .Chyba sobotę spędzę pod maską :lol:

pozdrowionka


Zobacz czy na zacisku 18 pojawia się napięcie po uruchomieniu. Powtarzam - nie po włączeniu zapłonu ale po uruchomieniu silnika.

maszakow - 2013-04-04, 22:46

asia11, :stop:
a) POSŁUCHAJ Kaimara, to może nie będziesz ślęczała soboty pod maską.
b) Nie przełączaj na pałę kabelków jeśli nie wiesz co gdzie i do czego... Przysłowie które cytujesz, działa w 2 strony. Jeśli twój energoblok jeszcze jakoś działa to lepiej nie kombinuj bo spier... jeszcze bardziej. A diabeł tylko będzie rączki zacierał.

c) Asiu...jeśli wiesz co to jest napięcie i prąd - to pożeń jedno z drugim i powiedz mi jakim cudem 2A bezpiecznik może zabezpieczyć ci lodówkę która potrzebuje mocy od minimum 70 do 120 WATÓW. Czytaj posty uważniej ... Na pierwszym rysunku powyżej masz na lodówkę wrysowany bezpiecznik 15A ...

Bezpieczniki o których mówisz sugerują się z klucza jako te z drugiego rysunku - zabezpieczające pobór prądu, ładowanie i pomiarówkę.
POnieważ to Calira więc układ podłączeń zapewne jest bardzo podobny jak w starszych modelach - to załączę rysunek z EVS 1512. Tu lepiej widać co, po co i w którym kierunku płynie.

asia11 - 2013-04-05, 13:49

maszakow napisał/a:
asia11, :stop:
a) POSŁUCHAJ Kaimara, to może nie będziesz ślęczała soboty pod maską.
b) Nie przełączaj na pałę kabelków jeśli nie wiesz co gdzie i do czego... Przysłowie które cytujesz, działa w 2 strony. Jeśli twój energoblok jeszcze jakoś działa to lepiej nie kombinuj bo spier... jeszcze bardziej. A diabeł tylko będzie rączki zacierał.

c) Asiu...jeśli wiesz co to jest napięcie i prąd - to pożeń jedno z drugim i powiedz mi jakim cudem 2A bezpiecznik może zabezpieczyć ci lodówkę która potrzebuje mocy od minimum 70 do 120 WATÓW. Czytaj posty uważniej ... Na pierwszym rysunku powyżej masz na lodówkę wrysowany bezpiecznik 15A ...

Bezpieczniki o których mówisz sugerują się z klucza jako te z drugiego rysunku - zabezpieczające pobór prądu, ładowanie i pomiarówkę.
POnieważ to Calira więc układ podłączeń zapewne jest bardzo podobny jak w starszych modelach - to załączę rysunek z EVS 1512. Tu lepiej widać co, po co i w którym kierunku płynie.



Posłucham kolegi ale dopiero w sobotę lub niedzielę .Zeby sprawdzić kabel ,,18,,muszę odkręcić elektroblok.Jest tak nisko zamontowany że mam 0 dojścia.
Pozdrawiam i dzięki

asia11 - 2013-04-08, 09:20

asia11 napisał/a:
maszakow napisał/a:
asia11, :stop:
a) POSŁUCHAJ Kaimara, to może nie będziesz ślęczała soboty pod maską.
b) Nie przełączaj na pałę kabelków jeśli nie wiesz co gdzie i do czego... Przysłowie które cytujesz, działa w 2 strony. Jeśli twój energoblok jeszcze jakoś działa to lepiej nie kombinuj bo spier... jeszcze bardziej. A diabeł tylko będzie rączki zacierał.

c) Asiu...jeśli wiesz co to jest napięcie i prąd - to pożeń jedno z drugim i powiedz mi jakim cudem 2A bezpiecznik może zabezpieczyć ci lodówkę która potrzebuje mocy od minimum 70 do 120 WATÓW. Czytaj posty uważniej ... Na pierwszym rysunku powyżej masz na lodówkę wrysowany bezpiecznik 15A ...

Bezpieczniki o których mówisz sugerują się z klucza jako te z drugiego rysunku - zabezpieczające pobór prądu, ładowanie i pomiarówkę.
POnieważ to Calira więc układ podłączeń zapewne jest bardzo podobny jak w starszych modelach - to załączę rysunek z EVS 1512. Tu lepiej widać co, po co i w którym kierunku płynie.



Posłucham kolegi ale dopiero w sobotę lub niedzielę .Zeby sprawdzić kabel ,,18,,muszę odkręcić elektroblok.Jest tak nisko zamontowany że mam 0 dojścia.
Pozdrawiam i dzięki



Po dokładnych oględzinach miernikiem wiem że prąd dochodzi.Nie działa ten mały przekazniczek/czy to stycznik/.Po ręcznym dotknięciu lodówka zadziałała.Teraz nie pozostaje mi nic innego tylko szukać kogoś kto mi to urządzonko wymieni.Nie chcę robić żadnych obejść, wolę mieć oryginalnie.Szukam teraz w necie tego przekażniczka,może uda się kupić taki sam. Jedyny pożytek to człowiek poznał swojego,,wroga,, i okazuje się że nie taki diabeł straszny.....
Pozdrawiam i dziękuję .

lepciak - 2013-04-08, 20:46

Musisz kupić przekaźnik samochodowy zwierny lub przełączny do obwodów drukowanych na 12 V prądu stałego. Towar popularny i z nabyciem nie ma kłopotów. Cena koło 2 zł/szt. W sklepie z elementami elektronicznymi pokaż zdjęcie i po sprawie.
Zanim zaczniesz szukać nowego spróbuj przetrzeć styki płynem do styków lub denaturatem.

kaimar - 2013-04-08, 21:03

Przeważnie uszkodzeniu ulega układ sterowania przekaźnikiem a nie sam przekaźnik.
maszakow - 2013-04-08, 23:05

kaimar napisał/a:
Przeważnie uszkodzeniu ulega układ sterowania przekaźnikiem a nie sam przekaźnik.

Przeważnie brudzą się lub wypalają styki przekaźnika. Przeczyszczenie ich jest proste i NA PEWNO nie zaszkodzi.
Kaimar ma o tyle rację ze jak czyszczenie nie pomoże - można drążyć dalej.
Przekaźnik zawsze zdążysz wymienić - ja bym zaczął od najbardziej ewidentnych (dla mnie :) ) rzeczy. W pierwszej kolejności wytypowałbym i wymienił kondensatory elektrolityczne - TO najsłabszy element całej tej nowocześniejszej elektroniki.
POtem a może jeszcze przed ... ustalił kiedy przekażnik ma zadziałać, i kiedy dostaje napięcie do zadziałania - a potem skąd - na pewno z procesora przez układ wykonawczy na mosfecie. jak tam będzie elektrolit to na pewno bym od niego zaczął.
Zakłądam że schemat ci przesłany nie pasuje bo rozkład komponentów jest inny.

Próba odwołania się do strony Caliry kończy się ... przekierowaniem na Truma Electronics. Kupili ich i zlikwidowali stronę gdzie był dostęp do jakichś tam schematów, instrukcji - i namiary na serwis.

kaimar - 2013-04-08, 23:50

maszakow napisał/a:
POtem a może jeszcze przed ... ustalił kiedy przekażnik ma zadziałać, i kiedy dostaje napięcie do zadziałania - a potem skąd - na pewno z procesora przez układ wykonawczy na mosfecie. jak tam będzie elektrolit to na pewno bym od niego zaczął.


Procesor ????

asia11 - 2013-04-09, 11:05

Panowie ,,doktorzy,, :pifko zrobię tak jak piszecie.Przeczyszczę i podam objawy.Schematu od tego modelu nadal nie mam, tak jak pisze maszakow jest tylko przekierowanie na stronę Truma Electronics.
Zanim zacznę to najpierw muszę się odstresować i przewietrzyć kamperka ,po powrocie zabiorę się do działania.
Pozdrawiam

lepciak - 2013-04-09, 19:57

maszakow
Cytat:
Przekaźnik zawsze zdążysz wymienić - ja bym zaczął od najbardziej ewidentnych (dla mnie ) rzeczy

A może wpierw sprawdzić cewkę przekaźnika? Przecież asia11 twierdzi, że
Cytat:
Po dokładnych oględzinach miernikiem wiem że prąd dochodzi.Nie działa ten mały przekazniczek/czy to stycznik/.Po ręcznym dotknięciu lodówka zadziałała.Teraz nie pozostaje mi nic innego tylko szukać kogoś kto mi to urządzonko wymieni.Nie chcę robić żadnych obejść, wolę mieć oryginalnie.

maszakow - 2013-04-09, 23:55

kaimar napisał/a:

Procesor ????

EVS3020 z 2001 ma sterowanie mikroprocesorowe. zakładam że jej model jest zbliżony i też takie może mieć. oczywiście zawsze moge sie mylić nie mając własciwego schematu.

@lepciak
fakt - odpiąć wszystko - 12V w łapę i przyłożyć bezpośrednio na cewkę przekaźnika. cyknie nie cyknie, wybuchnie ... a ja chyba chyba przestane pościć ...e... postować... koło północy. za późno na precyzyjne myślenie.

lepciak - 2013-04-10, 06:07

maszakow
Cytat:
cyknie nie cyknie, wybuchnie...

kraczesz?

grzegorz_wol - 2017-04-04, 22:54

Witam

Energoblok jak w temacie. Nie ładuje akumulatorów z sieci 230v kontrolka informująca o podłączeniu do sieci na panelu kontrolnym nie swieci. Prąd w gniazdkach jest a lodówka też pracuje. Na alternatorze i panelach słonecznych wszystko chodzi a akumulatory się ładują. Po odkręceniu obudowy energobloku zobaczyłem że wyleciał z płytki prostopadłościenny biały rezystor ceramiczny widoczny na zdjęciu.

Pytanie pierwsze czy brak ładowania jest wynikiem braku rezystora.
Jeżeli nie to i tak czeka mnie wizyta u elektryka.
Jeżeli tak to czy wsadzenie go na miejsce jest proste czy może lepiej podjechać do speca. Energoblok jest za siedzeniem kierowcy i chyba trzeba go jakoś zdemontować z tego miejsca.

Doświadczenia w takich pracach nie mam ale może to proste? :roll:

mrsulki - 2017-04-04, 23:00

grzegorz_wol napisał/a:
zobaczyłem że wyleciał z płytki prostopadłościenny biały rezystor ceramiczny widoczny na zdjęciu.

Po latach wygrzewania lut skruszał i puścił. Jeśli masz lutownicę i cynę z kalafonią to zabieg prosty i nie wymagający dyplomu inżyniera.

DARDO - 2017-04-07, 19:48

Witam.Jeśli można to podepnę się pod temat ale objawy usterki ma inne.
Mam podobne ustrojstwo EVS 30/12 DS. Objawy są takie że nie ładuje akumulatora ani z alternatora ani z 220V. Solar Ładuje.Bezpieczniki sprawdziłem i na tym moja wiedza z elektryki się kończy. Próbowałem u elektryka samochodowego ale zbył mnie że potrzebuje schemat.
Najlepiej oddał bym problem do elektryka co czuje prąd w kamperze.
Może ktoś z kolegów zna elektryka z okolic Krosna.Dziękuje i pozdrawiam.

wirefree - 2017-04-07, 20:12

Dobry elektryk nie potrzebuje schematu, ja mam za daleko popytaj raczej u magikow od jakiejś elektroniki oni szybciej to ogarna.
DARDO - 2017-04-07, 20:39

Wymontowałem i zawiozłem do goscia co naprawie rtv. Elektronik. Chciałem żeby tylko sprawdził. Ale powiedział że pierwszy raz takie coś widzi i bez schematu ani ani.I nie chciał.
To może i lepiej :)
Pasuje żeby ktoś czuł temat.
Myslę ze na forum ktoś zna taką osobę i mi ją poleci.

alpo - 2017-04-10, 18:54

Witam
Naprawiam elektrobloki jeśli masz z nim problem przyślij proszę do naprawy
tel kontaktowy 501758889
pozdrawiam
Darek

darol - 2019-03-04, 20:43

No to w końcu też się doczekałem. Ten sam sprzęt. Nie ładuje aku z sieci. Pozostałe parametry ok. Przejrzę jeszcze na spokojnie wszystkie inne potencjalne możliwości "przerwy". Jeśli jednak okaże się że to energoblok, to będę szukał pomocy, najlepiej na Śląsku lub okolicy. Najwygodniej było by mi podjechać całą budką.
Ktoś coś ?

jacoras - 2022-08-10, 20:42

Cześć, naprawiam właśnie elektro-blok EVS30/18DS po przepięciu i nie mogę ustalić jaki scalak sterujący siedzi na bocznej płytce "kanapkowej" bo jest w nim dziura. Może któryś z kolegów ma go akurat na wierzchu i mógłby mi zrobić zdjęcie albo przeczytać co na nim pisze (ten czarny) ? :-) Może się uda uratować sprzęciora. Spaliło się kilka innych elementów ale to jest do ogarnięcia.
jacoras - 2022-08-19, 16:27

info dla ludzi którzy mają taki elektro-blok po uszkodzeniu i chcą go naprawić:

- driver PWM to SIEMENS TDA4916G w obudowie SMD SO24L,
- główne mosfety przetwornicy to: STH5NA90FI
- źródło napięcia odniesienia Tl431
- transoptor SFH617

Pozdrawiam
Jacek

Darson - 2022-08-19, 18:38

Cytat:
Naprawiam elektrobloki

Nadal ?
Jacoras, ty też się może ogłoś, jeśli się na tym znasz i masz chęć pomóc .
I jakiś grosz przy okazji wpadnie, bo to nie są tanie rzeczy 🙂


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group