Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Jak tanio zwiększyć moc regulatora paneli slonecznych

xr5pl - 2013-06-07, 12:09
Temat postu: Jak tanio zwiększyć moc regulatora paneli slonecznych
mam na dachu kampera 280W paneli , podłączonych pod popularny regulator napięcia LS1024
maksymalne obciążenie tego regulatora to 10A/12V . Na stałe mam podłączony amperomierz który często pokazuje prąd ładowania znacznie przekraczający 10A... Doszedłem do wniosku że to ograniczenie 10A dotyczy obwodu gdzie podlancza się odbiorniki (ikonka żarówki), ktore zostają automatycznie odłączone gdy napięcie spadnie poniżej pewnego poziomu...
Skoro mój regulator wytrzymuje prądy ładowania bliskie 20A i nic a nic z nim się nie dzieje (nawet się nie grzeje) to wymysliłem sobie taki schemacik i ciekaw jestem waszej opini.



[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

janusz - 2013-06-07, 13:50

Coś nie tak albo ja nie rozumiem o co chodzi.
Regulator służy do tego żeby obniżyć napięcie z solara ponad 20V do 12-14V w instalacji samochodowej. W regulatorze podstawowy jest układ stabilizujący napięcie i ograniczający je. Ten "stabilizator" ma ograniczony prąd do 10A najprawdopodobniej ze względów techniczno ekonomicznych. Praktycznie każdy układ elektroniczny ma zapas mocy aby nie trafił go szlak przy każdym przekroczeniu. Pewnie może pracować długo i szczęśliwie przy dwa razy większym prądzie ale producent na takie działanie nie daje gwarancji.
Wszystkie dodatkowe obwody, między innymi i ten który chcesz użyć do sterowania przekaźnika do dodatek i znajdują się za wrażliwym sercem regulatora.

xr5pl - 2013-06-07, 14:09

od lutego tego roku "torturuje " tak ten regulator faktycznie prąd 18A utrzymuje się chwilowo bo albo słonce chmurka przysłoni albo akumulatory naladowane i pobierają malutki prąd ...
Nie znam się na elektronice i wierzę Ci na słowo. Chyba bedziesz miał rację...

janusz - 2013-06-07, 14:16

Z tym prądem to nie tak różowo jest. Jaki masz akumulator? Prąd ładowania 18A to duży prąd. To jest prąd ładowania akumulatorów rzędu 200Ah. Mniejszemu akumulatorowi może zrobić krzywdę.
xr5pl - 2013-06-07, 14:25

tak masz rację ,pamiętam że prąd ladowania kwasowych to 1/10C . ale w przypadku paneli czy nawet alternatora nie mamy wpływu na regulację prądu (Amperków) regulowane jest tylko napięcie by nie przekroczyło tych 14,8V . Tak mi sie wydaje .
xr5pl - 2013-06-07, 14:33

Nie sorki myle się , regulatory paneli slonecznych ograniczają prąd , ale alternatory chyba nie ...
janusz - 2013-06-07, 14:37

Sprawa trochę skomplikowana. Nie wiem gdzie (w którym miejscu obwodu) masz podłączony amperomierz. Co (jaki prąd) on mierzy? Jeżeli 18A to jest prąd lądujący np 100Ah akumulator to zniszczy go szybko. Sprawdź czy jest jeszcze elektrolit w nim. Za duży prąd ładowania powoduje silną elektrolizę wody w elektrolicie, płyty potrafią się pokrzywić albo może obsypać się masa z elektrod akumulatora.
Z tym napięciem to inna sprawa. Pewnie, że napięcie z prądem ładowania jest powiązane i w momencie naładowania akumulatora układ regulatora powinien ograniczyć prąd. Problem jest wtedy gdy akumulator jest częściowo rozładowany. Nie ma 14,8V i regulator nie wyłączy ładowania tylko całym dostępnym prądem ładuje go. W przypadku tak dużego solara powinien być dobry regulator z ograniczeniem prądu a nie tylko napięcia.

janusz - 2013-06-07, 14:49

xr5pl napisał/a:
regulatory paneli slonecznych ograniczają prąd , ale alternatory chyba nie ...

Te lepsze (czytaj droższe) regulatory od paneli tak. Proste regulatory chyba nie do końca. Tutaj bardziej wymagane jest dopasowanie wielkości panela do wielkości akumulatora.
Przy alternatorze jest trochę inaczej, Tam regulator reguluje nie prąd anie nie napięcie tylko moc. Przez utrzymanie 14,8V regulator alternatora ogranicza prąd wytwarzany przez niego. Tam nie jest tak jak w regulatorze solara. Moc jaka oddaje solar zależy od mówiąc kolokwialnie ilości światła. Regulator ma obniżyć napięcie i przepuścić do akumulatora (odbiorników) . To jest stabilizator napięcia.
W alternatorze regulowana jest ilość prądu (moc) alternatora. Regulator powoduje, że alternator produkuje tyle prądu ile w danej chwili potrzeba aby napięcie wynosiło 14,8V .

xr5pl - 2013-06-07, 15:02

akumulatory mają sie dobrze :) Gdy pisałem że "prąd często przekraczal 10A" miałem na mysli okres od lutego ... Nie było takiej sytuacji że solary pompowały do akumulatorów nonstop przez 5h prąd 10A. Ale np gdy akumulatorki sa w 80% pełne i pobierają sobie tylko (zgaduje) 5A gdy załączę lodówkę 12V to amperomierz wskazuje o 7A wiecej czyli 12A i taki stan może utrzymywać się długo, pod warunkiem ze słonko świeci . A mimo to szlak regulatora nie trafia.


pozdrawiam

xr5pl - 2013-06-08, 14:51

No to zadam pytanie dodatkowe którego obwodu dotyczy to ograniczenie prądowe 10A w regulatorze LS1024



1. Obwodu gdzie podłanczam akumulator (prąd ladowania)?
2. Obwodu gdzie podlanczam odbiorniki ? (ikonka żarówki na zdjeciu)

Z mojego doświadczenia wynika że obwód "ładowania" może być chwilowo znacznie przeciążany prądami o 80% większymi niż znamionowy podany przez producenta...

Napisalem "chwilowo" bo od Lutego '13 testuje ten regulator ,a dni słonecznych nie było tak strasznie dużo. Jak sobie spale regulator napewno Was o tym poinformuje. Na razie nic sie nie dzieje... wbudowane zabezpieczenie termiczne również nie miało okazji zadziałać ..

SlawekEwa - 2013-06-08, 17:06

xr5pl napisał/a:
2. Obwodu gdzie podlanczam odbiorniki ? (ikonka żarówki na zdjeciu)

Coś tam w instrukcji pisze 10A

xr5pl - 2013-06-08, 20:59

ok , czyli pomysł do kosza :) )) dzieki za cierpliwosc :bukiet: :szeroki_usmiech
jedrek49 - 2013-06-09, 09:34

witam
podlaczam sie do dyskusji i mam pytanie
w moim camperku jest regulator napiecia 10A i solar jest podlaczony do pierwszych 2 zaciskow ,nastepnie do akumulatora jest przewod i podlaczone drugie 2 zaciski ,natomiast wolne sa trzecie 2 zaciski z sympolem zarowka ,
i pytanie czy moza by podlaczyc do tych trzecich , akumulator taki do pontonu 50Ah i ladowac ,czy mozna by bylo ten ladowany akumulator uwazac jako odbiornik pradu?
pozdrawiam
jedrek49

Świstak - 2013-06-09, 09:50

Nie. Pomijając fakt że prawdopodobnie poleci tranzystor lub przekażnik w regulatorze przy opisanym podłączeniu, dokładnie taki same efekt uzyskałbyś podłączając oba akumulatory równolegle kablami rozruchowymi czyli ogromny prąd ładowania akumulatora z pontonu znacznie skracający jego żywotność. Znacznie lepiej będzie zrobić przełącznik akumulatorów ładujący akumulator nadwoziowy lub akumulator od pontonu. Jeżeli już koniecznie chcesz ładować jeden aku od drugiego (czyli również w nocy gdy panele nie pracują) musisz zrobić jedną z dwóch rzeczy:
1. Użyć przetwornicy i prostownika co może się nie sprawdzić dla tanich przetwornic
2. Połączyć równolegle oba akumulatory, ale przez żarówkę halogenową (z reflektora) ze włóknami połączonymi równolegle. Żarówka będzie się delikatnie żarzyć na początku, później coraz słabiej. Gdy zupełnie zgaśnie i będzie zimna - oba akumulatory będą mieć jednakowy potencjał (napięcie). Przy opisanym połączeniu żarówka działa jako ogranicznik prądu do 2-3 A na początku ładowania i stopniowo prąd będzie spadać do zera w miarę jak potencjały będą się zbliżać do jednakowej wartości. Ładowanie będzie trwać długo, a nawet bardzo długo ale będzie bardzo bezpieczne dla aku z pontonu.

jedrek49 - 2013-06-09, 12:23

witam
dziekuje slicznie ,nie bede juz kombinowal
podlacze aku do pontona a rozlacze aku zabudowy i wtedy nie bede mial problemu

pozdrawiam i dziekuje
jedrek49

chris_voyager - 2013-06-09, 17:57

Ja zastosowałem regulator który może ładować dwa różne akumulatory:

http://www.modernhome.pl/...YSWIETLACZ.html

Sprawuje się.

Pozdrawiam.

JaroW - 2013-06-10, 12:00

Witaj
Regulator EPIP20-DB (na 2 akumulatory) 10A 12/24V + WYŚWIETLACZ
też go założyłem do panela 130W.
Polecam każdemu kto zakłada 1 raz. baterie sł.

:spoko

chris_voyager - 2013-06-10, 12:03

A ja jeszcze dodam, że Panowie z ModernHome w kontaktach jakie z nimi miałem wyglądają na solidnych i sympatycznych - więc może zgodzą się przyjąć w rozliczeniu regulator jaki masz obecnie i wymienić go na dualny?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group