Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Akumulator i solar w zimie

pwtwsw - 2013-11-13, 13:27
Temat postu: Akumulator i solar w zimie
Witam, czy ktoś znający się może mi odpowiedzieć czy panel słoneczny może pracować na "sucho". Czy na zimę wyciągać akumulator z budki czy lepiej go zostawić. Wozidlo będzie na zimę przykryte plandeką, ale jakieś tam światło będzie przebijało do panela, czyli panel jakiś tam mały prąd będzie wytwarzał. Dodam, że w mojej poprzedniej przyczepce kempingowej też miałem panel. Sprzedawca zalecił mi przy wyciągniętym akumulatorze odpinać kable od regulatora i łączyć je - tzn plus z minusem. Czy ma to jakiś sens? Czy może lepiej zostawić akumulator na mrozie - czego raczej bym nie chciał robić, czy wyjąć akumulator i niczym się nie przejmować?
papamila - 2013-11-13, 16:35

skoro nie jezdzisz to wyjac aku
i konserwowac go w zaciszu domowym
nic nie rozpinać jeno klemy zabezpieczyć przed zwarciem

ARCADARKA - 2013-11-13, 16:37

I oczywiście rozpiąć solara od regulatora :bigok :bigok :bigok
martini44 - 2013-11-13, 16:41

ARCADARKA napisał/a:
I oczywiście rozpiąć solara od regulatora

dlaczego Darku ??

pwtwsw - 2013-11-13, 16:56

ARCADARKA napisał/a:
I oczywiście rozpiąć solara od regulatora :bigok :bigok :bigok


No właśnie, rozpinać czy nie. Jeżeli tak to dlaczego?

kimtop - 2013-11-13, 16:59

Rzuć na solar jakiś karton i tyle
ARCADARKA - 2013-11-13, 17:07

pwtwsw napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:
I oczywiście rozpiąć solara od regulatora :bigok :bigok :bigok


No właśnie, rozpinać czy nie. Jeżeli tak to dlaczego?


Jeżeli solar będzie

Wozidlo będzie na zimę przykryte plandeką, ale jakieś tam światło będzie przebijało do panela, czyli panel jakiś tam mały prąd będzie wytwarzał.

lepiej odłączyć regulator ,by go nie uszkodzić :bigok :bigok ,,,nie będzie niespodzianek z ładowaniem podczas rozpoczęcia sezonu :bigok :bigok :bigok

pwtwsw - 2013-11-13, 17:10

ok. Dzięx!
Bigos - 2013-11-13, 17:10

a ja zacytuję K4 z ubiegłej zimy

Cytat:
K4 - 2012-01-17, 15:48
Witam,
jeśli odłączyłeś od regulatora (tej czarnej puszeczki :) ) akumulator, to należy też od niej odłączyć przewody baterii słonecznej gdyż regulator pracujący na samych panelach, bez bufora w postaci akumulatora może się uszkodzić.

Co do samych paneli, generalnie nic nie powinno im się stać jeśli będą pracowały bez obciążenia ale jeśli auto stoi dłuższy czas to warto je czymś przykryć, chociażby po to żeby wiosną nie musieć zmywać ptasich kup 8-)

pozdrawiam



jak również link do strony o regulatorze (sam mam taki) w jakiej kolejnosci się odłącza i przyłacza

http://www.soltec.pl/bate...otowoltaicznego

ARCADARKA - 2013-11-13, 17:13

pwtwsw napisał/a:
ok. Dzięx!


oczywiście przewody od solara zabezpiecz przed zwarciem :-P :-P :-P

pwtwsw - 2013-11-13, 17:22

Raz jeszcze wielkie dzięki wszystkim. Pozdrawiam!
martini44 - 2013-11-13, 17:25

czy regulatory nie mają zabezpieczeń ??
ARCADARKA - 2013-11-13, 17:33

martini44 napisał/a:
czy regulatory nie mają zabezpieczeń ??


Mają ,mają od kradzieży ,każdy ma nr,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :haha: :haha: :haha: :haha:

martini44 - 2013-11-13, 17:41

nie no pytam poważnie..... nigdy nie odłączałem regulatora od paneli po wyciągnięciu akumulatora i jak narazie działa wszystko dobrze, więc dlatego pytam....
i nie rozumiem o co chodzi z kradzieżą i numerem :shock:

ARCADARKA - 2013-11-13, 17:46

martini44 napisał/a:
nie no pytam poważnie..... nigdy nie odłączałem regulatora od paneli po wyciągnięciu akumulatora i jak narazie działa wszystko dobrze, więc dlatego pytam....
i nie rozumiem o co chodzi z kradzieżą i numerem :shock:


Poważnie ja też nie wiem :bigok :bigok :bigok

Pozdrawiam cieplusio :-P :-P

martini44 - 2013-11-13, 18:48

ja również :-/ :spoko
mwservice - 2013-11-14, 13:49

Wszytko zależy od konstrukcji regulatora, być może niektórzy producenci regulatorów zabezpieczyli się przed taką sytuacją. W wielu instrukcjach obsługi jest napisane, że praca regulatora bez akumulatora jest niedozwolona.

Regulatory projektuje się przy założeniu, że jest podłączony akumulator, który stanowi odbiornik energii z paneli. W przypadku odłączenia akumulatora, w regulatorze może pojawić się napięcie większe niż w czasie normalnej pracy, gdyż panel działa bez obciążenia.
Podwyższone napięcie może spowodować uszkodzenie elementów elektronicznych. Takie uszkodzenie może również polegać na degradacji parametrów niektórych elementów elektronicznych. Tak więc po odłączeniu akumulatora regulator będzie działał, ale np. jego czas życia drastycznie się skróci (np. zepsuje się po 2 latach a nie po 15).

Brat - 2013-11-14, 15:13

Ja unikam tego typu dylematów NIE WYJMUJĄC akumulatorów ... tym bardziej, że - po pozytywnych doświadczeniach styczniowego rewelacyjnego weekendu w Uniejowie - zamierzam raz na jakiś czas wyprowadzać maszynę (jeśli warunki na to pozwolą, oczywiście).
JaroW - 2013-11-14, 16:02
Temat postu: Re: Akumulator i solar w zimie
pwtwsw napisał/a:
Sprzedawca zalecił mi przy wyciągniętym akumulatorze odpinać kable od regulatora i łączyć je - tzn plus z minusem. Czy ma to jakiś sens? Czy może lepiej zostawić akumulator na mrozie - czego raczej bym nie chciał robić, czy wyjąć akumulator i niczym się nie przejmować?


Witam
a nie lepiej wyciągnąć bezpiecznik i po kłopocie.

PS. Jeżeli ktoś wcześniej zamontował na + przed akku.

kimtop - 2013-11-14, 16:07

JaroW napisał/a:
a nie lepiej wyciągnąć bezpiecznik i po kłopocie.


Bezpiecznik mysiałby być pomiędzy panelem a regulatorem

ARCADARKA - 2013-11-14, 16:10
Temat postu: Re: Akumulator i solar w zimie
JaroW napisał/a:
pwtwsw napisał/a:
Sprzedawca zalecił mi przy wyciągniętym akumulatorze odpinać kable od regulatora i łączyć je - tzn plus z minusem. Czy ma to jakiś sens? Czy może lepiej zostawić akumulator na mrozie - czego raczej bym nie chciał robić, czy wyjąć akumulator i niczym się nie przejmować?


Witam
a nie lepiej wyciągnąć bezpiecznik i po kłopocie.

PS. Jeżeli ktoś wcześniej zamontował na + przed akku.


:shock: :shock: :shock:

mwservice - 2013-11-14, 16:26

Jedną z zalet posiadania solara jest to, że nie trzeba wyciągać akumulatora na zimę. Stosowałem to przez wiele lat również w przyczepie.

Również polecam bezpiecznik pomiędzy solarem a regulatorem - bardzo ułatwia wszelkie naprawy i "majstrowanie" przy instalacji elektrycznej, gdyż łatwo odłączyć solar.

JaroW - 2013-11-14, 16:36

kimtop napisał/a:
Bezpiecznik mysiałby być pomiędzy panelem a regulatorem



Wystarczy że masz przed klemą i wyciagasz bezpiecznik i wtedy nie laduje
a brak napiecia na klemie nie robi zwarcia jak odpinasz akku.
Można oczywiście dać 3 bezpieczniki przed regulatorem i przed akumulatorami.

np. takie cuś

kimtop - 2013-11-14, 17:10

Jarek,ale w tym temacie chodzi o zabezpieczenie regulatora przed uszkodzeniem, a nie o zwarcie przy odpinaniu aku.
DarKu - 2013-11-15, 16:00

Prawie na siedzaco dostalem zawalu serca poniewaz po rozbiorce mebli i wyjeciu akumulatora nie mialem pojecia o tym, jednak kiedy rozbieralem meble odlaczylem solary na kostce przed bezpiecznikami tzn. zostalo w suficie 10cm kabla od solarow, czy myslicie ze po przestoju kilku miesiecy cos sie im moglo stac?? Zmierzylem i miernik pokazuje 0,65Volt dodam ze auto stoi na hali praktycznie bez swiatla dziennego, lecz sprawdzilem miernikem rowniez obieg i miernik nie daje sygnalu czy tak powinno byc w solarach??

mwservice - 2013-11-15, 19:54

Sam solar może być nie podłączony. Ryzykowne jest odłączane akumulatora od regulatora, przy jednocześnie pracującym stolarze - może się wtedy uszkodzić elektronika w regulatorze.

Podłącz woltomierz do solara, gdy jest oświetlony - powinno być na nim napięcie rzędu kilkunastu woltów lub więcej.

martini44 - 2013-11-17, 12:17

a tak na marginesie..... jaki prąd daje Wam regulator solara na wyjsciu ??
janus - 2013-11-17, 19:07

Maksymalnie zmierzyłem 14,5V.
maszakow - 2013-11-17, 21:51

janus, pytanie było o prąd... nie o napięcie. :) Amperomierz szeregowo z jakimś dużym odbiornikiem energii...i odczyt w Amperach.
martini44 - 2013-11-17, 22:18

w sumie oba parametry mnie interesują :spoko
mwservice - 2013-11-17, 22:41

Panel 130W, prąd maks. ok 8A. Dobry regulator powinien tak obciążać panel, aby wyciągnąć z niego maksimum mocy - okazuje się, że odpowiednio dobierając obciążenie panelu otrzymamy największą moc, tj. iloczyn prądu i napięcia.
Napięcie panelu jest mało istotne dla użytkownika - wystarczy znać prąd, jakim jest ładowany akumulator, można wtedy oszacować energię dostarczaną do akumulatora.

grzegorz997 - 2013-11-18, 13:38

wszystko zależy od typu regulatora:
cyt:
.............
Moduł PX 120E osiąga moc maksymalną przy napięciu 18,3V i prądzie 6,5A, tj. 18,3V x 6,5A = 118,95W. "Zwykły" regulator będzie ładował akumulator prądem ok. 6,6 A (prąd modułu niezależnie od napięcia jest praktycznie taki sam - moduł zachowuje się jak źródło prądowe), ale regulator MPPT-15L będzie ładował prądem mocy maks. czyli 118,95W / 12V = 9,9A (dokona transformacji mocy z napięcia 18,3V na napięcie 12V). Dla ułatwienia pominięto sprawność.
...........

kodi - 2013-11-18, 13:43

A ja wrócę do główngo pytania. Mam akumulator i baterie słoneczną i tak sobie pomyślałem - po co to odłączać.
Akumulatory będą się rozładowywały, ale od tego jest pracujący solar. Nie może to chodzi cała zimę na zasadzie co wyjdzie z akumulatora to wejsdzie przez solar. Przecież regulator ma zabezpieczenia - nie naładuje więcej niż może wejść. I akumulator zadowolony bo nie spadnie napięcie poniżej minimalnego. Każdy zadowolony. Może tak być?

piotr1 - 2013-11-18, 13:51

kodi napisał/a:
A ja wrócę do główngo pytania. Mam akumulator i baterie słoneczną i tak sobie pomyślałem - po co to odłączać.
Akumulatory będą się rozładowywały, ale od tego jest pracujący solar. Nie może to chodzi cała zimę na zasadzie co wyjdzie z akumulatora to wejsdzie przez solar. Przecież regulator ma zabezpieczenia - nie naładuje więcej niż może wejść. I akumulator zadowolony bo nie spadnie napięcie poniżej minimalnego. Każdy zadowolony. Może tak być?


Ja instalacji z solarem na zimę nie odłączam. Wszystko pracuje akumulatory są doładowywane tyle co trzeba i jak czytałem to doładowywanie takie dobrze robi :lol: akumulatorom. Nie zasiarczają się , a jak są zasiarczone to się odsiarczają :spoko

mwservice - 2013-11-18, 13:56

Tak jak pisałem kilka postów wyżej: wg mnie nie trzeba demontować akumulatora na zimę, zakładając, że solar + regulator będą dbały o jego naładowanie (oczywiście przy założeniu, że mamy porządny regulator oraz że nie będziemy pobierać z akumulatora więcej prądu niż daje solar).
kodi - 2013-11-18, 14:04

Zatem wszystko jasne - przepraszam, że nie doczytałem. jednym słowem dobrze kombinuję i na pytanie czy trzeba demontować aku jak ma się solara - odpoweidź brzmi nie - pod warunkiem, że oszczędnie korzystamy z energii.

Pozdr

mwservice - 2013-11-18, 14:15

Tak, zgadza się. Podsumowując:
- można zostawić akumulator na zimę podłączony do regulatora i solara (zakładając, solar będzie miał wystarczająco energii aby podładowywać akumulator).

lub:
- jeśli wyjmujemy akumulator, to najpierw odłączamy solar od regulatora, następnie odłączamy akumulator.

kodi - 2013-11-18, 14:32

mwservice napisał/a:
jeśli wyjmujemy akumulator, to najpierw odłączamy solar od regulatora, następnie odłączamy akumulator.


No i tutaj dałem pupy. Tzn jak podłączałem cały zestaw to załączyłem solar do regulatora i tak sobie nieświadomy śmigał ze 2 dni zanim podłączyłem aku. Póki co chodzi, ale jak długo. Moja wina :gwm

mwservice - 2013-11-18, 14:42

Wszystko zależy od zabezpieczeń regulatora - jeśli jest dobrze zaprojektowany, to nic się nie stało. Należy po prostu unikać takich sytuacji w przyszłości.
piotr1 - 2013-11-18, 16:47

kodi napisał/a:
mwservice napisał/a:
jeśli wyjmujemy akumulator, to najpierw odłączamy solar od regulatora, następnie odłączamy akumulator.


No i tutaj dałem pupy. Tzn jak podłączałem cały zestaw to załączyłem solar do regulatora i tak sobie nieświadomy śmigał ze 2 dni zanim podłączyłem aku. Póki co chodzi, ale jak długo. Moja wina :gwm


Jak działa to myślę że będzie działać dalej :spoko

jarko_66 - 2013-11-18, 17:07

Spoko u mnie przez całe lato stał bez aku (aku pokładowy potrzebny gdzie indziej i tak wszystkim naraz nie da się jeżdzić) Kiedy trzeba przekładam i nic się nie dzieje. No chyba ktoś to skonstruował i byle bzdet nie powinien zaszkodzić. tylko zabezpieczyć klemy przed zwarciem. I nie wyjmować silnika na zimę . :lol: nie przedłuży to jego żywotności :lol: :lol: :spoko
kimtop - 2013-11-18, 17:15

jarko_66 napisał/a:
I nie wyjmować silnika na zimę . nie przedłuży to jego żywotności


Zgadzam się z Kolegą.Nigdy silnika nie wyjmuję ;)

pwtwsw - 2013-11-18, 19:46

Cytując wcześniejsze posty dotyczące doładowania akumulatora przez solar. A co z akumulatorem, gdy solar będzie zasypany śniegiem lub tak jak w moim przypadku solar jest przykryty plandeką. "Chyba???" akumulator nie będzie ładowany co może doprowadzić do jego zasiarczenia, Mam rację czy nie bardzo?
kimtop - 2013-11-18, 20:00

pwtwsw napisał/a:
A co z akumulatorem, gdy solar będzie zasypany śniegiem lub tak jak w moim przypadku solar jest przykryty plandeką.


Wyprowadź sobie spod plandeki przewód i podłączaj auto pod prąd na cały dzień co 2-3 tygodnie

pwtwsw - 2013-11-18, 20:11

kimtop napisał/a:
pwtwsw napisał/a:
A co z akumulatorem, gdy solar będzie zasypany śniegiem lub tak jak w moim przypadku solar jest przykryty plandeką.


Wyprowadź sobie spod plandeki przewód i podłączaj auto pod prąd na cały dzień co 2-3 tygodnie


Ja chyba będę robił tak jak robiłem z aku w przyczepce. Aku w garażu podłączony pod automatyczną ładowarkę która pilnuje żeby się nie rozładował i nie zasolił. Solar odłączony i jego kable spięte. Nic nie stało się przez kilka zim w cycepce z solarem (był starszego typu) to myślę że tak samo będzie w aktualnym. :spoko

mwservice - 2013-11-18, 21:47

- Jeśli solar jest zasłonięty, to nie będzie ładował akumulatora, więc po jakimś czasie akumulator się rozładuje - to oczywiste. Przyczyni się do tego również sam regulator, który potrzebuje niewielkiego prądu do działania, a jak panel nie pracuje to prąd będzie brany z akumulatora.
- Praca regulatora bez akumulatora, a przy oświetlonym panelu może (ale nie musi) być niebezpieczna dla regulatora. Najbezpieczniej jest odłączyć panel przed odłączeniem akumulatora (np. poprzez bezpiecznik pomiędzy panelem a regulatorem).
- Uwaga dla bardzo oszczędnych: przy ładowaniu akumulatora z sieci energetycznej 230V, jeśli ładowarka akumulatorowa pobiera z np. średnio 15W, to rocznie kosztuje to ok. 72zł/rok (15W x 24h/dzień x 365dni x 0.55zł/kWh= 72zł). Panel ładuje za darmo.
- Popularna automatyczna procesorowa ładowarka ULG 3.8 A1 (z Lidla) posiada funkcję ładowania podtrzymującego, ale jeśli jest przerwa w dostawie prądu 230V, to po powrocie zasilania ładowarka przechodzi do trybu "stand-by" i wymaga naciśnięcia przycisku, aby dalej podtrzymywać ładowania. Podobno są na rynku ładowarki, które automatycznie rozpoczynają ładowania akumulatora po podaniu zasilania 230V.

SlawekEwa - 2013-11-19, 07:18

mwservice napisał/a:
Podobno są na rynku ładowarki, które automatycznie rozpoczynają ładowania akumulatora po podaniu zasilania 230V.

Tak mam taką, nazywa się EST-507 kosztuje ok. 80 PLN i kupione została w sklepie internetowym.

Thom - 2013-11-19, 08:01

Proszę mi podpowiedzieć czy jak zostawię wszystko
podłączone tzn. solar/regulator/akumulator i podłącze
całego kampera pod 230V na zimę to będzie błędne? :?

W tamtym sezonie zimowym (po zakupie w grudniu)
auto stało podłączone pod sieć i było cacy... teraz
mam doposażone w zestaw solarny... to coś zmienia? :roll:

na logikę będzie jak trzeba....

mwservice - 2013-11-19, 09:08

Jeśli:
- wszystkie odbiorniki w kamperze są wyłączone,
- solar jest nie zasłonięty,
to solar+regulator powinien bez problemu ładować akumulator, a podłączenie do 230V nie jest wtedy potrzebne. Podłączenie na stałe do 230V oczywiście nie jest błędne, wg. mnie po prostu nie potrzebne, zakładając spełnienie w/w warunków (koszt prądu z sieci, solar robi to samo za darmo). Oczywiście, aby być pewnym że panel da radę doładować akumulator, należy sprawdzić amperomierzem jaki mamy pobór prądu z akumulatora.

Przyszło mi jeszcze do głowy, że pozostawiając na stałe kamper podłączony do 230V narażamy się ryzyko uszkodzenia energobloku poprzez jakieś przepięcia/wyładowania przychodzące z sieci 230V. Ryzyko jest oczywiście niewielkie, burze w zimie są rzadkością...

Thom - 2013-11-20, 16:30

mwservice, racja żę solar będzie ładował aku pokładowe, ale jeszcze
kwestia rozruchowego... zamierzam podłączyć 230V raz w miesiącu na około dobę
lub dwie... tak uważam, że uniknę rozładowania//// :)

mwservice - 2013-11-20, 16:56

Ten problem rozwiązuje regulator z wyjściem na 2 akumulatory - idealne rozwiązanie do kampera, np. model EPIP20-DB - polecam. Ładuje 2 akumulatory, można przypisać procentowy rozdział mocy solara dla każdego akumulatora. Jeśli jeden z akumulatorów jest naładowany, to 100% energii z solara idzie do tego drugiego, nie naładowanego.
Dodatkowo posiada wyświetlacz LCD pokazujący prądy ładowania i napięcia solara oraz akumulatorów (ale tylko prądy ładujące od solara, nie z alternatora lub energobloku).

kodi - 2013-11-20, 17:03

mwservice napisał/a:
Ten problem rozwiązuje regulator z wyjściem na 2 akumulatory - idealne rozwiązanie do kampera, np. model EPIP20-DB - polecam. Ładuje 2 akumulatory, można przypisać procentowy rozdział mocy solara dla każdego akumulatora. Jeśli jeden z akumulatorów jest naładowany, to 100% energii z solara idzie do tego drugiego, nie naładowanego.
Dodatkowo posiada wyświetlacz LCD pokazujący prądy ładowania i napięcia solara oraz akumulatorów (ale tylko prądy ładujące od solara, nie z alternatora lub energobloku).


Powiem nieskromnie że mam takie cacko z wyświetlaczem. Koszt blisko 300zł ca całość. Potwierdzam to co mówi mwservice.

Thom - 2013-11-20, 20:57

Dobre.... chyba się skuszę na takie coś... :ok
Comsio - 2013-12-27, 09:44

Witam jaką ma wysokosc panel ,zamontowany w plastykowych kontownikach.
Wjeżdzajonc go garażu mam 12 cm zapasu.

jarko_66 - 2013-12-27, 10:09

Wiesiek spokojnie się zmieścisz w najgorszym przypadku około 8 cm. I nie wystaje więcej niż niektóre szyberdachy. :spoko
Comsio - 2013-12-27, 21:27

jarko_66 napisał/a:
Wiesiek spokojnie się zmieścisz w najgorszym przypadku około 8 cm. I nie wystaje więcej niż niektóre szyberdachy. :spoko



:ok W takim razie w lutym poszukam zestawu 130w. :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group